NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND No. 113. 1909 Vrijdag 12 Februari. 23e Jaargang. HISTORISeH CHRISTELIJK- VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN es9 IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers0,02®. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 ''ent. 11 Februari 1909. Gaarne herinneren wij dat Vrijdag de heer Dop, van Amsterdam, te Goes in een te verwachten tzlryke vergadering van alle belanghebbende winkeliers, zal spreken over den kanker, die knaagt aan hunne welvaart, en aan die onzer Gezinnen. Het geldt de quaestie //spoediger betaling". Deze quaestie is ook reeds elders onder de oogen gezien. Met name te Nymegen is door de winkeliers een motie tot invoering van een stelsel van spoediger betaling aan genomen en uitgevoerd met succes. Be sproken kan worden of dit ook te Goes niet kan. 4c De partijen en de vrijheid. Mr. Tydeman (het vrij-Liberaal Kamer lid) heeft te Leeuwarden een politieke rede gehouden, waarin hij zijn partij als de partij van de Vrijheid deed poneeren. Vrijheid, zoo zeide hij, ja, die willen ook andere partijen. Maar dan is het niet de echte vrijheid. Er wordt gezegdalle partgen willen de vrijheid hooghouden. Ja, maar welke vrijheid en waarvoor P De sooiaal-demo- oraton om het private grondbezit op te heffen. De Roomsohen om hun kerk uit te breiden en de kerkelijke maeht in Nederland te ontwikkelen. De calvi nisten roemen ook in de vrijheid, om dat zij daarmee de in 't bijzonder aan hen geopenbaarde waarheid anderen willen- inprenten. En de vrijzinnig-de mocraten hebben ook de vrijheid lief, maar spreker meent, dat de opvoed kundige waarde van hun wetgeving niet kan strekken om de individneele ont plooiing te bevorderen. De anti-revolutionairen .komen er dus nogal goed af, al duidt deze spieker hen onder een anderen naam aan. De aan ons geopenbaarde waarheid aan anderen inprenten, wat iets anders is dan opdringen, geschiedt bij voorkeur door de Christelijke school. Precies hetzelfde wat de Liberalen ge daan hebben door middel van de openbare sohool. Bedoelde mr. Tydeman nu ons streven als tegen de vrijheid ingaande te veroor- deelen, dan heeft hij hiermede den staf gebroken over het jarenlang volgehouden dwangsysteem zijner eigen partij ic zake de neutrale Staatsschool. De openbare sohool seotesohool der modernendit gevleugeld woord van Groen wordt dan op ondubbelzinnige wijza van die zijde reoht gedaan. V De liberalen anticlericaal. In deze zelfde vergadering voerde nog een andere oud-Liberaal het woord. Het was mr. Van Weideren Rengers, het Eerste-Kamerlid. Deze merkte op dat de Liberalen bij de verkiezingen een leus, een ory moes ten hebben. Ér is lang naar gezocht, maar de beste, de eenige leus, zoo vond hij, zal moeten zijntegen het clericalisme. 't Is voor de liberalen moeilijk, een lens vast te stellen. Naar spreker's mee- nicg zal bij de aanstaande verkiezingen het anti-elerioalisme op den voorgrond geBteld moeten worden. In die meening is hij versterkt door de houding der rechterzijde in den laatsten tijd. Giste ren nog in de Eerste Kamer, toen toe vallig het teere onderwerp: eohlsohei- ding ter sprake kwam, blsek, dat de mannen der rechterzijde zioh bij dit punt van burgerlijk reoht uitsluitend laten leiden door geloofsoverwegingen. Daar is samenwerking ondoenlijk. De leus antiolerioaal is van ouds de leus der Liberalen geweest. Geen wonder dat een oud-strijder als de heer Rengers haar weer aan de hand deed. Maar met die leus is de oude Liberale partij te gronde gegaan. Hoe kan men er dan nog mee aankomen. De heer BoDgers zegt 't u duidelijk. Hem hinderen de geloofsovertuigingen. Net ais vroeger. Maar nu onvoorzichtig genoeg in 't debat gebracht mot een herinnering aan 't protest van Beohts tegen 't gemakkelijk maken der Eohtsoheiding, en 't kloeke ver weer van den minister van justitie tegen 't Liberale streven om den huwelijksband losser in plaats van hechter te maken. Het huwelijk, een der grondzuilen van ons volksbestaan, is al sinds jaren onder den draDg der Liberale partijen op losse schroeven gezet. Aan dat streven willen de «olerioalen", minister Nelissen voorop, paal en perk stellen. En daarom anti-olerioaal I Kan het ergert 4c Tegen God in het Staatsrecht. Geen theocratische maar een democra tische regeering verlangen wij. Zoo sprak de leider der vrijzinnig-demo craten, mr. Treub. Sn de leider der vrij-liberalen, mr. Tyde man is 't hiermee eens. Op een vraag waarom de vrij-liberalen in Friesland met hun christelijk getint manifest zioh niet aansluiten bij de ohriste- lijk-historisohen antwoordt deze staatsman: Een wonderlijke vraag ook, omdat de ehristelijk-historisohen zioh blijven stel len op het theooratisohe standpunt, vheo- oraten blijven in bun beginsel en op treden. De leerstellige waarheid is en blijft voor hen loetssteen in het staat kundige. Juist, geen theooratisoh standpunt, dat wil zeggengeen God als de Bron van Reoht en Gezag. Geen leerstellige waar heid toetssteen in 't staatkundige. Maar zoo is dan ook tegelijk de klove tussohen vrij-liberaal en vrijzinnig-demo craat overbrugd, en staan deze twee bloed verwanten van Links straks weer naast elkaar in den strijd, ook tegen de ohristelijk- historisohen. 4c De LiberaleUnie en de Staatspensioneering De oud-minister De Meester heeft te Zuidhorn als unie-liberaal 't program der Liberale Ucie verdedigden daarbij ook de quaestie der Staatepensioneering ter sprake gobraobt. 4.an 't adres der voorstanders van dit stukje staats-sooialisme heeft hij lieve woordjes gezegd. Ja zelfs in beginsel heeft hij zioh met hun standpunt vereenigd. De afglijding aan dien kant is derhalve reeds begonnen. Maar maar de quaestie is maarhet is niet uitvoerbaar. Men meent, dat wat in Engeland mogelijk is, ook hier mogelyk zal zijn. Is dat juist P Men bedenke, dat Engeland reel rijker is dan Nederland Eo zon men hior tevreden zijn met wat men in Engeland doet f Oaar ontvangt de 70-ja- rige pensioen9als hij niet tot de bedeelden behoortEo dan in Engeiat d k st de ouderdomsverzekering ruim 90 millioen gulden per jaar en daar zou nog 50 millioen bijkomen, als ook de bedeelden gepensioneerd worden. Voor Nederland zou de ouderdomsverzekering, naar de ïngelsohe oijfers berekend tweemaal 6 millioen en 4 ton kosten. Maar dat eijfer is niet zoo afschrik wekkend, dat daardoor de mogelijkheid der totstandkoming van de ouderdoms verzekering op 70-jarigen leeftijd zou zijn uitsgesloten. Wil men pensioneering op 65-jarigen leeftijd, dan wordt het finan cieel bezwaar oneindig grooter. Wanneer alles, wat het ontwerp-Veegeos beloofde, door den staat zou moeten worden bekostigd, dan zou dat het land ongeveer 40 millioen per jaar kosten. Alle rijksbelastingen zonder onderscheid, die per jaar f 140 millioen opbrengen, zouden met 30 procent moeten worden verhoogd, om die 40 millioen te krijgen. Spr. meende, dat men moet toegeven, dat elke poging, om tot zoo'n belastingver- zwaring te komeD, niet de minste kans van slagon heeft. In beginsel is spr. niet tegen pensioen. Niet het stelsel is hoofd zaak. Wie de verantwoordelijkheid gevoelt van belastingverhooging, daarbij reke ning houdt met de steeds hoogere eischeu welke aan do schatkist worden gesteld, en beseft, hoe onvermijdelijk noodzake lijk het is, te zorgen voor goede finan ciën, zou zijn aanspraken op eerlijk en ernstig man verbeuren als hjj luchtig heenstapte over het grooteJtnancieele be twaar, door spr. in het licht gesteld. Spr. heeft geen principieele bezwaren tegen staatepensioneering en gaarne zal hy, daartoe geroepen zijnde medewerken aan een aannemelijk praktisch uitvoerbaar stelsel. Men denke dat het voorst'l-Vee- gens practisch uitvoerbaar is en dat nog steeds waar isbeter een vogel in de hand dan tieu in de lucht. Met het oog daarop betreurde hij de wassende actie tegen de verplichte verzekering. Wjj hebben eenige woorden in dit citaat onderstreept. De lezer voelt wel dat hier een staatsman aan 't woord is, maar een die tevens financier is, eu daardoor pogen moet de kool en de geit te sparen, dat wii hier zeggen de Liberale Unie en de mannen van de Staat pensioneering. Van deze laatste sprak er dan ook een zjjn hartelijke teleurstelling met het ge sprokene nit. De leus: zorg voor den ouden dagl kwam dan ook door de overigens openhartige woorden van den oud-minister onder een zeer zwak licht te staan. Dat de Staatspensioneering maar 18 mil joen zal kosten, zullen maar weinigen ge- looven en dat die peneioneering naar het stelsel der staatspensionisten mogeljjk is, deze i'lusie zal hun door deze rede van den unionist wel heelemaal benomen zijn. OverigenB maakt 't wel een eenigszius comischen indruk in beginsel ben ik er niet tegen, maar wegens de onuitvoerbaarheid ben ik er tegen 1 Dat kan een geharrewar worden, wanneer hieruit straks een meerderheid in de Tweede Kamer opkomt 1 Het oude blanco. 4c Wel de plant maar niet den wortel. Het is al jaren geleden dat het antirev. Goesohe gemeenteraadslid De Wilde, thans wethouder in Den Haag, zijn degen kruiste met den vrijzinnigen leeraar dr. Frowein over Humanisme en Godsdienst. Dat was de antithese in optima forma. Frowein, de katheder-socialist, apostel van «De Dageraad", was met zijn antithese Humanisme tegen Godsdienst in het Goesohe strijdperk getreden en De Wilde raapte den door dezen in 't perk geworpen hand- fehoen op. Niet 't Humanisme, niet de Mensohver- goding, niet de Souvereiniieit van den Mebseh in plaats van die van God, Wiens bestaan door den Hoogere-Burgersohool- gcleerde werd ontkend, aeaardeGodsdienst, gelijk die door den toenmaligen eenvou- digen winkelier beleden werd, zou uit gangspunt en doel zijn van 't Burgerlijk en Staatkundig leven. De jaren hebben den antirevolutionairen strijder in 't gelijk gesteld. De Liberaal heeft zijn Atheïstisch Hu manisme prijsgegeven. Zijn altaar der Humaniteit heeft hij ledig gelaten, en aanstalten maakt hij om te rocken op het altaar der Beligië. Een sohoone overwinning van 't Christe lijk Historisch beginsel valt hierdoor te boeken. Toeh juiohe men niet te vroeg. Het verzet tegen, den Christus schijnt wel opgegeven. Van der Vlugt, om met De Standaard te spreken, zocht kracht voor zijn beweren in de verborgen mystiek van de bidcelTreub in het breken met het materialismeStork en met hem de Friesche vrij-Liberalen hiel den aan op de christelijke ethiek, Van deze laatsten was Stork, de oud- Liberale business man, in de Eerste Kamer de tolk, toen hy zyn tevredenheid met dit Kabinet uitsprak, en party koos voor de «Christelijke beginselen". Maar en hier lette men wel op wan neer twee hetzelfde zeggen, is het daarom niet hetzelfde. Stork zei er dan ook dadelijk bij«het hindert my zoo dat die naam christelijk een tweeledige beteekenis heeft". Wy gij Rechtsche partyen en wij Linksche wy verstaan onder dat christelijk niet hetzelf de. Wij willen ook christelijk handelen, maar gij eischt dien naam christelijk alleen voor u zeiven op. Een bemerkiog waardoor al dadelijk is uitgesproken dat tooh weer de oude anti these Humaniime of Christendom metter daad niet heeft afgedaan. Wanneer men aan de overzijde van Christelijke beginselen spreekt vat men die op in ethisohen (zedelijken) zïd, een Christendom opkomende uit den mensoh (humanus) en dus weer wel het Huma nisme de mensoh de bron van 't Christen dom. De mensoh danj in den idealen zin genomen, gelijk de Christus er een was, de timmermanszoon uit Nazareth, niet de Eeuwige Zoon des Eeuwigen Vaders, de Christus der Schriften, het eeuwige Woord, uit wiens Goddelijke kraoht, door Zijne genade alleen 'teen Christen mogelijk is Christelijk te wezen. Men zie er onzen Heidelbergsehen Catechismus maar eens op Da: Waarom wordt gij een Christen genaamd Bij de beoordeeling van het Christen dom in zijn persoonlijk belijden zie men dan ook niet in de eerste plaats naar de plant, dooh naar den wortel. De plant losgemaakt van haar wortel kan een korten tijd prijken in sierlijkst schoon, dooh om spoedig te versterven. De plant stoelend op haar wortel en met dien wortel ién zal leven en bloeien en vrucht dragen. Theocratie en Democratie t Terecht wees prof. Woltjer a.r. lid der ■erste Kamer in de zitting van 2 Feb. er op dat dit een nieuwe antithese is door prof. Treub uitgevonden. Prof. Woltjer noemt deze tegenstelling terecht verschrikkelijk. De tegenstelling tussohen (Jod als den machthebber en het volk als zoodanig zoo openlijk uit te spreken, «lat aoht ik een schrikkelijk teeken des tijds. Nu weet ik wel dat daarop zal ge antwoord worden dit is mijn bedoeling niet. De bedoeling is, zegt prof. Treub, dat de heerschappij van God by u wordt uitgeoefend door de priesters, door de predikanten, en dat noem ik de theocratie. Maar dat is de zin van 't woord niet. Flavius Jozephas zegt «dat theocratie wil zeggen dat allen die onder de theocratie staan, erkennen dat aan God de heer schappij en de maoht toekomt en dat iedereen in de gemeensohap op Hem ziet als de Bron van alle goed". Zoo staat 't ook in 't gebed van Salomo U is het Koninkrijk, U de maoht. En in het Onze Vader„U is 't koninkrijk en de kraoht". Ed hiertegenover nu de demooratie (oppermacht van het volk) te stellen is inderdaad verschrikkelijk. Ook wanneer de opvatting van prof. Treub omtrent theocratie de juiste ware, zou dit 't geval zijn. Immers het ligt roor de hand dat in formeelen zin de verhouding van de Godsheersohappij om het Hollandsehe wooïd te gebruiken tot de godge leerden precies dezelfde is als die van de heerschappij van 't reoht tot de rechtsgeleerden. Er is objectief reoht ook buiten de hoofden van de juristen om. Welnu, de juristen zullen ten op zichte van dat reoht in idealen zin niet andeis kunnen zijn dan de theologen ten opzichte van den goddslijken wil, en zooals ik de eene verwisseling wra ken kan, kan ik ook de andere wraken. De heer Treub moest voorzichtiger zijn, want hem is immers reeds het platte woord toegeworpen ik heb maling aan de juristen en aan de juristerij. En menigeen zal zeggenik heb maling aan de theologen. Het is een maar al te zeer bekend feitsinds eenwen, en in Nederland sinds jaren hebben de ongeloovigen met de theologen ook den Theos, het gezag Gods weggegooid, en dit maakt de tegenstel ling theocratie-democratie, des te schrik- kelijker. 41 XV. Het Christendom en het Vraagstuk van den Arbeid! Ons laatste stukje in deze reeks, die wij gelukkig ten einde mochten brengen, is hoofdzakelijk om te waarschuwen tegen verkeerde invloeden. De laatste maal is door ods gewezen op het gevaarlijke om het Christendom in een sooiale aksie te doen vervluchtigen. Tooh is dit niet het eenige gevaar dat ons bedreigt. Wanneer wij in ernst opkomen willen voor verbe tering onzer maatschappelijke toestanden, dan moeten wij meer dan eens optreden met eisohen, die evenwijdig loopen met het streven der sooiaal-demootaten. Wat ook door hen voorgesteld wordt, ligt niet altijd onder de rubriek van onaanneme lijkheid. Taktiek, die in de S. D. A. F. zoo een ontzettende groote rol speelt, is oorzaak dat zij meermalen den schijn aannemen of zij mee willen werken, om de soeiale verhondingen te verbeteren. Dat tooh is oorzaak van verwarring bij sommige Christenen. Ze zien in de sociaal demokratisohe partij de partij voor hnn stofelijke belangen zorg dragende. En wanneer ze nu het Christendom voor hun geestelijke behoeften nemen, dan zijn ze klaar. Tussohen Marx en Christus deelen ze hun liefde. Maar alzoo mag het onder ons niet zijn. Met klem en kraoht moet tegen deze dwaze vermenging worden op gekomen. Dat toch is oorzaak dat wij met onze soeiale aotie ontaarden zonden in een halfslachtige beweging,die maatschappelijk door het socialisme gesleept, en geestelijk door het Christendom, gevoed zou moeten worden. Derhalve, geen vermenging van godsdienst en socialisme, om de eenvoudige reden dat dit nooit bestaan kan. Van tweeën •an toeh, óf de Christen gaat onder in den sooiaal-demooraat, óf omgekeerd. Van een «naast het Kruis de roode vaan", kan dan ook nooit op goede gronden sprake wezen. Fier en beslist moet het Christelijk be ginsel uitgedragen worden in al de deelen onzer maatschappij. Al onze sooiale han delingen, moeten den toets van het Christe lijk beginsel kunnen doorstaan. En al is het dan dat de sooiaal-demooraten met dezelfde of bijna dezelfde eisohen komen, dan mag dat voor ons geen reden wezen om te wijken of aan het juiste van ons inzicht te twijfelen. Immers als twee hetzelfde doen is het daarom niet altijd hetzelfde. Zekerwij moeten het met leedwezen zeggen, dat oppervlakkig oordeelen meermalen het vonnis strijkt over onze aetie, omdat wij in onze eisohen niet zelden overeenkomst vertoonen, maar in het wezen der zaak is toeh een groot verschil. In onze Christe lijke aktie moeten wij onszelf blijven. Wanneer er sprake is van een verheffen van den arbeidenden stand door verhoo ging van den loonstandaard, dan zal er toeh onderscheid zijn in de socialistische of christelijke propaganda. Ook wanneer de overmacht van het kapitalisme binnen de perken der wet gebracht moet worden, dan zullen wij daaraan meewerken, omdat wy daarvoor onzen grond vinden in de Goddelijke ordeningen voor de samenle ving. Maar dan ook laten wy het schimpen en schelden aan anderen over, en zullen wij dezen geest in het aangezicht weer-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1909 | | pagina 1