N1ËUWSBLAD VOOR ZEELAND. schrijving ;erij itpoters No. 129. 1909. Woensdag 3 Maart 23e Jaargang. GHRISTELIJK- HISTORISCH voningen Malms. ige Mosterd. ilenstbode. [aarden, Iheijnsdijk, ♦sknecht. ddelburg K)P k)P ÏÖP te mesten. )OP iÖP >OP~ MEST ÏÖP ÏÖP ÏÖP (GEM. :©idL VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN "DE COALITIE; uit m mm. s. aanvaarden, uwland. uw- en Weiland, uw- en Weiland, eiland, een. AN LEEUWEN, •<7, en ls eiken ïur, Café Lange n. ns Boerderijen fpswink«l. spsom kan er op 8 Maart bp den LINDERHOÜD, ld (reu), hoogte tdres M. P. DE O 165, Middelb. Maart van haar faaihaver bp CE, Brigdamme. drie, rekening 2 ril, bp Serooskerke. Jonderdag Schuiffelstraat. Woensdag één uur e TJAARDA. [vaars» Jc. KOPPEJAN e 1 a n d e. SR, Armmuiden. }er, bp P. WISSE, |m m e. |n Noord-Beveland 70 kilo, bp JAC. |e n e. JOZIASSE te leerste kwaliitet VER, Sier in Zeeland één Wolphaartsdyk. of met Mei aar, benoodigd bp Idorst, Middelburg. |n Mei a.s. LN DEN EN DE, Lei iLDERMAN, evraagd Adres WHTJ- loordstraat. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers0,02®. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 ''ent. jeu De opgaaf van den spoordienst komt in dit nommer voor op de ge bruikelijke plaats. i. Onlangs stond een huis in brandop bet dak wierp een petroleuse voortdurend olie in het vuur. Op straat stonden twee brand weermannen, de een met een handemmer, de ander met een behoorlijke brandspuit. Ongelukkig konden zp 't dak niet bereiken om de petroleuse van 't dak te verwijderen, want hunne ladders waren te kort.La&t ons, zei de een, onze ladders aan elkaar vaBtbin den, dan klimmen wij samen naar boven en werpen de petroleuse er af. Dank u wel, zei de ander, want met uw handemmer kunt ge niets uitrichten voor zulk een coalitie be dank ik. Inmiddels brandde het huis af en de petroleuse had haar zin. Gelpke vertooning aanschouwen wij, waar Christenen, die voortdurend verkonr digen dat de grondslagen onzer staatsin stellingen ondermijnd worden, indien de liberale partijen oppermaohtig zijn, zich tegen coalitie bp de stembus verzetten,om dat de verbondenen geestelijk niet bp elkaar behooren. Liever den liberalen, ja den sociaal-democraten vrp spel gelaten, dan elkander bp de stembus te steunen met het doel om althans aan enkele geestver wanten eenigen invloed te vei zekeren. En zij die aldus handelen begrijpen niet dat, evenals de beide brandweermannen, door niet hnnne ladders saam te binden, de petrolense op het dak vrp spel laten, zoo ook zij zei ven feitelijk door kan onthouding juist hen steunen, voor wier verderfelijker» invloed zp zelve waarschuwen. Het is natuurlijk mogelijk, dat een pro- teatantsch Christen een sociaal-democraat minder gevaarlijk vindt dan een Roomsch- Katholiek. Alles is mogelijk, ook dat. Maar men erkenne dan ook, dat men den S.-D. verkiest boven den R -£. en noeme dit niet een sofisme", het is eenvoudig de naakte waarheid en dat blijft zp, al hindert ze mis schien onze consciëntie. Zoolang van onze stem niet afhangt wie zegeviert, kunnen wij ons van stemmen onthouden. Maar waar het op een of op enkele stemmen aankomt en men weet zelden of dit het geval zal zijn, daar wordt onthouding steun. Dat is een logische noodzakelijkheid. Wie, met dr. Bronsveld, liever liberalen aan het bewind ziet, dan mannen van rechts indien zioh daaronder ook A.-R. en R.-K. bevinden hij stemme eenvoudig links. Maar hij make zioh niet diets, dat hij, door thuis te blij ven, de liberalen niet in de kaart speelt. Overigens blijft het ons steeds een raad sel, welk gevaar er kan steken in samen gaan bij de stembus met R.-Kals maar de gekozene van de R.-K. onafhankelijk blijven mag. Aangenomen dat bij, met het oog op herkiezing, ook de R.-K. kiezers te veel naar de oogen ziet, is er zelfs dan toch niet altijd nog meer kans dat in chris telijke richting zal worden geregeerd, dan wanneer iemand van de tegenpartij zijne plaats innam P Was het ait vrees voor Rome's invloed, beter geweest de openbare sohool met haar neutraliteit in volle glorie te laten bestaan, dan haar met behulp ook vau de R.-K. te bestrijden Zeer zeker, het komt niet alleen op «succes" aan maar toch ook niet op doelloos gepraat! Het is zoo, de hoogste roeping van den R.-K. is de gehoorzaamheid aan «den Ste dehouder van Christus op aarde". Maar wat deert ons dat, zoolang die Stedehouder ons niet beletten kan in ons land ons te houden aan de beginselen, die ook wij C.-H. op politiek gebied zijn toegedaan en in de grondwet zijn gevestigd Wanneer hebben ten onzent de R.-K. gereageerd tegen die grondwettelijke bepalingen Aldus De Nederlander in baar nommer van 28 Februari. Men doe er ook van anti-revolutionaire rijde zijn voordeel mee. 2 Maart 1909. Voor de kiezerslijsten lette men alsnog op de navolgende belangrijke datums 23 Maart: ter visieligging en verkrijg- bsarsieüing der kiezerslijst en bijbehoo- rende lijeten. 23 Maart tot en met 15 Aprilgelegen heid tot reclame. Tot 21 AprilIer visieligging en ver- krijgbaarstelling der reclames. Vóór 15 Meidefinitieve vaststelling der kiezerslijst. In de jongste vergadering der Liberale Unie onder voorzitterschap van mr. Goe man Borgesius heeft een spreker gezegd dat de wet-Kuyper aanleiding hoeft gege ven tot het stichten vau alieriei kleine christelijke schooltjes, waar niets geleerd wordt en waardoor 't peil van het onderwijs is gedaald. De spreker heeft deze beschuldiging niet met bewpzen gestaafd, dus kunnen wp zpn klacht stilzwijgend voorbijgaan. De klacht is een beleediging voor die vele chr. onderwijzers die met ijver en lust dagelijks opnieuw al hunne krachten in spannen om den leerlingen nuttige en noo- dige kundigheden aan te brengen, in con currentie met de onderwijzers der in vele opzichten nog maar al te zeer boven de bij zondere scholen bevoorrechte openbare school. Laten wij die chr. onderwijzers steunen door ons gebed en met onze sympathieën. En laten zp zeiven zich zoo krachtdadig inspannen bij al hun onderwijs, dat over vier jaar in 1913 de spreker nit de Liberale Unie alleszins gedrongen worde te erkennenik heb in 1909 mis gezien Ik heb niet alleen een onbewezen, maar ook een onjuiste beschuldiging tegen de onder wijzers der chr. schoolss uitgesproken. De schoolstrijd is belangrijk gewijzigd- Mr. Van Houten heeft in een zijner Staat kundige Brieven vastgesteld dat de gesub sidieerde groepscholen een blijvende plaats hebben erlangd naast de openbare school, en haar die plaats zijnerzijds niet meer be twist wordt. Ja zelfs, hjj gaat nog een stapje verder, en zegt Aanvankelijk werkt de nieuwe wetge ving ten gunste van kerkelijke groeps- scholen, maar in beginsel is het sub sidiestelsel gelijk voor alle, ook onker kelijke en antikerkelijke scholen. In zoover is de schoolwetgeving van Mac- hay Kuyper onpartijdig. Wat op school gebied te doen overblpft, zpn zuiver administratieve maatregelen, om mis bruiken, waaronder allereerst is te re kenen een financieel en paedagogisch nadeelige versnippering van het school wezen, te voorkomen, en om te zorgen, dat alle onderwijs, het van overheids wege en in gesubsidieerde scholen ge- gevene beide, deugdelijk en degelijk zp. Zoodat ook op dit punt 't optreden van 't ministerie-Mackay en dat van 'tkabinet- Kuyper volkomen zijn gerechtvaardigd. Indien op 't antirevolutionair program van aotie als wensob voorkomt, afwering van te late uitbetaling der rijkssubsidie aau de bijzondere scholen, dan zullen wjj dit van harte toejuichen. Immers 'tgaat als regel tegenwoordig zoo dat men een heel jaar uit eigen fondsen moet doen sohoolhoudeD, en men dan ge meenlijk eerst in het tweede kwartaal van het volgend jaar het uitgegeven geld terug krijgt. Dit eisoht een bijeenbrengen van gelden dat vaak veel ongerief veroorzaakt. Wegneming van dit ODgerief zou tevens wegneming van een kleine rechtsonge lijkheid zijn. Immers aan de openbare sohöol schiet 't Rijk de gelden voor, waarom zou zoo danig een voorschot aan de bijzondere sohool ook niet kunnen verleend worden t Maar ook in de guaestie van den school- bouw moet 't tussohen ons en onze tegen partij in het reine komen. Thans staan we voor deze ongelijkheid, dat de Openbare sohool alle kosten voor den bouw uit de Overheidskas neemtvoor drievierde uit de Gemeentekas, en voor één vierde uit de kas van het Rijk terwijl de Bijzondere sohool alle kosten van den bouw uit eigen fondsen moet vinden, en slechts de rente van één vierde uit de Rijkskas ontvangt. Nu is er niets dat zoozeer aan het op komen van de Bijzondere sohool in den weg staat, als juist de moeilijkheid om die bouwkosten te vinden. Reeds op de dorpen, maar vooral in de groote steden, waar èn de bouwgrond zoo duur is, én de scholen aan bouw zooveel meer kosten. Indien ook dit eens bon verkregen wor den, dat onze seholen en de Staatsschool hierin op voet van (rechts) gelijkheid kon den behandeld worden. Ons dunkt ook hierin zouden alle anti revolutionairen 't met 'i program van aotie eens zijn, indien 't er op stond. Dezer dagen zou (te Vlaardingen) een avondvergadering gewijd zijn aan opzette lijke Godslastering. Het is gruwelijk, wat te dezer zake in de «Vrije Socialist" wordt gesohreven. Veel te gruwelijk, dau dat we het alles aan onze lezers publiek zouden kunnen oorleggen. De anarchist Rijnders heeft zich voorge nomen, Dinsdagavond zijn atheïsme te luchten on heeft alle predikanten en pas toors der gemeente uitgedaagd om God te komen verdedigen. En dan lezen weo.m.in de Vrije Socialist: «Voor die lni, ik meen dedominee'sen pastoors, is het om razend gek te worden, als nu ook al zulke Godvergeten zondaars over God en zijn doen en laten willen meepraten. Ik denk voor 't naaste, dat ze hun oat- siag hij God zullen indienen, ais ie niet verhindert, dat Rijnders over die zaken komt spreken Komt hij, Rijnders, toch en takelt hij dan werkelijk God af en na tuurlijk ook het werk van de Preekmajoors, dan zullen ze niet langer kunnen aanblij ven het ontslag zal moeten ingediend worden. Immers als God inderdaad toelaat, dat een heel gewooD, doodeenvoudig meccck als Rijnders, daar op den lGen Februari a. s. gaat spreken over God, en dan nog wel oei Hem in een hoek te duwen, dat is dan omdat ie er geen snars aan doen kan, zoo'n God, die de macht □iet bezit om tegen te gaan, dat men zijn werk afbreekt". Dit kleine stukje is voldoendehet schrijven gaat op die manier, inzonderheid over de predikanten, nog wat voort. Het is te schandelijk om het alles te vermelden. Maar is het niet droevig, dat men tegen een dergelijke publieke Godslastering machteloos staat? Wordt een mensoh aangetast in eer en goeden naam, dan is er de wet, bedreigend gevangenisstraf, geldboete en desgewenscht schadevergoeding voor den gekwetste. Maar aan Godslastering mag vrijelijk en publiek een gansohe avondvergadering worden gewijd. En over God mag door een verdwaasd sterveling in de Vrije Socialist op de meest lasterlijke wij se worden geschreven. (De Botter dammer.) Ervaringen. De (a. r.) Rotterdammer ontleent aan de S, en V. bode eenige «ervaringen" van een bivzerskweeker". In kleine plaatsen is dat kiezers kweeken niet zoo moeilqk. Te Goes bijv. hebben de twaalf gedelegeerden der Kiesvereeniging 't al heel gemakkelijk. Ieder neemt er een stuk of wat voor zijn rekening, die hij het beste kent en 't zekerst weet te zullen tref fen do afspraken worden geboekt, en op de Kiezerslijst wordt de vrucht van ieders arbeid openbaaris 't under?, dan zit er wat op voor den verzuimer in een volgende vergadering. Ter eere van Goes zij echter gezegd dat dit nog nooit noodig was. In kleinere plaatsen gaat 't natuurlijk nog gemakkelijker. Daar neemt de man 't op zich die te midden vaa zijn volkje woont en er eenigen invloed heeft. Maar in greotere plaatsen, gelijk Mid delburg en Vlissingen, wordt 't werk al zwaarder. Toch doet men 't daar met lust en Vlissingen vooral mag zeggen, ook met succes. Nu dan, om vooral onzen Middelburg- schen en Vlissingschon propagandisten een hart onder den riem te steken nemen wij 't verhv al van den man uit Hilversum uit De Rotterdammer gaarne over. Eerst dan diens ervaring omtrent het bezoek bij een eigenwijzen man «Klokslag aohfen", had Jansen den vorigen avond gezegd, en hij wis er. Met ons beiden waren we al heel wat avonden op stap geweest, om kiezers «te maken" en eiken dag was onze bundel «aangiften" dikker geworden. Nog een paar avonden van goed opschieten, en dan zou het zaakje, wat ons betreft, klaar zijn. Maar dien bewasten avond zou het niet "rillen. 't Weër was al niet plezierig. Natte, vieze sneeuw. Verraderlijke goten. Neen, dat vc-rrneerderde onzen lust nieten, was het niet zoo gauw den 15en geweest, dan hadden we 't beiden graag wat uitgesteld. «Smerig bij den weg", kwam Jansen binneD, «je sohaamt je om bij dejmen- aohen in kuis te komen". «Jij je sohemen 1" riep rn'n vrouw uit, die Jansen wel beter kendo. „Kom 'k zal jullie nog maar gauw even een bakje koffie inschenken". Onderwijl zooht ik mijn inktilesohje dat vroeger onzen hniselijken voorraad laurierkerswater bevat had. Het bleek, dat »moeder" het veiligheidshalve maar uit het bovenzakje van rn'n «goeie" jas had gehaald. Formulieren en notitie boekje zaten nog veilig binnen. «Waar is de reis eerst heen vroeg Jansen toen we gingen. li.'o notitieboekje gaf aan „J. Snijder, Kraanstraat 91aa, Kleermaker, gekomen van Delft, moet waarschijnlijk belasting biljet inleveren". ,'k Ken hem niet, jij Ik ook niet, maar Kraanstraat 91aa vonden we wel, zij het ook ten koste van een half dozijn lucifers. We waren gewoon, dat Jansen optrad, ik voor secretaris fungeerdedies belde Jansen aan. We hoorden zoo laat als het was daar binnen nog een onbedwongen kinder gejoel toen stampen op den zolder, en even later een paar kindervoetjes in de gang, 't deurraampje ging open. Maar 't kind scheen te schrikken, want rechts omkeert ging het weer naar achter, 't Eerste wat we beluisterden was«Nou zeg op, wat whster". Geen antwoord. „Nou? de mellukboerWeer geen antwoord, doch inmiddels was een kleine guit naar voren gekomen en riep luid keels naar achter„D'r zijne twee héee ,re''toen kwam moeder zelf. Jansen begon z'n taak »Wel moeder, is je man thuis we wilden hem graag wel eens even spreken." De deur ging opeD, en ongevraagd, ongeweigerd, gingen we maar naar binnen op het licht af, waar drie spruiten van het echtpaar elkaar met luid gejuich onder tafel door achterna zaten. «Müüq", riep moeder onder aan de trap, en toen beurtelings tot de kinderen en tot ons: «Jongens hou nou toch 's op.... zeker van de kerk hibedaar nou tooh eens we krijgeu ruig weerouder lingen f" (begrijp eens, we zijn even der tig, maar, 't is waar ook, we «oolleotee- ren" Zondags wel eens) Jantje pas nou op... u mot maar niet naar de rom mel kijken Betje, Wim 'n mensoh in 'n huishouen is altijd druk toe non gaat u zitten, hier zoo zei je 't is laten 'n vrouw is net 'n slaaf'. Dat laatste geloofden we hier wel maarwe waren geen ouderlingen, en Snijder was inmiddels van boven geko men, gelukkig. Na diens«Stil jonges Wil heeren" kon Jansen onze boodsohap beginnen. «U is van Delft gekomen" f „Zeker, coupeur-tailleur uit 'n eerste klas zaak van Ja, ja, ja, en u hoort tot de Antirevo lutionaire partij is ons medegedeeld" f „Aha, zeker om oenten hé,als het daar om te doen is, weten ze je wel te vindeD, anders zie je geen menseh, maar afijn, 't kan me niet schelen ook, laat ze maar wegblijven I Jansen had wel weer lust om even ouderling te spelen, en ik, eerlijk gezegd, ook. Wé lieten dat echter na, en merkten alleen maar op, dat we niet dm maar over de oen ten spresen wilden -. »U hebt in Delft immers belasting betaald P We wil len zorgen dat u dezen zomer kiezer zijt". „Zeker heb ik belastiug betaald, zeg eens vrouw hoeveel soorten P" „Wel twee papieren bij Vermeulen en een van de stad P" „Ah zoo, dat is in orde. Wilt u dan zoo goed zijn 'n biljet mee te geven, dan zul len wij Jansen moest even ophouden. Wim had z'n vader bijna omver geloopen en kreeg 'n aframmeling, waardoor moeder bijna weer san 't huilen sloegdan zullen wij dat voor u indienen". «Niks noodig man, 'k heb geen ptpÏ9- ren meer ook, is 't niet vrouw f Als ik betaald heb, gaan ze een, twee drie déér de kachel in, en ze zeilen knap wezen, als ze dan de centen van mij nog 's krijgen t «Maar dan is u hier geen kiezer". »Ik geen kiezer t wil ik je eens wat zeggen, ik stemmen hoor 1 Wat zonen ze denken". We deden nog tal van vergeefsche pogingen, wilden 'n duplicaat" doen aan vragen, alles vergeefs. Snoder bleef er bjj«Niks noodig man, ik ga stemmen". Toen we bniten waren zei Jansen „'n Goeie examenkiezer, Italiaansch boek houden met z'n kwitanties in de kachel"; ik practiseerde even over Dr. Kuypers geschrift: Antirevolulitionair ook in uw huisgezin. Daarna komen de bezoekers bij een man, die «nit principe" nooit zijn belasting be taalde Maar we gingen verder. Met den rag naar den wind keken we onder een lantaarn even one boekje na W. Schralius, heeft in 1907 z'n belas ting niet betaald, Kraanstraat 180". Het was niet ver weg, en voetje voor voetje, met het hoofd voorover, tegen de kledderige vlokken in, gingen we zonder te spreken voorwaarts. We wisten onzen cliënt beiden wel te wonen, hij was bekend, 41 te goed be kend. Geen slager, geen bakker, geen kruidenier of ze hadden gedachtenis aan Schralius, vanwege onbetaalde rekenin gen. Schralins verbrandde zijn kwitan ties niet zooals Snijderwie hem nog leverde, deed 't nooit, anders dan »handjg contantje", wie hem op rekening leverde was zijn geld kwijt. Weinig hoopvol gin gen we het hokje binnen. Kijk, hij ging net achterom. Hij zag ons, en wij hem. Toen we aan gebeld hadden kwam een meisje vau een jaar of vijftien met papillotjes in 't haar, resoluut naar voren, en zonder dat we iets gevraagd hadden zei ze reeds„Fa is niet 'e-Verwest Goes.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1909 | | pagina 1