EUWSBLAD VOOR ZEELAND No 30. 1909. Donderdag 4 November 24e jaargang CHRISTELIJK- HISTORISeH VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK f, D'HUlJi, te Middelburg. Goes PRIJS DER ADVERTENTIËN Publieke Armenzorg in Borgesïaanschen stijl. FEUILLETON. De Koorkerk ie Middelburg. SoltealaodsGh Overzicht. Noord Amerika. 1EDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p. i,2S. Enkele nummers 0,02'. UITGAVE DER FIRMA S. 1 DE JONGË-VERWESÏ, te SB VAK van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cenv. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Het ontwerp-armenwet, dat in 1901 door Goeman Borgeeius werd ingediend, heeft blijvende beteekenis. Bet is de uitwerking van hetgeen door een machtige fractie in or elan» op dit gebied wordt begeerd. In de memorie van toelichting op 't ont werp gaf 't toenmalig Kabinet zijn stand punt te dezer zake. Volgens deze memorie van toelichting stond 't Kabinet nóch op staatssocialistisch nóch op ond-liberaai standpunt, maar nam 't een middenstand punt tusschen deze beide in. Bet wil aan de kerkelijke en particuliere weldadigheid de grootst mogelijke vrijheid laten. Beads een oppervlakkige inzage van het ontwerp zelf overtuigt n evenwel dadelijk, dat het Ministerie-Goeman Borgeeius veel verder is gegaan dan dit standpunt ge doogt, en zich in 't ontwerp feiteljjk op gansch andere basis heeft geplaatst. Reeds dadelijk komt dit aan het licht in de eerste artikelen van het ontwerp. Art. 1,1, luidt»Het armbestuur omvat alle in stellingen van weldadigheid,welke armen verzorging in of buiten gestichten voort- »dnrend ten doel hebben." In art. 3 worden al deze instellingen van weldadigheid op gesomd, en worden dan ook de kerkelijke daarbij genoemd. De diaconieön worden in dit ontwerp dus maar eens eventjes voor gesteld als een onderdeel van het armbestuur dat door dit ontwerp in zjjn geheel gere geld wordt. En wel is waar wordt aan dit onderdeel dan de grootst mogelijke vrij heid toegekend; maar voor zoover noodig wordt deze vrijheid ook gekortwiekt. Dit blijkt vooral uit de beide nienwe instellingen, die in dit ontwerp worden voorgesteldinspectie, en het centraal register. Volgens dit ontwerp moeten rijksin- peeteurs worden aangesteld, wier werk kring nader bij algemeesen maatregel van beBtuur zal worden geregeld. Aan deze inspecteurs wordt 'tgansche toe- sieht op 't armbestuur opgedragen. Te genover de diaconieën is dan het recht van inspectie wel uiterst beperkt. Het bepaalt zich alleen tot het kennis ne men van de regelen, volgens welke de armenzorg door de diaconieën geoefend wordt. Maar het toezicht bestaat dan toch. Teel verder gaat evenwel de instel ling van het centraal register. Volgens dit ontwerp moeten in alle gemeenten centrale registers worden ingevoerd. De ze registers zullen dubbele registers zijn. Op 't eene register etsan de '•schamels* armen. Dit zijn de armen, die dooreen diaconie of anders instelling van welda digheid worden ondersteand. Dit regis ter is geheim. De namen der «schamels* armen zijn alleen bekend bjj de diaconie of de instelling, die deze opgeeft, en b(j den man, die belast is met het bijhou den van dit register. Maar alle in- (Slot.) Met „Hooge koor* of de Kloosterkerk, nu niet langer door de geestelijken der abdij gebruikt, diende eerst tot huisvesting voor armen en zieken, maar reeds in 1574 werd het gebezigd als kerk voor een hier geves tigd Sohotsohe gemeente. In 1592 diende het tot huisvesting voorEngelsohe soldaten. Aangeiien eshter de Herv.Gemeente zich steeds uitbreidde, werd het 29 Juni 1597 tot een vierde kerk ingericht, nadat in 1589 de Gasthuiskerk reeds als derde kerk in™e- bruik was genomen. Van dien ttfd af heette dit kerkgebouw „Koorkerk". In 1302 werd een gedeelie aan de oost zijde, ter plaatse waar het hoogaltaar ge staan had, afgescheiden en tot consistorie jngerioht. stellingen van weldadigheid zijn ver plicht de namen van alle ondersteunden op te geven. Weigeren z(j, dsn verben- ren z(j hunne rechtspersoonlijkheid. Het andere register bevat de namrn van de armen, die door het burgerlijk armbe stuur of door meer dan eene instelling van weldadigheid worden ondersteund. Dit is het openbaar register D. w. z. alle instellingen van weldadigheid scannen omtient de armen, die op dit openbaie register staan, de inlichtingen verkrij gen, die daarop te hunnen aanzien staan opgeteekend. Dit register brengt dus de centrale leiding der armenzorg voor een groot deel op 't gemeentehuis. Behalve deze beide, inspeotie en centraal register, werden nog twee andere nieuwe instellingen in dit ontwerp voorgesteld, en wel de invooring der armenraden en de wettelijke regeling van de burgerlijke armen zorg. De armenraden zijn vergaderingen van vertegenwoordigers van de burgerlijke, kerkelijke en particuliere instellingen van weldadigheid eener plaats.De samenstelling dezer raden is facultatief, hun arbeid con sultatief. De wettelijke regeling van de burger lijke armenzorg is geheel op de leest van 't Elberfeldsohe stelsel geschoeid, dat alzoo, wanneer dit ontwerp wet ware geworden, ten onzent wettelijk ware ingevoerd. Door 't Ministerie-Kujper is evenwel 't ontwerp-Goeman Borgeeius ingetrokken. Onder 't Ministerie-Rink werd wel een soort van onderzoek op 't gebied der armenzorg ingesteld, en naar den Raad van State een ontwerp verzonden, dat naar alle waarschijnlijkheid een tweede uitgave vaa het ontwerp Goeman Borgeeius was. Maar dit ontwerp heeft de Tweede Kamer nooit bereikt. De tegenwoordige regeering staat nóoh op het standpunt van 't Ministerie-Goeman Borgeeius, nóoh op oud-liberaal standpunt, maar op dat der rechterzijde. Volgens dit laatste standpunt moet de invoering der verzekeringswetten vooraf gaan aan de herziening der armenwet, en moet de eigenlijke armenzarg zooveel mogelijk aan de kerkelijke en partiouliere barmhartigheid worden overgelaten. Naar onze bescheiden meaning is dit standpunt het 3enig juiste. Justitie en politie beho.ren tol de taak der overheid. De armenzorg allerminst. Deze is de gansoh bqzonoere taak van de Kerk en van de particuliere weldadigheid. Niet aan de burgerlijke overheid maar aan de Kerk behoort de leiding op uit gebied. En nu weten wij zeer goed, dat veie Kerken hunne hooge en sohoone roeping op dit gebied helaas het ben verwaarloosd. Op daze is volkomen van toepassing, wat Mr. Kerdijk eens zeide: Het christendom der twintigste eeuw is twintig eeuwen bij het waarachtig Christendom ten achter. Maar deze nalatigheid van vele Kerken Vóór 1638 had deze kerk geen dakbekap- ping, maar een platte „rok" of vloer, waar schijnlijk met lood gedekt tusschen ten steenen borstwering. Het gewelf, dat nu zoo prachtig gerestau reerd is, werd na d sn brand in 1568 op last van Bissohop De Castro door Antheunis Sexon en Jan Borremans van Antwerpen aangebracht, van waar dan ook het wapen van de Castro in het verwulfsel voorkomt. In 1618 werd een gedeelte der kerk en wel het voormalige kq or der voorkerk afge scheiden en ingericht tot een auditorium ot speelplaats, waar de professoren vau de iiluatre school, o. a. Wallaeus, hunne lessen gaven. Het oude spreekgestoelte, thans in dsn kloostergang staande, is daaruit afkomstig In 1842 werd voor Hadrianns Junius „het lioht van Holland en 'tsieraad zijner eeuw*, te Hoorn geboren en sinds 1574 stadsgenees heer alhier, een gedenkteeken opgericht, dat ook thans opnieuw is geplaatst in den noordelijken zijmuur. mag voor de overheid geen reden zijn om te doen wat niet tot haro taak behoort, Allerminst mag voor de overheid daar toe reden bestaan, omdat zij zelve, zoo lang de tegenwoordige armenwet van kracht is, hare groots roeping tot de handhaving der justitie op maatschappe lijk terrein heeft verwaarJoesd. 'tGaat niet aan, dat den arme een bedelbrok wordt toegeworpen, terwijl de gerechtig heid tegenover hem wordt nagelaten. Dit is onder het régime van de tegen woordige armenwet geschied. De arme arbeider is in «dagen van krankheid en in z(jn ouderdom naar de kerkelijke of bur gerlijke armenzorg verwezen, terwijl so ciale rechtvaardigheid jegens hem moest zijn geoefend. Door invoering van ver zekeringswetten behoort de overheid aan dezen misstand een einde te maken. De betrachting der sociale rechtvaardigheid moet aan die der sociale barmhartigheid voorafgaan. En wanneer door de invoering der ver zekeringswetten aan dezen misstand slechts een einde wordt gemaakt, dan vreezen wij niet, of de overheid zal de armenzorg gerust aan de kerkelijke en particuliere weldadigheid kunnen over laten Men vergeta toch niet, dat de diaconieën tegenwoordig met vele zorgen zijn belast, waarvan zij door de verze keringswetten zullen worden ontheven. Het gemis der verzekeringswetten is óón dei voornaamste oo; zaken van het fiasco der tegenwoorlige armenwet. Ook ver- lieze men niet nit 't oog, dat in de meeste Kerken herleving komt op 't gebied der armenzorg. Woorden als van P of. Vis- scher: „En g(j «diaken en als van Da. Eilerts de Haan, die in zijn lezing „De Diaconie dsr Nederlandsche Hervorm de Kerk, haar karakter en werk* een krachtige wekstem doet hooren geven ten deze een welgegronde hope. En last not leeast, de philantropen, die in zake armenzorg allee van den staat en niets van de Kerk verwachten, vergeten, dat zij in dezem mede schuldig staan en de armenzorg in de verkeerde bedding lei den. Wanneer zij hqnnen gewaardeerd den arbeid meer in 't verband hunner Kerk zochten te brengen, zouden zij on getwijfeld èa ann de Kerk ón aan de ar menzorg den besten dienst bewijzen. In ieder geval handhaven wij als anti revolutionair an ons standpunt, dat de overheid de armenzorg zooveel mogelijk moet overlaten ann de kerkelijke en par- tiouliere weldadigheid. FNOV. 19Q9.~ Met Centrum protesteert er tegen dat De Maasbode op Allerheiligen, een ais Zondag te vieren dag, is versohenen en daardoor redacteurs, zetters en drnkkerspersoneel gedwongen waren op dien dag, als elk Ka tholiek rustdag houdt te moeten werken. Er is zeker veel voor te zeggen, dat op dagen, „die als Zondag gevierd worden", Hjj overleed te Arnemniden bp een be zoek dat hp aan ziju schoonzuster, de zoo beroemde Kt nan Simons Hasselaar bracht. Deze was destijds te Arnemuiden woon achtig, alwaar ze tot belooning voor haar moedig gedrag met het waagmeesterachap en het ontvangerschap vaa de belasting op de turf was begiftigd. Het stoffelijk overschot van Jnnins werd in dit kerkgebouw begraven. Nog vindt men in de Koorkerk een hou ten bord, dat in een vers de herinnering bewaart van Jan Pieters, die op lAngs. 1625 in een heldhaftig zeegevecht tegen de Spanjaarden sneuvelde. Bjj de laatste vernieuwing werd dit bord in den westelijken muur achter den pre dikstoel geplaatst. Bij al de veranderingen was het kerkge bouw in den loop der tijden er niet fraaier op geworden. De Gothische vensters waren ingestort, de sierlijke zandsteenen traoeering door leelijke houten ramen vervangen. de gelegenheid voor redacteuren en druk kers van Chr. bladen openstond om naar de kerk te gaan, en zulk een dag dien dag waardig te vieren. Alleen maar, dergelijke dagen zijn geen Zondagen. En op don Zoadag wordt er, ook in krin gen waar Met Centrum haar invloed oefent, legen de rechten Gods op dien Zondag nogal gezondigd. Waar is bijv. het herbergbezoek en bor rel- of bier gebruik, het zioh bezig houden met allerlei niet-noodzakelijken arbeid zoo veelvuldig als in, overheersohend Roomsohe streken?; Hat protest tegen het een brengt zeker ook waakzaamheid tegen 't ander mede. Met onderstaand door Het Centrum aaa de Nederlander ontleende protest zijn wij 't dan ook hartelijk eens. Naar wij vernemen, ligt het, in verband met het St. Niojlsasfeest, in de bedoeling, de postkantoren op Zondag 5 December voor de aanbieding van postpaketten open te stellen, terwijl de bestelling der postpa ketten als op werkdagen zou gesohiedet waar ook zonder deze buitengewone maatregelen het publiek door verzendingen op Zaterdag 4 December de gelegenheid heeft, zijn pakketten in de gewone Zondag bestelling te doen opnemen, is een buitenge wone verzwaring van den Zondagsdienst, als boven aangegeven, naar onze meening, niet voldoende gemotiveerd. Waar vooral in den tegen woord igen tijd alles woidt in het werk gesteldjom den arbeid op Zondag tooveeimogeiijk te beper ken en de Zondagsdienst op de „postkan toren ook in gewone omsteedig'eden reeds zwaar genoeg is, meenen wij de aan dacht van de bevoegde autoriteiten nog eens op deze quaestie te moeten vestigen. Woorden van dr. Kuyper. „De sterke drank ie, helaas in maar al te te letterlijken zin one volk te sterk gewor den. Hij werd een macht, die de ontwikke ling van ons volk ten onder houdt, zijn geestelijke frischheid weg stal, z(jn eerlijk karakter bedierf. Als een werkelijke plaag heeft de dorst naar verhittend vocht gan- sahe geledingen van ons volkorganisme derwijze besmet en vergiftigd en van le venskracht beroofd dat reeds de achterlijk heid in lichaamsbouw en de ingezonken heid der gelaatstrekken het lage peil ver raadt, waartoe het geestelijk en zedelijk leren wegzonk. One volk raakt er met de drankzonde onder In 1904 bi} de verdediging van de drank wet in de Tweede Kamer „Het alcoholisme is de pestillentie onzer dagen, een kwaad, waarmee, pest noch cholera ook maar van verre in vernielende kracht te vergelijken is. Het alcoholisme, gelijk het voortwoedt en hand over hand toeneemt, verwoest de volken, ontreddert de nationale wilskracht verderft eerbaarheid en goede zeden, ver kwist het broodgeld, verkort den levens duur, dr(jft tot zelfmoord en vult de gevan genissen en krankzinnigen T' Alle wandveraie ingen waren wegge hakt, zoodat het geheel een eentonig, kaal aanzien had. Eu toen nu bleek, dat het gewelf zeer ge vaar luk werd, moest het gebouw in 1899 aan den dienst des Woorda worden ont trokken. Na gednrande vijfjaren te kebben ledig gestaan, besloot de kerkvoogdij het met behulp van rijkssubsidie te restau- reeren. Toen de maren en vloer ontbloot werden, kwamen vele versieringen nit vorige eeuwen aan het lichtop de plaats waar de consistorie stond, vond men de fragmenten van een vloer uit de 12e eeuw, ter plaatse, waar het hoogaltaar eens gjataan heeft. Vooral dit gedeelte is zeer merkwaar dig. Brokstukken van kolommen in de muren aangetroffen wijzen op overblijfsels van nog onderen bouw. Het geheele gewelf is gerestaureerd, de muren en vloer zijn evenals de ramen in den oorspronkeiijken toestand terugge bracht. Deze week vonden in Grooter New-York de verkiezingen plaats voor het burgemees- eersohap en tal van zeer hooge stedelijke ambten, waaronder ook hewichtige j. osten bij de rechterlijke macht. Bovendien zijn deze verkiezingen van belang, omdat ook de leden moeten worden aangewezen, die zitting hebben in de stedelijke „board of estimate en apportionment'*, het gemeen telijk ooilege dat vrijwel de controle heeft over de wijze waarop de reusachtige in komsten van Grooter New-York worden beheerd en besteed. Het is dan ook volko men verklaarbaar, dat Tammany Hall zioh bjj deze verkiezingen bijzonderlijk heeft beijverd om als leden van de Board haar oandidaten verkozen te krijgen. Tammany Hall is naar men weet een politieke organisatie, die zioh iov'ioed heeft verzekerd op het gemeente «stam de justitie en de politie in staat ua sta,. New-York, met bet geenszins ontktanende doel, daarvan Mnanoieele en p.iitieke, maar vooral financieels voordeelen te trek ken. Dat dit nooelettige gevolg heeft gehad voor de politieke zaden in NewYork en de publieke moraliteit if bekend genoeg Wat Tammany voor New-York is blijks uit de^volgende korte opsomming, ontletnd aan de gesogeidenie van Tammany Hall, te boek gesteld door Gustavus Myers. In 1842 organisevde Tammany immi granten als groepen stemvee. In 1851 verkreeg de raad die onder Tammai yinvloed stond en veertig leden telde den bijnaam van «de veertig roovera". Bet geheele gemeentebestuur was toen éón hechte oaganisatie, welke zioh er op toelegde, de stedelijke finan ciën te plunderen. In 1871 werd eindelijk de oppositie tegen Tammany zoo sterk, dat de macht dier organisatie voor een wijle werd ge broken. «Boss" Tweed kwam zelfs in de gevangenis terecht. Het orgel, siBds 1859 boven de consis torie aan de Oostzijde geplaatst, werd naar de Westzijde overgebracht, alwaar ook een nienwe consistoriekamer en kleinere lokalen werden gebouwd de predikstoel vroeger aan de Oostzijde en sinds 1859 tegen den zuidelijken muur geplaatst, werd nu door een nieuwen vervangen voor den westelijken muur. Ook deze predikstoel trekt bijzonder de aandachthij is geheel van eikenhout en prijkt met reliefbeelden, voorstellende den Heiland, de vier Evan gelisten 6D Johannes den Dooper. Ook de banken aan weerszijden van den kansel, zijn geheel in denzelfden stijl uitgevoerd. Wanneer nu nog een zeital bij de om geving passende lichtkronen dit kerkge bouw versieren, dan kan d Hert. Gem. van Middelburg bogen op een bedehuis, dat óu om zijn historische waarde èu om zijn doelmatige inrichting een sieraad mag genoemd worden. Chr. H. In het stak «Koorkerk* bleven een paar zinstorende zetfouten staan, die wij bij deze verbeteren. Kolom 1 regel 16 ptaatonder den molen der aloopers, lees onder den moker der sloopers. Kolom 2, regel 5, staatde aohterkerk lees die aohterk rk. Kolom 2 laatste regel staat „nooh eenig geestelijk persoon op poene van de galg" lees nooh eenig geestelijk persoon teniet doen op poene van de galg. Kolom 3 regel 9 staat onze kerk lees deze kerk.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1909 | | pagina 1