ËUWSBLAD VOOR ZEELAND. No 29, Woensdag November 24e Jaargang 5HRISÏÈLIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK PRIJS DER ADVERTENTIËN De Koorkerk te f iddlburg, w i? UIT DE PROVINCIE. Ï'EDEREN WERKDAG )ES AVONDS. -rijs per drie .naanden franco p. p. f Ï.25, Enkele nummers Q,026. UK?; AVE DEP HRM4 •Afed S Df: i'ONGE^ERWESI Ie Goai- f, HüU te Middelburg. Iiri WLSi»MMWM»IM«riMWWMi van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. De opgaaf van den spoordienst komt in dit nommer voor op de ge bruikelijke plaats. 2 Nov. 190?. Een welgelijkend portret. Een Fiansehinan Paul Versehure geelt in zijn bosk „La poli; que Hollands" de volgende teekening van wijlen deo leider der Roomsohe Sreatspartijdr. Schaapman «Reeds op dsn eersten aanblik ver moedde uren in hem een leidervau hocgs gestalte, v»u «aassieven en mach tigen bouw, herinnerde hij aan die Hollanders van -ui ver ras, die het pen- seel van Rembrandt'en Frans Hals ons geteekend heeft. Hij had een zwaar en breed voorhoofd, den neus met open neusgaten, de kin van vrijen en stouten vorm,het blanke aangezicht waarin twee naïeve oogen van een zeer zacht blanw vroolijk keken, ondeugend met een vreemde vastheid achter do gouden bril. „Het her en aantrekkelijk gelaat met 7;> grofgevormde trekken verkreeg een bisoudere uitdrukking door den mond met d kka lippen, zeer zwaar en met wel sprekendheid vervuld. Zelfs voordat men hem hoorde, herkende men daaraan den machtigen redenaar; wiens tinte lend woord de massa's medesleepte. En van geheel zijn persoonlijkheid straalde een indruk uit van kracht en volharding, van vastheid en gezag. Men kon ver moeden, dat zijn gedachten groote plan nen omvatten en dat hij om deze te ver wezenlijken een onbuigzamen en hard- nekkigen wii zou hetoonen. „Daarbij betoonde hij'n on ;erwirlijk vertrouwen in de toekomst, een over vloeiende geestdrift voor de zesk die hq diende en hij deelde di<? vanzelf mede aan hen die met hem in aanraking kwamen. »Hij was een idealist,mvar ale mén het zoo mag zeggen en sis die woorden niet vloeken met elkaar, 'n praktisch idealist. Wiedr Schaepmsu gekend hebben zullen toestemmen dat dit is een welgelijkend portret. XXYIV. Tweeë lei roeping en plicht „tiet ia geheel in overeenstemming met de Heilige Schrift om den measch niet slechts de voorbereiding v.or zijn eeuwi- FEUILLETON. Zoo zal de Koork rk dan, na sinds Maart 1899 gesloten geweest te zijn, op 7 Novem ber a.s. weder in gebruik genomen worden. Velen verblijden ztoh daarover, ook omdat dit kerkgebouw ren geheel vormt met het complex van de abdij-gebouwen, die een sieraad van ome stad uitmaken eu cm hunne historische herinneringen zeer merkwaardig zijn. Het zou dan ook zeer te betreuren zijn geweest, indien de Koorkerk het lot van hear zusters, de W estminsterkerk, de Noordmotster- of St. Pieterskerk en de Visohmarktkerk had moeten deelec, welke kerken achtereenvolgens in 1575,1808 en 183-3 onder den molen der sloopers zijn gevallen. De Koorkerk tooh behoort tot de oudste gebouwen der stad sommige gedeelten, want ook dit gebouw onderging vele ver anderingen, dagteekenen uit den tijd van de stichting der abdij en klimmen dus op tot omstr3eks 1106. 7,.Het was dan ook oorspronkelijk een kloosterkerk. De naam «Koorkerk" heeft aanleiding gegeven tot de heusohe meening, dat deze kerk het koor geweest is van d Nieuwe of Westmonsterkerk. Deze laatste is echter van jouger dag- ieakeningze was een parochiekerk even- V IV ge bestemming, maar ook de vervulling zijner aardsche levenstaak mogelijk te msken". Wanneer wq spreken over do voorbereiding onzer eeuwige bt stemming, dan valt daaronder in de rerste plaats de Sabbath, die in dezen als zoodanig kan aangemerkt worden Dan, als wij rusten van onzen aardschen arbeid ie die dag in het bijzonder geschikt om ziele- voedsel op te doen. Dat is de Schep- pingsordinantis, waar de Schepper zelf het voorbeeld van gsf. Niet alleen op de Zondagsrust hoe goed op zich zelve, vooral op de Zondagsheiliging komt het aan. Waar door de predikanten het Woord des Levens verkondigd wordt op den Sabbath daar is dat voor den mensch een voorbereiding voor zijn eeuwige be stemming. Hieronder valt ook de huise lijke godsdienst en wat daarmee in ver band staat. Het iezen van stichtelijke lectuur kan nu de als zoodanig aangemerkt worden. Middelen genoeg, alzoo, die wij dan ook te gebruiken hebben- Maar er dient ook gewaakt te worden 'egsn eenzijdigheid. Het is niet alleen de vraag hoe wij uit dit leven komen, het is ook een vraag hoo wij er doorko men. Dit is door den inleider van «de sociale kwestie van haar godsdienstige zjjde" aeer terecht opgemerkt. Om nu in dezen in de rechte sporen te blijven hapert wel eens. Van zeer gemoedelijke zjjde legt men allen nadruk op de eeuwi ge bestemming, terwijl anderzijds uitslui tend het stoffelijk belang op den voor grond wordt geschoven. En beide eu is verkeerd. Er dient in dezen een or ganische samenhang te wezen dat geen van beiden uitsluit. Er moet gelegen heid zijn om zich voor te bereiden voor zqn eeuwige bestemming maar ook om zijn aardsche levenstaak te vervullen En deze laatste bestaat niet alleen in arbeiden aiet de handen voor het levens onderhoud. Zoo wordt het wel eens corges+eld. door hen die ir. den mensch een machine zien, en geen schepsel Gods. Het mankeert er nog maar san dat de mensch niet gesmeerd kan worden als een machine of opgewonden als het ra derwerk eener klok. Wij hebben die aardsche levenstaak bree der op te vatten. De mensch is geroepen om overal het beeld van zijn schepper te vertoon en om Gods eer en glorie te doen uitblinken op alle terreinen des levens. Dat kan hij niet als hij in dotïe rust ter neder ligt. Ook niet als hij in matenalis- als de Westmonsterkerk op da Markt en de Noo'rdmonsterkerk aan het Hofplein. Voor de reformatie wordt ze ook Voor- kerk genoemd ter ouderscheiding van de Koorkerk, da Aohterkerk of ook wel «'t Hooge Koor" heette. Dat de Koorkerk niet het koor van de Nieuwe Kerk was, maar een afzonderlijk kerkgebouw, blijkt duidelijk uit hetgeen v. Vloten naar authentieke berichten medecdeelt aangaande den beeldenstorm, d=e op 22 Augustus 1506 in de Nieuwe Kerk plaats had. Gewaarschuwd door den Bisschop Nioo- laas da Castro, begaven de beide burge meesters van Middelburg, Adriaan Jaeob Joosz en Adriaau Claesz sioh naar deze kerk, die zij bevonden vol volks te wezen, zoowel in den «Middelohoir" als in de «Voorkerk". Zij verzochten den aanwezigen op te houden met het breken van beelden en altaren. Toen dat verzoek niet werd iogewilligd, baden zij dat men het «hooge Choir" de Koorkerk) en de f-'oolture (het praalgraf van Willem II) icaJsn sparen en dat er zes of zeven van hun gezelschap met hen in 't Choir zouden gaan om het volk da&r uit te weren en terwijl ze stonden voor de Cboirdeur heeft een zekere Piefer Bureel „opgelezen zeker gebod, dat nieu- mand hem vervorderen zou eenig goed uit de kerk te dragen, nooh eenig gees telijk persoon op poene van de galg". Familieberichten meer 10 cent. van 5 regels 50 cent, iedere regel rzsssBtes3as3ÈBBanaimmmm£Sttsi!iiar «war tiache zelfgenoegzaamheid schraapt om zijn bezittingen te vermeerderen. Wie zoo leeft, heeft geen begrip van zijn aardsche levens taak, is zich zijn tweeërlei roeping niet be wust. Dan eerst verstaan wq den eisch om waarlijk te leven, als wij ktmnis nemen van de vraagstukken van den dag, de belangen van Kerk, Staat en Maatschappij die ons als burgers zoo nauw rakm, cp het hart dragen. Zoo verstaa: wq Antirevolutionai ren de tweeërlei roeping en plicht. Maar al is het dat wij dit voorhouden, gezegd moet dat wij daar lang niet altijd asa kunnen. In de eers'e plaats ligt de lektnur dienaan gaande veelal buiten ons bereik wegens de kosten, en andersom ontbreekt de tqd om inet rust een dergelijk onderwerp te lezen en te overwegen. En beide faktoren nu wecken mede dat wq in vele gevallen niet kunnen beantwoorden aan het doel, om ook in ons leven der Kerk, Staat en Maatschap pij werkzaam te zijn tot eere Gods. Want die vraagstukken gaan ons als werklieden ook aan En nu moge het waar zqn dat een deel der arbeiders daarvoor weinig of niets voelt, daartegenover staan tooh massa's anderen die wel degelqk in dezen hun roe ping bewust zqn en het met mij betreuren dat in deze ernstige za&en, voor den werk man niet genoeg gelegenheid is zich te be kwamen. Het was een goede gedachte van den inleider om deze conc'ussie te geven. Dat wijst er op dat hij een man was van den volksinvloed wien het aan het hart ging dat alleen do Kgcooten" de zaken zou den rf gelen en bespreken. Hierin nu moet verandering komen. Onze tijd staat nu eenmaal in het teeken van den vooruitgang waar wij ons ten zeerste over verblijden. Daarom moeten maatregelen genomen dat de lebtuur binnen ons bereik kan komen en de tqd beschikbaar zq om emstig en kalm ook in dezen te arbeiden. Doch hierover een volgend maal. C. H. PROVINCIALE STATEN VAN ZEELAïD. Het voorstel van Gad Staten in zake het verleenen van een renteloos voorschot voor tramwegen in Zeeuws,ch-Vlaanderen strekt a om af telwijzers het verzoek van de stoomtrammaatschappij Breskens-Malde- ghem, om financieelen stevn uit de pro vinciale fondsen voor den aanleg en de exploitatie van een stoomtramlijn van Cadzand naar Oostburg en b san eene op te richton Nederland- schs maatschappij, een renteloos voot- Toen riepen alle aanwezigen «Levers de Geuzen 1 en begonnen vast te breken in de «Koorkerk" en het «Voorohoir". Naar hun (de Burgemeesters bedenken waren er wel 500 a 600 personen, waarvan sommigen «biaken" en anderen toegaver. Om omgezien in >'t Choir" te raken, zoodat de anderen hen niet volgen zouden, hebben zij heer Jan de Koster van onze Kerk ge- traa d om door een andere deur daarin te komen, vreezende dat zij binnengaande door de voordeur van het «ohoir" over vallen zouds n worden van het volk. Op hun verzoek is de koster toen de sleu tels gaan halen en heeft hij hen be - zijden door de sacristie in het «Choir" gebracht met 7 of 8 van de voornaamste uit de vergadering o. a. Pouwels in den Treoh- (er, Meloher de Schaliedekker, Jaoob de Questere, Adam de Lijndraaier. Niettegenstaande de belofte, die zij had - den gedaan, hseft Jaoob d-. Questere «ui'ge- seaeten zikare vergulde berderen of traliën staande in het saorementshuis en een ander heeft een gat geslagen in éen van de ge stoelten, staande in het midden van 't oboir, zender dat overigens eenige breking gedaan is in den voornoemden «ohoir"". Uit 't aangehaalde blijkt duidelijk dat het «Hooge ohoir" een afzonderlijk kerkge bouw was, dat slechts door een enkele deur met de Voorkerk gemeenschap had anders, tooh ware het onmogelijk geweest een ben de van 500 600 man te vehinderen ook hier de beelden te verbreken. schot uit de Provinciale fondsen te ver leenen voor den aanleg en de exploits tie van een trsmwsg met electrische be- weegkrakht van de Nederlandech-Belgi sche grens bij Retranchement uit de rieh ting Knocks naar Bieskens met zijlijnen van Cadzand langs het badhuis naar de haven v»n Cadzand en van Cgdzand na?r Oostburg. Het voorschot zal bedragen één derde der kosten v»n aanleg met inbegrip der kosten van aankoop van het rollend ma terieel, tot oei maximum van f 339,000. verminderd mat da tegen 4 pCt gekapi taliseerde waarde der hierna te noemen bqdragen. Onder de voorwaarden ia bepaald dat door belanghebbenden (gemeenten, polders of derd;n) bijdragen moeten worden ver zekerd tot eene gekapitaliseerde waarde van f 56,456, zqnde f 79,880 brnto, te stor ten in ten hoogste twintig jaarlij ksche ter mijnen. Verder dat voor 1 Juli 1913 de geheelo onderneming, na opneming en goedkeuring der lijn door of van wege Ged. Staten, in exploitatie meet komen eu daarna onafge broken blijven. Dat dagelijks, zonder verplichting voor deu Zondag, ten minste zeven ritten heen en weder moesten worden volbracht tot ver- vervoer vau personen en goederen, welk aantal voor de zijlijn van Cadzaod naar de haven van Cadszod voor bepaalde tijdvak ken met goedkeuring van Ged. Staten kan verminderd worden tot ten minste drie. Het voorstel van Ged. Staten inzake re vei binding HansweertVlake strekt cm in te trekken hel besluit der Staten van 11 Nov. 1904 om na het verkrijgen van de nood ige vergunningen over te gaan tot den aanleg en de exploitatie van een paard entrase weg van Hans weert naar het station Vlake van den t taatsspoorweg en na het verkrijgen van de noodige ver gunningen over te gaan tot den aanleg en de exploitatie van een tram met ma terieel van de Sooieété des éiablissements Deoauville ainé tussohen Hansweert qn het station Vlake. Da kosten van aanleg van baan en materieel worden in totaal begroot op f60000. Tot bestrijding der kosten stelien Ged. Staten voor een geldleening aan ie gaan van ten hoogste genoemd bedrag, tegen een rente van 37« pCi. en af te iossen iu teu hoo ,'ste 20 jaren. De parochiekerk zelf had een klein koor, hier het „middelohoir" genoemd, omdat het tnssohen de beide gebouwen in lag, op de plaats waar later bet auditorium gevonden werd. In dit Hooge koor of aohterkerk bevond zioh een prachtig altaarstuk door Jan van Mabeuze, eau gesohe ik van den abt Maxi miliaau van Bourgondië, een schilderstuk, dat destijds onder de beste gerekend werd, zoo dat kunstkenners van heinde en ver kwamen om het te bewonderen. Maar werd dit kunstwerk door de beeld- stormers gespaard, 24 Februari 1567 werd deVoorkerk, zoowel ais 'f Hooge ohoir door 't heweDuur getroffen en ook het sohoone altaarstuk verbrandde. Ook een andere Abt Fioris van Schoon hoven versierde deze kerk, door in 1546 daarin een gedenkteeken op te richten boven hel grsf van Graaf Willem II, graaf van Holland en Zealand, en Roomach Ko ning, die een weldoener was geweest van de Middelburgsoke abdij. Hij sneuvelde in 1256 te Hoogwoude in N.-Holland in den strijd tegen de WeBl-Friezen. Zijn gebeente werd in 1282 herwaaris overgebracht door zijn zoon Floris V. Het zijn waarschijnlijk de overblijfselen dezer graftombe, die in 1817 in dan zuide lijken muur werden ontdekt. De nis aan de binnenzijde der kerk is thaDs geheel gerestaureerd de grafstede kan de overblijfselen van het gebeente sinds 1817 in de Nieuwe Kerk onder het marme- Het getal armlastige krankzinnigen, voor wie in het laatste halfjaar plaatsing moest worden gezocht in het gesticht „Vrederust" is grooter geweest dan Ged Staten geraamd hadden. Hei getal waarop de provincie volgens de ten vorigen jare gesloten overeenkomst 'hans rsohi heeft (74; is reeds met twee overschreden, terwijl nog 13 lijders uit de gestiohten van de «Vereanigiug tot Christelijke verzorging van kranksicnigen in Nederland" naar „Vrederust" moe'su worden overgebracht. Gad 3taten stellen thans voor een wij ziging te brengen in de overeenkomst vat» 1908 en het aanvangsoijfer van 74 op 100 plaatsen te brengen met beding dat te beginnen met 1 Jan. 1912 de provincie telken jare over drie plaatsen meer zal kunnen beschikken tot een maximum van 130. In verband daarmede stellen Ged.Staaa voor de vereeniging een nieuw voorschot te verstrekken van t 52.500 makende met de nog re8feerende f 45000 van de vroeger toegestane f175.000 een gezamenlijk he- drag van f97.500 en daarvoor eeu geld leening aan te gaan tegen een rente van 37z pCt. at te lossen in ten Leegste 50 jaren. Verder stelien Ged. Stalen voor aar J. F. Tsalman—De Poorter te Philippine gedurende 2 jaar voor zijn omnibusdienst tnssohen het dorp Philippine en het station Philippine van den spoorweg Gent-Neu en een subsidie te verleenen van f 100 's jaers. Goes. Ia 't gebouw der Goeecbe Car. Jongel. Vmeen. vergaderde j 1. Zaterdag de Ring „Goes"(afd. Ned. Jongel.Vercond). 't Was ditmaal iets buitengewoons. Zq zou namelijk haar 20jarig bestaan op een eenigszins feestelijks wqze herdenken. Te half acht waren dan ook reeds tal van ring- leden aanwezig, üs riugvoorz. H. Janse Bz. opende de vergadering Na lezing en goed keuring der notulen volgden enkele mede- deelingen vau het ringbestuur, n.l. dat de seer. dhr. G. Mol als zoodanig ontslag had gevraagd, hetwelk hem op de meest eer volle wijze ve leend wss, dat in diens plaats benoemd is de vice-seer. dhr. G L. Vsrburg, terwijl deze vervangen is door dhr. C. Corstanje. Het ligt in de bedoeling van het bestuur om op plaatsen waar nog geen vereenigi a- gen zqn ctazr pogingen aan te wenden, om ren gedenkteeken voor dien vorst weer bevatten. Als dan ook de thans in het museum be rustende zwaar gehavende zerk het grafmo nument weder bedekt, kan men zioh eetiiiis- zins voorstellen, 'hoe sierlijk dit grafmot u- ment geweest is. Nadat de stad in 1574 aan den Prins van Oranje was overgegeven, brak er een nieuw tijdperk aan. De geestelijken verlieten de stad; de abdij en de andere kloosters kregen een wsreld- ijjke bestemming. Eerst warden de Westmonsterkerk en de Noordmonster of 81 Pieteiskerk gereinigd en voor den gereformeerden godsdienst in gericht door er een „tuin" of afsaheidicg in ie plaatsen voor de bediening van 't naoht- wjaai, de inzegening van 't huwelijk en de openbare belijdenis. Waarschijnlijk trad de nasr Norwich uit- feweken leeraar der hervormden, Gelein anse d'Hoorne, reeds den 9 Maart 1574 in de St Pieterskerk voor de gemeente op, 1 April 1575 werd de Oostinonsterkerk in &ebrnik genomen in plaats van de West monsterkerk, die voor afbraak verkocht was om het marktplein te verruimen. Iu tegenstelling met de Si Pieterskerk, die nu de „oude" kerk heette, werd „Nieuwe Kerk" genoemd. Ook de namen mochten niet meer aan den Roomsohen godsdienst herinneren. (Slot volgt.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1909 | | pagina 1