Schooliifriiw* De Hollanders le Parijs. Rechtzakeu. Gemengde berichten. Openbare Kerknieuws RECLAMES. LEEÉ geschenke gaf. De mededeeling werd met applaus begroet. Na de rondvraag, die niet veel opleverde ging de vooiz. volgens het reglement nog een praotisob onderwerp behandelen. ZEd. sou het hebben over de behandeling van aandoeningen, die gepaard gaan met het verlies van bewustzijn. ZEd. behandelde eerst de flauwte. De lijder moet plat blijven liggen, mag worden gewassohen, maar vol strekt niets w >rden ingegeven, zelfs geen water. Koudo liohaamsdeelen, vooral de voeten, mogen met warme kruiken ver warmd worden. Stuipen. Deze vinden haar oorzaak in verkoudheid, koorts, aandoening van maag- of ingewanden en zjjn dan niet gevaarlijk óf ze vinden haar oorzaak en hersenziekte en zjjn dan zeer gevaarljjk. Bjj do eerste moet de ljjder wat overeind worden gehonden on opzij liggen, opdat wat in den mond is, kunne wegvloeien. De moe der moot hot kind helpen. Kan niet spoedig geneeskundige hulp worden gekregen, dan mag de lijder in een warm bad (bloedwarm 36 38° C) worden gedompeld en daar 5 minuten in gelaten, vervolgens moet de ljj der in warme wollen dekens worden gewik keld er, op bed gelegd, waarna zweeting en beterschap volgt. De andere stuipen hebben dikwjjls de ernstigste ge'olgen (verlammin gen vau armen of andere liohaamsdeelen) en moeten daarom alleen door don genees heer worden behandeld. Vallende Ziekte. Hierbjj moet vooral ge zorgd worden, dat de lijder zich niet kan be- zeeren en moet ook gekeken worden, dat de tong niet tusschen de tanden bekneld zit. Overigens rustig laten liggen, wat op zjj, als dit kan. Hersenschudding. De patient late men ook met rnst, vooral niet opzettelijk wakker huuden het hoofd op zij en zorgen voor een koel hoofd en warme voeten. Dhr. Geill, zal op Maandagavond om half 8 te beginnen weer eeu kursus in praktische behandeling houden en eerst de verbandleer horhalen. Er moeten er tenminste een 10-tal aan deel nemen. Bjj de Tiendcommissie te Middelburg zjjn plus minus 600 bezwaarschriften als bedoeld bjj art. 35 der Tiendwet ingekomen. Hoogstwaarschijnlijk zullen 450 a 500 der- genen, die indienden, door de Tiendcommis sie moeten worden gehoord, ongerekend de tiendheffers. Het zal dus allicht nog eenige jaren duren alvorens deze Tiendcommissie met ha en arbeid gereed is. Behalve de ver zonden borderellen, kennisgedingen, ont vangbewijzen enz., wjjst het dagboek een brievenaantal van ruim 2000 aan. M. C. Domburg. Door de vereeniging van bad- belangen was een verzoek gericht tot de overheid om alhier een post- en telegraaf kantoor te vestigen. Naar wjj vernemen is afwijzend beschikt op dat verzoek, zoodat alhier blyft een hulpkantoor, bediend door een brievengaarder. Des zomers in de drukte van den badtjjd zal zooals voorheen, bjjzon- dere hulp worden verstrekt. Verbeterd bericht). Nieuwdorp. Woensdag hield de ver- oeniging „Ons Belang" de gewone jaarreke ning. Uit het verslag vau den penningmees ter bleek uat in bet jaar 1909 door de ver eeniging zjjn aangekocht310300 KG. super voor f 6677,20, 193500 KG. Amm. super voor f12526,25, 123700 KG. chili v oor f 14144,28,18700 KG. kaïniet, zw. Am., patenikali, kalk en thomasph voor f 772,04, samen 646200 KG. voor f34119,77, 991,5 KG. klaver, gras en peezaden, voor f 737,58. De rekening over 1909 in ontvang en uitgaaf föll,l26 met een batig salds van f 135,35 werd door een daartoe aangestelde commis sie in orde bevonden en goedgekeurd. Aan de beurt van aftreding was J. J. de Jager, die met algemeens stemmen werd herkozen. (Te iaat ontvangen voor ons no. van gister en natuurljjkook voordat van eergister. Red Bjj kon. besluit is met ingang van 1 Febr, bevorderd tot commies posterijen le klasse B, Boogaard t, thans 2e klasse. Bij de direote belastingen zijn be- r-oomd met ingang van 1 F-.br. ter directie Middelburg tot rijksklerk 3e klasse D. v. Geider en P. de Jonge. - Vrijdagavond gsf het muziekgezel- sobap »Cr ioendo*, te Oostkapelle in de Openbare School een openbare uitvoering, Een 10-tal nummers werden door 't korps verdienstelijk ten gehoore gebracht. Een talrijk publiés-, w.o. uit andere gemeenten, was aanw sig. Voor deze gelegenheid was het lokaal prachtig versierd. Ds. J. P. v. Melle te Kralingen sckrjjft naar aanleiding van 't bericht over eigen aardige geweonten bjj begrafenissen* een en ander in de N- R. Gt. waaraan wjj 't vol gende ontleenen Van mjjn moeder herinner ik me gehoord te hebben dat aan den ingang eener hofstede althaDS in N. Beveland vroeger bij een sterfgeval twee gioote bossen stroo worden geplaatst, torwjjl, als ik mjj niet verpis, heli ook de gewoonte was in sommige gevallen een takje tijm in de kleine bosjes te steken. Maar niet alleen in Zeeland en Noord-Bra bant bestond en bestaat kier en daar nog die gewoonte. Zjj wordt ook trouw gevolgd ten platte lande in West-Vlaanderen, en over dc beteekeni j die er daar aan gehecht wordt, althans door hen die de taal der symbolen verstaan, geeft Guido Gezelle een treffende inlichting in zjjn «Kerkhofbloemen*, in dat aangijjpsnd vei haal van de begrafenis van een seminarist, waaraan 't volgend is ont leend „Toen wij dan, na weinige stonden rei- zens, op de botstee kwamen, wierden al met een keer, de hoofden vat. de eerste aanko- mers ontdekt, dan de volgende, totdat wij, buiten ons verwachten, altemaal sprakeloos en stille stonden vóór de belie, over de wijd uitstrekkende grmen van een overgroot, neerliggend kruis. «O dierbaar Geloove van VlasndereD, kos telijke perel »an het Vaderland 1 Gij alleen hebt die werkxuohtige landslieden kannen ingeven d44r een kruis te legge», en een kruis van uitgedorsoheu strooi «Christelijk bezielde Vlaming, gjj spreekt tooh, zonder woorden, uwe gevoelens en uw berte zoo wonderlijk klaar 1 „Bidt", zegt gjj, al die op mijn hof komt«Bidt en peisthier is de Heere zijn graan komen halen en daar ligt nu 't ijdele Rtrooi 1 Gelukkig, is het graan niet te lioht bevon den gelukkig, en heeft de vlegel des lij- dens het niet gekwetst, en mag het nu de uitgekozen terwe des Heeren zijn 1 Bidt en peis', gij die op mijt» hof komtbidt en peist, gij die ervan afgaat, bidt en 'n terdi niet op het alverioenende, op het alverblij- dende kruis Het vermoeden ligt dus voor de hand, dat het stroo, i)io heenwijzing oorspronkelijk naar de gewoonle der iieidensche v: jrzaten in die streken om de lijken te veibranden, door het Christendom het cachet heeft ont vangen, dat het helderziend oog, van deu grooten Vlaamschen zanger zoo duidelijk zag, en door zjjn pen zoo schoon werd be schreven. In aansluiting op het bovenstaande, zjj nog gemeld, dat ook buiten Zeeland derge- ljjke begrafenisgebruiken nog zjjn blijven voortbestaan, b. v. in Gelderland en met na me in de gemeente Bergh bjj Zevenaar. Ook daar vindt me a voor een sterfhuis een of meerdere bossen stroo, terwjjl tevens op alle wegen kruispunten in het dorp, ton tee- ken van de aanwezigheid van een doode, dergelijke bossen wordon neergelegd. Jeruzalem, de stad der profeten, Athene, de stad der wijsheid. Lezing van Dr. Ci. H. Wagenaar voor de Geschied- en Letterkundige Vereeniging, gehouden te Middel burg op 21 Januari. Werd ons in de vorige lezingen door prof. Kernkamp één heldenfiguur uit do nieuwste geschiedenis van ons werelddeel voor oogen gesteld, Dr. Wagenaar voerde ons terug naar de oudheid en bracht ons vele helden figuren en Godsgezanten in de herinnering. In een schoone rede werd de eeuwige betee- keuis van dien tjjd getoekend, en de invloed, dien onze cultuur daarvan nog ondervindt. Spreker begon zijn doorwrochte rede met uit het woord van Paulus ln Christus ih noch Jood noch Griek de verhouding van het Christendom tot de Joden en Hellas te bepa len. Andere volken, als de Babyloniërs, Egypte- naren,Feniciërs hebben steenen aangedragen tot den bouw van onze moderne cultuur, maar allermeest Israël en Hellas. In korte trekken werd Griekenlands ge schiedenis in den aanvang der 5e eeuw ge- schilderd.DePerzische oorlogen gaven Athe ne den stoot tot ontplooiing Het neemt de leiding in de verdelging der PerzeD, en het bereikt bet toppunt van zjjn macht als het afgerekend heeft met Sparta, dat van heer- scher te land een ondeihoorige wordt. Toen heerschte de democratie oppermachtig over de aristocratie. Athene vond zioh in alles het beste, de geesteljjk meerdere. Zijn Staats regeling acht het voorbeeldig, en ieder, die niet leeft voor den Staat, maar voor eigen belang wordt als onwaardige gebrandmerkt. Het woord geniet een onbeperkte vrij heid zoo komt de lenigheid van den geest aan het licht. De Griek heeft maar éen wereld: deze wereld onder Apollo's schoone zon. Er moge nog een andere wereld zijn hef is er slechts een van schimmen, waar mede niet gerekend wordt. Hier voelt hij zich thnis. Hjj is geen pessimist, die de smarten dezer aarde indrinkt Hjj bekampt het onheil als een dom ding, dat hier eigen lijk niet thuis hoort. In het Grieksche ka raktor huwt zich de vrijheid als een twee- lingsznster aan de klaarheid. De Griek wilde de dingen zienden sluier, die ze bedekte, wegrukken. Dat streven naar in zicht als middel tot macht splitst zich in tweeënwetenschap en kunst, logiek en plastiek- Zijn wetenschap is 't zoeken naar de orde dar dingen. Hjj vermoedt een bo- venzinneljjken achtergrond der zienlijke dingen. Van dien methaphysischen achter grond getuigt de mythe als het Goddeljjkc. Zijn weten moer mei zijn handelen ak koord gaan. Het strenge denken huwt zioh can liohtgevieugelde fantasie. Da Griepc is een geboren kunstenaar. Hij beseft de een heid van idee en vorm. Eobter er valt een zwarte schaduw op dit hoagc cultuurleven. Het goeds houdt geen gelijken tred met het schoone. Het wijze is het goede, het sicohte is misverstand, vrucht van onkunde. Hij had dus geen oog voor de zonde. Na Pericles' dood verliep de demooratie in demagogie. De sophist, afkomstig uit Sicilië, verschijnt in Griekenland. Syracuse is het Moskou van Griekenland geweest. De sophirien, die het nuttige tct maatstaf van het goede stellen, doen vandaar hun intrede. In afbreken heelt het sophisme lust, opbou wen kan het niet. Zijn leus is Ik kan, wat ik mag. Aloibiades is de ware representant van het jonge Athene,waar de sophisten hun erwoesting fc.anrioht.ee. Hij is de man der reclame. Laat Athene niet meer de geestelijk meerdere zijn, het zij zooals men het maar blijft gelooven. Athene moet durven, alles wagen om te winnea. Vandaar de Sioiliaansche krijg. Of hij rechtmatig is Doet er niet toe. Athene werpt zioh in de armen van den dwaas en verspeelt zijn prestige. Die omkeer in het vuikukarakter is het werk der sophisten. Het land nadert zijn geestelijken en politie ken ondergang. Het roept alleen Dog om vermaken, en telkens andere. Vandaag de ééne welsprekende aangeboord, morgen een ander, die met paradoxen goochelt: ieder is immers welsprekend P Sophocles heeft den strijd tegeo de sophisten aange bonden. Plato beeft hem voleindigd. In Plato heeft Griekenland zijn koninklijken wijsgeer gekregen. Hij ziet in de zinnelijke wereld de weer- kaatsing eener bovenzinnelijke wereld, in de verhouding van Abbild tot Urbild. Hjj on'dekte een ideale wereld van waarheid Uit het begrip klimt hij optotLdeidee.Goed is niet de voorbijgaande, maar de ideale wer kelijkheid.Hij is geneigd het wezen van den meisoh als geestelijk en niet als zinnelijk te beschouwen. Door hem vooral heelt de wijsbegeerte de plaats der religie ingeno men. Er is nog wel religie, maar die is partieel. Ziedaar een hoogst gebrekkig verslag van wat de spreker voor de pauze ten gehoore bracht De rede was te rijk om er in een kort verslag eenig idee vaD Ie gevon.Dal ze voor velen te hoog ging wes dnidelijk te bespeu ren. Het sohijnt met de lust tot wijsbegeerte niet zoo'o vaart te loopen als van zekere z'-de beweerd wordt. Na de pauze behandelde spreker Israel als het volk met een rijk gemoed tegenover Hel las als het volk met een rijken geest. Na in den oorsprong van Israel teruggegaan te zijn tot Jakob,den man met twee namen,kwam de spreker tot de profeten der 8e eeuw- Zjj von den 'n zinneljjk volk, Bakl- en Astharte-ver- eerders. Zy worstelen met dit dartele volk om het te maken tot een volk met vasten wil. Een kleine kring, een kern, van Jehova-ver- eerders was onder hen. Israel was de Simson van het dichteren- boek, gevangen in de armen vau Dalila, de teedere. Daaruit moet het verlost worden. De profeten zyn zich bewust de roeping ont vangen te hebben, dat volk opto voeden voor de eeuwigheid. Maar het volk steenigdehen. Zjj vervloeken Israel, maar met tranen in de stem. Zooals in Pèricles' eeuw de kunstenaar uit een marine* blok een kunstwerk hieuw, zoo moeten zjj nit dit marmer, dat niet koud en dood, maar vleesch is, een wel toe bereid volk maken, toebereid om God ie ontvangen. Dat doel wordt bereikt, niet door de leerschool van de tucht, maar door die van het lijden, Het heeft moeten ont beren, wat het niet dacht te kunnen ont- b°rrn. Het heeft moeten missen, wat het met recjt van God meende te kannen eiscbenstad, tempel, haardstede Het is geworden het volk fier smart Daarna behandelde de spreker den arbeid der profeten, hun grieven en hun verwachtingen. Hnn arbeid vindt zjjn grond in hun ongeschokt geloof in den God des Verbonds. Hun ontzagljjke God heeft zich aan hen geopenbaard als de God van ontferming en genade. Die dnbbale zijde der openbaring komt treffeljjk nit in Hoe groot, hoe vreeseljjk zijt G'aiom, enz.,en in: Die God is onze zaligheid. De grieven, welke de profeten tegen het volk hebben, waarom Jesaja en Jeremia het striemen, zyn hun verknochtheid aan den Beeldendienst; den stierdienst als symbool van vruchtbaarheid en kracht, waardoor het volk telkens terugvalt in den afschuweljjken godsdienst der KanaS,nieten. Die brug tot den Basisdienst is onvereeriigbaar met den heiligen Jehovadienst. Met aangrijpende woorden uit vele profeten werd de karakter loosheid van het volk toegelicht. De proleten noemden afgodendienst hoererjj, want ware liefde is monogaam en ware godsdienst mo notheïstisch. Zoo heerlijk beslist is hun op treden. Zjj kennen geen twjjfel. En nu hun verwachting. Zjj zien een land, waar de wolf met het lam verkeert, de leeuw en het rund samen nederiiggen.Ze zien een nieuwen tempel met een heiligen dienst. Ze verzekeren, dat God Zjjn volk zal we- derbrengen op de goede paden als een trou we herder zijn tchapen, wanneer zjj zioh bekeeren. Dat God alle tranen zal alwisschen en hun krankheden genezen zal. En hun vastheid ligt hierin, dat God dat alles zal doen; dat het van God alleen afhangt. Daar om is die verwachting geen oppervlakkig optimisme maar heilige realiteit. Ten slotte gaf de spreker nog aan den in vloed van beide volken op onze moderne cul tuur. Hij ging na hoe we wetenschap en kunst aan Hellas te danken hebben. Dat er door geen nageslacht iets is toegedaan aan hun visie der dingen. Maar van Israel heb ben we meer. Jeruzalem bljjft de geestelyke wereldstad en zoovelen als er bidden, zjj doen het met het aangezicht naar het Oosten naar Jeruzalem. Van Hellas de onsterfelijkheid der ziel van Israel de redding der ziel. Van Hellas de staatsidee van Israel de ware humaniteit. Van Hellas de beoefening der deugd; van Israel de tegenstelling van goed en kwaad en de kennis der zonde. Zou de spreker ook ingelicht zijn omtrent zjjn publiek f Heeft kjj geweten, dat ook schoolkinderen deze leziDgen bijwonen f Is het hnn wel zoo kwaljjk te nemen, dat ze zichzelf gingen vermaken P Ned. Herv. Kerk. Beroepen (toez.,1 te Diemen, A. Eekbof, cand. te Diemen. (Zijn vader, K. Eekhof, gaat naar Asten.) Geref. Kerken. Beroepen te Poortngaal, J. A. Berghuis, cand. te Bierum. Aangenomen naar Piet Retief (Stander- ton, Transvaal) door D. Rumpff, cand. aan de Vrjje Universiteit. Ds F. W. J. Wolf te Vrouwepolder hoopt 2 Febr. a s. zijn 25-jarige evangelie bediening te herdenken. Hjj werd 2 Febr. 1885 te Odijk in de Ned. Herv. Kerk door zjjn vader, die predikant was te Utrecht, in de bediening bevestigd hjj diende van 26 Dec. 1887 tot 13 Jan 1895 do gereformeerde kaïk te Axel (B); stond daarna te Lopik en werd 6 Aug- 1899 bevestigd te Vrouwe polder door ds Dekkers, destijds predikant te Verre. In verband met het door den heer N. Oosterbaan in de T weede Kamer ter sprake gebrachte, waren Woensdagmiddag de on- derwyzers en onderwijzeressen te Ambt- Almelo, die zich op Zaterdag 4 September j 1,, des middags belast hebben met de leiding van het anti-Koningmnefeest (waaraan mochten meedoen die kinderen welke n'et hadden deelgenomen aan het Koninginne- letzt op 31 Augustus) ten gemeentehuize ontboden, alwaar zij van Burgemeeit9r en Wethouders en bet Rjjksscbooltoezicht (ver tegenwoordigd door den districts schoolop ziener) een ernstige beuspin? ontvingen, benevens een waarschuwing, zulks niet weer te doeo, aangezien anders ait 30 der Wet op het Lager Onderwjjs op huu zou worden tce- PREDIKBEURTEN. (Verbetering.) Goes, 's av. ds. Laan. Oostkapelle, Bedien. H.A v. en Dankzegging. Woensdagavond half 7 ds Lanrense. 's Heer Hendrikekinderen, v.m. geen dienst, nam. ds Boissevain. Wilhelminadorp, v.oa. ds BoisseviuD, nam. geen dienst (Door een verzuim van dc redactie is dit niet cpgegeven. Wij bieden aan ds L en ds B. hiervoor onze verontschuldiging aan. LA?.IM?OÜW. Verbeter uw zaaizaad. Aardig is wat de Vliss. Crt. hierover schryft: Ik wil n vertellen van een Amerikaan- schen professor, eert professor in 't zaaien, die een kleine kwarteeuw geleden student was en, om geld te vereienen voor zyn colle ges, les gaf op een dorpsschool. Zjjn naam was P. G. Holten. De ouders van de kinde ren allen landbouwers klaagden tel kens over onvoldoenden oogst, ledige klos sen (maïs namelijk). Hij ging ca hoe bij hen helpen kon.,., hoe hjj een een nieuw denkbeeld kon hameren in de hersenen der boeren. Den volgenden dag vroeg hjj aan zjjn klasse: «Hoeveelhaien heeft een rattenstaart P" De een zei10 een ander 50 een derde 100. Niemand wist het. «Hoe kunt ge bet te weten komen, hoeveel er zjjn «Het in een boek nakjjken 1" meende de een. «Een rat vangen en dan tellen I" zei een ander. «Juist, dat is de eenige manier. Ga je gasg 1" Denzelfden avond werd een rattenjacht gehonden in een dorp van Michigan, en den volgenden dag kwam ieder kind beschaamd verklaren, dat een rattenstaart "geen haren had. Zjj hadden dat nooit opgemerkt. «Nu gaan wjj andere zaken opmerken", sprak do meester. „Jongens, brengt mjj mor- genieder een maïsklos nit je ouders schuur". Aldus geschiedde. Aan eiken klos werd een papiertje gehecht met den naam van den eigenaar. De meester klasseerde het graan naar aantal, gaafheid en zwaarte der korrels. De kinderen wier klossen het armelijkst waren, vertelden dit te huis. „Wat weerga's weet de meester vanTurk- scbe tarwe Laat hjj je rekenen onderwij zen 1" zeiden vele ouders. Maar zjj, die zoo spraken, merkten niet, dat meester bezig was hun vermenigvuldi gen te leeren. Drie korrels van eiken klos werden ge zaaid in kleine bakken. Elk kind moest vóór de school begon, onder toezicht voor zijn drie korrels zorgen, ze water geven, en de bzk wieden. Wat een triomf voor de jongens, uit wier dikke, gave korrels de beste halmen en klos sen ontsproten Van die word het tweede jaar gezaaid. De oudere toonden nu de grootste belang stelling. Het drong tot hun hersens door, dat men den oogst niet alleen verbeteren kon door diep ploegen en wetenschappeljjk mes ten, maar ook door hetzaaizaad te verbeteren Zaaizaad kan niet te goed, te zorgvuldig uitgekozen zyn, zeide de een den ander na -n het kleine dorp van Usona. MeeBter Holden werd professor of Agri culture Hoiden van de Illinois State Hoogere Landbouwschool. Nu doceerde hjj de groote les aan de boeren van Illinois, en toen hun oogsten bewondering wekten in Iowa en Missouri, werd het geheim der oogsten alge meen eigendom en volgde groote vermeerde ring van den nationalen rykdom. Bjj Bloomington in Illinois spreidt zich de 25000 acre groote boerderij van gebroeders Frink, de grootste boeiderjj van dien staat, uit (een acre plm. 0.3 H.A. of 40 Are.) Het maisveld alleen was 20.000 acre, dns acht duizend bunders, proot. Prof. Holden ging er heen, „Wat is de gemiddelde opbrengst vroeg hjj. ,40 tot 50 bushels per acre* „Dat is te weinig 1" En hjj, de man der theorie, leerde den wannen der praktjjk hoe hnn zaaikorrels te kiezen en hoe die met zorg te poten. Op een veld van 20000 acres heeft eon vermeerderde opbrengst van 6 bushels per acre groote beteekenis. 't Is een fortuintje. Dc gebroeders Frink gingen naar professor Holden od vroegen hem «Word directeur van onze boerdery" Hjj nam aan. En er waren weldra acres! die 70, (zegge zeventig) bushels opbrachten Wij hebben een dezer laatste dagen in het groote Parijsche dagblad Le Figaro,zeer ver spreid in de wmeldsche kringen, het volgen de artikel gelezen, waarin sprake was van een onzer bevallige landgenooten, waarvan wjj hier het portrët geven. Le Figaro drukte zich aldus nit Mevr. Jeanne Wiegant.ffl2S& (Cl. PierreJPetit.) De vreomdelingen in Frankryk,evenals de Franschen in den vreemde,zjjn zeker de Pink Pillen overal te vinden. In verband hiermee halen wjj de merkwaardige genezing aan, dank zjj de PiDk Pillen verkregen door een jonge Hollandsche dame, die op het oogen blik te Parjjs woont, 106, Boulevard de Clichy,Mevr. Jeanne Wiegant,geb. Coppeus. «Ik ken sedert lang de Pink Pillen, zeide zjj ons dezer dagen. In mjjn vader land zyn zjj zeer bekend en staan in de families in groote gunst. Toen ik mjj dan ook onlangs ziek gevoelde, heb ik niet ge aarzeld ze te nemen, daar ik in Holland getuige was geweest vau vele genezingen door dit merkwaardige middel. «Ik zou de Pink Pillen vergeten zijn, zoo niet de talrjjke genezingen die inde Fran- sche dagbladen gepubliceerd waren, mjjn herinnering hadden gewekt. Het is waar,dat de Pink Pillen mjj volkomen genezen hebben van mjjn bloedarmoede en mjjn maagpjjnen. Ik gevoel mjj nu volmaakt sterk, ik heb een goedo spijsvertering en ben nu geheel en al gezond*. Dit zeide Mevr. W.egant, toen zjj ons haar getuigschrift van genezing ter hand stelde. En daar het hier maagpjjnen en slechte spijsvertering betreft, willen wjj er aan her inneren dat éen Pink Pil na iederen maaltijd genomen u een uitmuntende spijsvertering geeft. Niet alleen doen de Pink Pillen u goed nwe spjjzen verteren, maar zjj geven u ook eetlust voor den volgenden maaitjjd. Geloof nu niet dat, om een goede spijsvertering te hebben, een voortdurend gebruik der Pink Pillen noodig is. Neen, gjj neemt de Pink Pillen gedurende eenige dagen alleen, en deze weimge dagen zullen voldoende zyn om er uw maag door te doen herstellen en versterken. De Pink Pillen zyn eveneens onovertroffen tegen bloedarmoede, bleekzucht, algeineene zwakte, schele hoofdpijnen, zenuwpijnen, henpjicht. Verkrijgbaar bij Snabilié, hoofd-depot- houder voer Nederland, 7, Groote Maikt, Rotterdamvoor Middelbnrg en omstreken bij Joh. de Roos, Vlasmarkt K 157voor Goes bij Gebrs. Muldervoor Vlissingen bij S. A. Luitwieler en A. C. Beniost, Le pelstraat en verder bij verschillende Apothekers en goede drogisten. Prijs f 1,75 dedoos f 9,— per zes doozen. Gisteren diende voor de arr. rechtbank de zaak van A. Weltevreden, koopman te Zie- rikzee beklaagd van vervalsohing en van gebruikmaking van een door hem vervalscht stuk dat dienen moest tot bewjjs van gedane betaling, en was luidende „Ontvangen van «Den Heer A. Weltevreden de somma van „vierhonderd gulden voor gelevertBont- «werken Zierikzee 17 December [1906 «zegge f 400 J. Blok den 17 Decern ber 1906". De heer Blok verklaarde niets ontvangen te hebben. De heer P. v. d. Have verklaarde als schriftkundige dat W. de Schryver van 't verval60hte stnk is. Bekl. ontkent. De officier van justitie achtte de schuld bewezen, wees op beklaagde's „verdorven, misdadige natuur"' en eischte 5 jaar gevan genisstraf met bevel tut onmiddellijke in hechtenisneming. Beklaagde vroeg onmiddellijke vryspraak. De rechtbank bepaalde de uitspraak op 14 Febr. en verwierp den eiseh van onmid dellijke inhechtenisneming. Overstroomingen in Prankiyk en Duitschland. Te Parjjs is de Seine 40 c.M. gewassen. Van verschillende kanten komen beriohten omtrent overstroomingen. Er ■dK >-» staan werplaatsen werken van de stads De stad Nemors ii en telefoon zyn vet ingestort. L Groote schade is t In Djjon staat water. In de wegen trein kan niet verdc Het meer dn Bon Tellegrammen vi a.d. Marne spreken t te schade. Het water van t werkplaats van dt Zuid zyn door ov Van de Place de la de la Trinité. Te St, Mónéhou en in de streek va kritiek. De stad Tonnerr daar de gasfabriek c De stad Bar aan ingesloten. De trei TeAoxrre is e»n stad overstroomd. De dienst van foon is onderbroke Door doorsijpeli kelders ingestort. In het gehucht huizen ingestort. E en een tiental gekw Te Koblentz is overs getredon ei streomd. Kelders zijn ontruimd, li spoorwegverkeer tingen gestaakt, c centimeter water s Te Mannheim i oevers geloopen. Van den Bovei hoog water gemeld Ingezotu (Buiten yerantwoo Geachte R( Verleen mjj voor in nw veelgelezen dank daarvoor. Er wordt verte gemeente-veldwacl Dinsdagavond, 11 heeft begeven en ni waarsohjjnljjk ver Dit alles is netuu ben dien avond ii lance gewoest. Mei dan werkeljjk hee Neen, totaal niets. voor dat gerucht k waarscbynlyk bet De rjjkBveldwacl zich op dien bewus begeven enkeerde ren morgen half el «Is dat nn zoo'n dikwjjls bij de polii zou anders niet wei Hopende, dat c ruchten zal kome dankende voor di verbljjf ik Hoe (Ofschoon bedo blad niet gestaan maal dit stuk op. Letterlijke van het Nier thew Henry, i vertaaldvei rede van dr. J. H. Kok. Het zijn vooral Ned. Hervormde de versohijning Henry's verklario nomeDheid begroe den eenling benij en Staokhouse in wordt hunne be wjj ze bevredigd in 50 afleveringei weken 1 afleveri week kan men d De heer Kok zorg letter, wat ook eei Historie de de editie van rig nagezien toezioht van dam, D. Bolli Naar inhoud g overgebracht in den tegenwoordig bekende Martela zoo moeilijk aank omstreeks 130 lijke kopergravu prijs waar ieder Bolle en wel in gen ad 12 Vz oent reeds versohenen Bolle bebben doo zioh verplicht. Din 10 o s t k a p e 1 polder 1 nnr dc de Oranjebossohe Woer 's H e e r Art mann en Varhoe 19 uur voor Til meubels.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1910 | | pagina 2