No. 89. NIEUWSBLAD R ZEELAND Vrijdag 15 Januari 23e Jaargang. HISTORISCH CHRISTELIJK- VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Geen Staatspensioneering. tas IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 ^ent. Nu in Engeland aan lieden van 70 jaar en ouder van staatswege oen ouderdomspen sioen wordt toegekend, beginnen de voor standers van zulk een pensioen te onzent luider te roepen en moer dan vroeger ge hoor te vinden. Zelfs bleek bij de aanne ming van voorstellen in gemeenteraadsver gaderingen tot st6unbieding aan een des- bedoelend adres aan de Koningin, dat het niet enkel Vryzinnigen waren, die voor deze adhaesie-betuiging stemden waaruit men mag opmaken dat het geroep om alge- meene staatspensioneering ook steun vindt bij enkele antirevolutionairen. Bij enkele antirevolutionairen. Het gros is nog niet te vinden voor een overstap naar het terrein der socialisten. Dat geldt wel van de Liberalen. Het Volk van Dinsdag constateert reeds met ingenomenheid dat De Vader Under (unieliberaal) zich reeds voor staatspensio neering heeft verklaard. Zelfs heeft dat blad al verklaard den pensioenleeftijd van 70 jaar te hoog en het maximumpensioen f 3 laag te vinden. En Het Volk roept o. i. terecht al uit: „de practische bezwaren van een ouderdomsverzekering die spoedig werkt, en om den spoed voornamelijk beveelt de Vaderlander staatspensioneering aan, zijn echter van dien aard, dat wel haast de liefde ook van den heer Roodhujjzen en Borge- sius aan het staatspensioen onverdeeld verpand zal blijken." Doch waar de denkbeelden in't Linksche kamp reeds zoo reusachtig vlug loopen,is 't voor de antirevolutionaire partij zaak dat zjj goed uit de oogen zie en zich rekenschap geeft waarom zij niet aan deze beweging meedoet. Tegen 't versoh&ffen van een zoo mo gelijk onbezorgden ouden dag aan den werkman is niemand onder ons gekant. Het is noodzakelijk en geweisoht dat de maatschappij zoodanig gereorganiseerd worde, dat de werkman zooveel kan ver dienen dat hij van zijn loon een deel kan afzonderen om te komen tot 't verkrijgen van een flinke uitkeering tegen ziekteen invaliditeit en ouderdom. Zoo moet het. En dat het zoo nog niet kan, is een bewijs dat er aan 't raderwerk onzer maatschappij nog iets hapert, dat boe eer hoe beter moet hersteld wordeD. Hierop stuurt de antirevolutionaire partij aan. Doeh in dit streven stuit zij op de voor standers van Staatspecsioueiring. Immers dezen willen den Staat laten doeD, wat krachtens ons beginsel, uitslui tend tot de taak der Maatschappij behoort. Het verschil tussohen ons en hen is niet, dat zij den ouden werkman een pensioen gunnen en wij niet. Dooh hierin dat zij van den Staat verlangen datgene waar mede wij de Maatschappij willen belasten. Niet de Staat, maar de Maatschappij heeft voor de pensioneering te zorgen. Daarvan mogen wij niat afgaan, dewijl dit voor ons is het goede beginselen dat van Staatspensioneering voor ons is het kwade beginsel. Dien weg oj gaande zenden wij te land komen bij het socialisme. Is eenmaal de Staat opgetreden als voogd over den ouden werkman, dan moet ook verwacht dat bij optreedt als verzorger van den kranken, invalieden en werkloozen werkman en zijn zorg ook uitstrekt over de beroepskeus zijner onderdanen. Krijgt het Staats socialisme eenmaal zijn zin op 't punt van de ouderdomspensionee- ring, dan zal het verder gaan en eitohen Btaats-pensioneerirg vcor alle huisvaders die, op hoe jeugdigen leeftijd ook, wegens ziekte of ongeval, buiten staat geraakten om voor hun gezin te werken. Iets wat wij ook beoogen, dooh wij herhalen 't niet door den Staat, maar door de Maatschappij willen doen geschie den. Doet de Staat 't, of liever de Staats ambtenaar, dan zal dit een last leggen op den belastingschuldige, dien hij niet lang zal kunnen torsen. Doet de Slaat het, dan zal hij ook moeten verzorgen de trageD, die liefst geen werk vinder de onverstandigen die hun hooge loocen aan allerlei op makeD, en als zij zeiven op zijn, eenvoudig bij de Staatsruif gaan staan om te leven op kosten van een ander. Doet de Slaat het, dan zal hij de vrije beroepskeuze zijner burgers aan banden moeten leggen. Hg zal dan moeten zorgen dat in bepaalde vakken niet meer leer lingen worden toegelaten dan hij Staat noodig aoht; of werkloozen moeten dwin gen om naar gemeenten te gaan waar nog wel werk iskortom bij zal in 't leven der mensohon zich moeten mengen op een wijze die aan vrijheid en reoht te kort dcet, en zioh vergrijpt aan het autonome, souvereine leven van den arbeid. Al deze ocgeriefelijkheden kunnen voor komen worden, wanneer men in plaats van den grondslag der Staatsbedeeling of Staats armenzorg kiest de basis van de eigen bijdragen van den verzekerde, met flinkeu bijslag van Staatswege. Dit laatste moet er natuurlijk bij. Zoolang de maatschappij nog niet is gelijk ze wezen moetzoolang menige werkman weinig of niets missen kan van zijn loon tot verzekering voor den ouden dag, of voor dagen vaD ziekte of invalidi teit, of werkloosheid, is 't zaak dat do overheid bijspringe. Dooh dit slechts tot tijd en wijle door wetgeving en organi seering van 't particulier initiatief de goede toestand is ingetreden, dat de Maatschappij alleen doet, wat nu door de mannen der Staatspensioneering langs den dood ge- makkelijken weg op eenmaal wordt ge- eisoht. Pensioen voor den ouden werkman blijft dus aller ideaal. Doeh niet de dood ge makkelijke weg is de beste. 14 Januari 1909. Gelijk men uit ons Persoverzizht zien kan, heeft mr. v. Houten, de oud-liberale oud-minister en oud radioaai Kamerlid voor Groningen zijn oud geweer weer van het rek gehaald eu is hij zijn ouden olerioaleDjaoht weer begonnen. Het doet droevig aan dezen ouden jager, die zoo vaak eohte raaksohoten heeft ge lost op eigen „geestverwanten," op zijn eentje door 't Liberale veld te zien dwa len om jacht te maken op «olerieaal" wild. Niemand die hem dezen eenzamen post benijdt. Van de eigen vrienden verlaten te zijn is geen aangename positieen nog min der aangenaam wordt deze, wanneer ook in 't kamp van den tegenstander slechts weinigen meer naar u luisteren. En zoo gaat 't nu mr. Van Houten. Anti elerioaal en anti-sooiaal was in 1905 zijn leuze. Anti-olerioaal en anti-soeiaal is zijn kreet thans weer in 1909. Bet gaat hem als den jongen die de boschbewoners met zijn «de wolf komt" kwam verschrikkenen ten laatste geen gehoor meer bij hen vond, toen dit ver scheurend dier hem eindelijk metterdaad bij de broekspijpen had. Mr. v. Houten gaat er echter ditmaal niet alleen met geweer en weifaeoh op uit. Af en toe legt hij ziju geliefkoosd wapen ter zijde,en laat hij het olerioale wild vliegeD, om zioh te benaarstigen tot vin kenvangst. De vinkjes, dat zijn dan de afgedwaalden uit zijn eigen ksmp en eenige verdwaalde christelijk historischen, moeten niet ver schrikt, maar gelokt wordeD. Voor dezen past beter het werk van den vogelaar. Het oude liedje. De vogelaar fluyt wonder moy, Totdat de vinok is in de koy. Hij wil een scheiding tussoheu «vrij- heidlievenden" en „Staatsvoogdisten". De eersten zoekt hij ook onder de christelijk-historisoheD, die met vrijheid lievende liberalen versterkt «ons weder op den goeden weg moeten brengen". Het doet ons genoegen dat hij dergelijk gevogelte niet bij ons zoekt, en slechts op «enkele" christelijk historischen rekent. Laat ous afwachten wat zijn lokstem teweeg brengen zal. Maar op één punt wij wezen er al op vergist hij zioh wel een weioig. Namelijk op dat van den schoolstrijd. Hij meent dat deze uit isdat wij onze wensohen verkregen hebbendat nog slechts enkele administratieve quaes- tie-tjes te regelen zijD en de schoolstrijd de drie Reohtsohe partijen Diet meer ver- eenigt. Voor wat de beide andere partijen be treft, laten wij dit dezen zeiven beoor- deelen. Doch voor wat ons betreft, meeneu wij dezen jager-vogelaar te mogen verzekeren, dat wy nog niet zijn waar wij wezen rnoeteD, ook al moet erkend dat wij op den weg der volledige rechtsgelijkheid al een heel eind zijn opgesohoten. Tegenover de Staatskas zijn wij er bijna, dooh tegenover de gemeentekassen zijn wij er nog laDg niet. Wij herinneren slechts aan 't leuke prentje van Het Handelsblad de bij zondere school als ben welwarend kind in den kinderwagen door de kindermeid Heemskeik geredeD, terwijl deze aan de plooien van haar rok een mager wurmpje voortsleept dat den naam draagt vau openbare school. Een prentje waartegen om deszelfs mis leidend karakter terstond door een in zender met de volgende vragen werd ge protesteerd le. Is het waar, dat het Rijk voor ieder kind, dat de openbare school be zoekt, pl.m. f33 uitkeert, terwijl de subsidie voor een kind, op de bijzon dere school sleohts Jil.m. f 14 bedraagt? Misschien kunt u dan tevens mede- deelen of het juist is dat de Gemeente den geheelen sehoolbouw bekostigt, en de bijzondere school geen sou ontvangt Dat alles wat het lager onderwijs betreft. 2e. Draagt het Kijk en de Gemeente alle kosten van middelbaar onderwijs en kunt u bevestigen, dat het bijzondere onderwijs nog steeds wachtende is op eenige subsidie P 3p. Het hooger onderwijs. Hoeveel millioenen kost dit het Rijk? De Vrije Universiteit is door dr. Kuyper immers zóó bevoordeeld, dat ze gedurende een zeker aantal jaren f 4000 in het geheel vop het Rijk trekt. Het Handelsblad kon Diets anders doen dan dezen vrager gelijk geven. Dat zij 'top haar manier deed, doet niets af aan hare bekentenis dat op deze drie punteD de rechtsgelijkheid tusschen openbaar en bijzonder onderwijs nog niet verkregen is. De antirevolutionaire partij voor haar deel zal dan ook den eisoh van volledige doorvoering van het beginsel der rechts gelijkheid nog niet loslateD. Bovendien ook al ware de rechts gelijkheid nu reeds volkomen, nu noch ooit zal dit oorzaak zijn dat de anti-revolu tionaire partg uiteen valt. Zij zal dan eensgezind voortgaan op den ingeslagen weg om het onderwijs op de bijzondere, zoowel als op de openbare school te verbeterenen in eigen kring deze groote waarheid propageeren dat aan de sohoolvraag eene sociale vraag bij uitnemendheid, tal van andere sociale en staatkundige t vraagstukken als de vezels eener plant aan den wortel, vastzitten, welker oplossing met die der sohool- quaeatie in 't nauwste verband staaf. Den sohoolstrijd blyven wij voeren tot het liberalisme, in zijn uiterste konse- k wen tie, het onrecht geheel zal hebben weggenomen. Eu daarna zal de sohool zoodanig 't voor werp onzes zorg blijven dat van uiteen spatten onzer partij geen sprake kan zijn. Een vreesalyken indruk heeft de ramp te Messina op de overlevenden achtergelaten blijkens hunne mededeelingen van journa listen. Iu de N. R. Ct lezen wy Een zegt er Ik heb het laatste oordeel gezien, het einde van de wereld, want ik ben er zeker vau, dat het eind van de wereld niet anders kan wezen. Terwijl ik iu het donker voortstrompelde over puin, dat bergen en dalen vormde, zag ik hui zen beven, schudden, verdiepingen in storten, de een op de ander, afgronden zich openen, hoorde ik onophoudelijk huilen als van duizende geslachte bees ten. Toen dacht ikdaar heerscht de dood, zooals ik het in droomen heb ge zien. Ik had er geen bewustzijn meer van dat ik leefde. Ik dacht dat ik gestor ven was, Het bewusfzyn dat ik had was dat van na den dood, dacht ik. Een ander zegtHet was de chaos. Ik voelde de aarde sidderen en schudden; ik dacht elk oogenblik dat ze zich voor myn voeten ging openen en me opslokken. En toch dit alles is niets, vergeleken by het laatste oordeel als Christus verschy nen zal op de wolken. Dit zal vergezeld gaan van neen groote aardbeving hoedanige niet is geschied van dat de menschen op de aarde geweest zyn namelijk een zoo danige aardbeving en zoo groot (Openb. 16 18.) Het zal zyn een ure „dat heel de dampkring met een gedruisch zal voorbij gaan, en de elementen brandende zullen vergaan, en dat de aarde en de werken die daarin zyn, zullen verbranden (2 Petr. 3 10). Een moment, waarvan de Zone Gods zelf getuigde (Lukas 2126)„Er zullen teekeneu ziju in de zon, in de maan in de sterreD, en op de aarde zal er benauwdheid der volken met twijfelmoedigheid zyn als de zee en watergolven groot geluid zullen geven en den menschen het hart zal bezwijken van vrees en verwachting der dingen die het aardrijk overkomen zullenwant de krachten der hemelen zullen bewogen worden, en alsdan zullen zij den Zoon des menschen zien komen in een wolk met groote kracht en heerlijkheid". In gewone dagen Jezen wij hier over heen. Doch bij rampen als die van Zuid- Italië wordt men er meer by bepaald. Die rampen zyn een zegel van de profetieën; er ligt een signaal van de nadering van het einde in gelijk De Heraut het zoo teeken- achtig heeft uitgedrukt. Doch zoolang dergelijke catastrophen nog slechts plaatselijk blyveD, geldt ook weer 'e Hollands woord al deze dingen moeten geschieden maar nog is het einde niet. (Lukas 24 6). Mr. S. van Houten aan 't woord. De oud-minister mr. Van Houten heeft een nieuwe serie zijner Staatkundige Brieven geopend, waarin hij thans een «liberaal strijd- en werkprogram voor 1909" wil ontwikkelen. De heer Vau Houten wil, blijkens zijnen eersten brief dezer serie „in liberalen geest schot in het regeeringsbeleid" brengen. Lukt dat niet dan wil bij toch „een ge noegzaam aantal liberalen in de Kamer brengen" om eenerzijds transformatie van het ministerie in KuyperiaaDsehen geest, anderzijds herhaling van een kabinets formatie onder overwegenden invloed van vrijzinnig-democratische denkbeel den, als in 1905, te voorkomen. Met andere woorden aan het beurtspel der groot-kiezers Kuyper en Borgesius, die het land steeds nieuwe plaagwetten, laatstelijk weder die op het arbeids contract bezorgden, voor goed een einde te maken. «Middel daartoe is, dat de voor dit beurtspel onverschillig geworden kiezers van liberalen huize zioh ditmaal bijtijds en krachtig met de oandidaturen be moeien en bij de liberale oandidaat- stellingen den vryzinnig-demooratisohen invloed uitsluiteD. De fout, die een groep liberalen in 1905 beging, om allereerst met de vrijzinnig-demooraten een ver bond te sluiten, behoort niet te worden herhaald. Tegenover de vrijzinnig-demo oraten behoeft onze hondiDg eerst bij de herstemmingen te wordeD bepaald. Zij zijn sleohts, evenals bun sooiaal-demc- oratisohe halfbroeders, eventueel nood zakelijke bondgenooten legen Kuyper, maar verschillen van de liberalen prin cipieel in de waardeeiing van het vrij heidsbeginsel". Uit kraobt van dit beginsel verzet de heer Van Houten zioh tegeD„dwaBgwetten" als Drankwet, Leerplichtwet, Ongevallen wet en Woningwet, „waarbij met 1 Febr. a.s. nog de prHlwet-Druoker over het arbeidscontract" komt. De kiezers nu moeten tegenover den geest dier wetten zorgen voor «vrijheidlievende" oandidaten. Er moet komen een splitsing tussohen liberalen en democraten, «voorstanders van vrijheid eenerzijds, vau staat svoog<l ij anderzijds. Een vrijheidspartij, gereoruteerd uit de viij-liberalen en de massa der Unie liberalen, wellioht versterkt met enkelen, die onder de vrijzinnig-demooraten en ohristelijk-historisohen zijn verdoold, zou ons weder op den goeden weg kunnen brengen", meent de heer Van Houten. Het tegenwoordige Ministeriedeugtdaar voor niet. In betrekking tot de „dwangwet" op het arbeid soon tract, beslisten de leidende ministers van Justitie, van BinnenlandBohe Zaken en van Landbouw al reeds „ver keerd", en dus „kan het Ministerie in zijn tegenwoordige samenstelling bij liberalen geen steun meer vinden". «Tegen de individueel» leden (van de tegenwoordige rechterzijde) vooral der ohristelijk-historisobe groep, moeten de liberalen eerst stelling nemen, als de in het voorjaar te verwachten politieke debatten meer klaarheid hebben ge- braeht, ook omtrent de verhouding tus sohen Heemskerk en Kuyper. De „traditioneele scheiding tussohen reohts en links is verdwenen", zegt de heer Van Houten ten slotte, omdat de sohoolstrijd zijn vroegere beteekenis bij de verkiezingen heeft verloreD. Groote kiezersmassa's, zoowel reohts als links, voor wie de sohoolstrijd shib boleth was, zijn los gekomen, nu de gesubsidieerde groepsoholen naast de openbare scholen een blijvende plaats hebben erlangd, die haar niet meer betwist wordt. Aanvankelijk werkt die nieuwe wetgeving ten gunste van ker kelijke groepssoholen, maar in beginsel is het subsidiestelsel gelijk voor alle, ook onkerkelijke en antikerkelijke scho len. In zoover is de schoolwetgeving van Maokay-Kuyper onpartijdig. Alle partijen hebben voortaan de richting der sooiale ontwikkeling af te wachten en te eerbiedigen. Wat op schoolgebied te doen overblijf!, zijn zuiver admi nistratieve maatregelen, om misbruikeD, waaronder allereerst is te rekenen een finanoieel en paedagogisoh Dadeelige versnippering van het schoolwezen^ te voorkomen, en om te zorgeD, dat alle onderwijs, het van overheidswege en in gesubsidieerde soholen gegevene bei de, deugdelijk en degelijk zij, Dat er op schoolgebied niets meer te doen overblijft dan 't hier door mr. v. Houten genoemde, mogen wij niet toe geven. Overigens is de verklaring van mr. v. Houten omtrent de schoolwetten- Maokay en Kuyper mooi. Mr. v. Houtg noemt ze onpartijdig. Maar xoo is 't van

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1909 | | pagina 1