NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND L t No; 105 1910. Woensdag 2 Februari 24 e Jaargang CHRISTEL1JK- HISTORISCH Oilers era ei loslpli isrei. itrii. ;fc> Binnenland. i», riNG AND. pannen W- enmarkt leekt Cebruarl IR MAN 20, van 22,24, En op en vu dienet. VERSGHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JOWGE-VERWEST, te Goes F» P. D'HUIi, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN been. BIEL, markt. aar 10 Fe- tHAGE iboudens volgen veren op eigenaar Da. irtsdigk. da che Hoop", ■<j>1 zr, bjj Schort. fc* raar ran bureau „1 |et wer- aar, bp rke •a ipert.) IN au van gezin jen een latelijke rken en van dit terdam. opgaaf au v/d enst te Hen. Hakker, lags van 8 uur Ie dagen Rotter- at,Goes. r,r IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p. 1,25. Enkole nummers QQ2*. B UITGAVE DER FIRMA H E R IJ K. Middelburgook voor St Laurens en voor Nieuw- en St-Joosland 1, 2, 3,4,8,9,10, 11,15,16,17,18,22,23,(24 en 25 Februari, 1, 28 en 4 Maart. Het Roomsohe dagblad voor Leiden De Leidsche Courant legt in een tweetal zeer lezenswaardige artikelen den vinger op een kwaad,dat in Boomsohe kringen,doch helaas ook iu onte kringen voorkomt. Mogelijk, dank zjj de prediking en de lectuur onzer kerkelijke bladen en bodes, is 't kwaad bjj ons aan 't afnemen, doch waasrchuwing er tegen schijnt nog noedig. Daarom nemen wij 't woord van onze geachte Leidsche oollega over. Ala God de varhouding der menaohen onderling bepaalde, begon Hij met het huisgezin, 't begin, de oorsprong der samen leving, en legde in korte, maar veelzeggende woorden de grondslagen dier samenleving met de woorden: „Eert uwen vader en uwe moeder, opdat gg lang moogt leven op aarde". Dit gebod, het vijfde der tien, vordert van ons: eerbied, gehoorzaamheid, liefde en behulpzaamheid. Dit gebod vordert eerbied, omdat de ouders tegenover hunne kinderen Gods plaatsbe kleders zijnfeljjk de koning in zgn r{jk, zoo zjjn de ouders in het huisgezin met macht en gezag bekleed. Die eerbied, aan de ouders verschuldigd, moet uitwendig en inwendig zijn, m. a. w. de kinderen moeten in hun hart altjjd jegens hunne ouders eer bied en hoogachting koesteren, ook dan nog, wanneer de ouders gebreken hebben en mie slagen begaan- Uit een eerbiedig hart komen van zelf eerbiedige handelingen; het spreek woord zegt»Waar het hart van vol is, loopt de mond van over". De kinderen zgn aan hunne ouders ge hoorzaamheid verschuldigd. De natuurwet vordert gehoorzaamheid en onderweiping. Gods wet zegt het ons duidelijk „Kinderen, gehoorzaamt aan uwe ouders, want dat is billijk". Eph.VII2.Daar de mensch bestaat uit ziel en lichaam,moet ook de gehoorz arn- heid inwendig en uitwendig i(jn. De kin le ien moeten inwendig willen, wat hunne ouders willen en deze inwendige wil mo9t zich openbaren in werken, overeenkom stig den wil der onders.De mensch is immers meer dan een automaat, die door de kracht van bu.en in werking gebracht wordt. De gehoorzaamheid houdt op, als iets kwaads zou bevalen worden. De kinderen sijn aan hunne ouders liefde verschuldigd,daar zjj, naast God, aan hunne ouders het bestaan, hunne opvoeding, ver pleging en verzorging danken. Ook deze liefde moet, wil aij eene oprechte, Christe lijke liefde zijn, inwendig en uitwendig zijn. De kinderen moeten hunne ouders een goed hart toedragen, zelfs dan nog, als deze lief deloos en onmeedoogend voor hunne kinde ren s\jn, en deze liefde moet zioh in hunne wei ken toonen, door de ouders te helpen, te beschermen en te steunen. Zou de liefde alleen uitwendig zijn, dan huichelen en veinzen de kindereu en een huichelaar en veinzer rekenen wij onder de veraohtelijke wezens. Zouden wij liefde toonen, als men ons goed behandelt,dan doen wij niet meer, dan wij voor een ander zouden doenneen, aan liefde is het eigen, meer te doen, dan men verplicht is. Moeten wij zelfs onze vij anden beminnen, dan zeker, in ieder geval, onze ouders in de eerste plaats. Hoogst zelden zal men ouders vinden, die zonder reden hunne kinderen slecht behan delen. De kinderen lijn hunnen ouders behulp zaamheid verschuldigd in hunne geestelijke ep lichamelijke, eeuwige en tijdel jjke aan gelegenheden. Zij moeten alle kraohteD inspannen om hun ouders tot de kennis der eeuwige waarheden te brengen en dit ge schiedt voornamelijk door een oprecht Ohristelyk gedrag. Het Christelijk gedrag der kinderen is dikwijls een spoorslag ten goede voor hunne oud' rs. De kinderen moe ten hunne ouders bijstaan id tijdelijke en lichamelijke aangelegenheden, door hun den arbeid te verlichtenhen geldelijk te steunen, als het ie hunne maeht isen dat zonder paal en perk. De eerbied aan de ouders verschuldigd, «egt nooit genoegen strekt zioh uit tot ia het andere leven. Daar kunnen en moeten wij hen ter hulp snellen door onze gebeden en goede we»ken. Het vierde gebod >s dus voor ons allen, wie we ook zijn,want wij allen immers hebben onze ouders gehad. Klaar en duidelijk heeft Qod de verhou ding in het huisgezin bepaald met de woor den „Eert uwen vader en uwe moeder, op dat gij laDg moogt leven op aarde." De ver plichtingen die uit dit gebod) volgen, zjjn hoogst redelyk en billijk. Elke mensoheljjke bepaling, er bjj gevoegd, verduistert en ver zwakt Gods woord. Al wie niet naar Gods woord zjjn leven inricht, brengt in het hnis gezin een wanverhouding, geljjk wjj zullen zien bp het kostgeld geven. Wat zegt de kostgeldgever »Geef kost geld aan vader en moeder, opdat gjj lang moogt leven op aarde." Met deze stelling plaatst zich het schepsel tegen den Schep per, want in het kostgeld geven ontbreken eerbied, gehoorzaamheid, liefde en behulp zaamheid. In kostgeld geren is geen eer bied, maar minachting. De kostgeldgever acht zjjn ouders minderwaardig dan zich zelf, de kostgeldgever staat boven den kost geldnemer, hg maakt van zgn vader en moe der kostbaas en kostvrouw, die hun geld moeten verdienen door aan hun lief kroost den kost te verschaffen. Dit is geen over- drjjving, maar naakte waarheid. Denk u slechts in bg zulk een huisgezin en vraag, hoe vader en moeder eenig geld bekomen van hun lieven zoon en het hart verscheurend antwoord luidtdoor kostgeld. Men moet een hart van steen hebben om dit antwoord zonder weemoed te vernemen. De koitgeldgever komt te kort in gehoor zaamheid. Wat wil de kostgeldgever gaven en wat geeft hjj inderdaad? Hij wil niet meer geven en zal niet meer geren dan by overeenkomst is bepaald, 'houden de ouders in het een of ander te kort komen, dan zal de kostgeldgever hen doen vers taan, dat zij het verdrag niet naar behooren nakomen en dat dikwijls op een wjjze, die een vreemde kostganger zich met zou veroorloven. Van liefde is bg den kostgeldgever in het gelnel geen sprake. Wat voor hart draagt de zoon-kostgoldgover zijn ouders toe Het hart van een kostganger, die betaalt, wat hij eet, niet meer en niet minder. Is dat dan de verhouding tusBchen ouders en kinderen Bg den kostgeldgever is eok geen sprake van behulpzaamheid. Hij helpt zgn ouders juist zoover als ieder ander kostganger, en dikwjjls helpt hg zijn ouders niet, doord t hg te weinig betaalt, of zelfs, als hg niets ver dient of andere uitgaven te doen heeft, in het geheel niet. De kostgeldgover maakt mis bruik van de goedheid zijner ouders, die hem toch niet aan de deur zullen zetten, al betaalt hjj minder of niets en dikwjjls heeft hjj geld voor elke andere uitgaaf, behalve voor het kostgeld aan zjjne ouders. De kostgeldgever heeft niets over voor;zijn ouders en maakt zich dikwjjls nog schuldig aan onrechtvaar- dighei 1 jegens hen door nalatig, te weinig of niets te betalen. Dat is volstrekt geen zeld zaamheid. Vraag het maar eens aan de onders, .of hun kinderen getrouw en stipt een behoorljjk kostgeld geven. Op de tien zjjn er zeker vgf, die geregeld te kort komen en de meeste dikwgls. Dezen toestand zou men ondenkbaar noemen in onze beschaafde twintigste eeuw onder ChaiBtenen- En toon vindt men hem overal, in stad en dorp in huisgezinnen zonder tal, maar vooral bg den werkmansstand. Het is beschamend voor ons, Christenen, dat wg de verhouding van ouders en kinderen, bepaald door den Heer en Sohepper van het heelal en geheiligd door Zjjn Goddelgken Zoon, zoo miBVormd heb ben jdat wjj de liefdesbanden tusschen kin deren en ouderB ontheiligd hebben door ons te gedragen als wezens, die verstand noch gevoel hebben. Klagen wjj nietwjj hebben l'.N VAN van 1 5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 f-ent. dien toestand gemaakt door wgzer te willen zgn dan God, de Heer en Schej per van het heelal. Wg kunnen en moeten dien toestand veranderen door leiug te keeren tot de wet van God. 1 Febr. 1910. Conservatisme. Dezer dagen werd door een libeiaal (dr Roodhuijzen) van het tegenwoordig kabinet gezegd, dat het conservatief is. Dit kan zoo gedoeld zijn, dat 't kabinet alles bjj 't oude laat eu niets iu ee goede richting verbeteren wil. Naar die opvatting is conservatief zijn een ondeugd, een gebrek. Maar 't kan ook beteckenen, dat 't kabinet 't oude, voorzoover 't goed is, wil laten be staan en daarop voortbouwenen zoo be doeld is oonservatief-zjjn een deugd. Prof. Gort v. d. Linden - ook een liberaal - heeft indertijd gezegd dat men tegenwoor dig bg gebrek aan beginselen veel met woorden en foimules opereert. Het wooid «conservatief* komt hierhjj wal allereerst ia aanmerking. Het woord conservatisme wordt dan ook nu nog, eu nu weer, vaak gebruikt om op een persoon, of partij, of kabinet, bij gebrek aan houtsnijdende argumenten, een onver diende lak te leggea. Men heeft echt en valseh oonservatisme- Wanneer de Apostel Paulus sobrijftwBe proeft alle dingen, behoudt het goede," dan is dit een echt conservatisme van zuiver allooi. In dien zin willen wjj gaarne conservatief zgnalles toetsen san de onfeilbaarheid van Gods Woord, en dan zonder versehooning verwerpen wat daarmede in strijd blijkt, ht tzij het oud is of nieuw, in eere of in ver achting by de raensehen. Het valsohe oonservatisme legt, zooals mr Groen van Prinsterer zioh heeft uitgedrukt, 't waord des Apostels aldus uitOnderzoekt niets en behoudt alles t En dat valsere conservatisme, arbeidende om het bestaande ia stand te houden, heeft in Staat en Kerk al wat kwaad gebrouwen 1 Men onderkent het aan zijn stelselmatig weigeren om de hoofdzaken te bespreken en zioh met bijsaken druk te inaken. Tweespalt. In de niet al te groote Vrijzinnig-detao- oratisohe Kamerolub is ter zake van het Onderwijs de tweespalt nu openlijk gepro clameerd. De heer Ketelaar tooh heeft in zijn onlaags gehouden politieke redevoering er opzette lijk op gewezen dat hij met dr. Bos niet homogeen is. Dr. Bos heeft namelijk de pacificatie 'p schoolgebied ingeluid, en geoordeeld dat men Links verstandig zou doen, met voor taan sijn verzet tegen de Vrije sohoo! op te geven. Niet dat hij daarom voor zichzelf de Openbare School in den steek zou willen laten.Veeleer behoudt ook z. i. de Openbare School steeds zekere voorkeur en kisn de eisoh van volkomen gelijkstelling vsm de Vrije Sohool met de Openbare althansop geldelijk gebied, niet worden doorgezet. De Openbare Sohool moet z.i. modelschool blij ven, en heeft voorts de hcoge roeping om de vrijheid van geweten in Nederland te waar- bcrgen.Maav voor het overige wil hjj dat de Vrije School niet in haar ontwikkeling be lemmerd, dooh veeteer gesteund en gehol pen worde. Dit nn stoot den heer Ketelaar tegen de borst. Hij is geboren frontmaker. Hjj aoht dat de strijd voor de Openbare School niet kan of mag worden gestaakt. Bjj deze tweespalt is dr. Bos de opportu nist, maar heeft de heer Ketelaar de oonse kweDtie voor ziob. Geljjk minister Briand het dezer dogen in de FransoheKamer uitBprah,d»t de Open bare Sohool in Frankrjjk het tegenwoordig geslacht van 't Franscbe volk in zjjn over groots meerderheid republikeimch had ge maakt, zoo ia ook ten onzent 't Liberalisme zjjn schoolstrijd in de zestiger jaren begon nen om ons volk te liberaliseer en. De school- quaes tie was ook ten onzent geen paedago- gisohe maar een politieke inzet. Wie nog steeds voor alle dingen op do liberalieeering van ons volk bedacht is, moet das wel in die Ign voortgaan, en kan thans vooral, nu het Liberalisme in het gedrang komt, den degen niet opsteken. Van deze tweespalt neme men daarom ook onder ons goede nota. Dr Bos staat zoo goed als alleen onder de Vrjjz.-dem., geljjk dhr Roodhujjzan onder de Unie-liberalen, en niet hjj maar de heer Ketelaar heeft de groote massa der Liberalen achter zich. Bega nu daarom riet de fout om den horoskoop uit de betoogen van dr. Bos te trekken. Dan (och zou zgn beminne lijke zucht naar pacificatie op onzen kring als een slaapdrank kunnen werken en Btraks zouden de heeren Ketelaar, o. s. ons op zeer gevaarlgke wjjze overvallen kun nen, om ons te verrassen en opniouw in onze teederste onheiligste belangen aan te tasten. Zoolang de vrijzinnig democraten zich niet als club aan de zjjd» van dr. Bos scharen is de heer Ketelaar beter weerhaan dan hjj. Standaard. Een eeuw geleden. Een eeuw geleden in 1810, was het met ons vaderland ellendig gesteld. Bg deoreet van 9 Juli werd aan het Koninkrijk Holland een eind gemaakt en ons land bg Frankrgk ingelgfd. Een onzer lezers, in onde familiepapieren snuffelend vond dezer dagen (en zond ons) een op vergeeld papier geschreven, vers on uitgegeven vertolking in de gezwollen stgl dier dagen van de pjjnlgke gevoelens die het vaderlandslievend hart onzer land zaten kwelden. Wjj laten het hier volgen het is nog wel eens'goed zich een oogenblik iu te denken in de omstandigheden van dien donkeren tijd. 1810. Aan mijne landqenooten. Vergeet Uw afkomst O Bataven En staat den grond der Vaderen af Daar liggen zij met eer begraven Wier fierheyd Uw dit erfdeel gaf. Lang sloeg Euroop wangunstige oogen Op Uw ontelbre Zegeboogtn Wel eer door Reuzen kragt gestigt En d'Oceaan zag van zijn stranden Die Zuylen door geen menschenhanden Maar halve goden opgerigt. De Schelde, Maas en Waal bespoelden De zomen van Uw vrugtberen grond Waar Gij wen hooge vloeden woelden Der stroomen moedwil teegenstond. Hoe juygten vaak die b.ijde boorden Wanneer zij Ruyters donder hoorden En zagen Nassauws Leeger Vaen Hoe bloeyden Uwe eige Landen De Ganges bood zijn oflerhanden En de Amazone U schatten aan. Maar ach waar zijn die guide dagen Geboeyd ligt Gij verachtelijk nee- Wie zouw zig aan Uw redding wagen Uw wimpel ziet geen Zeen meer Gesloopt zijn Uwe vest en muren, Afhanglfjk van nangebuuren Wort ge in Uw eyge Land bespot Verbasterten van Taal en Zeeden Betreurt ge in Uw ontvolkte Steeden Haar val en droevig overschot. Gelijk de Pest geheele Straaten En huis aan huis met schrik vervult De vrees en Rou het erf verlaten Wijl bange nood geen toeven duit Zoo zult ge U o Bataven spoeden Als honger en barbaarsheid woeden En Neerland wordt een rampwoestijn Als mot en roest Uw goed verteeren De Landzaat met gescheurde kleeren Haar bedelaar en slaat zal zijn. Ach, ach, de nacht dier rampen nadert Gehult In zwarte duysternis Waar in 't verderf zijn prooy verga lert 't Geweld des doods een zegen Is De Nachtuil zal In Tempels schuilen De Wolf bij Uw Paleizen builen En lijken schuiven uyt hun graf De vreemdeling Uw woeste steden Ontroerd en angstig binne treden En veegen zijne tranen af. Ja als de Najaars stormen loeyen En d.Oceaan houdt hoog gericht Zijn steile golven landwaarts vloeien Uw .ral voor zijne woede zwicht Als hij den grond keert in moerassen Uw akkers dekt mei wijde plassen) En drenkelingen spoelt aan strand Dan zal de zeeman op die baren In uw gezonke steden varen En vragen waar lag Nederland. A. 8. De Nieuwe Crt., aan wie wij dit ontke nen, herinnert dat de dichter van dit vers een familielid ia van den tegeuwoordigen Haagschen burgemeester. In de gistoren hervatte zitting der Eerste Kamer zijn de geloofsbrieven van jhr mr J. j Roëll onderzocht door een commissie be staande nit de heeren Kist, v. d. Does en Hovy en in orde bevondende Kamer be sloot tot toelating, waarop de heer Roëll werd beëedtgd, en, door den voorzitter ge- lnkgewenscht, zitting nam. Da minister van waterstaat heeft goed gekeurd het voorstel der betrokken Spoor weg-Maatschappijen ora de nieuwe reizi- gerievan op 1 Jan. 1911 in te voeren, dooh hoeft echter bezwaar gemaakt tegen het voorstel der Maatschappij om van 1 Febr. 1910 af de abonnementskaarten volgens het bestaande tarief slechts af te geven tsaet een geldigheidsduur niet langer dan tot 1 Jan. 1911.Daaruit tooh zou een zeer sauzicmljjke prijsverhooging voortvloeien voor hetpu bliek, dat in dit geval dan geen gelegenheid zou hebben van de bestaande prijsverlaging voor de abonnementskaarten met langeren geldigheidsduur (12 maanden) gebruik te maken. Het Hdbl. herinnert eraan dat de nieuwe burgemeester van Leiden, jhr. De Gijselaar, door hechte vriendschapsbanden verbonden is met den pas benoemden bur gemeester van Amsterdam, jhr. A. Roëll. Wij voegen eraan toe, datdie vrisndsehap dateert uit faua Leidsehen ctudentenfyd. Zij waren iijdgenocte?, studeerden vrij lang en schenen, althans in hun latere jaren, onaf scheidelijk. Een andere studievriend van den burge meester was mr. A. Philips, thans advooaat te Amsterdam.Men zag be'den veel tezamen: jhr. De Gijselaar, destijds zeer gezet (meer dan nu) en met een blozend rond gelaat, de heer Philips heel mager. Vandaar een „aai- -piekte" in den Studentenalmanak van een der tachtiger jarein „Ziet hoe welvarend Gijs en hoe vermagerd Flips is, »'t lijkt wel, of d'een de maan en d'auder haar eolips is." N. C. Naar verluidt, zal de minister van justitie, na de behandeling ven de Staats begroting door de Eerste Kamer, om ge zondheidsredenen eenige maanden rust nemen. N. Ct De Eereraad. Naar uien aan de Ned. bericht, heeft dr Kuyper reeds voor gernimen tjjd den heer J. E N. baron Schimmelpenninkk van der Oye van Hoevelaken, voorzitter van de Eerste Kamer der Staten Generaal, verzooht zich met tde samenstelling van een commissie van beoordeel? eg in de bekende zaak te willen belasten. Deze hoeft hieraan welwillend ge volg gegeven. En thans kan worden mede gedeeld,dat in deze commissie zitting hebben genomen de heeren jhr mr P. J. van Swin- deren,vice -president van den Raad van State, mr H. J. Kist, oud-procureur-generaai bjj h6t gereohtzhof van het gerechtshof te Amster dam, en jhr mr A. P. 0. van Karnebeek, oud- minister van buitenlandsche zaken, minfster van staat, en lid van de Tweede Kamer der Sfaten-Generaal. De eereraad zal echter niet met zjjn werk zaamheden aanvangen, voor de Tweede Kamer een beslissing heeft genomen over het voorstel-Troelstra. Indien dit voorstel werd aangenomen,zou de eererazd zijn taak overbodig aohten.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1910 | | pagina 1