NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND, No. 265 1909 Vrijdag 13 Augustus, 23e Jaargang, CHRISTELIJK- HISTORISCH Gezag en Revolutie. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DF J0E-VERWEST, te Goes F. P. DV.lï'J, ic Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Tengevolge van de steeds aLwL grooter wordende oplage van ons blad, verzoeken wij 9.H. Adverteerders de advertentiën zoo vroeg mogelijk in te zenden; vooral voor de nnmmers, die Vrijdags en Zaterdags verschijnen, gelieve men te zorgen, dat de annonces vóór 12 nar in ons bézit zijn, wijl anders plaatsing in de 1ste editie van dat nummer niet kan verzekerd worden. DE ADMINISTRATIE. UIT DE PUtr iNClE. 1EDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1.25. Eakole nummers0,02®. es^TI UITGAVE DLR FIRMA LiN VAN van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 '•ent. rxar ff t.tsbansa, Bij de vraag: wat denkt gij van het gezag, zinkt die andere vraag tot welke kerk men behoort, in het niet. De meerderheid van het Nederlandsohe volk gt looft nog, zegt althans te gelooven, in //God den Almachtige, Schepper van hemel en aarde". Maar indien dan die God de Almachtige God is dan heeft hij ook alle macht over ons, naar ziel en lichaam, over onse kin deren, onze have, kortom over alles. Zeggenschap heeft die God, Hij de Sou- verein. over alles, omdat Hij het gsohapen heeft. Daarem berust bij Hem alle 'gezag. Bij Hem alleen is het hoogste gezag. Hij is de Bron van alle gezag. Van alle gezag? Dat ontkennen duizenden. Die ontkenning begon reeds in 't Para dijs, toen Satan den mensoh had ingefluis terd dat hij zelf als God kon zijndat hij, de gesohapen koning, alle gezag hebben zou, indien hij slechts naar hem Satan wilde luisteren. En dit doende is de merach gevallen. Gevallen maar dan toob met de inbeel ding er bii dat alle gezag au voortaan zou zijn uit de mensohen, uit de meerder heid. uit het, immers souvereiue, volk. Maar dat is dan ook de Revolutie. De Revolutie die, in beginsel, kon 't zijn, God den Heere van zijn plaats zou dringen, om zelve er op te gaan staan. Nu willen over 't algemeen de mensohen nog wel van gezag weten. Wie er niet van weten willen, zijn het handje vol anarehisten die zeggen dat zij hen eigen Heer en Meester zijn. Nooh God, nooh meeste., is dan ook hunne leus. Zij zijn dan ook de meest oonsekwente kindoren der Revolutie. Wie op hen volgen, de sooialijien en vele vrijzinnigen, gaan zoo ver niet. Zij zeggen noggezag most er wezen. Maar de bron van dat ge: ag ligt voor hun eenig en alleen in den men ch. De antirevolutionair daarentegen zegt, ep grond van Gods Woord, da', geen enkel mensoh gezag heeft uit ziohtelf, want dat God bekleedt met gezag dieu Hij wii. Bij den een daalt dus het gezag op aarde van boven veer. Bij den ander komt het van onder op. Dat is 't grootste verschil. Nu is in 1789 de groote Fransohe revo lutie uitgebroken. Zij gaf in de door de »Natiocale Vergadering* uitgevaardigde «Verklaring van de rechten van den mensoh" haar «geloofsbelijdenis" uit waar van een der artikelen aldus luidde >H«t beginsel van alle soevereiniteit berust eenig en alleen bij het volk. Geen lichaam *n geen afzonderlijk persoon kan eenig gezag uitoefenen, dat niet bepaaldelijk van het volk uitgaat Alle gezag uit het volk, ziedaar de moe- uergedaohte der Revolutie. Wij vinden haar terug bij alle partijen die leven uit de beginselen der Revolutie. De socialisten voorop. Hun voorman de openbare onderwijzer Gerhard sprak eens«Sluit n bij r-ns aan •n ge zult dingen vernemen, die voor eiken geopenbaarden godsdienst erqer dan ratte kruit zijn", De liberaal mr. Cort v. d. Linden, voor hij minister werd. legde eens,in zijn ,,R:ch- ting en beleid der liberale partij", zotder omwegen, deze bekentenis af „De liberale partij op het vasteland "an Europa is voortgekomen uit de Fransche Re volutie". En aldus »Het naaste doel, dat zij zich voorstelde te bereiken, wasIn plaats van gezag bij Gods genadede heerschappij der Grond wet." En de oud-liberale oud-minister v. Hou ten heeft niet minder driest in zijn berucht werk over „God, eigendom en familie", den scheppenden, albisturenden, soevereinen God bniten de deur trachten te zetten 1 Zelfs de Conservatieven uit de dagen van Groen van Prinsterer (als partij zijn zij nu wel haast uitgestorven) waren geen haar beter, zjj 't al niet door de daad, dan toch door hun schuldig «stilzwijgen en toezien*. De heer Bronwer noemde daarvoor in een Verkiezingsblaadje bij Vada versche nen, indertijd een staaltje uit vele op. 't Was in 1850. Een lid der toenmalige Tweede Kamer, een liberaalhad een werk je geschreven over de Grondwets-hn'siie- ning van '48. Daarin stond letterlijk dit De wil de* meerderheid van het soeverei ne volk moet tot wet verheven worden. Be macht van koningen en hooggeplaatste perso nen berust maar alleen op de gehoorzaam heid en onderwerping van het volk, en dit houdt dus op, zoodra het volk zulks niet lan ger wil. Verontwaardigd kwam Groen van Prins terer daartegen op. Zich wendend naar de banken der deftige, kerksche conserwie- ven, vroeg hij: „Zal ik weder in deze ver gadering de eenige z^d, bij wien zooda" «ge leer tegenstand ontmoet De conservatieven zwegen als het graf. Alle gezag uit het volkdaarover zijn alle kinderen dor Revolutie het eens. Wèl kijven ze onder niokaar over de vresg, hoever men den kring van het volk trekxen moet. Maar aan 't beginsel doet dit niets »f. Haar maakt het nu tooh ten slotte zulk een groot verschil, of men 't o~er die Bron van 't gezag oneens is, wauiwer men maar 't gezag dat er is erkent en gehoorzaamt Ja zeker doet het dat. Immers wie 't gezag uit God erkent, gehoorzaamt aan dat gezag omdat hij or zioh in de oonsoientie toe gebonden woet. Die houdt zioh verro van 't „Comité >ran Verweer", zooals dat van 1908, dat immers het wettige gezag wilde onderstboven keeren. Maar wie hot gezag uit het volk laat opkomen, die onderwerpt zioh aan gezag cm heel andere redenen. Ooi dat er nu eocmad gezag moet zijn omdol hij anders straf oplooptomdat het hem be valt j of omdat hij niet voor qaeesties is. Maar nooit eert hij dat gezag om Gods wil, of om der consciëntie wil. Wanneer de overheid niet naar zijn sin regeert of niet sset den „volkswil"' rekent, ziet hij er geen been in te dreigen of zioh metterdaad te verzetten tegen die van God gestelde overheid. De liberalen van '48 hebben dit be wezen. Socialisten toonden het metterdaad, ten onzent nog laatst in 1903in Frank- rijk doen zij het nog telkens; zelfs in Engeland zijn zij er niet vrij van; in Spanje doen zij er op 't oogenblik zelfs nog druk aan. De postambtenaren te Par ijs, de kios- reehtvrouwen te Londen, de oproermakers te Barcelona, zjjn nog altijd de leveule bewijzen. En nn zijn de Liberalen in genoemle landen en hoofdplaatsen wel «wijzer", n honden zij zioh ook in ons land ern^.ig onder den band des gezags gedektm >.st of 't in hun hoofd, in hunne ziel zooveel beter gesteld is, staat nog te bewijzen althans de bestudeerden onder hen, zijn op het punt van de motiveering van t>n plioht der gehoorzaamheid aan het gez-ig wel eens wat heel onvoorzichtig. Het hoofd eerer chr. school schreef hier omtrent eenige jaren geleden E-'genaanitg was, wat ik eens uit den mond vao een k-intoErech'er hoorde. Voor hem stond een overtreder der Leerplicht wet, die nof/alwat ovei die Wet en de moeite, die ze hem veroorzaakte te vertel len had. „Ja, vriend", zsi de man in-toga, »ik zou je toch raden, je kind naar school te sturen, 'tls de Wet, weetje. En de Wet is net als die muur daar je kunt er je hoofd tegen te pletter loopen, maar winnen doe je het toch niet F' De man was liberaal, als uit zijn woorden bleek. Zoodra er nu eens een kans komt, om de Wet wél onder den voet te trappen Dan is des kantonrechters wisheid zotheid geworden. De anti-revolutionair zou er den overtre der op gewezen hebben.datde Wet gegeven is door de O verheid,die haar gezig aan God ontleent. Wie dét belijdt, onderwerpt zich, ook al zon hij kans zien, om eraan te ont komen. Hebben we nn in het bovenstaande de roeping van het Volk tegenover het Gezag geteekend, niet anders staat het met de roeping der Overheid. Erkent deze dat alle] gezag van God af daalt, dan is ze ook geroepen dat gezag uit te oefenen, niet in de eerste pkata omdat de Wet het zegt, maar omdat da Heere God het van haar vordert. De overheidspersonen hebben zich in de consciëntie gebonden te weten aan de ordi nantiën Gods. Doen zjj dat,d;n kan het volk „een gerust en stil levvo loi.den" onder act bewind van zoodanig eeoa^o verheid. Maar otng keerd cob, wanneer de over heid meent „dat zij haar gezag aan het Volk ontleen, gelijk bijvoorbeeld de op eenvolgende Juistere u Frankrijk zulks doen, dan zal zij dat volk naar de oogen zien. Dan -raagt zij mei een Clemeneeau hoe ver zij gaat kan, om dat volk „geen zeer ;e doea >f zegt zij met een Briand dat zij zioh nat ast Mn haar iuuotie. Dan vaardigt zij ®ef een Combes een wet dit die de kerk ve.drukt omdat zij dit weet to zijn nat. der zin van datzelfde volk, dat de kerk dei rug heeft toegekeerd. Dan brengt zij het spreekwoord in toe passing dat, wweis brood men eet, diens woord «en spie? kt. Als het gszsig uit het volk opkomt, dan is de wil des volks de hoogste wet, dan staat het geaag op lo:;ia schroeven, dan is willekeur dr b&as. Dan is meneohelijkó willekeur in plaats van oe ordina- tiën Gods gesteld, wit 't kenmerk der geete'- seide Fiiusoht revoluti' :s. Eu dan is de deur wijd ot>c?£eret /oor tyrannis. Dan werden de minderheden onderdrukt, gelijk de liberale st^ternen, 'I&ppeyne, reeds in 1877 «Is 't b'f'e propagandamiddel zijner leer heeft ai r preien, en worden de Christenen at: vervolging en druk prijs gegeven, gelijk ten onzout in 1836, tus- sohan 1878 i 1888, jm var. andere jaren niet te speken, is ondervondenen in Frankrijk cro. aan deorle van den d»g is. Neen, een Oi hek die weet dat zjj re geert bjj de gntio Gods, in de consciëntie zich gebonden acht aan do ordinantiën Gods,zal da r; vifierheden juist beschermen, haar recht do, a Tegen haar tsgerpartij, ook zl heeft deze laatste de meat derheid. Maar een 0V6ibeid ïi.B zulks ontkent, of er niet van weet, er nikt: roede rekent, kan het ook nog wel voci' de minderheid opnemen, maar de meerderheid, waaruit zij zelve was op gekomen, hsnft i->ch ock voor haar het grootste gel",it, al w»r3 dat onrecht. En 't recht der minderheid baschermt zij dan hoogstens no? ri cht.o bij w§za van gunst. Daarom volk en overheid beide terug naar de Bron van he'. gezsg; door 't geloof in Hera, nit W bk alle gezag is, vereenigd. Dan kan 't goed gar.n Dit is dan ook de oorzaak dat wij met zoo groote gerustheid het nieuwe vierjarig tijdperk tegsarost gaan, nu naast de Ko ningin die Godti gezag erkent een stel die naren der Kroon staan, die in overgroots meerderheid zich eveneens voor dit gezag buigen. En wij bi lden dat h6t Gode moge behageD, een zoodanige doorwerking van 't Eeuwig Evangelie te willen geven, dat ook in plaats of gewest steeds meerderen onder het volk, en steeds meerderen onder de over heidspersonen dit gezag omdat het nit God is, zullen erkennen en uitoefenen. 12 Augustus 1909 Werp uw brood uit op het water. Een dame in Sohotla^d, die van haar overleden man een klein kapitaaltje had geërfd, had twee zonen, die niet alleen hun «deel der goederen", maar ook dat her moeder dreigden te verbrassen. Toen zij zag dat het vermogen op die wijze doorgebracht werd, besloot zjj den Heere een offer te brengen. Zij nam twintig pond sterling en gaf die aan bet Londensob zendinggenootschap. De beide „verloren" zonen waren hierover zeer boos en zeiden, dat zij het geld net zoo goed in het water had kunnen gooien. „Nu, dat wii ik ook", antwoordde zij, «en ik hoop dat het mijn brood zal zijn, dat ik vinden zal na vele dagen". (Pred. 11: 1). Nadat de beide goddelooze zonen »hun goed hadden doorgebracht", namen rij ri'enst als soldaten bij 'n regiment dat naar Indë gezonden «erd. Ofsohoon de broeders ver van elkander gescheiden waren, leidde God het zéo, dat beiden in de nabijheid van ijverige Zen delingen gestationneerd werdeu. De oudste kwam spoedig tot zichzelf, stond op en ging tot zijn Hemelsohen Vader, Die hem niet alleen het volle kindsehap verleende, maar hem ook korten tijd daarna in Zijn huis opnam. Onderwijl bad de vrome moeder onop houdelijk voor haar zonen. Op een avond, juist toen zij den familiebijbel van de plank nam, werd de deur zacht geopend en haar jongste zoon kwam binnen, om zijn moeder te begroeten. Hij verhaalde z'ju trouwe moeder, dat ook hij bekeerd e:i tot God den Vader gekomen was, Dit hem deor Jezus Christus aangenomen had. E.ij legde er vooral nadruk op, welk een invloed de Zendelingen in Indïe zoowel op de bekeering van zijn broeder als op d e van hem zelf gehad had. Toen de moeder dit vernam, brak zij in tranen uit en nep „O mijn twintig poDd, mijn twintig pood 1 Ik heb mijn brood uitgeworpen op het water en heb het wedergevonden na vele dagen 1" Transv. Kerkb. Belastingplannen. Omtrent de te verwachten tariefvrijriging deelt de N. C. mede, dat het minder in de bedoeling ligt een fiscale-, dan wel een technische herziening van de bestaande tarieven ter hand te nemen, waarbij dient opgemerkt dat het ontwerp vaa minister Htrte zeer zeker een fiscale* herziening beoogde. Op de komende begrooting wordt, zegt het blad, een tekort van minstens twaalf millioen gulden verwacht. Gepoogd zal worden voor een goed deel het ontbrekende te verkrijgen uit belastingwijziging, door stimensmeliiug van vermogens- en bedrijfs belasting, tot een inkomstenbelasting,waar bij de plannen van den oud-minister mr. Th. de Meester goede diensten zullen bewijzen. Op de Middonstandstentoonstelling te Amsterdam behaalde in groep I de firma Faddegon ic Co., de verguld zilveren medaille in nat. van de Vereeniging «Han dt bbelang" te Middelburg. En in groep VIII een dito medaille van Vereeniging „Gemeenschappelijk Belang" te Vlissingen. Ir groep XIX Aotoine Hes te Middelburg eea verguld zilv. medaille van de vereeci- I gi jg Koggesohip te Amsterdam. Centraal Bureau van Weldadigheid gevestigd te Utrecht. Het Bestuur ver- zoekt ons het volgende te plaatsen Dat het doel en de werkzaamheden van het Centraal Bureau van Weldadigheip meer en meer gewaardeerd worden, blijkt uit het toenemend aantal Vereenigingen, die zioh aanstaken. Hoewel men bezwaren te overwinnen heeft, zet het Centraal Bureau zijn arbeid rnstig voort en doen de oorrespondenten en de oolleotanten, die door de correspon denten nauwkeurig worden gecontroleerd, hun best om voor de aangesloten vereeni gingen de geiden te verzamelen, die zij tot bereiking van haar doel noodig hebben. Aaangezien het Bureau het land in dis- trioten heeft verdeeld en voor elk district een of meer oorrespondenten met de leiding van het houden der collecten zijn belast, zullen achtereenvolgens de namen der oorrespondenten worden gepubliceerd, op dat men bij hen, of bij den directeur, Jhr. Mr. P. H. Hooft Graafland, Wilhelmina- park 25 te Utreoht, de noodige inlichtin gen kan aanvragen. De oorrespondenten in Zeeland zijn voor het district GoesJ. de Jonge Jr. te Goes; voor Hontenisse: Ds. P Saoep, a Waarde; voor Middeibnrg: Mr. L. van Andel, te Midd lburg; voor Oostburg :J. P. Geelhoedt, Gem. Ontv., te Zaamslag voor N. BevelandM. Njordijke, Notaris te Colijnsplaatvoor Z'e.ikzeeD. Ooht- man, te Zierikzee. De correspondenten van andere pro- vinefëa hopen wij een volgende maal op te geven. In de St. Crt. no. 186 is opgenomen de oprichtingsakte van do N. V. Zeeuwsehe garnalen inmakerij te Arnemuidea. De venootsohap heeft ten doel de uit oefening der zeevissoherij in haren vellen omvang, het kweeken, oonserveeren en den in- en verkoop van visoh, week- en schaaldieren, het koopon, huren, doen bonwen, verhnren en in exploitatie bren gen van voer- en vaartuigen en inrichtin gen ten dienste der risssherij en der be handeling, opslag en ve - oer van de op brengst en verder alles v at in den meest nitgebreiden zin tot dat neei kan worden gerekend te behooren, alsmede het drijven van handel in dezelfde artikelen, ook in gemeenschap met derde -. Het kapitaal der vennootschap, die eir igt 30 Septembr 1939, bedraagt f7500, vei'leold in 75 aan deden, iedee groot f100. Als commissa rissen treden op de heeren J. K. Crnq, L. Ch. Wabeke, L. Mcijers, J. Schroeveis en J. J. van Doeselaa, waarvan de eerste 3 als gedelegeerdenals adminixtratie-direeteur de heer D. J. Kousemaker, «n als technisch- directeur de heer J. Siereveid. Te Zuiddorpe is een 20 jarige jongeling woonachtig te Belgis Overslag, die verhit van het veld kwam en in een kreek zioh door een bad ging verfrissohen, verdronken. Dinsdag had op de algemeene be graafplaats te Koudekerkc de teraarde bestelling plaats van J. v. d. Woestijne, in leven leerling van de R. H. B. school te Middelburg, en die bij de laatst te Zierikzee gehouden exarne <s het einddiplo ma verkreeg. Op het kerkhof wareD, behalve de naaste faroibeden, de in de stad aanwezige leeraren en enkele leer lingen. Aan het graf werd het woord ge voerd door den heer W. P Calliber, gods dienstonderwijzer, en door den heer H. L. Garth van Wijk, als oudste der aan wezige leeraren, die in hartelijke en waardeerende bewoordingen den overle dene herdacht. De officier-machinist tweede klasse J. Zwart, thans geplaats te Vlissingen, wordt op non-soiiviteit g* -laatst. De officier machinist tw- ede klasse C. van Gooi is weer in &otta*teit gesteld en te Vlissingen geplaatst bij de fabriek der Kon. Maatschappij De Schelde. Te Poortvliet sloeg Maandagavond de bliksem in de woning van den land bouwer Ch. van Ast. Op den zolder wer den eenige meubelen, die na een bedstede waren opgeborgen, beschadigd en in de woonkamer een spiegel, een schilderij eft

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1909 | | pagina 1