Over tie noodzakelijKlieid van een lentekuur. Binnenland. Sdiftoltëieuws. wederkomst des Heeren. Vandaar dan ook de keuze van spr. onderwerp. Hij wenscht het in tweëen te verdeelen. Ten le „wat is die anti-christ" en ten 2e, „wat verstaan wij door de won ieren van den anti-christ". De oude Rabbijnen zagen den anti Christ in Kain, in Fzou, in Bileam, in Goliath. De eerste aanwijzing vinden we in Ezech 38 en 39, waar gesproken wordt van Gog en (uit) Magog. ^e Openb. spreekt van denzelfden Gog en van een duizendjarige ketening. Ook van 't vier de dier, tien hoornen en één kleinen hoorn hebbende. Jezus' woord was dat Hy kwam in den Naam Zijns Vaders. De Anti-christ komt in zijn eigen naam. Johannes spreekt het eerst van den Anti-christ. Dat begre pen moet worden ten eerst einde plaats van Christus en ten tweede tegen Christus. In de Openbaring vonden wij ook het dier met zeven hoofden en tien hoornen opkomende uit de zee en 't dier hebbende twee hoornen komende uit de aarde en de vrouw met 't scharlaken kleed, dit noemt spr de drie bronnen van den Antichrist. Er is echter oneindige variatie in, de een zegt 't is een Jood uit den stam van David, een tweede een Heiden n. m. Nero zal uit het graf opstaan. Weer anderen beweren, dat hy uit Jeruzalem zal komen of uit Rome of uit Babel. Vanwaar dat verschil Is 't wonder, vraagt sprdat, toen Nero de ge meente des Heeren vervolgde en de aarde het bloed der martelaren dronk, hij, Nero, voor den antichrist gehouden werd? of toen aan Mohamed's zwaard zooveel christen- bloed kleefde, Mohamed de antichrist werd genoemd Zoo ook onder 't despotisme van Rome, de Paus de antichrist werd ge- heeten De kantteekenaren zeggen dan ook zeer terecht, jdat tde Anti-Christ niet één persoon is, maar vele personen. Het is geen persoonsnaam, maar een soortnaam. Evenals Paulus, sprekende over den Hoogepriester, het doet uitloopen op die ééne Hoogepriester. Alzoo is het met den Anti-christ. De Anti-christ is degene die kennis aan de waarheid gehad heeft, die deel uit maakte van de gemeente. En juist bij een beweging als 'n opwekking (van 't kwade) is hij te vinden.Ook zal hy wonderen doen als Jezus. Wonderen, zooals Paulus die noemt, de wonderen der leugen, welke ge deeltelijk gelogen en gedeeltelijk waar heid zijn. Luther zegt dan ook Satan is de aap van Christus. Vrienden, zegt Spr., staan wij niet aan den ingang van die bewe ging? Is het niet teekenend dat in Parys en Lyon een bond van Satanisten is opgericht ten doel hebbende om God en zijn 'volk te verdelgen? Zij verschijnt in twee factoren, ten eerste in het socia lisme, dat komt niet verder dan de maag, dat vraagt brood. Maar de tweede in de nieuwe mystiek die komt tot 't hart. Jongelingenscherpt dan het wapen dat hem bestrijden moet. Ospreker wenschte dat hij nu nog Jongeling was. Bereidt u dan voor en geeft niet op de studie in 't Boek der Boeken, dan zult gij vinden den Anti-Christ in uw hart die door de regeneratie des Heiligen Geestes kan gedood worden. Ja de Christus Gods zal éénmaal Satan onder zijne voeten verpletteren. Denkt aan dien tyd. Neemt dan Gods Woord als maatstaf. In de richting Yan 't Socialisme vindt men bezielende idealen en leiders die eerbied afdwingen, niet bij de liberalen of in 't modernisme dat Dr Kuyper een Fata- Morgana noemt. Alle Godsdienst, zegt het Socialisme, is overbodig. Hier moet een paradijs komen. Zij is niet alleen tegen allen godsdienst maar ook tegen de zedelijke grondslagen. Opmerkelykis zyn overeenkomst met de Gemeente Gods, ook zy spreken van Zalig zyn de armen. Gelijk wij één brood eten en aan één disch komen, zoo ook zij willen dat. En wat is haar gemeenschap niet ge- lij kond op onze gemeenschap der heili gen. Echter onder dat kleed verbergt zich de afschuwelijke haat Leefde nu Da Costa nog, die in zijn achter wat is er van den nacht zijn bliksem slingerde over het ongeloof, ook nu zou hij zijn banvloek slingeren over hen die een jaar geleden schreven in een brochure dat God een pest was en evenals in Frankrijk heeren in een au tomobiel gezeten een revolver afschoten op het kruisbeeld. Maar spr. noemt het optreden van 't Socialisme eenzijdig, zij is alleen voor de mindere klasse omdat het niet hooger komt dan de maag, de broodkwestie. Vandaar dan ook dat de groote massa er zich niet bij aansluit. Doch die andere beweging die 't hart aantast, de nieuwere mystiek, die telt meerdere aanbidders. Daar bevinden zicli mannen onder als Louis Couperus, Willem Kloos, Willem Toorop, de beeld houwer, Richard Strauss en Wagner. Is het niet ontzettend, vraagt spr. dat Willem Kloos de man genoemd wordt met de drie snaren, verdoemenis, passie en trotst of dat Willem Toorop als zinnebeeld der nieuweré mystiek wil houwen een afgeknot kruis Neen niet moer die vaalbleeke Christus aan 't kruis, maarkeen blijde Christus. Het is een belijden van het oude Boeddhisme, de T heosofie, W aarzeggerijoccultisme,zij nde de beweging der helderziendheid. Het hypnotisme waarin de eene mensch zich in de macht van den andere bevindt. Het magnetisme, waarin men vooral ook wonderen verricht. Het somnabulis- me, wat spr. doet denken aan dien armen koning Saul, die zijn God verlaten had en nu hulp zocht bij eene toovenares. En eindelijk het spiritisme, dat Zijn Eerw. nu in korte trekken bespreekt, het ontstaan en de werking daarvan. Hoe ook de spiritist zegt dat de mensch be staat uit drie deelenziel, lichaam en een tusschenlichaam (half ziel, half li chaam). Dit zijn nu de mirakelen waarnaar het kind dezer eeuw zich heenboog. Wy kun nen geen aanraking met de dooden heb ben. De ziel van Lazarus zegt GodsWoord ging hemelwaarts en die van den rijken man naar de hel. Prof. Geesink noemt de verschijning van Samuel in „de ordo- nanciën des Heeren" somnabulisme. Spr. is het daarmede geheel eens. Wel wordt er soms gezegd dat het spiritisme be drog iseen goochelkunst. Spr. gelooft dat niet. Prof. Lombrose heeft het onder zocht en is zelf spiritist geworden. Spr. verwerpt niet elk verschijnsel, bv. wan neer een Chr. geneesheer door hypnotis me een kranke geneest, keurt hy dat geenszins af. Maar vraagt hy wat is een wonder Stel u voor dat in de middeleeu wen in een klooster by die ouderwetsche broeders een fonograaf op de tafel was gezet, dat hadden de menschen een won der genoemd, maar is 't een wonder Of als in Paulus' tyd een automobiel door de straten van Rome had gereden, dan had den de menschen geroepen: „dat is een wonder We moeten niet zoo gauw spreken van een wonder, wie weet wat nu nog sluimert in de natuur, welke krachten, die God misschien over een halve eeuw doet ont- 'waken. Wat do wonderen van Satan betreft zegt spr., Satan is zelf creatuur, maar sterker en machtiger dan de mensch. Hij, Satan kon ook Jezus mede brengen en leiden op de tinne des Tempels. Ten slotte vraagt spr.Is het niet op- merkelyk dat in den tijd, waarin we nu leven, de Paus van Rome ook onze bond genoot is, de Paus, die eenmaal de Anti christ werd genoemd Er is één antithese, n.m. voor of tegen den Christus Gods. Jongelingen weest blymoedig, maar laat die levensvreugde gepaard gaan met een levensernst. l e Banier omhoog geheven, waarin die ryke belydenis prijkt„Mijn konink rijk is niet van deze wereld"Jongelingen strydt dan tegen satan, zyt Antisatans, strijdt tegen zijne machten, zyt Anti- Revolutionair Die levensvraag moet ons allen met bezielende geestdrift vervullen. Ik heb gezegd. Een daverend applaus volgde op deze schoone rede. De spreker wist ons op talentvolle wijze mede te voeren in de diepte van zyn onderwerp, voor elk be vattelijk. Een woord van hartelijken dank van den Voorz. was terecht op zyn plaats. Slotwoord ds. Van der Kooi. Hierop verzocht de voorz. ds. v. d. Kooi achter den lessenaar plaats te willen nemen voor het uitspreken van het slot woord. Zyn Eerw. zeide dat toen 't vaststond dat de verg. te Bergen op Zoom zou gehou den worden, hij een verzoek had gekregen het slotwoord te willen spreken en daarin den indruk van het samenzijn te willen versterken, Spr. voldeed hieraan gaarne. Hy wil ons nog een weinig bezighouden met deze woorden stryden en overwinnen. Overwinnaar zijn welk een heerlyke klank. Reeds bij de jeugd is de zucht naar overwinnen. Spr. herinnert ons aan de woorden welke eenmaal Constantijn de Groote toe werden geroepen„In hoe signo vincis. In dit teeken zult gij overwinnen. En dat teeken is het Kruis. Strijdt dan Jongelingen den goeden strijd des geloofs. Eenmaal vinden wij de rust elders. Zelfverloochening en ootmoed ook die moeten ons sieren. De hope is op U jonge mannen. Beschaamt die hope niet. Oefent u zeiven in de vereeniging als «p het exer citieveld. Zyt zwak in U zeiven. Hy maakt U méér dan overwinnaars. Laat Hy U strijdende vinden, ten allen tyde, ook als Hy komt op de wolken. Strijdt Jongelingen „In hoe signo vin cis". De Voorz. dankte ook Ds. v. d. Kooi voor zijn kernachtig slotwoord, waarna hy Zijn Eerw. verzocht de vergadering te willen sluiten. Ps. 84 6 was de slotzang en hierna ging Zyn Eerw. in dankgebed voor. Toen verlieten we onder orgelklanken, die spraken van „Geen aardsche macht begeeren wy",deze plaats van samenkomst en lag dezen schoone dag weer in 't verleden. De Zeeuwsche Jong'lingschap heeft nu weer by ver nieuwing kunnen ondervinden dat geen banden van deêz' aarde hen saamver bonden. Elk ging zyns weegs, was de geest overvloeiende, de maag had behoefte. Een flinke wandeling daarna onder ge zellig gekout van de dingen die ons bezighielden, naar „Vrederust" was ook bepaald verrukkeiyk. Jammer was 't dat ons door twee maréchaussees de toegang op hot terrein werd ontzegd, althans zoo deelde eene bevoegde ons mede. Geen toegang voor vreemdelingenZijn wij vreemdelingen Wy gingen huiswaarts biy en wel voldaan. (De berichtgever las zeker nieteenige maanden geleden de correspondentie in ons blad aver deze zaak. Ook hier heeft het bestuur zijn groote verantwoording. Rkd.) rTCL A M E S. Wanneer een mooie zomerdag gaat ein digen met onweer, ondervinden wy een onaangename gewaarwording en zeggen wij vooruit„Het weer gaat veranderen." Wanneer het gaat regenen, voorzeggen de rheumatieklyders den regen, want zij gevoelen hunne pijnen toenemen. Hoe minder gezond men is, des te erger gevoelt men de wisselingen van het weer. o Wy zyn nu, waarde lezers, genaderd töt het oogenblik waarop zich de hevigste verandering van het jaar verdoet. Op den treurigen winter is de vroolyke lente ge volgd. Die verandering hindert ons allen en wordt het meest gevoeld door hen die niet zoo gezond zijn als zy konden zijn. o Alles in de natuur vertoont een nieuw leven. De bladeren loopen uit, de boomen schieten in bloei, de zon beschijnt ons langer en hare stralen zyn warmer, het is een algemeen ontwacen. Het schijnt dat wij gezonder moesten zijn maar in wer- kelykheid gevoelen wij ons minder goed. Waarom Omdat ons lichaam niet in volmaakt evenwicht verkeert, omdat het niet in overeenstemming is met de natuuronze verzwakte organen verhinderen ons van dat nieuwe leven partij te trekken en te genieten. o— De mensch die naar een feest gaat zon der eetlust, met een bedorven maag, zal er geen genoegen in vinden, zal er geen genot van hebbenhy zal er ziah zelfs niet op zyn gemak gevoelen. Wij komen op het feestmaal dat de natuur ons aan - biedt aan met een bedorven lichaam. Ons lichaam is verrast en ondervindt een on aangename gewaarwording. Waarom is ons lichaam zoo weinig ge schikt om de weldaden der natuur in ont vangst te nemen Eenvoudig omdat wy gedurende zes maanden hebben geleefd op een wyze met de hygiène in stryd. Ge durende zes maanden zyn wy thuis op gesloten gebleven en hebben de binnen- lucht onzer huizen ingeademd, een lucht bedorven door de uitwasemingen van haarden en kachels en door den rook van lampen die te 4 uren des avonds zijn aan gestoken en bleven branden tot wij naar bed gingen. Wy hebben in den loop van dat gure getyde koude gevat, verkoudheden en keelaandoeningen opgeloopen, de aanval len van griep ondergaan, en dat alles heeft onze gezondheid angetast. Gedurende de zware koude hebben wy meer gegeten om onze lichaamswarmte te vermeerderen, wy hebben minder be weging genomen omdat het onvoorzich tig was uit te gaan. De werking onzer uitdry vingsorganen nieren, lever en dar men, is vertraagd en ons bloed heeft zich met allerlei onzuiverheden beladen. Al deze slechte stoffen trachten nu door de huid naar buiten te komen en velen heb ben daardoor brand, puisten en zweren. Ons lichaamgestel is dus in een slech ten toestand om deze redenen en om nog wel andere. o Ten allen tyde heeft zich de noodzake- ïykheid van een lentekuur doen gevoelen. Langentijd bestond die kuur uit een pur- gatie. Zulk een lentekuur is onvolkomen, men zou kunnen zeggen dat zy nauwe- lyks een denkbeeld er van geefteen pur- gatie is goed, maar zy is onvoldoende. Zy ontlast de ingewanden, maar komt niet ten voordeele van het gestelzy verrijkt het bloed niet, noch wekt zy de werking van al onze organen op. Zy reinigt een ge deelte van ons organisme,maar heeft geen werking op het geheel. De echte lentekuur is de versterkende, de herstellende kuur. O Wy hebben in zulk een tydperk al tyd merkwaardige resultaten verkregen met de kuur der Pinkpillen, de hersteller van het bloed, de versterker der zenuwen die zulke merkwaardige genezingen heeft ge geven en nog iederen dag geeft, zooals iedereen kan nagaan. Wy bevelen u do kuur met de Pinkpillen als lentekuur aan overtuigd dat er geen geneesmiddel be staat dat beter aan dit doel beantwoordt. Neem dePinkpillen gedurende een of twee weken en gy zult u geheel en al wel ge voelen en zoo van de mooie dagen ge nieten. o Voor gy met de versterkende kuur der Pinkpillen begint, zal een purgatie met de Scavuline, een licht afvoermiddel in den vorm van suikererwtjes, zonder smaak en zonder geur, het lichaam reinigen en de snelheid van de versterkende werking der Pinkpillen bevorderen. Verkrijgbaar a f 1.75 par doas, sa f9 de zas d- ozen, bij het Generaal Depet der Piak Pillen, Eeghenlaaa 22,Aaaiterdaaa veor Middelburg an emitrekea Itfj jok. de Rees, Vlasnarkt K 157; veor Gaas bij Gebrs. Mulder; voor Viltsingen bij S.A. Luitwielar en A.C.Beniest, Lepelstraaten verder bij verschillende Apo thekers en goede drogisten. Het Eerste Kamerlid, dhr Rayma- kers, van wien wy abusieveiyk meldden dat hy overleden was, is gelukkig zoover herstellende dat integendeel hoop op een langer leven mag worden gekosterd. De Qrondwets-Commissie. Wij vernemen, naar aanleiding van enkele in de pers dienaangaande gemaakte opmerkingen, dat prof. mr. D. P. D. Fa- bius wel uitgenoodigd is om deel uit te maken van de Staatscommissie totUrond- wetsherziening,doch gemeend heeft daar voor te moeten bedanken. (Ncd) VIT DE ÏTiOriyCIV Gisteren is naar het Huis van Be waring te Middeibu-g overgebracht J. de V., 29 jaren, veldarbeider, wonende te Axel, verdacht van diefstal, aldaar. 's-Heerenhoek. Ee bekende „Buffalo" hengst van den „Boerenbond", dien men hier dagelijks door de straten zag stappen, is schieiyk gestorven. Het is of een voor naam personage was overleden, zoo deed het nieuws algemeen de ronde. Terneuzen Gisteren werd door de Centrale Antirev. Kiesvereeniging voor het district Hulst (vacature Moes) defini tief candidaat gesteld voor de Provinciale Staten de heer Mr. P. Dieleman te Middel burg, oud-lid van Gedeputeerde Staten. Hoedekcnskerke. Als een groote zeld zaamheid wordt ons gemeld dat in deze gemeente door den jachtopziener P. Hart- hoorn alhier een volwassen otter is be machtigd. Het dier had een lengte van ruim 1 M. Men meldt ons uit Wissenkerke dat onder groote deelneming Maandag het stofleiyk overschot van den heer W. Nieuwdorp ten grave gebracht werd, en de voorzitter van den kerkeraad, ds. Smelt dezen ontslapen diep betreurden ouder ling en secretaris van het schoolbestuur herdacht als den van God hier gegeven yverigen medewerker aan de komst van het Godsryk, en den beminden werker, als waterbouwkundige en lid van den Raad, den ootmoedigen beiyder die in alles de eere Gods had gezocht. 'g-aravanpold«r Uitslag van den Maan dag alhier gehouden schietwetstrijd, uit geschreven doorOranje-Nassau. a. Corps- baan, deelgenomen door 13 vereenigingen pryzen 2 zilveren en 1 bronzen leprys Nimrod 's-H. Abtsberke met 781 punten, 2e Nimrod "olfertsdyk met 948 en 3e Pro Patria Nisse met 993. Geschoten werd op de militaire ringschyf. b. Personeele baan om kunstvoorwer pen. Maximum te behalen punten 120. le prijs A. de Blaay,Nisse met 115 punten. De volgende pryzen werden behaald door P. v. d. Linde, Wolfertsdyk en J. Janse, Nisse, ieder 113 punten, J.Traas,Baarland, v. d. Werf, Wemeldinge, J. Okker, Wol fertsdyk, P. Rijk, Heinkenszand en W. Kole,idem,elk met 112 punten,B. Simonse Heinkenszand, G. Heyboer, idem, J. J. Hoogvliet, Baarland, A. Braam,'s-H. Abts- kerke, J. de M ol, Baarland, A. den Herder, Wolfertsdijk, elk met 111 punten, A. de Jonge, 's-H. Abtskerke, en C. Bos, Nisse, ieder met 110 punten. c. Vrije baan geld pry zen, 60 pCt van den inleg. Maximum 60 punten per serie, le prijs J. Bruggeman, Baarland, met 9 x 36, volgende C. J. Bos, Nisse, J. I loos- terman, idem, A. C. Schipper, Kloetinge, J. J. 1° oogvliet, Baarland, C. van Sluys, 's-Heerenhoek, J. 8teenblok, Nieuwdorp, D. de Vos, Heinkenszand, J. Traas, Baar land, L. J. Dekker en J. Trimpe, Kloetinge. Men meldt ons: By koninklyk besluit van 24 Maart 1?10, no. 24, is de koninklijke bewilliging verleend op de statuten van de naamlooze vennootschap: „Waterleiding-maatschap- py Zuid-Beveland». De akte van oprich ting zal Dinsdag 5 April a.s. des namid dags te half een uur in de raadszaal van het stadhuis te Goes worden verleden ten overstaan van den notaris M.C. Schram te Kruiningen, daartoe by loting uit alle notarissen van Zuid-Beveland aangewe zen. Binnen enkele weken kan nu de in diening verwacht worden van het wets ontwerp betreffende den door het ryk aan deze maatschappy te verleenen financi- eelen steun. Kerknienvts Ned. Herv. Kerk. Drietal te Wommels (vac.-Ankerman, rechtzinnig)F. de Boer te Lippenhuizen, A. W. Groenman te Obdam en J. Ritter te Beets (allen modern). Beroepen te Laren-Blaricum, D. G. W. L. Röder te Oost- en West Graftdyk te Oterdum, A. I. Reinders te Oosterland op Wieringen. Bedankt voor Hedel door A. M. den Oudsten te w ezep. Biggeke ke Dr. Schuurmans Stek hoven hoopt Zondag 12 Juni a.s. intrede te doen. Chr. Geref. Kerk. Beroepen te Haarlem, J. W. Geels te 's-Gravendeelte Enschedé, J. Binee te Zaandam. De Unie. Te Utrecht vergaderde „De Unie, een school met den Bybel", in 32ste jaarvergadering onder presidium van Ba ron Schimmelpenninck van der Oye van Hoevelaken. Nadat de vergaderden gezongen hadden Psalm 6810, ging dr Franssen voor in gebed, waarna de voorzitter voorlas Titus 2 11 en 39. Naar aanleiding hiervan sprak de voorzitter een kort woord ter in leiding der vergadering, waarop hy allen hartelyk welkom heet. Op de agenda hebt gij gezien, dat na de pauze enkele gewich tige beginselen van ons Christelijk onder- wys zullen besproken worden. Ik zal daarop thans niet ingaan. Maar indien het nog noodig was te wyzen op de hooge beteekenis van onze Chr. School, op den zegen, die daar\ an voor land en volk kan uitgaan, dan zouden zeker de gevoe lens, die zich juist dezer dagen by een deel der onderwijzers aan de O.S. doen kennen, daartoe alle aanleiding geven. Wan een deel, laat ik zeggen van een klein deel der openbare onderwyzers. Want ik geloof gaarne, dat de groote meerderheid van die gevoelens ten eenenmale af keerig is, maai de zwakheid van hun positie ligt daarin, dat zy, op het gebied der neutraliteit staande, zich niet principieel tegenover die gevoelens kunnen stellen. Aan de vrije en met name aan de Chr. school de taak en de roeping dat alles recht te zetten en op het rechte standpunt te houden, daarbij bestraald, niet door het wankelend licht van de evolutie der geesten in deze wereld, maar door het licht van 't eeuwig Evange lie en van de leiding des Heiligen Geestes. Geen eenzydige benamingen als de eeuw van het kind, alsof de ouders er zijnvoor de kinderen en evenmin, dat do|kinderen er zyn voor de ouders, maar dat God aan elk zyn positie, zyn be voegdheid, zyn recht,maar ook zyn duren plicht heeft aangewezen. Geen verkeerde opvatting, alsof de school er zou zyn voor den onderwyzer en niet de onder- wyzer voor de school, die harerzyds natuuriyk verplicht is de belangen van degenen die voor haar arbeiden, zoo goed mogeiyk te behartigen. Geen onnatuuriyke theorie, alsof de onderwyzer de geheele opleiding op godsdienstig, maatschappelijk en paeda- gogisch terrein kan en mag beheerschen, maar het recht van de ouders gehand haafd, dat zy in de eerste plaats geroe pen zyn te beslissen in welke richting zy hun kinderen wenschen te zien onderwezen. Geen onmogeiyke neutraliteit die on bestaanbaar is en by geen redely k wezen te vinden en die slechts leidt tot onge loof, tot onverschilligheid, tot uitdooving der edelste aspiratiön van den mensche- ïyken geest. Maar het onderwys, rustende op het fundament voor hetwelk niemand een ander leggen kanJezus Christus en dien gekruisigd. 37^ Wanneer onze school, by de juiste uitbreiding die zij door Gods goedheid verkrygt, deze beginselen weet te hand haven, dan kan zy ons volk behoeden, af te dolen eenerzyds op de paden van ongeloof en materialisme, anderzyds op die eener [ziekelyke mystiek, want dan zal zy onzen kinderen de gezonde leer voorhouden en toch wijzen op het ver band van dit stoffeiyk practische leven met de eeuwigheid, waarvan het trou wens een deel uitmaakt. Dit alles zoo ging Spr. voort bevat voor u zeker geen onbekende zaken, maar ik voelde behoefte er nog eens de aandacht op te vestigen. Ik heb thans de eer 20 jaar Voorzitter van onze Unie te zyn en wanneer men bijna 74 jaar telt, dan is de langste tyd van werken hier beneden achter den rug. Buitendien is het goed den arbeid aan jeugdige, krachtiger handen over te geven, en wanneer dat tydstip nadert, dan ziet men allicht gaarne nog eens om zich heen en geeft zich rekenschap van den toestand. Spr. eindigde met den wensch, dat in de Unie moge biy ven een relatieve neutrali teit; dat er by alle eenheid, wat den grond slag betreft waarop wy staan by de toe passing der eeuwige beginselen in het practische leven.wy elkanders meeningen eerbiedigen, de een zich zelf niet uit- nemender achte dan de ander en de broedeiiyke liefde blijve. Moge dat ook in deze vergadering blyken. (Applaus.) Hierna werd het jaarverslag uitgebracht. Met innige biydschap wordt daarin ver meld, dat de Unie-collecte 91235,33* ets. heeft opgebracht, zijnde f 205,92 meer dan het vorig jaar. Het aantal scholen met den Bybel, dat op 1 Jan. 1909 1941 was, is met 44 vermeerderd, zoodat het getal op 1 Jan. 1910 1985 bedroegterwijl er toen nog 45 scholen in aanbouw waren. Wyl het getal kweekelingen steeds toeneemt, kan het gebrek aan onderwyzers van bijstand allengs minder worden. Het bestuur der Unie heeft in zyn laatste vergadering besloten zich te doen ver tegenwoordigen by de opening van de 1009ste school met den Bybel. In de middagzitting sprak ds. P. Blaauw, Herv. pred. te Beekbergen, over „Eenige beginselen van ons Christelijk onderwys". Zyn stellingen waren a. Onze arbeid en stryd gaan uit van de gedachte, dat de school opvoedend werke en niet slechts zy het middel tot verwerving van kundigheden. b. Onze school is nationaal, omdat zy geeft wat het leven der natie is. c. Zy geeft beginselen, die boven den staat uitgaan, en versterkt door deze beginselen het g«zin, de persooniyke belydenis der waarheid en de gewetens- vryheid. d. Zy is niet een instituut, dat per sooniyke bekeéring zich ten doel stelt, nuar zy heeft niettemin een belang-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1910 | | pagina 2