UWSBLAD VOOR ZEELANS. No. 152. 1910. Woensdag 30 Maart 24e Jaargang l BHRISTEUJK- HISTORISCH Provinciale Bondsdag. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK J. DE JONGE-VERWEST, te F. P. DV.U:j, te Middelburg. Goes PRIJS DER ADVERTENTIËN 1 u r g. 1 -* 1EDEREN WERKDAG DES AVONDS. PrijS per drie maanden franco p.p. JJS. Enkele nummers „0,Q2g. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 '•ent Zij die zich met 1 April op ons t>Inil aboiinoeren, ontran- arefi het tot genoemdeu datum gratis. 29 Maart 1910. Men zendt ons een no. van de Barbiers- en Kappers-courant. Dit blad trad zijn 19e jaargang reeds inen trekt de aandacht door zijn nieuwen artistieken kop, helde ren, duidelijken druk en aangenamen, degelijken inhoud. Het ons gezonden nommer verscheen in 3 bladen I Wel een bewijs van actie, medewerking en vertrouwen. Ook zond men ons daarbij „Technisch Handboek" (voor den Heerenkapper), met tal van wenken, door afbeeldingen in den tekst toegelicht. Wat in 't straks genoemd blad gezegd wordt (en aangetoond, o. a. met de heil rijke werking van het Ziekenfonds om trent de noodzakelijkheid en het nut van saamwerking en vereeniging, heeft na tuurlijk onze instemming. Onze tijd staat nu eenmaal in het teeken van saamwerking en vereeniging. En ook hier geldteendracht maakt macht. Maar of nu alle barbiers en kappers, van wat richting ook, in één Bond behooren, of kunnen saamwerken, durven wy nog niet zoo grif toegeven. Die mogelijkheid zal uit de praktijk dienen te blyken. Wij hebben met „neutrale" bonden niet veel op. Dat neutraal is wel eens gebleken synoniem met sociaal-democratisch te zjjn. En waar 't dat niet is, blijft toch voor den barbier of den barbiersbediende van Christelijken huize aansluiting gevaarlijk met 't oog op den Rustdag. Zie by v. eens naar den „neutralen" Bond van postamb tenaren. Die vergadert geregeld op Zon dag. En daarom moeten al onze Chr. postambtenaren er uit en zich apart orga- niseeren. Dit zou voor onze Barbiers en Kappers ook wel eens noodig kunnen blyken. Het spreekt van zelf dat hierdoor gefedereerd opwekken voor de bedrijfs belangen niet is buiten gesloten. In 't al gemeen zij men voorzichtig met aanslui ting aan neutrale vereenigingen. Men overwege wel de mogelijke bezwaren, en neme eerst goed nota van statuten en reglement. Paschen II hebben de Zeeuwsche Jon- gelingsvereenigingen hun Bondsdag ge had de Chr. Jongelingsver. vergaderden te Goes onder voorzitterschap van notaris James uit Sluis; de Jongelingsvereenigin- gen op gereformeerden grondslag kwamen by een te Bergen op Zoom onder leiding van den heer A. S. J. Dekker uit Goes. Over beide vergaderingen een kort verslag. Die te Goes was des morgens tamelijk, des middags goed, des avonds zeer goed bezocht. De morgenvergadering droeg een meer huishoudelijk karakter. Nadat gezongen was gezang 22 en de vergadering geopend was met gebed door den secretaris, heet de voorzitter de aanwezigen welkom, in zonderheid de Walchersche broeders en met name Middelburg, dat thans een schitterende revanche neemt op onze bondsdagen. Verder las de voorzitter 1 Petrus 113 tot einde, en hield naar aan leiding daarvan 'n opwekkende toespraak met een zegenwensch besloten. De heer C. J. v. d. Eijk, van Vlissingen, gaf eerst een solo ten beste„Het gebed des Heeren" van Pomper, waarna de voor zitter aan de orde stelde de bespreking der circulaire inzake het aanstellen van een vasten beroepsarbeider. Hierover wordt druk gediscussieerd en het voor en tegen overwogen. In beginsel echter is niemand ertegen. Deafdeeling „HetMosterdzaad" te Goes garandeert reeds f 10 'sjaarsen de afdeeling 's Heer Arendskerke 3 contri buanten van f 2,50. Verder wordt dienaan gaande besloten, dat de verschillende af- deelingen door een lid van het comité zullen worden bezocht, en er daarna een vergadering zal worden uitgeschreven met bestuur en afgevaardigden, waar dan verdere besluiten kunnen worden genomen. Hierop krijgt de secretaris, de Vriend, het woord, die een kort overzicht geeft van den algemeenen toestand. Daarop houdt A. v. d. Linde, van Kloetinge, zijn referaat over „Ons Vereenigingsleven". Spreker zet eerst de voordeelen van 't vereenigingsleven uiteen, welke hij onder meer aantoont met een beroep op het Gildewezen, en ook op 't leven onzer Jon- gelingsvereenigingen zeiven. Hij staat achtereenvolgens stil bij de volgende drie puntenlo. Het levenbeginsel der Chr. Jongelingsvereenigingen2o. Hoe zich dat levensbeginsel moet openbaren 3o. Welke vrucht die openbaring van ons levensbeginsel voor 't vereenigingsleven en voor 't latere leven oplevert. Bij de behandeling van 't eerste punt legt Ref. den nadruk op den eischbe vordering van 't Chr. leven onzer Jon gelingschap, en op de taak om den jongeling te sterken voor den geestelijken strijd die hem bij meer zelfstandig op treden wacht. Bij 't tweede punt maakt ref. onderscheid tusschen de in- en uit wendige openbaring van dat levensbegin sel. Behandeling in de vergaderingen van onderwerpen op allerlei geb ed is zeer gewenscht en noodzakelijk. Spr., door de ervaring geleerd, vraagt ermeerdering der middelen om de jongelingen aan 't praten en aan 't werk te krijgen anders dan door samenspraken, die den jonge ling zich anders doen vertoonen dan hij is, of door wedstrijden, die zoo licht tot achteruitzetting van den zwakke en daar door gevolgde ontstemming tegen de prijswinners, die in den regel steeds de zelfde personen zullen zijn, leiden. Opdat allen aan de besprekingen kun nen deelnemen moet de bibliotheek ruim voorzien, de voorbereiding degelijk, de leiding beleidvol zijn. Wat het laatste punt aangaat wijst ref. op de noodzake lijkheid van saamwerking en opeenvol ging in arbeid en invloed, van huis, school, vereeniging en kerk. Het is de fout geweest onzer vaderen, dat zij dezen schalm in den schakelde Jongelingsver- eeniging niet hebben gekend. Ware reeds in de 17e eeuwdeze er geweest, Nederland ware allicht niet zoovele jaren afgedoold geweest. Juist de gevaarlijkste leeftijd van den mensch gevaarlijk wijl hij de schoonste isheeft eeuwenlang onbewerkt gestaan. Voor 't kind en den man was daar plaats in de harten, niet voor den jongeling; dat is nu verbeterd en de vruchten worden reeds gezien in den vermeerderden zin tot vereeniging en saambinding en de hooger gestemde belangstelling in alles wat op Christelijk, maatschappelijk en staatkundig gebied de belangen van Gods Koninkrijk raakt. Maar ook in 't vereenigingsleven open baart zich de goede vrucht van dat leven. De jongeling wordt er opgevoed, zijn karakter wordt gevormd. Hij leert er spreken, nadenken en belangstelling oefenen, ook, waar noodig, leert hij er zwijgen vrijmoedigheid en bescheiden heid krijgen de haar toekomende plaats in zijn optreden. Ref. sloot met een vers, waarin het vereenigingsleven wordt aan bevolen. Het referaat werd luide joegejuicht. Debat werd niet verlangd, waaruit de voorzitter besloot dat allen het met ref. eens waren. De penningmeester van den bond, vriend Joh. Pieterse, van Wemeldinge, werd alsnu afgevaardigd naar de verga dering van den Ned. Bond. (Applaus). Daarna zongen de vrienden staande Gezang 77 1; en maakten deGoesche vrienden zich klaar voor de gymnastiek. De middagvergadering, welke ook door de beide predikanten werd bijgewoond, ving aan met een op uitnemende wijze geaccompagneerde solo van den heer v. d.Eijk: „0 heb toch lief" van Gerretson. Daarna trad de heer Hoogwerff op met een referaat over: „Een kijkje in den Spiegel Historiaal". 'fpieder jongeling gebruikt een spiegel; ieder christen een spiegel historiaal. Pe Jongelingsvereeniging heeft een derge- lijken spiegel in den Bijbel, de Kerkge schiedenis en haar eigen levensgeschie denis. Spr. leest 1 Sam. 10 5 v. v. en stelt de profetenschool door Samuel gesticht de J. V. ten ideaal en voorbeeld. Deze hadden hun pijpen en harpen, zoo heb ben de J. v. hun orgel. Maar dat is niet genoeg. Ieder dorp behoorde zijn Chr. fanfarenkorps te hebben. Die profeten zonen leefden ingetogen, hadden hun vereenigingshuizen, gingen in optocht naar Gods altaren, brachten daardoor een godsdienstige opwekking onder [het volkprofeteerden, dat wil zeggen spra ken de woorden Gods, en wekten het volk op door hun godgewijde muziek. Zij waren het geweten des volks, een prediking door handel en wandel. Die „vereeniging" zegt ons dat God jonge krachten wil. Hoe staat; het met] ons Dat men zich [haaste. De vroege keuze heeft nooit iemand berouwd. De jongelingsvereeniging is in don kere tijden geboren. In de middeleeuwen, donker, schoon de macht van 't Pausdom tot zijn middag hoogte was gestegen, stichtte een Neder lander, Geert Groote, de broederschap des gemeenen levens. Dat moeten de J. V. ook zijn, ook hierin dat zjj hun werk ook uit strekken buiten hun eigen kring, en den Bijbel verklaren in de moedertaal, 't welk zeggen wil niet in hoogdravende, maar in nuchtere natuurlyke taal de woorden Gods spreken. Die stichting van Groote heeft mannen als Agricola en Gansfort, Luther en Melanchton gekweekt en hun onderwys kon den toets der vergeljj king met dat der wereld doorstaan. Zoogjj het ook met dat der J. V. Hun vereenigings- lokaal zij er een niet met naakte wanden, maar met platen en kaarten,die op gezette tijden worden verwisseld. De J. Y. be denke echter dat niet 't meest door zang uitvoering en bijbelbespreking, maar door persoonlijk geloofsleven het Koninkrijk Gods wordt gediend. Na het krachtige jonge leven der Her vorming is de diepe inzinking der 18e eeuw gevolgd: de pruikentijd; met zijn zaagsel, zemelen en zoethout; toen een leeraar 36 preeken, elk van 3 uren lang, leverde over denzelfden tekst. Maar die tijd werd opgehelderd door het optreden der PiëtistenSpener, Francke, Zinzen- dorff, welke laatste de eerste J. V. in het leven riep, welker zinspreuk was„Nie mand onzer leeft voor zichzelf". Daarna in de 19e eeuw door de mannen van het RéveilWilliams en v. Oosterwijk Bruin. Dat waren goede dagen, toch hebben ook zij nog wel iets van den pruikentijd te zien gegeven. Spr herinnert zich een af gevaardigde die zijn speech in drie punten verdeeld voordroeg „goede kost met wat lang nat overgoten". Jongelui die gloeiden als doove kolendie verteerden, maar door de roestende rust. Jan Salie, de patroon aller slaapmut sen, soepjurken en sloffen, leerde hen slemp drinken op jaarfeesten, en tabak rooken uit lange pijpen in de vergade ringen, jongelingen die voor ouderling leerden en een heelen avond zoek maak ten over de vraag of de Heiland toen Hij de Bergrede uitsprak, op den Berg stond of tegen de helling, en 't ten laat ste bij stemming uitmaakten. Maar er zijn betere dagen ingetreden men heeft 't gezien aan de vijandschap, vooral in 1903, den Chr. jongelingen van socialis tische zijde ten deel gevallen. De Bijbel bespreking kwam beter tot haar recht; daarnaast kerkgeschiedenis en Zending. Spr. eindigde met tal van nuttige wenken aan de Vereenigingen. De heerv. d. Eijk zong vervolgens „Van een Koningsvrouw" van v. d. Spoel. Daarna trad de heer Willemse, hoofd der Silo-school te Brussel, op om mede- deelingen te doen omtrent den arbeid der Vlaamsche C. J. V. in België. Spr. zei met nauwelijks uit te spreken dank baarheid in de ziel hier op te treden, dewijl dit de eerste maal is dat hij in Holland optreedt niet alleen, maar ook omdat hij een bekeerling is van de Evangelisatie in Brussel door ds. N. de Jonge. Er zijn, zegt Spr., in België 35 aan den nationalen bond aangesloten en 5 of 6 n iet-aangesloten J. V. Eerstgenoemde zijn te onderscheiden in Vlaamsche en Waalsche, welke laatste verdeeld wor den in Brabantsche en Luiksche. Op den Bondsdag komen hoogstens 30 afgevaardigden. Er zjjn dan ook slechts zes J. V. in ons donkere Vlaam sche landAntwerpen, Brussel, Gent, Vilvoorde, Schaerbeek, Laeken. Dé Bybel- besprekingen geschieden Zondagsavonds en duren circa drie kwartier; de leden worden zelf aan 't werk gezet, 't geen goed werkt. Na de bijbelbespreking be handelt men natuurkunde of dergelijke op 't oogenblik electriciteit. Het is moeilijk om van buiten af jongelui in onze vergaderingen te trekken. De groote stad Brussel biedt zooveel gratis wereldsche genot. Evangelisatie blijft de hoofdzaak. Spr. eindigt met dezen arbeid in de gebeden aan te bevelen, en den wensch uit te spreken dat meer voeling kome tus schen Zeeland en Vlaamsch België. Van den bondsagent was een telegram ingekomen Gezegend ten zegen. Zij 't ook met ons zoo. De voorzitter sluit met een woord van dank aan allen die zich op dezen dag verdienstelijk hadden gemaakt. Ds. Beukenhorst eindigt met dank zegging. Des avonds, in 't stampvolle kerkee- bouw der Hervormde gemeente, traden ds. Homburg eu ds. Beukenhorst, van Sluis, op. Na 't zingen van Ps. 891 en 't lezen van Ps. 96 opende ds. Homburg met gebed en hield een rede over „Geluk". Een eenvoudig woord, zegt spr.. over een een voudige zaak.Maar toch blykt zy niet een voudig, velen zoeken en jagen er naar, en allen leggen haar op verschillende wyzen uit. Mary Corelli verhaalt van een dame die met een rijken Israëliet getrouwd het geluk meende te bezitten omdat zij er toe gekomen was er geen hart op na te hou den. Anderen zoeken 't geluk in de be vrediging hunner wenschen. Maar Tho mas a Kempis de godzalige kluizenaar van den Agnietenberg zei: mijn heer lijke eenzaamheid, onder de schaduw van mijn geliefden eik, verre van de wereld te kunnen nadenken over 'tlyden van Jezus onzen Zaligmaker, dat is geluk. Vanwaar dat verschil in waardeering van 'tgeluk? Omdat velen er iets tast baars, zichtbaars in zien. En dat is 't niet't is zelfs niet te noemen. Geluk moet zoo worden verklaard dat men ten slotte gaat verstaan dat 't den mensch in het grootste ongeluk nog mogelijk is ge lukkiger te zijn dan menig ander die in aanzien is. Het bezit van uw ouders, vrouw of kinderen is op zichzelf het geluk niet, maar 't gebruik dat gij van deze maakt overeenkomstig Gods wil, maakt u ge lukkig. Geluk is kracht. Er is maar één geluk in 't leven, en dat is kracht. Niet de athletische kracht wordt hier bedoeld. Maar in de bepaalde omstandigheden van 't leven de kracht te hebben die wij voor ieder van die verschillende omstandig heden noodig hebben; dat is geluk. Wordt die kracht gemist, dan is voorspoed een ramp, waar zij wordt gebruikt, is tegenspoed een zegen. Zoo alles te leeren gebruiken, gelijk 't van Gods hand ons toekomt, leere ook de Jongelingschap en zij zal gelukkig zijn. Nadat 't Koor onder directie van den heer Anderson eenige zangstukken ge zongen en de heer Kooiman met zjjn be kende talent eenige stukken op 't orge had uitgevoerd betrad ds Beukenhors den kansel, om te spreken over de roe ping der Chr. Jongelingsvereenigingen Spr. deed dit aan de hand van Rom. 15 14. Hierin, zegt Spr., ziet hij 't doel der Chr. J. V.: te ontvangen en te geven. Oppervlakkig beschouwd is, wat Pau- lus hier zegt niet specifiek „Christelijk", maar men vergete nietal wat goed en edel is, is christelfik. In de gewone' vereenigingen vraagt men wat gy kuntin de J. V. vraagt men wie gy zijt. Wij moeten wat hebben dat ons onderscheidt van de wereld. Vandaar de raadVol van goedheid te zjjn, d, i. van goede gezindheid, die ook in Christus Jezus was, in onderscheiding van de we reld. „Gij zijt het zout der aarde". Goed te zyn, niet goedig't eerste is uit God, het laatste uit den Booze. Goedig zijn maakt ons een speelbal, die door ieder meegenomen wordt. Neen, wij mogen niet zijn als de weerhaan, die door alle winden bewogen, met alle winden draait, maar als de seolusharp, die, wanneer de wind er in waait de schoonste tonen doet hooren. Vervuld van alle kennisdit is 't doel der vergaderingen, den geest te verreken, door de kennis van Gods Koninkrijk; het terrein der herscheppingmaar, breeder nog, ook van Gods geheele schep ping; kennis en beschaving zjjn 't ken merk van ware Christenen. Machtig elkander te vermanen. Hiertoe hoort „macht", immers liefde. Hierin ligt de wederzij dsche trouw en steun. Dan hoort ge eens uit Gods mond„Ik ben verzekerd van U, dat gij vol zjjt van goedheid, vervuld met alle kennis, mach tig om elkander te vermanen". Na nog een paar keurige uitvoeringen trad de voorzitter van den Bond, de heer James, op met een slotwoord naar Pre diker 5:4. Na 't zingen van Ps. 7211 ging de vergadering uiteen. Verslag van den Zeeuwschen Bonds dag van Jongl. \er. op Geref. Grondsl gehouden, op 2den Paaschdag, te Bergen op Zoom. Omstreeks 10 ure opende de waarn. Voorz. dhr. Dekker deze flink bezochte vergadering, welke in t Militair Tehuis plaats vond. Gezongen werd Ps. 89 vs. 1, waarna onze Praeses voorging in gebed. In zijn kort openingswoord, waar in de aanwezigen welkom geheeten wer den, deelde onze Voorz. mede dat de Voorzitter dei afdeeling, Or. Wagenaar, verhinderd was te komen, hetwelk voor zeker door heel de verg. betreurd werd. De Notulen en het Jaarverslag dat de Secr. ons nu deed hooren werden na eenige klemmende, liefdevolle, opmerkin gen, onder dank aan den ijverigen Secr. dhr. Kögeler, goedgekeurd. Opmerking verdient dat uit het Jaar verslag bleek dat de Afd. zich in een toenemenden bloei mag verheugen,waren ten vorigen jare 37 vereenigingen met 540 leden aangesloten, dit jaar tellen we 42 ver. met 640 leden. Het verslag van den Penn. onder scheidde zich door een variatie van om standigheden, toestanden en cjjfers. „We boeren goed" verzekerde ons de Thesaurier. Dit verslag werd nu onder worpen aan een naspeuring van een Commissie, welke zich in de Pauze met dat verrukkelyk werkje bezig hield. Thans volgde een droef bericht. De waarn. voorz. deelde mede dat Dr. Wa genaar bedankt had als Voorzitter der Afd., reden warén voornamelijk zwakke gezondheid. De waarn. voorz. stelde voor

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1910 | | pagina 1