NIEUWSBLAD OOR ZEELANS. Ho. 156 1910. Maa idag 4 April 24e Jaargang CHRISTELIJK- HISTORISCH Gemengde Berichten. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. DE JONGc-VERWEST. te Goes D'tflT.J, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN UIT DE PR0Y1NCIE. Het Christendom in ver band met de geestelijke stroomingen onzer dagen. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p. 1,25. Enkele nummers 0,02*. UITGAVE DER FIRMA LN VAN van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 ''ent. Donderdagavond werd de vijfde en tevens de laatste winterlezing gehouden in de zaal Bogardstraat te Middelburg. Als spre ker trad voor een talrijk gehoor op dr De Hartog van Heemstede metbovengenoemd onderwerp. Spreker begon met de vraagIndien Jezus in onze dagen op aarde rondwandel de, zooals Hij voor 19 eeuwen heeft gedaan, als timmermanszoon uit Nazereth, in een voudigheid en nederigheid, hoe zou Hij worden beschouwd De wereld zou Hem beschouwen als een duisterling en was 't alleen de wereld, maar ook onder zgn. Christenen zou voor Hem de schouder worden opgehaald. En toch, wie opper vlakkig oordeelt en niet graaft in de goud mijn, die God zelf ons tot onderzoek en bearbeiden heeft gegeven, zal geen schat ten vinden. Spreker is niet gekomen om een gemoedelijk, aangenaam woord te spreken, maar om schatten op te graven en op [te diepen, die schatten te laten zien en te laten schitteren voor het geestesoog. Want ook het brood des geestes wordt alleen gegeten in het zweet des aanschij ns. Alleen een gehoorzaam Christen leeft bij Gods Woord. Geen wijsheid van men- schen zal spreker verkondigen, geen sub jectieve ondervinding, maar enkel en alleen objectieve waarheid. Het is een heilige taak, voor ieder mensch weggelegd en door ieder Christen aan te vatten, om te graven naar het echte, zuivere, onver- valschte goud van Gods gedachten en Heilsopenbaring. Alles hangt af van onze belijdenis Daarom een enkel woord over het wezen van het Christelijk geloof. Wat belij dt het Christelij k geloof en wat is de inhoud van de Christelijke wereldbe schouwing Beginnen we dan eerst met het daglicht om dan af te dalen in diepte van een eeuwigen nacht. Het uitgangspunt, het principe van het Christelijk geloof is„De historische ver schijning van Jezus Christus". De historische persoon van Jezus Chris tus, het middelpunt der Heilsopenbaring, dat is het klare, heldere licht van een eeuwigen dag en het uitgangspunt van alle Christelijk geloof. Letten we nu op ieder woord en elke ge dachte in het bijzonder Wat is historie Geschiedenis heeft alleen de mensch. In het dierenrijk is van geschiedenis in den waren zin des woords geen sprake. Wel spreekt ook de geleerde van natuur lijke historie, doch dan is dit metaphorisch. Waarom nu heeft alleen de mensch een geschiedenis Omdat de mensch leeft uit het boventijdelijke en bovenwerkelijke. Hij beweegt zich in het Verleden, het Heden en de Toekomst en beziet deze drie onder het gezichtspunt der eeuwigheid. Deze drie worden voor hem organisch verbon den, omdat uit het eene het andere voort komt. Het dier is gebonden aan het oogen- blik, aan zijn plaats, aan een bepaalden tijd, doch heeft geen verleden of toekomst. Het leeft alleen aan den ruigbak van zijn voeder. Doch de mensch leeft in deze drie perioden. Daarom geschiedenis ondenk baar zonder het boventijdelijke, maar iedere polsslag komt uit het hart der eeuwigheid. Vandaar dat de mensch strijdt en worstelt voor een ideaal, dat ideaal wil verwezenlij ken. Dan eerst leeft de mensch,leeft in zijn historie. Bij matte slappe tijden dreigt een slaap des doods het menschdom te bevangen, tot op eens een gebeurtenis, een bijzonder feit het wakker schudt. Dan moet soms martelaarsbloed vloeien, de reformatie met nieuwen, frisschen adem over de doodsbeenderen heenwaren, dan komt er weer Goddelijke gedachte en brengt leven en bezieling, dan eerst komt er historie. Geschiedenis is geen feitenmassa, geen verzameling van doode steenen, geen naakte rotsenmassa in een eenzame woestijn, maar een uitgebroken eeuwig heid, een historisch feit is een openbaring van Gods daad. Daarom bestaat er geen geschiedenis zonder iets onzienlijks en eeuwigs. Een historisch persoon Wat is een persoon, een persoonlijkheid? Een dier is een zaak. De mensch weder alleen is een persoon. Hij is een ik, dat verantwoordelijk is. Het dier leeft zich uit naar zijn aard, volgt met instinct zijn lusten en begeerten, maar de mensch als persoonlijkheid, breekt met zijn be geerten als een hooger iets, een hooger ideaal hem drijft/Daarom moet de mensch iets bovenplaatselijks, iets boventijdelijks zoeken en dat nu vindt hij in de vele en rijke gedachten Gods„Het ideaal, de zedenwet, de liefde bovenal". Het per soonlijke brengt uit het tijdelijke naai de eeuwige zedewet. De historische persoon van Jezus Jezus beteekent zaligmaker en ieder trouw lezer van onze Heidelberger weet dit. Wie nu kan alleen zalig maken De man of vrouw? Zij sterven. De natuur? Zij gaat voorbij. Het ideaal van uw jeugd Het verdwijnt als een mor gennevel voor de zon. Geen schepsel hoe hoog hij ook staan moge kan wer kelijk zalig maken. Alleen God is daartoe de machtige, omdat Hij boven alle schep sel staat. De historische persoon van Jezus Christus Christus beteekentGezalfde. Dit is de Messiaansche opvatting en de Christe- telijke kerk heeft altijd dit begrip vast gehouden. De Messias is gezalfd tot profeet, priester en koning. Hij is een zaligmaker, gekeerd naar den mensch, om hem te verlossen uit de macht der zonde. Hij is tevens de Gezalfde, gekeerd met het aangezicht naar den Vader, om onze voorbidder te zijn. Gruwelijk is iedere gedachte aan een Christusfiguur maar naar Gods Woord is een historisch persoon, het middelpunt der heilsopenbaring, Wat verstaat men onder heilsopen baring Heil komt van heelen genezen. Een heiland is dus een heelmeester. Wij hebben als mensch een Heiland noodig, want de zonde heeft Gods eenheid ver broken, heeft de harmonie verstoord, heeft diepe, ongeneeselijke wonden ge slagen, heeft het schoone leelijk gemaakt en tot ontbinding gebracht, wat aange legd was op een eeuwig leven. En nu te midden van £die ontbinding, bij het bloeden en schrijnen der wonden, komt onze Heiland en zegtIk heb balsem voor uwe wonden en ik zal u tot een heelmeester zijn. Waar de zonde ont bindt, doodt, de wereld tot eén open graf maakt, verdeelt en afmat, en wat het i ergste is alle leven afsnijdt van den geestelijken wortel, daar komt Jezus 1 Christus als de Heiland en Zaligmaker. Schiller zegt: „Zelfzucht is zelfmoord" en zoo is het ook in het geestelijke leven. Waar de mensch zijn ik stelt tegenover God, daar moet een hoogere macht dat ik verbreken en den mensche- lijken wil buigen en eerst dan vraagt de mensch om genezing van zijn wonden en om wederinenting op den geestelijken wortel. Wie een Christelijke levensbe schouwing belijdt en alzoo vooropstelt, dat het onzienlijke voor het zienlijke komt, staat op de rots der eeuwigheid, maar weet en ervaart ook, dat Gods kracht ln zwakheid volbracht wordt. Alleen God, geopenbaard in 't vleesch, kan den verloren mensch redden van het verderf. God werd mensch, opdat de mensch zou behouden worden. Daarvan spreekt het eerste hoofdstuk van Johannes' Evangelie en zegt, dat het Woord vleesch geworden is en onder ons heeft gewoond. In onzen tijd heeft men de dwaasheid gehad, om te onderzoeken of Jezus wel wonderlijk geboren is. Ieder, die gelooft in Gods Woord, houdt zich met zulke ongerijmdheden niet op, maar zegt ja en amen op wat Johannes ons meedeelt. De Heilige Schrift daalt af van de historische verschijning van Jezus-Chris- tus tot de vleeschwording, van de vleesch- wording tot den Schepper en van den Schepper tot de diepten der eeuwigheid. De Christelijke Kerk belijdt een lijdenden GodDaaraan wil men tegenwoordig niet gelooven. Men gaat eerst zeggen hoe de God onzer gedachten moet wezen en dan zal men zich voor dien God ook bni- gen. Doch juist het omgekeerde moet plaats hebben en Athanasius heeft zich 5 maal laten verbannen, omdat hij erken de, dat er een lijdende God was. En de grootste denkers hebben de Christelijke Kerk gelijk moeten geven. Athanasius was dan ook in de juiste lijn van Gods Woord. Zie Hebr. 5, Openb. 1 en de Dorische leerregels Hdfst. 2 art. 4. De grondslag der Christelijke leer is die der Drievuldigheid. Injr.gang 1909 van „Nieuwe Banen" heeft Dr. de Hartog in een 4 tal art. dit leerstuk uiteengezet en toegelicht. Kort wil hij er hier op terug komen. De menschen van de wereld lachen er om, en zeggen, drie is niet een, en een is niet drie. En de predikant van zekere gemeente zeide altijd tot zijn cate chisanten „Deze drie eenten zijn, zooals ge ziet, drie en niet eewcent": Doch die drie centen waren van een metaal gemaakt, evenals onze vlag uit drie kleuren bestaat en wel maar een vlag is. Zoo zijn vader, moeder en kind drie personen, doch een eenheid van gezin. Het Goddelijke Wezen bestaat dan ook uit drie personen en alleen zwakke beelden uit het leven kunnen dit eenigszins verduidelijken. Ieder Bijbellezer, waar geloovige erkent, dat God zich alzoo heeft willen openbaren en dat in die openbaring een Goddelijke wijsheid ligt verscholen. Wij erkennen 'sHeeren transcendentie en immanentie, d. w. z. dat God de Vader hoog boven alle schepsel, boven al 't vergan kelijke uitstaat, maar dat God met ons in Zijnen Zoon zich ieder oogenblik met Zijn schepsel bemoeit, de gansche schepping draagt, regeert en bestuurt en tot nu toe onderhoudt. God verre boven het schepsel,vast en in zich zelf, de Schepper van alle ding, dat is de Vader. God in Zijn schepsel en uitgaande tot de wereld dat is God de Zoon. God alles weer terugbrengende tot den Vader en den Zoon, dat is God de Heilige Geest. Deze belijdenis is niets anders dan Gods Woord Het is Christelijk, conventioneel en echte waarheid Daarom heeft het Christelijk geloof de diepste wereldbeschouwing. Deze rust in de belijdenisIn Hem leven wij, bewegen wij ons en zijn wij en „uit Hem, door Hem en tot Hem zijn alle dingen". Er zijn verschillende geestelijke stroo mingen in onze dagen. De Mahomedanen bijv. willen niet aan een leerstuk der Drie vuldigheid. De Mahomedaan heeft een onbewogen God, een God als een masker, een klomp metaal,een sphinx der woestijn. God heeft daarom aan den mensch een steen gegeven, de Kaïba, aan wien godde lijke eer wordt toegebracht. Zie Lukas 1 vers 78 en daar leest ge heel wat anders. Neen God is een vuur. Zoo is ook Gods Liefde. Iemand heeft zoo schoon gezegd „Het Christendom is een brandstichting". Een wereldbrand, een brandstichting in vollen gloed gezien op den Pinksterdag. Daartoe moet de mensch eerst dor hout worden. God wil iets hebben, dat niets van zichzelf wil zijn. Geen groen maar dor hout wil de Heere. Dan blaast Gods Geest over dat dorre hout en het wordt ontstoken door 't vuur Gods. Vuur geeft licht en warmte. Zoo ook de Heilige Geest. De mensch moet zijn profeet, priester en koning. Het ontstoken zijn door Gods Geest is^het priesterschap, dat is het ambt der liefde. Dit moet uitstralen in licht en dit is het profeet zijn, iemand, die den raad en de ge dachten Gods verkondigt. Gods Woord, d. i. niet alleen de Bijbel, maar de Logos, iedere gedachte Gods, alles waarvan een sprake, een woord Gods uitgaatHet Koninklijk ambt wordt voorgesteld dooi de hand, dat is de sterkte, de kracht, de daad. Het priesterechap is symbo lisch geteekend in 't hart en het profe tisch karakter komt uit in het hoofd. Dat is Christelijk geloof en een Chr. wereldbeschouwing zoo is er drieledig heid bij den mensch, als hij een waar Christen is, profeet, priester en (koning, gesymboliseerd in het hoofd, het hart en de hand. Zoo is er drievuldigheid en het God delijk wezen in de transcendentie, de im manentie en de wederkeering van den Geest tot den Vader en den Zoon. Een andere geestesstrooming is die van 't materialisme. Het Materialisme ligt reeds begraven. Materialisme is alles doode stof, een kne kelhuis van bewegende stofdeeltjes. Het bluscht alle ideaal, trekt de ziel naar om laag, dooft alle geestkracht. Een waar achtige materialist is er niet. Dat is alleen het dier. Een andere richting is die van schoonheid en kunst. Nietsch ze is daarvan de groote en gevaarlijke voorganger. Doch ook de schoonheid verwelkt en als een zieke ligt neergestrekt op het bed en een vreeselyke kwaal sloopt het lichaam, dan vlucht de schoonheid, maar de barmhartigheid en de liefde waakt. Bij vreeselijk noodweer kan de gansche natuur scnoon, heerlyk en majestueus zijn, doch de arme schipbreu keling ziet van al die heerlijkheid niets en zoekt alleen maar een middel om van het vreeselijke verderf gered te worden. Toen is men opgegaan in het mystieke en de theosofie en het spiritisme kwamen in de mode. Men lette alleen op 's Heeren immanentie en kwam tot vreeselijke dwalingen. Die mystieke wereldbeschou wing drijft tot sociale belangen, geheel onthouding, enz. en gaat daarin geheel en al op. En ten slotte werd heil gezocht in de filosofie en zou menschelyk denken vrede en geluk brengen, doch ook dit kan niet bevredigen. Alleen de Christelijke wereldbeschou wing en het Christelijk geloof kan uit komst schenken en voor tijd en eeuwig heid gelukkig maken. Wij ontvingen* een groote reclame plaat van de tentoonstelling van toege paste [electriciteit te Nfimegen (2 Juli 15 Aug. a. s. te houden). De plaat stelt voor den Germaanschen god Thor met Nijmegen op den ondergrond. Deze artistieke plaat is werk van de firma Lankhout te Den Haag Middelbui-f;. In de gemeenteraads ver gadering vaci Woensdag namiddaer, te half twee uur, worden behande'd onderstaande zaken 1. Uitlotingen. z. Notulen. 3. Stukken. 4. Op maken dubbeltal Bestuurslid Ambachtsschool (vac. Ermerins.) 5. Benoeming Onderwijzer school I. Voorgedragen: M. D. Caljouw,Ri-t- hem. F. A. Roseodaal, Hoek. P. de Rijcke, Krabbendijke 6. Eervol ontslag aan W. Jansen, als 1 d der C. v. T. op het M. O. 7. Staten oninbare posten schoolgeld. 8. Wijziging Ge meente begrooting I909. 9. Idem, benevens besluit tot aangaan geldleening. 10 tot 18. Voorstellen a. op het verzoek van den Onder wijzer Louis om des nachts te Vlissingen te verblijven; b., c. tot verhuring van grond bij den KarelsgaDg en het Arnemuidsche voetpad, en wijziging Melkverordeningd. n. a. v. een verzoek van de Slagersvereeniging om wijziging der Politieverordening, e tot het richten van een adres aan de Tweede Kamer betreffende de voorgestelde wijziging van de Gemeentewet, f. inzake aanleg straat bij Klein-Vlaanderen door J. A. van der Heil. j. tot verkoop van grond aan de Wagenaarstraat aan de Vereeni- ging voor een Christ. Kweekschool, h. inzake de invoering van progressie bij de inkomsten' belasting der öeweente. i. regeling jaarwedden van een aantal Gemeenteambtenaren. Aan mej. E. J. van Wuijckhuize, klerk 2e kl. der posterijen en telegraphie te Middelburg, is op haar verzoek, met ingang van heden, eervol ontslag uit den dienst verleend. Bij kon. besluit zijn benoemd tot gezworenvan den Nieuwlandepolder B. Nieuwenhuijse te Kruiningeen van het waterschap Poortvliet C. T. de Rijke te Poortvliet. Vrederust". Op 30 en 31 Maart en 1 April j.l. hadden op de stichting „Vre derust" te Bergen op Zoom voor de eerste maal de examens plaats voor het verpleegpersoneel. Tot leerling verplegers (groep a) konden worden bevorderd de asp.-verplegers P. M. van den Ouden, M. Mersie* en A. M. van der Zande* en tot leerling verpleegsters (groep a) de asp.- verpleegstersL. Jedeloo, G. Traas, J. Traas*, J. R. Blom, W. Zoetekouw*, H. Parlevliet, G. C. Jerj; hanion*, J. Slik, J. van der Meer, E. de Jong*, A. Moet*, A. van Hogerhuis*, B. Kramer*, T. Paauwe*, M. M. Francoijs*, M. M. J. van Driel, M. Traas en J. C. van Gameren*. Tot leerling verplegers (groep b) werden bevorderd J. F. van Wel, R, Hornstra, A. Kootstra, F. Boon*, en A. Versteeg*, en tot leerling verpleegsters (groep b) M. Varkevisser en G. M. S. de Rouw, terwijl het diploma der Vereeniging konden ontvangen de leerling verplegersL. van den Haak, H. van de Ualiën, E. Pettinga en C. W. van Dijk. (Die met een achter den naam geteekend zijn, zijn voorwaardelijk ge slaagd). l'oor den Voorzitter, Ds. J. H. Donner werd de uitslag bekend gemaakt, die daaraan een gepast woord toevoegde. Ds. de Ligt ging daarna voor in dank gebed. Biggekerke. Onder Valkenisse aan de duinen, in deze gemeente, is een stuk grond aangekocht en bestaat het voor nemen daar een badhotel te bouwen. De vergadering van vertegenwoordi gers der christelijke partijen in de provin cie Utrecht heeft, naar De Tijd meldt, besloten, in verband met de aanstaande Staten-verkiezingen, alle aftredende leden der christelijke partijen niet alleen te steunen, doch wanneer een dier leden zich niet herkiesbaar stelt, zijn zetel te laten aan die christelijke party, welke hij ver tegenwoordigde en den nieuwen candidaat met alle kracht te steunen. De heer De Groot heeft in verband met het raadsbeluit inzake 't ontslag van dr de Gelder zijn ontslag genomen als wet houder van Amsterdam. De verkiezing te zijner vervanging is bepaald op 13 dezer. (De gemeentewet eischt die binnen 14 dagen.) Gisteren, 1 April, herinneringsdag voor den B-lel inneming door d« Wa tergeuzen woei aldaar geen vlag van den toren Dan houden Alkmaar en Leiden (1573 en 1574) beter hun vierdagen Een geslaagde Aprilgrap. Men meldt uit Leiden aan de N. R. C. Het Leidech Dagblad had Donderdag het bericht, dat ter herinnering aan het welge slaagd Philologencongres en als waardee ring voor de hartelijke ontvangst der congressisten door Leidens burgery So- phokles' Philoktetes nogmaals zou worden vertoond, ditmaal in de oorspronkelijke taal, terwijl de beroemde schrijver der tragedie zelf tot de uitvoering zou worden uitgenoodigd Kaarten waren Vrijdag tot een beperkt aantal gratis verkrijgbaar aan het akademiegebouw, zoo heette het. Dat het gisteren by den concierge der academie storm liep om kaarten, bewijst

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1910 | | pagina 1