iéé Haring ichikbaar NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND No. 31 1908 Donderdag 5 November, 23e Jaargang. GHRISTELUK- inschrijving :oop HlSTORISGH O OM EN :oop :oop nngbeer Middelburg euwsclie Vereeniging 38iio Kruis". Goes—Middelburg. PACHTEN p. jaar Moesland iÖÖP floegje en een rkachel sRiiectit ing hij J. C. VAN VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE J0NGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUiJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN BRiteiludsefc OverzlebL lapd sooveel De prijs is laag wij lie schepen die dagelijks 100 St. f2.45, |jn adres) t' 4.50. i marineeren. tr alle spoorstations in [vooraf inzending van rbours. |Oo, Hariug-Export, uiden Holland. pn nemen aan de koate- Middelburg en In over „Eerste Hulp lillen" te geven resp |r. WE1JL en Ür. VAN verzocht zich vóór 8 jcliriftelijk aan te me)- F. B. CATZ, arts te psland. ke cursus te Vlissii^en rer (bij voldoende deel- Ip 13 November), die te lember des avonds van vorden toegelaten op- kantoorbedienden, [achinisten, fabrieksar- iten, veldwachters en van wie verwacht kan eventueele bedrijfson- pdig zullen zijn of wier bekwamen spoed ver worden. rpotheek. Istrekt |2 Roeden van den tuin van wijlen eooskerkeop het tenvaarden. IMÊRS, Gravenstraat. |e, zachte voor werkhout. Itten ingewacht vóór i, bi) ILEENDERTSE, Kamperland. Werkpaard en WeuSen (ruin) \euw- en St. Joosland. M. MEU1.ENBERG d ij k- |E, Abeel e. tenbybol jeren sloten, uitgave wtsoons Yeerenheu- |kh. FANOY. fimitvi Gz. te OostkapelU. of met 1 Januari irauk, P. G., door le Wilhelminadorp- een aankomend® g®"- [ga - Ver west -t God» 1EDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers0,02'. UITGAVE DER FIRMA t EN VAN van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 '•ent. 4 November 1908. Wij hebben nog niet voldoende de aandacht gevestigd op de circulaire ook in onze provincie onder Armbesturen en Gasthnisbesturen verspreid om mee te wer ken tot 't verkrijgen van een eenparige aotie voor >Arm.enzorg en Weldadigheid''. Men zal zioh herinneren, dat in April dezes jaars werd opgericht de Nederland- eohe VerceuigiDg voor Armenzorg en Weldadigheid, op wier statuten thans de koninklijke goedkeuring is verkregen, en die zioh verblijden mag in de hooge be scherming van Hare Majesteit de Koningin. Die VereenigiDg Btelt zioh ten doel: //kennisneming van de verspreide pogin gen, die op het gebied der armenzorg en der weldadigheid verbetering ten doel hebbenvoorlichting van de openbare meening, 'de regeering, de openbare ooi leges en de besturende lichamen in zaken van armenzorg en weldadigheid, door me- dedeeling van de inzichten, welke ter ver gadering zijn verdedigd." Een sohoon doel, waardig door allen gemeenschappelijk te worden nagestreefd. Niet door sletnmenmeerderheid maar door voorliohtiDg en overtuiging moeten de moeilijke problemen op het gebied van Armenzorg en Weldadigheid wordeD op gelost. Wij wekken daarom alle dames en hee- ren op, die met deze vraagstukken in de praktijk rekening hebben te houden, om zioh aaa deze Vereeniging aan tesluiteD. Mannen van alleilei richting en stand hebben zioh gegeven voor deze zaak, en zullen trachten in de vergadering op Maan dag en Dinsdag 16 en 17 Nov. a. s. te houden, de Vereeniging op hechte grond slagen te vestigen. Vooral belooft 't referaat vaD den heer Snouok Henkemaos uit Den Haag over „De praktijk der plaatselijke samenwer king" belangrijk te zuilen zijn. Voorts zullen optreden prof. P. Biesfer- veld, dr. J. Th. de Visser, dr. W. H. Nolens, mr. R. J. H. Patijn en mevrouw MullerLulofs. Deze laatste is Voorzitster der //Vereeniging tot verbetering van Armenzorg" te Uireoht. En eoht praktisch zal de verga dering worden besloten roet een bezoek aan verschillende Amsterdamsohe instel lingen van weldadigheid en Armenzorg I Of hier dus veel te leeren valt. Ons dunkt, ook uit Zeeland behoort een breede rij van dames en heereD, leden van Burgerlijke Armbesturen, en Vereeni- gingen voor Liefdadigheid, daarheen te gaan. Hier is weer eens een terrein waarop alle Nederlanders elkander kunnen ontmoeten. Noord-Amerika. De uitslag der eleetorenverkiezing in de Vereenigde Staten is dat de overgroote meerderheid der kiezers zioh voor de ver kiezing van Taft als opvolger van Roosevelt verklaard heeft. Ten derden male is Bryao, de democratische oandidaat,met overgroote meerderheid verslagen. Op daD staat Naw-York die 34 eleotoren kiest, waa de hoop van beide partijen ge- esngd. Wel gingen da democraten er sedert 1904 met 15 daizend stemmen vooruit (Par ker in 1904 85000thans Bryan 99000 I) maar ook het cijfer der republikeinen was van 131 duizend tot 134 duizend ee stegen. New-York zal derhalve, door zijn 34 republikeinsohe eleotoren, straks bij de presidenfskeuze de schaal ten gunste van lalt doen overslaan. Ook in Massachusetts behaalden de republikeinen de meerder heid. Provinciale Staten Het Hoofdbestuur der Protizoiale Aeeuwsohe Vereeniging ,/Het Groene 'b heeft zioh tot de Staten gewénd met verzoek, door het toekennen van eeu jaarlijksoh subsidie de Vereeniging finan cieel te steunen. Bij besluit van 7 Juli 1.1. werd dit adres in handen van Gad. Staten gesteld, teaeinde daaromtrent in de aan staande aajaarszitting een voorstel tedoeu. Door Ged. Staten zijn verschillende ad viezen en inlichtingen gevraagd, welke bij hun voorstel worden overgelegd. Daar uit die stukken blijkt, dat de zaak nog sleohts in eene aanvangsperiode ver keert en nog niet te zeggen valt, of zij in de toekomst aan de verwachtingen zal beantwoorden, komt Ged. Staten eene af wachtende houding wensohelijk voor. Zij stellen voor afwijzend op het verzoek om subsidie te beschikken. Het hoofdbestuur van de vereeniging Zuid-Beveland ;/Het Gioene Kruis" heeft ziob tot de Staten gewend met verzoek om geldelijken steun. De hoofd-inspecteur van de volksgezond heid is van meening, dat deze vereeniging, opgericht om te werken op een deel van het terrein, waarop ook de Provinciale ZeeuwsoheVereeniging van dien naam zich beweegt, naast deze geens reden van be staan heeft, zoodot hij in overweging geeft, adressacte aan te bevelen zioh bij de Pro vinciale Zeeuwsohe Groene Kruis"-ver eeniging aan te sluiten, waarna do laatste voor evenredig koogeren steun in aanmer king zou kurroen kooien. Terwijl Ged. Staten blijkens hun voorstel op het adres om subsidie der laatstge noemde vereeniging, in afwijking van het advies van den hoofd-inspeoteur,deze thans evenmin voor steua uit de Provinc ale fondsen meecen te mogen aanbevelen, ver eenigen zij zioh met zijne mesning, dat het verleenen van afzonderlijken steuo aan de Zuid-Bevelaodsohe vereeniging in geen geval aanbeveling verdient, en stellen zij voor afwijzend op 't verzoek te beschikken. Het bestuur der waterkeering van den oalamiteuzen polder //Borsele" heeft Ged. Staten verzocht te willen bevorderen, dat de onroerende eigendommen, welke bij het kadaster ten name staan van het vroegere waterschap voor de waterkeering van het ealamiteuze waterschap //Ellewoutsdijk en den oalamiteuzen polder „Borssele", wor den overgeschreven ten name van hel waterschap voor de waterkeering van den oalamiteuzen polder //Borssele", voor wat de in dea poider //Borssele" gelegen eigen dommen betreffen ten name van het (thans vrije) waterschap //Ellewoutsdijk", voor zooveel do gronden in „Ellewoutsdijk" zijn gelegen. Ged. Staten stellen voor het verzoek in te willigen en het besluit tot vrijverklaring van het ealamiteuze waterschap „Elle woutsdijk in dien zin aan te vullen. De Commune van Parijs. Voor de //Vereeniging voor Algemeene Wetenschappelijke Belangen" te Goes trad Dinsdagavond op de heer professor mr. P. A. Diepenhorst, van de Vrije Uaiversiteit, met eene lezing over //De Commune van Parijs". De 18e Maart zoo ongeveer begon spreker is een feestdag voor het zelf be wuste proletariaat. In de oentra van ons land komt 't in zijn vergaderingen zich ver- me.ön in de sohoonheden van de Commune van Parijs, om haar te begroeten als de be lichaming van de idee zijner heerlijke toe komst. Prank v. d. Goes die leert dat de niet- geloovige socialistische arbeider beter is dan de geloovige niet-sooialistisohe, verheft die strijdende Communards zoo hoog dat onder die gewijde bezieling u dc lust zou vergaan de duizenden martelaren te prijzen, dis om hun geloof in hunnen Heer blijmoe dig den dood in de vlammen tegemoet gingen. Zelfs in de harten der kinderen voor wie ails dogmatische wijsheid immers contra bande is, tracht men die liefde voor de Communards te doen ontvlammen,dotr hun in lichtbeelden de grootsche momenten uit de Commune van Parijs te doen zien en te verklaren. Gorter, de mode bard, geeft zoete lyriek wanneer hij Vaillant laat spre ken Kinderen, in die dagen is Europa een oogenblik socialistisch rood geweest. Parijs was toen zoo sohoon er werd niet gestolen en niet gemoord. Karl Marx, de geniale, maar harde, ijskoude meester liet er zioh door bezielen tot bet uitzenden van zijn Manifest, het welk hij besluit met do meest hartstoch telijke beschrijving van de Commune, de namen wier mannen zoo zegt bij, zijn gegrift in 't groote hart der Arbei dersklasse. En Bakounine, de Anarchist, schrijft er niet minder geestdriftig van. Socialist en Anarchist begroeten in de Commune met blijde geestdrift het instituut dat de belichaming is van alle geluk als een regiem, waarin de schoonste deugden opbloeien. Sohoon beide ven verschillende geaard heid, zijn zij twee takken van den revo lutionairen stroom, hetgeen spr. in 't licht gaat stellen. Eerst geeft in wegsleepentien stijl de spreker een overzicht van de geschiedenis van 1870, den Frauseh-Duilsohen oorlog. Hij sohetst de teleurstelling en de belee- digde ij dolheid van het Parijsohe volk bij den intocht der Pruise» welke tot uitbarsting kwam op den 18 Maart 1871. Commune komt vanCommuaia,g9meontQ. Dit geeft de beteekenis niet zuiver weer. Doch da woorden ontvangen zekeren zin door het gebruik Vroeger was de Commune dan ook een vereeniging van burgers en boeren tegen de adellijke dwingelandij. In 1871 was zij de uiting dat Parjjs tegenover het centraal bestuur volkomen onafhanke lijk zou zijn. Van deze Commune, haar kortstondige heerschappij en bloedige nederlaag geeft spr. een treffende schilderij. En toont daar mede aan dat de Commnse niet alleen een uitiDg van verkropte smart en een opstand is geweest, maar ook een levensbeschou wing. Dit blijkt uit hetgeen haar verheer- lijkers van haar zeggen. Hun waardeering gaat gepaard met vijandschap tegen de religie ea omkeering van begrippen. Dit bleek al terstond toen in 1876 Gambetta,de man van 't „het clericalisms is de vijand", evenals nu Clemenceau, plaats nam in de rijen van hen, die riepen dat aan de Com munisten volkomen vergiffenis moest wor den geschonken. Niet minder teekenend is het feit dat de Internationale zich met de Commune solidair verklaarde. Sin da bleef de zaak der Commune die van hetS.-D. arbeidersproletariaat. Wel is door Bias qui en Proudhon bet socialisme niet zuiver weergegeven, toch is het een feit dat een onderzoek naar de ge beurtenissen der Commune een uitstekend middel is ter beoordeeling der door socia list en anarchist voorgestane proletarische gedachte. De historie van haar bestaan moet worden gekend, en is spoedig bekend. Zij loopt slechts van 18 Maart tol 28 Mei van 't jaar 1871. Spreker beschrijft de gebeurtenissen, door Sohaepman in zijn ^Parijs" eens bezongen. Gebeurtenissen niet beantwoor dend aan 't ideaal der enkelen die er den dageraad van den nieuwen dag in hadden begroet. Hulp van buiten bleef uit. Blijken van sympathie kwamen niet inéén gezant slechts, van de republiek Equador, die de nieuwe republiek namens zijn regeering kwam begroeten en die bleek weinig be trouwbaar. En ook van binnen was 'tniet altoos pais en vree. De rapporten, o a. dat van den Commandant van den Mont Martre gewaagden telkens weer van ver raad en nijd en terechtstellingen. En toea ten slotte de tegenspoed kwam, het was de oude geschiedenis, toen kwa men haat én nijd de een den ander aan wezen als aan wien de mislukking te wijten wasen versohenen verraadrupporten tot ten laatste na een ongekend bloedige worsteling waarbij 30000 communards vielen en 40000 gevangen genomen en zonder meedoogen terechtgesteld werden, de Commune geëindigd was. O, hoe veel meer zou de gerechtigheid hier geschitterd hebben, indien niet alle barmhartigheid had ontbroken. Maar medelijden vraagden deze ongelukkigen niet. Niet worstelend, tier uitdagend staan zij voor u en worden als zoodanig door Marx en dozijnen ver dedigd en dat wel met hun bekende reio- lutionaire taal verkrachting, de Commune voorstellend als een wettigen oorlog tegen een vijand, een binnenlandsche muiterij geljjkstellend met een oorlog tegen een buitenlandsehen overweldiger. Die taal- verkraohting was een vinding van de Commune. Aaa de wettige vrouwen der gesneu velden werd door haar pensioen verleend dooh ook aan de met krijgers in vrije liefde saamgewooad hebbenden, ze be titelende als „nooit getrouwd geweest zijnde weduwen vau gesneuvelden". Het socialisme verheerlijkt de Commu nards om bun doodsverachting, om hun heroieken strijd voor 't heil der mensoh- heid zeker er waren onder deze dwa- lenden edele geesten die in de Commune heil zagen. Dooh sinds waQneer moet held haftige strijd zonder meer worden ge prezen? En is ook het lichtvaardig marte laarschap niet zondig En moet 'n heroieke kamp worden geloofd,wanneer hij in dienst is van verderfelijke theorieën f Da Commune was goddeloos, dewijl de stem vau een Nehemia ontbrak;en 'tveeleer was gelijk Sohaepman 't ons teekent Gij naamt een handvol bloed En wierpt dien naar den hemel, Dien God in 't aangezicht Sooialisme en Anarchisme zijn principieel Diet te scheiden zij verschillen alleen op 'tpunt van noodzakelijkheid ook van poli tiek opereeren ter bereiking van 't beoogde doel, hetwelk de socialist boven de ffdireote actie" vau den anarchist stelt. Toch heeft de Commune 't uiteengaan dezer twee ver oorzaakt. De Christen kan hel hedendaagsoh roa- tcrialistisch-marxistisch sooialisme niet om helzen, al is 't ook dat de S.D.A.P. 't eerlijk meent dat zij zijn godsdienst privaetzaak laat, en ook niet alle gezag verwerpt. Dit lasoste moet dankbaar worden er kend. Maar stel daar nu tegenover het Communistisch anarchisme, waarvan de wilde, woeste figuur van Bakoeoine, ge storven 1876, de vader is. Hij bestrijdt Marx „dan tiran, den ba- lager der vrijheid".Hij zegt godslasterlijk: God en de Staat, ziedaar mijn twee zwarte bBesten. Wij zjjn de partij van den Satan, die is de schepper der vrijheid. De anar chie is de orde. God is het kwaadGod is dwaasheid en lafheid. En tot God de vuist ballend, zweert hij Hem af, en roept Gij zijt de beul mijner rede, het spook van mijn geweten; evenals later Ra vaohol, die met een vloek op de lippen stierf, zingend het lied der //bevrijding" en terwijl de beul zijn wsrk aan hem voltrekken gaat 't nog uitschreeuwtvermoordt de koningen, verbrijzelt de kerken snijdt de priesters in tweeën. In dit demonische zeggen ligt de kracht der oonsekwenfic. Hier is de vrijheid die niet met do zonde rekent. Toen in de vergadering van 't anarchistisch Arbeids secretariaat Ammerlaan wegens dronken schap stond uitgeworpen te worden, kwam hij hiertegen op dewijl ook Van Erkel dikwijls met hem dronken was geweest hetgeen de laatste verontschuldigde met te zeggen dat hij 'f, a's anarchist, geheel uit vrijen wil eD in zijn vrijen tijd geweest was, zoodat hem te straffen tegen't anar chistisch beginsel zou zjja. En de ver gadering stelde hem in 't gelijk. En dat ook de anarchisten geneigd zijn tot alle kwaad, werd met feiten uit de jongste congressen en vergaderingen dezer heeren toegelicht, waar nogal eens, blijkens de verslagen, over afranseling, verraad enz. werd geklaagd. Voor wat zy de font der commune noe men,zjjn de Anarchisten eu Socialisten niet blind. Maar hun meeaingen staan lijnrecht tegenover elkander. Marx verwijt haar dat er organisatie aan ontbrak. De grootste fout was wel, zegt hij, dat de Bank van Frankrijk niet werd geannexeerd, en men zich met 17 miljoen heeft tevreden gesteld. Bakoenime's klacht daarentegen gaat juist tegen de valsche gezagsidee in de Com mune gehuldigd. Elke regeering, zegt hij, is dwingelandij. Hierover brak de strijd los. En nu zou 't proletariaat kiezen. En 't koos. Op 't Con gres der Internationale,7 Sept. 1876 te Den Haag, werd Bakoenine buiten deze geslo ten. Zoo word de Commune oorzaak dat Socialist en Anarchist gescheiden op trekken. Spr. vat vervolgans de reienen saam, waarom de Oommuua door de socialisten en anarchisten zoo uitermate wordt ver heerlijkt, en legt daartegenover het Chr. standpunt bloot. Ie. Behalve om haar proletarisch stand punt ook om haar vijandschap tegen God en de Religie. Zij (zegt Marx) „bracht aan God den nekslag toe, en dreef de geeste lijken terug naar het private leven om zich evenals eens hun Mees er te voeden met de aalmoezen dor geloovigen". Z j verdreef de zusters uit de ziekenzalen (22 April 1871) decreteerenda dat men ieder naar zijn ge loof moet laten sterven. Zoo bracht zij scheidiag van Kerk en Staat, doch niet om, gelijk de Christenen willen, deze Kerk te verheffea maar om haar (e vernietigen. 2e. Om haar (namelijk naar socialis tisch beweren) zeldzaam juist inzicht in 't karakter der volksopvoeding, en de volks ontwikkeling door neutraal onderwijs, zon der God en zonder Kruis- of Heiligenbeeld, niet meer door geestelijken maar door schoolmeesters te geven, in nieuwe banen te leiden. Be. Om de naar hunne meening door de Commune gepropageerde grootsohe idee omtrent de roeping der vrouw. Men zag ziogt Gorter geen publieke vrouwen meer op de strateD maar de arbeiders vrouwen in het publieke leven I Hoe ge heel anders teekent de Spreukendichter ons de deugdelijke huisvrouw. En 4e. wijl naar de soo. zeggen haar leidslieden het internationaal karak ter van het proletariaat hoog houden. De Fransehe driekleur met den adelaar werd door de roode vaan vervangen, wijl daar- aai>, zoo zei ze, het bloed kleefde van het proletariaat. Dat internationaal (aDti vader- landseh) karakter openbaarde zioh ook ia 'tjbesluit dat alle man, van wat natie ook onder haar regiem verkiesbaar zou zijn zoodat dan ook een Hollander Van Opstal 1 tot de leiders behoorde. Moge Nederland, dat zioh gelukkig aoht onder 't bewind van de geliefde, van God gegeveD, Souvereine, voor dergelijk kosmopolitisme immer bewaard blijven. Spr. eindigt met de herinnering aan den door de Commune verheerlijkten Voltaire die in betrekkirg tot God den Heeje het godslasterlijke woord sprak //verpletter den eerlooze waarop de Heere geantwoord heeft met d/on Godgelijken lach, welke zijn raadslsg n vernietigdeen aan de woorden van da Costa't Geheim van allen zegen (Oranje en Ne Ierland hoort), Is in Gods gunst gelegen, Z(jn vrees, Zjjn dienst, Zjjn Woord. De voordracht werd luide toegejuicht. De voorzitter der vereeniging, de heer I. G. J. Kakebeeke verklaarde dat de hoog gespannen verwachtingen waren overtrof fen, en dankte namens het overgroote deel der vergadering den hooggeleerden spreker voor zijn mooie, bast den gloed der overtui ging uitgesproken rede. (Applaus). De zail was vol.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1908 | | pagina 1