STEMBILLET D D Vóór of Tegen den Christus? Mr.A F. de Savornin Lohman No. 209 Woensdag 9 Juni 1909. 28e Jaargang. Chrisfelijk-Hisforisch Nieuwsblad voor Zeeland. BIJ VOEGSEL Vrijdag 11 juni 1909- v. d. Brink J.A.H. Goeman Borgesius H. de Savornin Lohman A. F- INLICHTINGEN. Aan de Kiezers in het Kiesdistrict Goes. verkiezing van een lid voor de Tweede Kamer Zoo moet uw stemkaart er uitzien als u ze in <le stembus gooit eu u voor (leu Rechtschen candidaat zijt. De stembus is open a s. VRIJDAG van 85 uur. Onze Candidaat. De Savornin Lobman. Jhr. Mr. A. F. de Savornin Lohman. De Candidate n. Vóór en na de Stembus. Wie niet stemt, bevordert daar door de verkiezing van een Libe raal of Socialist. Kunt gij dat met uw geweten overeenbrengen Eigen Christelijk merk. DE ZEEUW voor de in liet Kiesdistrict GOES op Aanwijzing der keuze. Namen. Voorletters. m lu Gij hebt een oproepingskaart ont vangen, daar gaat u mee naar het Gemeentehuis waar 't Stembureau <s zit en u ontvangt daar van't Stem bureau een stemkaart, en dan gaat gij naar den lessenaar, waar gij met een potlood dat daar hangt, het puntje voor den naam van uw candidaat zwart maakt. 2o. Wie zijn oproepingskaart kwijt is, kan op de secretarie gratis een andere bekomen. 3o. Wie zich vergist heeft door den verkeerden candidaat zwart te maken, of een kras of naam op zijn stemkaart schreef, die kan aan 't Stembureau een andere kaart krijgen in ruil voor de onbruikbaar geraakte. 4o. Het ONDERSTE witte puntje zwart maken, zoodat het wordt zooals op 't stembiljet hierboven. Wéér worden wij geroepen tot de ver vulling van onzen Kiezersplicht. Weer vraagt onze geëerbiedigde Ko ningin va,n ons dat wij als stemgerech tigde Nederlanders getuigenis zullen af- leggen van ons wenschen en hegeeren omtrent de hoogste belangen van ons volk, omtrent de beginselen die het staatkundige leven in dé komende parlementaire pe riode zullen beheeirschen, Van dlien," plicht gaan wij1 ons Vrijdag '1 dlezer tusschen 8 en 5 uur kwijten. De Zeeuw staat, als alle vier jaren, dat by tot u komt, om u voor te lichten, ook thans weer gereed om u dat, duidelijk te maken, en u op te wekken, waarom 't noojdig is dat gij vooral nu,! de oogen goed open houden zult, om u niet te laten misleiden door valschc leuzen of voor stellingen. Want waar 'took hij deze slembuswor steling om gaat, ligt weer zoo vlak voor ons openhet is vóór of tegen de Revo lutie; vóór of tegen hef Christelijk be ginsel. De candidaat die door de „vrijzinni gen" of liberalen wordt aanbevolen en zichzelf met de witte das om onder ons heeft vertoond, behoort tot die partij, welke zelve verklaard heeft te zijn een kind der FVansche Revolutie. Is een geeste lijke zoon van datzelfde liberale geslacht dat voor driekwart eeiuv, ook o)p ons eiland, de belijders van den Christus, de Afgescheidenen, de Buddings en v. Dijkes, de Bakkers en v. d. Meulens heftig heeft vervolgd. Ook ons district heeft voor nog geen eeuw de vervolging gekend, hun aange daan, die God wilden dienen naar de inspraak van hun hart. Toen was het hittere haal, die ons iegengrimde. Toen werden onze mannen met hoon én smaad overladen. '1 Is waar de toestanden zijn veranderd. God gaf Zijn Kerke ook hier rust. En voor vervolging kwam er vrijheid. Maai' meent men dat de strijd tegen de ons heilige beginselen feitelijk van ka rakter veranderd is? In waarheid draagt die strijd een nog veel droever karaklei'. De vroegere mannen der Revolutie bal den de vuist tegen den Christus Gods. Een hunner riep uit: verpletter dien eer- looze. Jïn hij bedoelde daar den Christus mee. Maar nu gaat men met een schouder ophalen, met een minachtend gelaat onze belijdenis voorbij. Dal, Is 't grootste gevaar dal ook ons be dreigt; en waartegen wij ernstig moeten waarschuwen; en dat ons dringt om ons te krachtiger te wapenen. Blijf met uw antithese van het politieke erf, roept do liberaal. E,n de sociaal-demo craat zegt minachtend: godsdienst is pri vaatzaak. Een private liefhebberij voor die daar lust in heeft. Maar op het terrein van het publieke leven geldt de religie voor niets; en is de dienst van God on bruikbaar. Dat is dè houding der revolutie in onze dagen. Voor de ballende vuist het kleineerend 't geeft immers niels en het be leek ent niets. O moet dit ons nog niet dieper te kwetsen Klemt nu de roeping niet des te meier om uw G(«l te belijden? Voor God en Zijn Woord te strijden als de vervolging dreigt, als de haat u tegen- griml op het publieke terrein, het is moei lijk. Maar erger is in menig opzicht deze leus der onverschilligheid. Dit kleineeren van uwe belijdenis. En daarom bovenal is onze strijd een beginselstrijd. Dit prikkelt ons immers te méér om met ons stembiljet een getuigenis van ons be lijden te geven. De leuze: scheiding van politiek en godsdienst; godsdienst is privaatzaak; is voor staat en maatschappij veel gevaar lijker dan vervolging om der religie wil ooit kan zijn. En omdat wij innig overtuigd zijn door Gods genade dat onze samenleving te gronde gaat, ons volk het beste wat. het bezit verliest, onze nationale veerkracht verslijt, als de belijdenis van Gods sou- vereiniteit, als het verband tusschen onze nationale instellingen en de Christelijke beginselen verdwijnt, daarom strijden wij met ijver en geestdrift en trekken als één man op ter stembus. En wij buigen voor alles de knie en bidden van God dat Hij land en volk genadig zij en dat de uitkomst moge too- nen dat ook nu weer in Zijne gunst de overwinning beschoren zij aan de Recht- sche partijen, die in hun wapenschild voerenGods eene in het StaatsrechtVrij heid van OuderwijsSociale Hervormingen met inachtneming van ieders recht, en belang I Onze candidaat is, als voor dertig jaren, en sedei'l 1879 onafgebroken, de heler Wij mieenen hem op de beste wijze aan Ie hevelen, door weinig van hem te zeggen. Thorbecke kon zeggen: wacht op mijn daden. Maar hij kan zeggen: zie terug op mijn daden. Ofschoon niet tot onze partij behooren- dc, heeft hij de oude liefde voor 'tGoe- scbe district en zijn oude kiezers en vrienden, ook onder de Liberalen, nóóit verloren. Hij is de staatsman, aan wiens eerlijk heid, oprechte vaderlandsliefde, heginsel- lrouw en Christenzin ook zelfs zijn felste tegenstander niet twijfelt. Hij is de werkzame, al lijd strijdvaar dige volksvertegenwoordiger, wiens wa kend oog gaat over de rechten des volks, maar ook over 't recht, der wel, en wiens streven er voortdurend op gericht is deze met, elkaar te verzoenen. Hij is de belijder des Heeren, wiens staatkunde door 'tgewicht van 'L Alziend Oog wordt beheerschl, wiens richtsnoer is het onfeilbare Woord onzes Gods; wiens hart warm klopt voor de vrijheid, zoowel voor de persoonlijke vrijheid als voor de vrijheid van consciëntie; wiens streven gerichl is op do behartiging der belangen van gansch een volk. Wij vragen op grond hiervan met volle vertrouwen opnieuw uw slem voor Itaron van H al deren Reugers heeft onlange in een vergadering van Vrijliberalen te Leeuwar den gezegd, dat de Vrijzinnigen verplicht waren de rcchtsclie partijen te bestrijden; Oül)AT de rechtsche partijen het woord van den Christus, dat het den gehuwden niet geoorloofd is uit allerlei oorzaak van elkaar te scheiden, bindend achtend voor onze huwelijkswetgeving. Hierdoor is OPNIEUW open haar geworden, dat de Vrijzin nigen strijden tegen het gezag van den Christus in de Staat kunde. Wie op staatkundig gebied voor den Christus bnigt, wordt diiiiv- oni door de vrijzinnigen be streden. I>e vrijzinnigen hebben den Christns uit de openbare school gebannen. Zij wenschen Hem tfók te bannen uit onze wet geving. In den grond der zaak gaat ook thans de strijd weer: Vdór of tegen den Christus! Candidaten zijn ditmaal de heeren dir. v. d. Brink, Goeman Borgesius en ons aftredend lid De Savornin Lohman. Beide eers (genoemden treden naar voren met 'I beginsel van hieit Staatssocia lisme, laatstgenoemde met 't beginsel dier hoogste vrijheid. Tusschen deze beginselen zal 'tin de toekomst gaan. Onder hen die dil verkiiezingsnommer in handen krijgen zijn er velen, die voor zich de keuze al gedaan hebben. Welnu, zij hebben dan ook onze voorlichting niet noodig. Zij leggen dil blaadje eenvoudig Ier zijde. Maar er zijn or ook, die nog nader wenschen ingelicht Ie worden. Voor hen is deze courant bestemd, -als zij komt met de vraag :wienkiestgij? Over den candidaat dr. v. d. Brink zwijgen wij. Zijn partij stelt zich op 't standpunt van den klassenstrijdzij heeft zich in 1903 van 't gezag meester gemaakt, de slaking doorgedreven, welke de maat schappij in gevaar bracht, duizenden men- schen dupeerde, het verkeer stop zette; onze jongens noodzaakte den huisielijkcn haard te verlaten, ten einde, desnoods met 't geweer, haar misdadige woeling te stuiten. Dit zullen wij nooit vergeten. Wat wij van een partij, die uil zulk een beginsel leeft, en tot zoodanige prak tijken dc toevlucht neemt, te verwachten hebben, is in 1903 gebleken. Geen enkele huisvader die toen de last en 'I nadeel er van gehad heeft dat zijn jongen ontijdig onder dienst moest komen om spoorwegdiensten of wat ook te komen doen, tengevolge va,n dit fanatiek bedrijf der sociaal-democraten, zal '1 ook maar in de gedachte komen, zijn slem aan v. d. Brink te geven. Maar ook Goeman Borgesius kan onze man niet zijn. Wel is hij een bekwaam slaatsman en partijleider, een schaakspeler eerste klas, die naar de omstandigheden 't 'meebrengen de stukken op 't politieke schaakbord weet te verzetten; maar van een staats man wordt meer verwacht dan schran derheid en gewiekstheid, twee eigenschap pen die niet zelden de staatkunde in dis- crediet hebben gebracht; maar er wordt ook va,n hem verwacht een leven uit een zelfde beginsel met hen die hem afvaar digen. En nu heeft mr. Borgesius 't nooit ver heeld dat hij is liberaal; en de liberale partij zoo sprak mr. Cort v. d. Linden die eenigc jaren minister is geweest Iegelijk met dezen candidaat de li berale partij is voortgekomen uit die E ran - sche Revolutie. Die beginselen der Revolutie zijn door mr. Borgesius al de 30 jaren dat. hij Kamerlid was, steeds verdedigd. Daarvoor heeft hij altijd gestreden. Onder anderen bij de Grondwetsherziening van 1887 kwam dit. uil. Het zou ons te ver voeten om dat alles op te sommen. Hij heeft 'took getoond bij de behandeling van die Schoolwet van Mackay in 1889 die hij met groqle felheid bestreed, |en waar tegen hij dan ook tot den einde princi pieel is gekant geweest. De vrijheid die hij voor zijn partij eischte gunde hij aan de voorstanders der vrijte school niet. Gelukkig dat hij een poos minister is geweest, en toen wel een weinig tot andere gedachten is gekomen. Maar 't ongelukkige is bij dergelijke knappe staatsliedenzij komen in den regel pas tol andere gedachten wanneer 't Ie laat is. Zoo heelt mr. Borgesius die mlet zijn blanco artikel den val van het laatst vorige Kabinet bewerkte, 'took op zijn geweten dat van al de prachtige sociale wets ontwerpen van dal Kabinet niets terechl gekomen js. Het door hem in 't leven geroepen Ka binet toch trok alle wetsontwerpen van zijn voorganger in; en toen.'tin 1907 aftrad had 'ter niets voor in de plaats gegeven, dan 'I arbeidscontract, dat nog van een vorig Kabinet afkomstig is. Wie nu onzen candidaat kiest, helpt daardoor 't Rechtsche mini sterie, dat nu sinds zeventien maanden tot veler genoegen aan het roer is, be stendigen. De verkiezingscampagne is iin vollen gang. Wees voorzichtig, met niet alles te gelooven, wat men u in deze dagen wijs maakt. Herinner u (dén stembusstrijd van 1905. Vóór de stembus was er eigenlijk geen leugen te ,goied om maar het door de vrijzinnigen gehate Kuyper-Kabinet. ten val (ie brengen. N a, |de stembus zag men, dit eeniger- matie in, en werd het meermalen ietwat bedekt uitgesproken. Doch het kwaad was toen gesticht, en de bedrogen kiezers kregen niet wal hun was beloofd. Inderdaad, ook nu bij die aanstaande stembus van 1909 mag wel terdege wor den herinnerd pain de onzedelijke actie, waardoor in 1905 het Christelijk Mini- sterie-Kuyper werd weggebannen. Vóór de stembus zongen de jonge liberalen hun opzettelijk vervaardigd „stembuslied, te zingen in paganistische vergaderingen", waarin o. m. voorkwamen idieze door-em-door leugenachtige woorden „In naam vau de vrijheid moet Kuyper d'r uitDe man, die zooveel heeft be loofd; Die vier jarien niets voor h e t v o 1 k h e e f t g e d a a h. Maar t volk van zijn rechten berooft." N a die slembus aanvaardde in Septem ber 1905 Jhr. Roëll het voorzitterschap der Tweede Kamier met deze woorden: „Mijne Heeren, het parlementair tijidvak, dat wij zijn ingetreden, zal van ons blijk baar veel vorderen, tot geregelde behan deling van m enig gewichtig on t- werp van wel, dat getuigl van de werkkracht van hiet onlang s af g e treden minis ter ie". Vóór dei stembus spotte men van vrij zinnige zijde allerwegen met „den sim- pelen rijksdaalder", dien Dr. Kuyper voor de 70-jarigen zou bestemd hebben; uitte de heer Raodhüyzen zijn bekenden uit roep: „Wat heeft. een dooie aa|n; pensioen?" en beloofde men als het were ^.koeiein, met gouden ho rens." N a de stembus kwam in December 1905 dc vrije-liberale Nieuwe Cou rant verklaren„Hel is waar, dat er van links vtórkiezingscritiek pp Kuyper's omwerp van ouderdoms- en invaliditeits verzekering is geoefend, die luchtspiege lingen van uil de schal kist be schikbaar sl el De in, mil li oenen guldens deden r ij z e n voor die oogen icter behoeftigen en aan dit vraag stuk een beangstigenden omvang hebben gegeven, welke de oplossing des te moei lijker maakt." V r die stembus heette de lageromder- wijswet een ramp voor het land, die on gedaan moest wordein gemaakt. N a de stembus schreef het Liberale Kabinet: „De heropening van dien strijd, bij de jongste wijziging van de wet op bet lager onderwijs gevoerd, ligt niet in de bedoeling der regeering." Vóór de stembus protesteerde schier de ganscbe vrijzinnigheid tegen de Hoo- g e r Onder w ij j s w e t N k d'e stembus kwam de liberale Prof. van Geer verklaren, dat er 1hans meer waarborgen waren voor het weten schappelijk gehalte van dc studenten der Vrije Universiteit, dan van die der Open bare Universiteiten, en dat men zich moest haasten dat het nu weer gelijk kwam. Vóór die stembus daverde geheel Ne? derlamid van ld© leuzen, dat er moest, wor den bezuinigd op de uitgaven voor militaire doeleinden. N k de stembus dreef de liberale oor logsminister met bezuiniging den spot. Een kind in de wieg riep al om bezui niging, zoo verklaarde hij spottend. En de vrije-liberale Nieuwe Courant schreef in December 1905: „Het is waar, dat van links dén kiezers bezuinigingen, vooral op militair gebied, (ook van der Zwaag sprak daarvan met snijdende stem), zijn voorgespiegeld, die men geenszins wist fe zullen kunnen 'doorvoeren, en die dan a o k d oor dil K a b fi 'n e 'It zeer stel lig n i e I aangebracht zullen worden". Vóór de stembus hekelde de vrijzin nige Mr. van Raalte de door Minister Harte voorgestelde 5 opcenten op de ver mogens- en bedrijfsbelasting als „ondeug-: 'dielijk en gevaarlijk". N a de stembus nam dezelfde Mr. van Raalte zitting in bet ministerie-De Mees ter, dat een voorstel doordreef tot hef fing vanniet 5maar 10 opcen ten, terwijl achteraf bleek, dat dit vol strekt qnmoodig wasEn toch stemden zelfs 'de Sociaal-democraten pr voor! SC HANDELIJK I I Zoo ziet gij, hoe 't. in 1905 is gegaan. Past dan op, dat men u niet wederom bij den neus neemt Men smaalt, dat bet. verzekeringsstel sel door Minister Kuyper geboden, doch geheel buiten zijn toedoen niet tol. stand gekomen, copie van het Duitsche is. Laat dit zoo zijn. Eien stelsel, het welk den arbeider een pensioen (geen aal moes) verzekert van minstens f2.52 tol, f6.12 pier week (in de hoogste klasse) is zeer aanbevelenswaard, en niet ver werpelijk, omdat het ook in Duitschland bestaat. Dat. hindert immers niets. Doch wat. dr. Kuyper bood, is méér dan een copie vain bet. Duitsch model. Want. in bet stelsel-Kuyper werd óók' gezotrgd voor de weduwe en den wiecS', hetgeen in Duitschland ;niet bet. geval is. Volgens bet ontwerp-Kuyper zou de Wé- duwte ontvangen f2 per week. Voor elk knid beneden de 16 jaar en daar boven nog f 0.50 per week. Een wteduwe met. 6 kinderen beneden de 16 jaar zou dim wekelijks .o)ntvangen f4. Daardoor onderscheidt het stelsel-Kuy- per zich gunstig van bet Duitsche stel sel, om nu tie zwijgen van wat de Bond voor Staatspiensiomeering wil, (die den iin- valiede, de weduwe en den Wtees on barmhartig voorbijgaat. Zorg voor (de weduwe en den wees is volkomen naar 'dé Schrift, dié ons op schier plkle bladzijde toeroepl

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1909 | | pagina 5