Over tie noodzakelijKlieid
van een lentekuur.
Binnenland.
Sdiftoltëieuws.
wederkomst des Heeren. Vandaar dan
ook de keuze van spr. onderwerp.
Hij wenscht het in tweëen te verdeelen.
Ten le „wat is die anti-christ" en ten
2e, „wat verstaan wij door de won ieren
van den anti-christ".
De oude Rabbijnen zagen den anti
Christ in Kain, in Fzou, in Bileam, in
Goliath.
De eerste aanwijzing vinden we in
Ezech 38 en 39, waar gesproken wordt
van Gog en (uit) Magog. ^e Openb.
spreekt van denzelfden Gog en van een
duizendjarige ketening. Ook van 't vier
de dier, tien hoornen en één kleinen
hoorn hebbende.
Jezus' woord was dat Hy kwam in den
Naam Zijns Vaders. De Anti-christ komt
in zijn eigen naam. Johannes spreekt
het eerst van den Anti-christ. Dat begre
pen moet worden ten eerst einde plaats
van Christus en ten tweede tegen Christus.
In de Openbaring vonden wij ook het
dier met zeven hoofden en tien hoornen
opkomende uit de zee en 't dier hebbende
twee hoornen komende uit de aarde en de
vrouw met 't scharlaken kleed, dit noemt
spr de drie bronnen van den Antichrist. Er
is echter oneindige variatie in, de een zegt
't is een Jood uit den stam van David, een
tweede een Heiden n. m. Nero zal uit het
graf opstaan. Weer anderen beweren, dat
hy uit Jeruzalem zal komen of uit Rome
of uit Babel. Vanwaar dat verschil Is 't
wonder, vraagt sprdat, toen Nero de ge
meente des Heeren vervolgde en de aarde
het bloed der martelaren dronk, hij, Nero,
voor den antichrist gehouden werd? of toen
aan Mohamed's zwaard zooveel christen-
bloed kleefde, Mohamed de antichrist werd
genoemd Zoo ook onder 't despotisme
van Rome, de Paus de antichrist werd ge-
heeten De kantteekenaren zeggen dan
ook zeer terecht, jdat tde Anti-Christ niet
één persoon is, maar vele personen. Het is
geen persoonsnaam, maar een soortnaam.
Evenals Paulus, sprekende over den
Hoogepriester, het doet uitloopen op die
ééne Hoogepriester.
Alzoo is het met den Anti-christ.
De Anti-christ is degene die kennis aan
de waarheid gehad heeft, die deel uit
maakte van de gemeente. En juist bij een
beweging als 'n opwekking (van 't kwade)
is hij te vinden.Ook zal hy wonderen doen
als Jezus. Wonderen, zooals Paulus die
noemt, de wonderen der leugen, welke ge
deeltelijk gelogen en gedeeltelijk waar
heid zijn.
Luther zegt dan ook Satan is de aap
van Christus. Vrienden, zegt Spr., staan
wij niet aan den ingang van die bewe
ging? Is het niet teekenend dat in Parys
en Lyon een bond van Satanisten is
opgericht ten doel hebbende om God en
zijn 'volk te verdelgen? Zij verschijnt in
twee factoren, ten eerste in het socia
lisme, dat komt niet verder dan de maag,
dat vraagt brood. Maar de tweede in de
nieuwe mystiek die komt tot 't hart.
Jongelingenscherpt dan het wapen
dat hem bestrijden moet. Ospreker
wenschte dat hij nu nog Jongeling was.
Bereidt u dan voor en geeft niet op de
studie in 't Boek der Boeken, dan zult
gij vinden den Anti-Christ in uw hart die
door de regeneratie des Heiligen Geestes
kan gedood worden. Ja de Christus Gods
zal éénmaal Satan onder zijne voeten
verpletteren. Denkt aan dien tyd. Neemt
dan Gods Woord als maatstaf. In de
richting Yan 't Socialisme vindt men
bezielende idealen en leiders die eerbied
afdwingen, niet bij de liberalen of in 't
modernisme dat Dr Kuyper een Fata-
Morgana noemt. Alle Godsdienst, zegt
het Socialisme, is overbodig. Hier moet
een paradijs komen. Zij is niet alleen
tegen allen godsdienst maar ook tegen
de zedelijke grondslagen. Opmerkelykis
zyn overeenkomst met de Gemeente
Gods, ook zy spreken van Zalig zyn de
armen. Gelijk wij één brood eten en aan
één disch komen, zoo ook zij willen dat.
En wat is haar gemeenschap niet ge-
lij kond op onze gemeenschap der heili
gen. Echter onder dat kleed verbergt
zich de afschuwelijke haat
Leefde nu Da Costa nog, die in zijn
achter wat is er van den nacht zijn
bliksem slingerde over het ongeloof, ook
nu zou hij zijn banvloek slingeren over
hen die een jaar geleden schreven in
een brochure dat God een pest was en
evenals in Frankrijk heeren in een au
tomobiel gezeten een revolver afschoten
op het kruisbeeld. Maar spr. noemt het
optreden van 't Socialisme eenzijdig, zij
is alleen voor de mindere klasse omdat
het niet hooger komt dan de maag, de
broodkwestie. Vandaar dan ook dat de
groote massa er zich niet bij aansluit.
Doch die andere beweging die 't hart
aantast, de nieuwere mystiek, die telt
meerdere aanbidders. Daar bevinden
zicli mannen onder als Louis Couperus,
Willem Kloos, Willem Toorop, de beeld
houwer, Richard Strauss en Wagner. Is
het niet ontzettend, vraagt spr. dat
Willem Kloos de man genoemd wordt
met de drie snaren, verdoemenis, passie
en trotst of dat Willem Toorop als
zinnebeeld der nieuweré mystiek wil
houwen een afgeknot kruis Neen niet
moer die vaalbleeke Christus aan 't kruis,
maarkeen blijde Christus. Het is een
belijden van het oude Boeddhisme, de
T heosofie, W aarzeggerijoccultisme,zij nde
de beweging der helderziendheid. Het
hypnotisme waarin de eene mensch zich
in de macht van den andere bevindt.
Het magnetisme, waarin men vooral
ook wonderen verricht. Het somnabulis-
me, wat spr. doet denken aan dien armen
koning Saul, die zijn God verlaten had
en nu hulp zocht bij eene toovenares.
En eindelijk het spiritisme, dat Zijn
Eerw. nu in korte trekken bespreekt, het
ontstaan en de werking daarvan. Hoe
ook de spiritist zegt dat de mensch be
staat uit drie deelenziel, lichaam en
een tusschenlichaam (half ziel, half li
chaam).
Dit zijn nu de mirakelen waarnaar het
kind dezer eeuw zich heenboog. Wy kun
nen geen aanraking met de dooden heb
ben. De ziel van Lazarus zegt GodsWoord
ging hemelwaarts en die van den rijken
man naar de hel. Prof. Geesink noemt
de verschijning van Samuel in „de ordo-
nanciën des Heeren" somnabulisme. Spr.
is het daarmede geheel eens. Wel wordt
er soms gezegd dat het spiritisme be
drog iseen goochelkunst. Spr. gelooft
dat niet. Prof. Lombrose heeft het onder
zocht en is zelf spiritist geworden. Spr.
verwerpt niet elk verschijnsel, bv. wan
neer een Chr. geneesheer door hypnotis
me een kranke geneest, keurt hy dat
geenszins af. Maar vraagt hy wat is een
wonder Stel u voor dat in de middeleeu
wen in een klooster by die ouderwetsche
broeders een fonograaf op de tafel was
gezet, dat hadden de menschen een won
der genoemd, maar is 't een wonder Of
als in Paulus' tyd een automobiel door de
straten van Rome had gereden, dan had
den de menschen geroepen: „dat is een
wonder
We moeten niet zoo gauw spreken van
een wonder, wie weet wat nu nog sluimert
in de natuur, welke krachten, die God
misschien over een halve eeuw doet ont-
'waken.
Wat do wonderen van Satan betreft
zegt spr., Satan is zelf creatuur, maar
sterker en machtiger dan de mensch.
Hij, Satan kon ook Jezus mede brengen
en leiden op de tinne des Tempels.
Ten slotte vraagt spr.Is het niet op-
merkelyk dat in den tijd, waarin we nu
leven, de Paus van Rome ook onze bond
genoot is, de Paus, die eenmaal de Anti
christ werd genoemd
Er is één antithese, n.m. voor of tegen
den Christus Gods.
Jongelingen weest blymoedig, maar
laat die levensvreugde gepaard gaan
met een levensernst.
l e Banier omhoog geheven, waarin
die ryke belydenis prijkt„Mijn konink
rijk is niet van deze wereld"Jongelingen
strydt dan tegen satan, zyt Antisatans,
strijdt tegen zijne machten, zyt Anti-
Revolutionair
Die levensvraag moet ons allen met
bezielende geestdrift vervullen. Ik heb
gezegd.
Een daverend applaus volgde op deze
schoone rede. De spreker wist ons op
talentvolle wijze mede te voeren in de
diepte van zyn onderwerp, voor elk be
vattelijk. Een woord van hartelijken dank
van den Voorz. was terecht op zyn plaats.
Slotwoord ds. Van der Kooi.
Hierop verzocht de voorz. ds. v. d. Kooi
achter den lessenaar plaats te willen
nemen voor het uitspreken van het slot
woord.
Zyn Eerw. zeide dat toen 't vaststond
dat de verg. te Bergen op Zoom zou gehou
den worden, hij een verzoek had gekregen
het slotwoord te willen spreken en daarin
den indruk van het samenzijn te willen
versterken, Spr. voldeed hieraan gaarne.
Hy wil ons nog een weinig bezighouden
met deze woorden stryden en overwinnen.
Overwinnaar zijn welk een heerlyke
klank. Reeds bij de jeugd is de zucht naar
overwinnen. Spr. herinnert ons aan de
woorden welke eenmaal Constantijn de
Groote toe werden geroepen„In hoe
signo vincis.
In dit teeken zult gij overwinnen.
En dat teeken is het Kruis.
Strijdt dan Jongelingen den goeden
strijd des geloofs.
Eenmaal vinden wij de rust elders.
Zelfverloochening en ootmoed ook die
moeten ons sieren. De hope is op U jonge
mannen. Beschaamt die hope niet. Oefent
u zeiven in de vereeniging als «p het exer
citieveld. Zyt zwak in U zeiven. Hy maakt
U méér dan overwinnaars. Laat Hy U
strijdende vinden, ten allen tyde, ook
als Hy komt op de wolken.
Strijdt Jongelingen „In hoe signo vin
cis".
De Voorz. dankte ook Ds. v. d. Kooi
voor zijn kernachtig slotwoord, waarna
hy Zijn Eerw. verzocht de vergadering
te willen sluiten. Ps. 84 6 was de
slotzang en hierna ging Zyn Eerw. in
dankgebed voor. Toen verlieten we onder
orgelklanken, die spraken van „Geen
aardsche macht begeeren wy",deze plaats
van samenkomst en lag dezen schoone
dag weer in 't verleden. De Zeeuwsche
Jong'lingschap heeft nu weer by ver
nieuwing kunnen ondervinden dat geen
banden van deêz' aarde hen saamver
bonden.
Elk ging zyns weegs, was de geest
overvloeiende, de maag had behoefte.
Een flinke wandeling daarna onder ge
zellig gekout van de dingen die ons
bezighielden, naar „Vrederust" was ook
bepaald verrukkeiyk.
Jammer was 't dat ons door twee
maréchaussees de toegang op hot terrein
werd ontzegd, althans zoo deelde eene
bevoegde ons mede. Geen toegang voor
vreemdelingenZijn wij vreemdelingen
Wy gingen huiswaarts biy en wel
voldaan.
(De berichtgever las zeker nieteenige
maanden geleden de correspondentie in
ons blad aver deze zaak. Ook hier heeft
het bestuur zijn groote verantwoording.
Rkd.)
rTCL A M E S.
Wanneer een mooie zomerdag gaat ein
digen met onweer, ondervinden wy een
onaangename gewaarwording en zeggen
wij vooruit„Het weer gaat veranderen."
Wanneer het gaat regenen, voorzeggen
de rheumatieklyders den regen, want zij
gevoelen hunne pijnen toenemen.
Hoe minder gezond men is, des te erger
gevoelt men de wisselingen van het weer.
o
Wy zyn nu, waarde lezers, genaderd
töt het oogenblik waarop zich de hevigste
verandering van het jaar verdoet. Op den
treurigen winter is de vroolyke lente ge
volgd. Die verandering hindert ons allen
en wordt het meest gevoeld door hen die
niet zoo gezond zijn als zy konden zijn.
o
Alles in de natuur vertoont een nieuw
leven. De bladeren loopen uit, de boomen
schieten in bloei, de zon beschijnt ons
langer en hare stralen zyn warmer, het is
een algemeen ontwacen. Het schijnt dat
wij gezonder moesten zijn maar in wer-
kelykheid gevoelen wij ons minder goed.
Waarom
Omdat ons lichaam niet in volmaakt
evenwicht verkeert, omdat het niet in
overeenstemming is met de natuuronze
verzwakte organen verhinderen ons van
dat nieuwe leven partij te trekken en te
genieten.
o—
De mensch die naar een feest gaat zon
der eetlust, met een bedorven maag, zal
er geen genoegen in vinden, zal er geen
genot van hebbenhy zal er ziah zelfs
niet op zyn gemak gevoelen. Wij komen
op het feestmaal dat de natuur ons aan -
biedt aan met een bedorven lichaam. Ons
lichaam is verrast en ondervindt een on
aangename gewaarwording.
Waarom is ons lichaam zoo weinig ge
schikt om de weldaden der natuur in ont
vangst te nemen Eenvoudig omdat wy
gedurende zes maanden hebben geleefd
op een wyze met de hygiène in stryd. Ge
durende zes maanden zyn wy thuis op
gesloten gebleven en hebben de binnen-
lucht onzer huizen ingeademd, een lucht
bedorven door de uitwasemingen van
haarden en kachels en door den rook van
lampen die te 4 uren des avonds zijn aan
gestoken en bleven branden tot wij naar
bed gingen.
Wy hebben in den loop van dat gure
getyde koude gevat, verkoudheden en
keelaandoeningen opgeloopen, de aanval
len van griep ondergaan, en dat alles
heeft onze gezondheid angetast.
Gedurende de zware koude hebben wy
meer gegeten om onze lichaamswarmte
te vermeerderen, wy hebben minder be
weging genomen omdat het onvoorzich
tig was uit te gaan. De werking onzer
uitdry vingsorganen nieren, lever en dar
men, is vertraagd en ons bloed heeft zich
met allerlei onzuiverheden beladen. Al
deze slechte stoffen trachten nu door de
huid naar buiten te komen en velen heb
ben daardoor brand, puisten en zweren.
Ons lichaamgestel is dus in een slech
ten toestand om deze redenen en om nog
wel andere.
o
Ten allen tyde heeft zich de noodzake-
ïykheid van een lentekuur doen gevoelen.
Langentijd bestond die kuur uit een pur-
gatie. Zulk een lentekuur is onvolkomen,
men zou kunnen zeggen dat zy nauwe-
lyks een denkbeeld er van geefteen pur-
gatie is goed, maar zy is onvoldoende. Zy
ontlast de ingewanden, maar komt niet
ten voordeele van het gestelzy verrijkt
het bloed niet, noch wekt zy de werking
van al onze organen op. Zy reinigt een ge
deelte van ons organisme,maar heeft geen
werking op het geheel.
De echte lentekuur is de versterkende,
de herstellende kuur.
O
Wy hebben in zulk een tydperk al tyd
merkwaardige resultaten verkregen met
de kuur der Pinkpillen, de hersteller van
het bloed, de versterker der zenuwen die
zulke merkwaardige genezingen heeft ge
geven en nog iederen dag geeft, zooals
iedereen kan nagaan. Wy bevelen u do
kuur met de Pinkpillen als lentekuur aan
overtuigd dat er geen geneesmiddel be
staat dat beter aan dit doel beantwoordt.
Neem dePinkpillen gedurende een of twee
weken en gy zult u geheel en al wel ge
voelen en zoo van de mooie dagen ge
nieten.
o
Voor gy met de versterkende kuur der
Pinkpillen begint, zal een purgatie met de
Scavuline, een licht afvoermiddel in den
vorm van suikererwtjes, zonder smaak en
zonder geur, het lichaam reinigen en de
snelheid van de versterkende werking
der Pinkpillen bevorderen.
Verkrijgbaar a f 1.75 par doas, sa f9 de zas
d- ozen, bij het Generaal Depet der Piak Pillen,
Eeghenlaaa 22,Aaaiterdaaa veor Middelburg
an emitrekea Itfj jok. de Rees, Vlasnarkt K
157; veor Gaas bij Gebrs. Mulder; voor
Viltsingen bij S.A. Luitwielar en A.C.Beniest,
Lepelstraaten verder bij verschillende Apo
thekers en goede drogisten.
Het Eerste Kamerlid, dhr Rayma-
kers, van wien wy abusieveiyk meldden
dat hy overleden was, is gelukkig zoover
herstellende dat integendeel hoop op een
langer leven mag worden gekosterd.
De Qrondwets-Commissie.
Wij vernemen, naar aanleiding van
enkele in de pers dienaangaande gemaakte
opmerkingen, dat prof. mr. D. P. D. Fa-
bius wel uitgenoodigd is om deel uit te
maken van de Staatscommissie totUrond-
wetsherziening,doch gemeend heeft daar
voor te moeten bedanken. (Ncd)
VIT DE ÏTiOriyCIV
Gisteren is naar het Huis van Be
waring te Middeibu-g overgebracht J. de
V., 29 jaren, veldarbeider, wonende te
Axel, verdacht van diefstal, aldaar.
's-Heerenhoek. Ee bekende „Buffalo"
hengst van den „Boerenbond", dien men
hier dagelijks door de straten zag stappen,
is schieiyk gestorven. Het is of een voor
naam personage was overleden, zoo deed
het nieuws algemeen de ronde.
Terneuzen Gisteren werd door de
Centrale Antirev. Kiesvereeniging voor
het district Hulst (vacature Moes) defini
tief candidaat gesteld voor de Provinciale
Staten de heer Mr. P. Dieleman te Middel
burg, oud-lid van Gedeputeerde Staten.
Hoedekcnskerke. Als een groote zeld
zaamheid wordt ons gemeld dat in deze
gemeente door den jachtopziener P. Hart-
hoorn alhier een volwassen otter is be
machtigd. Het dier had een lengte van
ruim 1 M.
Men meldt ons uit Wissenkerke
dat onder groote deelneming Maandag het
stofleiyk overschot van den heer W.
Nieuwdorp ten grave gebracht werd, en de
voorzitter van den kerkeraad, ds. Smelt
dezen ontslapen diep betreurden ouder
ling en secretaris van het schoolbestuur
herdacht als den van God hier gegeven
yverigen medewerker aan de komst van
het Godsryk, en den beminden werker,
als waterbouwkundige en lid van den
Raad, den ootmoedigen beiyder die in
alles de eere Gods had gezocht.
'g-aravanpold«r Uitslag van den Maan
dag alhier gehouden schietwetstrijd, uit
geschreven doorOranje-Nassau. a. Corps-
baan, deelgenomen door 13 vereenigingen
pryzen 2 zilveren en 1 bronzen leprys
Nimrod 's-H. Abtsberke met 781 punten,
2e Nimrod "olfertsdyk met 948 en 3e Pro
Patria Nisse met 993. Geschoten werd op
de militaire ringschyf.
b. Personeele baan om kunstvoorwer
pen. Maximum te behalen punten 120.
le prijs A. de Blaay,Nisse met 115 punten.
De volgende pryzen werden behaald door
P. v. d. Linde, Wolfertsdyk en J. Janse,
Nisse, ieder 113 punten, J.Traas,Baarland,
v. d. Werf, Wemeldinge, J. Okker, Wol
fertsdyk, P. Rijk, Heinkenszand en W.
Kole,idem,elk met 112 punten,B. Simonse
Heinkenszand, G. Heyboer, idem, J. J.
Hoogvliet, Baarland, A. Braam,'s-H. Abts-
kerke, J. de M ol, Baarland, A. den Herder,
Wolfertsdijk, elk met 111 punten, A. de
Jonge, 's-H. Abtskerke, en C. Bos, Nisse,
ieder met 110 punten.
c. Vrije baan geld pry zen, 60 pCt van
den inleg. Maximum 60 punten per serie,
le prijs J. Bruggeman, Baarland, met
9 x 36, volgende C. J. Bos, Nisse, J. I loos-
terman, idem, A. C. Schipper, Kloetinge,
J. J. 1° oogvliet, Baarland, C. van Sluys,
's-Heerenhoek, J. 8teenblok, Nieuwdorp,
D. de Vos, Heinkenszand, J. Traas, Baar
land, L. J. Dekker en J. Trimpe, Kloetinge.
Men meldt ons:
By koninklyk besluit van 24 Maart
1?10, no. 24, is de koninklijke bewilliging
verleend op de statuten van de naamlooze
vennootschap: „Waterleiding-maatschap-
py Zuid-Beveland». De akte van oprich
ting zal Dinsdag 5 April a.s. des namid
dags te half een uur in de raadszaal van
het stadhuis te Goes worden verleden
ten overstaan van den notaris M.C. Schram
te Kruiningen, daartoe by loting uit alle
notarissen van Zuid-Beveland aangewe
zen. Binnen enkele weken kan nu de in
diening verwacht worden van het wets
ontwerp betreffende den door het ryk aan
deze maatschappy te verleenen financi-
eelen steun.
Kerknienvts
Ned. Herv. Kerk.
Drietal te Wommels (vac.-Ankerman,
rechtzinnig)F. de Boer te Lippenhuizen,
A. W. Groenman te Obdam en J. Ritter te
Beets (allen modern).
Beroepen te Laren-Blaricum, D. G. W.
L. Röder te Oost- en West Graftdyk te
Oterdum, A. I. Reinders te Oosterland op
Wieringen.
Bedankt voor Hedel door A. M. den
Oudsten te w ezep.
Biggeke ke Dr. Schuurmans Stek
hoven hoopt Zondag 12 Juni a.s. intrede
te doen.
Chr. Geref. Kerk.
Beroepen te Haarlem, J. W. Geels te
's-Gravendeelte Enschedé, J. Binee
te Zaandam.
De Unie. Te Utrecht vergaderde „De
Unie, een school met den Bybel", in 32ste
jaarvergadering onder presidium van Ba
ron Schimmelpenninck van der Oye van
Hoevelaken.
Nadat de vergaderden gezongen hadden
Psalm 6810, ging dr Franssen voor in
gebed, waarna de voorzitter voorlas Titus
2 11 en 39. Naar aanleiding hiervan
sprak de voorzitter een kort woord ter in
leiding der vergadering, waarop hy allen
hartelyk welkom heet. Op de agenda hebt
gij gezien, dat na de pauze enkele gewich
tige beginselen van ons Christelijk onder-
wys zullen besproken worden.
Ik zal daarop thans niet ingaan. Maar
indien het nog noodig was te wyzen op de
hooge beteekenis van onze Chr. School, op
den zegen, die daar\ an voor land en volk
kan uitgaan, dan zouden zeker de gevoe
lens, die zich juist dezer dagen by een deel
der onderwijzers aan de O.S. doen kennen,
daartoe alle aanleiding geven. Wan een
deel, laat ik zeggen van een klein deel der
openbare onderwyzers. Want ik geloof
gaarne, dat de groote meerderheid van die
gevoelens ten eenenmale af keerig is, maai
de zwakheid van hun positie ligt daarin,
dat zy, op het gebied der neutraliteit
staande, zich niet principieel tegenover
die gevoelens kunnen stellen. Aan de vrije
en met name aan de Chr. school de taak
en de roeping dat alles recht te zetten en
op het rechte standpunt te houden, daarbij
bestraald, niet door het wankelend licht
van de evolutie der geesten in deze wereld,
maar door het licht van 't eeuwig Evange
lie en van de leiding des Heiligen Geestes.
Geen eenzydige benamingen als de
eeuw van het kind, alsof de ouders er
zijnvoor de kinderen en evenmin, dat
do|kinderen er zyn voor de ouders, maar
dat God aan elk zyn positie, zyn be
voegdheid, zyn recht,maar ook zyn duren
plicht heeft aangewezen. Geen verkeerde
opvatting, alsof de school er zou zyn
voor den onderwyzer en niet de onder-
wyzer voor de school, die harerzyds
natuuriyk verplicht is de belangen van
degenen die voor haar arbeiden, zoo
goed mogeiyk te behartigen.
Geen onnatuuriyke theorie, alsof de
onderwyzer de geheele opleiding op
godsdienstig, maatschappelijk en paeda-
gogisch terrein kan en mag beheerschen,
maar het recht van de ouders gehand
haafd, dat zy in de eerste plaats geroe
pen zyn te beslissen in welke richting
zy hun kinderen wenschen te zien
onderwezen.
Geen onmogeiyke neutraliteit die on
bestaanbaar is en by geen redely k wezen
te vinden en die slechts leidt tot onge
loof, tot onverschilligheid, tot uitdooving
der edelste aspiratiön van den mensche-
ïyken geest. Maar het onderwys, rustende
op het fundament voor hetwelk niemand
een ander leggen kanJezus Christus
en dien gekruisigd. 37^
Wanneer onze school, by de juiste
uitbreiding die zij door Gods goedheid
verkrygt, deze beginselen weet te hand
haven, dan kan zy ons volk behoeden,
af te dolen eenerzyds op de paden van
ongeloof en materialisme, anderzyds op
die eener [ziekelyke mystiek, want dan
zal zy onzen kinderen de gezonde leer
voorhouden en toch wijzen op het ver
band van dit stoffeiyk practische leven
met de eeuwigheid, waarvan het trou
wens een deel uitmaakt.
Dit alles zoo ging Spr. voort
bevat voor u zeker geen onbekende
zaken, maar ik voelde behoefte er nog
eens de aandacht op te vestigen. Ik heb
thans de eer 20 jaar Voorzitter van onze
Unie te zyn en wanneer men bijna 74
jaar telt, dan is de langste tyd van
werken hier beneden achter den rug.
Buitendien is het goed den arbeid aan
jeugdige, krachtiger handen over te geven,
en wanneer dat tydstip nadert, dan ziet
men allicht gaarne nog eens om zich
heen en geeft zich rekenschap van den
toestand.
Spr. eindigde met den wensch, dat in de
Unie moge biy ven een relatieve neutrali
teit; dat er by alle eenheid, wat den grond
slag betreft waarop wy staan by de toe
passing der eeuwige beginselen in het
practische leven.wy elkanders meeningen
eerbiedigen, de een zich zelf niet uit-
nemender achte dan de ander en de
broedeiiyke liefde blijve. Moge dat ook in
deze vergadering blyken. (Applaus.)
Hierna werd het jaarverslag uitgebracht.
Met innige biydschap wordt daarin ver
meld, dat de Unie-collecte 91235,33* ets.
heeft opgebracht, zijnde f 205,92 meer dan
het vorig jaar. Het aantal scholen met den
Bybel, dat op 1 Jan. 1909 1941 was, is met
44 vermeerderd, zoodat het getal op 1 Jan.
1910 1985 bedroegterwijl er toen nog 45
scholen in aanbouw waren. Wyl het getal
kweekelingen steeds toeneemt, kan het
gebrek aan onderwyzers van bijstand
allengs minder worden.
Het bestuur der Unie heeft in zyn laatste
vergadering besloten zich te doen ver
tegenwoordigen by de opening van de
1009ste school met den Bybel.
In de middagzitting sprak ds. P.
Blaauw, Herv. pred. te Beekbergen, over
„Eenige beginselen van ons Christelijk
onderwys". Zyn stellingen waren
a. Onze arbeid en stryd gaan uit van
de gedachte, dat de school opvoedend
werke en niet slechts zy het middel tot
verwerving van kundigheden.
b. Onze school is nationaal, omdat zy
geeft wat het leven der natie is.
c. Zy geeft beginselen, die boven den
staat uitgaan, en versterkt door deze
beginselen het g«zin, de persooniyke
belydenis der waarheid en de gewetens-
vryheid.
d. Zy is niet een instituut, dat per
sooniyke bekeéring zich ten doel stelt,
nuar zy heeft niettemin een belang-