VOOR ZEELAND, Dinsdag 7 September CHRISTELIJK HISTORISeH Ho. A. UUSO VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed l DE JONGE VERWEST, te Goes f. P D'HUU, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN GOOS LANKMOEDIGHEID. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p. S,25, Enkele nummers 0,02c, UITGAVE DER FIRMA Eh van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cenv. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. JEaSSESSSHSTSSKK:- ,?S3 Vlissingen. Voor de herstemming op 14 dezer blijft da door ons meest geschikt geachte candi dal de heer Zij die zich met 1 Oct. a,s. op ons blad abonneeren, ontvan gen liet tot 1 Oct.a.s. gratis. 6 September 1909. Bibent in de Goesche Courant waar schuwt de mensohen tegen »'t bot-dwi pende geschrijf in De Zeeuw (als bedoe lende) hen te weerhouden van het nemen ▼an de noodiga voorzorgsmaatregelen (te-/ gen de cholera)*. Hiermede doet deze scribent ons oneer aan. Wij hebben wel degelijk in het door hem bedoelde no. 282 ran ons blad eenige voorzorgsmaatregelen aanbevolen, maat regelen die wij niet xelven hebben uitge dacht, dooh die ons door de medische wetenschap zijn aan de hand gedaan. Als daar zijn: meerdere reiniging van lichaam en kleeding; vermijding van koude en sterke dranken; matiging van 't gebruik vaD tabakdag en naoht luchten der wo ningen enx." Én wij hebben er aan toegevoegd -. »Wie dit naliet xou zich verliexen in goddeloos fatalisme, en blijk geven van xijn Bijbel, vooral xijn Oude Testament met de vele reinigingswetten en voorbe hoedmiddelen in Israel, niet te kennen." Wij xijn wel degelijk dankbaar voor 't geen de geneeskunde gevonden heeft tot wering van de cholera. Én elk geneesmid del of voorbehoedmiddel, door haar aan- geprexen, helpen wij gaarne met dank aan God die Haar tot de vondst er van be kwaamde, aanbevelen. Maar waarin bestaat dan dit>bot-dwe- pende* f Zou 't kunnen xijn in den door ons geboden steun aan 't protest van een onxer xusterbladen tegen de verwaande bewering dier wetenschap dat zij nu eens dexe xiekte onder de knie gekregen heeft? Even goddeloos als wij den leek vinden die de middelen der wetensehap weigert omdat hij in Gods voorzienigheid gelooft, even goddeloos noemen wij de wetenschap, die wanen xou dat niet God in de eerste plaats, maar aan haar en haar alleen de eere toekomt van het vinden van oholera- baoil en 't middel te barer bestrijding. DAt laatste stond in ons hot-dwepend geschrijf" van ons no. 282 niet in. Het eerste wil. Wij bobben dan nu hiermee ons „bot- dwepend geschrijf" volledig gemaakt. Dit xal nu „Ribent" weer wel hinderen. Maar hij denke dan maar dat 't slechts de waarheid is, die kwetst. a Het herhaald betoog onzerxijds tot weder invoering der doodstraf heelt stenn gevon den bij den „scribent" in de Goesche Courant. Wij lexen tooh in zijn overigens xeer lezenswaardig artikel „Vooral moet men zioh niet storen aan het xeer domme, godlasterlijke ge femel van sommige >fljne« kranten, die •s; •snraden om niets te doen en den wil des Seeren te laten geschieden, De overheid moest zulke gevaarlijke in- amduen in ernstige tijden kunnen on schadelijk maken." de 4, 8°k>jnt nu dexe wensoh niet uit ae 6 gemoed as temming voort te vloeien, voert blijkbaar in Ribents motief meer v. veiligheid ofdemen- sohehjke wr.,k in plaats van het ge- honden recht Gods den boventoon, tooh aanvaarden wij gMrne z00 ongedacht ons toegevallen steun, omdat er uit spreekt de erkenning dat de Overheid het reeht toekomt den misdadiger aan den lijve te straffen, en misdrijf tegen het leven van den naaste met den dood te straften. Zoo gaan wij vooruit. Eenigen lijd geleden verklaarde een onzer partijger.ooten, bij wederinvoering van de doodstraf, zoo niemand zioh voor 't beulswerk aanmeldde, die taak wel op zioh te willen nemen. Dit na is niet meer noodig gelukkig. „Ribent" zal 't misschien wel doen. Welnu, indien Ribent gedaan krijgt, dat „dergelijke individuen onschadelijk ge maakt worden", verklaren wij gaarne de eerste te willen zijn, bij eventueel door ons te plegen misdrijf, om ons door hem te laten ophangen. Het moet een genot zjjn voor een mis dadiger zioh die straf te voelen toedienen door een humaan man van zoo hoogstaande etensohappelijke ontwikkeling, bescha ving en kennis als deze Ribent blijkt te zijn, en die er dan nog liberaal bij is ook. Alleen zouden wij willen vragennu er geneesheeren zijn, die volgens beweren hunner collega's beter in hnn vaders werk plaats waren gebleven, of zulk ongewoon werk wel aan de meest bekwame k id zou zijn toevertrouwden of de opert tie der onsohadelijkmaking ten slotte niet sl te pijnlijk zou blijken voor den besrok ken delinquent. Aan wien behoort het luchtruim Zoolang het lnohtrnim geen plaats was voor mensohelijk verkeer, gold steeds, sinds het Romeinsohe Reoht, de regel dat de eigenaar van den grond ook eigenaar was van het zioh daarboven verhefiend lucht ruim. Echter had dexe regel tot voor weinige jaren niet zooveel betaekenis. Maar nu door de aanwending der radio- telegraphie (telegraphic zonder draad) en niet het minst door de uitvinding der be stuurbare luchtschepen en vliegtoestellen (aëroplanen) het luchtruim een gewichtige en ongedachte beteekenis gekregen heeft, treedt de vraag naar het eigendomsrecht met kraeht op den voorgrond. Graaf Zeppelin heeft met zijn luchtsche pen reeds boven bet grondgebied van zes of zeven Staten gekruist, en, daar zijn tochten tot heden toe voornamelijk in het belang der wetenschap waren, en boven dien deze Staten behooren tot het Duitsohe Rijk, is hierover nog geen geschil ontstaan. Doch ieder begrijpt: zocdradeiHohtvaart een gewoon verkeersmiddel wordt en ook toepassing vindt in militair opzicht, moei hieromtrent volkomen zekerheid bcstaen. Er zijn geleerden welke verklaren, at het luohtruim absoluut vrij isanderen verdeelen het luohtruim in zönes (afdwa lingen), en beweren dat de luchtlagen, gelegen boven den 300 meter hoogan Eifel- toren, vrij zijnen weder andereu, op welsprekende wijze, toonen aan, dat het luohtruim behoort aan den eigenaar van den daaronder liggenden grond. Het zon ons te ver voeren de interes sante gronden weer te geven, waarop de zooeven genoemde geleerden hun meenin gen bouwen. Ieder gevoelt echter, dat wij hier een gewichtige kwestie aanroeren, niet alleen voor Staten, maar ook voor particulieren, inzonderheid grondbezitters, van het allergrootste belang. Al heeft het Instituut voor internatio naal Reoht in 1906 te Gent vastgesteld, dat delueht vrij is, tooh komt het ons voot, dat de Staten dezen regel niet zoo maar zulk n aannemen. Zelfs uiet, al wordt er bij bepaald, dat slechts de lucht boven de 800 M. hoogte viij is. Vooreerst toch is dit in strijd met het reeds eeuwen gehuldigd Reohten verder moet men scherp onderscheiden tuseohen lueht en luchtruim, De lucht is vrij, hoe zou het anders kunnen Niemand kan ons beletten op xijn grond adem te halen. En bovendien is de lueht steeds in beweging. Dooh het luchtruim is een ruimte die af gegrensd kan wordea, en waarin souve- reiniteits rechten kunnen gelden. En eindelijk, om het hierbij te laten, wanneer het luchtruim boven de 300 11. vrij is en voor elk toegankelijk, dan han dit zeer groote bezwaren opleveren. Men heeft zich hierby to veel laten leiden door wat op zee geldt. Sinds Hugo de Groot is de ge vestigde mceningde zee moet vrij zijn slechts een zeestrook langs de kust kan aan het aangrenzend Rijk behooren. Doch wat voor de zee toepasselijk is, is het nog niet voor 't luchtruim. Als een zeeschip maar ver genoeg weg is, kan het ons geen kwaad doen. Maar juist hoe hooger een luchtsohip stjjgt, des te meer kwaad kan het uitrich ten door allerlei projectielen op aarde te werpen. Toch is er anderzijds, als de luchtvaart toeneemt, veel bezwaar tegen om aan ieder eigenaar toe te staan het zweven boven zijn grond te verbieden. En van onteigening evenals bij spoorwegen, kan hier moeilijk sprake zijn. Daarom is de vraag; aan wien behoort het luchtruim, een voor de naaste toekomst niterst belangwekkende. Bevelander. r Geluk. Velen schijnen nog altijd te meenen, dat het gelnk van deu mensch schuilt in de mo gelijkheid, dat hij al zijn stoffelijke behoef ten kan bevredigen. De soc.-demoeratie be rust op deze dwaling. Het is anders wel duidelijk, dat het ge luk andere voorwaarden eischt. In het »Centrnmtt lezen wij, dat een le vensverzekeringsmaatschappij te Frank fort a/M een overzicht heeft samengesteld over de doodsoorzaken der bij haar verze kerden, in verband met de sommen, waar voor zij verzekerd waren. Zij maakte drie klassen verzekerden voor minder dan 1800, van 1800 tot 8600 en boven 3600 gulden. Laten we de mid delsoort erbuiten, dan kan in 't algemeen veilig worden gezegd, dat de eerste klas se hen omvat die van beperkte middelen moesten leven, de laatstedeganen die zich weelde konden veroorloven.. We zullen ze kortheidshalve armen en rijken noemen. Aan typhus stierven meer armen dan rijken, li 9 tegen 81, aan tuberculose ook, 116 tegen 80, maar wanneer men daarnit nu zou willen coscludeeren, dat toch de rijken meer bevoorrecht zijn en dank zij hua geld gezonder leven, dun zie men evoa de getallen die daartegenover staan. De sterftecijfers a%n gewrichtsrh&u- matiek rL uden z'cb bij armen en rij ken als 81 tot 133; aan suikerziekte als 47 tot 161, h&rtkwal in als 82 tot 128, nierontstekk.,; als 91 tot 129. Ook beroer >e kwa een bij de rijkeren meer voor. Maa ooral aandacht verdienen do ge tallen voar zielsziekte en zelfmoord. Daar bestaat gewoonl ijk wel een zeer nauw verband met het geluk, met het geestelijk welzijn en den innerlijben vrede. Welnuvoor zielsziekten zijn de cij fers 78 en 128, voor zelfmoord 98 en 130. Voor eenige iaren verscheen in de //Gids* eene studie, waaruit bleek, dat de meeste zelfmoordenaars in Frankrijk gevonden werden in des stand derrenteniers. Dat het geluk trouweus niet steeds in de hoogere kringen wordt gevonden, blijkt wel uit het volgende bericht, dat dezer da gen in de bladen te lezen stond. Gemeld werd Op het dezer dagen van New-York te Liverpool binnengekomen stoomschip ïLucania" ueeft zich den eersten dag der reis miss Clare in haar hut door een re volverschot gedood. Vier dagen later toen de „Lucania* de Engelsche kust in 't zicht kreeg, heeft Miss Miller haar voorbeeld gevolgd. Deze dubbele zelf moord van de beide jonge en schoone Amerikaanschen, waarvoor ieder motief ontbreekt, zal wel zijn oorzaak vinden in een besluit van het bestuurRer zelfmoor denaarsclub, waarvan beide dames lid waren. Dit wordt nog waarschijnlijker doordat beiden revolvers gebruikt heb ben, die ven hetzelfde merkteeken voor zien waren. Eerst dacht men, dat het een gewoon fa brieksmerk was, maar later werd ont dekt, dat dit teeken, het insigne is van een der meest bekende New-Yorksche zelfmoordenaarsclubs- De ongelukkige jonge meisjes hebben dns slechts het vonnis voltrokken, dat hnn binnen een bepaalden tijd den zelfmoord tot plicht stelde. Er bestaan in Amerika een groot aantal dergelijke clubs. Tot die clubs behooren echter niet de mannen en vrouwen, die hard moeten wer ken voor hun kroost. En vooral niet zij, die door genade leerden verstaan, dat het ware geluk een hemelsche gave is. Gij draagt met onvermoeid geduld, Getrouwe God I ons armen Steeds meerder maken wij de schuld, Gy maakt het Uw erbarmen. De mensch bederit voor U zijn weg En staat door vleescblijk overleg, Van kindsbeen af U tegen. En echter, Vader 1 vroeg en laat Tracht Gy door weldoen, die U haat Tot inkeer te bewegen. Hoe lang werd Uwe stem veracht, Die tot bekeering wekte, Eer Gij den vloed op aarde bracht, Die *t menschdom overdekte 1 Hoe lang hebt Gy gedold gehad Met Isreël, cis 't overtrad, En van U afhoereerde Hoe lang gewacht, eer wederom De bloedstad met Uw heiligdom, In puin en asch verkeerde I Dies wordt door U, die U weerstreeft, Gewaarschuwd en gedragen En als een boom geen vruchten geeft, Maar louter stof tot klagen, Gij velt hem daarom niet terstond, Gij geeft hem vocht en vetten grond, En zcele zomerluchten Gjj spaart hsm jaar aan jlStr, o Heek W' En vraag; hem telken reize weer Naar zijne goede vruchten. Maar wat sen wereld ondervindt, Die siar ik Hoeft in de zouden, Wordt door Uw zwak en vallend kind Niet minder ondervonden. j Houdt, als het loom en moede wordt, Njat steeds de lend'nen opgeschort, En 't kaarslicht aan hat branden 't Ligt wel eer-a onder ia dan slag, Es, eis Uw liefde 't niet voorzxg, Het viel ïn 's vyands handen. Dus dekt Uw hand het overal, O God der legerscharen I En richt het op uit zijnen val, En redt het uit gevaren. Gy geeft het in zijn droefenis, Dsn troost der schuldvergiffenis Door Jezus' heilig lijden. Gjj leert bet gaan op vaster voet, En aangedaan met nieuwen moed, Den goeden strijd te stryden. Zoo zyt Gij «net Uw kind begaan, Al is het zwik en schuldig, Och, troli U onzer verder asn, En d« sag o.jfi zoo geduldig Wat hielp het, dat Gy ons zoo lang Verschoon a hebt van den ondergang, En van verdiende plagen. Wanneer, na dazen, van omhoog, Op ons uw zonnezuiver oog In gramschap werd geslagen Trek dan Uw hand niet van ons af, Hoe dikwijls wy misdeden. Bekeer, die hunnen weg naar 't graf Nog zorgeloos betreden. Och, mochten wij van 't boos geslacht, Dat roekloos Uw geduld veracht, Ons gunstig onderscheiden. En mocht, o Hoogste Majesteit 1 De rijkdom dier verdraagzaamheid Ons tot bekeering leiden I DIT DE PROVINCIE. De bataljons uit Zeeland behoeven niet naar Bergen op Zoom te komen op manoeu vres. N. R C. De 2e luitenant M. J. Hartz van het 3e reg- inf. is bevorderd tot le luitenant. Rillsnd-Bath. Door den Commissaris der Koningin in de provincie Zeeland wer den tot zetters bij 's Rijks belastingen her benoemd de heeren C. van der Werf en Adr. Blok Jz. 's Heer Abtskerke. De Raad hield Zaterdag eene openbare vergadering. Pre sent 5 leden, afwezigVermue en Harinck. Mededeeling werd gedaan dat de gemeente rekening over 1908 door Ged. Staten is goedgekeurd. Aan enkele personen werd afschrijving vealeend van hoofdelijken om slag en hondenbelasting. Voor een te bon- wen huis door D. Korstanje werd de rooilijn bepaald op l'/i M. uit de sloot. De gemeente- bagrooting voor 1910 werd vastgesteld op f 5045,59 in ontvang en uitgaaf. Bij de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen zyn met ingang van 1 October a. s. verplaatstde heeren A. G. L. Panhuyzen, opzichter by den dienst van weg en werken te Goes, naar Maastricht, en L. Henneveld, opzichter bij den dienst te Horst Sevennm naar Goes. M. C. 's-Heer Hendrikskinderen De uitslag van den schietwedstrijd gehouden op Zater dag 4 Sept is als volgtKorpsbaan le pr. 's-Heer Abtskerke, 2e pr. 's-Heer Hen drikskinderen, 3e pr. Nisse. Personeels baan le pr. Jb. Rouw 's-Heer Hendrikskin deren, 2e pr. A. de Jonge, 's-Heer Abts kerke, 3e pr. Chr.Walrave, Kwadendamme, 4e pr. L. Lous, Hoedekenskerke, 5e pr. E. Rouw, 's-Heer Hendrikskinderen, 6e pr. C. Zuidweg, 's-Gravenpolder, 7e pr. C. van Liere, Kloetinge, 8e pr- B. Steenblok, Nieuwdorp, 9e pr S. Janse, Nisse, 10a pr. Rottier, Nienwdorp, lie pr. J. de Jonge, 's-Heer Abtskerke. Vrije baan le pr. J. Kloosterman, Nisse, 2e pr. P. Kousemaker, 's-Heer Hendrikskinderen, 3e pr.Hoogvliet, Baarland, 4e pr. P. Kloosterman, Nisse, 5e pr. H. J. v. Strien, 's-Heer Har.drikskinde- ren, 6e pry's C. J. Bos, Nist-e, 7e pr. W.Kole, Heinkenszand, 8e pr. C. J. Snijder, Hein- kenszand. Door den regen was het aantal schutters niet groot. '9 Heer Hendrikskinderen. Als iets zeldzaams kan worden gemeld, dat een koe, die rit een sloot werd gehs.ald, een groote paling tufe chen haar klauwen bekneld hield. Het w *s wol de moeite waard, den paling mee naar huis te nemen. De Prinses Juliana. Men mailt ons uit Vlissingen De eerste dar de nieuws mailbooten voor de maatschappij „Ze iand", de „Prin ses Juliana", kwam heden (Maandag) op da haven alhier, komends van Glasgow, alwaar het schip is gebouwd. Aan boord bevonden zich behalve de directie vele autoriteiten die do eerste tocht met dit dubbelsohrocfstoomschip van Schotland naar hier hebben medegemaakt. Dexe nieuwe mailboot, evenals de twee nog in aanbouw zijnde zusterschepen, heeft een lengte van 363 voet, breedte 45" 4" en een diepte tot hot bovendek van 25' 10*. Het sohip heeft een bruto inhoud van 3000 ton, het telt ^ijf dekken, nl. beneden-, hoofd-, boven-, promenade- en bootdek, terwijl het sohip is voorzien van 10 water dichte schotten, welke dezelfde hoogte hebben als het hoofddek. De booten zijn ingericht voor het vervoer van 246 eerste klasse-passagiers, waarvan 60 eon plaats kunnen vinden in één-per- soons hutten, terwijl de overige passagiers prachtige aooomadaiie vinden in twee persoons hutten. Eeu gedeelte van deze laatste hutten is gereserveerd voor dames. Voor de tweede klasse-passagiers zijn kooien aangebracht welke plaats bieden aan 110 personen. Dat op deze passagiersbooten verder alles is aangebracht, wat men op moderne vaartuigen kan verwaohten spreekt van

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1909 | | pagina 1