NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 291. 1908. Donderdag 10 September. 22e Jaargang. HlSTORISeH CHRISTELIJK- VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. 301 Snippers uit de oude doos. PRIJS DER ADVERTENTIËN BinnenlaixL UIT DE PROVINCIE. sen IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers0,02'. UITGAVE DER FIRMA EN VAN Wie zich met 1 October a.s. op ons blad abonneert, ontvangt de nog in September verschijnende nom mers gratis. II t kan onze opmerkzame belangstel ling niet ontgaan dat er in ons midden zich een, met ieder jaar toenemenden, zendingsijver ontwikkelt. Der zendingsbijeenkomsten is geen ge tal en het aantal zendingsfeesten natio nale en provinciale en gemeentelijke, is vele en met ieder jaar toenemende. Zou het in deze dagen, nu Raaphorst en Liesbosoh de duizenden tot ziob trok en Westhove en de Haagsohe Dierentuin de houderdeD, niet tijd zijn om eens de aandacht te vestigen op deze toenemende belangstelling in eigen kring. En als we dat doeD ga het goede voorop. Jarenlang is gesproken van een eere- sohuld aan Indië. Indië Rijk Oostinje zooals het in de volkstaal heette heeft ons schatten aan gebracht, schatten van most en olie niet alleen maar ook schatten van terrein waarop de werklust zich ontwikkelen kon en de ondernemingsgeest terrein vond. En in ruil daarvan werd zoo weinig ge daan om de geestelijke schatten het moe derland geschonken ook aan de bewoners van onze koloniën te brengen. De groote gedaohte dat de ohristelijke godsdienst wereldgodsdienst is, niet alleen voor Nederland 'en voor Europa, maar voor heel de wereld, het bewustzijn dat ook de Indische maatschappij voor Christus en zijn dienst moest opgeëiseht worden, drong door de zending tot veler bewust zijn door. Een ongekende aetie zagen we opkomen. Het gebed werd weder als kracht erkend. Men leerde geven, veel geven, al meer geven. De honderden die een eeuw geleden dor zending geofferd werden, groeiden weldra tot duizenden aan en de duizenden werden in onze dagen millioenen. Indien men tegeover deze onopgesmukte waarheid de donkere sehilderij van het verleden zioh voorhoudt dan valt er inderdaad te roemen en ontbreekt de stof tot dankbaar heid niet. Het besef dat de kerk van Christus FEUILLETON DOOR SC AL Dl 8. 's-Heer Arendskerke. IV. Is de trage voortgang der Hervorming in Z. Beveland, in de eerste plaats, daaraan toe te schrijven, dat dit eiland langer in de macht der Spanjaarden bleef, dan wel het grooter deel van Zeeland, niettemin be stonden daarvoor, naar de gegronde mee ning van een tweetal geleerde geschiedvor- schers nog andere oorzaken. Trouwens, hadden vooral de aanzienlij ken, zoo in Goes, als ten plattenlande, zich aanvankelijk betoont als ijverig Roomsch- gezind en sterk ingenomen met het voor vaderlijk geloof, zelfs nadat zij zich bij de Satisfactie op den 22 Maart 1577 gesloten, van het Spaansche juk ontslagen zagen, duidelijk valt het ook op te merken, dat er bij hen een zekere onverschilligheid in de godsdienst bestond, welke hen alle veran deringen in 't godsdienstige deed schuwen. En die onverschilligheid ontsproot, zooal niet uit zij ging dan toch gepaard met de zucht om eigen tijdelijk belang te bevorde ren, waardoor de Ambs. Heeren ten platte lande van Z. Beveland aldns mede gedreven werden om de Hervorming zoo lang moge lijk tegen te gaan, naardien zy er geen voordeel in zagen, dat hun verbond met de jprieatara verbroken werd. Doeh, hoe traag dan ook bij aanvang, zoo kwam de Reformatie evenwel en zelfs betrekkelijk vrij spoedig tot stand, meer echter omdat de omstandigheden haar ves tigden, dan wel, omdat zij door hooge belangstelling van ëene of andere zijde werd voortgezet. Nog op het einde van 1578, toch zag men, behalve in Goes, ten plattenlande in Z.Beveland reeds zeven Herv. gemeenten verrijzen, allen van predikanten voorzien, 't waren de dorpen Kapelle en Biezelinge, Kruiningen, Wemeldinge, Heinkenszand, Nisse, Baarland en Hoedekenskerke. Door de tegenwerking van Ambs. Heeren, die meest allen Roomsehgezind waren, moesten er intusschen nog bijna vijf jaren verloopen, eer de parochie van 's li. Ar ends- kerke zich door de Kerkhervorming door een evangelieprediking in dien geest be straald zag. Door de voortdurende toename van de nieuwe leergezindeD, konden eindelijk ook Ambs. Heeren den stroom niet keeren, wat ten gevolge had, dat van wege deolasse, den 2 Mei 1583 Godefridus van Sterthem, als eersten dienaar dezer gemeente beroe pen werd, doeh zonder gunstig gevolg. Het blijkt ons niet, waar deze destijds in dienst was, maar wel, dat hij zich vroe ger in Vlaanderen bevond, wijl hij op de classe van Gent den 3 Nov. 1578, als die naar aan de Vlaamsehe gemeente Exaarde werd toegewezen, mits hij zioh vooraf nog oefenen zou, en die gemeente hem daarin te gemoet zoude komen en hij dan eerst zijne gaven voor die van Gent moet laten hooren, ten einde, bekwaam bevonden aanvallend optreden moet, en uitteraard veroverend zijn moet zal ze geen terrein verliezen ontbrak naar luidt der geschie- j denis zoo langen iijd en zoo bijna geheel. De strijd in eigen boezem, eerst tussohen Katholicisme en Protestantisme, later tussohen Luther's volgelingen en die van j Calvijn, leidde de gedaohte van oflenzief optreden naar buiten af en liet aan hot particulier initiatief de moeilijke, maar loonende taak van arbeid voor Gods Ko ninkrijk in verre landen over. En in dat particulier initiatief stond Engeland vooraan. Engeland, koloniale mogendheid van den eersten rang in relatie met allerlei volken en voortdurend in betrekking met allerlei volken, en Neder land klein in Europa, maar groot in het Oosten volgde. Onder de ijverige bevorderaars van de ZendiDg telt men alle volken van christe lijke belijdenis, en leden van alle kerken. De zendingsijver werd algemeen. Na Enge land en de Hernhutters kwam Amerika met zijn onbegrensde k^cht en jeugdige ener gie en baande zich een weg tot in onher bergzame oorden, tot 't gebied van Kaffer, Moor en Indiaan, zooals het heet in een der Evangelische Gezangen. Ziedaar de goede de lichtzijde van de actie die niet anders dan zegenryk werken kan onder de volken van den tegenwoordi- gentyd. Met dien arbeid kan in den meest directen zin de bede: „Uw Koninkrijk kome'' samengaan. Maar aan die medaille is ook een keer zijde. Denk eens aan de drie eerste eeuwen onzer christelijke jaartelling en aan het terugdringen van het heidendom en de schitterende overwinning van het christen dom in die dagen. Denk eens aan de Mid» deleeuwen toen de Roomsche zendelingen overal heengingen en Amerika veroverden enallerwege ziender oog vorderden. Nu, daarentegen, zyn de resultaten schraal, op klein terrein worden ongetwijfeld uitkom sten verkregen, maar zeker niet naar de uitgebreide en energieke actie, met be scheidenheid zou mogen doen verwachten. De Minahassa van Menade was een triunif voor de Nederlandsohe Zending. Van de Zuiderzeeeilanden kwamen gedurig goede tydingen en Madagaskar telt mee, als de balans van de zegenrijke werking der Zending wordf.opgemaakt. Maar als men de bevolkingsbalans opmaakt en men vraagt zich af welk percentage van de bevolking der asrie in 1800 Christelijk, Mohamme- daansoh, Heidensok of Joodsoh was, en men vergelijkt daarmede het percentage van 1900, dan overvalt u een sohrik bij het zien der resultaten van de opgewekte actie eener heele eeuw. Een enorm kapitaal is besteed, een aantal Zendelingen zijn uitgegaan, maar een schrale oogst is verkregen. En tooh ontmoedigt zoo sohrale oogst tot op dit oogenblik niet, veeleer is het of den ijver verdubbeld is om aan Zending le doen. Openlucht-meetings organiseeren, kringen en kranssen vormen, collecten houden, bazaars-openen, Zendingsberiohten de wereld in sturen, Zendingsmusea's aan leggen, voor de Zending bidden en spreken, kortom onzen tijd staat in het teeken van den Zendingsijver. 9 September 1908. Macht hoven recht. Dit geldt ook in de S. T. A. P., althans in Duitschland. Daar hebben in eenige Zuid-Duitsche staten de sociale volksvertegenwoordigers voor de begrooting gestemd en maatregelen helpen voteeren, waarvan de „party" niet gediend blykt. En nu is 't party bestuur, door de party genooten benoorden den Main gesteund, van plan op het aanstaand partijcongres de broeders van bezuiden den Main hierover te kapittelen. Maar nu is de mogelijkheid niet uitge sloten dat de zuidelijken de noordelijken zullen overstemmen. Daarom hebben de Noordduitsche soci aal-democraten een plannetje bedacht, om dit te verijdelen. Daar de districten met zwakke financien niet in staat zyn drie afgevaardigden te zenden, hebben sociaal-democratische cen tra als Berlyn en Hamburg besloten de naburige districten met geld te steunen. Natuurlijk op voorwaarde dat hunne afge vaardigden dan zullen stemmen in den geest van het Partijbestuur, dat istegen de Zuidelijken. Maar nu hebben de Zuidelijken hiervan de lucht gekregen. Von Völlmar de leider der zuidelijken schrijft in een te Munohen verschijnend partijblad onder meer zijnde, vervolgens uitgezonden te kunnen worden. Wijl later niets meer van hem vernomen wordt is het onbekend of hij nog te Exaarde in dienst is geweest. Hoogstwaarschijnlijk waren Enoch en diens zonen Enoch en Johannes van Sterthem of Sterthenius, af stammelingen van hem, die in de volgende eeuw bij onderscheidene gemeenten in Zeeland, als predikanten werkzaam zijn geweest. Nadat dit eerste beroep vruohteloos was geweest werd den 1 Juli d.a.v. het oog gevestigd en met goeden uitslag op FRANCOIS VERTRECHT, die den 3 October 1583 bevestigd werd tot eersten dienaar. Veel is er omtrent hem niet aangetee- kend wij weten aiieen dat hij de gemeente diende tot aan zijn' dood, welke voorviel op 17 Maart 1614, als weduwe nalatende Suzanna de Crecele (vermoedelijk eene dochter van Jan de Crecele, den eersten predikant van Wolf aartsdijk). Zijne weduwe hertrouwde den 10 Juli 1616 alhier met Samuel Jacohse de hamer, jna. geboren te Goes. Een zoon van dl. Vertrecht, Petrus, te 's-II. Arendskerke geboren, werd in 1611 pred. te Omver kerk in Duiveland, waar hij, ongehuwd zijnde, den 22 Febr. 1629 overleed. De gemeente werd, tot op heden, door negentien leeraars bediend. Wij willen nu verder zien of er ook iets opmerkenswaard na te gaan is omtrent de opvolgers van da, Vertrecht, van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 '•ent. »Dit voorbeeld is in een aantal Noordduit sche kiesdistricten voor- en nagedaan. Distric ten met een zeer klein aantal aangesloten leden hebben op wiens kosten drie afgevaar- j digden gekozen. Daarmee heeft het partijbe- j stuur zich gesteld op het standpunt van een j ontplooiing van politiemacht. Door de afvaar- j diging van partijgenooten op groote schaal, die, zonder de beweegredenen vanrde Zuid- duitsche partijleden te kennen, reeds een bin dend mandaat hebben, heeft men het zakelijke terrein geheel verlaten en de brutale macht in de plaats van broederlijke beraadslaging ge steld. Onder deze omstandigheden lijkt het noodig, dat de Zuidduitsche parlijgenooten overwegen, of zij nog wel aan het part ij congres zullen deelnemen en het voorwerp van zuik een onwaardige politie-klucht willen vormen.* De noordelijken hebben echter op een vergadering te Berlijn besloten hunne in triges door te zetten. Een der leiders sprak daar onder anderen Ieder kiesdistrict, heeft het recht 3 afge vaardigden te zenden. Helpt men de provinciale districten dit recht uit te oefenen, dan verwerft men zich verdiensten voor een propaganda, vooral wanneer het, als te Neurenburg, strijd vragen betreft, die het leven van de partij raken". Nu ja, waarom zou men zulk onwaardig spel niet van de S. D. A. P. verwachten. Zjj is niets beter dan menige andere; al meent zij 't tegendeel. Maar hoe praten zij 't goed P Immers, zij zijn 't juist, die steeds 't meest schelden op dominees en »pfaffen" die 't volk blindelings of door de macht van 't kapitaal leiden waar zij ze hebben willen. Zij hebben altijd den mond vol van geldaristocratie die de „burgerlijke" partijen op de been houdt, en van slie kemerds die de onontwikkelde menigte belezen en gebruiken tot hef bereiken van hunne „egoïstische" doeleinden. Dat is het farizeïsme, ook in de sociaal democratische staatkunde. „O, Gij die een ander zegt dat hij niet stelen mag, steelt gjj Of gelijk een deT hunnen'l zoo juist uitdrukt gij die altijd zoo tegen politie macht en partijtyrannie toornt, welke middelen anders kiest gig Wij vinden dan, als eerste bijzonderheid vermeld dat de kerkeraad tijdens den dienst van den derden predikant JACOBUS SCHOUTENS, hier van 1619 tot 1654 aan de classe de volgende vraag voorlegde„of niet de publieke ge beden knielende, ten minste staande en het hooren prediken of het lezen van Gods Woord, blootshoofd van de gemeente be hoorde bijgewoond te worden f" „De classe antwoordde op deze vraag in 't algemeen", zoo lezen wy voorzeker een vaag antwoord, waaruit de kerkeraad wel niet veel wyzer zal geworden zyn. Intnsschen hooren wij er uit, dat het onhebbelijk en oneerbiedig hoed of pet ophouden, ook in die dagen vrij wel in zwang was. JOHAN HENDRIK VAN BENTHEIM. Deze zevende leeraar werd geboren te Nordhorn, in het graafschap Bentheim,en werd als prop, by de classe van Leiden c. a. den 9 Juni 1695 alhier beroepen en den 11 Sept. d. a. v. bevestigd door ds Godefridus Deijs, van Nisse. &yn bijna 33-jarigen dienst in deze ge meente heeft zich door velerlei onrust van allerlei aard gekenmerkt. Allereerst toch weigerde hy te voldoen aan de class, resol., ten opzichte het overnemen van het huis, door zyn voorganger bewoond, waartoe de classis den 21 Febr. 1696 de vereischte autorisatie van de Staten van Zeeland inriep die zulks evenwel van de hand wezen Predikantswoningen bestonden in geheel Zeeland niet. De predikanten moesten een huis huren of koopen,en kregen een toelage voor huishuur uit het Geestelijk kantoor. De correspondentie tusschen onze regeering en die van Venezuela zal wel, zooals reeds is bericht, ter kennis van de leden der Volksvertegenwoordiging wor den gebracht, doch vertrouwelijk", dus by de geheium stukken, welke niet in de Han delingen enz. gepubliceerd worden. Atjeh. De 2e luitenant W. Hogervorst die in Sept. 19C5 tot officier werd bevorderd is by een overval in Atjeh licht gewond. Goes. Morgen Vrijdagavond geeft, na tuurlijk by goed weder, Hosanna, ors ge waardeerd fanfareng ezelschap, een concert in den tuin van de Sociëteit, zooals de lezer in een advertentie in dit no. zien kan. Dit" concert wordt gegeven ten believe van en uit achting voor de begunstigsters en be gunstigers van Hosanna. Wij wekken daarom dezen op om van deze attentie een ruim gebruik te maken. Opzettelijk Is het concert op een Vrijdagavond gezetdat is in den regel een avond dat de mannen, en ook de damss, niet ter wille van vergade ringen verhinderd behoeven te zynen er derhalve nu eens geen aanleiding is om in plaats van zelf te komen, de meid met baar vrijer te sturen. Natuurlijk zyn ook dezen hartolyk welkom. Maar om meneer of mevrouw is 'ttoch eigenlijk te doen. Zy hebben recht op een uitvoering, en de spelers gevoelen zich door hun tegenwoor digheid vereerd en gestreeld, en aange moedigd, om op den ingeslagen weg voort te gaan. En dat Hosanna, onder de be kwame leiding van zijn directeur, den heer Anderson, iets goeds weet te leveren, hebben vorige uitvoeringen al voldoende geleerd. Wie dus eenigszins kan, kome zelf en geniete zelf van Hosanna's op treden. Vlisslngen. In eene druk bezochte ver gadering van leden der Gereformeerde Kerk (B) alhier, is besloten goedkeuring te verleenen aan de plannen om de Nieuwe Middelkerk te verbouwen. Indien deze plannen verwezenlijkt worden, zal op meer ruimte in het benedengedeelte der kerk kunnen worden gerekend en de acoustiek in het gebouw aanmerkelijk verbeterd worden. Den 3 Juni 1696 maakte hy den kerke raad bekend dat „eenigheligtveerdige ende boosaerdighe menschen sogten in te voeren een soogenaemd retoryckepel, tegen God- lycke ende burgerlycke wetten"waarop besloten werd aan Ambs. Heeren deswe gens een schriftelijk adres in de dienen 't welk den 7 dier maand werd overgegeven die zich aanstonds bereidwillig toonden, om uit kracht van hunne autoriteit „die onge oorloofde spelen, synde oock strydigh jegens de placaete van den lande, tegen te gaen ende te verhinderen". Te dier zake werd den 7 Sept. 1760 by de classis ook het besluit doorgedreven, om alle lidmaten te censureren, die zich schul dig maakten aan ringsteken, gaaischieten, rethorijkspelen enzmet bevel om zulks van alle predikstoelen bekend te maken. Wyl nu 4 5 kerken en vooral die te Goes, zulks weigerden, werd aan die onge- hoorzamen zitting ontzegd in de classis en daarenboven de buitengewone vergaderin gen der classis, in plaats van te Goes, by af wisseling te Kloetinge en te 's-Heer Hen drikskinderen belegd. Slot volgt. Had een predikant het huis gekocht, dan moest zijn opvolger dat bij taxatie overnemen, waarover al dikwijls geschillen ontstonden, welke dan door de Staten van Zeeland moesten beslecht worden. Op vele plaatsen zijn intusschen van lieverlede zulke pastorien in eigendom overgegaan aan de kerkelijke gemeenten en aangekocht uitde kerke lijke fondsen of soms ook wel uit diaconiekassen,

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1908 | | pagina 1