Kloffie NIEU WSBLAD VOOR ZEELAND No. 22, Maandag 26 October, 23@ jaargang. iöp HISTORISCH GHRISTELIJK- tenten, enz. ir. MULDER. iESSTRülKEN, sen en 2 leien iöp necht «ei Meid Binnenland- Hddelburg R, iig'oaar bij ECKHARDT. iden bij Vaars, de helft in een Schaap te koop. )U, Meliskerke. mooie prijs, bij iDENBERGH, emeldinge. >ÖP met Ramen, laronder Delftsch let, Break met )ns), een latten [AANSE Jz., bn Rijwielhandel, prtstraat, Goes. 'aars, IT" If Mei Inkiieeht VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Dr De Visser over Groen. TWEEDE KAMER. ÜÏT DE PROVINCIE. Delft B IZO. ten. [ER'S HTE |)liflc), als nieuwe [iORIER, Sleper Br, bij JOH Itkapelle. [vao rs |\V. WISSE Sz„ tOF, Zoutelande. knecht (mrden kan om- 3erooskerke W IER, Klevers- )TTEE, Koude- leeht ca r-id AARS, Dom- Verweet - Goe». IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers0,02'. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 <-ent. Bjj dit nummer behoort een-Bij voegsel. Dc Da Visser schreef dozer degen twee lezenswaardige artikelen over Kuyper en Lohman. Het eerste nemen wy heden uit De Nederlander over. Wy p'aatsen er bóven Op den rekenpenning van 1574 ligt de Bybel, op den Bijbel staat een kolom, door zes handen omklemd, op dien kolom prijkt de hoed der vrijheid. Deze zinnebeelden vertolken op kernachtige wijze der vaadren leus„Op den Bijbel steunen wiide vrij heid verdedigen wij". Met heerlijken ernst bleven zjj haar gestand, ook toen de martel vuren rookten en de schavotten werden op gericht. Alles zouden zij zich hebben getroost ter wille van het behoud van rust en vrede in deze landen, behalve waar het gold de gehoorzaamheid aan Gods Woord en de vrijheid van Religie. In dit opzicht waren zij onverzettelijk daarvoor hadden zij alles veil. En aan hun spits stond ook hierin de Groote Zwijger, man van de vrij heid als weinigen in zijne dagen, maar kiDd tevens in den eerbied voor het Woord van God. Of schreef hij niet in 1580, toen de onderhandelingen met Spanje afbraken op het punt der Religie: „Wenschelyk ware het dat Gods genade ons een goeden vrode schonk; doch ik heb er weinig hoop op, want men eischt het verlaten van Gods Woord, wat Gode zfj dank niemand doen williever alles wagen dan dazen schat te verliezen" P Waarlijk, dst is koninklijke taal, maar taal die tevens getuigenis aflegt van zijne onderworpenheid aan den Aller hoogste. Maar het is ook bekend, hoezeer hij ons volk voorging in het handhaven dei- vrijheid voor allen. De belangen der onder drukte Roomschen nam hij ter hartehy handhaafde het volle burgerrecht der Doopsgezinden; nooit deed hij mede aan de verdrukking van Israel. Het was dan ook geheel in zijnen geest, dat in artikel 13 van de acte van de Unie van Utrecht de woor den stenden«Dat men nyemant ter cause van de Religie zal mogen achterhaelen ofte onderdrucken". Men ziet dus, dat 't moge lijk was op publiek terrein te steunen op den Bjjbel, ja, Gods Woord te maken tot grondwet van den Staat, en tevens de vrij heid van allen te eeren- Wat meer zegt, door de onderwerping van overheid en volk a»n dat Woord, werd de vereeciging van gezag en vrijheid vorkregen. Dat is onge twijfeld d9 schoonste vrucht van den wor stelstrijd tegen Spanje geweest. In de lib eeuw heeft diezelfde leus op nieuw kraohtig weerklonken. „Het begin sel, waarvan ieder Christen, en dus ook de Christelijke staatkundige, moet uitgaan is, Onvoorwaardelijke onderwerping aan de Heilige Schrift. De Christen neemt ze een voudig en kinderlijk aan de d weeper onderwerpt haar aan zijne bevinding, en dc rationalist aan zijn verstand." Z^o luidde het parool van Groen van Prinsterer. Maar tevena kwam hij op als kampioen eenor vrijheid, waarbij de ongedwongen werking bd de volle ontplooiïag van alle nationale krachten was verzekerd. Indien ietntkud, dan trad hij in het krijt voorde handhaving van de onbetwistbare rechten van provinciën, gemeenten, genootschap pen en bijzondere personen en eischte hij volkomen eerbiediging van dc trekken, waarin ïioh hst volksleven op Nederland sen bodem had ontwikkeld. Ook bij hem liepen dus het steunen op den Bijbel en de verdediging der vrijheid evenwijdig, ft liever, ook volgens zijne overtuiging waren zoowel vrijheid als gezag alleen gewaarborgd onder de bescherming van «ene hoogere daa mensohelijke wei en te wet was Gods Woord. En hij heeft oor die overtuiging gestreden met den neldenmoed van een Willem den Zwijger n voor die overtuigiog geleden a!s een L disoiPel vaD Hem, „die als Hij swonolden werd, niet wedersohold, en ais tin tv*' °ie.t clle'8^e< maar gaf het over Dien, die reuhtvaardiglijk oordeelt." as er voor hem reden om opnieuw die oude ïe»s der vaderen kraohtig te doen hooren? Groen antwoordde met heenwijzing naar den anti-Christelijken of modernen geest, die de heheele maatschappij met revo lutie bedreigt. Die geeBt welt volgens hem uit vijandschap tegen den geopenbaarden godsdienst, de onbedorvenheid der mensohe lijke rede is zijn shibboleth, suprematie van den mensch zijn doel. Op staatkun dig gebied wil hij de souvereiniteit vao het volk, op godsdienstig gebied het meest vulgaire atheïsmeop dat der zedelijkheid verwerping dar goddelijke wei. Die geest breekt het juk der ordinantie Gods in stuk ken en bouwt een troon voor een nieuwen afgod, de positieve ongeloofsoeaheid, met haar wazig begrip van openbare orde en goede zeden. Hat phaenomeen der neutrali teit schittert voor de verrukte oogen. En de bouwmeesters maken zioh op om op den grondslag hunnergodloozegodsdienstigheid een nieuwen tempel van mensehelijk geluk te grondvesten. Voor Groen's oogen oulmi- neert zioh nu dit machtig streven in Gods verzaking ter wille van de vergoding van den mensch. En deze nieuwe afgoderij dat was bijna het ergste voert tot ondragelijke tyrannie. Al wat aan het positieve Christen dom vasthoudt, wordt als min of meer sea- tariseb met wantrouwen bejegend en terug gedrongen. Alle godsdiensten, voor zoover zij niet wegsmelten in de algemeene ver broedering der mensohheid, zijn ziektever schijnselen, wier uitbreiding men behoort tegen te gaan. De kerken, die de vuurhaard dier godsdiensten zijn, moeten dienvolgens, zooveel 'tkan, van hare onafhankelijkheid worden beroofd ea in het keurslijf der staatswetten als gewone vereeaigingen wordea ingeregen. Predikanten, behalve voor zoover zij zieh onvoorwaardelijk tol ken dier nieuwe riohting toonen, dienen uit de opeubare betrekkingen te worden ge weerd. De staat maakt zieh, tor wille van zijne positieve ongeloofseenheid, van het onderwijs meester en regelt en bestuurt het, zonder zioh aan de rechten van 't huisgezin of de kerk tè storen. Hij streeft er naar om de arm verzorging,ten koste van den invloed van religie en kerk, over te nemen. In ééa woord in naam van het souvereine volk en het algemeen welzijn aoht de staat zioh tot alles bevoegd en tot verbreking van eiken weerstand verplioht. Naar mate de rechten Gods meer uitsluitend op den voorgrond stonden, was de vrijheid te beter gewaar borgd nu de rechten der mensohen de staatsmachine besturen,is 't met die vrijheid gedaan. Ja, zóó diep wortelt deze overtui ging in Groen, dat hij met instemming het wco:2 van Stahl vermeldt: „Siegt Jdie Macht dieser Zeit, Unglaube und Gottes- hasz, dan werden de giaubigen Katholiken und die giaubigen Protestanten Hand in Hand das Sehaffot besteigen." Daarom wijdde hij zijn leven aan het leggen van den grondslag voor eene Ohris- tslijk-historische wereldbeschouwing, ook in de staatkunde, in plaats van dte der „modern-revolutionaire,1, die leiden mocht tot ondergang dar Christelijke maatsehap- PÜ- Toen hy iu 1840 tot lid der dubbele Kamer gekozen, by de beraadslaging over „cte 13 wetsontwerpen houdende veran deringen en bijvoegingen in de Grondwet", het woord voerde, bepleitte hij, bij den aanvang van zijne parlementaire loopbaan, reeds hetzelfde beginsel, waarby hij tot zyn dood heeft volhard. „Het is mijne vaste overtuigiog, en ook anderen dealen in die overtuiging, dat er voo.r Nederland een geneesmiddel noodig ia, evenredig, j aan de kwaal, dat er gee .e redding zal zijn dan door terugkeering tot Christelijke historische Nederlandsche beginsels. Wij wenschen geone noodlottige terugwerking, geeu weder aannemen van afgesleten vor- men, geen wederbrengen van teregt afgeschafte misbruiken, geen miskenning van verkregen regten geene vernietiging van het goede, dat in de revolutionaire tijden daar gesteld is. Wy wenschen geene theocratie, in zoover hierdoor priesterge zag of onderwerping van den Staat aan de Kerk aangeduid wordt. Wy stellen ons geea droombeeld voor eene maat schappelijke vereeniging, die uit enkel opregte Christenen zou bestaan, en waar de Staat zich eigenlijk oplossen zou in de Kerk. Maar wel gelooven wij aan de mogelijkheid, dat, nu door eene droevige ervaring de aaneenschakeling en, als ware hot, de filiatie gebleken is van ongeloof, regeeringloosheid en slavernij, opnieuw het verband tusschen godsdienst, gezag en vrijheid erkend en Gods oppergezag ten grondslage van Staatsregeling en wet geving worde gesteld In zoover gelooven wy aan de mogelijkheid, aan de wezenlijk heid, aan de noodzakelijkheid eener theo cratie." Filiatie van ongeloof, regeeringloosheid, slavernij verband tusschen godsdienst, gezag en vrijheid I Is het niet de 19e eeuwsche variatie op hat aloude s „Op den Bijbel steunen wijde vrijheid ver dedigen wij" t Door de aannemiog van het militie- wetje gisteren meldden wij die aan neming nog ia de Telegrammen l met 62 tegen 12 stemmen, heeft dit Reohtsehe kabinet een politiek fortuintje behaald, een overwinning op de antimilifaire vrij- zinniv demuuraten, die, iu en buiten de Kamer, en vooral tegen de polilieke ver kiezingen, zóózeer afgeven op het mili tairisme, het Btaand leger, de drukkende laston en zooal meer, waartegenover zij dan aankomen met hun heilmiddelhet volksleger naar hun opvatting. Nu heeft de minister van oorlog, of, wil men, het kabinet, het brandend poli tieke vraagstuk van het blijvend gedeelte om met De N. Crt, te spreken tot een smeulend vuurtje teruggebracht, dat in de eerste tijden niet meer tot Bohade van '8 lands belang zal opvlammen. De amendementen werden achtereen volgens met grootere of kleinere meerder heid verworpen. Zij bedoelden afschaffing der 3e herhalingsoefeningen (Ter Laan), twee herhalingsoefeningen van hoogstens 4 weken en een derde van hoogstens één week (Thomson), het doen deelen van de viermaanders in het voorrecht om afslag te krijgen van herhalingsoefeningen (Ver- hsij). Het regeeriog8voorstel werd hierop goedgekeurd. De herhalingsoefeningen zul len dus niet langer dan 12 en niet korter daa 9 weken dureD, verdeeld over drie perioden. Een amendement-Van Doorn,strekkende om aan hen die vrijstelling zullen kunnen doen gelden wegens broederdienst, beter te waarborgen, dat zij die vrijstelling wer kelijk zullen genieten, werd, na de ver klaring van den Minister van binnenlaud- sohe zaken dat aan het bezwaar van den voorsteller geheel wordt tegemoetgekomen waaneer b.v. de oudste van twee broeders niet bij de tweede ploeg wordt ingelijfd maar bij de eerste, zoodat de jongste dan broederdienst kan doen gelden, door den voorsteller ingetrokken. Hetzelfde ge schiedde met 't amendement-V. Karnebeek (strekkende tot verplichten dienst bij het blijvend gedeelte ook voor die ingelijfden, die zich vrijwillig tot kadervorming aan meldden). De minister van oorlog vond wel de aanneming ervan uit een militair oogpunt aaubevelenswaardig, en, inder daad, wanaeeT men een werkelijk volks leger wil krijgen dan is 't noodzakelijk, dat er kaderplioht kome, opdat de besten uit de militie van dat kader zullen deel uitmaken, dooh de voorsteller zwichtte voor het argument dat er dan nogal min der vrijwilligers voor't kader zioh zouden aanmelden. Nog werd met 38 tegen 37 stemmen ver worpen een amendement-Ter Laan, dat strekte om hen die twyfelnummers getrok ken hebben, ni zes maanden nadat de inly- ving heeft plaats gehad niet meer op te roepen. Hetgeen zeggen wil, dat iemand die 6 maanden heeft gediend en wordt af gekeurd.niet meer door oen nakomer wordt vervangen. Deze verwerping betreuren wy zeer. Immers voor vele jongelui is dat na komen een groote teleurstelling, en het twijfelnummer een mes in de buik. De stemming geschiedde rechts tegen links. Alleen de heer Reijne, van links, sloot zioh bij Rechts aan, wat hem nogal eenige aardigheden bezorgde. Hij is, zooais men weet, de afgevaardigde voor Kampen Overigens geschiedde de ver werping alleen omdat de ministers geen kans zagen dit zoo op eenmaal in de ver gadering gebrachte amendement in zijn strekking te overzien en pasklaar te makenen uitstel van behandeling, met 't oog op doorzending van't ontwerp naar de Eerste Kamer niet ge wensoht ge acht werd. Ziodat de voorsteller zelf wel eonigszins schuldig staat aan deze verwer ping. Toen moest er gestemd worden over het heele ontwerp. Wy zeiden gisteren reeds: 'tis Vrjjdag en verrassingen zyn niet onmogelijk. En daar kwam er al een in den vorm van uitstel van stemming, die de voorzitter, naar hij zeide, half en half aan sommigen die weg moesten had toegezegd. Maar dr Nolens, die er op wees dat derge lijke attenties aan degenen die van verre komen, toch geen gewoonte war n, voor kwam de verrassing in haar gevolgen, door voor te stellen dadelijk tot stemming over to gaan. Dit voorstel werd met Rechts tegen Links (behalve dat een paar sociaal democraten met de meerderheid stemden) aangenomen. Hierop kwam de heer Merchant - o, die politiek toch! - namens de vryzinnig demo craten verklaren dat zy tegen zouden stem men, omdat zy de voordeelen dezer wet zoo onzeker vinden 1 Het ontwerp werd hierop aangenomen met 62 tegen 12 stemmen. De sociaal democraten, die vonden dat het ont werp wel voordeelen brscht trouwens men moet wel blind zyn om niet te zien dat 2 maanden korter diensttijd voor een mili cien een meevallertje isstemden er voor. De tegenstemmers waren de 8 vry- zior.ig democraten, die bij de stemming op 21 Dec. 1907 over de begrooting van minis ter v. Rappard in 2 x 4 uiteen gelegen had den. Zy werden nu gestsund door den oud- liberaal Plate en de militaire leden uit de unie-liberale groepVerhey, Eland, Thom son, welke aanvoerders (officieren) door hun volgelingen (soldaten) in den steek ge- iRten werden. Bij zoovele co arische momen ten zou men haast aan een bly eindend treurspel gaan denken. Trouwens,wat is de militaire dienst voor vele jongelui anders, dan een treurspel, en wat kan deze voor heu gunstige beslissing ten slotte ook voor hem andera zijn dnn het blije eind van het treurspel 1 Afschaffing nachtarbeid bakker jen. De minister van Landbouw, Nijverheid en Handel had de door hem ontworpen regeling in zake de afschaffing van den Zondags- en den nachtarbeid in het brood bakkersbedrijf om advies gezonden aan het bakkers eomité (voorzitter dr. J. Roeters van Lennep, secretaris mr. H. Blaupot ten Cate). Het bestuur van dit comité achtte dö zaak van zo i ingrijpenden aard, dat het meende, een 125-tal broodproduoenten tot eene vergadering te moeten bijeenroepen. Op deze vergadering, welke Woensdag te Amsterdam is gehouden, waren 88 firma's vertegenwoordigd, bij wie ruim 1500 bak kersgezellen ia dienst zijn, ongeacht {de noodhulpen, naagszijnkneohts enz., wier aantal op ongeveer 3000 kau worden ge sohat. Een zeer aanzienlijk gedeelte van 't brood, dat in Nederland wordt genuttigd wordt derhalve door leden van het bak kers-comité gebakken. De vergadering hechtte met algemeene stemmen hare goed keuring aan het door het bestuur opgestelde antwoord aan dan minister. Zij verklaarde daarmede o.a., dat afschaffing van nachtar beid voor het publiek nadeelig zou zijn door de stijging van de broodprijzen. Berekend werd, dat afschaffing van nachtarbeid aan het Nederl. volk jaarlijks zou kosten f 10.950.000. Het resultaat van deze belas ting zou slechts zijn, dat ruim 5000 gezellen niet gcheele, doch alleen gedeeltelijke nachtrust zouden verkrijgen, daar vele gezellen vier dagen in de week om 2 uur des nachts zullen moeten opstaan. Het bloed dat kruipt waar 't niet gaan kau! De ledenvergadering van den Bond van Christon Socialisten, afd. Amsterdam heeft de volgende motie aangenomen: „De bond van Christen-Socialisten, afd. Amsterdam, kennis genomen hebbende van het ontslag der drie gemeenteambte naren Buriks, Gulden en Smitkeurt dit ongemotiveerd ontslag ten sterkste af; protesteert tegen de aanranding van de vrijheid der vakpers; besluit deze motie ter kennis te breDgen van het „Comité van zes." Maatregelen tegen Cholera. De Minister van Binnenlandsche Zaken heeft goedgevonden.' de havens en reeden van Hellevoetsluis en Neuzen aan t=) wij zen als havens en reeden die schippers van vaartuigen, komende uit landen of plaatsen door den Minister van Binnen landsche Zaken besmet verklaard, of aan boord waarvan een geval dier ziekte ty- deri8 de jongste zeereis is voorgekomen, mogen aandoen, alvorens hun echip het gezondsheidsonderzoek, voorgeschreven by de wet van 28 Mrart 1877 (»Staats- blad" no. 35), te hebben doen ondergaan Te Qorinchem is toz lid van den ge meenteraad gekozen de Groot (1.) met 632 tegen 518 op v. Hooydonk (k.) Chr. Verzorging van zenuwljders. Het bestuur van de Vereeniging tot Chr. verzorging van Zenuwlijders heeft in de plaast van ds. Notten, die voor het lidmaat schap van het bestuur bedankte, tot voor zitter gekozen prof. dr. Hugo Visscher te Utrecht. Mej. J. G. Klomp, arts, ontving e-n definitieve benoeming aan het Sana torium te Zeist. Vlissingen Op 't raadhuis hield heden de stoomvaart-maatschappy „Zeeland''hare jaarlyksche algemeene vergadering van aandeelhouders, waarin het verslag over het 33e boekjaar werd uitgebracht. Wy ontleenen daaraan het volgende Het vervoer van passagiers en stukgoe deren Wleef ook dit jaar op zeer bevredigen de wjjze toenemen. De enorme styging der steenkolenpryzen, alsmede de noodig ge bleken uitbreiding van passagiers-accom modatie, welker kosten geheel ten laste der exploitatie-rekening zyn gebracht, doen de exploitatiekosten dit jaar eveneens aanmer kelijk hooger worden. Het vervoer der bui- tenlandsohe brievenmalen Dato weder toe. Hoewel zulks feitelijk buiten het be stek van dit jaarverslag valt, meenen wij tooh hier te mogen aanteekenen, dat wij na ruim zes jaren onderhandelen er in geslaagd zijn, een hoogere vergoeding voor het postvervoer van den staat te bedingen. Uit deze overeenkomst vloeit voor ons de verplichting voort, spoedig tot den bouw van drie nieuwe stoomsohspen over te gaan. Ia vei band daarmede besloten wij, voor- loopig nog niet tot hervattting der uitlo- ticg van obligation over te gaan. Van de 3 pc. obligatieleening Ao. 1886, werden geen obligation uitgeloot, zoodat in omloop bleef een bedrag van f2,856,000. Het ketelfonds (dagbooten) bedroeg op 31 December 1907 t 407,967,34daarvan is belegd in gemeente- en spoorwegobli- gatiëo en pandbrieven in hypotheekbanken voor een nominaal bedrag van f262.000, waarvan op 31 December 19Q7 de boek waarde f243,218,75 en de beurswaarde f228 685 bedroeg. Het door da maatschappij betaalde voor schot op kosten van vernieuwing der ke tels van de naohtbooten, verminderde ge durende het jaar 1907 met 625,200, xoodat

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1908 | | pagina 1