VOOR ZEELAND Mo. 106 1910. Donderdag 3 Februari jaargan; HISTORISCH kim eeri ea tarnen pm VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed S. J. DE JONGE-VERWEST. te Goes F. P. te Middelburg. FEUILLETON. PRIJS DER ADVERTENTIËN UE3 1EDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p. 1,25. Enkele nummers B 0,02*. UITGAVE DER FIRMA EN VAN ii. Ook het vervolg van bovengenoemd arti kel uit de Leidache Courant nemen we over Ala God.de Schepper van hemel en aarde, de verhouding in het huisgezin bepaalde met de woorden>Eart uwen vader en uwe moeder, opdat gij lang moogt leven op aarde«, wilde Bij een samenleving stichten, die zon rnsten op eerbied, gehoorzaamheid, liefde en behulp aamheid en den mensch tot heil zon strekken op aarde. Stellen we ons zulk een samenleving voor waar het kind zijn ouders met eerbied tege moet komt, hnn wensch voorkomt, hen liefdevol en behulpzaam helpt en bijstaat. Dezen wenschelijken toestand kunnen we ons scheppen en dat moeten wij doen, willen we een redelijk sohepsel zijn. Dat we het kunnen, blijkt uit het feit,dat God 't geboden heeft,wantBij gebiedt niets wat boven onze krachten gaat. En wjj moeten 't doen, omdat Hij onze Heere is,en wjj Zijn diesaren zijn. Wat heeft na de mensch, dat nietig schepsel gedaan door het eeren der ouders te doen bestaan in kostgeld geven P Hij heeft eeu kille verhouding doen ont staan, een verhouding, die rust op 't tegen overgestelde van eerbied, gehoorzaamheid, liefde en behulpzaamheid, wjjl de kostgeld gever boven den kostgeldnemer staat, juist zooveel betaalt als met zjjn goeddunken be paald is, vader en moeder een kostgangers hart tosd aagt en hen niet verder helpt,dan zij als honder van kostgangers verdienen. Noodlottig zijn de gevolgen van dezen toestand voor onders en kinderen,voor huis gezin en staat. Voor de ouders is deze toestand onteerend Eer en eerbied komen hnn toe en hiermede gewordt hnn alle mog> iijka steun, want een kind, dat zijn oadais oprecht eert, zal hun allen mogeljjkea steun schenken, zonder eenig voorbehoud of voorwaarde. Maar een kind, dat kostgeld betaalt, doet iets,w««rin niet de minste eer ligt opgesloten, want kostgeld geven geschiedt bij overeenkomst zelfs bij de grootste vijanden. Kostgeld geven is alsoo een öelooning voor de liefde volste diensten der ouder7,maa? is de liefde der ouders dan eer» waardeerbaar goed, dat voor geld verruild wordt Oudere,verkoopt ge dan uw ouderliefde voor een handvol geld? »Neeal« zult ge zeggen, //wat wij voor onze kinderen gedaan hebben, is met 26 Mijnheer Laws was zoo vriendelijk ge weest om Zondagmorgen te komen preekeo. Merle moest 's avonds preeken en de kerk was slampvöl. Geen staanplaatsje ovei ven binnen en massa's mensohen voor de open ramen. Toen Merle dat gehcor zag, voelde hij dat de Geest weer over hem kwam. Hij nam als tekst Hosea XI1-4 en zeide dat, daar wij geen woorden of gedachten hebben hoog en groot genoeg om deEeuwig- heid te begrijpen, wij slechts doen kunnen wat de Bjjbel doet de dingen, die ons op aarde het hoogst zijn, oemen en ze gebruiken als beelden voor het Eeuwige; en in dit licht gezien vroeg hij wat hei voor den Hemel- sohenVader zijn moet zjjne kinderen te ver liezen. Niet ih den hemel maar iu de ellen digste en somberste wegen der zonde. Dat was de kefn van een preek voor een inge spannen luisterend gehoor uitgesproken: hij voelde dat het doel trof en zeide san 't einde dat er gelegenheid was voor hen, die hem nét den dienst wilden spreken. De eerste, die dat deed, was Tom Avis en er volgden zoo velen, dat Merle niets meer doen kon dan hun namen opschrijven en afspreken wan neer hij hen gedurende de week zien zou. Admiraal Hargrove was onder de luiste renden buiten geweest en wandelde met Er bij n door de velden naar huis» .Heeft hjj nog wel eens meer zoo gepreekt P" vroeg hij. geen geld te betalen". En tsch, door kost geld aan te nemen zegt gijJa". Gij ver laagt u, ouders, door voor geld de eer, die u toekomt, te verruilen gij bewijst door uw manier van hard el en, dat gij het leven en zwoegen der onders niet hoog acht. Pleit het niet voor het eergevoel der ou ders, kostgeld aaa te nemen, nog min der is zulks het geval bij de kinderen, die kostgeld geven. De verhouding tusschen ouders en kinderen berust op liefde. Liefde nu vraagt geen geld voor loon, maar wederliefde. Liefde zegt alles en doet alles en wordt niet beperkt of geschat. Liefde is iets, dat niet te schatten is. Door kostgeld te geven gaat het kind de waarde der liefde bepalen. O, wij moeten een bekrompen geest en een steenen bart hebben om znlk een toestand te billijken. Kostgeld geven is hoogst nadeelig voor ouders en kinderen. Zoolang de kinderen klein zijn, valt bij de meeste ouders uit den werkmansstand niet te denken aan over houden, evennin als ouders oud en gebrek kig worden Wanneer is nu de tijd voor de ouders om iets over te houden voor den ouden dag, om dan niet den kinderen tot last te zijn, a's deze eeu huisgezin hebben P Die tyd is daar als de oudere kinderen van het gezin in staat zijn iets te verdienen. Maar wal gebeurd dan P De kinderen, die zich even kunnen weren zonder de hulp hunner ouders, geven aan hun ouders juist zooveel zij verteren en dik wjjls nog minder. Het gevolg is dst dez9 er niets bjj overhou den, meestal nog moeten bijleggen. De ouders zwijger, omdat zjj er meestal niet veel aan kunnen doen. Zij worden gedwon gen te berusten, om hun kind niet het ouderlijk huis te doen verlaten. Zjj denken over de nadeelen niet zoo zeer na, omdat zij zelf nog wat verdienen en vleien zich met de koop, dat er een tijd zal komen, waarop het beter zal gaan, maar die tjji laat zich lang rog wachten. Zoo gaan de jaren voorbjj en de ouders worden ouder en gebrekkiger, gaan minder verdienen en komen tot de Diaconie of 't Armbestuur. Hoe komt dat? Omdat zij in den tjjd waarin zjj iets konden overhouden, dit niet hebben kunnen doen wegens het wangedrag dor kinderen. Kinderen, is het eervol voor u, uwe oudeïs met den bedelkorf te zien gaan op den ouden dag, omdat gij hen niat naar vermogen hebt bijgestaan in den tjjd, dat het in uw macht was Als gjj nog één ziertje verstand en gevoel hebt, dan moet het u ondragelijk zijn _L van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 ''ent. »Niet juist zoo - ten minste als ik hem gehoord heb,* zeiErmyn. «Maar ik heb ia mijn heele le en nooit zulk eeo preek gehoord." >Ik ook riet,* zsi de admiraal. .0, Er- aaya, als het waar is, en wij weten dat het waar is, hos komt het dat wij er ons soo weinig aan storen Men sou denken dat dergeijjke waarheden de geheele wereld bewegen moesten en zij bewegen niet eens Barbleton, en nog minder de groote huizen er omheen.* „Omdat er zoo zelden naar geleefd wardt," zeide zij. »Muar Barbleton is nu bewogen.* Zoo was het. De korte tjjd van verade ming tussohen het hooien en den oogst gaf gelegenheid om den groeten indruk, dien Merle gemaakt had, te verwerken. Nooit had hij zulk een vreugde gekend als in de weken, die nn volgden; niet alleen onder de betere standen, maar ook onder de laagste» en meest gesonkenen, onder mensohen, die nooit ter kerke gingen en alleen waren ge komen uit nieuwsgierigheid om den doariné de lijkrede op zijn eigen kind te hooren houden onder die allen waren er, die zich bekeerden en tot hem kwamen. Verscheide ne merkwaardige bekentenissen werden Merle gedaan, woarnit duidelijk de dwaze onwetend leid en de gioote ondeugd bleek, verborgen onder een schijnbaar beschaafde oppervlakte. En zooals een Duitsoh predikant eens ge zegd heeft: //pasgeboren kinderen huilen altijd veel, zijn gauw ziek, en altijd lastig te moeten zien, dst uw ou iers van deur tot deur strompelen om een aalmoes? Met an dere ouders is hst gebeurd, den uwen wacht geen beter lot. Gjj kunt det verhoeden en moet hot verhoeden door hon bij te staan naar uw beste krachten. Is het kostgeld geven nadeeFg voor de oudets, het is zulks niet minder voor de kinderen zelf. Als de kinderen beginnen, kostgeld te betalen, zjjn zij nog betrekkelijk jong en 'kennen wei' ig de waarde van het geld. Daardoor gaan zij onnoodige uitgaven doen, nemen minder goede gewoonten aan, worden verkwisters, en, als zij hun gewone uitgaven door de een of andera omstandigheid niet kunnen voldoen, worden zij onrechtvaardig. Als zij zelf een huisgezin gaan stichten, zijn zij arm, en blijven arm, zonder eenig VOoruRzieht.ooit ie's te zullen erven van hun ouders, die niets hebben kunnen sparen wegers het wangedrag hunner kinderen, Hoeveel bejaarde mannen en vrouwen zijn er niet, die met smart op hun jeugd terug zien, waarin zjj overvloed hadden en be hoeften aannamen, waaraan zij nu niet kunnen voldoen, Het valt hard, betere dagen gekend te hebben. Hadden zjj zioh in huE jeugd geen weelde veroorloofd, zij zouden nu met meer gelatenheid huu lot dragen en geluk kiger zjjn. De oorzaak van dit. nawee ligt ie het kost geld geven, waardoor zjj heer en meester werden van een handvol geld, dat hun deze kwade parten heeft gespeeld. Kostgeld geven is onteerend en nadeelig voor het gezin. Vader en moeder, broeders en zusters worden door het kostgeld nemen kostbaas en kost vrouw, knecht en meid van den kostgeldgever. Welk een treurigen zedeljjken invloed moet het bostg ld geven uitoefenen op vader, "hnoeder, broers en zusters De ouders staan van natuur boven de kinderen, die hen hu verlagen tot kostbaas en kostvrouwbroers eo zusters, die do -geljjken behooren te zjjn van de oudera kinderen des gezins, worden hun knecht en meid. Het kostgeld geven is ook nadeelig voor het gezin. Hoe lang duurt het kostgeld geven? Zoolang de kostgangers iets verdienen en na kostgeld betaald te hebben, iets overhouden, langer niet. Betalen zij niet, dan moeten de ouders en de andere kic deren tobben en zwoegen om hun kind en broeder-kostganger en slechts moederliefde en geduld kan hen verdragen". Merle kon ni>. t helpee, dat hij de.chS, dat moeders niet dadelijk met zulk eane groots familie behoeven te beginnen, en ook niet zonder hulp zjjn. De arme Barbleton-kerk was zoo lang dood geweest, en ofaohooa hij genoot van de kracht, die zij nu ontwikkei- do, had deze nog geen vorm, en wam hij onervaren in 't org&niseeren. En iedereen wilde den domiuè zelf spreken. Iets in zijne saohte stem en ia zijn diepe droevige oogen, die zoo vreugdevol schitterden ais hij over Jezus' liefde sprak, trof de harten der men sohen en maakte het hun gemakkelijk om hun zorgen en zonden te vertellen. Hij voel de zioh trotsob en vol triomf,cat hij de blijde bood'ohüp brengen mocht 1 <uijr, mensohe lijk ge«oel wus ook geprikkeld. Het scheen wel alsof hij nu overal mooie kleine jongetjes moest ontmoeten en se zonder een liefkozing niet voorbij kon laten gaan. Tom Avis was eeu bekeerde,die een half leger van anderen aanbraoht. Hjj bekende openlijk hoe de drank en't spal erhembjjna onder gebracht hadden de arbeiders en de meesters besloteu te samen den drank nit de Broomhill boerderij te bannen, en Tom ging naar het Witte Hart, toen bij wisi dat de meeste zjjner kennissen er zijn zouden en deed daar eene bekentenis die o.m. ten gevolge had dat «sjjnheer Pol worth op een donkeren avond naar den dominé toe ging en san het studeerraam klopte. De twee mannen spraken te samen tot diepinden nacht. Pelworth had al lang geen vrede l te onderhouden. Dan is wel het betalen ge ëindigd,maar de verhouding en de gewoonto van den kostganger zijn er nog vader en moeder beschouwt hjj nog als kostbaas en kostvrouw, broers en zusters als zjjn die - aars on dienaressenen dat alles zonder yoorui'zicht, dat zoonlief later deze gratis verrichtte diensten nog zal vergoeden. De gez'nnen, waarvan hier sprake is, konden door naleving van Gods gebod, een hemel zjjn, nu zijn ze een hel, waarin zich geen redeljjk mensen thuis kan gevoelen. Voor de maatschappij werkt dit kost- geldstel.vei nadeeligdrie instellingen, wei fee een smet werpen op ons leven, worden er door bevolkt het krankzinnigenge sticht, de gevangenis en het armhuis. Wie kas zeggen, hoeveel Ijjders in he. krankzinnigengesticht hnn deernisweardi gen toestand te danken hebben aan dewsn- verhoudingen in het huisgezin, welke ver oorzaakt wordt door kostgeld geven en namande jongeling gaat zich door het lichtzinnig omgaan met geld, schuldig ma ken aan buitensporigheden, die da nadse lig© gevolgen hebben voor gsest en lichaam de andere haisgenooten worden teleurge steld in hua verwschtinger. In da gevangenis vinden we velen, die kuu seksende te Wijten hebben aan een HehtziüBiga losbandige jeugd. Hadden zjj die jeugd geleefd volgens Gods geboden, I Aan zouden ze nu niet daar zuchten en kwyaen. De armbesturen zijn het meest belast met ouden van dage», die voor hun ouden dag iets hadden kunnen overhouden, als de kinderen hun behulpzaam waren ge weest in den tijd dat zij het, konden en moesten doen volgens Gods woord. Deze toestand met zjjn weinig eervolle gevolgen is door den mensch in het leven geroepen, doordat hjj zijne oogen afwendde van God en Zjjne geboden. En met deze afschuwelijke gevolgen voor oogen, billijken èn ouders èn kinderen het kostgeld geven. Vele oudeis prijzen hue kinderen, die kostgeld gevss en noemen hen //knappe kinderen." Nu vraag ik waarin die knap heid van zulk een kind bestaat. De ouders onteeres zich door dit stelseleer en eer bied komen hun toe en daarmee ontvangen zij allen mogelijken steun en bijstand in in tijdelijke zaken. Door kostgeld krijgen zij slechts wat zjj aan hun kinderen verdienen. Sommige ouders redeneerensis wjj kostgeld aannemen, krjjgen wjj ten minste iels. Dat is waa>, maar hoe lang duurt dat? Zoolang het lieve kroost zulke gelegen komt. Maar om hun geldelijke verplichtin gen ten opzichte der ouders na te komen, sullen de kinderen zich geen offers ge troosten, n, evenals zjj getrouw geworden zjjn in het brengen der verschuldigde eer en eerbied, zullen zjj ook vroeg of laat on trouw worden in hef batalen. Mesechen, die met het houden van kost gangers iets willen verdienen, moeten niet hun kinderen als zoodanig in huis nemen. Dat leert de ondervinding duideljjk goaoeg. Maar nemen de ouders geen kostgeld dan krjjgea zij niets en hebbes toch da kinderen te hunnen laste, Zeker, doch daarom gaat het toch niet aan, dat zij, dcor den nood gedrongen, zulk een toestand dolden. De oorzaak ligt vaak in de ouders zelf, die spreken van //knappe kinderen", als ex kost geld betaald wordt. Daardoor worden de verhoudingen in het huisgezin, door Gcd geregeld, verbroken. Daar vela ouders zich bij dezen toestand neerleggen, ontstaat bij de kinderen ds over tuiging, dat hij goed is, dat de ouderB geen reden tot klagen hebben en dat de rekening der kinderen vereffend iB. De opmerking, dat het kind voor zijn ei gen toekomst moet zorgen, houdt geen steek. We weten bij ondervinding, dat vele kinde ren juist door te vroeg beschikking te krij gen over hun geld, een ongelukkig leven tegemoet gaan. In plaats tot steun, dient het geld hun om verkwisting en zorgloosh lid te leeren. Bovendien eerst meet de verschul digde eerbied bewezen worden, daarna pas sparen. Voldoen de kinderen aan de ver plichtingen hunner ouders, dan maar ook dan alleen zullen zjj eenmaal met Gods zegen en de beste wensohen der ouders, zelf een gezin gaan stichten. De onders van hun kant zullen dan niet in gebreke blijven, hun kinderen voort te hel pen. Daartoe zjjn zjj door de kinderen zelf in staat gesteld» Zij zullen ook neg iets aan hun kinderen kunnen nalaten bjj hun dood. Men zal wellicht nog verschillende rede nen opwerpen, die pleiten voor het kostgeld geven, doch het pleit niet voor de onderda nigheid van het schepsel, zich te onttrekken aan do verplichtingen, hem opgelegd door den Schepper, die gebiedt,;Eer uwen vader en uwe moeder, opdat gjj lang moogt leven op sarde." saet zijn ambacht, «naar bed rija geweien er altijd mee gesust dat het voor hem niet erger was oas een he/'berg te hebben dan voor broeder Balt om zulk oen humeur te hebbers. „Ja, mijnheer Polworth", hüd Tom ge zegd, en hat „Witte Hart" is vóó fsisoenlijk, dst het de ondergang van eon heele massa weer zal sijn, die, evenals ik, nooit nsar een minder café gaan zouden. »En denk u eens aan de vrouwen Want bet uiterst fatsoenlijke //Witte Hart" was de eerste stap naar den afgrond geweest van menige boe: en vrouw, die nu eene ellendige drinkster was. «Deck aan de vrouwen,* herhaalde Merle, en Polworth vond het geen offer meer zijn ambacht op ie geven want hij begon het te hstsn. Zijn nichtje had er ook wat tegen voorei s'nds Tom Avis niet meer kwam, essar mijnheer Polworth hsd het „Witte Hart" gehuurd en was een geboren her bergier, en wat hjj kon verdienen door er een koffiehuis van te maken, zou de huur met goed maken. »Maar ik heb er al veel ts veel geld mee verdiend 1" reide hij, »eu zoo iaug als ik er niet bij verlias, kan ik mij veroorloven voor niets te werken. En wat beteekent dat ook Ik ben een dwaas geweest om mijselve af te sloven om twee meesters te dienen, als het zoo gemakkelijk is er Een ie dienen." Zoo werd er dus een koffiehuis van ge- maant en hoewel de meeste aristocratische klanten en hunne bedienden wegbleven, had Polworth toch rollen vrede en deed hij •aar zijn werk «set zooveel liefde als dit i mogelijk was. „Hebt u ooit zulk een staggen jou ven gezien als Gilbert Ralt geworden is?" vroeg mijnheer Poiworth eens aan Merle, toen zjj e&iksen over zjjne bezoekers praatten. »En het koori hensoh niet omdat hij zoo in de hoogte gestoken wordt, dat weten wij allen. Ik vond hem een aardigen jongen vroeger, maar hij is nu erger dan de oude heer zelf. Die arme meisjes Zij zullen wat ie verdu ren hebben met twee van hen 1" „Willem voelt het het meest'', zei Merle. Leonard en Willem Balt zouden bij hem belijdenis doen, en hunne vertrouwelijke mededeelingen waren erg pathetisch- „Gib heeft het ook hard, mijnheer Polworlh". Merie daoht intustohen bij zioh zelf dat hij heel goed wist wat Gilbert soheelde. De eerbied dien hjj voor vrouwen voelde siaakte dat hij haar wel wat streng beoor deelde, en hjj had nooit eeu zuster gehad om hom met msisjesverdriet te doen kende maken. De gedachte aan Gilberts verbitterd leven maakte hem boos en deed hem wen- sober, cut juffrouw Frances er eens flink van langs zou krijgen- Maar toen hij gele genheid had dit zelve te doen, kon hij niet. Het gebeurde zoo. In de vreugde over haren zoon was juffrouw Avis er toe geko men hare vrees te overwinnen en met hem en Rose naar hei Avondmaal te gaan- Zjj vonden het geen van allen aangenaam dat Frances niet meeging, maar deze weigerde hardnekkig. Wordt vervolgd

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1910 | | pagina 1