ZEELAND. Ho. 242, Woensdag 15 Juli, 22e Jaargang. CHRISTELIJK HISTORISCH VERSeHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JON GE-V ER WEST, te Goes F. P. D'HLÜJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËW Fusie der Chr.-Historischen. jQ IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers0,026. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 15 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. De opgaaf van den spoordienst komt in ait nommer voor op de ge bruikelijke plaats. (S 1 o t.) De heer Lohman vervolgt In het derde bootje zaten de Friesche Christ.-fl'V. Deza voelden misschien dieper dan de andereD, het verkeerde, dat de rechtsche partijen de actihese, die er nu eenmaal ie, tot duurzamen of normalen grondslag van partijen zouden maken. De aotirevo lutionairo aanvaardden de stellingda Staat neutraal, maar dan ook den Staat berooven van allen geestelijken invloed, en dien overbrengen op particuliere ia- stellingen. Dan, vóór alles trachten de meerderheid te verkregen, ten einde naar haar inzicht te bestureD, gelijk de tegen partij, had deze de meerderheid, het op haar beurt naar haar inzicht behoorde te doen. Al wat niet meegaat met den leider en zijn partij is onvast, vaag, staat in be ginsel aan de overzijde of helt daartoe overal kan het soms ook tijdelijk dienst doen, als hulptroep. Maar het land is verdeeld in twee tegenovergestelde kam pen, en moet naar verschillende begin selen worden bsstuurd, naar gelang de meerderheid is. Zoodoende verdwijnt het denkbeeld da(, evenals b.v. in Eageland of in Duitsch- land elke regeering, onverschillig wat men persoonlijk gelooft, in Ohristelijken geest moet besturen, omdat onze Staat een Christelijke is. Dit nu wil ons program niet, Zie art, 8 van bet program. Er kan sleohts ééce basis zijn, en wel de Christelijke, Daar het in ons land nog altijd hierom gaat, behooren van nature alle Christenen saam, ook al bestaat tussehen hen verschil op praotisch gebied. Dit verschil lost ziob tussehen hen die op den Christelijken bodem staan, van lieverlede wel op. Maar niet door kunstmatige of geforceerde par tijbesluiten. Wij moeten de vrijheid behou den van diseussie, mits wij één blijven op de hoofdzaakhet fundament. Een aotie als vroeger tegen spreker, en nu ook weer tegen mr. Fabius, willen wij niet gedoogen. Het volk ziet dat niet zoo ia. Het ziet enkel in eenheid van handelen kracht. Wij echter willen slechts door overtuiging komen tot eenheid. Daarom is bij ons niet de organisatie, maar het beginsel de hoofd zaak. Zie art. 7 van het program. Alle Christelijke partijen behooren in dezen strijd bijeen te blijven. Ook de Roomsch Katholieken. Maar velen vreezen voor hun invloed ook op politiek gebied. Daarom zegt art. 4 van ons program, dat Nederland bestuurd moet worden als een Christelijke Staat in Frotestantsohen zin. Deze woorden zijn niet vijandig tegen over de R.-Kaih., maar teekenen onze politieke richting. Immers bestaat er een specifiek R.-Kath. staatsrecht. Op grond van de beginselen daarvan verbood in 1815 het Belgische en Nederlandsehe Episoopaat de Grondwet goed te keuren, die nl. allerlei rechten en vrijheden erkent, welke aan het Protestantisme zijn te dan ken (vrijheid van belijdenis, van verga ren, van schrijven, enz.). Besturen in Pro- testantschen zin beteekent betzelfde als besturen in groDdwettelijken zin, gelijk ook door vele schrijvers, bv. De Lavaleye, erkend wordt. De R,-Kath. zeggen thans zich op dat standpunt te plaatsen. Des te beter. Dit is dan een sprekende illustratie van wat wij beoogen met het erkennen door allen van het fundament onzer staats instellingen, ook al stemt men misschien persoonlijk daarmee niet in. De bewuste woorden bedoelen een geruststelling voor die Protestanten, die uit vrees voor „Rome'' met de Roomsch-Kath. niet willen samen werken waar het geldt de handhaving van het fundament onzer staatsinstellingen. Wij allee, ook de R. Katb,, zijn aan de Grond wet gebonden. Omdat sommigen meenen, dat dit art. 4 een afwijking is van het Christ.-H;st. stand punt ten behoeve van de „fusie" met de Friesche Chr.-Hist., herinnert spreker aan een artikel In de „Nederlanders" (no. 3521), geschreven in 1905, toen de Chr.-Hist. sa meewerkten met anti-re.v. en R.-Kath., en van de fusie nog geen sprake was. Verder wijst spreker op de of glijding der antirevolutionaire partij inzake de Christe lijke opvoeding der natie hoe door haar'i oude Btaudpurit der partij tegenover de openbare school is verlaten. (Zie onze jong ste artikelen over de Openbare Schoolbe paaldelijk het laatste). Onze tegenover de openbare school aaD te nemen houding beeft niets uit te staan met de leuze De vrije school voor heel de natie". Deze school is en blijft ons ideaal, omdat zij feitelijk de eenige is die in een ge mengd land als het onze de oplossing geeft van de moeilijkheden waarop men bij de opvoeding van de kinderen des volks stuit. Spreke? zegt, dat hij bij elke gelegenheid bij de liberalen zelf er op aandringt vrije scholen te stichten. Maar dit mag ons niet er toe brenger), het lezen van den Bijbel io de openbare school of het doen van een ge bed aldaar te verbieden, wanneer dit dooi de ouders d6r schoolgaande kinderen wordt goedgevonden. Zoo iet» zou strijden met onze eigen beginselen, en met onzen plicht als Christen. Spreker zegt vervolgens, dat over het nieu we program,waarin bovenstaaudc der: k- becldsn beter tot hun recht komen dan in dat der Christ.-Hist, partij, lang met de Friesche Christ.-Hist, is gedebatteerd, niet omdat mcD het au fond niet eens was, maar om eeD juiste formuleering te vinden. Hij is zich niet bewust, dat thans in beginsel iets anders is opgenomen in het program dan vroeger door hem en zijne vrienden ward bedoeld. De overeenstemming was, voor zoover hij kan nagaan, geheel. Onzin is het, aan de Ohr.-historisehe partijen, die nu vereenigd zijo, conserva tieve bedoelingen toe te schrijven. Er zijn onder hen conservatieven en vooruitstre- venden maar die zijn er evenzeer onder de antirevolutionairen ook onder de R Kathoiieken. Gelijk reeds gezegd is, brengt het hoofddoel van ons streven mee het bijeenblijven van op praetisoh gebied nog al uiteenloopeode personen. Maar hierin verschillen wij het meest van de antirevolutionairen, dat wij niet partij- besluiten volgen, genomen krachtens den wil van den leiderals de Standaard zegt de kieswet-Tak is best.danmoeten alle anti revolutionairen, na genomen partij besluit, zeggen die wet is best. Zegt de Standaard eenige dagen later: daar moet men princi pieel tegen zijn, dan zeggen de antirevolu- onairen, altijd na genomen partij besluit daRr moeten wij principeel tegen zijn. W(j moeten in onze tegenwoordige om standigheden onze vrijheid behouden om te oordeelen, zonder het partijverband te ver breken. Geleidelijk komen onze denkbeel den tot ontwikkeling en rijpheid. Hoofd zaak is, het in stand houden van 't verband tussehen den Christelijken godsdienst en onze staatsinstellingen. Daarom zullen, hopen wjj, eenmaal ook de antirevolutionairen weer bij ons komen. Spreker wijst op een artikel van de Rotter- dammer (19 Deo. 1907), met het opschrift „De dood der antirevolut. partij", waarin instemming betuigt wordt met deze woor den in Ons Tjdschriftals niet in de veal- heid een eenheid gevonden wordt,een groot beginsel nl. dat door afwijkende moeringen niet verscheurd wordt, dan is do toekomst der antirov. partij zeer donker'.Wjj moeten zorgen dat de antirevolutionaire partij niet dood gaat. Onze kracht zit niet in de eenstemmig heid, maar in eensgezindheid omtrent ons hoofdbeginsel. Eenstemmigheid is alleen roodig en on misbaar bij quaesties ran taktiekwaar het geldt het aanwenden van een middel om 't doel te bereiken, b. v. bij verkiezingen. Daarbij ia eenheid v>-n handelen,het volgen vau een partij besluit, allernoodigstja dwaasheid, die dón op zijde te zetten. Ook op dit punt is door andere partijen steeds ors beginsel geheel orjnist voorgesteld. Nochtans laden wij soms der sc'oyn op ons alsof organisatie ons onverschillig ware. Er is te veel laksheid te veel op zien komen spelen. Laat ons bedenken, dat, om iets te kunnen doen, b. v. het uitzenden van sprekers, er steeds moet zijn een gemeen schappelijke kas. Als ieder, naar vermogen geregeld wat bijdraagt, dan kan men hande len. Vooits dient men oer. blad te steunen, dat de bslangen der partij behartigtniet. enkel met abonnement, maar ook intellec- tueele steun moet worden verleend, de groote quaesties moeten worden doorge dacht en bestudeerd. Litat ons niet vergeten de schoono spreuk onzer vaderen Vis unita fortior. Maar nog boven die spreuk staatTegen de Revolutie het Evangelie. EERSTE KAME 1L Spoorweg Kontenissc-Selzaete. De vraag werd gedaan op welke wijze de miioisSer den tijdelijken aanleg enexoloi- tatie van e- ne zijlijn fot Sas van Gent dacht te verzekeren. Biiiiifcüküd Gisting in Indt'è. Blijkens eeu uit Nederlandtch Indie ont vangen telegram is het bivak teMang-jo pok in den avond van 11 dezer weder overvallen. Onzerzijds werd een inlandsoh fuselier zwaar gewond, ter»jjl de aanval lers 6 dooden bekwamen. De N. R. G. teekent hierbij aan Het is een sterk stukje, dat ons daar gemeld wordt. Opstandelingen, die twee dagen achter elkaar hetzelfde bivak aanvallen. Wij meenen, dat de verklaring voor dit erstige verschijnsel alleen daarin te zoeken is,dat, zooals wij reeds als vermoeden uitten, de overvalling van het bivak te Manggopoh op io dezer aanvankelijk gelukt is. Het behoort nu eenmaal tot de eigenschappen van den inlander, dergelijke succesjes tot een groote overwinning op te blazen, en dan is het in rumoerige lijden, als thans ter Sumatra's Westkust worden doorgemaakt, altijd gemakke lijk onder de leuzesdood aan de kafirs" een aantal menschen de partij van den opstand te doen kiezen, en aan wanhoopsdaden als het trachten overvallen van een, nu immers wel op zijn hoede zijnden, troep goed gewapende soldaten te doen deelnemen. Het succes is ditmaal voor den aanvaller dan ook niet groot geweest. Alleen een waarschijnlijk op het ge vaarlijke punt op post staande, iniandsche fuse lier werd onzerzijds gewondde vijand bekwam daarentegen zes dooden. Niet onwaarschijnlijk zullen de pogingen, om ons bivak te Mang gopoh af te loopen, nu wel niet meer herhaald worden. M: ar het is dan ook welletjes geweest. Dr. Schaeptnan's gedenkteeken te Drie bergen Voor het Aartsbisschoppelijk Se minaria Rijsenburg te Driebergen ia Maan dag bet gedenkteeken onthuld, dat hulde brengt aan de nagedachtenis van dr. Schaepman. Duizenden waren saamgekomen om deze plechtigheid bij te wonen. Het monument is een veelvuldig be werkte pyramide, bekroond met het beeld van St. Joris, en heeft een hoogte van 10 M Aan de straatzijde staat in een nis da gestalte van dr. Schaepman, evenals de andere beeldhouwvakken van zandsteen met vergulden achtergrond. Het relief, direct volgende op het leyens- groote beeld, stelt dr. Schaepman voor als Staatsman om hem bekende staatslieden minister Kolkman, de oud-ministers De Beaufort, kuyper, Bargeaius, Van Houten en anderen. Dan volgt dr. Schaepman als dichter, zittend voor zijn studeertafel verder dr. Schaepman als priester (dit relief is naar het seminarie gekeerd) verder als professor temidden van zijn leerlingen, en dan dr. Schaepman als volksredenaar. Onder elk dezer reliefs zjjn spreuken aangebracht uit Schaepman's werken. Onder den staatsman is gebeiteld „Hij heeft zijn vaderland lief gehad met cene liefde die alles overtrof, die geen rfDr Io groot, geen inspanning te machtig deed echten, met eeDe liefde die hem alles heeft doeu vergeten, alle verwaarloozing, min achting, vergetelheid, verwerping." Onder dr. Sihaeptaan als dichter: Dichter zijn 't is de aard beheerschen Met onbreekb'ren vorstenstaf. 'l Is de volle kracht bezitten Die de Schepper 't schepsel gaf. 't Is als de aa l'laar opwaarts stijgen Met den blik arnhoog gericht, Om den vollen straal te vangen Van het gouden zonnelicht. Onder het priesterrelief»H(j heeft zijn deel gevonden, het middenpunt van z(ji> sterven en strijden, zjjn leven en lijden, gevonden in de katholieke kerk. Aan haar heeft hij gewijd al de geestdrift van den zanger, al den ernst van den vorscher, at de kracht van den man." Onder den doceerenden professorDe historie is de dienares van God en haar feiten vormen oen wolk van getuigen rondom de OEfeiibare waarheden door God op den bodem der geschiedenis gelegd. Die feitsn omgeven het g-loof als een breede hofstoet in blanke gewaden gehuld, den lof zingende des Kocinge, hoog prij zende z(jne waarheid" en onder den redenaar «Waar van d«n strijd voor waarheid, recht en vrijheid wordt g»waagd, waar tot mannelijk pal- slaan wordt gemaand, waar tot kloekmoe dig voorwaarts schrijden wordt geroepen daar is zijn nzaai een wachtwoord en eer- kus." De Aartsbisschop v&n Utrecht heeft het gedenkteeken onthuld. Dsarna heeft prof. va o Hiosbsrgh da feestrede gehouden. Namens de commissie droeg dr Brouwer het- gedenkteeken aan het Seminarie over Dr. A. 0. Al. Schaepman, president van het Ssminarit, neef van dan gehuldigde, aan vaardde het. Als slot van de onthulling splechtighsid is de cantate uitgevoerd. Onder leiding van den componist den heer J. A S. v. Schaik, directeur van het seminarium te Culem- borg, is de cantate gezongen door 92 theo loganten in priestergewaad en begeleid door het harmonie gezelschap „Aurora", Drie-bergen-Rijsenburg. In de 7 strophec is de gedaehtengang gevolgd van het mo nument, de 5 reliefs en de bekroning. Treed, Schaepman voorHeel Neerland laat f verrijzen Uw beeld, waardoor het eert zijn grooten zoon. Wij stemmen in, om uwen naam te prijzen Uit volle borst met luiden jubeltoon. Grootvorst door 't woord Hoe wist gij 't volk te [treffen, Te winnen door uw overredingsgloed, En aller ziel geestdriftig op te heffen Tot kloeke daan en hoogen offermoed. U Leeraar dank, die van uw machtig weten Aan ons, aan allen deelde in overvloed Der Wijsheid woord door de uwen nooit ver- fgeten Wordt wil en wet der mannen van uw bloed. U, Harpenaar, die met uw lorsche akkoorden, Waaruit uw hooge geest en ziel weerklonk, De majesteit der schoonheid kleedde in woorden Waarin genie bij Gods genade blonk. U, Staatsman vroed I Gij schouwdet in 't ver- [leden. De toekomst in. Steeds vooraan in 't gevecht, 't Vizier omhoog, hebt gij tot 'f end gestreden Voor Vorst en Volk, voor waarheid, vrijheid, [recht. Geest en gefhoed, u zelf hebt gij gegeven Als Neêriands zoon aan 't dierbaar Vaderland, Als Priester Gods uw volle zieleleven. Aan Christuskerk in liefde en trouw verpand. Fier on uw leus hebt gij den draak doorstoken, Gij Ridder zonder vrees en zonder blaam, Op logen, dwang en onrecht u gewroken. Heil U, gij reus Onsterflijk blijft uw naam. Na de uitvoering van de oaDtate legde mevrouw Van Vollenhoven-van de Poll een praohiigen krans aan den voet van het monument, evenzoo geschiedde het door een kind van minister Kolkman (peeiekind van dr. Sohaepmao) en door de studenten van het Seminarium. Onder de aanwezigen cpdegereserveorde plaatsen n erkte men op de ministers Kolk man, Bevers en NelisseD, de oud-tninis'eis Loeff en Harte van Teekelenbu.-g, de 'eden der Eerste Kamer Van den Bieeen, Bosch van Drakenstein, Prinsen. Waterschoot van der Graohf, Van Rasten Baienbnvg, die der Tweede Kamer Aalberse en R Regout voorts prof De Groot uit Amsterdam, prof. Van der Wijck en prof. De Louter uit Utrecht, jhr. Miohiels van Verduynen, secretaris aan het Hof van Arbitrage, en verder zeer veel geestelijken. Bjj Kon. Besl. is, met ingang van 15 dozer, benoemd tot lid van den Raad van State, mr. J. J I Harte van Teclenburg. UIT DE PROVINCIE. Middelburg. Het Middel burgseh Muziek korps, direoleur de heer J. Morke, zal op 't Molenwater een muziekuitvoering geven Vrijdag 17 Juli es. ten 71 uur. Op verzoek van da gezondheids commissie, zetel Veere, is door den heer Commissaris der Koningin bepaald, dat voorlaan het aantal leden dier commissie zal bestaan uit 6, inplaats van uit 5 leden. 's-Heer Arendskerke. Aan dan stations chef P. J. van Gent, alhier, is wegens ge zondheidsredenen, tegen 1 Sspt. a. s. ont slag verleend. Aan den liehtwachter-lste-stoker aan boord van 's rijks gastransportvaartuig,ge- statiounf erd in het 6de district, P. G Eek- man, is met 1 Aug. a.s. eervol ontslag uit zjjn betrekking verleend in verband met zijn benoeming als machinist aan boord vau 'srjjks betonningsvaartuig in't 6de district. Men schrijft uit Neuzen aan de Midd. Grt. De schipper alhier, die wegens gemoeds bezwaren weigert het aan de Rijksver zekeringsbank wegens premie voor de ongevallenwet versohuldigde te betalen, omdat bij verzekering in strijd acht met de ordinantiën Gods, en wiens inboedel het vorig jaar werd verkocht tot het verschul digde bedrag er was, zag Zaterdag de mannen der wet weer verschijnen cm zijn inboedel te veilen. Het ging als het vorig jaar. Enkele godsdienstige boeken werden geveild, nadat 2 stoelen waren verkookt, en hiervoor bood een van elders gekomen vriend zooveel als 't versohuldigde bedrag, benevens ruim f 45 wegens kosten. Als de schipper, wat te vermoeden is, steeds bij zijne meening blijft, kan dat jaarlijks voor hem een duur grapje zijn. (Den teen van dit berichtje voor reke ning van 't blad latend, dat 't opneemt, merken wij op, dat 't wel gewensehtzou zijn dat dien schipper door zijn geestver wanten aan 't verstand gebracht werd dat hij zich vergist). De le luit. L. A. C. Duuring, van het 3e*reg. inf. te VHssingen, wordt ge detacheerd bij het regiment genietroepen te Utrecht. Tegen 1 Aug. a.s. ïb tot brieven-en telegrambesteller te Hansweert benoemd J. M. Minnaar te Wemeldinge. De zelfregistreerende peilschaal te Borssele zal binnenkort worden opge ruimd. In 1881 werd zij geplaatst, doch hare werking heelt den meesten tijd niet aan de verwachting bc-antwcord. In de laatste jar9n werd zij niet meer gebiirkt en geschiedde de walerwaaraesniug aan oe gewone peilschaal. Baschkapelie. Een aardig toonee! je woonden we deze week bij, schrijft liet Hulsterblad. Een oorverdoover d g» schet ter van een zwerm mussohen trok ran verre onze aandacht. Nieuwsgierig wat er gaande was, slopen wij naderbij en ods- waarden een troep van wel hoDderd mus- schei), op eerbiedigen afstand in een kriDg roc dom een kat geschaard. Verbijsterd keek poes in 't rond en zoodra ze eenige beweging maakte, bereikte het lawaai het toppunt. Blijkbaar begon onze poes deze muziek fe vervelen, tenminste zij deei een sptong naar de koristoijziitende vogel»

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1908 | | pagina 1