ËDWSBLAB VOOR ZEELAND m, ;necht id No 37 24@ Jaargang HISTORISCH |gens s i m JHnge-verwest; t§ burg visch ir as. len UUR, »mg lende Ler Vrijdag 12 November 2HRISTELIJK VERS6HIJNT ZESMAAL PER WEEK .Wad, 2^ Snippers uit de oude doos, uiT m mm. f. P0 DXUU, ce Middelburg* «PRIJS DER ADVERTENTSËM DT, pbende iden. it niet Kien o ver- pil ehteud. ar JVi.R. MEN, IDA'S, lergzicht", [achter J. It vóór of (burg. R NOOD, kvert. De jgd blijven. 1. FANOY, ig Merrie- jigend, (Bel- WAARD, ERG, Lan{. e vak en een mmerraan te Goes. IJS, Brooil- ig beschik- [gtekerke. MeT" üeverskerk- llERIKZEE. ütgezonderd m 's middags 7,30 7,30 1,30 7,30 2,— 7,30 2,— 6,30 2,15 7,30 2,— 7,30 2,— 7,30 7, - 2,~ 7,30 2,— est, Goes. EEDEREN WERKDAG DES AVONDS. 'rijs per drie maanden franco p. p. 1,25, Enkeie nummers B0,023= JF lUUlJL.:LS.aTOIS ^ssoBemsmmss^y De opgaaf van den spoordienst komt in dit nommer voor op de ge- j bruikelijke plaats. 11 Nov. 1969. Belasting op het dragen van kaarpoeder Met 1 Jan. 1806 trad eene belasting op het dragen van haarpoeder in werking, hetzij met rond of gekapt haar, paruiken, tourtjss en wat dies meer was, zonder «exeptiën". De acte van consent tot het di agen van dit alles, werd op een aan het bestuur der stad of gemeente gericht verzoek, afgegeven op gezegeld papier van vijf gulden, verho igd met de gemeentebelasting en als altijd met de noodige leges. Het consent was voor één jaar geldig. De vreemdeling, die his? te lande langer dan 'ééne maand verbluf nieid, zonder echter zijn vaste woonplaats hier te hou den, deelde ook in de belasting, schoon hij er goedkooper afkwam dan de inboorling, kunnende volstaan met 'n zegel van slechts vijftien stuivers. Onderstaand concent o. a. werd afgege ven, door het gemeents bestuur van Breda Consent aan den heerW eter inga om gedurende den loop van één jaer Maarpoeder te dragen. Zy'nde het Regt op het Klein Zegel, benevens de kosten door denzelvea Voldaan. Gegeven te Breda, den 13 February 1807. Op last van het Gemsonte- Saivit'Zegel f5- 1-0 bestuur StadBverhoging f 1-10-0 Oukoop Leges f - 8-0 Secretaris. Goed voor het f 6-19-0 jaar 1800 en zevon. Deze belastinv-wet, werd, voor zoover wij weten, nimmer ingetrokken, en dit was onnoodig, want de om innigs mode stierf langzamerhand uit. DOOR SCAL DIS. Johannes Brugman. Velen uwer zal het bekend zijn, dat men van iemand, ciie vlug ter taal en g ad van tong is, zegt: «hij kan praten als Brugman". Maar nog meer deren zullen evenwel niet weten, wie met dazen Brugman, die om zijns groote welsprekendheid sinds eeuwan nog 3teeds in den mond des volks voort leeft, wordt bedoeld. Waar we nu hooren zullen, dat deze viugge spreker ook 006 tijd lang in Zeeland gewoond en gewerkt 'heef c, zal het n mis schien niet onwelkom zijn, wat nader mat dien beroemdBü oud-Zesnw kennis te maken. Om rsdea dia onbekendheid willen wo hoewel de berichten over ham zeer scha&rech zijn iets uit zijn leven en wer kos nagaan. In de eerste helft der vorige eeuw gaf prof 'r/. Moll een boekwerk uit, getiteld «Johannes Brugman, sa hat godsdienstig leven onzer vaderen in de 15e eeuw". In dit boek tsekent de schrijver oazrn Brugman, als het beeld van een vrt men en achtenswasrdigen geestoiyke, wiens roem verdient ook door het nageslacht vermeld te worden. Uit het particuliere lezen van Brugman, tijdens hij in ons gewest vertoefde, verne men we als het ware niets uit het werk. De schrijver legds meer a&d uk op 't schetsen van het godsdienstig leven in dien tijd, dan wel het leven vaadez6n geestelijke zelf Des te wslkomer was het,toen de scherp zinnige en geleerde da Janssen in het stads- Nuchteren blijven, ook in onze be schouwing over de huisindustrie. Onder dit opschrift schrijft (blijkens Be Eolterd. van 28 Sept.) de heer Hni- zinga in Patrimonium Het loopt de spuigaten uit, juist zoo. Waar ik bijna een jaar in het „Ten- toonstsllingHbureau'' zitting heb gehad, zou ik zelfs veel, zeer veel willen schrij ven, want ik heb daarin veel doorga- maakt. Ik doe er echter het zwijgen toe, doch betreur bet zeer dat deze Ten toonstelling eene mislukking is. Wat mij echter meer spijt is wel, dat in den kring van oBze Christelijke arbei dersbeweging ook in deze zaak geleefd wordt bij de critiek der revolutionaire vakbeweging. Br. v. Derp komt onder den ind ruk als hij eens 'n kijkje neemt, en zet een heele boom op over de zaak, waarin niets anders spreekt dan zijn gevoel. Dat geeft 'n „Hasrlemache-onbekande grootheid" aanleiding een regel of 13 groote woorden te schrijven, en geeft een vooistelling alsof de Christelijke ar beidersbeweging niet voor herstel van rechten durft pleiten. Maar beiden ge- ven blyk van niat ernstig doordenken, waarom ik de bescheiden opmerking maak, dat het dan beter is ts zwijgen. Onze Christelijke arbeidersbeweging wordt verteerd door de menigte kwakzalvers die uit dien kring optreden, blijkbaar met geen andere wetenschap, dan die ver kregen werd bij het licht dat de Sociaal democraten hun hadden ontstoken. Dit lastate vooral doet mij schrijven „Broeders laten wij de nuchterheid be trachten". By den aanhef schreven wij dat ons plan was er een weinig over t schrij ven, omdat ik niet mot alle takken van bedrijf, waarin de huisarbeid voorkomt bekend ben, en alleen hoop te schrijven over hetgeen ik weet. My zon van na bij een drietal bedrijven bekend, doch als ik dan let op de middelen die vele sociale hervormers willen toepassen, dan archief ta Sluis het een en asder vermeld vond, uit dsn tijd toen onzen Brugman al daar vertoefde. In die bescheiden ontmoeten we hem in zijne functie van gsraiasn van het Obser vantenklooster daar ter stede ;Jeene geeste lijke stichting, die, we hebben het vroeger reeds besproken, tot de Bedelorden be hoorde. Prof. Moll getuigt dat Brugman reeds in 1452 als prediker een grooten naam in Groningen en Friesland had verworvendat hij in hetzelfde jaai de eerstgenoemde pro vincie rondzwierf, twee jaren later de laatste doorreisde en ia 1455 te Kampen, Deventer, Arnhem en Nijmegen vertoefde. We hooren alzoo t óór hij te Sluis kwam had hjj al 'n zeer bewogen leven achter zich. Op welk tijdstip bij daar ter stede geko men is, weten wij niet, maar wel dat bp, volgens de gevonden bescheiden, den 23 en 28 Nov. 1454 als hoofd van het klooster twee contracten hielp tot stand brengen, wier inhoud wo in het kort zullen nagaan. Toen Johs. de Gapristano door Paus Eugenim IV gemachtigd werd vijf conven ten van do Obssrvantenorde te stichten, waai van sr een te Sluis verrees, ward er ook in de desbetreffende bulle 0 a. deze clausule bijgevoegd: dat er aan de brosders zou toegestaan weiden, dat er in de stich tingen „allo indulgentiën, privilegiën, vrij heden en rxecutiëa to gebruiken zonder evenwel de rechten d. r parochiepriesters en van iemand anders te verkortan". Sluis had toeu tor tijd twee parochie kerken, en het klooster kwam nu te staan in de parochie der Maria-kerk. Nu kan hei ons niet verwonderen, dat de pastoor ?aa desa kerk voor de verkorting zijner rechten bezorgd was en daarom matt re gelen nam om deze te waarborgen. ÜÏTQAVE DER FIRMA BK' ¥AK bekruipt mij de vrees wel eens, of zy het door hun onkunde niet eer slechter zuilen makes dan wel beter. Veien heffen de leuze op, dat de huis- iudustrie ssoet afgeschaft worden. Het wordt dan voorgesteld dat dit hst radi cale middel is. Radicaal ia het zeker, maar of het ook alle „huisindustrie-ar beiders" zal baten, mag worden betwij feld, omdat nog maar enkelen hebben aangetoond wat zij eigenlijk onder de huisindustrie verstaan. Het is wei aardig eeoige algemeen heden te schrijven, maar zoodra hat in wettelijken vorm moet, dan komt de moeilijkheid. Ons zijn een drietal bedrijven van na bij bekend, waarin de „huisarbeid" toe gepast wordt, en wij er dus een weinig over kunnen oordealen. Wij noemen hier allereerst het „mat- tenmaken iif O rery3el". Hierover is reeds aan rapport versche nen en uitgegeven door bet „Centraal Bureau voor sociale adviezn". Naleziag van dit boekje hebben wij de opmerking niat kunnen weerhouden, dat de schrij ver geheel onbekend moest zijn mpt de grondoorzaak 7an dezen toastand. Tijdens mijn 24-jarig verblijf in en om Kampen, ben ik een weinig met deze in dustrie en de menschen op de hoogte gekomen. Zeker ik ontmoette er gezin nen die allertreurigst waren in hun pen vunzigen toestand, maar ban nog veel meer geweest waar het zoo kraakzinde lijk en helder was, dat men er voor zijn plezier een bezoek bracht. Vuilheid is nist onafscheidelijk verbonden! aan het „matten maken", behoeft e? allerminst eeu gevolg van te «yn. Wat evenwel in dezen alles afdoet is het nuchtere feit, dat zeker 25 pCt. van deze menschen voor eigen rekening wer ken, gelijk als een aannemer een huis bouwt en een said een kachel maakt. Hoe wil m n hier ingrijpen 1 Deze 75 pC* eigeamakers staan immers op één lijn met de sohoenmakersbaasjes, de kleermakers idem, de blikslagers id., enz. Wil men deze Mien het werki n in huis -ver- Ö0@!: In verband nu met deze pogingen staan onze contracten. Met deze overeenkomsten kennis ma keede, zullen wij meteen iets hooreu over de rechten en verplichtingen der geeste lijken, die in verband stonden mei het se-ren van leekan. Het eerste contract is gedagieekend 23 Nnv. 1454 en behelst 4e overeenkomst tursohen kerkmeesters der beide kerken en Johs. Brugman, als gardiaan ©n de bloeders van he't klooster. Het betreft het fce.jfaven in de kerk en op het kerkhof va-t het klooster, en werd ar in overeen gekomen L\ «Van al wat den broeders nagela ten, gelegateerd of geschonken wordt, in geld, huizen en vaste goederen in de Isstste ziekte vaa wie bij hen begraven worden, ontvangen de kerkmeesters ds ware helft van drie dealen van alle dingen (eetwaren alleen uitgezonderd, die geheel voor de broeders blijven) ah kleederen, kerksie raden, wol enz., wier waarde óéa Pond groot te boven gaat, de groote helft van drie deelec." '2e. «Van de uitvaarten, gevierabij de broeders, voer wie lijken begraven wor de.-, zullen da kerken nists minder heb ben, dan,alsof de uitvaarten bij hen ge vierd waren, wat het was en licht betreft. W rden er twee uitvaart: n gavieid, voor ee bij de broeders begrgyene, èu bij 'en 0 ia eene der paroohiekaiken, dan mogen kcfktsieesters uit de waslichten in de ver- soh Uende kerken gebezigd kiezea 3*. aGeeae jaargetijden moge) in de kloosterkerk gesticht of gevierd worden." 4e. «De broeders doen nu en voorlaas afstand! van alles, wat niet overeenkom stig het bovenbspsalde hun ooit geschon ken is, of zal worden, tenzij het hun van 1—5 regels 40 cent, Iedere regel meer 8 cen« Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent bieden? Neen immers? Wil men misschien voor al deze menschen ééue groote fabriek laten stichten van Ge meentewege Eén daarin stoppen, en een richting ingaan die de sociaaldemocraten zouden toejuiobeD, omdat dit hun ideaal sSaaf een stapje nader zou brengen? Doeh laten wij eens zien, w&t de eigen lijke toestand is met deze 75 pCt. voor eigen rekening werkende mattenmakers. 't Meereadeel van hen zijn veldarbeiders, die zomers eenige weken ruim geld ver dienen, meer den s#strikt noodig hebben, en de kans is bij hen niet uitgesloten, dat dit oneerdere verteerd word en 's winters veel gebrek hadden. Dit voorkomen deze arbei ders door zomers van hun overschot «rus sohen" of „biezen" te koopen. 's Winers worden daarvan Tastten gemaakt, van wel ker opbrengst zij ieven, omesaï ook gezorgd is voor »ruw voer" en «brandstof". Da HB&iienaiskerjj ia voor deze arbeiders eene geldbelegging, die hun met hun arbeid van 5 tot 10 pCt. rente geeft, iorwiji de spaarbank 2 62 pCt. geeft, Een aader deel van deze 75 pCt. zijn kleine vea- en groenteboeren, die voor hunne kinderen des winters geen landwerk hebben, en hen cu aan 't «matrasm" zetten. De overige 25 pCt. mattenmakers zijn degenen die voor «m&ttenkoopers" werken omdat deze siet koopkrachtig genoeg warea zelve de grondstof te koopen. En waarom laten deze «w&tienkoop 'ts'' die arme mensohen hhuis werken,wat hun nog ex.ra vuur en licht kos Wel omdat er STUKLOON van betaald wordt. Schsf hier hei STOKLOON af, en dese vaatteakoopers* bouwen een eigen werk plaats waar zij dan de jongens en de mvisje8 laten inaUtn anders kost het hun centen. Eo gij sociale hervormers die hier hervormen wilt, mag de wetgever voor «eigen iskenisg werkende schoenmakers, Ka'-tennifekera, blikslagers" verbieden in hun eigen huis werken Zoo ja, zeg dan saet korte woorden wie hier slachtoffer worden. Zoo niet, waarom dan altijd overdrijven Msar nietssand make zich ongerust over de vergund worde door de goedwilligheid der kerkmeesters." Aan d.t tuk was de brief gehecht van Johannes Quiedeber, vicaris-Generaal der Orde, waarin deze het contract joedkeuit. De andere overeenkomst is vsn 27 Nov. van 't zelfde jaar, tussoheu Jacobus Maes, psstoor der Maria-kerk en onzen Brug man met zijne broeders Observanten. Het behelst bepalingen omtrent het wettig deel, ten cpziohfe van hen, die bij de broeders begraven werden, aan do parochiepriesters uit te keeren er wordt ove.eengskcsien le. «Het lijk, dat nsor ds broeders ter begraving wordt heen gedragen*, moest eerst vervoerd worden aear de Msria-kerk, ot, in pesttijd, naar hel kerkhof, om hei laatst vaarwel san deze zijrss feesk 'e does, opdsü hei door den priester met wijwater besproeid worde." 2o. „De broeders mogen voor de bij hen begraveaen geaa uitvaart doen in hunne kerk, dan èsdat eerst de uitvcart in de parochiekerk ge> ierd is." 3o. „Van ai wst den broeders gegeven of nagelaten wordt in de laatste ziekte van die bij hen begraven worden, namelijk in geld, goud, ziDer of andere mstaal, zal de pries ter slechts het kaconiehe, d. i. hot vierde gedeeltebebbec.Vas de kerkelijke sieraden of gewaden, boeken, brood, wijn en derge lijke niets, ...aar van alle ao.'i%ïe dingen de helft." 4o. „Sterven er parochianen van St Maria op zoo of eldars, zonder dat sij by da broe ders bf-graven kunnen worden,dan heeft da psstoor van de uitvaart, bij de broeders ge- dsaD, zooveel alsof ze bij hen begraven weren." 5o. „Allo giften in geld, in ae kerb inge zameld, zullen de broeders bestendig af staan, tot het recht en gebruik des pastoors. ssttaismmt z'jgBMËagaj^HWTrrrrwBaaweE schadelijkheid en ongezondheid, want terwijl knappe koppen bezig zijn maat regelen te overwegen tot vet betering is de praktijk bezig deze soort huisindistrie af te schaftendoor het toenemende gebruik van «linoleum" ea „vloerzeil" gaat de matten- tn&kerij aan het kwijnen, zoodat wij ons niet zoozeer bevreesd behoeven te maken over «matten maken in hu's", maar wel ever deze arbeiders voor wie de, weg- kwijDing van deze indusfrie meerdere sooiele ellende beieekent. In de tweede plaats noemen wjj de «Ta baksindustrie". Die mij iu Kampen gekend hebben, weten dat ik steeds geijverd heb voor af schaffing van het «thuiswerken" der si garenmakers, maar heb daarby nooit uit het oog verloren, nuchter te blyven jn in ij no beschiuwing. Zeker, by velen vond men een treuri- gen toastand, een atmosfeer om weg ta zakken, maar ik ben ook bij thuiswer kende sigarenmakers geweest, waar men de pap van clen vloer kon eten. terwijl de sigarenmaker aan zijn werk zat. Met dit sen en andsr wil ik alleen zeggen, dat vuilheid niet onafscheidelijk verbon- pen is aan het maken van sigaren in huis. De sociïle hervormers, die zich o-nledig willen ffiouden met den toestand ia dit 'bedrijf, moeten wel weten dat het zich in vierderlei openbaart. 1. Het strippsn van de tabak. Ik geloof dat deze takt van huisarbeid waar die ook wordt aangetrofisn in ons land weinige verdedigers zal vinden om - dat door 't lage loon dat er voor betaald wordt door vrouwen en kinderen wordt verricht. Niemand zal das dezen vorm verdedi gen. Maai als gij mij dan vraagt, (lezer, hoe het komt, dat in ons land zooveel tabak gestript wordt, dan antwoord ik, dat is een gevolg van de hooge belasting op ta bak in andere landen, en een lage belas ting f0.70 op de 100 kilo in ons land. Onze, vrouwen en kinderen mogen de Ma&r van giften van was, die ad stolum ai tot de hand des priesters komen, zal de voor noemde pastoor de helft hebben." 6q. „Behalve het bovenstaande mag de pastoor, nooh van de broeders, neoh van de erven of magen des overledenen iets eisoheo." 7o. „Eindelijk, in gsval de pastoor of iemand van zijnentwege, de menschen van het begraven bij de broeders aftrekt, of in dien de broeders tot verkorting der kerke lijke rechten medewerken, of aanleiding geven,dat men hem inplaats van geld liever boeken, wol, linnen en dergelijke sohenke, zoo zsi de pastoor, gedurende twee jaren zijn recht en deel verliezen en de broeders zulkn even zoo lang van hun begiafenis- reohten verstoken zijn." Ziedaar, het weinige wat wij uit de oude oorkonden van Sluis kunnen te weten komen, omtrent het werk van onsen Brug man, gedurende zijn verblijf aldaar. Vsn sijs verder wedervaren of vsn zijn vertrek uit de stad vsrnemen wij verder niets ineex. In hetlui'ele, wat wij »an hem kunnen opsporen, herkennen wij tooh in allss de vrome Observanten,dia hun streven dtór heen richtte», dat ze Hem navolgden, wiens Koninkrijk niet van deze wereld En wij vinden er den godvruchtige» Brug man in weder met rijn groote kennis van en zijne liefde voor de Heilige Schriften, soodat hij met nadruk verklaarde «ik houde mjj asa het Evangelie", maar vooral ook met sijD liefdevollervredestiehtenden, zacht- moedij en geest, die eens het kind eans ver moorden vaders in 't midden der gemeente de hand opsteken en alle wraak afzweren liet, opdat zijn strijdzuchtige en haatdra gende hoorders, door het voorbeeld eens kinds, tot verzoening en liefde zouden op gewekt worden. s -

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1909 | | pagina 1