NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND, No. 2i3. 1909 Maandag 14 Juni. 23e Jaargang. HISTORISCH CHRISTELIJK- VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JGNCE'VERWEST, te F. P. D'r!U!J, te Middelburg. Goes PRIJS DER ADVERTENTIËN De uitslag der stemmingen. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Pri,3 per drie maanden franco p. p1,25. Enk.de nummers0,02®. UITGAVE DER FIRMA en van van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel Wie zich met 1 Juli op ons blad abonneert, ontvangt 't tot dien datum gratia. Wij ontleenen onderstaande aan de JS'ieum Courant -. De reohteoh ooalitie heeft den slag reeds bij het eerste treden gewonnen Zij bezet in de Kamer, ook zoo zij geen enkele herstemming wint, 55 zetels (54 giste an behaald en Ede, waar tussehen een anti-revolutionair en 'n obr. historische, dus beide reohts, herstemd moet wordeD). Da uilslag is ais volgt RoomschKatholieken Andrevolutionairen Gbristelljk-historischen Unie-liberalen Vi Ij-liberalen Vr(jzlnn:g democraten Herstemmingen 25 20 9 6 1 3 36 100 De Roomsoh-katholieken behielden hun 25 plaatsen en komen in herstemming in 3 districtenAmsterdam V, Rotterdam III en Hoorn. De Christelijk-hiatorisehen behaalden een groot sucoes. Zij behielden hun 9 zetels (dr. De Visser werd in Leiden en Harlingen gekozen, waar dr Sohokking af- tradjen komen inSplaatsen in herstemming, nl. Amsterdam II en VI, Den Haag II, Rotterdam I, Utrecht I, Haarlet», Frane- ker en Ede. Maar nog nseer reden tot tevredenheid heeft de anti-revultionaire partij. Zij behield van haar 15 plaatsen er 14 (in Ede herstemming tussehen ds. Rudolph en den öhr.-hisb jhr. Sehimmelpenniuck) en veroverde reeds bij den eersten «lag 6 zetels1 Amsterdam VII op e Vrije- 'liberalen, 1 Amsterdam'VIII op de Vrij® democraten, 1 Enschedé op ds sociaal democraten, en 3 n.l. Bekhuizen, Gorin- ehem on Kampen op dë Unie-literalen. In 20 distroten komen haaf mannen in herstemming, t. w. Alkmaar, Amsterdam IX, Appingepjun, Arnhem, Brielle Dor- dreoh.f, Ede, Gouda, Den Haag I, Den Helder, Loohetr, Rotterdam II, IV en V, Utrecht II, Veendam, Westelliagweif, Winschoten,Zzidhom, en Zuthen. Al de vrijzinnige groepen lijden be langrijke schade. Do Vrij Liberalen verloren Van S'yrrun in Haarlem (waar de chr.-hisf. jhr." Van Lencep met de« vrijzinnig-democraat mr. Thief in herstemiDg komt) en dr. Blooker in- Amsterdam Vil, waar deantirevolu tionar Middelberg gekozen werd. Boven dien wordt in Oostburg Hennrquin, die zioh Diet herkiesbaar stelde, vervangen door den vrijzinnig democraat Vorsterman van O3 en. Slechts mr. Tydemat word dadelijk herkozen. In herstemming komen van Foreest in Alk ma»', Van Karnabeek en RotSll (de batste op het kantje af) in Utrecht I en I], Plate in Rotterdam IV en De Beaufort in Amsterdam VI. Van de nieuwe oandidaten dor partij komt geen enkele in herstemmingde groep zal dus ten hoogste 6 leden iu de Kamer tellen of 7, indien de heer De Milly te Assen gekozeD wordt en tot da Vfij-liberalen te rekenen rp. De Unie-liberalen veiloren 5 zetels: Amsterdam II, waardoor Lely uit de Kamer verdwijnt, Enkhuizen (maar Bot- gesius komt in Rotterdam I in herstem ming), Gorkum (de zetel van Pierson), Kampen en Zuidlnrn (waar tussehen een anti-rsv. en een vtijz.-deiii. herstemd or den) vZij hielden bij eerste stemming slechts 6 zetels (Amsterdam I en IV, Den Hrag III, Zierikzee, Emmen en Meppel)en komen in 17 oi 18 (Assen plaatsen in herstem ming, waarvan ongeveer een dozijn met goede kaases. De sterkte hunner greep m d® Ktyner is thans 24. De vrijzinnig-democraten vértoren Am sterdam VIII en IX, Den Haag I en Den Helder: Noltin®, Van Deventer, Limburg et Z van den Bergh (sleoh's de laatste vrijwillig) keeren dus niet in de Kamer terug. Deventer en Groningen herkozen Merchant en Druoker en Oosiburg werd door hen gewonnen. In 6 plra'sen komen zij in he: stemming, nl. Assen (waar Tieub tegen den liberaal De Milly van neiden Reineste'n een kwade kans hoeft), Am sterdam V, Rotterdam V, Vendam, Win schoten en Zuitihorn; in de meeste, behalve misschien Rotterdam V, met goede kans Meer dan 8 of 9 zal hun groep in de Kamer, die thans uit 11 bestaat, dus wel niet tellen. Sooiaal democraten werden bij oersfe stemming niet gekozen, evenmin als in 1905. Zij verloren EnschedéVan Kol moest daar voor een antirevolutionair plaats maker. In 11 districten komen zij in herstemming, te weten Amsterdam II (Oudegeest), Amsterdam III en Leeuwar den (Troelslra), Amsterdam IX (Vliegen), Franeker (Helsdingen), Den Haag I en Hoogezand (Ter Lean), Sohoterland Berg- meijer, Appingedam (Schaper), Weslstel- lingwerf (Hugënholts) an Zaandam (Duys). Veel kans op winst hoeft hun Kamefraotie, thans uit 7 leden bestaande, naar ons voorkomt niet. 3'echts in zes districten slaan vrij zinnigen of sociaal-democraten bij de herstemming tegenover elkander, t.w. in Amsterdam III (Van Hamel—Troeletra), Laeu warden (Thomson—Troelstra),Hooge zand (Rink—Ter Laan, Zaandam (Van Tienen-Duys), Schoteiland (De Meester Bergmeijer, terwijl in Assen een liberaal (De Milly) en een vrijzinnig-drmocaat (Treub) elkaar den zetel betwisten. Van de leiders der Kamergroepen zijn dadelijk herkozen: Dr. Kuypor in Ommen (in Dor< t zal hij het bij herstemming ver moedelijk niet haler), Jhr. Lohman in Goes, Mr. Tydcman in Tiel, Air Druoker in Groningen. Of Botterdam 1 den heer Borgesius in de Kamer zal terugbrengen, staat te bezienmet don hoer Troolstra zal dat stellig wel het geval zijn. Als nieuwe leden komen in de Kamer de antirevolutionairen Middelberg, Do Vlugf, Oosterba.ao, Elboret, Blum, Coljjn, graaf Van Lynden van SiDdenburg en de vrijzinnig democaat Vorstonnen vanOyen. Dr. Kuyper te Nijverdal. Donderdag trad in de gereformeerde kerk te Njjverdsl yoor de kiezers in 't dis trict Ommen op dr. A. Kuyper Sr. Het gebouw was tegen 7 uur propvol. Bijzijn binhenkomen werd dr. Kuyper met een daverend applaus begroef, waarop de re - gadering staande het Wilhelmus zong. Dr. Schot van Hardenberg le;ddemeteen kort openingswoord den spreker in eD ging voor in gebed. Dr. Kuyper, daarop het woord verkrij gend, begint met daok te zeggen voor hut in hem gestelde vertrouwen, gebleken uit het feit dat alle drie de kiesverenigingen hem weer oandideerden. Op d.t laatste wil hij den nadruk leggen. Twintig jaarlang heeft hij gewerkt ona da saamwerkiDg tus sehen de 3 christelijke partijen totstaud te bTongen. Daarom zou het voor hem zoo pijnlijk geweest zijn, indien slechts één kiesvereniging hem had geoandideerd. De stembus stoat ook dit jaar weer in h -t teeken van het sooiale vraagstuk. En daaraan heeft spr. hart en woord verpand. Echter behoort ook thans de banier van het Kruis voorop. Waarom Omdat de liberalen ons daar juist toe dwingen. Zij roepen geen godsdienst in de stsatkunde. Wij zeggen godsdienst die zioh niet in de staatkunde mengt is een contradictie in aiohzelve. Eu daarbij plaatst zioh Gods woord o.a. in Ps. 19 (Daar is geen streek of cord enz) geheel aan onze zijde. Er liggen 50 eeuwen achter ons, waar van 30 met een htidensohen staatsvorm, maar nooh in Europa nooh in Azië of Afrika is één staat bekend waarby niet de religie grondslag was van bet gebouw van Staat. Denk b.v. aan Egypte waar de regenten godenzonen waren, denk aan Japan, waar de mikado nog steeds ge acht wordt van Goddelijken oorsprong te zijn. Daarnaast staat, sinds de 7e eeuw, de Islam, die ook zegtScheiding van Staat kunde en godsdienst is geen werk van verstandige mensohen. Het christelijk Europa staat eeuwen lang op 't zelfde standpunt: vorst en staats beleid rechtstreeks verbonden met do religie. Ook nu nog vindon we in Europa overal band tussehen staat en kerk. In Amerika evenzoo, al wordf het tegendeel dikwijls beweerd. In de vrijverklaring en de eerste constitutie dankt het volk uitdrukkelijk God voor de erkregen vrij heden, "terwijl da president nog telkens dasren uitschrijft waarop hij het gehoele volk roept tot bae en donk. Ook in ons land is dit altijd zoo ge weest daarvan zijn nu nog sporen over, getuige de aanhef der wetten, de troon rede, de eed, de zondagsheiliging, enz. Zoo moeten we tot de conclusie komen de historie der wereld van 4000 jaar staat aan. onze zij. «Geen godsdienst in de staatkunde" is een liberale vinding van den jongsten tijd. Eerst 1789 heeft die gedachte gerealiseerd in het staatsleven. De Fransohe revolutie stelt in plaats van den wil Gods den volkswil. Voor het beleid van den staat hebben we met Christus niets te maken zogt de vrijzinnige. Maar waar wij belijden, dat Christus- is gezeten ter rechterhand Gods en dat Hem gege ven is alle maoht in hemel en op aarde, hoe willen de liberalen daar van ons vergen dst we dien Christus geen invloed toekennen op ons staatkundig leven P Drie stukken zijn er, dia alle christenen op aarde verbinden De geloofsartikelen, het „Onze Vader" en het groote gebod. Hoc mag men vau ons vragaD, dat wij dien eenigen, almao'n- tigen God, onzen Vader, Dien wij moeten 1 efhebbeia boven alles, met ons gausohe gemoed en met alle krachten uit zullen slui ten van allen invloed op het staatsbeleid Ü3 liberalen dwingen ons om te strijden om dit beginsel. Vroeger was daarover nooit verschil. Alle paj-lijeu beleden als grondslag van dea Staat Gods roepingen wil. Do liberalen eobler schoven voorop scheiding van religie en staatkunde zij maakten zioh meester ven 't bewiud en sloten de Christenen uit ven allen invloed ep regeeringszek.en Dit was hun mogelijk door 't lieve geld. Een beperkt kiesrecht was door hen uitgevoerd, afhankelijk van den oensus (belasting) die b.v. in Amster dam in hoofdsom f 160 bedroeg. Daardoor was het mogelijk dat Ge vrijzinnigen in nagenoeg alle districten de meerderheid behielden. Bovendien was de distriotsverdeoüng onrechtvaardig Tooh voelden de liberalen wel hun minderheid. Dit braoht hen er toe te trachten het land te liberailscereD, b. v. door de Christenen uit allerlei amb ten te weran, en ons het leven zoo moei lijk te maken, (partijbenoemingen, ver- volg'ng der afgescheidenen, tegenwerking der Christelijke sohool enz.) Groen van PiiDsterer is eindelijk de oa-i die de noodzakelijkheid inziet cm tegen zoo'n revolutie in do denkbeelden, het Evan gelie over te stellen. Ook de Paus in zijn enoyliek, en door hens de bisschoppen, vorklaren zioh tegen de revoltionairo denkbeelden en tegen de neutrale school. Zoo is de tegenwoordige toestand ont staan. De liberalen leven uit revolutionaire beginselen, wij uit de beginselen van Gods woord. Dearom begrijpen de liberalen ons niet.Zinbeelden zi jh in dal de religie betreft enkel ons geestdijk leven. En tooh brengt Jezus zelf telkens de stoffelijke aangele genheden der mensohen op den voorgrond. Zoo in zijn antwoord aan de discipelen van Ji hannc. Eerst oe blinden zieD, 'e dooveu hoeren, daarnader armep wordt hét évangelie verkondigd. ?5o'o in vele van meer 10 ''ent. zijn werken en redenen (spijziging ïaa groote scharen, genezingen, gelijkenissen uit het dagelijksch leveu enz) In zijn ge lijkenis van de arbeiders in den wijngaard roert Jezus zelfs het vraagstuk der wer keloosheid aan. Daarop moet inet nadruk gewezen, want ook de stembus vau 1909 staat in het sooiale teeken. Het heerlijk werken van het Evangelie komt voornamelijk uit in de lotsverbetering van den arbeider. Op de slavernij van de vroegste tijden, waarvan heden ten dage Dog iets over is in enkele landen om de oude wereldzee, door Spr. voor 2 jaar bereisd, is de lijfeigenschap gevolgd. Dii verbetert zoo geleidelijk tot de arbeider in ons land zijn gelukkigsten toestand heeft in de 17de en 18de eeuw. Arbeid gn hui- selijk leven zija dan ineengeweven. Toen bloeide op levenslust en geestelijk leven. Thans zijn we weer teruggevallen tot de slavernij, loonslavernij wel te verstaan. De verderfelijke fabrieken, die zelf8 kind en vrouw in beslag namen, vernietig den huisgezin en huiselijk geluk. Het loon regelt zich naar vraag en aan bod. Als vraag en aanbod zich wijzigen wordt dikwijls de arbeider aan den dyk gezet om dood te hongeren. Hetzelfde hongersysteem als wat sommige negerstammen op stacu- genooten toepassen die te oud zijn om te werken. Er is in den loop van den ty d naar verbe tering gezocht. De arbeider zelf streeft naar meer ontwikkeling en een beter la- vensbaataan. Daardoor is de toestand iets draaglijker geworden. Maar tooh hoort men nog telkens weer dat vreeselijke: de arbeider die te oud wordt moet maar naar het armhuis. Roept die toestand niet om verandering. «Wat moet tot verbetering gedaan", is gevraagd. De Chr. Partijen hebben gezegd: Allereerst den werkman niet onthouden den eenigen troost in leven en sterven, waaraan hjj zoo duboele be hoefte heeft. Geen neutrale schoolt wat bern krtcht en hope kan geven moet hij hebben: de Chr. School. De groote massa van het volk vraagt een vaste basis voor het geloof. Niet bij bróód aiieen zal de mensch leven, ook de ziel moet gevoed. Alleen dan zal hoogere ernst en plichtbesef worden gekweekt. Vervol gens de werkman moet arbeid hebben. De arbeid is zijn leven. „Maar niet met ta- riefpverhoogisg", zeggen de vrijhande laars, „dat fnuikt allen handel". Maar heb ben dan landbouw en nijverheid niet even goed aanspraak op bescherming? En bo vendien de handel kwijnt er niet onder. Dat loeren alle landen van Europa en Ame rika wel andere Ook in Engeland zwenkt tegenwoordig weer de meening naar het Protectionisme. Wij houden staande dat de liberalen met hun vrijhandel een massa werk onttrekken aan den Neder'andsohen werkman, en den buitenlanders gunnen. Wij stellen den eisob de arbeider moet een bthooriijk bestaan hebben, niet te laag behoeven te werken ob een niet te ge vaarlijk werk hebben. Zijn gezin mag niet verwoest. Den arbeider moet gegund staatszekerheid, d.i. ook bij werkloosheid, ongeval oi ziekte moet hij kunnen leven. Ook moet de arbeider invloed hebben op het staatsleven. Om die reden mag het kiesrecht niet gebonden aan den oensus, rasar willen we gezinshoofden-kiesrecht. «Maar] denken de liberalen daar nu anders over", zult u zeggen. In de algemeene wensohen niet. In de uitvoering wel. Daarom ons program van actiemeer recht voor de bijz. sohool, tariefswijziging, verzekering tegen alle nooden des leven», en kiesrecht aan alle gezinshoofden. Wat hebben reohts on links nu voor den arbeider gedaan In de laatste halve eeuw zyo de reohferpartijen 7 jzar aan 't roer geweest (1887-'90, 1901—'05), de libe ralen 43 jaar, In 1875 werden door een antirev. de sooiale vraagstukken aangeroerd. M^okay gaf ons een arbeidswet én benoemde een De Groot die werkzaam was in 't belang dor unbachtsnijverheid. Het ministerie- Kuyper schoof Lovink naar voren die voor den landbouw was, wat De Groot voor de ambachten was. Deze beide mannen waren bij Links onbekend, d oh R'chts vond ze en land bouw er arbeid varen wel bij de benoe ming dezer antirevolutionairen. Vervolgens werd de Polyleohnische sohool omgezet in een Technische Hooge- sohool, werden tot stand gebracht de cais- soawet, de speetwet, eerst bespot, later ge prezen, werden ingediend: in 1904 een groote uitbreiding van de arbeidswet, aen ontwerp ongevallenverzekering voor de visscherij, ontwerpen iu validiteits en ouderdomster-zekering. Daarbij werden de arbeiders in klassen verdeeld. By de hoog ste toonkla-ise werd 24 ct premie per week betaald en kreeg men f 300 rente 'sjaars. Wis voor zyn 70ste jaar ongeschikt voor den arbeid werd, kreeg ook uitkeering.Niet veel, maar ook slechts ia 7 jzar tijd. En nu de liberalen in 43 jaarv. Houten's kinder wetje, de veiligheidswet, endan zijn we uitgepraat. Tot 1900. Dan komen de onge vallen- en woningwet. Na al de misère met de ongevallenwet zal niemand dit wel een product van veel wetgevend vermogen noemeD, terwijl ook aan de woningwet vole en ernstige gebreken kleven. Ziedaar alles. In 1905 lagen een massa wetsontwerpen gereed,was 't kabinet-Kuyper aangebleven dan zouden de arbeiders nu een groote stap verder zijn. Nu zijn weer 4 jaar vermorst. En de liberalen maken zich op weer 't zelfde te doen. Denk n eens in dat de toestand van 1905 zich herhaalt en dat een liberaal ministerie Staats-pensioneering voorop schuift. Om dat alles nu is Spr. naar Nijverdal gekomen. Wellicht zulten de mensohen hier denkenlaten we den liberalen heer TeeBSolink afvaardigen. Maar gij zijt nu gewaarschuwd. Doe dat niet. Talma zit nu voor Arbeid. Hoopt in deie peiiode (-1913) klaar te komen met verschillende wetsontwerpen. Gooi nu geen rost in 't eten. Laat de dag komen dat de arbeider kan juichen. In 1905 hebben de kiezers zioh met 70,000 stemmen meerderheid verklaard voor 't aanblijven van 't ministerie Kuy per. Verkeerde distriotsindeeling heeft hem tot heengaan gedwongen. Komt er eenmaal evenredige vertegenwoordiging, wat Spr. vau harte hoopt, dan is reohts voor ver scheidene jaren aan 't bewind. Stem dan ook reohts. Laat ons Diet verder wegzin ken in het liberale moeras, maar bewaar de goede lijn, kiezers van Nijverdal. Helpt ons u verzekeren van een betere toekomst. De rede, die telkeos door applaus onder broken was, werd hartelijk toegejuicht. Dr. Schot surak het slotwoord. Landbouwtentoonstelling. Wegens enkele abuizen in ons verslag van de bekroningen gsven wy de rubriek landbouwpaarden enz., nog eens. Hengsten, minstens 3 jaar oudle pri's (f 30) Icarus Z B. S. 62 vader 4606 B. S. Inzender Nrederioa- en Bathpoldera, Ril land. Hengsten gebor ie 1907 niet ingezonden. Hengsten geb.ren in 1608: le prijs f 15) Jalor», vos met druipkol V. B. 222, inzender C. Thorensar, Waarde. 2e prijs f 10 Marnix, grys W. B. B. 229 Z B inzender J. L. Mol Driewegen. Merriës, minstens 4 jaar oud. Ie priis (f 20) Ceres, vosmerrie, 7 jaar Z. B. 37, inzender M. Kostense, Kruiningeu. 2e prijs f 15Mirra, vos, druipko', Z. B. S. 282 1904, inzendster wed. E van Hoategem, Kruiningen- Merriëo, geboren in 19 6: le prijs (f 20 Emma Polla, vosbles, V. B. 132. Z. B.inzen- der J. L. Mol, Driewegen. 2e prijs 15Emma, vosbles, inzender S. Noteboem, Kloetinge. Eervolle vermelding :Cora, zwart kol, inzendster wed. E- v, Hootegenq, Eruinty; ga.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1909 | | pagina 1