NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. [ansknecht No. 81. 1909 Woensdag 6 Januari 23e jaargang. ibemei CHRISTELIJK- HISTORISCH Kneeht iensthade. Dienstbode, Het Arbeidseontraet. knecht *sknecht Het Mormonisme. >eiders [BID liestmeid M VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN FEUILLETON. Iddelburg ïaart de hofstede, hg f'erponehorpolder, an half Januari, JTTE, 1 a a r 18 dijk. Bi-" |en vrge woning, rypskerke. In aan t. L. J. en J. G. i b e n d g k e. Maart a.s. 3T0LS te Schore, Ihikbaar. iet Mei DEE Az-, K l o e- ei )RNELISSE, SB- arg- enoodigd Wolphaartsdyk. en gezin van twee US BRAAM, ravenpolder. [l Mei a.s. Rilland-Baih. IS, Kortedelft 10, IMWEGEN, Lon- Middelburgver and huwelijk der Mei a.s. de 21 jaar, van en. Zich in per voorkeur 's avonds Lei iStbode |e wasch kan om- -DE WAGEMAKER, „SCHELD K". bins. 19 9,9,30 Woen^O 9,30 10,— bond. 2110, - 10,— frnd. 2210,30 10,— Jater. 23 6,30 10,— Sond. 24 7,10, Jaan. 25 8,10,— )ins. 26 8,30 10,- iYoen.27 8,30 10,— Dond.28 8,80 10,— jJriid. 29 8,30 11,— Kater. 30 8,30 11,30 jiond. 31 9,8,— achter een datum is het tweede getal it ROTTERDAM Ï19Ó9. jrd Zondags, Woens» [issitgen 6,20; van lm 8,— u'ir. le Wester-Schelde. JAK SW EERT. -idere aankondiging, b of Spoortjjd. daoordon naarHans» 12,30, nam. 3,25. Walsoorden voorna. 5,38. vorden geen goe- IeLRöE A AF. .1909. ,lijtcs (behalve Msan- van Antwei p» g) 'a morg. 7.W- 1EDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers0,02'. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 --ent. BSieEIMJiwiflx'T. L-JTS«T®®m33SJï3KSSS!3SÏS3HïaiH.gS9?ïinaaS5trS8T;SSlW« De opgaaf van den spoordienst komt In dit notnmer voor op de ge bruikelijke plaats. Algemeen is op dit oogenblik, zoowel bij de industrie als in den landbouw, bij werk gever en werknemer de aandacht op het Arbeidscontract gevestigd. En geen won der, deze wet legt beiden partjjen verplich tingen op, hoewel zij meer beschermend is voor den arbeider dan voor den werkgever, omdat de eerste als zwakker dan de tweede beschouwd wordt. Veel hangt bjj dit contract af van het plaatselijk gebruik en daarom schrijft het contract voor, dat er gehandeld moet wor den volgens plaatselijk gebruik, of zooals goeden mannen betaamt. Gewoonlijk zijn de gebruiken te platten lande niet van dien aard, dat ze door het Arbeidscontractgroote veranderingen moe ten ondergaan, toch komen er bepalingen in voor, die ieder, ook de landbouwer, dient te kennen. Eenige bepalingen die men behoort te weten, wenschen wij even te behandelen. Wat een „werkgever" is, weet men. Wat een „werknemer" is, ook. Deze laatste kan ook zijn een vrouw, zoo wel gehuwd als ongehuwd. W at de gehuwde vrouw aangaat, behoeft de werkgever niet eerst aan haar man te gaan vragen, of die 't wel gced vindt, dat zij bij den baas op het werk komt. De Wet n.l. zegt niet, dat zij zonder goedvinden van haar echtgenoot zich als arbeidster verhuren mag, maar Als ze zich „verhuurt," zegt de Wet, dan wordt zij geacht daartoe de toestemming van den man verkregen te hebben 1 Die gehuwde vrouw heeft ook ket recht, om het verdiende loon zelfstandig ten bate van het gezin te bestedendus zonder eerst te vragen, of haar man het zoo wel goed vindt 1 De „werknemer" kan ook beneden 21 jaar zijnminderjarig dus. Hij kan en mag niet op eigen houd je een „arbeids-overeen komst" aangaan. Hij {oi zij) moet daartoe gemachtigd zijn door den vaderis die er niet, dan door de moeder en anders door den voogd. Dat kan mondeling of schriftelijk. In het jaar 1829 versoheen hem en dezen schoolmeester Johannes de Dooper, legde de handen op hen, wijdde hen tot het priesterschap, en beval hen, dat de een den ander zou dooj en, hetgeen zij ook terstond deden. Het gelukte hun langza merhand eenige volgelingen om zich te ver zamelen. Een gewezen landman met name Sarrts, die bij verschillende seoten geen vrede gevonden had, schoot geld vooi. De metaalplaten eebter mocht hij niet zien. Deze werden zeer geheimzinnig bewaard. Spoedig daarop, in het jaar 1830, ver soheen het „Boek van Mormon" in eene oplage van 5900 exemplaren. Doch er was heel weinig kooplust. Het gevolg was, dat Harris zijn geheele vermogen er bij verspeelde. Ondertussohen is het geen wonder, dat sommige mensehen die van 't manuscript van Spaulding niet afwisten, en die wisten, dat Smith zelfs de geringste litterarisohe ontwikkeling miste, verbaasd stonden over „het Boek van Mormon Wel valt het ie verwonderen, dat de fabelachtige redeneeringen van den bedrie ger nog geloof vonden, inzonderheid, voor Smith zoo geheimzinnig werkte met die zoogenaamde metalen platen. Alleen zijne bijzondere vrienden meest familieleden mochten die platen van nabij bezieD. Eigenaardig is het, dat al deze mensehen als leugenaars, bedriegers en dieven bekend stondeD. Aan het volk werden die platen slechts op zeer verren afstand getoond. Dat verraadt reeds niet veel goeds. Zoo Men lette er echter op De vader gaat -óór. Als derhalve voortaan een minderjarig meisje zich als dienstbode verhuurt moet de vader moudeliog of schriftelijk daartoe zijn toestemming geven. Heeft hij een schriftelijke toestemming gegeven, dan moet de «werkgever" dat is de baas, vrouw, juffrouw, mevrouw of mijnheer bij wie het meisje zioh ver huurt aan dien vader onmiddellijk een gewaarmerkt afschrift geven en de oor spronkelijke machtiging zorgvuldig be waren, om deze, als de dienstbetrekking eindigt aan de(n) minderjarige of diens vertegenwoordiger terug te geven. Is er geen vader, dan gaat natuurlijk de moeder voor, en dan wordt 't boven bedoelde door de(o) werkgever jegens de moeder in aebt genomen. En is 't meisje of de jongen een wees, dan geldt 't zelfde voor en tegenover een voogd. Maar om nu deze omslachtige formali teiten te ontgaan heeft de wet bepaald, dat als een minderjarige volle vier weken in zijn (of haar) dienst is geweest, het ge acht wordtalsof de vader (moeder of voogd) mondeling toestemming gegeven hebben tot bet vervullen van deze dienst betrekking. Die vier weken lang moeten beiden bet er dus op wagen en staan ze buiten be scherming van deze wet. Gaat 't echter goed, en staan beide „partijen" elkaar wel aan, dan wordt na vier weken de dienst betrekking geacht te zijn aangegaan met toestemming van ouders of voogden. De dienstbare (meid of kneeht) heeft 't reoht zijn of haar loon zelf te ontvaDgen, tenzjj bij de machtiging anders is bepaald of de wettelijke vertegenwoordiger zioh hiertegen naderhand schriftelijk verzet. De arbeid van minderjarigen dient zoo geregeld te worden, dat deze in de gele genheid zijo, volgens plaatselijk gebruik, volks-, vak- en godsdienstonderwijs te genieten. Bij vertrek heeft de arbeider of arbeid ster, dienstbode, enz., reoht op zijn loon, berekend tot het oogenblik, waarop zijn arbeid eindig». Hij behoudt tijdelijk reoht op loon, wanneer hij genoodzaakt is buiten zijn schuld of om bizondere reden (b.v. ziekte, geboorte van een kind, kiesplicht) doen bedriegers altijd. Hoe geheel anders is het met de H. S. Die zegt tot allen onderzoekt de Schriften. En Faulus prees die vaa Berea, omdat zij dagelijks de Schriften onderzochten. Doch ter zske. Den le Juni 1830 orga niseerde Jozef Smith met 30 leden de nieuwe kerk in Fayette in New-York Een der bekendste volgelingen uit dien tijd, is de prediker Pratt. Deze gaf een geschrift uit, getiteld voice of warning to all nations", d.i. „stem der waarschuwing tot alle naties", welk geschrift algemeen voor geinspireerd gehouden werd, en buitengewoon groote uitwerking had. In 1831 zag de gemeente der geloovigen zioh gedrongen om te vertrekken naar Kirtland in Ohio. Hier giDg het Mormo nisme met rasse schreden vooruit. Ieder die tot de heiligen der laatste dagen toe trad, werd weder gedoopt. Smith ontving de gave der profetie en der openbaring in ruimere mate dan tot nu toe. Van groote beteekenis was het ook, dat de straks genoemde Sidney Rigdon r'oh hier in de seete liet opnemen. Deze R'gdon heeft zeer veel iüvloed op de verdere ontwik keling van het Mormonisme uitgeoefend. Hij gaf b.v. den stoot tot het instellen van allerlei ambten, n.l. apostel, profeet, patriarch, evangelist, bisschop,'oudste, dia- koon, prediker en leeraar. Bovendien werd het priesterschap in tweeën gesplitst, in dat van Melchizedek en van Aüron. Deze organisatie had dit voor, dat alle indi- vidueele krachten der gemeente in werking gesteld werden. Rigdon wist het daarheen te leiden, dat hjj door Smith als mede profeet werd erkend. den arbeid te onderbreken (van dit voor schrift kan sleehts bij schriftelijke over eenkomst worden afgeweken). Ook be houdt hij zijn loon, wanneer de werkgever j in gebreke blijft, hem werk op te dragen, j behalve in geval van overmacht, waartoe o. a. worden gerekend overstroomingeu, seizoenstoornissen, enz. Gedwongen winkelnering wordt met straf bedreigd. Betalingen van loon aan derden is niet geoorloofd, tenzij de arbeider daar toe schriftelijk machtiging verleent, welke bij te allen tijde kan intrekken. Volgens de drankwet mag het loon niet in eene loealiteit met vergunning uitbetaald worden. Uitwonende arbeiders, die minder dan f4 per dag verdienen, moeten hun loon minstens iedere halve maand ontvangen. De vastgestelde betaaldag mag hoogstens met 3 dagen overschreden wordendaar na valt de werkgever in een boete van 5 pot. van het loon gedurende ieder van de vier volgende dagen, daarna van 1 pot. gedurende 20 dagen. In geval van fail lissement is de arbeider preferente sohuld- eisoher, bij surséance wordt zijn loon ook uitbetaald. De werkgever is verpliol t tot het nemen van alle veiligheidsmaatregelen, die rede lijkerwijze in verband, met den aard van den arbeid, kunnen worden gevorderd. Art. 1618x stelt hem aansprakelijk voor de sohade, die de arbeider door onvol doende beveiliging lijdt, waaraan hij zioh alleen kan onttrekken door te bewijzen, dat het ongeval ontstond door grove sohuld van den arbeider. Reoht op schadeloosstelling hebben, in geval de arbeider sterft, eveneens de caastbestnanden, die door hem worden onderhouden. Deze voorschriften zijn dwingend er kan bij contract niet van worden afge weken. Op wensoh van den arbeider is de werkgever verplioht, een getuigschrift af te geven, vermeldende welke arbeid en gedurende welken tijd door hem is ver richt.. Alleen op verzoek van den arbeider mogen hierbij aanduidingen worden ge geven omtrent de wijze waarop bij zijD taak heeft volbracht. Sleohts wanneer de arbeider wederrechtelijk het contract af breekt, mag de werkgever zulks op het getuigschrift vermelden. Het resultaat, dat deze eigenaardige manier van optreden bij vele lichtgeloc- gen en onontwikkelder! had, wakkerde den moed van Smith aan. De stichter der seote, alsook zijn trouwste volgelingen bezaten de kraoht der overreding. Alles werkte samen om het Mormonisme tot wasdom te brengen. In weinige maanden werden 1200 zielen toegebracht, voornamelijk iu de, oostelijke streken van de vereenigde staten van Amerika. Om met de regeering der Vereenigde Staten niet in oonfliot te komen, ging men, ook al weer op grond van zoogenaamde openbaringen, in het jaar 1831, verder naar het westen, naar den staat Missouri. Alleede uittocht, de keuze van de plaats, de vestiging van den nieuwen tempel, dat alles werd geleid door openbaringen, die voortaan als dei ex machina uit alle moei Hjkheden hielpen. Hier kwam met onge- loofelijke snelheid eene kolonie tot stand. De geloovigen, meest kleine boeren, klein handelaars, handwerkers, enz, kochten land, bouwden huizeu, en gaven reeds in het jaar 1832 op eoht Amerikaansohe wijze eeu tijdschrift uit, onder den naam van „The evening aüd morning star", d. i. „de avond- en morgen-ster"'. Smith haalde zioh echter menige onaangenaamheid op den hals, en somtijds liep hij gevaar, zijne hooge plaats in de gemeente te verliezeD, terwijl hem ook in zijne rondreizen door N.Amerika menige teleurstelling ontmoette. Hij ging echter onverschrokken voort en telde weldra, trots de vijandschap en den haat des volks, zijne volgelingen bij dui zenden. Dit veroorzaakte nieuwe vervolgingen. Inwonende arbeiders (waaronder ook vrouwelijke dienstboden) worden geacht deel uit te maken van het geziD. Kor en inwoning dienen hun te worden ver strekt met de inaohtname van de regels der gezondheid en der goede zeden. Wordt hieraan niet voldaan, dan heef. de arbeider het reoht, het contract tus- sehentijds te verbrekeD. Wordt hij tijde lijk buiten functie gesteld, dan dient hem boven zijn loot kostgeld te worden ver strekt. Ingeval van ziekte is de werkgever verplioht, uiterlijk voor 4 weken zorg te dragen voor verpleging en geneeskundige behandeling, tenzij een andere voorziening is getroffen. Uit den aard der zaak ein digt deze verplichting na afloop van het contract of, wanneer de werkgever de overeenkomst opzegt, na afloop van den opzeggingstermijn. Is eene overeenkomst voor onbepaaldec tijd aangegaan, dan dient voor het op zeggen een zekere termijn te worden in acht genomen, die in den regel gelijk is aan den betalings-tormijn. Wordt de overeengekomen of wettelijke termijn niet in acht genomen, dan, heeft de tegenpartij reoht op schadeloosstelling. De arbeider mag zioh niet verbinden tot langeren termijn dan het gebruik eiseht. XII. Het Christendom en het vraagstuk van den Arbeid! Wezen wij de vorige maal op groote mannen die het Evangelie ditdroegen op het terrein der maatschappij in al zijn ge ledingen, het was geen nieuws dat gegeven werd. Het was de aloude waarheid dat in het houden van Gods geboden groote loon is. Maar het kan zijn dat iets wat waarlijk is, geheel met den tjjd slijt, dat het verdon kerd of miskend wordt, in é3n woord, dat het geen schijnsel geeft of geen werkzaam heid van zich openbaart. Er kunnen tijden zijn van inzinking, van verflauwing, dat men zich geen rekenschap geeft van de roeping die op onze schouders is gelegd. Zoo is het ook in onzen tijd. De klachten over verwasrloozing der roeping vangen ook onze ooren op, ja meer nog, wjj roepen zelf mee in het koor.Wanneer wij ons voor stellen een christelijke maatschappij dan zi9n wij hoeveel daaraan ontbreekt. Maar Velen werden vermooid, en de Mormonen moesten vluchten uit den staat Missouri Ouder November stormen over de Prairiën en over den Mississippi trekkend, von den zij medelijden bij de bewoners van den staat Illinois. Smith, die als door een wonder zijn ondergaDg ontkomen was, ontving weer nieuwe openbaringen. Op een landtong, die door den Mississippi omstroomd wordt, werd de stad Nauvoo gebouwd. Deze stad werd werd weldra beroemd, zoowel wegens hare sierlijkheid als door de welvaart die er heersohte. In eene openbaring saD Smith beval God een schoon huis voor Smith en de zjjnen te bouwen, ook moest er een tempel gebouwd worden, en wel van witten kalksteen. In het jaar 18 tl werd met zeer veel pracht de eerste steen van dezen tempel gelegd. Smith werd benoemd tot opperhoofd der stad bracht een legertje ouder zijne be velen op de beeD, en daobt zelfs aan den presidentszetel der Vereenigde Staten. Apostelen en Evangelisten werden naar vele landen en steden gezonden, om de leer van de Mormonen, die van af 1834 den naam van „Latter-Day Saints" of heiligen der laatste dagen" drageD, te ver kondigen, en aan te prijzen. Zoo b.v. naar Engeland, en naar de Zuidzee-eilandeD, ja zelfs naar Jeruzalem. Zooals van zelf spreekt, ging dat Smith goed naar den zin. Hij sprak zelfs meermalen de hoop uit, om binnen korten tijd in het bezit van geheel Illinois te komen. Doeh hij werd in zijne stoute verwachtingen teleurgesteld. Zijne zinnelijkheid veroorzaakte hem een ramp zalig uiteinde. Een zekere Migbee was, n.l. door Smith uit de gemeente der hei- toch er komt meer ontwaken. Het bewust zijn dat wpj niet alleen den enkeling, maar de massa moeten bereiken, breekt zich meer en meer baan.De arbeid van de groote zoo even genoemde mannen, is niet ijdel geweest. Het christelijk sociaal bewustzijn groeit. Zeker onder velerlei stoornis en tegenkanting, maar 't groeit toch. Ook ose verbond „Patrimonium" toch is een vrucht van dat opwaken. En al is het dat ook „Pa trimonium" worstelen moet, al worstelende is ook de overtuiging vast geworteld, dat in het volle ernstige en praktisoh toege paste christendom, alleen de weg naar de oplossing der sociale vragen te vinden is. Dat christendom voert den strijd voor het recht, en meer en meer zal het zegenend op kunnen treden als 't aan wakkerheid wint. Dan komen voor onze aandacht de profeten van den ouden dag, die met al de kracht van hun woord ingingen tegen de onge rechtigheden van hunnen t\jd, tegen de verhardheid der rijken en tegen het ver dorven leven der Koningen en Overheden. Als we dat gadeslaan dan vragen we ons wel eens af of dezelfde moed des geloofs ook nog in onzen tjjd onder de christenen gevonden wordt. En dan kannen wij niet ontkennen dat een zekere zoetsappigheid heerscht, een wenschen,dat tot hen „zachte dingen" gesproken zullen worden. Maar zachte medicijnmeesters kunnen in dezen geen bate geven. Met vaste hand m jet ingegrepen en de sociale verkankering zooveel mogelijk ge stuit worden. Maar boven de stoorden der Profeten, staan nog de woorden van Jezus zelf. En dan Btaat ook bjj hem voorop dat de Zoon des mensehen gekomen is om te zoeken en zalig te maken wat verloren was, maar tooh gaat Hij in Zjjn predi king altijd in tegen de verdorvenheden van den tijd. Hoe striemde bij de Farizeön die een mug uitzijgden en een kemel doorzwelgden. Hoe trad Hij op tegen de zelfvoldane rijken die meenden in hun aardsche eohatten volkomen heil te kunnen vindeD. Jezus zegt dat wie niet zal werken, ook niet zal eten. Hier tooh ligt in opge sloten dat men tot den arbeid geroepen is. En toch om aan dien arbeid te ont komen, worden door velen alle krachten ingespannen. Men wil leven zonder arbeid, zonder inspanning.' En daardoor ontstaat een jagen naar geld, naar zooveel ver- ligen verbannen, omdat hij beschuldigd was enkele vrouwen verleid te hebben. Higbee evenwel leverde nu een aan klacht in tegen Smith, waardoor er bij het gerechtshof vele bezwaren tegen hem aan het liolit kwamen. Het werd nu ontdekt dat Smith in 1843 eene openbaring ont vangen had, waarin hem, als den Haoge- priester der Mormonen en ook aan hen, die hij daartoe verlof gaf, vergund werd, om,gelijk de Patriarchen des O.T., meer dan ééDe vrouw te hebben. Eene goddelijke openbaring dus voerde onder deMormonen, de veelwijverij in Zestien vrouwen leg den al dadelijk de verklaring af, dat Smith haar door zulk een geestelijk huwelijk (gelijk hij het noemde) voor eeuwig had willen gelukkig maken. Deze zaak bracht de gansohe stad in opschudding. En toen de gouverneur van Illinois Smith voor zioh ter verantwoor ding riep, maakte deze zioh met zijne aanhangers in de s'ad tot verdediging ge reed. Doeh eindelijk moest hij zioh over geven aan den gouverneur, die hem nu naar de gevangenis bracht. Een bende vijanden, bevreesd, dat hunne prooi hen nog zou ontsnappen, joeg de waoht der gevangenis uiteen, stormde met geweld het vertrek binnen, waar Smith zioh be vond, loste eenige schoten op hem, en maakte hem daarna op gruwelijke wijze verder af. Zto kwam in het jaar 1844 de stichter der Mormonen seote, op 39 jarigen leeftijd jammerlijk om het leven. Wordt vervolgd.j

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1909 | | pagina 1