den. iOES. Tl] VOOR ZEELAND. No. 280. Dinsdag 3l Augustus. 23e Jaargang. te PEREN CHRISTELIJK- HISTORISCH te koop 'eren Balteoisnflseb Overzicht. i9Ö&. Jongelieden ELOOZB Ide Veld- of Ir zijn. ie verstrekt m. lens •iepaard, n, zoo goed JORSTANJE, I)- Ier neiye, tcL ode VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JCNC^E VERWEST. te Goes F. P. Dr.u::, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Tegen de Revolutie het Evangelie. 5. boomgaarden e r s e k e. inden tot en i, des middags IJANSE Lz., eur uit twee, M>, bij SR, Ritthem. )E RIJCKE, len van A. de ge. an tot en met uur. an, gevraagd id, door C. [urg. Colijjnsplaat istaande een latei*, burgerpot te geheelen om- i verder voor- rkzaamheden iulp van een in van eene >r- als bij de komen. van leeft gd Iden ten spoe- 3val rdól' 12 »inselen, als gezin. jjwacht onder HOPSTER, per Inennaam dresC. D. UOwrg jmm IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p. 1.25. Enkele nummers 0,02'. UITGAVE DLR FIRMA L.N VAN van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 oent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 "ent. (Slot.) Groen van Prinsterer was uiteraard, bij zijn eerste toetreden tot aen Christelijker) kring, kind van zijn tijd. Zijn altoos diepe blik is eerst later, vooral door zijn historische studiën, gescherpt. Hieraan dankt hij het dubbele voordeel, dat hij, vooTeerst, de tegenstelling tegen du Revolutie theorie eerst latei ontleedde, en aanvankelijk slechts vol en diep in hn»r ongebroken eenheid greep en voorts, dat hij ook later, toen nij tot ontleding gedwongen werd, tooh nooit aan de be koring van die oorspronkelijke eenheid poogde te ontkomen. Onder de machtige inwerking nu van die oorspronkelijke eenheid van opvatting is ook in zijn hart de tegenstelling tue- sohen het Evangelie en de Revolutie ge boren; en het is aan het onveranderlijk vasthouden van die eenhriu, dat we zijn oude spreuk dankenEer Staatsman niet, een Evacgeliebelijder. Wat wilde dan die opzie;baronde tegen stelling Lees Edward Burke's toornende plei dooien tegen de Fransohe Revolutie, gelijk Groen van Prinsterer dat deed, en ge zult uw Groen verstaan. Hierin waren de mannin der Revolutie en de mannen van des Réveil het eens, dat de toestand van het tceentalig Europa diep gezonken was. Mon werd overkropen door een bang gevoel va t diepe ellende, on door een nameloos hei awno naar ver lossing. De zin, de geest des aseusohen riep om iets beters, iets hoogers, vroeg ruimte om de vleugelen uit te slaan, en zioh los te wikkelen uit de gemanieroerde wereld, waarin men zioh beklemd gevoelde. En zie, nn deed de Revolutie van 1789 zich voor als de reddend" engel, die op aarde was nedergedaald oer de doos van Ptndora voor de znohteide itensohheid te ontsluiten. Zij kondigde zich aan als du dageraad van den nieuwen morgen. Hot het op gaan van haar zon zou een schooner dag voor de volkeren verrijzen. Ze kwam in feloed, maar om met Ezechiël een: „In uv ea bloede leef", aau de verbaasde natiën toe te roepen. En tegenover die kracht van verlossing Btcnd nu een man ais Groen van Prin sterer, na zijn toebrenging tot dee Christus, niet enkel met twijfel, maar met weerspraak in zijn hart. Neen, die bode des vredes was een Satan, zij het ook in de gedaante van een engel des lichts. Die Resolutie zou niet zegenen, maar verderven. Geen lioht maar duisternis over de natiën brengen. Haar vonde was, dat ze zelve een nieuw evan gelie wilde scheppen, waar reeds sinds achttien eenwen het oude, eenig ware Evangelie de wereld was ingedragen. Ongetwijfeld, verlossing moest er komen. Zóó kon de toestand van Europa geen stand houden. Msar die redding kon alleen dagen,zoo men het Evangelie van Golgotha weer in eere herstelde, >d de volkeren weer tot den Heiland der wereld bracht. Dót Evangelie had men gebannen, en door die uitbanning al den jammer over zioh gehaald. Koe dus dat booze verdriet van uitbanning opgehever, en het aloude Evangelie, of ook het „eeuwig Evangelie", gelijk Groen het wel noemde, zijn vroegere kracht, vooral uit de dagen der Hervorming, hernemen, dan zon terngkeeren wat eens geweest was, nu in den vorm van onzen tijd, en de God der vaderen zou weer met ons zijn. Revolutie en Evangelie stonden dus wslbezien als het vaüche en het ware Evangelie tegenover elkander. Er was redding noodig Het heimwee n*ar redding liet zioh in het mensohe- lijk hart niet smoren. Doc'a nu boden zioh twee apostelen, elk met eea blijde bood schap, aa i De eerste de Fransoh* R' vo- luiie, die er heil in zocht, om den ineurch van zijn God t» vervreemden en de fweei'ö het Evaugeüo van Christus, dat reddicg bood door den zondaar met zijn God te verzoenen. Geen twijfel dan ook, of als ge vraagt wat de diepste, de origineele zin van Groea's lijfspreuk was, dan moet zót de tegenstelling opgevat, en beteekentTegen de Revolutie het Evangelie, geheel princi pieel en aigemeen, dat er twee machten zioh aanbieden, cm aan Europa, en ook aan ons vaderland, het geluk te hergeven, en dat G oen van Prinsterer nu met zijn machtige stem uitroept „Dat geluk hergeeft u niet de Revolutie theorie integendeel, die stuwt u voort op het heilloos pad van uw ondergang. Wat alleen u redden kan, maar dau ook zeker zal redden, is het aloude, het beproefde, het eenwig jeugdige Evangelie, dat, Chrin- tus i» de wereld is gekomen, opt onzo breuke te verbinden, en balsem te drup pelen in dij wonden van ons meneohelijk hart." Alleen wis het in die diepte opvat, verstaat Gisen. Zóó is zijn lijfspreuk in de eenheid van conceptie. Niet ontleed, niet toegepast. Geen theorie, maar i s cort- aoientiekreet van wie zelf verlost wi s. En die eonsoientiekreet maakte hem tot Evan- geliebeljjder. Maar na-.uurijjk, in die eenheid van ooneeptie is deze lijfspreuk wel eer ver tolking vtti het diepste motief, d»t Groen van Prinsrerer droef, maar verklaar! ze n nog zij a stelsel niet. Dit steler. kon eerst allenge uit dikelfd motief geboren worden, zoodra het his torisch inzicht het algemeene verbijzon derd had. Maar toen heeft Groen van Prinstert dan ook ingezien, wat hem juist boven Bilderdijk boog deed staandat de Lu 1 geen invasie kan doen, en dat dus de Fransohe Revolutie door God «elf in de historie der volken is ingesohaka d, en naar zijn Raad moet verklaard. Een invasie uit de hel dringt men t arag, en wordt dies coMtra-revolutionai Mae een schakel in de historie, kan uit de historie ni.t uitgelicht, en dus moet wie daarna komt met de gevolgen van die schakel rekenen e& óók die schakel moe. doel en bet ekenis voor de toekomst hebben. Zoo werd Groen van Prinsterer anti- revolutionair. De revolutie te oordeelen en te veroor- deelen was niet genoeg. Apocalyptisch op het Maranatha te wachten, ware schen ding van Christen-plicht. Zoolarg God ons kracht en leven schonk moest er gearbeid. Niet in aesthetiseb, dilettantistisch gekeu vel, maar in het kloeke woord en in de manlijke daad heil gezocht. Alwie Chris tus liefhad, had den strijd aan te binden in dien strijd zijn broederen te zoeken en met die broederen saêna voor volk en vaderland zioh op ie offeren. En nu natuurlijk begint de ontleding van de lijfspreuk, en uit die lijfspreuk de aflei ding der eonseqnentiën. „Geen [notie" had Bilderdijk geroepen, en Da Costa had, na hem, tegen alle orga nisatie getuigd. Een dichterwoord kon God zegenen om de geesten om te zetten. Maar Groen van Prinsterer,die den plicht om terdege te handelen inzag, riep tot aotie op, en eischic voor die aotie organisatie van de kraehten, die God geschonken had. Niet Bilderdijk, Groen schiep de antirevo lutionaire partij. En toen kon hij natuurlijk bij dit ver maan tot aotie en saambrenging der k.'ach ten niet blijven staan, want aotie onderstelt nadenken, roept om helderheid in ht t be wustzijn, eisoht een leiddraad, vergt een doel. De Revolutie was wel maar een feit, maar in dat feit school een stelsel van begrippen, stak een theorie, verborg zioh een systema. Ea wijl nu gelijk alleen met gelijk overmand wordt, drong zich toen ook aan Groen de noodzakelijkheid op, om theorie tegen tbi-crie,. stelsel tegen stelsel, systema tegen system a te stellenen zoo rijpte in zijn machtigen geest het besef, dat er in het Evangelie ook een staatsleer, een stalkundige [-ocacluenwereld, de aan duiding van een staatkundige practijk school. Een staats leer, en een steetepractyk. Want dat Evangelie was niet [enkel Bethlehem en het Kruis, maar dat KruiB had een achtergrond die achtergrond lag in geheel de Schrift voor onsen in die Sohrifl was ons an Godswege geopen baard, we kt ac beginselen waren, waaruit alleen h;t staatsleven kan opbloeien. Maar ook een staatepractijk. Want ook de Siaat kwc.ru vanzelf met het Evangelie in aanraking, met het Evan gelie in de kerk, met het Évangelie in de school, me; het E/angelie in het buisge zin, met het Evangelie in de oonsoieotie. En nu moes', dé verhouding afgebakend, niet gelijk dc Revolutie dat wilde, maar gelijk God in rijn Evangelie dit eisoht, oprijt oiju E rang< Ue onder alle volk zijn vrijen loop zou hebben. Dit v ranae-iio .intnarlijk den zin, diet men nilt;"13 aan de lijfspreuk van onzen onvërgetëijkcn meester gic;? hechten. Tegen de Revolutie hel Evangelie kreeg nu een ktani, alsof het zeggen wilde tegeno.i de raleehi staatkundige begin selen, diie a a Revolutie predikt, de ware staatkundige beginselen overstellen, gelijk, hot Evaogdie on h-el de Sehrifi ons die van Godswege verL ndigon. Eu ook tegenover de Revolutie het Evan gelie werd nj praotii.i h Vrijheid voorhaf Evfcagp 'iei' Luk co j' hoo' en oonsoientie aïejsoheK, op Jat dit E'&ngéUó als bederf werend zout de vera rving togenhoude. Haar -si rz iargiug op die manier de «in, de opva t ng van de .4 lijfspreuk wijziging, toeh bleef ook die afgeleide opvatting, steedo behe.rsoht c-oor dec grondtoon van haar oorspronkelijke boduidenis: Oai redfiijg schreit c e ellende der volken. De Revolutie belooft heil. Maar alleen de Christus Gods kan a redding brengen. 80 Augustus 1909. Morgen, heden, Koninginnedag De 31e Augustus "s een jubeldag voor Oranje en voor Nedland. Voor de Koaingin en haar Moeder, haar Kind, h.-.at Gemaal. Voor het Nederlandscha Volk, dat in zijn over-overgroo-e meerderheid Haar omringt met zijn liefde en eerbiedenis. Onze Koningin mag ditmaal haar ge boortedag voor het eerst vieren met een spruite van haar echt op den schoot. Dit maakt dszes verjaardag voor Neder land en Oranje dubbel heerlijk. De toekomst van Land en Volk berust in de hand des Heeren Daarom bid ien wij met te grooter ver trouwenGod van Nederland 1 spaar lang onze Konicginne, breid uit haar Huisdat Oranje leve voor Uw aangezicht Calvyn over Luther. Interessant is, in een artikel van de Stemmen, Calvijn's oordeel over Luther. Calvijn schreef in 1544 aan Bullinger: „Ik hoor dat Lather laatst met gewel dige soheld woorden niet slechts over u maar over ons allen is uitgevaren. Het is reeds op zichzelf treurig, dat wij, klein in getal en van vijanden omringd, nog in ons eigen midden in tweestrijd komen, maar nooit kan dat op meer ongesohikten tijd komen d|in juist nu. Ik kan mij daarom niet anders voorstellen, dan dat God den satan heeft los gelaten. Lather zelf heeit daarin zeker, behalve zijn eigen, mateloos hartstochtelijk en opbruisend karakter, Amsdorf tot raadgever, een dwaas zonder hersens, en Iaat zioh door hem op allerlei dwaalwegen voeren. Ik weet niet, of Luther door een of ander geschrift van u vertoornd is geworden maar al is het dat een karakter als het zijne, dat niet alleen prikkelbaar, maar zelfs verbitterd is, ook door geringe oorzaken opbruist, zoo was er tooh geen voldoende grond om zóó aan te gaan als hij doet. Nn waag ik het nau welijks u te verzoeken om stil te zwijgen want het zou niet goed zijn onaohuldigen zoo smadelijk te laten behandelen en hun gelegenheid tot rechtvaardiging te weige ren ook weet ik niet of het goed is te zwijgen. Maar dit is mijn wensob, dat gij tooh bedenkt welk een groot man Luther is, door welke buitengewone geestesgaven hij uitblinkt, hoe dapper en onversohrok - ken, hoe wijs, hoe geleerd en krachtig hij tot hiertoe steeds gearbeid heeft aan de verwoesting van het rijk des Antichrists en aan de verbreiding van de leer der zaligheid. Ik heb het reeds dikwijls g -. zegd Wanneer hij mij voordnivei sohoid, dan zou ik heet tooh de eer aandoen hem voor een zeer uitmuntenden knecht Gods te houden, die zeker ook aan groote ge breken lijdt, gelijk bij aan heerlijke deug den rijk is. Had bij zioh er maar meer op toegelegd zijn oniatnimig wezen beter in toom te houden. Had hij toch msar de hartstochtelijkheid, die hem aangeboren is, steeds togen de vijanden der waarheid gekeerd in plaats vt.n barr togen de knech ten des Heeren te lateo bliksemenH»'l hij zioh maar meer moeite gegeven, zijne fouten in te zien I Het meest hebben heen de vleiers nudeel gedaan, dasr hjj reces van nature te zoer geneigd is, zichzelf zeoht te behf-udelon. En toch is het onze plicht, wat aan hem gebrekkig is zóó ts berispen, dat wij zijner geniale began/ö- nf-'d iels ten goede honden. Bedenk dus vóór alles, dat vreeg ik u en al uwe col lega's, dat gij te doen hebt met con prins onder de dienaren van Christus, aan wie wij allen veel verdicht zijn. Gij zult ook, als gij in strijd met hem komt, niets be- reikep, dan dat gij den oogeioorigen ge noegen doet, zoodat zij triomfeeren zullen, niet zoozeer over onze personen, als over de zaak des Evangelies. Wanneer wij elkander naar beneden trekken, dan schen ken zij ons geloof meer dan genoeg. Maar wanneer wij éénsgezind en óénstemnc.g Chris'us prediken, dan gelooven zij ons niet en misbruiken daarbij juist onze ie sohnldigingen tegen elkander, waaraan zij geloof schenken, meer dan reoht is. Ik zen wel willen dat gij hierop meer bedacht waart, dan daarop wat Luther wegens zijn matelooze heftigheid verdient. Er mag tooh bij ons niet plaats vinden, wal Pëu- ius berispt (Gal. 5 14), dat wij elksar bijten on vcreten en daarbij zelf verteerd worden. Ook als Luther ons geprikkeld heefi, is het beter van den strijd af te laten dan de schade grooter te maken ten nadeele van de gansohe Kerk." Noord Afrika. De Spanjaarden in Marokko. ZoooIb wij zagende bezetting van het vroegere kamp Restinga is niet het begin geweest vaneen algemeenenaanval. Waar schijnlijk heeft generaal Marina met deze beweging geen andere bedoeling, dan zich meester te maken van de oasse Ei-Aarba, op 6 kivometer van Msr Chic», waar zich een krachtige bron met uitstekend drink water bevindt. Gebrek aan water toch is een van de ergste en gevaarlijkste plagen voor het leger. Een officieel telegram uit Melilla meldt, dat deze operatie volkomen gelukt is, zonder dat een schot behoefde gelost te worden. Een tweede voordeel van die inbezitneming is, dat men thans Nador van twee kanten kan aanvallen. De nieuwe stelling is onmiddellijk met prikkeldraad en wallen omgeven. Met groote vreugde werd de order tot oprukken in Melilla ontvangen. Als door toovering heerste er ineens een geheel an dere stemming onder den troep vroolijk pakten de soldaten van de tfdeelingen, die voor den opm&rsch waren aangewezen, hun ransel: eindelijk actie, eindelijk zon men die onzichtbare, onvermoeidbare vijanden eens te lijf kunnen gaan 1 Professor Th. Fischer-Marburg geeft in de Deutsche Marokko Correspendenz eenige beschouwingen over den aard van de vijan den, die aan alle kanten om het Spaansehe leger opdringen. Van een verhouding van ondergeschiktheid, schrijft deze ethnoloog, van de Rifstammen tegenover het gros van het eigenlijke Berbervolk, dat niet alleen het Atlasgebied bewoont, maar zich uit strekt tot Egypte en Senegal, en dat naar schatting 12 tot 13 milliaen zielen talt, is geen sprake, hoewel zfj de zeden en den aard vrijwel bewaard hebben. Gehechtheid aan den grond, neiging tot en kennis van akkerbouw, arbeidzaamheid en ving be grip, groote handigheid in huisarbeid, zoo dat zij goede handwerkers zijn, zijn hun kenmerkende eigenschappen. Naar het niterljjk gelijken zjj veel op den Enropeaan, velen zijn blond, metblanwe oogen. Hun meest kenmerkende eigen schap ia wel hun krijgshaftige zin. Aan ontberingen gewend, kunnen zij nren lang in de brandende zon marcheeren, zonder hun strijdvaardigheid te verliezen. Door de voortdurende ve i en onder elkaar is ie der man uitstekend verirouwd met zijn wa pen en zijn zjj ellen goede schutters. Hun geweer b hun afgod, nooit zullen zjj het in don steef* laten. Een slechts factor echter voor een krachtig gemeenschappelijk optreden is hnn gewoonte, slechts in gevaarlijke tijden een aanvoerder te k'ezen, die, is de vijand verdreven, terstond weer terugtreedt in de ge' ;deren zijner vroegere ondergeschik ten. Ed daar sij ook geen adel kennen, is er weinig eenheid en centralisatiehot zijn op ziohzeli slaande afdeelingen, zon der een krachtige, gemeenschappelijk» leading. De professor houdt zich overtuigd, dat de Spanjaarden thans, evenmin als in 1893, hun gebied suilen kunnen uitbreidenhij betwijfelt zelfs, of sij in staat zullen zjjn naar Selouan en de mijnen van Beni Boa Ifroe door te driegen. Melilla. Een Spaansoh blad goeft een beschrij ving van den borg Oeksen, de onschuldige aanleiding tot den geheelen strijd. Deze 850 meter hoo-je, uit vijf toppen bestaande bergmassa, maakt deel uit van de Sierra Beni Boe Ifroe, welke de Roghi aan de Spaansehe mijnmaatsehappijen heeft afgestaan tot ontginning der ijzerlagen, die zioh over groote uitgestrektheden in dezen bergrug moeten bevinden Da hoogste kam, vanwaar men een ind rak wekkend verge zicht geniet, bestaat uit geweldige rots blokken, die slechts door middel van dyna miet kunnen worden uit den weg gernimd. De chemische analyse der ertslagen moet de aanwezigheid van 65 tot 70 pCt. ijzer- gehalte aangetoond heblen. Voor de ontginaing zal het Doadig zjjn in den berg uitgehouwen graven van door het volk hoogvereerde marabouts te ver nietigen. Het bestuur van de mijnmaat- sohappij ziet dit weliswaar niet zeer zwaar in en verklaart, dat de Rifkabylen hier niets omgeven zullen, daar bij hen de overtuiging leeft, dat, zoodra „Christen honden" bezit nemen van Muzelmansohea grond, de zielen der „heiligen" vlochten maar de nitkomst kon deze optimisti sche opvatting wel ems bloedig logen straffen. Waarschijnlijk zijn de ertslagen reeds aan de Csrthagers bekend geweest, hoe wel deze Sierra's nog te weinig bezocht zijn, om met zekerheid hiervoor bewijzen te leveren. Voor het oogeublik weet men in ieder geval, dat de berg zeker aehttat tien millioen ton ijzererts bevat dos wel een voorraad, die de moeite van het delven loonen zal 1 De Roghi is ta Fez aangekomen, in een ijzeren kooi gesloten, vastgebonden op een kameel 1 De troepen van den M&khien stonden c n haie opgesteld, de mnziek aan het hoofd.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1909 | | pagina 1