Schooliifriiw*
De Hollanders le Parijs.
Rechtzakeu.
Gemengde berichten.
Openbare
Kerknieuws
RECLAMES.
LEEÉ
geschenke gaf. De mededeeling werd met
applaus begroet.
Na de rondvraag, die niet veel opleverde
ging de vooiz. volgens het reglement nog
een praotisob onderwerp behandelen. ZEd.
sou het hebben over de behandeling van
aandoeningen, die gepaard gaan met het
verlies van bewustzijn. ZEd. behandelde
eerst de flauwte. De lijder moet plat blijven
liggen, mag worden gewassohen, maar vol
strekt niets w >rden ingegeven, zelfs geen
water. Koudo liohaamsdeelen, vooral de
voeten, mogen met warme kruiken ver
warmd worden.
Stuipen. Deze vinden haar oorzaak in
verkoudheid, koorts, aandoening van maag-
of ingewanden en zjjn dan niet gevaarlijk óf
ze vinden haar oorzaak en hersenziekte en
zjjn dan zeer gevaarljjk.
Bjj do eerste moet de ljjder wat overeind
worden gehonden on opzij liggen, opdat wat
in den mond is, kunne wegvloeien. De moe
der moot hot kind helpen. Kan niet spoedig
geneeskundige hulp worden gekregen, dan
mag de lijder in een warm bad (bloedwarm
36 38° C) worden gedompeld en daar 5
minuten in gelaten, vervolgens moet de ljj
der in warme wollen dekens worden gewik
keld er, op bed gelegd, waarna zweeting en
beterschap volgt. De andere stuipen hebben
dikwjjls de ernstigste ge'olgen (verlammin
gen vau armen of andere liohaamsdeelen)
en moeten daarom alleen door don genees
heer worden behandeld.
Vallende Ziekte. Hierbjj moet vooral ge
zorgd worden, dat de lijder zich niet kan be-
zeeren en moet ook gekeken worden, dat de
tong niet tusschen de tanden bekneld zit.
Overigens rustig laten liggen, wat op zjj, als
dit kan.
Hersenschudding. De patient late men
ook met rnst, vooral niet opzettelijk wakker
huuden het hoofd op zij en zorgen voor een
koel hoofd en warme voeten.
Dhr. Geill, zal op Maandagavond om half
8 te beginnen weer eeu kursus in praktische
behandeling houden en eerst de verbandleer
horhalen. Er moeten er tenminste een 10-tal
aan deel nemen.
Bjj de Tiendcommissie te Middelburg
zjjn plus minus 600 bezwaarschriften als
bedoeld bjj art. 35 der Tiendwet ingekomen.
Hoogstwaarschijnlijk zullen 450 a 500 der-
genen, die indienden, door de Tiendcommis
sie moeten worden gehoord, ongerekend de
tiendheffers. Het zal dus allicht nog eenige
jaren duren alvorens deze Tiendcommissie
met ha en arbeid gereed is. Behalve de ver
zonden borderellen, kennisgedingen, ont
vangbewijzen enz., wjjst het dagboek een
brievenaantal van ruim 2000 aan. M. C.
Domburg. Door de vereeniging van bad-
belangen was een verzoek gericht tot de
overheid om alhier een post- en telegraaf
kantoor te vestigen. Naar wjj vernemen is
afwijzend beschikt op dat verzoek, zoodat
alhier blyft een hulpkantoor, bediend door
een brievengaarder. Des zomers in de drukte
van den badtjjd zal zooals voorheen, bjjzon-
dere hulp worden verstrekt.
Verbeterd bericht).
Nieuwdorp. Woensdag hield de ver-
oeniging „Ons Belang" de gewone jaarreke
ning. Uit het verslag vau den penningmees
ter bleek uat in bet jaar 1909 door de ver
eeniging zjjn aangekocht310300 KG.
super voor f 6677,20, 193500 KG. Amm.
super voor f12526,25, 123700 KG. chili
v oor f 14144,28,18700 KG. kaïniet, zw. Am.,
patenikali, kalk en thomasph voor f 772,04,
samen 646200 KG. voor f34119,77, 991,5
KG. klaver, gras en peezaden, voor f 737,58.
De rekening over 1909 in ontvang en uitgaaf
föll,l26 met een batig salds van f 135,35
werd door een daartoe aangestelde commis
sie in orde bevonden en goedgekeurd. Aan
de beurt van aftreding was J. J. de Jager,
die met algemeens stemmen werd herkozen.
(Te iaat ontvangen voor ons no. van gister
en natuurljjkook voordat van eergister. Red
Bjj kon. besluit is met ingang van 1
Febr, bevorderd tot commies posterijen le
klasse B, Boogaard t, thans 2e klasse.
Bij de direote belastingen zijn be-
r-oomd met ingang van 1 F-.br. ter directie
Middelburg tot rijksklerk 3e klasse D. v.
Geider en P. de Jonge.
- Vrijdagavond gsf het muziekgezel-
sobap »Cr ioendo*, te Oostkapelle in de
Openbare School een openbare uitvoering,
Een 10-tal nummers werden door 't korps
verdienstelijk ten gehoore gebracht. Een
talrijk publiés-, w.o. uit andere gemeenten,
was aanw sig. Voor deze gelegenheid was
het lokaal prachtig versierd.
Ds. J. P. v. Melle te Kralingen sckrjjft
naar aanleiding van 't bericht over eigen
aardige geweonten bjj begrafenissen* een en
ander in de N- R. Gt. waaraan wjj 't vol
gende ontleenen
Van mjjn moeder herinner ik me gehoord
te hebben dat aan den ingang eener hofstede
althaDS in N. Beveland vroeger bij een
sterfgeval twee gioote bossen stroo worden
geplaatst, torwjjl, als ik mjj niet verpis, heli
ook de gewoonte was in sommige gevallen
een takje tijm in de kleine bosjes te steken.
Maar niet alleen in Zeeland en Noord-Bra
bant bestond en bestaat kier en daar nog die
gewoonte. Zjj wordt ook trouw gevolgd
ten platte lande in West-Vlaanderen, en over
dc beteekeni j die er daar aan gehecht wordt,
althans door hen die de taal der symbolen
verstaan, geeft Guido Gezelle een treffende
inlichting in zjjn «Kerkhofbloemen*, in dat
aangijjpsnd vei haal van de begrafenis van
een seminarist, waaraan 't volgend is ont
leend
„Toen wij dan, na weinige stonden rei-
zens, op de botstee kwamen, wierden al met
een keer, de hoofden vat. de eerste aanko-
mers ontdekt, dan de volgende, totdat wij,
buiten ons verwachten, altemaal sprakeloos
en stille stonden vóór de belie, over de wijd
uitstrekkende grmen van een overgroot,
neerliggend kruis.
«O dierbaar Geloove van VlasndereD, kos
telijke perel »an het Vaderland 1 Gij alleen
hebt die werkxuohtige landslieden kannen
ingeven d44r een kruis te legge», en een
kruis van uitgedorsoheu strooi
«Christelijk bezielde Vlaming, gjj spreekt
tooh, zonder woorden, uwe gevoelens en
uw berte zoo wonderlijk klaar 1 „Bidt",
zegt gjj, al die op mijn hof komt«Bidt
en peisthier is de Heere zijn graan
komen halen en daar ligt nu 't ijdele Rtrooi 1
Gelukkig, is het graan niet te lioht bevon
den gelukkig, en heeft de vlegel des lij-
dens het niet gekwetst, en mag het nu de
uitgekozen terwe des Heeren zijn 1 Bidt en
peis', gij die op mijt» hof komtbidt en
peist, gij die ervan afgaat, bidt en 'n terdi
niet op het alverioenende, op het alverblij-
dende kruis
Het vermoeden ligt dus voor de hand, dat
het stroo, i)io heenwijzing oorspronkelijk
naar de gewoonle der iieidensche v: jrzaten
in die streken om de lijken te veibranden,
door het Christendom het cachet heeft ont
vangen, dat het helderziend oog, van deu
grooten Vlaamschen zanger zoo duidelijk
zag, en door zjjn pen zoo schoon werd be
schreven.
In aansluiting op het bovenstaande, zjj
nog gemeld, dat ook buiten Zeeland derge-
ljjke begrafenisgebruiken nog zjjn blijven
voortbestaan, b. v. in Gelderland en met na
me in de gemeente Bergh bjj Zevenaar.
Ook daar vindt me a voor een sterfhuis een
of meerdere bossen stroo, terwjjl tevens op
alle wegen kruispunten in het dorp, ton tee-
ken van de aanwezigheid van een doode,
dergelijke bossen wordon neergelegd.
Jeruzalem, de stad der profeten,
Athene, de stad der wijsheid.
Lezing van Dr. Ci. H. Wagenaar
voor de Geschied- en Letterkundige
Vereeniging, gehouden te Middel
burg op 21 Januari.
Werd ons in de vorige lezingen door prof.
Kernkamp één heldenfiguur uit do nieuwste
geschiedenis van ons werelddeel voor oogen
gesteld, Dr. Wagenaar voerde ons terug
naar de oudheid en bracht ons vele helden
figuren en Godsgezanten in de herinnering.
In een schoone rede werd de eeuwige betee-
keuis van dien tjjd getoekend, en de invloed,
dien onze cultuur daarvan nog ondervindt.
Spreker begon zijn doorwrochte rede met uit
het woord van Paulus ln Christus ih noch
Jood noch Griek de verhouding van het
Christendom tot de Joden en Hellas te bepa
len.
Andere volken, als de Babyloniërs, Egypte-
naren,Feniciërs hebben steenen aangedragen
tot den bouw van onze moderne cultuur,
maar allermeest Israël en Hellas.
In korte trekken werd Griekenlands ge
schiedenis in den aanvang der 5e eeuw ge-
schilderd.DePerzische oorlogen gaven Athe
ne den stoot tot ontplooiing Het neemt de
leiding in de verdelging der PerzeD, en het
bereikt bet toppunt van zjjn macht als het
afgerekend heeft met Sparta, dat van heer-
scher te land een ondeihoorige wordt. Toen
heerschte de democratie oppermachtig over
de aristocratie. Athene vond zioh in alles het
beste, de geesteljjk meerdere. Zijn Staats
regeling acht het voorbeeldig, en ieder, die
niet leeft voor den Staat, maar voor eigen
belang wordt als onwaardige gebrandmerkt.
Het woord geniet een onbeperkte vrij
heid zoo komt de lenigheid van den geest
aan het licht. De Griek heeft maar éen
wereld: deze wereld onder Apollo's schoone
zon. Er moge nog een andere wereld zijn
hef is er slechts een van schimmen, waar
mede niet gerekend wordt. Hier voelt hij
zich thnis. Hjj is geen pessimist, die de
smarten dezer aarde indrinkt Hjj bekampt
het onheil als een dom ding, dat hier eigen
lijk niet thuis hoort. In het Grieksche ka
raktor huwt zich de vrijheid als een twee-
lingsznster aan de klaarheid. De Griek
wilde de dingen zienden sluier, die ze
bedekte, wegrukken. Dat streven naar in
zicht als middel tot macht splitst zich in
tweeënwetenschap en kunst, logiek en
plastiek- Zijn wetenschap is 't zoeken naar
de orde dar dingen. Hjj vermoedt een bo-
venzinneljjken achtergrond der zienlijke
dingen. Van dien methaphysischen achter
grond getuigt de mythe als het Goddeljjkc.
Zijn weten moer mei zijn handelen ak
koord gaan. Het strenge denken huwt zioh
can liohtgevieugelde fantasie. Da Griepc is
een geboren kunstenaar. Hij beseft de een
heid van idee en vorm. Eobter er valt een
zwarte schaduw op dit hoagc cultuurleven.
Het goeds houdt geen gelijken tred met het
schoone. Het wijze is het goede, het sicohte
is misverstand, vrucht van onkunde. Hij had
dus geen oog voor de zonde.
Na Pericles' dood verliep de demooratie
in demagogie. De sophist, afkomstig uit
Sicilië, verschijnt in Griekenland. Syracuse
is het Moskou van Griekenland geweest. De
sophirien, die het nuttige tct maatstaf van
het goede stellen, doen vandaar hun intrede.
In afbreken heelt het sophisme lust, opbou
wen kan het niet. Zijn leus is Ik kan, wat
ik mag. Aloibiades is de ware representant
van het jonge Athene,waar de sophisten hun
erwoesting fc.anrioht.ee.
Hij is de man der reclame. Laat Athene
niet meer de geestelijk meerdere zijn, het
zij zooals men het maar blijft gelooven.
Athene moet durven, alles wagen om te
winnea. Vandaar de Sioiliaansche krijg. Of
hij rechtmatig is Doet er niet toe. Athene
werpt zioh in de armen van den dwaas en
verspeelt zijn prestige. Die omkeer in het
vuikukarakter is het werk der sophisten.
Het land nadert zijn geestelijken en politie
ken ondergang. Het roept alleen Dog om
vermaken, en telkens andere. Vandaag de
ééne welsprekende aangeboord, morgen
een ander, die met paradoxen goochelt:
ieder is immers welsprekend P Sophocles
heeft den strijd tegeo de sophisten aange
bonden. Plato beeft hem voleindigd. In
Plato heeft Griekenland zijn koninklijken
wijsgeer gekregen.
Hij ziet in de zinnelijke wereld de weer-
kaatsing eener bovenzinnelijke wereld, in
de verhouding van Abbild tot Urbild. Hjj
on'dekte een ideale wereld van waarheid
Uit het begrip klimt hij optotLdeidee.Goed is
niet de voorbijgaande, maar de ideale wer
kelijkheid.Hij is geneigd het wezen van den
meisoh als geestelijk en niet als zinnelijk te
beschouwen. Door hem vooral heelt de
wijsbegeerte de plaats der religie ingeno
men. Er is nog wel religie, maar die is
partieel.
Ziedaar een hoogst gebrekkig verslag van
wat de spreker voor de pauze ten gehoore
bracht De rede was te rijk om er in een kort
verslag eenig idee vaD Ie gevon.Dal ze voor
velen te hoog ging wes dnidelijk te bespeu
ren. Het sohijnt met de lust tot wijsbegeerte
niet zoo'o vaart te loopen als van zekere
z'-de beweerd wordt.
Na de pauze behandelde spreker Israel als
het volk met een rijk gemoed tegenover Hel
las als het volk met een rijken geest. Na in
den oorsprong van Israel teruggegaan te zijn
tot Jakob,den man met twee namen,kwam de
spreker tot de profeten der 8e eeuw- Zjj von
den 'n zinneljjk volk, Bakl- en Astharte-ver-
eerders. Zy worstelen met dit dartele volk
om het te maken tot een volk met vasten wil.
Een kleine kring, een kern, van Jehova-ver-
eerders was onder hen.
Israel was de Simson van het dichteren-
boek, gevangen in de armen vau Dalila, de
teedere. Daaruit moet het verlost worden.
De profeten zyn zich bewust de roeping ont
vangen te hebben, dat volk opto voeden voor
de eeuwigheid. Maar het volk steenigdehen.
Zjj vervloeken Israel, maar met tranen in
de stem.
Zooals in Pèricles' eeuw de kunstenaar
uit een marine* blok een kunstwerk hieuw,
zoo moeten zjj nit dit marmer, dat niet
koud en dood, maar vleesch is, een wel toe
bereid volk maken, toebereid om God ie
ontvangen. Dat doel wordt bereikt, niet
door de leerschool van de tucht, maar door
die van het lijden, Het heeft moeten ont
beren, wat het niet dacht te kunnen ont-
b°rrn. Het heeft moeten missen, wat het
met recjt van God meende te kannen
eiscbenstad, tempel, haardstede Het
is geworden het volk fier smart
Daarna behandelde de spreker den
arbeid der profeten, hun grieven en hun
verwachtingen. Hnn arbeid vindt zjjn
grond in hun ongeschokt geloof in den God
des Verbonds. Hun ontzagljjke God heeft
zich aan hen geopenbaard als de God van
ontferming en genade. Die dnbbale zijde
der openbaring komt treffeljjk nit in Hoe
groot, hoe vreeseljjk zijt G'aiom, enz.,en in:
Die God is onze zaligheid.
De grieven, welke de profeten tegen het
volk hebben, waarom Jesaja en Jeremia het
striemen, zyn hun verknochtheid aan den
Beeldendienst; den stierdienst als symbool
van vruchtbaarheid en kracht, waardoor het
volk telkens terugvalt in den afschuweljjken
godsdienst der KanaS,nieten. Die brug tot
den Basisdienst is onvereeriigbaar met den
heiligen Jehovadienst. Met aangrijpende
woorden uit vele profeten werd de karakter
loosheid van het volk toegelicht. De proleten
noemden afgodendienst hoererjj, want ware
liefde is monogaam en ware godsdienst mo
notheïstisch. Zoo heerlijk beslist is hun op
treden. Zjj kennen geen twjjfel. En nu hun
verwachting. Zjj zien een land, waar de
wolf met het lam verkeert, de leeuw en het
rund samen nederiiggen.Ze zien een nieuwen
tempel met een heiligen dienst.
Ze verzekeren, dat God Zjjn volk zal we-
derbrengen op de goede paden als een trou
we herder zijn tchapen, wanneer zjj zioh
bekeeren. Dat God alle tranen zal alwisschen
en hun krankheden genezen zal. En hun
vastheid ligt hierin, dat God dat alles zal
doen; dat het van God alleen afhangt. Daar
om is die verwachting geen oppervlakkig
optimisme maar heilige realiteit.
Ten slotte gaf de spreker nog aan den in
vloed van beide volken op onze moderne cul
tuur. Hij ging na hoe we wetenschap en
kunst aan Hellas te danken hebben. Dat er
door geen nageslacht iets is toegedaan aan
hun visie der dingen. Maar van Israel heb
ben we meer. Jeruzalem bljjft de geestelyke
wereldstad en zoovelen als er bidden, zjj
doen het met het aangezicht naar het Oosten
naar Jeruzalem.
Van Hellas de onsterfelijkheid der ziel
van Israel de redding der ziel. Van Hellas de
staatsidee van Israel de ware humaniteit.
Van Hellas de beoefening der deugd; van
Israel de tegenstelling van goed en kwaad en
de kennis der zonde.
Zou de spreker ook ingelicht zijn omtrent
zjjn publiek f Heeft kjj geweten, dat ook
schoolkinderen deze leziDgen bijwonen f Is
het hnn wel zoo kwaljjk te nemen, dat ze
zichzelf gingen vermaken P
Ned. Herv. Kerk.
Beroepen (toez.,1 te Diemen, A. Eekbof,
cand. te Diemen. (Zijn vader, K. Eekhof,
gaat naar Asten.)
Geref. Kerken.
Beroepen te Poortngaal, J. A. Berghuis,
cand. te Bierum.
Aangenomen naar Piet Retief (Stander-
ton, Transvaal) door D. Rumpff, cand. aan
de Vrjje Universiteit.
Ds F. W. J. Wolf te Vrouwepolder
hoopt 2 Febr. a s. zijn 25-jarige evangelie
bediening te herdenken. Hjj werd 2 Febr.
1885 te Odijk in de Ned. Herv. Kerk door
zjjn vader, die predikant was te Utrecht, in
de bediening bevestigd hjj diende van 26
Dec. 1887 tot 13 Jan 1895 do gereformeerde
kaïk te Axel (B); stond daarna te Lopik
en werd 6 Aug- 1899 bevestigd te Vrouwe
polder door ds Dekkers, destijds predikant
te Verre.
In verband met het door den heer N.
Oosterbaan in de T weede Kamer ter sprake
gebrachte, waren Woensdagmiddag de on-
derwyzers en onderwijzeressen te Ambt-
Almelo, die zich op Zaterdag 4 September
j 1,, des middags belast hebben met de leiding
van het anti-Koningmnefeest (waaraan
mochten meedoen die kinderen welke n'et
hadden deelgenomen aan het Koninginne-
letzt op 31 Augustus) ten gemeentehuize
ontboden, alwaar zij van Burgemeeit9r en
Wethouders en bet Rjjksscbooltoezicht (ver
tegenwoordigd door den districts schoolop
ziener) een ernstige beuspin? ontvingen,
benevens een waarschuwing, zulks niet weer
te doeo, aangezien anders ait 30 der Wet op
het Lager Onderwjjs op huu zou worden tce-
PREDIKBEURTEN.
(Verbetering.)
Goes, 's av. ds. Laan.
Oostkapelle, Bedien. H.A v. en Dankzegging.
Woensdagavond half 7 ds Lanrense.
's Heer Hendrikekinderen, v.m. geen dienst,
nam. ds Boissevain.
Wilhelminadorp, v.oa. ds BoisseviuD, nam.
geen dienst
(Door een verzuim van dc redactie is dit
niet cpgegeven. Wij bieden aan ds L en
ds B. hiervoor onze verontschuldiging aan.
LA?.IM?OÜW.
Verbeter uw zaaizaad.
Aardig is wat de Vliss. Crt. hierover
schryft:
Ik wil n vertellen van een Amerikaan-
schen professor, eert professor in 't zaaien,
die een kleine kwarteeuw geleden student
was en, om geld te vereienen voor zyn colle
ges, les gaf op een dorpsschool. Zjjn naam
was P. G. Holten. De ouders van de kinde
ren allen landbouwers klaagden tel
kens over onvoldoenden oogst, ledige klos
sen (maïs namelijk).
Hij ging ca hoe bij hen helpen kon.,., hoe
hjj een een nieuw denkbeeld kon hameren in
de hersenen der boeren. Den volgenden dag
vroeg hjj aan zjjn klasse: «Hoeveelhaien
heeft een rattenstaart P"
De een zei10 een ander 50
een derde 100. Niemand wist het.
«Hoe kunt ge bet te weten komen, hoeveel
er zjjn
«Het in een boek nakjjken 1" meende de
een.
«Een rat vangen en dan tellen I" zei een
ander.
«Juist, dat is de eenige manier. Ga je
gasg 1"
Denzelfden avond werd een rattenjacht
gehonden in een dorp van Michigan, en den
volgenden dag kwam ieder kind beschaamd
verklaren, dat een rattenstaart "geen haren
had. Zjj hadden dat nooit opgemerkt.
«Nu gaan wjj andere zaken opmerken",
sprak do meester. „Jongens, brengt mjj mor-
genieder een maïsklos nit je ouders schuur".
Aldus geschiedde.
Aan eiken klos werd een papiertje gehecht
met den naam van den eigenaar. De meester
klasseerde het graan naar aantal, gaafheid
en zwaarte der korrels. De kinderen wier
klossen het armelijkst waren, vertelden dit
te huis.
„Wat weerga's weet de meester vanTurk-
scbe tarwe Laat hjj je rekenen onderwij
zen 1" zeiden vele ouders.
Maar zjj, die zoo spraken, merkten niet,
dat meester bezig was hun vermenigvuldi
gen te leeren.
Drie korrels van eiken klos werden ge
zaaid in kleine bakken. Elk kind moest vóór
de school begon, onder toezicht voor zijn drie
korrels zorgen, ze water geven, en de bzk
wieden.
Wat een triomf voor de jongens, uit wier
dikke, gave korrels de beste halmen en klos
sen ontsproten Van die word het tweede
jaar gezaaid.
De oudere toonden nu de grootste belang
stelling. Het drong tot hun hersens door, dat
men den oogst niet alleen verbeteren kon
door diep ploegen en wetenschappeljjk mes
ten, maar ook door hetzaaizaad te verbeteren
Zaaizaad kan niet te goed, te zorgvuldig
uitgekozen zyn, zeide de een den ander na -n
het kleine dorp van Usona.
MeeBter Holden werd professor of Agri
culture Hoiden van de Illinois State Hoogere
Landbouwschool. Nu doceerde hjj de groote
les aan de boeren van Illinois, en toen hun
oogsten bewondering wekten in Iowa en
Missouri, werd het geheim der oogsten alge
meen eigendom en volgde groote vermeerde
ring van den nationalen rykdom.
Bjj Bloomington in Illinois spreidt zich de
25000 acre groote boerderij van gebroeders
Frink, de grootste boeiderjj van dien staat,
uit (een acre plm. 0.3 H.A. of 40 Are.) Het
maisveld alleen was 20.000 acre, dns acht
duizend bunders, proot. Prof. Holden ging
er heen, „Wat is de gemiddelde opbrengst
vroeg hjj. ,40 tot 50 bushels per acre*
„Dat is te weinig 1" En hjj, de man der
theorie, leerde den wannen der praktjjk hoe
hnn zaaikorrels te kiezen en hoe die met
zorg te poten. Op een veld van 20000 acres
heeft eon vermeerderde opbrengst van 6
bushels per acre groote beteekenis.
't Is een fortuintje. Dc gebroeders Frink
gingen naar professor Holden od vroegen
hem «Word directeur van onze boerdery"
Hjj nam aan. En er waren weldra acres!
die 70, (zegge zeventig) bushels opbrachten
Wij hebben een dezer laatste dagen in het
groote Parijsche dagblad Le Figaro,zeer ver
spreid in de wmeldsche kringen, het volgen
de artikel gelezen, waarin sprake was van
een onzer bevallige landgenooten, waarvan
wjj hier het portrët geven. Le Figaro drukte
zich aldus nit
Mevr. Jeanne Wiegant.ffl2S&
(Cl. PierreJPetit.)
De vreomdelingen in Frankryk,evenals de
Franschen in den vreemde,zjjn zeker de Pink
Pillen overal te vinden. In verband hiermee
halen wjj de merkwaardige genezing aan,
dank zjj de PiDk Pillen verkregen door een
jonge Hollandsche dame, die op het oogen
blik te Parjjs woont, 106, Boulevard de
Clichy,Mevr. Jeanne Wiegant,geb. Coppeus.
«Ik ken sedert lang de Pink Pillen,
zeide zjj ons dezer dagen. In mjjn vader
land zyn zjj zeer bekend en staan in de
families in groote gunst. Toen ik mjj dan
ook onlangs ziek gevoelde, heb ik niet ge
aarzeld ze te nemen, daar ik in Holland
getuige was geweest vau vele genezingen
door dit merkwaardige middel.
«Ik zou de Pink Pillen vergeten zijn, zoo
niet de talrjjke genezingen die inde Fran-
sche dagbladen gepubliceerd waren, mjjn
herinnering hadden gewekt. Het is waar,dat
de Pink Pillen mjj volkomen genezen hebben
van mjjn bloedarmoede en mjjn maagpjjnen.
Ik gevoel mjj nu volmaakt sterk, ik heb een
goedo spijsvertering en ben nu geheel en al
gezond*.
Dit zeide Mevr. W.egant, toen zjj ons haar
getuigschrift van genezing ter hand stelde.
En daar het hier maagpjjnen en slechte
spijsvertering betreft, willen wjj er aan her
inneren dat éen Pink Pil na iederen maaltijd
genomen u een uitmuntende spijsvertering
geeft. Niet alleen doen de Pink Pillen u goed
nwe spjjzen verteren, maar zjj geven u ook
eetlust voor den volgenden maaitjjd. Geloof
nu niet dat, om een goede spijsvertering te
hebben, een voortdurend gebruik der Pink
Pillen noodig is. Neen, gjj neemt de Pink
Pillen gedurende eenige dagen alleen, en
deze weimge dagen zullen voldoende zyn
om er uw maag door te doen herstellen en
versterken.
De Pink Pillen zyn eveneens onovertroffen
tegen bloedarmoede, bleekzucht, algeineene
zwakte, schele hoofdpijnen, zenuwpijnen,
henpjicht.
Verkrijgbaar bij Snabilié, hoofd-depot-
houder voer Nederland, 7, Groote Maikt,
Rotterdamvoor Middelbnrg en omstreken
bij Joh. de Roos, Vlasmarkt K 157voor
Goes bij Gebrs. Muldervoor Vlissingen
bij S. A. Luitwieler en A. C. Beniost, Le
pelstraat en verder bij verschillende
Apothekers en goede drogisten.
Prijs f 1,75 dedoos f 9,— per zes doozen.
Gisteren diende voor de arr. rechtbank de
zaak van A. Weltevreden, koopman te Zie-
rikzee beklaagd van vervalsohing en van
gebruikmaking van een door hem vervalscht
stuk dat dienen moest tot bewjjs van gedane
betaling, en was luidende „Ontvangen van
«Den Heer A. Weltevreden de somma van
„vierhonderd gulden voor gelevertBont-
«werken Zierikzee 17 December [1906
«zegge f 400 J. Blok den 17 Decern ber 1906".
De heer Blok verklaarde niets ontvangen
te hebben.
De heer P. v. d. Have verklaarde als
schriftkundige dat W. de Schryver van 't
verval60hte stnk is.
Bekl. ontkent.
De officier van justitie achtte de schuld
bewezen, wees op beklaagde's „verdorven,
misdadige natuur"' en eischte 5 jaar gevan
genisstraf met bevel tut onmiddellijke in
hechtenisneming.
Beklaagde vroeg onmiddellijke vryspraak.
De rechtbank bepaalde de uitspraak op
14 Febr. en verwierp den eiseh van onmid
dellijke inhechtenisneming.
Overstroomingen in Prankiyk en
Duitschland. Te Parjjs is de Seine 40 c.M.
gewassen. Van verschillende kanten komen
beriohten omtrent overstroomingen. Er
■dK >-»
staan werplaatsen
werken van de stads
De stad Nemors ii
en telefoon zyn vet
ingestort.
L Groote schade is
t In Djjon staat
water. In de wegen
trein kan niet verdc
Het meer dn Bon
Tellegrammen vi
a.d. Marne spreken t
te schade.
Het water van t
werkplaats van dt
Zuid zyn door ov
Van de Place de la
de la Trinité.
Te St, Mónéhou
en in de streek va
kritiek.
De stad Tonnerr
daar de gasfabriek c
De stad Bar aan
ingesloten. De trei
TeAoxrre is e»n
stad overstroomd.
De dienst van
foon is onderbroke
Door doorsijpeli
kelders ingestort.
In het gehucht
huizen ingestort. E
en een tiental gekw
Te Koblentz is
overs getredon ei
streomd. Kelders
zijn ontruimd, li
spoorwegverkeer
tingen gestaakt, c
centimeter water s
Te Mannheim i
oevers geloopen.
Van den Bovei
hoog water gemeld
Ingezotu
(Buiten yerantwoo
Geachte R(
Verleen mjj voor
in nw veelgelezen
dank daarvoor.
Er wordt verte
gemeente-veldwacl
Dinsdagavond, 11
heeft begeven en ni
waarsohjjnljjk ver
Dit alles is netuu
ben dien avond ii
lance gewoest. Mei
dan werkeljjk hee
Neen, totaal niets.
voor dat gerucht k
waarscbynlyk bet
De rjjkBveldwacl
zich op dien bewus
begeven enkeerde
ren morgen half el
«Is dat nn zoo'n
dikwjjls bij de polii
zou anders niet wei
Hopende, dat c
ruchten zal kome
dankende voor di
verbljjf ik
Hoe
(Ofschoon bedo
blad niet gestaan
maal dit stuk op.
Letterlijke
van het Nier
thew Henry, i
vertaaldvei
rede van dr.
J. H. Kok.
Het zijn vooral
Ned. Hervormde
de versohijning
Henry's verklario
nomeDheid begroe
den eenling benij
en Staokhouse in
wordt hunne be
wjj ze bevredigd
in 50 afleveringei
weken 1 afleveri
week kan men d
De heer Kok zorg
letter, wat ook eei
Historie de
de editie van
rig nagezien
toezioht van
dam, D. Bolli
Naar inhoud g
overgebracht in
den tegenwoordig
bekende Martela
zoo moeilijk aank
omstreeks 130
lijke kopergravu
prijs waar ieder
Bolle en wel in
gen ad 12 Vz oent
reeds versohenen
Bolle bebben doo
zioh verplicht.
Din
10 o s t k a p e 1
polder 1 nnr dc
de Oranjebossohe
Woer
's H e e r Art
mann en Varhoe
19 uur voor Til
meubels.