NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND No. 235. 1908, Dinsdag 7 Juli, 22e Jaarö-an? SHRISTEUJK- HISTORISCh Builenlasdscti Overzicht VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK PRIJS DER ADVERTENTIËN Snippers uit de oude doos. V v 3 IEDEREN WERKDAG DES AVONDS, Prijs per drie maanden franco p. p< Ü.23 Enkele nummers v 0,02'. WeöL OITQAVE DER FIRMA I IDE JONGE-VERWEST, en vm -f5 F. P. D'HUU. te Middelburg» van 5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel: meer 10 cent. ID e t lx s t. Een atheïst is iemand, die zelfs het be staan van het Eeuwige Wezen ontkent. Atheïst is dan ook afgeleid uit deGrieksche taal en wel van a d. i niet en Tlieos d. i. God. Op dezelfde manier spreken we nog van pantheïst als van iemand, die God en de schepping vereenzelvigt, van deïst als van hem <ïi° loert, dat God de wereld gemaakt heeft, maar er zich schier niet meer mede bemoeit, en van thtï3t als van den persoon, die belijdt dat God Schepper, Onderhouder, en Regeerder van het heelal is. Wij anti revolutionairen z(jn derhalve thrïsten. 't Schynt ons geheel redeloos toe, om ten eenenmale Gods bestaan te loochenen. Al leen reeds op de vraag „waar komt alles vandaan P" een zeer voor de hand liggende, door ieder spontaan gestelde vraag, schijnt ons slechts het woord „God'1 als antwoord mogelijk. Of moeten we ons laten wijsma ken, dat alles er altyd geweest is, of een maal vanzelf er kwam Indien er dan een Maker was, dan is dat God geweest en Hij alleen. Bewijzen voor Gods bestaan hebben we dan ook niet noodig, ze kuünen in den strikten zin des woords niet geleverd wor den, evenmin als u kunt bewijzen, dat u er zelf zijt of dat God niet bestaat of 'n axioma te bewijzen valt, doch volkomen uit onze consciëntie gegrepen is het Schriftwoord (Psalm 14 en 53): „de dwaas zegt in zijn hart, er is geen God''. Of er atheïsten bestaan, die in werkelijk heid ook atheïst zijnP Wij meenen van niet. In ons oog is ongeloof ook een geloof. Als we het zoo eens zeggen mogen, is er meer geloof noodig, om te gelooven dat er geen God bestaat, dan dat de Heer leeft en regeert. Men zou wel willen dat er geen God is. Dan wist men zeker dat men nim mer voor een rechtvaardig Rechter behoef de te verschijnen dan bezat men een vrij brief om te leven naar de ingevingen van het booze hart. Zij, die meenen, dat zij atheïsten zijn, hebben allen zonder uitzon dering, den tijd gekend, dat zij tot God baden en zullen waarschijnlijk in nood nog wel weer 's Heeren naam aanroepen, al is het dan ook op de wijze als men in zieke dagen doktersbulp inroept, doch, bij ge zondheid, van den medicus geen notitie neemt, ja hem, gelyk sommigen doen alle 279 FEUILLETON DOOR S C A L DIS. St. Anna ter Muiden. I. Thans is het doel onzer zwerftochten naar een bij de meesten uwer wel geheel onbekend dorpje, gelegen in den uitersten Z.W. hoek van ons gewest en zeer nabij de Belgische grens het in den volksmond genoemde plaatsje St. Anne, burgerlijk tot Sluis behoorende en een half uur ten W. van die stad verwijderd. Hoe vergeten, als 't ware dit dorpje tegen woordig ook is en welk armoedig voor komen het ook heeft, het heeft niettemin een rijke geschiedenis, want het bekleedde eens als „stede van der Mude" een eer vollen rang onder de steden van het aloude Vlaanderen. In den trant van onzen dichier Constan ten Huigens die de Hollandsche steden van zichzelf deed spreken zouden wij St. Anna ter Muiden in den mond kunnen »'k Was eens klein Brugge en Hansestad idaerby, Welvaert en geit, dit braght de handel my. Nu is 'tvoorby, dat Oost en West my schatten [braght, En sit ick arm en naeckt, als J o ben sonder [kraght. 01 Gy, die my besoeckt, aensiet myn droeven [staet, En denck, dat soo de glans der werelt ondergaet, Myn voorbeeldt leert het u, als menschen syn [de steden, Den eenen gaet omhoogh, den andren naer [beneden". ware kennis van ziekteverschijnselen en geneesmethodo ontzegt. Er zjjn dan esnigen onder ons die bewe ren dat zij athi ïsten zijn. Natuurlijk vindt men dezen niet bij de christelijke pattijen Zoo ergens, dan zou een athi ïst zich in een christelijke politieke partij gansch niet thuis gevoelen. We vinden hen verstrooid tnsschen de overige politieke groepen. Mannen als Van Houten, Troelstra,Van der Goes e. a. zijn besliste atheïsten. Eigenlijk zoudeu die partijen, die in hare programmat» den wenscb uitdrukten, dat van het staatkundige terrein de godsdienst verre dient gehouden te worden,gelijk oud- liberaleD, liberalen, vrijzinnig-democraten feitelijk deden, het gemakkelijkst hut. wensoh vervuld krijgen, indien ons land enkel door atheïsten bewoond werd. Dezen toch zoudeu daar allerminst bezwaar tegen maken. We weten wel, dat de meeste libe ralen geen atheïsten zijn, en tal van hen nog wel op godsdienst prijs stellen, doch dit neemt niet weg, dat ze politiek hat gemak kelijkst op dit stuk met atheïsten zouden werken. Omdat wij er echter ook nog zijn, hebben zeniet altijd een even zoet leven ge not9n, waarvan de schitterende overwin ningen, door ons op schoolgebied bevech ten,die zü steeds met leede oogea aanzagen, de sprekende bewijzen zijn. Hoe denken wij antirevolutionairen over den athiï»t? Naar luid van ons politiek program beschouwen wij Nederland nog steeds als eene Christelijke, dat is dus niet godsdienstlooze natie. In ons oog is der halve de atheïst eene uitzondering. Evenab blinde, doove, kreupele, abnormale men schen in ons oog uitzondering zijp, en hee: onze staatsregeling op gewone menschc n ie aangelegd, zoo wenschen ook wij met der ath. ït wel te rekenen, maar slechts sis uit zondering, als onnatuur en abnormaliteit. Ons ideaal is, zulk eene staatsregeling ei zoodanige wetten te verkrijgen, waarbij de Christen zich recht thuis gevoelt, doch nie' die het beste passen zouden op een volk van atheïsten, lliermee zijn wy op de Christelijk-Historische lijn en handelen wi in den geest onzer vaderen. God bekrone ons zoeken en streven met Zijn heerlijken zegen tot heil van Vorstin en Vaderland A. PRINS. Ja, zoo is het ook met dit bescheiden dorpje gegaan ook dit is gelijk Veert naar „beneden" gegaan en heeft geen „kraght" meer, zioh tot den vorigen bloei te verheffen. Toen Brugge, sedert de 10e eeuw het maohtige hoofd ophief en Oostburg en Aar denburg belangrijke steden werden met toenemende welvaart, stroomden derwaarts de schepen uit alle oorden der wereld. Al les wat daarheen voer ging voorbij Mude als allergunstigst gelegen aaD de monden van onderscheidene zamenloopende en aan den oever eener veilige, ruime baai. De schepen lieten er het anker vallen, namen er nieuwen voorraad in, wachtten er op gunstigen wind, of herstelden er wat zij op reis geleden haddeD. Zoo had het reeds lang eene beduidende plaats ingenomeD, toen het in 1241, door Gravin Johanna van Vlaanderen en haar tweeden gemaal Thomas van Savoyeals „vrije stad" uitgeroepen en bevoorrecht werd. Straks verrees het trotsoheheiligdom.aan de H Anna toegewijd, welks kolossale toren tot heden toe, de vernieling des tijds getrot seerd heelt. Handel en bedrijvigheid namen toe, en met den bloei wies tevens de bevolking. En toen Sluis nog in zijne geboorte was, stond reeds Mude daar als stad als lid der Londensche Hanse, als gunsteling en be schermeling van het aanzienlijke Brugge. Dit is in 'tkort de geschiedenis van de wordiGg en den bloei van het eertijds ver maarde Mude. Om verder de opkomst, en de welvaart en den daarop volgenden ondergang van deze plaats nader te leeren kennen, willen wy, uit de desbetreffende oorkunden, haar 6 Juli .1908. Wat is de vrouw Als wij het huisgez'n als één geheel beschouwen, als één lichaam, en wij noemen den man terecht het hoofd daarvan, mogen wij zeker ook vragen: „Wat is dan de vrouw Deze vraag kan en zal echter verschillend beantwoord moeten worden al »aar de hoofdeigenschappen, die de vrouw bezit. Zoo wordt een vlijtige vrouw be- titeld als rechterhand, een verkwistende als een grage maag. De vrouw met een scherp, gezond verstand noemt men het oog, de weetgierige het oor, de babbel zieke de mond, de goedige het bari, en ten slotte de nijdige of boosaardige de gal. Alleen de vrouw, die goed, bescheiden, verslandig en vriendelijk is, is meer dan oog, oor, mond, hand of hart; zulk een vrouw is „de ziel" van het huisge zin. (Centrum). Frankrijk. De Kamer behandelt op 't oogenblik het wetsontwerp tot afschaffing van de doodstraf. Er is een breede stroomiDg buiten de Kamer die de doodstraf behouden en toegepast wil zien. U t bet volk kwamen stemmen van jury's die het noodig vonden haar meerling te kennen te geven, dat de doodstraf behouden moest blijven en een Parijsch volksblad hield een „volksstem ming" waarbij 1 083.000 van de 1.412.000 antwoorden zich voor 't behoud verklaar den. Voor zulk een aandrang moest de re- geering wel zwichten. Alleen schijnt men ten deele het karakter der executie te wil len wijzigen door die voorlaan in de gevangenis en niet ten aansohouwe var. iedereen te doen plaats hebben. De Senaat nam een ontwerp b&d in dien zin. Het is bij de meesten vrees die hen drijft om de doodstraf' te eischen. Een zwak standpunt, waarvan de voorstanders der afschaffing handig gebruik maken, door hun voer te houden dat de misdadiger veel meer afsehuw heeft van 't zitten in de oei dan van den dood door terechtstelling. Voor- en tegenstanders hebben zioh al verleden wat nader ^beschouwen, om te eindigen met het nasporeD, van wat er op kerkhistorisch gebied heeft plaats ge had. Om aan dit verlangen te voldoen, staan er ons hier vele officieels bronnen ten dienste, Zoowel in het plaatselijk- als kerkelijk archief, zijn nog vele oude [be scheiden voorhanden, waarvan wij inzage kunnen nemen. Als naar gewoonte willen wij dan eerst zien, wat er in 't midden te brengen is over de naamsafleiding der plaatB, erzyn daaromtrent drie uiteenloopendo gevoelens. Boxhorn in zijn kroniek, verzekert, dat mujdt in de oud- Hollandsche en Zeeuwsche ala ook Deensche taal beteekenteene steriele of burcht. Naar deze verklaring heeft Hunnius, in zijn „Zeeuwsche Buise" vastgesteld dat St. Anna ter Muyden van ouds de gedaante heeft gehad vau een Slot. Een ander gevoelen is van Sanderus in zijn „Flandria illustrate, dat mude of muyde een uit het water opduikende heuvel is. Het derde gevoelen heeft meer waarschijn lijkheid voor zich, en is tot nog toe het doorgaans aangenomene geweest.Mude. n.l. wss gelegen aan de monding der Sinefala Vermits nu het woord mude, math, mui-je, muide, in overeenstemming met het Engel- sche mouth oudtijds de monding eener rivier beteekende, zoo is niets natuurlijker, dan dat de ligging dar plaats aanleiding tot haren naam gegeven beeft. Dit wordt ook bevesiigd door eeue menigte namen, waarin dit mude, of het thans verbasterde muiden wordt aange troffen. Wij zagen hot vroeger reeds in Arnemui- den, als aan den mond der Arne liggende zoo ook is het met Muiden in N. Bolland't doen h^orendoch op weinig prinoipieele gronden. Rusland. De voormaliga Russische gezant te Kon- etaoiinopel en minister van Binnenlandsehc Zaken, de 80-jarige graaf Nikolaas Ignatiël' is te St. Petersburg overleden. Hij was de incarnatie der Russische diploraaue van een zeer lang tijdperk, en hem dankt zij den roep, de sluwste ter wereld tezijü. Sluw was Igoat'ëf, cynisob, gewetenloos beweren sommigenmaar zeldzaam bekwaam en moedig A's 28 jarig militair attaol te Londen deelnemende aan het Parijsobe Congres, wist hij bij de vaststelling der grens tusschen Rusland en RoemeD'ë, voor Rusland gunstige voor waarden te bedingen. In 1858 werd bij als majoor-generaal met een klein militair geleide naar Chiwa en Boekara gezoiideo, een vrij gevaarlijke opdracht. De Chan van Chiwa poogde hem in gijzeling te houden, maar hij ontkwam dei strik en sloot met de beide chans vriendschaps verdragen. Na in 1858 bij het verdrag van Aigoen vau Ciina afstand van het Auuoer- gebied ta hebben verkregen, ging hij als gezant naar PekiDg. In 1800 bewerk'e hij dat China Mant- sjoerije een vrijheid van den handel te land aan Rusland toestond. Ia 1877 als Russisch gezant te ffouetan- tinopel opg -.treden,werkte bij o iafgebroken aan zjjn plan de vcrdceling van Turfeye. Ia zijn rigen land heeft hij zich gehaat ge maakt door zijn oogluikende toel-.tirg der Joden vervolgingen. Portugal. Geheel Portugal verkeert in de grootste opwinding tengevolge van een rede dooi den afgevaardigde Aifoun in de Kamer gehouden. Sedert eenigen tijd werd de beschuldiging tegen hem volgehouden bij den Koningsmoord betrokken geweest te zijn. In d9 zittirg van Woensdag ver- klaa- de hij dat do zaak hem verdroot en dat h\j besloten had de-namen te noemen van hen die werkelijk bjj den moord een hand in 't spel hadden gehad. Onder h»f tig tumult verklaarde hy het volgende »Eenige dagen voor den moord op den Koning had een groote vergadering plaats, door taliijke republikeinen, leidsmannen der welk weleer Amudaol Amada heette, omdat het gelegen was aan den mond van eene Aa d.i. water, namelijk de rivier de Vecht,welke zich hier in de Zuiderzee stort. In de archieven der 16e eeuw lezen wy overal van de Stede van der Mude. Wordt de stad er niet bijgenoemd, dan de kerk de Kercke van St. Anna, of de St. Annakercke ter Mude. Niet vóór de 17e eeuw is men be gonnen, om de plaats St. Anna ter Muiden te heeten. Het is dus meer waarschijnlijk, dat 't voorvoegsel St. Anna er bjj gekomen is, door het verbinden er van met de aan de H. Anna gewijde kerk. Toen Brugge, zooals we reeds zagen, in de 10e eeuw een machtige handelsstad werd,verhief later, in 't begin der 13e eeuw zich ook 't in de nabijheid gelegen Damme, tot een havenplaats van den eersten rang. Reeds in 1213 was dit een der beroemdste en meest bezochte havens van Vlaanderen. Om zich een denkbeeld te kunnen vormen, hoe belangrijk Damme als handelscentra destijds was, laten wyj een onpartijdig Engelsch schrijver er van zeggen „deze haven was zóó ruim en veilig, dat zij al onze schepen bevatten konde. M n vond er de rijkdommen van al de werelddeelen in zóó groote hoeveelheid door allerlei vaartuigen aangevoerd, dat zy onze verwachting ver te boven streefde. Men zag er massa's zil verstaren, goud, weefsels van SijriëChina, Hongaar sche pelterijen in menigte 't echte kruid, dat aan het scharlaken zyn schitte rende roodheid geeftvlotten, met de wij nen bevracht, die in Qasconje of Rochelle ge teeld worden, ijzer en andere metalen, lakens en koopwaren van alle soort,welke Engelana of Frankrijk hier verzameld hadden" enz. Aan het einde dezer haven, daar waar de Sinefala (welke naam nog leeft in het regeneradores en progressisten bijgewoond. Daar werd een samenzwering op touw gezet. Als het noodig is zal ik ook de namen noe men van de monarchistische leidsmannen die aandeel hadden aan het complot. Velen van hen zitten thans op het regeeringskussen. In die vergadering stelden de republikeinen voor de heele koningsfamilie uit te roeien behalve koningin Maria Pia om niet in conflict met Italië te komen. De meerdeiheid vet klaarde zich echter legen dezen uitgebreiden maatregel en besloten werd den Koning en den dictator Franco te dooden. Duica en Costa werden aangewezen om het uit te voerende een kreeg ioo.ooo, de ander 50.O0O franken. Medep'ichtigen zouden hen helpen ontvluchten. Op den bepaalden dag was Franco ech'er niet te bereiken,daar hij door een escadron cavalerie omringd was. Duica en Costa vuurden op het koninklijk rijtuig. De medeplichtigen verloren hun bezinning en scho ten ook, daardoor is de kroonprins ook om het leven gekomen". Perzië. De Mahomedaansche vorsten hebbrn nooit veel opgehad met hen, die hun van hun alleenheerschappij wilden berooven. Ia 1876 beloofde de Sultan van Turkije, teneinde de oppositie der Jong Turken tot zwijgen te brengen, aan zijn volk een Grondwet; maar 't is er nooit van gekomen. Ook Egypte heeft daarna een tijdlang een parlement gehad, dooh dit is een bloedige mislukking geweest. Zoo heeft ook Perzië in de laatste jaren een Grondwet en een soort Volksvertegen woordiging gekregen. Maar de jonge Sbah was met deze erfstukken van zijn voor ganger alles behalve tevreden; dewijl de revolutionaire woelwaters daardoor tooh niet stil werdtn en de pogingen oua hem in zijn gezag en vrijheid aan te randen; «et den dag vemeerderden. Zoo is hij gekomen tot den bloedigen staatsgreep van den 20n Juni. Een vorige poging was mislukt. De vorst trachtte zich meester te maken van eenige lastige leden van zijn ministerie en dezen gevangen te houden of te verban nen. Die poging mislukte door het volks verzet. Hierop volgde de vermoording van zjjn getrouwen oud-grootvizier, wiens moordenaar wel door den Sjah werd tor dood veroordeeld, doch door het volk, op- Sluische Zivin) zioh tot een ruimen zee boezem uitbreidde, verrees het oude Mude. De ligging tooh, waar Mude zioh vestigde, was te gunstig dan dat er niet al vroeg partij van zou getrokken zijn. Wanneer men aan deze zjjde uit de Noordzee in de binnenwateren viel, be reikte men een groote waterkom, «ller- wege omringd door eilandjes, onder welke ook Greveninge, waarin zioh de Reigers- vliet, Sinefala en Budanfhet ontlasten, om zioh van hier in zee te storten. Men noemde deze kom het lichaam der zee, en toen Aardenburghetwelk er vroeger aan ge grensd had, door verlanding, er van was verwijderd, groef men derwaarts de haven dier stad in 1248 tot aan den Slipp/ndam of Zeedam, iets noordelijker dan de tef ea- wooidige z.g n. draaibrug. Van hier uit breidde zij zich uit, langs het Goodsvliet tot aan Oostburg, waar zij inet de Elmare gemeenschap had, en vond ten N. oevers in het Zuidzand (Zuidzonde) en bij het oude Ter hofstede 1 bij Relran- chement) Aan een oever dezer waterkom of Ee, de moeder der Ooster- en Wester Eede polders lag ook Mude. Met deze gunstige liggirg kunnen wij ons het ontstaan en den aanwas van Mude gemakkelijk ver klaren. Al wat naar Brugge, Damme, Aarden burg en Oosiburg voer, of vandaar kwam, moest Gri eninqe voorbij en dicht langs Mude henen. Langzameihand verrezen er,, ten gerieve van het scheepsvolk, woningen aan den oever. Deze »erzamelicg van ge bouwen cam toe, naarmate de plaats meer bi kcrid en voorgetrokken werd. (}f'grit vervolgd.}

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1908 | | pagina 1