No. 82. 1909» Donderdag 7 Januari, 23e jaargang. NIEUWSBLAD HISTORISCH VOOR ZEELAND, CHRISTELIJK- uit m pfiits. Een dreigend spook. Het Mormonisme. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed, S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN ESSES IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers0,02®. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 15 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 <*ent. i. Wanneer ik, boven deze artikelenreeks, dit opschrift stel, beduidt zulks geenszins dat door mij in werkelijkheid aan spoken wordt geloofd. De spoken die zich in den laatsten tijd, hier en daar vertoonden, zijn gebleken vetkleede mensohen te zijn ge weest, het blazen van den wind door sleutel gaten of dergelijke bangmakerijen meer. Maar toch blijf ik dien naam handhaven, omreden het door mij bedoelde spook in werkelijkheid bestaat en zich alomme drei gend vertoont. Bet vertoont zich in de meeste neutrale bladen, waar het in den vorm van aange kondigde boekjes of te verkrijgen consult den lezers wordt verkondigd. Het door mij bedoelde spook dat werkelijk niet als een droombeeld mag worden beschouwd is het Nieuw-Malthusiauisme. Het is natnnrljjk als leek, niet mijne be doeling een geleerd vertoog tegen de toe passing van dat stelsel te houden. Eenig en alleen is mijne hoop deze, dat door het alsnu volgend genomen overzicht uit enkele redevoeringen en anderszins, de oogen der christenen mogen opengaan en ze in deze van der boozen spoor mogen afwijken. Het is ontegenzeggelijk een waarheid waarvan niets afgaat dat het N. M. door zijn brutale reclame en voorspraak van heeren geneeskundigen enz. steeds meer dere aanhangers vindt. In De Tijd werd een tijd geleden opge somd de reden van daling der katholiekè bevolking in Nederland. Na te hebben ge wezen op eenige oorzaken daarvoor, ziet 't blad echter in het veldwinnen van het N. M. onder andere gezindheden, met name in de groote steden, een reden om allengs de balans naar de zijde der katholieken te deen overhellen. 0 We weten, dat het nu in ons land in zwang zijnde stelsel van het N. M. is komen overwaaien uit Frankrijk. Daar heeft het zijne verwoestingen aangericht en doet het nog, hetgeen blijkt volgens de door den heer Pyttersen in zijn Staats- Opgenomen in de K e r k e 1. Cour. van ii Oct. 1901. 3 FEUILLETON! En wat schreef men van hem in het dagboek der Mormonen P Wel dithij was de beste die op aarde leefde. Het werk, dat hij verrichtte in den korten tijd van 20 jaren, sinds de Engel des Beeren hem tot zijn ambt riep, en hem uitrustte, om Sion te grondvesten, om een echten godsdienst te stichten, en om de grootste verzameling van Israël bijeen te verga deren, overtreft alles, waarvan de geschie denis ooit meidiug maakte". Dooh wij zien in hem een bedrieger, die een schandelijk spel met het het heiligste dreef, en wij staan verbaasd, boe zulk een bedrieger nog aanhangers vond, die niet alleen bij duizenden geteld konden worden, maar die ook allen opstonden om wraak te nemen over den moord aan hun profeet gepleegd. Geheel Amerika predikte den oorlog tegen de heiligen. Door 24.000 gewapende man nen werd de stad Nauvos van alle kanten ingesloten. Door den nood gedrongen sloten nu de Mormonen een verdrag met hunne vijanden. Zij beloofden binnen 6 maanden hunne eigendommen te verkoopen, om daarna in massa naar de onbekende wil dernissen aan gene zijde van het Rots gebergte te trekken. De Mormonen hiel den woord. Young werd tot opvolger van Smith benoemd. Rigdondie ook aanspraak op deze waardigheid maakte, werd met een paar anderen geëxcommuniceerd en werd later het hoofd van eene kleine Mor- monenkoloniediein Pennsylvanie is blijven wonen. Onder den nieuwen Profeet, Hooge- almacak voor 1901 opgenomen statistiek op blz. 25. 1000 huwelijken geven in Duitsohland 270 kinderen en in Frankrijk maar 163 kinderen. Door den heer Pyttersen wordt daarbij gevoegd „Wel is waar is tengevolge van de toepassing van het z g. „2-kinderstelsel", dat der kleine gezinnen, het gemiddeld persoonlijk vermogen in Frankrijk groo- ter dan in Duitschland, dooh neemt daar entegen het nationaal vermogen aldaar veel sterker toe dan in Frankrijk, als gevolg van meerdere werkzaamheid op het gebied van handel en nijverheid. Ean vader van een talrijk gezin is genood zaakt zioh krachtiger intespannen en draagt daardoor meer bij tot den nationalen rijk dom dan wie slechts voor een klein ge zin heeft te zorgen." Door mij is zoo pas neergeschreven dat het N. M. in Frankrijk zijne ver woestingen heeft aangebracht en het nog doet. Ter verdere staving dat zulks niet maar zoo klakkeloos is uitgesproken diene het in het Nieuws van den Dag van 25 Nov. 1901, bl. 23, medegedeelde bericht, dat in den Fransehen Senaat door den heer Bernard eene motie is voorgesteld, waarin de regeering wordt uitgenoodigd eene extra parlementaire oommissie te benoe men belast met het instellen van een onderzoek naar de beste praotisohe mid delen om het afnemen van Frankrijk's bevolking te bestrijden. Het voorstel is door 133 Senatoren medeonderteekend. Door den voorsteller werd aangetoond, dat in het begin der 19e eeuw Frankrijk had 25 millioen, Duitsohland 15> en En geland 12 millioen zielen. Nu, na 100 jaren, Frankrijk 36, Duitsch land 56 en Engeland 41 millioen, zoodat Frankrijk is achteruit gegaan. En dit nu is een levensquaestie voor het volk. De mid delen waren z. i.er moeten meer kinderen geboren worden en minder in het eerste levensjaar sterven. De heer Bosch Bruist schreef in de De Telegraaf een opstel over«Ommekeer in de Politiek". Over de koninklijke goedkeuring van den N. M. bond schreef hij het volgende: «Deze priester en president Young maakte men zioh tot den uittocht gereed. Eene schare van 1500 mannen werd vooruit gezonden om kennis te nemen van het verre Westen, aan de overzijde van het Rotsgebergte. Onderweg bouwden deze mannen hutten, en bezaaiden den bodem hier en daar, opdat de straks achterna komende massa schuilplaatsen en voedsel zou kunnen vindeu onderweg. Nog binnen den gestelden termijn verlieten de Mor monen de stad Nauvoo. Het was eene ware volksverhuizing, .zooals Amerika nog nooit aanschouwd had. De trein bestond (zooals een zekere kerkhistoricus zegt) uit 40.000 personen, met 120.000 paarden, schapen en andere dieren. Langs ongebaande wegen, dwars door eenzame prairiëo, en eeuwen heugende wouden, trok de sohare om aan gene zijde van het Rotsgebergte, in de bergvlakte van Utah, san het groote Zout meer, afgesloten van de overige beschaafde wereld, het nieuwe Sion te stichten. Met de meer dan 1200 uren lange reis was bijna een geheel jaar onder vele ontberin gen en gevaren heengegaan." In het vroege voorjaar van het jaar 1847 trokken 143 krachtige mannen vooruit, om voorbereid selen te maken tot het bouwen van eene nieuwe stad aan de oevers van het groote Zoutmeer, en aan den voet vac het maje stueuze gebergte Wahsatch. Zij bouwden eerst een fort ter bescherming tegen de Indianen. Enkele maanden later wareu er ruim 100 huizen gereed, en duizenden akkers ontgonnen. Da naam dier nieuwe Mormonenstad werd Salt Lake-Cityd.i. „Zoutmeer-stad'. Het duurde niet lang, of Young (daarin i boud, n.l. de N. M„ toch is in het oog ook van velen, die niet tot de orthodoxe geloo- vigeu behooren, een immoreele bond, die ten doel heeft, het vermoorden van het nog ongeboren nageslacht, en bovendien door bekwame geneeskundigen, met het oog op de gezondheid, teerzeerste wordt veroor deeld". Hooren we nu hoe op de vergadering van Moderne Theologen over 't N. M. werd ge sproken (Nieuws van den Dag 19 April 1901.) I. Hooykaas Jr. besprak aldaar de vraag: „Hoe hebben wij over het Neo. Malthusia nisme te denken fSpr. herinnerde er aan, hoe in 1877 het N. Malthusianisme in deze vergadering besproken werd en wees op het verschil van toen en nu24 jaren ge leden was het vraagstuk eene zaak van wetenschappelijk belang, thans is het een zaak van moraaltoen kou men nog op een afstand van de quaestie blijven staan,thans komt men telkens in aanraking met prac- tische aanhangers vau het N. M. en met de propaganda er voor. De N M. bond gevoelt zich krachtig; een Bond tot bestrijding van de nieuwe denkbeelden is tot stand ge komen, en wijl de quaestie thans zoo alge meen besproken wordt, is zij zeer zeker in deze vergadering op haar plaats. Spreker behandelde de leer van Malthus, die verkondigd heeft, dat in 25 jaar het menschdom verdubbelt. Volgens die wet zouden er over twee eeuwen 256 maal zoo veel menschen zijn als thans, indien althans geen oorlogen, epidemiën of andere groote menschenmassa's-verdelgende rampen die toeneming breidelen. Spr. besprak nu de denkbeeleen van M. die beperking van de toenemende bevol king wilde, door beperking van het huwe lijk en de denkbeelden van het N. Mdie daarvan in dit cardinale punt verschillen, dat zij niet willen beperking van de huwe lijken, maar wel van de geboorten door het gebruik van anti-conceptioneele middelen. De bevolkingsleer van M., die groote rampen tot reddende engelen maakt, heeft bestrijding gevonden. Ook spr. achtte de bewering aan twijfel onderhevig, dat er een bepaalde wet zou zijn voor de toeneming der bevolking en zeide, dat geen vrees be hoeft te bestaan, dat in eenigenafzienbaron tjjd de aarde niet genoeg zeu opleveren voor de toenemende bevolking. Voorts toonde spr. aan, dat de leer der N. Maten het voetspoor volgende van zijn voorgan ger) ontving een gezicht, waarin Smith hem de plaats toonde voor den toekomsti- gen tempel. De nieuwe stad nam ras in omvang en bloei toe. Van vele plaatsen kwamen tot dusver aohtergebievene Mor monen zioh er vestigen. Eu nog steeds ondernemen „heiligen der laatste dagen" door Mormoonsehe zendelingen daartoe ge lokt, de reis naar i/Zoutmeerstad". Zooals van zelf spreekt was voor de Mormonen er veel aan gelegen, om met de Vereenigde Staten op goeden voet te leven. Herhaalde keeren echter hebben er botsingen plaats gevonden. En nog is het niet in orae. Behalve hun fanatisme, waarin zij veel overeenkomst vertoonen met de Mohamedanen, is ock inzonderheid de veel wijverij, de polygamie hiervan de oorzaak. Over al die botsingen en oneenigheden zullen we thans niet spreken. Op enkele andere feiten dient onze aandacht evén wel nog gevestigd te worden. Young stierf in het jaar 1877. Meteen ijzeren roede heeft hij de geloovigen ge regeerd. Hij had 19 vrouwen en ongeveer 60 kinderen, aan wie hij alleen aan vaste goederen 2 millioen dollars naliet. Eene erfenis om van te duizelen dus. Da Mor monen geloofden van hem, dat het God wo8 die door hem sprak, en dat zijne woorden dus onfeilbaar waren. In October 1880 voigde hem als president op John Tayler, die het werk vau zijne voorgan gers voortzette. Ook hij was polygamist. Ofschoon hij eens in Frankrijk, terwijl hij daar als zendeling verkeerde, onom wonden verklaarde, dat veelwijverij onder zijne geloofsgenooten niet voorkwam, en in niet mag worden beschouwd als een sociale heilsleer, zeodat het N. M. niet moet be schouwd worden als een oeconomisch stel sel of als een medisch vraagstuk, maar slechts als een psychologisch (zielkundig) vraagstuk. A priori kan de toepassing der Neo Mal- thusiaansche practijken niet veroordeeld worden, evenmin als men andere verkeerde dingen a priori kan veroordeelsn, maar in den regel berokkent het N. M. groote mo- reele schade door de wijze ook waarop propaganda gemaakt wordt door den N. M. B., onder gehuwden en ongehuwden. Door die propaganda wordt niet zelden onzede lijkheid in de hand gewerkt. Daarom ver dient ze bestrijding, te meer, omdat het gebruik van anti-conceptioneele middelen onnatuurlijk is en door dat onnatuurlijke een moreeleu druk uitoefent. (Slot volgt.) Subsidie aan een tram die op Zondag rijdt. Tegen ons artikel over deze quaestie sehrijft de Walchersche Courant nog het volgende De kwestie welke De Zeeuw nu weer opwerpt, is wat de praktijk aangaat in Zeeland al lacg beslist. De Staten onzer provincie namen in de laatste jaren dit standpunt in het schijnt noodig dit in herinnering te bren gen dat de maatschappij die een stoom - tram exploiteerde, ook souvereine was in den eigen kring, en dus zelf voor zioh moest uiimaken of zij op den Zondag treinen zou laten loopen evenals een par ticulier dit ook met zijn geweten moet uitmaken en niet zioh ten dezen aan de opinie van een andei heeft te onderwerpen. Vroeger werd steeds aan het geven van subsidie of renteloos voorsohot de voor waarde verbonden dat er dagelijks een bepaald aantal trams moest loopen. Be driegen wij ons niet dan was het een der anti-revolutionaire Statenleden die in 1900 reeds voorstelde, daarin te voegen „zon der verplichting voor den Zondag" iets wat werd aangenomen en sedert regel bleef. De overheid nam daarmede 0. i. een goed standpunt in om uiet aan iemand iets op te zijne oogen een versohrikkelijke zonde was, had hij later toch 5 vrouwen tegelijk, en zijn medezendeiing twee. De mensch is verandeilijk, zelfs een Mormoon Den tegenwoordigen profeet, hoogepries- ter en president der seote staan ter zijde twee raadsheeren, en 12 apostelen, die elk weer aan het hoofd staan van hunne onder- hoorigen, met derzelver besturen en af- deelingen. Doot deze oentralisatie wordt eene hierarohie gevormd, die de Mormonen bijzonder sterk doet zija tegenover hunne tegenstanders. Deze centralisatie ook stelt hen in staat om met groote opoffering de seote uit te breiden. Hierbij ontbreekt het volstrekt niet aan geld. Dat kan b.v. blijken uit den bouw van den tempel, die oögeveer 10 müüoen moet kosten, en die het prachtigste gebouw zal zijn van N.-Amerika. Zendelingen trekken er in menigte naar alle deelen der aarde, om het nieuwste Testament, gelijk zij hun bijbel of Boek van Mormon noemen, onder Christenen en Heidenen te verkondigen. Reeds in het jaar 1880 bevonden zioh in Utah onder de 144.000 zielen ongeveer 112.000 Mor monen. In Arizona waren er 1895 In Cjiorado 600. In Groot Britanië 5251. In Skandioavië 5251. In Duitsohlaöd 799. Deze opgave is door de Mormonen zeif gemaakt. Deze getallen zijn, zooals gij zult begrijpen, in de laatste jaien zeer toegenomen. Ook in ons land werken de Mormonen, b.v. in Groniugen, Ucreervt, Amsterdam. Vau de polygamie of veel wijverij maakten zij zioh te groote ver wachtingen, met betrekking op de toename leggen als verplichting, wat mogelijk tegen zija consciëntie zou kunnen zijn. En bij de beraadslaging over de subsidie aan den Stoomtram-Waloheren, werd van anti-revolutionaire zijde. o.a. door den heer Wisboom Verstegen gezegd, dat hij geen absoluut verbod vau rijden op Zondag meende te mogen voorstellen „met de be paling „zonder verplichting voor den Zon dag" kau ik genoegen nemenieder zie toe voor ziohzelf wat hij doet". De anti-revolutionaiTe club meende ech ter nog verder te moeteD gaan. Gelijk wy reeds schreven is het ook de taak der over heid te zorgen dat de kerkediensl ongehin derd kan uitgeoefend worden. Daartoe stelde de heer Wisboom Verstegen voor te bepalen dat in geen geval des Zondags treinen mogen loopen tussohen 9 en 12 uren voormiddags en 2 en 5 uren namiddags. Het personeel zou dan grootendeels in de gelegenheid kunnen zijn de godsdienst oefeningen bij te wonen, die voornamelijk in die uren gehouden wordende dienst zou er verder zoo door verlioht worden dat men gemakkelijker het personeel een vrijen Zondag zou kunnen verschaffen terwijl eindelijk men aan de plaatselijke overheid de behulpzame hand zou bieden, dewijl de wet verbiedtalle hinderlijke bewegingen en gerucht in de nabijheid der gebouwen voor den openbaren eere diens; bestemd en in 't algemeen alles wat dergelijke hinderlijk zou kunnen zijn". Het amendement-Verstegen ver wierf echter maar 13 stemmen. Ia dezelfde zitting der Staten (16 Juli 1901) stelde de heer Dieleman een amen dement voor met dien verstande dat, indien de maatschappij mocht meenen op de Zondag treinen te moeten laten loopen, aan het dienstpersoeeel om de 14 dagen een geheel vrije Zondag worde gegeven". Dit werd aangenomen met stemmen nit alle partijen, waaronder van de voornaam ste liberalen zoowel als van de voornaamste katholieken. Er werd gedaoht dat de roe ping der overheid ook mede bracht zooveel mogelijk te zorgen voor de Zondagsrust, als liggende de eiseh vau eeu weeksohen rustdrag in de natuur der dingen. Betoogd werd toen dat waar de Zondag de alge- meece vrije dag is, men zooveel mogelijk met het geven van een vrijen dag daar mede moet rekenen. der bevolking. Vele vrouwen worden nooit moeder. Het sterftecijfer onder de kinderen is buitengewoon groot, terwijl verreweg het grootste gedeelte der kinderen van het vrouwelijke geslacht is. Van de ontwikke ling der Mormonen in Utah moet men zieh niet eene al te groote voorstelling maken. Wel is er een universiteit, doeh deze gelijkt meer op eene bewaarschool, dan op een hoogeeohooi. Behalve de godsdienstige leerboeken met hun theologisohen onzin, is de Mormonenlitteratuur van geringe be- teekenis. De soholen worden des avonds gebruikt voor muziek- en dansonderrioht. Hun lievelingsinstrnment is de violine. Het opgroeiend geslacht is zedelijk totaal vervuild, tot in het diepst van het hart. Eigenaardig is het, dat onder de bescher ming van de regeering der Ver. Staten, ook andere confessies te midden van de Mormonen in Utah gevonden worden. Zoo zijn er b.v. Presbyterianen, Episoopalen, Methodisten enz. Doch genoeg, wij zullen hiermede van de geschiedenis van het Mormonisme afstoppen, en er toe overgaan om iets mede te deelen over de leer en den cultus der Mormonen. Het Mormonisme is de Imitatie van eene aardsche theocratiemet democratische ver houdingen, pasklaar gemaakt voor dezen tijd. De idee kerk, als eene uitwendige, zicht bare, goddelijk geordende gemeenschap treedt geheel op den voorgrond. De voort durende goddelijke openbaring staat on wankelbaar vast ais een gronddogma. Wordt vervolgd.;

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1909 | | pagina 1