akliloei NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND keus No. 249. 1908 Donderdag 23 Juli. 22e Jaargang. HISTORISeH Havers", CHRISTELIJK- ap vwraiij KsfOe, te koop, Heoimaasd es OegslBaasd. I del burg oorts ddeSburg. Middelburg. OP OP OP aarzen 'skneckt eisstbod# stbode VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wad. S. J. DE JONGE-VERWEST, to Goss F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN EEUILLETON Snippers uit de oude doos. ut m pms. den, verdwijnen rs. Ook zenuw- 5 cent. f a dig-. en Jongeas- rouwenkousen, genoteerd, broeken, Mans- blauwe Weik- elen, enz. Potten markt. REE rkr\jgbaar smaak, bij C. r. HOLST. racen, P. BOONE Pz., ii, g, Middelburg. kerke. ng, bij A. DE k eWesthoek. BLAAS, gtekerke. raagd .hilder, Issenkorke. ERMAN, Wal- n. i n g e n met 1 nstbode, onder letter N, Vlis8ingen. of met October IERSE, Seisweg, 16.45 4 9 o u jo <u ÖJ3 O o 7-55 6.55 7-4 7.22 7-57 8.10 8.37 .54 10.43 11.45 9.29 I0.03 12.19 11.12 7.36 7.46 7-53 8.1 8.8 8.17 8.25 8.32 8-37 8.47 8.54 9-7 9.20 9.29 9.40 10.56 11.36 burg, Z. Dultschi RoosendaalLage eer dan 150 KM. 10.38 j2.6 16.17 11.28 1.296.3 3-05 7-16 |3-38 7-47 ,548.01 11.40 12.38 12.54 l.io I4.08i8.i5 d/ftMMiwigag.giCTïffg,jn^iaa rgsg» r» 'TV san-i&tsssssassm 1EDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. SETG Gelyk alle dingen in de schepping zoo hebben ook in ons ma.tschappelijk en christelijk leven hun telkens wederkeeren den lyden hun vaste plaats. By de wederkomst des jnars, ten tijde dat den oogst rijpt komt ook den oogsttijd voor onze christelijke scholen. Dat de christelijke school in den loop der jaren in onz8 samenleving een element van beteekenis is geworden, en dat onze negen honderd christelijke scholen het hunne toe brengen tot de som van algemeene ontwik keling wordt zelfs door de tegenstanders toegegeven. Voor ons is niet alleen het klimmende cyfer onzer scholen ea ook niet alleen de bijdrage tot algemeene ontwikke ling oorzaak van vraagde, maar onze sym- pathiën gaan daarom naar de zijde van de christelijke school, omdat Nederland lang zamerhand in 't bezit is gekomen van zoo vele gezegende inrichtingen waar de jeugd onderwezen wordt in de leering en verma ning des Heeren en tegelijk, niet minder als elders bekwaamd voor 't maatschappe lijk leven. Als blijk van die sympathie voor onze scholen zal men straks weder in alle onze steden en dorpen een gave komen vragen voor die christelijke school. De Unie-gift aan de christelijke school is reeds jaren laag de thermometer die de graden van sympathie aanwijst. Wie betaait toont belangstelling, geeft blijk, duidelijk sprekend blijk van sym pathie. Een adres onderteekenen, mondeling of schriftelijk aanbevelen kan men nog doen om velerlei bijoorzaken maar betalen voor eecige zaak doet niemand tenzij men liefde hebbe of overtuigd zij van welverdiende belangstelling. Die belangstelling toont zich ongetwijfeld ook in kringen van aanzien lijken en rijkei^maar meer toch iu dia krin gen waar men aan waelde gespeend is,waar men het niet breed heeft en dus ock niet breed kan laten hangen. In die kringen leeft juist het meest de 285 9» DOOR S C A L DIS. De bedel-orden en hare kloosters in Zeeland. L De ondervinding had sinds lang gelee;d, dat geene kloosterorde, zonder handhaving van het beginsel der armoede kan blijven t-v bestaan. Waar de armoede uit de kloosters week, daar trad de weelde, met al hare genietingen binnen. Om da weelde uit de gestichten te weren, was, a's zoodanig opgetreden den H. Fran ciscus. Hij, de zoon van den vermogenden Italiaan, ten spijt van zijn vader door eene vrome moeder opgevoed, uitte, hetgeen op den bodem zijner ziel lag, door bedelen en boateprediking. Hij vond al spoedig bijval en telde vele leerlingen, aan wien hij een regel gaf, die in 1210 door Paus Innoceniius III werd goedgekeurd. Daarbij stonden de drie sub- stantieele beloften op den voorgrond. Mocht iemand bereid zijn die af te leggen, dan moest hij zich wenden tot den Pro- vineiaal der orde. Den Priester was de liturgie der kerk, den leek, het uitspreken van een aeker getal Vader ons voorgeschreven. Vaste tijden voor onthouding, moesten nageleefd worden, en allen vermaande Framiscus om niet te twisten of te verdoemen, maar steeds zachtmoedig, vreedzaam en nederig te zijn. Te rijden was, buiten noodzaak verboden, gelijk ook het aannemen van eenig geld. Dit laatste zelfs niet wanneer het als loon voor arbeid aangezien werd. Eigendom mooht geen broeder bezitten dedelen was zijn werk. Voor kranken en hulpbehoevenden moesten de overigen zor- heilige begeerte om de kinderen opgevoed te zien op de school met den Bijbel. De handwerksman, de arbeider, de dienstbare steunt pro rato het meest de School met den Bijbel en offert sinds menschen heuohenis voor ziet» zeil zeer groote, en door de machtige eenheid over weldigende gave voor de Uniecrileeote. Zal de sohoone oogsttijd van dezen zomer ook dit jaar weder een oogstfeest voor de Christelijke school brengen We twijfelen er niet aan Met de Unie-colleoto ia een band van sympathie samengesnoerd tusschen ons volk en de christelijke school. Een innige band, door geen openbare zelfs door geen republikeinsche school te vormen of te onderhonden. Ook by gemis aan kinderen of lang nadat de kinderen de school verlaten hebben blijft de band bestaan die ocs of ons huis gezin eenmaal aan de christelijke school bond. Door de Unie-collecte klinkt een mach tige stem voor het christelijk onderwijs door Nederland. Een stem die roept van het verleden en de toekomst. Een stem die getnigtzoo was het eenmaal en zoo behoort het indien het goed gaan zal, ook in de toekomst te zyn. De Unie-collecte breBgt tot ons allen de getuigenis dat we rustig voortbouwen aan het grootsch9 en heerlijke werk on dernomen door hen die ons voorgingen in de kracht des Heeren en dat we rus teloos arbeiden om onze jeugd te brengen tot de kennis van Hem die het beginsel der wysheid is. Ea eindelijk de Unie Collecte brengt ons een getuigenis van de macht des geloofs. Op hope, maar niet zelden ook tegen hope is door onze vaderen gebouwd aan een werk dat dreigde nooit te slagen Maar zy die in vroegere jaren met veei zorgen en gebed de christelijke school hebben gebouwd, ze hebben geloofd en daarom gearbeid. Ze hebben gelooft in de securiteit van het fundament en dus ook iu de vrucht- gea. Reobt tot prediken, verleende de Generaal Da een gehouden onderzoek, en aanbevolen was, behalve kieschheid in he prediken, kortheid, gelijk de Heer zich daarop toelegde. Vooral vermaande de stichter der orde ernstig tegen den omgang met vrouwen. Zonder verlof van den Apost. Stoel mooht door geen broeder een nonnenklooster betreden worden. Éindelijk drukte hij den broeders op het harthoogmoed, hebzucht, ontevredenheid en andere ondeugden te vlieden en met geduld lijden te dragen. Eigenaardig is bij de Bedelorden ook de meerdere deelneming harer leden aan het praotische lezen. Bij de overigen stonden de kloosterkapellen, op zekere tijden voor de geloovigen opeo en koDden deze nu en dan de verkondiging van Gods woord hooren de bedelmonniken echter doolden ver van hunne kloosters, zelfs onder de Heidenen rond, om predikers van dat Woord te zijn. Scholen waren hier en dear aan de kloosters der overige erdea verbonden, maar de Bedelmonniken traden als leeraren aan de meeste beroemde Hoogesoholen op. Vinden wij nog geboekt dat zij meer dan anderen, raadslieden der Pausen, biecht vaders der Vorsten en aanzienlijken waren, dan hooren wij wat een machtigen invloed de geestelijken van deze orde konden uit oefenen, Zoo ging ook, met de Pauselijke goedkeuring van de orde, de Pauselijke vrijgevigheid gepaard. Tot de Bedel-orden behoorden, voor- zoover zij op Zeeland betrekking hebben de Clarissen, Dominicaners, Carmelieters, Augustijner-Eremieten, Minderbroeders,Ter- tianen, Brood- Celle- en Zwarte zusters. Het duurde evenwel niet lang, of de orde werd, door de gewone vijandin, den ver meerderden rijkdom, belaagd. De Pausen zei ven koesterden haareen hunner door de verklaring, dat de bezittingen der broe- baarheid van hun arbeid en ze zyn niet be schaamd geworden Als de UDie-collectant straks ook by u, waar ge ook in Zeeland woont, aanklopt, denkt er dan aan dat zijn arbeid een ge loofsgetuigenis is, en blyk geeft van staa- gen, rnatigen arbeid. Dat de bus die hy presenteert een stuk geschiedenis verte genwoordigt en dat dia collecte een natio nale taal spreekt van oost tot west en van zuid tot noord. Eon taal die nu dertig jaren lang in Hooi en Oogstmaand wordt verstsan door al ons volk van den Dollart tot de Schelde. m 22 Juli 1908. Het komt maar zelden voor dat IJsland genoemd wordt. Nu wordt dit noordelijke eiland, behoo- rende tot het gebied van den Deensohen Koning om zijn politieke gesteldheid even genoemd, en voor onze lezers is het mis schien interessant genoeg te weten dat IJs land toch driemaal zoo groot is als Neder land, maar slechts bewoond door 80.000 oaecgoben. Groote uitgestrektheden zijn onbewoon baar. Vuur en ijs maken 't onmogelijk daar te leven. Men vindt er ijsmassa's (glet- sohers) greoter dan de provincie Zeeland. Onafzienbare vlakten zijn door lava of asoh verwoest. Alleen aan de kusten is een sobrale akkerbouw en magere veeteelt mogelijk. Het reizen in IJsland bost on gelooflijke opoffering. Men moet op kleine paardjes zwemmende rivieren oversteben en nacht op nacht in tenten slapen. Het klimaat is ook in den zomer sterk af wisselend. %Tooh leeft daar een nij vere en beschaafde bevolking verknocht aan haaT misdeeld vaderland. Nu vindt tnen op IJsland 300 pastorieën waar vroeger de Noorsohe goden aangebeden werden en Noorsohe Koningen hun rooftochten ondernamen. 'Reeds in 1000 v.' C.Jwcrd het Christen dom tot godsdienst van atnat verheven De tempels van O.iin en Trya werden Christelijke kerken. ders, domein der kerkwaren, en mitsdien door hen slechts in vruchtgebruik bezeten werden. Het gevolg daarvan was, behalve meer, eene verwijdering tusschen hen,die ten aan zien van den Regel meer vrijgevend dach ten en de zoodanigen, die hen in zijn volle gestrengheid wilden toegepast zien, welke verwijdering later tot eene scheuring der orde in Conventualen en Observanten aan leiding gaf. Voorat de laatstgenoemden deelden in hooge mate in de volksgunstdie vrome en ijverige broeders, die zoo nauwgezet en ge streng den alouden regel van Franciscus observeerden en door het vuur hunner be zielende prediking alom een nieuw leven wekten." Is het wonder dat ook Paus Euge- nius IV, die invloedrijke en heldhaftige krijgsknechten van Christus begunstigde? Hij deed dit o. a. in een bul, gegeven te Florence den 13 Oot, 1435, en gaf dezen aan Johannes de Capristano gemachtigd om vijf observanten-kloosters te stichten, waar ook. Volgens ds. Janssen werd ook dergelijk convent, zeven jaren later, te Slnis door hem gesticht. Aan het einde der voormalige Üeer-Ric- quertstrate,waardiestraat een bocht maakte iag toen ter tijd een stuk weiland ter grootte vau 25 geniet. Deze plaats was door de vrome Sluizenaars aan de broeders gegeven om de stichting op te trekken. Met groote pleohtigheid, in bijzijn van een menigte volks, werd ds grond door de Capistrona ge' beiligd. Eerst ging bij naar onderschei dene hoeken van het land om in de daar groeiende boomen een kruisteeken te snijden en ten laatste nam hij een stuk hout en bevestigde dit dwars tegen sen boom, zoodat er een kruis door ge vormd werd. Nu viel de Capastrano met zijne ordebroeders voor dat kruis op do kniën en van hunne lippen klonk het i/veni sancte spiritus'*. Eerst in de eeuwen zijner ontwikkeling was IJsland aan Noorwegen onderworpen, later, in 1388,kwam bet onder Denemarken. Onderlinge twisten brachten verwoesting, pest en aardbeving teisterden de bevolkÏDg, omringende,.zeevarende natiën voDden in IJsland een geschikt terrein voor roof- en plundorzuoht en toen dc Hervorming roet geweld ingevoerd werd, viel ook de laatste dam, dien de rooinsohe kerk nog tegen Deensehe uitbuiting vormde weg. Ia 1602 werd bepaald dat alleen Deensohe hande laren nog op't arme eiland komen icoohfen. Tot schandelijke prijzen brachten zij niet zelden de slechtste waren daar aan de markt. Hebzuchtige vreemdelingen maakten zioh meester van de winstgevende viseh- vang8t en een zesde der bevolking kwam van armoede en gebrek om. Eerst in 1854 kwam aan dit schandelijk handels-monopolie een einde eD kreeg IJs land weder iets van zijn oude vrijheden terug. En nu en dat is de reden waarom IJsland even genoemd wordt heeft dit eiland en zijn bewoners niet meer teklsgen. IJsland heeft een vertegenwoordiger te Kopenhage aan wien do Gouverneur van Ryksjavik, de IJslandsohe hoofdstad, ver antwoording schuldig is en de Deenseho Koning is meer in naam dan in daad ook KoniDg van IJsland. Het Haagsche zedenschandaal. De Getuiae, orgaan ter verspreidicg vau de beginselen der Naderlandsohe Veroeni ging logon de prostitutie (onder hoofdre dactie van Ds. H. Pierson te ZetteD), bevat 000 antwoord op hetgeen „Het Volk" schreef near aanleiding van het Haagsche zedenschandaal. Na den korten inhoud daarvan medegedeeld te hebben, zegt De Os'uige »Het Volk" vindt dit erg en acht het veen somber beeld van dc verwording onzer regee- rende klasse, tot in de hoogste, de deftigste, do vroomste kringen". Na de vraag te hebben Met deze plechtigheid had het derde observanten Convent zyn begin ontvangen. Honderd twee en dertig jaren had het kloos ter be3taan toen het in don moord van zyn laatste opperhoofd Franciscus Penne man, den 13 of 14 Sept. 1575, een ramp verduurde, die het voorspel was van zijn reeds dreigenden ondergang. Wjj behoeven de gebeurtenissen niet op te geven, waardoor de Reformatie in Vlaan deren van jaar tot jaar in macht had ge- wonneD, en waardoor dan ook nu ons klooster had uitgeleefd. In de laatste week van Sopt. 1578 vinden wy dan ook het convent verlaten, blootgesteld aan plunderwoede en roofzucht. De stad nam alle eigendomman in bezit en ging de plun dering met kraokt tegen. Later werden de gebouwen, het ooft uit den boomgaard, de kleederen der ge- vluchtte broeders en kerkelijke gewaden publiek verkocht en jbracht dit de som van 426 gld. op. De grafzerken ten getale van 29, werden den 16 Oct. 1580 vervoerd naar het kerkhof der St. Janslcerk, voor welk vervoer Joos Dekens 18 gld. ontving. Nog had de ijver van Framiscus eene an- lere orde het leven geschonken de orde van Penitentie. Door deze maakte zich het kloosterleven als 't ware, meester van de gansche Maatschappij. Mannen en vrouwen aangagrepen door zijne boetpredicatiën, wilden de wereld .vaarwel zeggen en als kloosterlingen leven. Ook deze orde gaf hy een regel, welke in 1289 door Paus Mcolaas IV werd goedgekeurd, hy is in 20 hoofdstukken verdeeld. Na een gron dig onderzoek opgenomen zijnde, mochten de leden de orde niet verlaten jdan om in een andere over te gaan. Een eenvoudige bleeding, niet geheel wit en niet geheel zwart, moesten jzy dragendanspartijen en sohouwspelen mijden, giften moesten zy weigeren en, alleen in geval van nood zaak mochten zy een eed afleggen. Voor gesteld, hoe ter wereld van verwording der deftige en vrome kringen kan gesproken wor den, wanneer personen uit die kringen mot taaie volharding zelf bezig zijn die kringen van. het kwaad te zuiveren, vraagt schr. zich af, waarom van socialistische zijde deze zaak zoo wordt aangeblazen. En hij antwoordtïDe strijd tegen de prostitutie heeft zich tot heden niet mogen verheugen in de sympathie van de Volksredactie. Integendeel, steeds werd min of meer smalend over dien strijd gesproken en wanneer van onze zijde op gelijksoortige ge vallen gewezen werd, dan hoorde men oos schouderschokkend aan en beweerde men medelijdend, dat gebrek aan duidelijk inzicht van de sociale verhoudingen ons tot dien arbeid noopten. Ons werk was lapwerk dat de maatschappij voor het geringste dee'. geen stap vooruit bracht. Nu opeens schrij 'c Het Volk" kolommen vol over een vrouw, van prostitutie een bestaan maakte, over een poHtie-inspecteur met een ontuchtig levens gedrag, die door den burgemeester daa oor niet zwaar genoeg werd gestraft, over co. optie bij het Haagsche politiekorps en concludeert het blad een algemeene verwording der zoo genaamde regeerende klasse. Wij vragen: Waarroe dit alles. Heeft »Het Volk" inderdaad de bedoeling de prostitutie te bestrijden, kop pelarij tegen te gaan, de politie te zuiveren van ongewenschte elementen. »Het Volk« moet het volk voor het socia lisme winnen en niets is daardoor gemakkelij ker dan wanneer men kan wijzen op de slecht heid van degenen, die over geld, goed en hooge ambten beschikken. »Niet het kwaad wordt bestreden, maar het kwaad wordt kwaad geheeten, omdat het be dreven werd door individuen, die behooren tot de zoogenaamde kapitalistische klasse. Nu komt het niet in ons op deze perverse lieden slechts voor het geringste deel te verdedigen. We walgen van dezulken en meenen, dat de Overheid de taak heeft deze diepverdorven schepselen zwaar voor hun gruwelijke daden te straffen. Dit echter niet om de personen, maar wel om de door hen bedreven daden. »In deze zaak evenals in het Haagsche ze- denschandaal wil het ons voorkomen, dat de bedoeling van »Het Volk« geen andere is, dan deze gruwelen te exploilceren ten einde weer eens op de hooge klingen te knnnen afgeven. sChacun son gout. «Nogmaals, we herhalen, we pleiten niet voor personen, die door een ontuchtig leven zooveel zy bezittingen hadden, moesten zij binnen drie maanden, by testament, ten voordeele der orde daarover beschikken. De H. Franciscus, werd ook de stichter eener nieuwe orde, alleen voor vrouwen, die der Clarissen. Een onderzoek naar het zuivere katholieke geloof werd ook hier eerst vereischt. De toestemming van alle zusters was noodig en een proefjaar voor de nieuwelinge. Een gering gewaad, her haald vasteD, een biecht twaalf malen 's jaars en stilzwijgen op bepaalde tijden wasvoorgeschreven, eigendom was verbo den arbeid toegestaan. Tot bet ontvangen en verzenden ven brieven, was de vergun ning der Moeder noodig. Acht der meest ervaren nonnen stonden de kloostermoeder als raadslieden ter zijde. Volgens Reigersberg vond men het eenige Clarissen-klooster in Zeeland te Veereen dankt het zyne wording aan Hendrik van Borsele, die omstreeks 1461 van de Tertia rissen aldaar, eenigen grond kocht met het doel om te „funderen eu de maecken een Clooster van Sinte Clarenen Ermerins zegt er van dat nog in 1474 de bewoonsters van het klooster eenvoudig „zusters van Sinte Franciscuswerden genoemd en later „arme zusteren vaD Sinte Claren". Vooral van de stedelijke regeering ont ving het convent menig blijk van genegen heid. Zij strafte in 1552 den baldadige, dia des nachts het klooster binnendrong en er daden van geweld pleegde. Zoo nam zij ook maatregelen om de woede te stuiten, die de hand naar de heilige beelden uit strekte betaalde groote sommen voor her stelling der gebouwen, enz. In het jaar 1572 schynt het klooster, 'oy de beroerten, door brand vernield te zyn en trokken de nonnen voor het grootste deel naar Iperen in Vlaanderen. De acht overge blevenen ontvingen toelagen nit de geeste lijke goederen. (Wgrdt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1908 | | pagina 1