ed, NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. 23e Jaargang. epaard, ens No. 258 Dond rdag 5 Augustus. CHRISTELIJK- HISTORISCH huur II ONS ISOLEMENT. Binnenland. I burg ers en iltid lard, 1909. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J F. DE JONGc-VERWEST, te Goes P. DVJ!J, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Snippers uit de oude doos. il TJ W in fo E. N. Ver. Mast- Kruis", het al- e Wet op nt. aarne tRDE Az., cur, Lj. enten, uli 1909. et begelea- m door J. aaar woor- delaren en IN, Goes. V r fl d a g. QO0TE. 16 Au- "gen, bjj elande. i a r d e. 'stede „De ilichtingen iljetten In gustus bij IJNSE. OOP r.) et Lange et rooven rorden in- te Kou- LiOEFP. >ij C. J. ook een tus, bij J. '■kerke. behooren, een paar CHIERE, n Boog- ils nieuw REEL, 10 Aug. RM, an de. n te wer- senkerke. >er LEMP, en. est Gees. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers0,02'. UITGAVE DER FIRMA LM VAN van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 °ent. .Ia ons isolement ligt onze kracht. «Of wilt ge liever een Hollandsch woord, in onze ze/fstandightid, in os zo beginselvast heid ligt enzo kracht. «Dit was steeds het devies onzer vlag." Beroemd is geworden deze zinspreuk van den grooten Christen-Staatsman, ter. Groen van Prinsterer. Benoemd, maar niet minder misbruikt, misbruikt en misduid, door vriend en vijand, door geestverwant en tegenpartij. De tegenpartij wierp zich en werpt zich ook in onza dagen, op dit kernachtig gezeg de om de nieuwe, hoog opvlammende actie onder leiding van den veldheer Dr. Kuy- per, bij het eenvoudige volk, by de stillen in .den lande, in een verkeerd daglicht te plaatsen en vooral is dit het geval, wan neer voor een komende stembnB de samen werking tusschen de rechter partijen in de lucht zit en men links beducht is, dat rechts het regeeringskasteel zal bezetten. De liberalen mochten wel samenwerken met andere partijen om in de meerderheid te blijven, zelfs wel met principieel niet geestverwante partijen, als de Roomschen. Jaren lang deed men dit; maar als hetzelfde, en dan nog wel krachtens geestelijke ver wantschap in het grondbeginsel, krachtens een hoogere eenheid in het Koningschap van Christus en in het geloof aan Gods bij zondere Openbaring, en krachtens ver wantschap op menig punt van practisch staatsbeleid, b. v. de verhouding van staat en onderwijs, hetzelfde plaats heeft, dan spreekt men van de samenwerking als van het monsterverbond en waarschuwt men in vrome taal de eenvoudigen tegen de booze leiders, die het beginsel van den grooten Groen verloochenen. Groen, zoo beet het dan, was niet voor samenwerking met de andere partgen, en hield de leuze„In ons isolement ligt onze kracht", omhoog. Al die drieste taal, die het Liberalisme tegen „Dordt en Rome", aanhief en ook nog in onze dagen uitbazuint, is natuurlijk niets anders dan booze taktiek. Wanneer het eigen partij betreft, willen ze niets van het bepleite beginsel weten. Alleen dan is die redeneering den vrijzinnigen welkom, wanneer onzerzijds naar hunne interpreta tie wordt gehandeld, daar het een zeer ge- 324 FEUILLETON. DOOK SCALDIS. Het Ka^ oenhof bi] St. Maartensdijk I. Wanneer wij ons op onze verdere toch ten, van St. Maartensdijk naar Scherpenisse begeven, dan zullen wij, even voorbij den korenmolen, op eenigen afstand van den dijk, in den polder bet Oudeland eene boerenhoeve zien, het Kapoenhof geheelen. Aan deze hofstede en voornamelijk aan de voormalige gebouwen aldaar, willen wij, in onte gedaeb n, r.u een bezoek brengeD. Volgens Hunnius in zijn «Zeeuwschs Buijse", zouden de vroegere gebouwen in 1470 gestioht zijn door Frank van Borséle, zoo bekend in onze geschiedenis door zijn huwelijk inet onze ongelukkige Jacoba van Beieren. Hij stond voor die stichting vier gemeten gronde af om er eene woning en kapel te bouwen. Geenszins was het echter zijne bedoeling er een klooster ven te maken, maar alleen een liefdadigheidsgesticht, ter opname van behoeftigen. Uit de uiterste wilsbesohikkiog van den stichter hooren wij dat hij het ter wille deed van de >o irsaeoke vau die ooortse". St. Maartensdijk was toen ter tijd vermoede lijk eene ongezonde plaats, en bracht dit onzen van Borséle op het donkleeld, on builen de kom van het smalsvadje een gast- of verplegingshuis voor oude koortsige uiïnnen te bouwen. Zeker is, dat de polder schikt middel is, om onze kracht te fnuiken en de meerderheid saa links te bezorgen. Dooh nu zijn er anderen vroeger meer dan thans, doch ook nu trefc aan ze neg aan, al ziju ze niet georganiseerd als te voren bij Marnix, die aan die leuze gaarne zioh klemmen, ter goeder trouw >net een beroep op Groen, alsof onze pattij ten allen tijde geheel alleen, op eigen hand, zonder eenig aeooord met welke nevenpurtij ook in het politieke strijdperk had te traden; alsof dat nu nog eens trouw was aar het beginsel. Zij zien natuurlek geheel over het hoofd, dat daarmede de kans op een Christelijk Ministerie, tot in de verra toe komst verkeken zou jzijn en dat, iniien die theorie en praotijk was verwezenlijkt, wij nimmer hadden gekregen een minis terie Maokay, Kuyper en Ehemskerk. Ware dat gebeurd, we zouden met onze scholen nu nog zuoh'en onder den druk van de scherpe resolutie van Kappeyne. Dooh zulke redeneeringen golden in die kringeo, reeds sinds lang, als vcroordee- leuswaardige belangenpolitiek, kansbere kening, utilitisme, beginselloosheid. Een Christen mocht om de uitkomst, zioh niet bekommeren. Dat moest hij aan den Heere overlaten. Getuige te zijn, da! was allleen zijne roeping en dan had hij de zaak ver der over te geren. Geen santenwerking met welke partij ook. In isolement kreeht zoeken. Dat had Groen hem voorgehouden ou daarin had hij, beter dan door zijn praotisoh optreden en vooral beter clan door het beleid van zijn opvolger Dr. Kuyper, gesproken naar zijn hart. Bij zoo verschillende toepassing van ge noemde zinspreuk ligt het voor de han'd, aan misverstand te denken. Allerminst is aannemelijk, dat Groen haar zelve zoo zou hebben verstaan en dat de Siaatsman- Evacgiliebelijder haar ontrouw zou zijn geworden, ook daarvoor is geeu grond. Onomwonden heeft Groen, kort voor zijn dood, toen het zijne «uitnemende vrienden Dr. Kuyper en Mr, de Savornin Lohcaan" euvel werd geduid, dat zij bij de stembus overleg pleegden met de Roomich-Katho- lieken, en dit werd genoemd, verlooche ning der zinspreuk „In ons Isolement ligt onze kraoht", geschreven «Bier moet ik tegen opkomen. Periou- lum in mora.c waarin de plaats ligt, te vroeg is ingedijkt. Omtrent den naamsoorsprong van bet kapoenhuis, gelijk het vroeger hnette, komt vader Reigersberg ons varteilen, <Ja. de naam afkomstig is „omdat men in code tijden zulke oude mannen kapoenen noem de; mat meer grond zou men hem kuaa^n sfljiden. van de gewoonte, zooals vergoed wordt dat oudtijds op dit Huis eenige koppels kapoenen, voor zeker geestelijk gesticht, te Antwerpen of te Btussel, moes ten gemest, en aan een deaer gestichten jaarlijks gezonden worden, gelijk dan ook nog telken jare, zoo man wil, gezegde koppels kapoenen, in eene geestelijke reke ning, in eene der genoemde steden voor memorie zouden verantwoord worden. Hoe dit zijhet huis droeg ook den naam vanGodshuis van St. Maarten of koitweg: het Maartenshuis. De kapel van de stichting had, bij 'en lengte van 110 het koor modegerekand eene breedte van 26 voeten. Deze kopal en de geheele stichting was gewijd ean den R. Maarten, en gaf ook later den neam aan dat gedeelte des polders, waarin het Huis stond, n.m. dien van St Maartens- kapel-hoek. Ter gemoetkoming in de onderhouds kosten èa van het gesticht èn van de verpleegden, begiftigde van Borsele het met aanzienlijke lenderijeD, naar gisring tusschen de 50 en 100 gemeten. Ook de toenmalige Paus Six'.us IV begun stigde het door eene plechtige bul aa- de stiohtiDg te verleenen, in welke bul twee jaren aflaat beloofd werd aan hen, die ©p St. Maart ensavond (11 Nov.) een offer braohten tot onderstand vso het Godshuis. Vermoedelijk verkreeg het Huis nog «Hier is het levensgebied der autirevo- tion&ire rigt'ag op hei: spel Oü»e Grot heeft sterke proeven gele verd, dat bij 'iet isolement aandorst. Dat teekeci d.-;i man, sterk van ziel, hoe tenger ook naar het lichaam. Isolement beteekent afzondering en eon Afgezonderde staat alleen 1 ia de» stroom mee, dat gaat gemakkelijk, maar alleen tegen den stroom opwor3leleinat vermag alleen de sterke van geest. Eu zoo een was Groen. Hij was krachtig ia den strijd cn bezweek niet, omdat hij arsgedasn had de volle wapen rusting zijr. Gods. Bij dorst alleen staan als het moest wezen Hij dorst zioh afzon deren van een soiur van schijnbare modestrijders, waar zij het spoor niet zuiver hielden en dreigden de goede zaak, waar- /oor werd gewerkt, geworsteld en geleden, in verkeerue bauen ;e leidati. Dan dorst bij zijn vrienden vaarwel te zeggen, ore uit te komen mat zijn beroemd drietal Keuohenius, OOerloo en Kuyper, de ge trouwen op wie hij kon bouwen, die hij kon proolameercn tot oandidaten voor ge heel het land (1871) Wst er daa ook gezegd mooht worden, Groei» gaf geen duimbreed toe en hij schrikte niet wanneer de ecb.imp- ioon hem ais Veldheer zonder leger brand merkte. Ia een tijd van beginselloosheid of nog onbewustheid des beginsels is isoleeren soms eisoh des tijds, zoo sterk, dat men om te weten, waaraan men «ioh kan hoH- den, hot leger op het papier schrapt en de duizenden tot honderden laat om maar niet met denk beeldige cijfers betooverd te worden. Maar die honderden die overblijven, zij vormen een klein keurkorps en staan dan ook «werkelijk hun roeping bewust en welge wapend te velde". En zoo kende Groen de geniale veldheer, het juiste oogenblik, waarop de tros des legers moest worden afgesneden, Dooh misverstaan doet elk hem, die hieruit af leidt, dat een buitengewone maatregel, re gel mDet worden, ook dan, waaneer die buitengewone omstandigheden niet oneer aanwezig zijn. Al ziet een arts er niet te genop om het mes diep in de wonde te zetten, daarom blijft hij maar niet altijd aan het snijden en nmputeereD. In isolement schuilt kracht. wel meer voorrechten van de latere, meeh- tige Heeren van St. Maartensdijkde Gra ven van Buren uit h ït Huis van Egmond en de opvolgende Pricéen van Oranje. Door een groots r mp, zooals we later hooren zullen, de «ticLtifig overkomen, gin gen de desbetreffende bescheiden, geheel verloren zeker weten we d&t het gesticht ook vrijdom genoot van de belasting op het Het wereldlijk bestuur was opgedragen aan den magistraat van St Maartensdijk, uit wier naam ieder jaar twee leden als opzie ners werden Ranges - ld, onder den naam van St Maartensmeesters. Doze octvirgen voor hunne moeite ee-e belooning van 17 pd. Vis en moesten op eene boete van vgf schell., jaarlijks in do Meimaand, ten over staan van dsn geheelen magistraat, reke ning ea verantwoording afleggen van hun gehouden beke/r.Voor h6t aaunooren dezer rekening genoot de magistraat 4 pd. Vis. Z(j werd gedaon in ee'.e kamer van het ge- stieht «ten byweaen der domestiquen (be dienden) en de oude lnyden ia den Huise residerende, «le hebbende kennisse van eenigho saecken, desa administratie ende rekenicge aongr.ende". Na 't houden dezer rekening gebruikten regenten „tot vermseck ende vroücheyt van proveniers met den geeinne eene eer- Heke maelfyt", waar?an eerstgenoemden den wijo bekostigden, on de overgeschoten spgzen aan de armen der parochie lieten uitdaelen. Kwam eon der gealimenteerden te over lijden,dsn werd op voordracht der rogenten door den arnbs. Heer se;a andere er mede begiftigd. Al wat de nieuweling bezat,werd eigendom van 't gesticht. In de eerste eeuw Het geeft u us ïven weer in uwe zell- fitandigheid. Het b-waart u voor verflau wing der grenzen. Het waarschuwt u tegen ftlie, vervloeiing, samensmelting, wijl dit met langzsmen zelfmoord gelijk staat. Maar het sluit samenwerking van geest verwante partijen, samenwerking op aa- ooorii tot een bepaald, welomschreven doei Allerminst uit. Daarvan was Groan geens zins afkeerig. Maar tegen samensmelting van verschillende partijen, als gevolg van beginselloosheid cf liever door belangon- lucht, sueoesjaeht gedreven, terwijl men toch inderdaad inidiopverschillend beginsel leeft, daartegen waarschuwt deze spreuk. Deze verbrokkelingen verkrummeling van dege politiek, wordt gestraft door een .aboeten van alio kracht. Men vervloeh als partij en r».ïkt weg, en het pand u .oabetrouwd, schandelijk te loor. In dien zin is isolement'ten alle tijde noodig, en een bron vaa kraoht. Gee i samensmelting vau partijen, allerminst uiS praotisehe overwegingen met geestelijk uit een ander beginsel levende partijen, maar sok niai raat geestverwante partijen. Uit zulk een snwQüimclting, zod men hoe ver wan', tooh draagster is van een onderschei den gewichtig principe, zou niets anders voortkomen, dan em kleurloos, kraohteloes mengsel. Geen samen smelting, wel sasen- werking. Maar bij alle samenwerking toe!» zelfhandhavingriaerlijke versterkicg, in leven in eigen beginsel en daar weer uit leven. Hoe stern.r men in dezen zin de hand aan het is'deiaent houdt, des te beter De waarheid van Groen's spreuk zal zich dsn al meer en meer bevestigen. Zulk een zelf-consolidatie baart kraoht. Zoo ook wordt de partij bekwaam om zonder ge vaar op aeooord met andere partijen op praotisehe veroveringen uit te gaan, maar jóó ook alleen. Dit geldt in de politiek maar ook in de sociale worsteling. Oader eigen vlag en nimmer in het zog van eee andere partij. Op elk terrein heffe men zij a afzonderlijke banier omhoog eaet een duidelijk kenmer kend devies en versmade men een ge- sRcensohsppelijken naam met een partij, die geestelijk uit eon iegeugesield beginsel leeft. Zoo niet, den zal het zijr. lot zijn, in het zog dier tegenpartij ie verdrinken. van het bestaan der stichting was deze „door de aelmissen der op het Huys comen- de luydea", zoodanig in stoffelijke welvaart vooruitgegaan, dat men uit de batige sloten op nieuw landerijen kon aaukoopen. Toen in 't laatst der 16® eeuw ook te St Maartensdijk de Hervorming voor goed optrad, was dit voor ons oudemannenhuis niet voordeelig. Wel had het, zooals dit met vele klooatergestiohten plaats had, niets te verduren van de vervolging door oe nieuweleergeziodcD, wijl men vooral eerbied had voor het gestioht a's liefdadig heids-instelling, maar bij de omkeering van zaken geveelde men ook hier den invloed daatran. Immers hel gestioht kwam nu onder godsdienstig opzicht vau deu kerkera&d n vertrok de in het huis dienstdoende kapelaan naar elders. Door het optieden der Reformatie leden ook vanzelf de stoffelijke belangen van de stiohting, want wat was nu vooral 't geval P De inkomsten verminderden nu tooh aan merkelijk, daar de liefdecffers, welke men voeger eau het oudemannenhuis bracht, ter bekoming van tflaai, grooiendeels op hielden. En tooh hielden ze niet geheel op, vaat de weinige Roowaoh-gezindeD, die in den omtrek woonden, gingen er made voort, zelfs ook neg toen alles op 't Gestioht de Hervorming was toegedaan. Zelfs Smallegange verzekert ons, dat ei nog in zijn tijd Katholieken waren, die, des nachts in alle stilte, om niet gezien te worden, die offers brachten, zoodat de opzieners van 't Huis, des morgens ca tt-Maartens&vond, hun vee, bestaande in lammeren, biggen, ganzen, kippen, enz., vaak vermeerderd vonden. 5 Augustus 1909. Hooien op Zondag. Wij herinneren ons niet dat in onze omgeving, wanneer op Bondag in 't land bouwbedrijf aan den oogst werd gewerkt, natuurlijk met verlof vau 't gemeentebe stuur, hieraan door erkeod Chr. landbou wers is meegedaan. Intussehen achten wij 't wel de moeite waard 't volgende uit de Graaf schipper over te nemen Ne de langdurige en vele regens in den la» te ten tijd, waardoor de boer geen kans zag het hooi binnen te halen, was de ZTndag 1.1., hoewel rust lag, een ware uit komst. Menige wagen mat hooi reed het dorp bionen. Helaas, de Zondag ontheiligt? Laten we in dit oordeel zaokt zijn. De Duitsehe vrome, de bea *nde Ds. Gallest, verlaat na de Godsdienstoefening op Zon dagmorgen den kansel cn gaat met eenige vrienden eea overigens getrouwe kerkgan ger,die wegens het slechte weder zijn koren niet kon binnenkrjjgeD, heipen, opdat hij een goedeQ oogst kon winnen. De man waz lot dit Zondags werk ouk «geroepen" en het behoorde eveneens toi tien Ohristelijken Godsdienst van Geiler! op den rustdag dezeu liefdedienst te verrichten. Tooh willen wij geen grenslijn stellen wat wèl en wat niet «mag De rustdag wordt haiaasl genoeg ont heiligd. Daarin goat de O/erheid menig maal voor, door aan eeUictvereenigingen medailles te verstrekken bij hunne schiet wedstrijden op den Zoudag. Het ware we&sohelijk, uat onze regeering eens een kijkje ging nemen bij ome buren de Duitsohers, om van hen Zondagsrust te leerenZondagsheiliging zou er door bevorderd worden. De Minister van Oorlog. Wij lezen in eea Haagsohe correspon dentie der Arnhem8che Courant Met generaal Cool, de opvolger van Minister Sabron, hebben wij nu onzen vierden Minister van Oorlog in vier jaren tijds. Onder de hooge Staatsambten is dat van Minister van Oorlog naar hetsohijnt wel hot meest zenuwsloopende. Ook de tachtigjarige oorlog, mede een vrucht van de Hervorming, bracht het zijne mede, om een ougunstigen invloed op de stichting uit te oefenen. Gedurende dien krijg w»s een tijd lang het eilsnd Tholen zeer onveilig. Zoowel Spaansche «Is Staatsche benden stroopten het land af en veroorzaakten ondragelijke oorlogslasten, welke vooral den landbou wers het meest drukten, en waardoor de inkomsten van het St. Maartenshuis zelf verminderden niet alleen, maar ook de re venuen van de verpachte landerijen voor een groot deel niet konden betsald worden. Een droevig bewijs van geldelgken nood hooren wij ook uit een resolutie van den magistraat dd. 29 Aug«. 1631, behelzende een besluit ten opzichte den stadsgenees heer, die de gemeente armen en de passan ten van ons Godshuis, uit de inkomsten van de stichting een jvarlijksch buitengewoon 8alarii o»tving van 6-10-4 Pd. Vla. Da heeren zouden dit «extra ordinaire intrekken, soo lange 't Golshuys 't solve sal kennen vervullen en met quade jaers-huere nyet en sal veragte'ren iu -volken gevalle de stad die sal betaelen". Dat die maatregelen in 't vervolg nog meer moesten toegepast worden, vernemen wij uit eeu ander besluit ten jare 1643, waarbij de St. MaartensuxeestotB werden gemachtigd „tegen redslyken intrest" eene geldleening te mogon aangaan groot 200 Pd. Vis. „om deselvige te gebruyeken tot voldoening van het slot der lest gedane rekeninge". Hierbij bleef het niot zelfs moesten in 1655 regenten „resolveren depagters van St. Mer<e«slanden naer discretie, eenighe quytschsliinga te doen". Slot volgt,

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1909 | | pagina 1