itröle. f iltry Meal" NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. ilfabriek No. 104. 1909. Dinsdag 2 Februari. 23e Jaargang. iöp GHRISTELIJK- HISTORISCH p pen te koop, loop [nëciit, G. G, HddelburQ ingbeer 9 >men >OP [alfvaars, K)P IÖÖP lansknecht VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Parallelisme, ér dan de gewone an der contrfile- kopbrengat van de l 266 dagen. island, waarvan rch en vast spek kensvoeders geven rertraagt den groei. Pui mveezjj dan eenig ander ran fijnen smaak. Ier, zonder dat de met geen minder- atts en franco. istellingen te |ln Ang. 1908. jaren heeft de 3NTSTIJF8EL*f kèiAAéèéA wwwwwwwww lie't hoofd geboden. 30B DÜIJVIS febr. 5de kalf, en rek. 1 Febr. bij Zoutelande. lit;- en St. Joosland. ["vaars, li, bij W. WISSE, Februari, bjj R. i s k e r k e. en een drachtige en met Mei een |gd, bÜ >E, Vrouwepolder. |rag 20 M., breed voor verplaatsing, w e p o 1 d e r. "vaars, bij A. DE VISSER linhelm. ,.s. gevraagd loerenknecht deregezin, >t de paarden kan ÏGORSEL, 's-Heer der). aan. aar er gelegenheid kken te leeren. ter L, a/h Bureau Hen aan ïLJÉ, timmerman ra-Ver west - Goes, IÈDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA en van van 1—5 regels <0 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere ragel meer 10 '•ent. Parallelisme, een vreemd woord 1 Zeker 1 Maar de zaak, welke hier er door wordt aangeduid, is ons allen welbekend. De Overheid ziet in den boezem der natie veie kerken en kerkgenootschappen verscheidene geestelijke stroomingen, Ge reformeerden, Hervormden, Luthersohen, Baptisten, Darbisten, Modernen, Atheïsten, Socialisten, Anarchisten, Antirevolutionai ren, Christelijk-Historischen, Vrijzinnigen; kortom kerken f groepen, partijen in bonte geestelijke sohakeering of in felle tegen stelling met elkaar strijdend en worstetend met (sal het goed zijn) uitsluitend geeste lijke wapenen. Moet de Overheid zioh nu in dien gees telijken strijd mengen Partij trekken vóór de eene kerk, groep, partij tegen de andere? In dien geestelijken strijd met het zwaard slaan Kerken, groepen, par tijen, die haar niet welgevallig zijn, on derdrukken Neen 1 zegt de antirevolutionaire partij, in artikel A van haar program, dat moet de Overheid niet doen. Zij moet zioh buiten dien strijd houden en geen onderdrukking oefenen. Zij moet ól hare onderdanen (van welke confessie zij ook zijn) behandelen op voet van gelfjkheid. Dót is het parallelisme. En wdilrom wil de Antirevolationaire partij, dat de Overheid van inmenging in den geestelijken strijd zioh onthoudt en het parellelisme huldigt? Om een zéér doorzichtige reden. Als de Overheid zioh in dien strijd mengt, moet zij partij trekken tegen of vóór het ware geloof. Tegen het ware geloof dat m&g na tuurlijk niet. Voor het ware geloof mag óók niet. Want de aard van het ware geloof kan de staatspropaganda niet verdragen. En daarom roepen wij, die belijdenis doen van het ware geloof, de overheid toe: «Houd u buiten den strijdt" Hoe weten wij dat het ware geloof, de ware Kerk van Christus, geen Staatspropa ganda verdragen kan Wel, dat heeft de historie buiten allen twijfel gesteld. Telkens als de Overheid de bestrijders van dat geloof, de vijanden van de ware Kerk, achteruit zette en hun haar onge nade deed ondervinden, vluchtten zij met talrijke benden binnen den kring der ge- ioovigenzochten zij ontkoming van den Staatsdrnk in de kerk van Christns-zelve 1 Wel was de Overheid dan met de beste bedoelingen bezield en meende zij het ware geloof en de ware kerk van Christus te helpendooh metterdaad dreef zij de wereld de kerk binnenen dan liep het netuurlijk mis. Het zou zeer dwaas zijn, indien wij op deze les der historie geen acht sloegen. Vandaar dat wij in artikel 4 van ons program vragen, dat de Overheid zioh onthoude, en dat zij er alléén voor zorge, dat de Évangelie-verkondiging in haar vrijen loop niet belemmerd worde. Is de anti-revolutionaire leer van het Staati-parallelisme slechts een holle theorie, door listige Staatslieden uitgedacht, om voor de oogen van het niet doordenkend publiek de mooie rol te spelendooh welke door ons bij de eerste de beste gelegenheid overboord geworpen wordt Laat ons zien. In 1901 werd dr. Kuyper formateur van een Kabinet, dat verbazend sterk stond, zoodat algemeen aangenomen werd, dat het minstens aoht jaren aan het bewind *ou blijven. Toen had dr. Kuyper een sohoone gelegenheid om de leer van het parallelisme overboord te werpen en voor de Christelijke partijen wat èver te nemen en de vrijzinnigen in den hoek te duwen. Ook was de kans sohoon om uit de Staatskas wat geld te nemen ten bate van de predikanten der Gereformeerde Kerken, hetgeen onder zekere voorwaarden door de andere Christelijke partpen zeer zeker goedgekeurd zou zijn. Dooh wat leert nu de geschiedenis Dat Minister Kuyper geen enkel voor deeltje (hoe gering ook) voor de Gerefor meerde Kerkeu begeerd heeft. Dat hij ten opzichte van de Vrije Univer siteit het parallelisme heeft toegepast op eene wijze, waardoor genoemde Univer siteit eer te weinig dan te veel gekregen heeft. Dat hij ook bij de benoemingen zioh geheel door het parallelisme liet leiden, met dien verstande, dat de vrijzinnigen eer te veel dan te weinig ontvingen. Dat hij een Onderwijswet tot stand bracht, waarvan Mr. Van Houten zelf ver klaart, dat zij geheel in overeenstemming is met de antirevolutionaire leer van het parallelisme, daar die wet voor aüe rich tingen volkomen gelyk is. Menig onpartijdig mensoh zal dan ook niet kunnen begrijpen, hoe mr. Treub er toe komen kon om in de vergadering van den vrijz.-dem. bond te zeggen, dat de leer van het parallelisme door dr. Kuyper slechts uitgedacht is om de mooie rol te spelenen zou vloeken met wat de anti-revolutionairen denken in het binneaste hunner ziel. Mr. Treub heeft nog meer verteld op de vergadering van de Vrijz. dem. Bond. Niet alleen, dat Dr. Kuyper voor het parallelisme riep uitsluitend met het doel om door een bekoorlijke leuze de mensohen te betoovereD, maar ook dat de vrij zinnigende mare mannen van hot paralle lisme zijn 1 Inderdaad, dat heeft hij gezegd. Als ge dat leest, en ge herinnert u het ellendige, schandelijke, fel toegepaste uit- sluitings-, onderdrukkings- en versohop- pingastelsel, door de vrijzinnigen een eeuw lang op de beljjders van den Christus toegepast, dan zijt ge er pa/ran, niet waar mijn lezer, en staat perplex. Spreekt dus Mr. Treub met opzet on waarheid vraagt ge. Weineen, volstrekt niet. Die man denkt anders dan wij. Hij volgt wel met ons dezelfde denk wetten, dooh geheel zijn denken wordt beheerscht door zijn vrijzinnige (zullen wij maar zeggen) beginselen. Hij is een Andersdenkende. En zoo is hij geraakt tot de door ons aangeduide énormiteit. Zie hier de eenvoudige oplossing van wat velen een raadsel moet toeschijnen. Maar toch zyn wy mr Treub in zekeren zin dankbaar. Want nu weten wy,dat we tegen de vrij zinnigen van alle gading op onze hoede moeten zijn. Het knauw- en versmjjtingsstelsel door hen zoo wre6d op ons toegepast, verwarren zij met het rechtvaardige parellelisme Zjj hunkeren en likkebekken er naar om den Christus belijders opnieuw de zege ningen van dat verfoeilijk stelsal te doen smaken. Alle vrijzinnigensocialisten, oud-libe ralen, unie-liberalen't isop dat punt alles een en dezelfde groote hoop. De deftige vrijz -dem. bond is geen baar beter op dat stuk dan ziin aehterdeurs-fili- aal, het algemeen werklieden-verbond. O, als ze eens opnieuw do volle macht in handen kregen 1 Ze hebben ons met geeselen gekastijd ze zouden ons met schorpioenen kastijden. Neörlands christenvolk zij op zijn hoedel De vijand leeft nog. Artikel éen (geschreven of ongeschreven) op het program van alke christelijke party moet zijn Voor Vrijheid en Recht. 1 Februari. Het Kamerlid Plate (vrjj-lib.) heaft de vorige week in een politieke rede te Char- lois gezegd „Thans zullen weinigen meer ontkennen dat het optreden van het Kabinet-De Meester een politieke fout is geweest". Bij dat vrij. liberale oordeel voegt ook dat van een vrijzinnig-demooratisoh blad {Land en Volk) dat al spoodig na 't op treden van het Kabinet-Do Meester ge waagd had van „kraak-porselein", een kwalificatie overgenomen door mr. Treub. Niet minder scherp liet zioh de conser vatieve oud-minister v. Karnebeek uit die 't regeerkaateel van genoemd kabinet ver geleek met de Amsterdamsohe Beurs massief in 't geheel en in de onderdeelen maar onderhevig aan scheuren l Wijlen het soo.-dem. Kamerlid Tak duidde de gedragslijn van het Kabinet aan als een politiek die uitloopt op het jam merlijk fiasco van kleine mensohen die gesteld zijn voor groote oplossingen". Of die ook gelijk gehad heeft. Zoo luidt 't oordeel van De Meester's naaste vrienden. Jammer evenwol, dat wij er bij de aan staande verkiezingen niets mee doen kunnen. In de Memoriën van Antwoord, die door het Ministerie aan de Eerste Kamer werden gerioht, komen eenige verklaringen voor, waarop wel wat Bterker lioht mag valleD. Zoo lezen we naar aanleiding van de Algemeene Beschouwingen Het Kabinet voert het bewind over> eenkomstig zijn eigen beginselen. Omtrent het algemeen regeeringsbe- leid heeft de regeering zioh in de Tweede Kamer duidelijk uitgesproken. Het oogen- blik voor hei voeren van ingrijpende be schouwingen aoht zy minder gesohikt. Het Kabinet is in geen eukel opzioht van standpunt of van houding verouderd. Het heeft zich van deu aanvang af aange diend als een Kabinet vau de Reohter- zijde en is dienovereenkomstig van den aanvang af homogeen geweest met de Kabinetten van 1888 en 1901. Het Kabi net is zioh bewust, zijne beginselen te hebben uitgesproken in een vorm, waar aan niemand billijkerwijze aanstoot kon nemen. De regeering hoopt zioh aan te groote toegevendheid ten opziohte van de zoo genaamd vooruitstrevende eisohen der demooratie niet schuldig te maken. Te genover een valsohe demooratie behoort h. i. niet te worden gewaakt door een conservatisme, dat slechts in tegenhouden zijn kracht zoekt, dooh door bevordering van een gezonde ontwikkeling der maat schappij op de rechtsbasis der christelijke beginselen. Het Kabinet heeft dns eigen beginselen christelijke. Het is niet van houding veranderd, is steeds geweeBt en wil nog zyn een Kabinet van de Rechterzijde. En behoort niet tot de conservatieven, die slechts in tegenhouden kracht zoeken. Trouwens de aangekondigde wetsont werpen en voornemens o. a. in zake Arbeid en Justitie, zijn van de oprechtheid dezer I verzekering de doorslaande bewijzen. Frankrijk. Dal Clemeneeau wat aandurft, heeft hij bewezen met zijn soheidingswetten, waar door hij de RoomBohe Kerk in Frankrijk aan vogelvrijverklaring heeft prijsgegeven, en met de uitdrijving der geestelijken en reiigieusen uit de aan hun zorg toever trouwde scholen. Deze aanvallen tegeu Godsdienst en de Vrijheid zijn Daar den zin van een groot deel van het Fransohe volk. Clemeneeau stoort zioh aan niemand. I Zijn eoilega Viviani is te zeer bekend als Hemellichtendoover dan dat wij heni' in dit verband noemen zouden. Maar wien men in dit sinistra gezelschap niet zoeken zou, is de minister Pioquart, de man die 't in de Dreyfus-periode zoo aandoenlijk voor de vrijheid had opgenomen, en er zelfs de >martelingc eener overplaatsing naar Tunis en zijn verwijdering uit het leger voor over had gehad om den mishandelden ex-kapitein te redden, en te getuigen tegen «godsdiensthaat". En toeh deze hoogst vrijzinnige, ver draagzame minister van oorlog heeft dezer dagen het stoute stuk bestaan een vijftal officieren van het garnizoen van Laon die op 8 November van 't vorige jaar de mis in de kathedraal hadden bijgewoond deels te ontslaan, deels over te plaat sen en aan de troepen op strafte van militaire afzondering te verbieden, saam- komsten van katholieke kringen te be zoeken. Hierover werd Vrijdag het kabinet door een lid der rechterzijde, De Ramel, geïn terpelleerd. Deze noemde Piquaits daad een stap op den weg naar den willekeur. De Ramel had inderdaad reden om zioh te ergeren. Het feit viel vast te stellen dat bij de bedoelde mis achter eiken pijler vaD de kerk een politie-agent was verstopt geweestdie de aanwezigheid der officieren aan den prefect overgebracht en door dezen aan de regeering verraden hadden. En zulks omdat de bisschop de wet op de echtscheiding had veroordeeld en de politie daarin een veroordeeling van een Fransohe wet had willen zien, terwijl de echtschei ding bij de Romeinen was bedoeld 1 En daarvoor moesten de officieren gestraft worden die zoo ver achter in de kerk stonden dat zij de preek zelfs niet hoorden. Clemeneeau had onlangs de noodzakelijk heid erkend dat Frankrijke officieren man nen van karakter wareD. «Gelooft gij dan", vroeg De Ramel, „dat gij mannen van karakter vormt door hen te doen bewaken door politie?" Men had hem verteld dat er een eiroulaire bestond van 9 April 1904, nog van generaal André, waarbij aan officieren en soldaten verboden werd, eenigerlei bijeenkomst bij te wonen van oonfessioneelen of politieken aard. „Gaat gij duB, riep Bpr., aan officieren en soldaten verbieden de mis bij te wonen?" Du «katholieke kringen" waarvan de regeering sprak waren eenvoudige tehuizen waarin jonge soldaten een fatsoenlijk tijdverdrijf konden vinden. Na dezen spreker trad de soeialist De Pressensó op. Do heer De Ramel, zeide hij, had de vrijheid van geweten, de godsdienstvrijheid verdedigd, hjj kwam op voor de vrijheid van meening, de sociale vrijheid. Die zijn noodig voor het leger. Art. 10 van de verklaring der rechten van den mensoh stelt onder de groote beginselen opden eerbied voor alle over tuigingen. En dien had de minister uit 't oog ver loren. .Is dan, zoo vroeg hij, iemand die eeu rede bijwoont, daarvoor verantwoor delijk De minister antwoordde dat de bedoel de mis op 8 Nov. was gehouden tijdens een bijeenkomst ven de „Katholieke Fran sohe Jeugd", een vereeniging die volgens hem tegen het vaderland fulmineert. In dergelijke bijeenkomsten mag een offieier niet komenwant dat is geen mis. Men was er trouwens in optocht met muziek naar toe gegaan. Natuurlijk waren de beide interpellan- teo, van reohts eu van links, niet bevre digd door deze verontschuldiging. Er ont stond dan ook een onbedaarlijk, voor den minister onheilspellend ramoer, waaraan pas een einde kwam, toen de premier, Clemeneeau, ter tribune verscheen, en voornamelijk tegen De Pressensó, die 't hart der qaaestie de vrijheid van ge dachte geraakt had, zijn scherpste philippioa te richten. Den indruk dien zijn woord maakte, beschrijft een der bladen aldus „Geel de uiterste linkerzijde brult van boosheid. De minister glimlacht overmoe dig, steekt en houwt en dioht voort. En de eenen zijn bang voor hem, de anderen eigenlijk bekoord, de overigen jaloersob „En ineens zit hij met zijn handen in zijn zak in zijn bank, met een dood on schuldig gezicht den bitteren stortvloed van 's heeren Pressensé's verwijten aan te hooren. Hij zakt al dieper weg in zijn bank of hy in slaap valt van verveling; maar een ironisohe rimpel in zijn voor hoofd verraadt dat hy moeite heeft een boosaardig spotwoord in te houden. «En ruim een uur lang laat hij zoo rustig weg gezakt alles maar over zijn hoofd woeden tot hij, eindelijk met een meerderheid van honderd stemmen in zijn zak, opstaat en met een jolig on verschillig gezicht haastig weg gaat en in een automobiel klimt." Want met terzijdestelling van de motiei van afkeuring der beide interpellanten, nam de Kamer een door den minister bereids aanvaarde motie van vertrouwen in 't regeeringsbeleid van dit kabinet aan. Met dit ,ai blijft echter 't feit bestaan in de eerste plaats dat in 't land der vrijheid de grofste dwingelandij heersoht, en uitgeoefend wordt door een radioo- sooialistisoh kabinet; in de tweede plaats dat zelfs de meest ïepubükeinsehe vrij heidshelden in de pers den minister van oorlog er over hard vallen dat hij in de Kamer heeft durven zeggen dat de offi cieren 't reoht hebben om naar de kerk te gaan en in de derde plaats dat de aanteekening «gaat naar de mis" op de gedraglijst der officieren, voldoende is om voor goed een eind te maken aan hunne bevordering. En de man die dit uitvoert is minister Picquart, dezelfde die eens zoo gloedvol gestreefd heeft om eer- en rechtsherstel voor één offioier te verkrijgen 1 Tot zoodanige afwijking bracht hem de valsohe vrijheids theorie 1 België. Te Congo-hervot mingen. Belgia'a foenyders in Engeland rusten niet. Dominee Campbell heeft in een preek te Londen in den City Temple gezegd, dat, indien België in den Congo de hervormin gen niet wil invoeren die Engeland verlangt het tijd wordt dat Engeland en de Veree- nigde Staten eenvoudig gewapenderhand optreden in Congo om de Belgen nit de deur te kegelen. In dat geval zouden Ame rika en Engeland hand in hand moeten gaan om den Congo te besturen, als een Egypte, zelfs ten koste van de moeilijkheden van een dubbel toezioht en diplomatieke ver antwoordelijkheden, die niet te benijden zouden wezen. Campbell was vriendely k genoeg, de mo gelijkheid te erkennen, dat de zaken zoover niet gaan, maar zeide, dat men zich gereed moest houden en de regeering verzekeren dat zy op het land mag rekenen ingeval zij kraohtig zou optreden. De regeering der Ver. Staten heeft be kend gemaakt, dat zij den afstand van den Congostaat aan België niet erkenen zal, voordat verzekerd zyn een mensehelijke behandeling van de inboorlingen, terug gave van het hun ontnomen grondgebied, handelsvrijheid en de verplichting ingeval van geschil een scheidsgerecht uitspraak te laten doen. Balkan staten. Op vredelievende beëindiging van het geschil tusschen Turkije en Bulgarije be staat alle kansdaar het thans is terugge bracht tot eene geldquaestie. Het was te begrijpen dat de onafhanke lijkheid verklaring van Bulgarije op 5 Oct. des vorigen jaars Turkije ontstemmen moest. En ook dat Turkjje niet lijde lijk zou aanzieu dat zijn Orientspoor- weg zonder schadeloosstelling aan Bulga rije overging, en ook Roemelië voortaan weigerde schatting te betalen, om niet te spreken van het feit dat Bulgarije als vasal- staat van Turkije nu al 30 jaar in gebreke was gebleven ook maar een cent aan Tur kije af te staan. Turkije is echter tevreden met een scha deloosstelling. Van zijn eisch (800 miljoen francs 1) liet hij de helft vallendoch Bul-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1909 | | pagina 1