NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. atterstacM No. 110. 1909. Dinsdag 9 Februari. 23e Jaargang. leiDgü CHRISTELIJK- HISTORISCH EN Co., ERHULST. magd, dochter, ie Meid Vrijheid, gelijkheid en broederschap. UIT m PERS. merinossen voor en Schorten; istor en Pilow. age en Feston sen, 4jke prijzen. ledden, Wollen, tondekens. ,55 per pond, KAM. NDRIKBB1. ■ikanten, DAM. en goedkoopst H.H. Winkeliers: troef me merken: f 15 f 19 f 12 500 Sigaren ge- errekenpakket op keuze. Schrijven artjanstraat 108. testaande Firma koop van Goud, op wekelijksche Agenten. leid. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te F. P. D'HUIJ, te Middelburg. Snippers uit de oude doos. Goes PRIJS DER ADVERTENTIËN Pas op voor dc Staatspensioneering. ■I PM iddelburg Magazijn „Excel- eu bij Mejuff. V11 s s1n g en uime keuze res voor: oopt het geachte ende gemeenten nlgk te komen be- e collectie stalen. j1/» per mille ak) 10 f 16 i ■krijgbaar bij den Gasmarkt K 156a, le Markt. Café »de Een >n v in net- en eer gen komen in aan- in onder lett. B A, iTA, Amsterdam. a.s. LLEOANGE, verstaande, bij Aagtekerke. lagd en aan het- Kroonerwten, voor de zaai, te S, Yeersche weg. cneclit, id, tegen 1 M6i, KER, mr. Smid, e worden in een n tevens in de te zgng. g. A Z, Bureau aan MOERDIJK, die melken kao, ich, Koudekerhe. Ver west Goes. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA EN VAN Mr. Treub heeft als Voorzitter van den Vrijz.-Dem. Bond een alleszins merkwaar dige rede gehouden. In oprechten stijl heeft hij erkend, dat hij en z:jn geestverwanten politieke geesteskinderen zijn van de Revo- tie van 1789. Looke wordt eershalve vooropgesohoven, maar al spoedig komt hij op J. J. Rousseau,en glijdt van daar over in de trilogie der mannen van 1789 Vrij heid. gelijkheidbroederschap. Hij neemt alaoo principieel tegenover de anti-revolu tionairen positie. Hij neemt de verdediging op zieh van de staatsrechtelijke beginselen die wij bestrijden. Hoe er bij hem, na deze inleiding, dan ook nog sprake kan zjjn van zioh later met de antirevolutionaire demo craten te,willen vereenigen, blijft een onop gelost raadsel. Maar nu gaat hij verder. De aanzet van 1789 is in de Napoleontisohe reactie ge smoord. En eerst in 1848 is hst beginsel van 1789 tot zijn nadere evolutie gekomen. Het eohte, prinoipieel-vaste Liberalisme deed toen zijn intrede, en deze evolutie heeft geduurd tot omstreeks 1870. Toen echter kwam de tegenslag. Het bleek al spoedig dat het Liberalisme teleur stelde, teleurstelde door zijn eenzijdigheid. Het was bij den eersten term van de Tri logie blijven staan. Het had alleen voor de Vrijheid gestreden, en zoo de Gelijk heid ais de broederschap verzaakt. Ja, erger nog, het had niet ingezien dat oeoo- nomisohe vrijheid nog iets anders is dan geestelijke vrijheid. Dat men de oons- oientie-vrijheid eerde, met de Kerk brak, en alle gelooven vrijliet, was de jubeltoon van het Anti-clerioalisme, die al spoedig in besliste antipathie tegen alle religie omsloegmaar het baDgste was, dat de kleine man feitelijk steeds onrustiger wsrd, omdat hij, bij gebrek aan middelen, wel volgen moest in het spoor dat de kapita list voor hem trok. Zoo moest dus de oeoonomisohe vrijheid aan de geestelijke vrijheid worden toe gevoegd, en dit kan juist alleen door ook den tweeden term van de trilogie tot zijn 309 FEUILLETON. BOOK SCALDIS. GAP1NGE. Twee meeningen bestaan er omtrent den naamsoorsprong van dit dorp. Dresselhuis is van vermoeden, dat waar nu het plaatsje ligt, oudtijds een water moet gelegen hebben, dat Gaping-werd ge noemd, doch dr. de Man wil liever denken, dat de naam te kennen geeft, dat daar, tus- sohen de bewoonbare schorren, langen tjjd •en gaping is geweest. Hoe dit zfjwij vinden Gapinge reeds vermeld ten jare 1216. Hare kerkentienden behoorden, evenals die van de Noordmon- sterkerk te Middelburg en die van de kerk te Zandyk aan het kapittel van St.Pieter te Utrecht, dat in 1267 over die tienden be- schikte. Gapinge komt dan ook niet voor in de be kende brieven van 1247 en 1271, waarin de bezittingen van de Abdjj te Middelburg worden opgenoemd, doch wel onder de vjjf kerken in Walcheren, die bij het stichten van het collegie der Kanunniken van de St. Pieter of Noordmonsterkerk te Middelburg, in 1316 de helft van hare inkomsten ten be hoeve van dat kapittel moesten afstaan en onder het Patronaat van die kerk werden gebracht. In het oorkondenboek van van den Bergh vinden we in 1266 vernoemdJohannes Gapingakercke, wellicht toen ter tjjd de pastoor van Gapinge, als scheidsman met In plaat te zien in de kroniek van Smalle gange. i recht te doen komen. Alleen de Gelijk heid kan oeoonomisohe vrijheid sohenken. Beiden waren niet slechts uitwendig saam- gevoegd, maar stonden in het innigst ver band met elkander. De Demooratie alleen kan de Gelijk heid brengen zonder de Vrijheid op te offeren. Vandaar, dat deze partij zich de Vrijzinnig -Democratische noemt. De in 1848 veroverde Vrijheid wilde deze partij nu ook reëel in het leven maken, door demo cratisch de Gelijkheid aan de Vrijheid toe te voegen. Irreligious was men daarom niet. Voor alle religie zou men respeot hebben. Alleen maar, van het staatsleven moest ze verre blijven. In alles zou men vrij zijo, alleen hierin niet. Het oude anliolerioalisme mocht men afleggen, alleen hierin bleef men met de doldriftigste antiolerioalen homo geen. Demooratie met de vlag in top. Alle theooratisoh beginsel moest als contrabande op de grenzen geweerd blijven. Niet Gods wil, alleen 's mensehen wil zou regel stel len, en vooral zij, Vrijzinnig-DemorateD, voelden zieh tot üet stellen van dien regel geroepen. Dooh wat komt er nu van die Gelijk heid, die ze brengen zouden, in deze keu rige rede tereoht f Met een hocus-pocus werd op eens deze hooggeloofde Gelijkheid omgezet in heel iets anders. Er zou geen Gelijkheid zijn dat kon niet. Al wat er komen zou, was «gelijke voorwaarde van mensohelijke ontwikkeling". Iets wat van de belofte van Gelijkheid verschilt, als een goud tientje van een bankbiljet van hon derd gulden. Gelijkheid is, dat ik evenveel maoht kan uitoefenen als mijn medeburger «gelijke voorwaarde van entwikkeling" komt er op Deer, dat de wilg vrij opgroeien mag naast den cederboom, in dezelfde aarde, onder dezelfde zon, besproeid door dezelfden regen van boven, maar tooh wilg moet blijven. Gelijkheid wordt beloofd, maar eer men er aan toe komt, om ze vast te stellen, wordt ze op één tiende ingekrompen. Vol strekt niet algeheele Gelijkheid, maar slechts in zekeren ziD, voor zeker deel, en den gardiaan van het Minderbroeders-con vent te Middelburg en den Proost van het klooster Soetendale te Serooskerke. In de 13a eeuw bestond er ook een geslacht, van Gapinge genoemd. In 1670 toen David van Reigersberg het ambacht kooht van Aarnout van Citters was het groot 621 gem. 275 roeden. Nadat de heerlijkheid verscheidene eige naars had gehad, kwam ze den 8 Deo. 1794, 'uit den boedel haars vaders aan Maria Jacoba Petra, van den Brande, ge huwd met M. E. C. Versluijs, wiens zoon, in 't laatst der vorige eeuw overleden, er latter bezitter van werd. Staat de naam van de bij Serooskerke vroeger bestaan hebbende buitenplaats Noordhout en het arduiDsteenen kruis, dat, volgens van der Aa te Gapinge boven de kerkdeur in den muur gevonden wordt, ook in verband met het geslacht Northout welk geslacht in 't laatst der 16e en begin der 17e eeuw bezitter van het ambacht was, en wiens wapen een geankerd kruis was? Wij vermoeden het wel. In deze heerlijkheid vond men eertijds een uitgestrekte plantagie, waarin het heerlijke „Huis Gapinge'', liggende rondom in zijne visehrijke vijvershet was ver moedelijk het oude stamhuis der Heeren van de heerlijkheid en was met een sierlijk torentje voorzien. In 't midden der 18e eeuw behoorde het in eigendom aan den bekenden ds. Jacobus Willemsen te Mid delburg. Bezoeken wij het plaatsje, l1/, uur N. waarts van Middelburgen uursW. waarts van Veere gelegen en burgerlijk tot de gemeente Vrouwepolder behoorende, dan treffen wij er niets bijzonders voor ons aan, ook hier is het hoofd bestaan landbouw en veeteelt. niet dan tot op zekere hoogte gelijkheid in de uitkomst. Er is nu eenmaal versohil van werk kring, verschil van beroep, versohil van levensbezigheid, versohil van talent, van afkomst, phisisch en psychisch genomen. Deze verschillen zijn niet erg weg te cijfe ren. Het leven zelfeisoht ze,en uit het leven komen ze op. En in verband hiermee kan de te stellen eisoh alleen deze zijn, dat voor ieder een ontwikkeling te bereiken zij, die met zijn levenspositie overeenkomt, en hem tot het bevestigen en verbeteren van die levenspositie in staat stelt. Maar zóo neemt Mr. Treub het niet. Hij werkt met de kiemen. Ook onder de lagere klassen kunnen personen zijn, in wie de kiemen schuilen van een groot man. Die kiemen worden nu gedood. In de toekomst moeten die kiemen tot ontwikkeling komen. Die krachtige per soonlijkheden worden uit den arbeidsstand uitgetild. Het worden geleerden. Het worden Staatslieden. En het geleerd pro letariaat zal bloeien, onderwijl de arbei dende stand zijn krachtigste elementen verliest. En ook, al komt nu die eene soortge lijkheid, dan is men er nog niet, want de Trilogie spseekt ook van Broederschap. Dooh daaraan kan Dognietgedaoht worde». Deze moet voorshands aan de Socialisten worden overgelaten. Broeders eten van éen tafel, leven uit óen beurs, en de So cialisten pogen dit verwezenlijken door aan het privaat bezit een einde te maken. MaaT dit mag in Mr. Treub's stelsel niet. Althans nog niet. Bij de Gelijkheid moet thans halt ge houden. Privaat bezit moet mogelijk blijven. Waarom P Zonderling genoeg, om deze reden. Al meer bloeit het Vereenigingsleven op, in vakorganisaties, bonden, syndicaten, trusts, evenals nog steeds in de Kerken. En dit Vereenigingsleven kan niet buiten zijn stotfelijk goed. Ook de Kerk niet. En dit du is het hoofdargument, waarom het privaat bezit niet kan werden prijsgegeven. Ge voelt hoe diep dit op het eigenlijk Alleen de kerk trekt nog even onze aan dacht. De woningen zfjn, als op zoovele plaatsen, ook hier rondom het bedehuis op getrokken. Ofschoon w\j nergens vinden aangetee- kend, in welken tijd het kerkgebouw is ge sticht, beweert de overlevering dat dit reeds in de 14e eeuw zou hebben plaats ge had. In de Roomsche rijden was er eene Vicaris in gevestigd, gewijd aan de H. Maria, welke vicarie in 1529 in bezit was van Richardus Anselmus. Het bescheiden gebouw binnentredende treffen wij er ook een orgel in aan. De ge meente kon dit voor de kerk geschikt in 1903 overnemen van die te Oostkapelle,waar men een nieuw instrument wenschte te plaatsen, voor de billijke som van 350 gld., welke som geheel door vrijwilllige bijdra gen gedekt werdhet werd den 13 Juli van genoemd jaar tot zijn dienst ingewijd door ds Elenbaas mot Ps. 68 20. Voorts vinden we nog geboekt dat de nieuwe Psalmbundel in dit bedehuis werd ingevoerd den 2 Oct. 1774 door ds De Vos naar aanleiding van Ps. 33 1. Bjj deze ge legenheid waren door mr J. P. van den Btande, toen ter tjjd heer van Gapinge, Krabbendijke en Kouwerve al de kerkbijbels der geneente met de nieuwe Psalmen voor zien en werd door hem tevens eon fraaie foliobijbel voor den predikstoel ten ge schenke gegeven. Zooals op de meeste plaatsen e'ders gin gen ook hier, al betrekkelijk vroeg, verre weg de meeste ingezetenen tot de Hervor ming over. Van tijd tot tijd werd de kleine gemeente door andere predikanten bediend maar kon dit, door het groote gebrek aan bevoegde leeraars, slechts ongeregeld plaits hebben. Te Water zegt in zjjn „Kort verhaal der van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 ''ent. beginsel, dat hier beslissen moet, ingaat. Het efHeureert er de oppervlakte van, meer niet. En op dit wankele stellaadje rust dan heel het verder betoog, dat kwansuis de Sooiaal-Demoorateu uit hun positie moet lichten. Hoe ze er om laohen zullen Dooh dit althans weten we nu, dat Liberalen, Vrijzinnige-Demoeraten en So cialisten op den grondslag van'1789 bouwen. De Liberalen roepende voor de Vrijheid. De Vrijzinnig-Democraten aansturende op de Gelijkheid. En de Sooiaal-Demooraten dwepende met de Broederschap. In Land en Volk (vrijz.-dem.) lezen wij Het zoogenaamde Engelsohe stelsel van staatspensioneering, dat plotseling in zoo vurige propaganda zioh heeft mogen verheugen van de sociaal-democraten en andere is nu ook gesteund door dc heeren Van Houten iD zijn laatsten Staatkundi gen Brief en door den heer Laan in de Eerste Kamer. Dit verschijnsel moge een aansporing zijD, om bjj het nadenken over dit moei lijke vraagstuk gedachtig te zijn aan de overweging, niet alleen hoeveel, maar ook door wie zal worden betaald. Met het eenvoudig antwoord dat het geld uit de sohatkisl komt, is de vraag niet afdoende afgelost. De (vrij-liberale) Nieuwe Courant zet er onder Bij de dwangverzekering, waarvan de Vrijzinnig-Democratische Bond nog een voorstander schijnt te zijn, wordt een aanzienlijk deel van de kosten, gedwon gen, opgebracht door de verzekerden, een ander deel door de werkgevers (want verder dan tot „arbeiders" strekt zieh deze maatregel niet uit) en een derde deel door den Staat. De beteekenis van de opmerking van Land en Volk sohijnt hierin teliggen.dat bij het zoogenaamde Engelsohe stelsel van Reformatie in Zeeland", dat de gemeente, al kort na 1577 een predikant verkreeg. Volgens de aanteekeningen der Synode van Emden gedaan in de Cl. van Walcheren alwaar staat: Petrus Dammanus te Ga pinge, daarna te Arnemuiden overleden", zonder vermelding van jaren. Zoo wordt hij ook in het register der Rentm. van 't Extraardinane over 1590 als pred. te Gapinge vernoemd. En dat dit werkelijk het geval was, blijkt ons ten volle uit de nog voorhanden zijnde kerkelijke aoteboeken. Wij kunnen derhalve PETRUS DAMMAN of met den Latijnsohen uitgang Dammanus als eersten predikant van Gapinge aan merken hij werd te dezer plaatse beves tigd 27 Aug. 1589. Van hier beroepen naar Arnemuiden 13 Nov. 1592 trad hij aldaar in dienst den 9 Jan. van het vol gende jaar. Daar ter plaatse overleed hij véór 26 April 1595. Na het vertrek van ds. Damman werd de gemeente nog bediend door vier-en- dertig opvolgersde levensloop van de meesten hunner had zoo'n kalm verloop, dat er niets bijzonders van hen te zeggen valt. Alleen wordt onze aandaeht nog even getroffen door een plechtige gedachtenis viering van één hunner n.m, van CORN. SC HIETEKATTE hier van 1797 tot 1798 in dienBi. Na zijn emeritaat, 1 Jan. 1885, gevoelde hij zioh, op 78-jarigen leeftijd, nog opgewekt om zijn vijftig ja rigen dienst te herdenken in het heilig dom zijner tweede gemeente, het nimmer door hen vergetene Gapinge, sprekende over Ps. 116 13. staatspensioneering het deel dat in het dwangstelsel ten laste van nijverheid, landbouw en handel komt, zou vervallen. Maar dan tooh ook het deel dat de Staat den arbeiders van hun inkomsten zou afnemen. Leider der Coalitie. Het Centrum schrijft Een leider in den eigenleken, vollen zin des woords,heeft deRechtsche coalitie niet. Wel heeft zfj of, beter nog, hebben hare parteen verschillende leiders. En het universeel gezag van den leider vindt men, goed beschouwd, ten onzent alléén be de autirevolutionnaire partij. Zelfs dr. Schaepman, al kon he door een groot talent en machtigen invloed zeker op den naam van «leider'' aanspraak maken, werd niet als zoodanig door al zfjn partfj- genooten erkend. En wat de Linker-groepen betreft, daar vindt men evenzoo verschillende leiders mast elkander. Het sterk individualisme, dat ons volk eigen ir, openbaart zich ook in het partij - leven. Maar afgescheiden hiervan zou het wei nig gemotiveerd zijn van den leider der ooa- litie te spreken, waar die coalitie uit drie verschillende partijen bestaat. Ook niet, wanneer een harer staatslieden als eerste minister of kabinets-formateur optreedt. Door het feit, dat hij in 1888 het eerste Kabinet uit de Rechterzijde bijeenbracht en als het hoofd daarvan fungeerde, werd baron Mackay, hoe aanzienlijk zfjn positie in de eigen partjj en als staatsman ook was, nog niet de leider der coalitie Dr. Knyper, jhr. Lohman en dr. Schaepman bleven hun leidende rol vervullen. Zelfs veronderstelt «hoofd van het Ka binet" nog niet altijd «hoofd van één der partijen", waarop het Kabinet steunt, wat o.a- het ministerie-De Meester uitwees. Echter zal, onder gewone omstandig heden, wel als regel gelden, dat van een partij, of een coalitie van partijen, zoodra deze tot de regeeringstaak geroepen wordt, de leidende mannen aan de groene tafel zitting nemen. Dit voor den jubilaris feestelijk feit had plaats den 20 Nov. 1842. De toenmalige pred. der gemeente, ds. Gutteling, hield mede eene toepasselijke leerrede naar Spreuk. 16 81. Bij de groote sohare was ook tegenwoordig de emer. pred. van Waterlandkcrkje, ds. R. Schouten, die zijne gevoelens uitdrukte in mooi gekozen toepasselijke dichtregelen, waarop tot be sluit, door de geheele gemeente Ps. 1343 werd aangeheven. Toen de 23ste leeraar Johs. Kaldenbach naar Veere vertrokken was, werd de predi kantsplaats, bij Z.M. besluit van 14 Nov. 1819 opgeheven en de gemeente voorloopig gecombineerd met die van Veere, zoodat de beide Veersche predikanten dss. Renter en Kaldenbach, van dien tfjd af ook den dienst te Gapinge waarnamen, hebbende de eerste dienst, als zoodanig alhier waargenomen da Renier op den 1 Jan. 1820. Deze beide predikanten werden bfj hunne tractements-verhooging zfj ontvingen n.m. voor de buitengewone diensten te Ga pinge 185 gld 's jaars de verplichting op gelegd, minstens éénmaal per Zondag, zoo ook op feestdagen,den predikantsdienst al hier te vervullen en verder alle overige herderlijke diensten te vervullen. Nadat het emeritaat aan ds. Renier ver leend bij Z.M. besl. van 3 April 1836, die als pred. van Veere en Gapinge afscheid nam te Veere met Hand. 20 18—32, en in zijn geboortestad, Leiden, overleed den 10 Oct. 1837, oud 72 jaren, werd de combina tie opgeheven bfj Z.M. besl. van 8 Oct. 1836. De gemeente werd nu in staat gesteld een predikant te beroepen op een rjjks- tractement van 700 gulden. (Gapinge had in 1824 eene bevolking van 166 zielen.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1909 | | pagina 1