IEUWSBLAD historisch VOOR ZEELAND. op öp öp 5öp )op ie pmafi. u fiHRISTELIJK- id el burg* ÜT igerpoterp. io te loop, Menwagen e Kachels isehult- en ikkerU, erswinkel. No. 27l 1909 Vrijdag 20 Augustus 23e jaarga tg. ulertelit -©ld. -) N L VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JCNGt VERWEST, te F. P. DV.U:;, te Middelburg. Goes Tengevolge van de steeds grooter wordende oplage var. ons blad, verzoeken wij H.H. Adverteerders de advertentiën zoo vroeg mogelijk in te zendenvooral voor dè nummers, die Vrijdags en Zaterdags verschijnen, gelieve men te zorgen, dat de annonces vóór 12 uur in ons bezit zijn, wijl anders plaatsing in de 1ste editie van dat nummer niet kan verzekerd worden. DE ADMINISTRATIE. Een baken in zee! I PRIJS DER ADVERTENTIES uir m pers. Breukelen. 60 mud. rer. Aardappelhandel rO aU nieuw, drie a 50 Hectoliter 18, bij ROGIER lelie (Zuid-duin.) 48 r.) BOUW- K onder West- jde van het wegje 'e aanvaarden na >gst. agen worden vóór ingewacht ten Mr. JAN LOEFF Iwaar inUcfitiDgva en geschikt, veg, Middelburg. nwagen gel, Middelburg. i s k e r k e. r elders, uit de ran Axe 1. Br. D. H. LITTOOIJ n. Earn, Karnmolen, Istroo, bjj J. P. ilande. ;h aan odhulp. Adres Goes, lett. W jr tegenwoordige, i tegen September cr der den leeftijd, firma v. o. t. ber EONSE, 2and later TSXZD P. STAAL to 03 7.10 5 7.46 7.56 •a (J W 3 8.17 "Ti CJ Sc z is 3 c 25 M s7s 9.10 9-43 10.51 11.31 I2.42 11.30 12.15 7 AS 8.05 8.12 8.02 8.27 8 3' 8.49 8.56 9 01 9 is 9. 6 9-' 9 9-42 9.S1 10.~ 10.48 12.O3 meer dan 150 10.30 1.29 11.40 3-05 12.31 3-52 1.12 4-H 1.26 4.28 "E» burg, Z. Dultschl' RoosendaalLage KM. 6.04 7.15 8.0I 8.20 8.34 •n op Zondagen of ■l 1EDEREN WERKDrtG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1.25. Enkele nummers°>02'. UITGAVE DAR FIRMA IiN VAN ir De mensch ia een denkend wezen. Be gaafd met redelijk verstand, staan ziji e gedachten nooit stil. Met zijn geest altijd werkzaam, brengt de eene gedachte steeds de andere voort, en vraagt hij telkens naar het waarom. Van daar, dat hij steeds het verband traoht te ontdekken, dat er tussohen versahij nselen en beginselen, tnssohen oorzaken en gevolgen bestaat. Nu eens is hij bezig, om uit hetgeen heden is, te besluiten wat er in de toekomst worden zal, dan spant hij xioh ir>, om langs den draad zijner gedachten, met be» hnlp van geschiedenis en ervaring door te dringen tot hetgeen geweest is, en zelfs verstout hij zich, om, uit hetgeen de we reld, de maatschappij of de enkele meneoh te zien en te denken geeft, te besluiten wat God is. Zoo vermeet zioh het schep sel, om een oordeel uit te spreken over den Schepper en Zijne voorzienigheid, over Zijn bestel en bestuuT, over Zijne leiding met de mensohenkinderen in hun geheel of afzonderlijk, en eindigt dan al licht met wrevel, ontevredenheid od op stand tegen God en mensoheo, zoo niet met Godverzaking en raeasohvergoding, of juister nog, vergoding var zich zeiven. Bij die vergodiDg van zioh zeiven, heeft men echter ook nog plaats voor een ze keren godsdienst van eigen vinding;men is volstrekt niet tegen godsdienst, integen deel aoht men die zeer hoog, en is zelfs tegenover prineipiëele tegenstanders zoo humaan, dat men gaarne belijdt dat gods dienst altijd goed is, om het even, of het de Christelijke, de Joodaoh?, Qeideusohe of Mahomedaansohe is. Ja de liefde tot dien eigenwilligen godsdient, en de liefde tot de mensoheo, gaat zelfs zóó ver, dat men er in éanen adem aan toevoegt, dat men niet eens zien kan, dat eendier eer.ig leed geschiedt. Coen wonder, dat zoodanig iemand zioh ergert aan de onrechtvaardigheden der menschen, en de ongelijkheden in de maatschappijgeen wonder ook, zoo hij daardoor op eeD nieuwe reeks van gedach ten, doorspekt met «bijgevolge s" en «der- halve'e* volgen laat, tengevolge waarvan de l*>cge draad van gevoltrekkingen in het materialisme afdaalt en neêrvalt. Dit laats;e toch kan wel niet anders. Is men eenmaal van God op een algemeenen godsdienst, en v.n dec ra ntch op een dier afgedaald, dan komt men steeds dalende al spoedig in het slijk terecht. Eu tooh is dit nog het ergste niet. Er is niet alleen een afdalen, maar ook een opklimmen langs den ladder der gedach ten. Een opklimmen van het lagere naar het hoogere, een opklimmen van den diep gezonken mensoh tot den Hoogen God, een pogen om uit de kennis van dit leven het toekomende te ontdekken en te be spieden, een geheime begeerte ook om uit de onbeduidendheid van velerlei uit dit leven, tot de onwaa echijnlijkgeid, zoo niet tot de niet-bestaanbaarheid van het volgende te besluiten. Aan dien gedaoh- tendraad voortspinnend, komt men ertoe om te meenen, nu tooh de tussehenko mende dood geen uitzicht geeft op een stofielijken en zinnelijken hemel, er zeker ook geen andere zijn k>D. En omdat er nu bij a' de verlichting van onzen tijd nog zooveel duisterheid, onrechtvaardigheid ea onmensohelijkheid onder de men6ohen gevonden wordt, en nog a'tijd zooveel ongelijk bestaat, en nog altijd zoovi: cl misbruik van aanzien, macht en rijkdom gemaakt wordt ten na- deele der onaarzenlijkan, onmachtiger? ea der armen, nu da eene in een wreede Fa rt en de andere in het verdrukte Israël zijn beeld geteekend vindt, nu durft men uit de onrechtvaardigheid der menschen op eens overspringen op de 1 Op de? Waarop dzn? Ia het noodig op die vraag te antwoor den Maar het ia immers bekend genoeg, dat men uit de onrechtvaardigheid der menschen wil afleiden, dat de God der Christenen, dan ook een onrechtvaardige God moet zijn, als hjj gedoogen kan dat de mindere onderdrukt wordt door den meer dere, dat de eene in weelde, de andere in armoede leeft, dat den een alles toegewor pen en den ander alles onthouden wordt, ja dat het op grond van den tegenwoordigen toestand der maatschappij, eigenlijk onzin is, nog aan het bestaan van God te gcleo- ven. !;Welk «en gevolgtrekking! In oroge- keerderichting redeneerende.zou rnan eve .1 goed kunnen zeggen, dat alle menschen bij uitnemendheid goed, ja God zjjn. Als noen toch uit de lagere sferen van dis zondige leven, met voorbijgang van de geschiedenis der menschbeid, maar zoo in eens opklimt tot God om zich den Schepper en Onder houder aller dingen voor te stellen naar hetgeen men zelf is en om zich heen waarneemt, dan kan men ijst even veel recht en klem van boven afdalen om aldus te redenearen God is groot en «oei. Al wat Hij doet, ia ook groot en goed, even zoo is ook al wat door Hem gemaakt werd, waaronder de mesoch, groot en goed,bil ge- velg is ook de geheele meosolieid goed, de geheele maatschappij is goed. Booze men schen en toestanden zijn er dus nietalles is groot en goed, en alle menschen, zoacler onderscheid, zijn ook groot en goed, gelijk God zelf. Maar als mea zoo redeneert, steeds en enkel in bespiegeling leeft, gedachten rp gedachten stapelt, en gevolgtrekkingen nit gevolgtrekking 1 afleidt, zonder rechts on links, boven en beneden, in en rondom zich een blik te werpen, dan ligt het toch voor de hand, dat mua op dien reistocht voorbij kan trekken, dat men levensgroot voor zioh zou kunnen zien, maar nn inderdada niet ziet. En dat geschiedt ook in onze dagen. Trots de geschiedenis van enkele duizen tm jaren, in wee-wil vai de dageljjksche eva- ring, tea spij r an hl gezond vers,'and, ra de stem des gewetenszoowel als vr.n het ge tuigenis der H Schrift., maakt rn&ii op sr ei- aal terrein, telkens verkeerde gevolgd fk- kit gen. En wie doet dat niet Maar toer ie er een groot onderscheid. Gelyk gezegd, is, durft men uit de verkeerdheden dezer we reld besluiten, dat de Heero God of niet rechtvaardig is, óf niet bestaat. Vreeselyk voorzeker. Doch hoe kan het anders, als men niet rekent met de werkelijkheid der zonde.Het bestaan der diepe verdorvenheid juist dat wat sinds de schepping tusschen God en den mensch ingekomen is, moet er kend worden om tot beter toestand te kun nen komen en voor erger afdwalen bevrijd te zjjn. Dat de Qeere ons reinige van de verborgene afdwalingen. 19 Augustus 1909. Christelijk-Conservatief en Christelijk- Sooiaal zijn de beide leuzeD, die op Sooieal- politiek terrein door ons Christenvolk in onze dagen moeten worden aangeheven. Christelijk-Conservatief, tegenover den evolutiegeeat van conservatief- en vooruit- strevend-liberalen. vrijzinnig- en sociaal democraten, die de een meer, de ander minder, de vaste grondslagen eener samen leving trachten omver te wei pes. Christelijk-Booiaal, tegenover het valsoh conservatisme van de pseudo-sonservatieven van alle gading, die zioh niet bekommeren om de ondermijning van de grondslagen der samenleving, maar zioh tegen alle noodige maatschappelijke hervormingen zoo krachtig mogelijk verzetten. ChriBteli.'k-n-mserva'ief willen wij zijn. Wij willeo 1 es oonser.eeren of bewaren, wat heo'; -r. gronds'ag biedt aan het maatschappelijk gebouw. Maa- Christelijk-sociaal willen wij niet minder zijn. Wij willen dat hst maatschap pelijk gebouw ia Christelykenstjjl op dege grondslagen worde opgetrokken, en door maatschappelijke hervorming alles uit de samenleving worde verwijderd, wat met den Christelijken geest zou strjjden. XXIX. Welk een onderscheid tussohen den sooiaal-demokratisohen agitator en den 8oeiaal-demokratisohen Minister 1 E :rst het eene, en van dit eerste naar het andere. Eerst het volk, inzonderheid de arbeiders klasse opzweepen, hun rechten uitbazuinen, 'ten aansporen om daarvoor pal te staan desnoods met geweld, en dan als man van volksmenner <ot volksregeerder g klomui n is,ri»o optreden tegen zijn eigen stelsel, tegen de maoneti, die men vroeger aan den leiband had. Dof lubben wij in den loop dar tij don in Frankrijk gezien en aa&sohouwec het thans nog. Wie zijn oogen nog altijd holt gesleten had voor de verdö'febjke ea misleidende praktijken van het sooi^bswc, zi> t nu kleer en dui delijk waartoe dit stelsc-i voert. Het gevAi in Frankrijk ie oe< eas - baken in zee, een waarsohuwi us.öfkeu, dat het signaal on veilig staat Jai/g- ie rails vr.r h t socialisme. Hoa bitter eten ee socialistischs ar beiders teleurgesteld zijn in bun verwach tingen waar rie uitkomt, zoo bitter droei' was, droef ook ia v* band me', de leer lie hun was gepredikt. Want dat staat v»stwanneer n mol klem en kracht van worróe: wnrdt «ongehouden het iueaal dat sroi'st keu worden langs den aengewezen wag, dan erwaoht ga na het woord ook do dr.od v 1 deu persoon, die u met zoo roote be,stheid verzekerde. En wanne - net A n is dat door om- sUudighid n er.ragin ontstaat wat mo gelijk is, j« a 11 uigen <7ij ons weer onder dien last en berusten or in. Maar and St..et de .rek waaneer men, tot de rr ioriugsmac'.t gekomen, fel bestrijdt, wi» area vro «er leerde, als uien van revolutionair reakbonair wordt. Dat men met lue' 'var-iga or. v ersohilligheid na, dan weer net dreiger, at u komt ver klaren, dtr> ge ii te houten hebt aan hst gsaag. Deso dnhbeL. iigbeid, het is de i kanker voer le arb'.v. ncbewaging, voor deu arbeider zalf, di-, het slachtofier is van doze st 'aliatisohe ïotnedia. Neen! wc raspen r.: ;t mee in het koor dat het zoo gelukkig ia, dat men als regee- riugsi.erao'' i earbaid t: eht voor het gezag al is men da.i s cizlsst. Dat is sch\jnver- tooning w*s v*'. wij in booge mate wara zyn. Integer deel 1 dat legt juist den toe stand bloot, dan komt in helder licht de onwaardige wijze van optreden van d9n sociaal democratischer? volksmenner. Wat men in theorie leert, meet men in de prak tijk aanduwen Waar moet het anders op uhloopen wanneer men altgd maar, opzwe pende theoretische stellingen en redevoe ringen debuteert en men ziet geen kans za ooit uit te voeren Het is een misbruiken van den arbeider door de sociaal-democratische agitatoren om hooger op te komen en wanneer men zioh positie veroverd heeft dan hem neer- te drukken met ijzeren vuist. Dat is het veraohteiijke, het lage, waartegen wij waarschuwen. Niet als zouden wij in be scherming willen nemen het misdrijf tegen het gezag, partij willen kiezen voor die arbeiders die het raderwerk van den staat zouden willen doeu stilstaan. Wat we willen is het socialisme in zijn ware gedaante openbaar maken met prak tische feiten en te waarschuwen om de roode vaan toch niet te volgen. Men moge van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 ''ent. als socialiste den socialist schelden als «renegaat* on «cynische hond*, zooals mevr Roland—Holst, de socialistische arbeider schiet daar niet mee op. En daarom«spreekt aizoo en doet alzoo". Een baken in zee, ook voor ons, om ons niet af te geven met zoo be.driege- lijke handelwijzen. De strijd van den arbeider is zwaar genoeg, al wordt die door giwe'enlooze politieke avonturiers en baantjesjagers r.iet nog verzwaard. Wat go het volk voorhoudt moet ge ook toe kunnen passen wanneer dat ge- eisoht wordt. Dat is eerlijk en werkt op voedend. Zonder volksleiders kunnen wij niet, maar wij hebben toe te zien onder weike banier wij ods hebben te scharen. Volksleiders in den goeden zin zijn zij die niet in de eerste plaats vragen kom ik er mee vooruit, raasr die in hun arbeid on baatzuchtig zijn tot heil van Land en Votk. C. H Het Centrum zet in een kras artikel niti een dat de opengevallen zetel in bovengej noemd district aan de Roomschen moet ge- g< *en worden. Hetgeen natuurlijk zeggen wil dat Breu- k'jten, in Roomseh anti-gezindheid, anti- prpisme, ongeveer aan Zuid-Beveiand gt lijk,aan de liberJon moet worden cadeau g daen. Breukelen is van 1888—1897 door een litioraal Royaards v.d Ham vertegen v» iordigd geweest, niettrgenetaande da vrijzinnigen er slechts over een derde der atsmmen beschikken Het Huisgezin dat zyn dwazen voorslag a« i do Hechtscha party en om den zetel aan den oud-liberaal Roëll te schenken, varen Hot, mag gerust dien voorslag herhalen, Ei*;»r dan eenigszins gewijzigd. Zeeteune d. n aandrang van Het Cen'rum en advi Goefe dsD den liberalen om met a le man voor jhr Roëll te ijveren, dan komt bij her stemming tusschen Roëll enDeWycker- sboth, die katholiek is, eerstgenoomde^er door. Dit wordt misschi n wel door De Maas bode doorzien, dewelke het volgende te berde brengt Wij, Katholieken, die om wille van de ooalitie wel wat grooter offervaar digheid hebben betoond, dan hier in Breukelen van ons gevergd wordt, wij hebbes ons in het r.lgemoen, rassar by- sonder bij deze verkiezing, die feitelijk een tussohen tij dsche is, van alles te ont houden, wat strijd of wrijving kan uit. lokken. Want dio stryd, zoo hij mocht ont branden, zal in Breukelen in meer dan gewone heftigheid uitslaan. Gedachtig aan den jareelangen onver- kwikkelijken strijd, die vóór de keuze van den hear De Waal Malefijt telkens weer bij de herstemming gevoerd werd tussohen de antirevolutionairen en Ka tholieken, mogen wij dit zeggen Laten wij toob, in stcê van in over ijling kwade stappen te doen, altoos bedenken dat de toestanden in menig district, waarop wij rechten kunnen doen gelden, precair blijven, hoe gemeend en hartelijk ook de samenwerking is ge weest bij de generale verkiezing. Hadden de voormannen der antirev. partij al hun mancetjos in de machten konden zij overal het antipapisme be zweren, wij gelooven dat de verdeeling der zetels beter zou beantwoorden aan de getalsterkte en de partij-verhouding der kiezers. Zij vooral, die steeds den mond vol hebben van «praotisohe" politiek mogen dit bedenken en met de feiten, zooals zij daar liggen, rekening houden. Feiten, die wat Breukelen betreft, dan toch ook dit zeggen, dat, zoo wy Katho lieken ginds op onze achterste boenen gingen staan, het wal eens zou kunnen gebeuren, dat de liberaal intnsschenjmet don bnit ging atrijkeD. E 8# En waar dit gevaar bestaat, dienen wy toch, gelijk wij in zoo menig ander dis trict deden, onze aanspraken tijdelijk in te honden en het oog alleen te richten op het ééne groote gemeensohappelyke be lang, dat de rechterzijde bijeen moet houden. Waar de grens onzer toegevendheid te trekken is, valt moeilyk te zeggen, en wy voor ons zijn niet schuchter genoeg om voor een beetje wry ving uit den weg te gaan. Maar het is hier geen baetje wry ving, dat dreigt, maar wel een ernstige twee spalt, die in het licht van vroegere ver- kiezing«-historie gezien, wel eens op groote schade ook voor ons Katholieken kan uitloopen. De vrijheid van het bijzonder on erwijs. In verband met 't wetsontwerp ingediend tot het verleenen van subsidie aan het Meer Uitgebreid Lager Onderwijs, welke door wijzigiDg van de wet op het L. O. kan verkregen worden, zet De Tijd in een tweetal artikelen haar denkbeelden niteen, ook inzake de vrijheid van het bijzonder onderwijs. Wat het M. U. L. O. betreft, was dit ouderwijs tot nog toe geheel vrij, „niet gekneld in het keurslijf van wettelijk verplichte program's en roosters van voorgeschreven leervakken en lesuren". Gaat dit nu auders worden? vraagt zij. Wij hebben reeds meer dan eens onze bezorgdheid te kennen gegeven voor de vrijheid der bijzondere school io 't alge meen, als bij toekennir.g cn verhoogicg van rijkssubeidiëa die vrijheid meer en meer ingekrompen cn binnen steeds enger greazen beperkt werd. Onder onze liberale sahoolmsonen en aan de li»kerijj<ie onzer volks,ertegenwoordi- giug geldt het als axiooro, dat tegenover eiken gulden, uit 'e R'ikssehatkist aan de bijzondere school gescnonken, moeten staan waarborgen. En 'i wr.s steeds in eene en dezelfde rioht^g, dat die waar borgen gezocht werden de bijzondere school moest E&eereainer.r het evenbeeld worden van de opeLÓare. Wat het godsdienstonderwijs, w&r den al of niet godsdienstigen, den al of niet natiooalen geest van haar onderwijs in verdere vakken aarigeat, liet man de bijzondere school vrij, doch overig ms had zij zioh io steeds meerdere mat, te voegen naar de voorsohrifleia en bepi dingen, vroeger alleen geldende voor het openbaar onderwijs. Alsof er maar éen goede manier van onderwijzen en van cp' oeden bestond I En alsof door de ervaring en het oordeel van alle bevoegden wer uitgemaakt, dat die ééae en alleen goede manier die was van onze hoog geprezen openbare sohool Het lijdt voor ons geen twijfel, of er is in die riohticg, ook roet instemming, althans zonder krachtdadig verzet der rechterzijde, reeds te ver gegaan. Komt het eenmaal tot de lang verwachte hervorming van ons geheele onderwijs, dan zal het streven er op gericht moeien wezcD, om, in hot waarar htig belang van ons geheele volksonci' s wijs en onze geheele volksopvoeding, een gedeelte der vrijheid terug te ve krijgen, die nu voor de bijzondere sehi.ol ten gevolge der overdreven zuoht rct nivelleeren, gepaard aan zeker onge~ ettigd wantrou wen tegen diezelfde s chool verloren ging- Zou het noodig zijn het (voor de hoe veelste maal 1) te herhalen Wy wen- sohen noch het peil van het bijzonder onderwijs te verlagen, noch dat onder wijs zelf in eenig opzicht, wetensohap- j pelijk of opvoedkundig, minder goed te doen zijn dao het openbare. Slechts een viiand van de bijzondere sohool kan zóó iets wensehen. Wij wensohen alleen

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1909 | | pagina 1