mEOEMiËMT ZOMERFEEST. Openbare VerEoopingen. ISaop Vgfkoopinpn, m. Marktberichten. Marktprijzen van Tarwe en LANDBOUW. Heden Donderdag werd onder begunsti ging van schoon weer door talrijke men- echen uit de Bevelenden, Walcheren en Tholen het 8e Zomerfeest gevierd in den boomgaard van dhr. De Bokx. Te één uur werd 't feest na 't zingen der Bjndsliederen onder begeleiding van het muziek van Hosanna geopend met gebed en een rede van ds. VanLeussen, pred. bij de Chr. Evangelische gemeente, alhier. Ds. v. Leussen leest Jesaja 55 en her innert dat dit woord bevat een vriende lijke noodiging tot de volheid van Gods genadebij ons veronderstelt het een inner lijk gebrek, dat noodzakelijk verholpen moet worden en ons duidelijk wijst den weg ter zaligheid. De profeet ziet hier een rivier van Gods genade, vol van levenswater, dat den dorst van het door en naar God gescha pen mensohenhart kan lessohen. Toen de menseh door zijn afval van God van deze rivier verbannen werd, is daarom de rivier niet uitgedroogd. Neen, het was 't groote plan Gods om in de volheid der tijden zijn Zoon in de wereld te zenden en in Hem de volheid zijner genade ons te openen. Dit hebben de profeten voorzien en voorzegd en in Christus werd het werke lijkheid. Zoo iemand dorst die kome tot Mj. Dit water stelt ons voor net volle heil ons in Jezus Christus vau den Vader uit genade gegeven. Spr. vindt die grondgedachte dat ons in Christus alles is gegeven, in de onderwer pen van de verschillende sprekers weer, zij 'tmeer of minder rechtstreeks. Maar hoe noodzakelijk ook is dat heil. Wij zijn van Gods geslachte, er op aangelegd kinderen Gofs,tempelen des Heiligen Geestes te zijn. God lof,wij zijn tet iets hoogers uit verkoren in Christus dan om enkel leden eener ver- eeniging of uiterlijke kerk te zijn, hetwelk atleen niet voldoende is. Wat is de oorzaak dat pr zoo weinig en waarachtig dorsten naar God is Omdat men een akkoord aan ging met de zonde,als hadde zij naChristuB' komst en de uitstorting des Heiligen Gees tes nog recht van bestaan. Daarom laat u 't ontzaglijk verwijt (Mal. 16) niet gelden Gij eet, maar niet tot verzadiging, van de genade en liefde des Heeren. De goddelooze verlate dan zijn weg en bekeere zich tot den Heere. Dat is de weg. Wij kunnen feestvieren, in naam Christenen, niet een vrome vlag in den mast en dat 6r voor ons niets meer noodzakelijk is dan de bekeering tot God. Met een hartelijk woord van vermaan, vooral tot onze jongelingen eindigt spr. in dien geest zijn openingswoord. Thans trad op ds. G. Wisse, van Drie bergen. Meer dan 500 jaar v. Chr. leefde in Indië een prins, Sitarda, zorgvuldig afge houden van 't zien der smarten des Tevens. Hij raakte in kennis met die smarten, in den vorm van armoede en dood. Dit greep hem zoo aan dat hij alles verliet en terug trok naar de eenzaamheid van 't woud om er te peinzen over de smarten van 't ieven. Daar kreeg hij een inzicht over de smarten des levens, en leerde daar begrijpen dat er een wet van oorzaak en gevolg is, waarbij leven en dood de polen ziju van 't bestaan. Hij leerde dat men den wil om te leven moet onderdrukken om aan de smarten van 't leven te ontkomen; dan opent men zioh de poort tot't zijn zonder smart. Waooeer de ikheid zichzelf aflegt is er niet meer te lijden, en ligt de weg tol de Nirvana voor den menseh open. Boeddha (de verlichte) dit was zijn latere naam heeft deze leer gepropa geerd en nu zijn er 500 miljoen Bndd- histen. Paulus zegtIk heb alle dingen schade geacht. Ik ben met Christus gekruist. Hier in beluistert men ook een dergelijken toon, doch hier is wel een dooden van het Ik, maar ter wille vaD de opstanding van het nieuwe leven. Bjj den Boeddhist is het de dood. Waarom heeft het Boeddhisme dan zooveel aanhangers, ook in Europa, die het leven niet meer waard achten, die den dood liefhebben, dooden in zich 't willen, en zich verliezen in ascese, bespiegeling. Vanwaar dit P Omdat onze eeuw zich heeft uitgeleefd. Onder de liberale materialis tische levensbeschouwing is 't leven over schat; daarop is inzinking gevolgd, pes simisme, de materialistische leus laat ons eten want morgen sterven wij wordt al meer en meer vervangen door 't laat ons heelemaal niet meer eten. Want't Buddhisme ziet't lijden, en wil daarom den wil om te leven breken. Er wordt veel geleden. Menigeen heeft geen eten maar veel schrikkelijker is 't lijden van 't gemoed, wijl God gebannen is buiten de levensbeschouwing. Er is geen hemel meer. En nu gaat er door de moderne wereld een gekerm om troost. Men wèet niet meer zalig te ster ven, en ook niet meer getroost te leven. Het Boeddhisme zegtgij moet weinig doen, gij moet passief zyn dit is overeen komstig den tijdgeest, want werken, ook geestelijk, wil onze bloedarmoedige mensch- heid niet meer. Vandaar dat het zijn triomfen viert in onze wereldsteden. Die leer ondermijnt zedelijkheid, ge loof, religie. Als die booze geest over onze jonge menschen moest komen te heer- schen, dan ware onze toekomst weg. Tegen die leer die de persoonlijkheid doodt, staat het Calvinisme. De grondgedachte van't Calvinisme ligt in de predestinatie. Het is de zwaarste opvatting van het Theïsme. God is God ook zonder de Wereld boven de wereld transandat, en toeh in de wereld im manent. En die dit alzoo opvat is Calvi nist, die in den raad Gods den band erkent met de soheppingerkent dat de tegen stellingen nooit opkomen uit zichzelf, maar worden geregeerd door God, naar Zijn wil geschieden. In een wereld van smart op tredend, vindt ook hij die tegenstellingen, maar in die wereld geeft 't Calvinisme 't antwoord dat die tegenstelling gedocu menteerd ligt io Gods Baad, en alles moet medewerken totrealiseeriDg van Zijn Gods plan. In die levensbeschouwing wordt een grond gevonden voor onsdenken, geeft rust. En niet alleen rust, maar berusting. Geen dooding van den wil,maar heilige activiteit. En ook gerustheid in onze actie. Gelool- den wij niet in Gods Raad, wij zouden bang zijn. Een tweede grondgedachte van het Cal vinisme is de leer de- herstelling. Tenzij een menseh wedergeboren wordthij kau het Koninkrijk Gods niet zien. Zoo wordt de menseh in dieper afgond gezien dan bij alle lijden, dat hem deert. Niet de straf maar de schuld die op hem lig', is zijn diepste kwaal. Daar tegenover belijdt het Calvinisme den Christus die in zijn lijden en sterven een daad hoeft gepleegd tot redding, tot weeropblosiing van het leven. Dat is de tegenstelling met de leer van'tBoeddhisme. Niet de dooding van den wil (Boeddha) naar de heiliging van den wil, wil Christus, en beljjdt de Calvinist. In Hem ia een levenskracht door den druk heen. liet koninkrijk der hemelen is een parel in een schelp, maar om zijn invloed ook een zuurdeeg dat alle gevoelen en alle Chr. activiteit doet opbloeien. Het Boeddhisme sluit uitkindereo, ge- brekkigen, misdadigers; maar het Calvi nisme is katholiek, 't predikt ontferming bij God voor allen. Daarom verkondigt 't Calvinisme op alle terreinen des levens dat God tot zijn glorie moet komen. De meusohheid sterft uit, en toch is hij naar God gesohapeu. Ver rijk hem zoo veel gij wilt, hij zal er geeD voldoening in vinden, tenzij hij God zelf vindt. En nu is er geen verheffing dan in die gedachte dat wij leven mosten om de eere Gods. De kunst leeren moeten om te leven. Wat is uw eenige troost in het leven, dat in de eerste plaats. Die heilige levenskunst om zoo te leven dat ons leven beteekenis heeft, moet Gods Geest ons leeren, dan moet ons leven Godes zija, in alles. Dan heeft ons leven motief, dan zijn wij geen pessimisten meer. Dan vragen wij Daar de ordinantiën Gods in de eerste plaats. Gehoorzamen is beter dan offeranden. Uit God de predestiaatie-idee. Door God de verlossings-idcs. Tot God de levens idee, als drie grond zuilen van het Calvinistische denken en leven te hebben geteekend, was Spr. een eere, en hij roept vooral d9 jongelingen op om hart en leven aan God kwijt te worden, in Christus, om eenmaal met Hem op te staan en te leven. Dat is de eisch ook voor 't leven van het volk. Hoe staat ons volksleven tegenover God en Zijn dienst f Dit hangt af vau onze personen of wij door God bekeerd zijn. Luctor et Emergo. Dr H. Schokking sprak over De eigenlijke strijd. Te spreken over strijd zou een dissonant zijD van deze plaats in Gods natuur Spr. ziet heilssoldaten hier. Hij hoort er niet bij. Maar hij krijgt er toch een groet van. Al wil men niet weten van een velddag of veldslag toch is wel de wetenschap doorgedrongen dat er is strijd, lu hst lied rroet n wij den vijand uitdagen voor de eere Gods, en daar moet metaal bij zijn in de stem. Hetis nietvieemd ooi te sprtktn 07er strijd. In plaatsen van vermaak, en in tempels van kunst en wetenschap, ieder erkent zij 't ook wie,met Job,dat de menseh een strijd heeft op aarde. De slryd thuis, met man of vrouw. De stryd om het bestaan, in 't stille vertrek in ziekenhuizen. Overal i3 strijd in een wereld die onder den vloek ligt. Maar spr. zal 't hebban over den eigen lijken strijd. Niet alleen den strijd tegen do zonde, maar tegen den Duivel en ziju macht. Niet tegen vieesch en bloed maar tegen de geestelijke boosheden in de lucht. Dit wordt door velen niet vermoed. Van hel en duivel spreekt uien liefst niet meer, dat is tegen de beschaving. Maar den duivel is dat aangenaam, üoethe zegtDe meDsohen zien den duivel tooh niet, ai heeft hij ze bij den kraag. Er zijn duizenden duivelen. Machten, overheden, geweldhebbers. Verschillende rangen, zij gehoorzamen hun meester op allerlei wijze. ZijD bestaan mag derhalve niet ontkend, noeh zijn werk verwaarloosd, want dan is hij het sterkste. In de Openb. leest men eerst van een tafereel in den hemel, en dan een op de aarde, tussehen welke beide verband is. Er is verband tussehen de zichtbare en de onzichtbare wereld. Gij zijt onder den invloed van Saian of van den Heiligen Geest. Wij leven in de eeuw van strijd. Het kind wil baas zijn. En nu motiveert men in onzen tijd dat het kind baas moet zijn. Kerk en Staat zyn hard op weg te vergeten dat er gezag is. Als 't geloof in 't gezag weg is, dan is er geeD orde meer, want iedere schurk is altijd nog even sterk als de politieagent die hem moet arrestéeren. Als de misdaad geen zonde meer heet maar een ziekte dan zal de mftatschs,ppij te gronde gaan. Alle deze aparte verschijnselen worden onzichtbaar door Satan geleid. En die Satan is in oczen naasten krirg, hy kan ook in ons zijn. Velën zijn nog niet aan zichzelf ontdekt, terwijl zy allerlei Chr. at beid doen. Zoodra wij toegeven aan eenige zonde, steunen wij den Duivel en zijn rjjk. Hoe ontroetend zyn die dingen. Gelukkig wie er voor huivert. Die kan luisteren naar den Heiland, die hem be houden wil van dit verkeerd geslacht. Wy hebben dien strijd. Er is dus al een begin gemaakt, onze veiligste roeping wordt in dit woord aan gegeven. Spr. waarschuwt 't jonge volk om straks in en naar den trein den strijd tegen vieesch en bloed niet te vergeten maar be dacht te zijn vooral op 't onzichtbare ge vaar. De Satan is nog niet geheel verplet terd Hij kan zoolang Gods Raad ook de werking van Satan vervat, nog wel kwaad doen. Maar wy prediken u Christus den Gekruiste. Er zijn er ook hier die zeggen kunnen de Heer hesft my verlost uit den strik waarin ik gevangen zat. Het laatste woord is aan Hem Hier slechts een wapen- drager, maar dan flink op zijn post. Hemel en aarde zullen vergaan iu don wereld- braad, als Christus kooit om-te richten, maar dat zal ook de bevrijding zijn der Zijnen. Lente. Zelden beleefden wij een Meimaand zoo schoon als de du voorbijgegane. Dat deed niet zy, maar God die haar met zoo bui tengewone pracht heeft versierd. God herft in Mei geen ijskristallen, maar jong frisch leven gegeven. Als zy zich ver- tiont, dan beschikt God in de schijnbaar doode takken, een opbruisend leven schit terend in jeugdig groen, mst knoppen en jonge bladeren, waartusschen nog weer andere knoppen zwellen en zich openen en den boom bedekken met een witten met rose doorweven sluier. Daar komt by het vogelsnkoor dat zijn Schepper zingt en zijn nest bouwt en vroolijk zingt van tintelend leven. En het vee met blijdschap dartelt, omdat het in den stal geen leven meer had, en nu dubbel genieten wil van het schoone op bruisende leven dat Goi in de Meimaand legde Ei zou de menseh niet herademen, wanneer God hem die Meimaand beschikt Meer dan de dichters het kunnen, verkon digt de Meimaand zelf Gods «er. En toch zou deze provincie wel tot wel vaart zijn gekomen, indien het in de natuur alleen leute was? De bloesems hebben geen waarde,evenmin't graan als't niet tot goud gele halmen wordt. Het is den landman om de lente alleen niet te doen, maar ook om den zomer en den herfst. De lento kan het begin geven, zij geeft niet het eind. Komt do zomer, dan komt dat opbruisende leven tot meer kracht. De natuur heeft tot ons zooveel te zeggen. De Heiland die er zelf de Maker van was, als Hjj den menseh wilde onderwijzen,deel dat door de natuur. Ook de lente heeft ons wat te zeggen. De jongelingen weten wel dat de lente beeld is van huu leven. Gy zij t ontwaakt uit den tijd van uw kinderlyk bi staan. Wanneer in de Meimaand van 't leven alles tintelt, dat staat hun goed. Nu staat gij in de Meimaand, jongelingen, den Novembernacht kent gij nog niet, die zal wel komen. Geen ellende voor den tyd. Alleen maar weest nuchter. Het ia nog g6an zomer. Gy verbeeldt u dat gy in den besten tyd van uw leven zyf, en dus leven moet wat gij kuntmaar deze in- floistering der zonde verdient geen ge hoor. Zy wil u op den troon hetten, en de ouderwetsche denkbeelden van Gezig en Kerk en Bijbel u uit 't hoofd praten, om u „Jong Holland" te doen meeleven met den ga6sc des tyds. Dat klinkt els muziek, maar 't is bedrog. Zij bedriegt u van binnea en van buiten. Uw Meimaand kau schitteren iu bloei, maar beschouwt die dan ook als begiü, als de eerste sport, maar waarop meerdere zullen volgen zoo God wil, waarlangs gij zult opklimmen om 't doel te bereiken, waarmee God u schiep. Want Bij schiep u niet alleen opdat gij bloesems, maar vruchten zoudt dragen. De Meimaand uws levens moet een tijd vau voorbereiding zijn. Vergeet gij dat, eD, verheugt u alleen in 't heden, dan verwerpt gij een ordinantie Gods. Als gij als mannen en vrouwen zult gesteld zijn iu Kerk en Staat en Maat schappij, moet gij in ujr lentejaren over die dingen hebben gedacht. Uw taak voor de toekomst wordt hoelangs zoo meer om vattend, huiselijk, maatschappelijk, gees telijk, en voor Kerk en Staat. Gij zyt er niet meer mee klaar op maatschappelijk gebied met den weg van uw vader en grootvader te gaan, andere banen hebt gy te zoeken. Ook voor 't huiselijk leven, om er profeet, priester en konisg te zijn. En voor 't geestelijk leven, want er most een tyd komen vau geestelijke vruchten, dat ziet de wereld niet, die den jongeling alleen wil doen genieten, doch Gods Wo rd leert anders. Zet ze onder de hoede Gods, die planting van uw jonge leven, en roep Hem aan als uw kracht, dan omrfngt ttij u en helpt u voort, opdat de bladeren volwassen worden en de vruchten rijpen, uit genade en zonder eenige verdienste Spr. wydde in den breede voorts uit over de roeping van den jongeling in de Mei maand des levens; en spiegelde dezen daarbij voor de voorrechten die hem bij zyD arbeid ook in Kerk en Staat zouden ten deel vallen, meer nog de eeuwige zegenin gen die 't deel zullen zyn van allen die door gonade hun leven den Heere geheel had den gewijd. t Slot morgen. Dinsdag 7 Juli. Goes, 8 uur in de Prins door rol Pilaar voor gebr. De Kok '2 huizen E 569 en 570 saam 138 o A. En 3 huizen E 571, 572 en 573 saam 330 o.A. Ea 3f0 e A. bouwterrein. Nieuw en St. Joosland,2 uur door not. v. Nimwegen in de Roode Leeuw 3 huizen A 115, A 50 en A 2 resp. 162, 105 en 554 o.A. erfpacht. Te zien 9 11 uur. Woensdag 8 Juli. Middelburg, 10 uur inboedel door not. Hioolen aan het huis Noordweg R. 14. o. a. piauiso brandkast-, tuinmeubelen, wijn goud en zilver, rechtsgeleerde en andere boekeD. Inl. de Groot Hondius. Te zien 6 en 7 Juli 1012 en 2-4. Grijpskerke, 1 uur hij Van E enen- naam door not.' Hosang het hofsteetje Jao de Kam Jr. 3,89l6 H Eu 3 pero. weiland 2.31 11. Eo l,909u H. bouwland. Eu hooi- gras en klavers. Wolfaartsdijk, 2 uur bij Korstanje door not. Pilaar voor dhr. Lenbhoek het heerenhuis Villa Nova voor afbraak. Souburg, 2 uur in 't Zwaantje doar not. Paap 1 buis (sohildera-affaire is uit geoefend) 285 o.A. en 1 er naast 355 o.A. beide met tuin. Donderdag 9 Juli. Middelburg, half 2 in de Verge noeging door v. Nimwegen ODder S Laurens 1,5040 H. weiland 4 pere. bouw en weiland te zaaien 4170 e.A.4 pere. bouwl. 7006 o.A. Eu in Serooekerke 2 peio. bouwl. saam 8310 o.A. En 2 huizen, schuren eu tuinen saam 2273 e.A. Eu in Veere 4950 o.A. bouwl. Ier sek e, hslf 11 in de Oesterbeurs door not. v. d. Kroes een huis, schuur en varkenshok 26? c A. En 1 huis 71 c A, met Middelburg Eindexamen gymnasium. Geslaagd de heer Th. A. Fruin voor afd A 's-Gravenhage. Bevorderd by den Rijkswaterstaat tot bureelambtenaar le kl. A. van Altena te Vlissingan en J. Mulder te Middelburg, beiden 2e kl. Goes. Dinsdag werd door not. Hioolen publiek geveild het woonhuis (herberg) St. Adriaanstraat A 72. Kooper dhr. Piet Reijnhvut alhier voor f 5 40. Goes. Woensdag werd onder aannemers die leden zijn der Ned. Herv. gem. alhier, aanbesteed door 't bestuur der vereeniging „Het Mosterdzaad" het bouwen van een nieuwe sohool en aanverwante werken. Inschrijvers de heeren G. v. Riet f 11,475 lirina W. de Bzste f 10 969 M D. Dekker 1 10,780 W. Kok f'10,450; J. O. de Beste f IC,374 J. B. Arentz f 9600 J. de Bruijne f 9240 en J. C v. d. Weert f8997. De levering der brandstoffen ten behoeve van het garnizoen Middelburg van 1 Oetobir 1908 t. m. 30 September 1909 is, bij Beslissing van den Minister van Oorlog, gegund aan 0. vsan Moolen- brotk alhier, tegen de navolgende pryzea Steenkolen a f 1.2» per 100 K.G. Cokes a 0 65 per HL Lange turven 110 par 100 stuks. Vuurmakers a 0 20 per 100 stubs. Takkeboesen k 8,00 per 100 stuks. Ruhrkolen k 1.40 per 100 K.G. gg B UltGEllLLJKE STAND. Over de maand Juni. KAPELLE. Ondertrouwd; Geen. Getrouwd.-5, Johaoues van Oeveren, 28 j. jrn. en Maatje Molhoek, 22 j. jd. Geboren: 15, Johannes Mattheus, z. v. Jaoob Huis80on en Jannetje Anlhtnisse 1, Jaoob, z. v. Jaoob Kosten en Maria Nieu- weDhuize 19, Maatje, d. v. Izak Spruit en Janna Hoogstrate 27, Cornelia Eliza, v. Gerard van Willegen en Johanna Benou. Overleden: Geen. KRUININGEN. Ondertrouwd; 5, Marinus Stevense, 23 j. jtn. en Louisa Maria Smet, 22 j. jd.Jan Steenpoorte, 24 j. jm. en Maatje Janssen, 25 j. jd.26, Cornelia Jacobus Krijger, 24 j. jm. te Krabbendijke en Johanna Adriana Dak, 25 j. jd. Huwel. afkou.: 7, Adrianus Huis man, 31 j. jm. te Bruinisse en Johanna Blanken, 24 j. jd. te 's-Gravendeel. Getrouwd: 4, Cornells Bruggeman, 27 j. jm. en Seijke van Driessea 24 j. jd. 11, Martinus IJsselstein, 24 j. jm. en Maria Witte, 23 j. jd.; 4, Pieter Klooster man, 29 j. jm. te Kapelle on Jacoba Wave- "jn, 27 j- jd- Geboren: 2, Susanna Wilhelmina, d.v. Dingenis Waverijn en Jaooba Sinke- Pieternella, d. v. Adriaan Bauer en Adriana Sinke 7, Jacobus Cornelia, z. v. Jaco bus Zoeteweij en Maatje van de Kreeke Abraham Hendrik, z. v. Adriaan Ber- nardus van den Ende en Withelmina de Leeuw van Weenen 26, Louis Petrus, z. v. Petrus Johanoes Maria Seheurs en Cornelia Moisson Maatje Digna, d. v. Pieter Kok en Maria Mieras 27, Coen- raad Cornelia, z. v. Jan de Jonge en Chris tiana Oele. Overleden: 14, Jacobus Cornelia Zoeteweij, 1 w.20, Elizabeth Paanwe, 24 jeehtg. v. Willem Brandt. WOLFERTSDIJK. Getrouwd: 4, Gerard van Zijl, 37 j. jm. en Maria Jaoo m:n<t Bu'jjn, 21 H.11, T<sn Zwarae 43 j. jm. en Stol'lelira Booze, .-.«I j. jd.; 18, Adman Remijcse, 60 j., wednr. van Jaeooiina van Strien, en Miria v in d Linde, 59 j., wed. van Jaoob van Strien. Geboren: 7, Maatje,d. v. Frans Ver- brugge en Martha Heijnsdiik 8, Pieter, z. v. Pieter Verijzer en Jannetje Thore- naar; 13, Neeltje, d. v. Abraham Re mijcse en Clasina Catharina Meulenberg 15, Maria, d. v. Abraham van de Linde en Elizabeth Barentse 26, Maatje, d v. Pieter Dekker en Adriana Lokerse 27, Tannetje Anthonetta d.v. Marinus Willem Kole en Johanna Karelse23, Martha d.v. Jacob Slrijd en Maria de Reg GRIJPSKERKE. Getrouwd: M. Bonterman 31 j, jm. en P. L. Gesebiere 26 j. jd.J. Cornelissen 35 j. jm. en P. Bruinooge 26 j. jd. B e v a 11 e d P. Groenenberg geb. Dek ker, d.W Jobse geb. Louwerse, d. L. van Winkelen geb. Kastelein, z. Overleden: S. Dekker, vr v. M. Hii vsman, 59 jr. MELISK ERKE. G e t r o u w d P. Lou werse 22 j jm. en L Poppe24j.jd. Bevallen: L. Dijkema geb. Rogge- ve n, z.P van Keulen geb. Peene, z. A. de Korte geb. de Korte, z. Overleden: Pieternella de Korte 21 m.A. Moens vr. v. E de Korte, 57 j. MIDDELBURG, 2 Juli 1908. Bij geringe aanvoer en beperkte vraag, bleven de prijzen onveranderd. Men besteedde voor jarige tarwe f 0, a f0,nieuwe tarwe f7,50 a f7,75 per H L. nieuwe rogge f 0,a f 0,nieuwe zomergerst f 0,a f 0,haver f 0, a f 0,paardeboouen f 0,- a f0,— tuinboonen f0,a f0,— witteboonen gelezen f 9,59 a f 10,50 bruine boonan ronde f 0,a f0,idem lange f 0, a f 0,kroonerwten nieuwe f a f koolzaad f a f karwy- zaad f 0, per 50 K G. Waar 't niet bij staat is de prijs per H.L. Op de eierenveiling waren kipeieren f 3.40 a f 3.60. Eendeneieren f 3.60 a f 4.20. Ganzeneieren f0.a f0.Kalkien- eieren f5. Opgaaf v. d. marJctzetlers, handelaren. Boter f 0,55 k f 0,60 per '/a kilo. Voor partioulieren f 0.625. Eieren f3,60 per 100 stuks. Voor particulieren f3.70. Woensdag 1 Juli. ANTWERPEN. Tarwe vast. PARIJS. Tarwe kalm. Per Juli fr. 21,65 betaald. BERLIJN. Granen. De flauwe stemming in Amerika, en iets lagere telegrammen uit Li verpool, gaven heden aanleiding lot opnieuw gronte realisaliën, zoodat de Tarweptijzen aan vankelijk lager waren. Nadat intusschen het aanbod onderkomen had gevonden bleef er kooplust bestaan, doordien de opgenomen voor raden zeer lage cijfers te zien gaven vooral Juli liep vervolgens veel hooger dan gisteren, de latere posities waren tamelijk prijshoudend. Rogge was in het begin eveneens zeer flauw we gens opruimingen per najaar, maar later weid per Juli het verlies volkomen ingehaald, terwijl September ver onder gisteren sloot. Haver prijs houdend, on levering gedeeltelijk iets hooger. De voorraad beliep uli°. Juni 1460 ton tarwe, 1716 ton rogge, 7É94 ton haver, 3120 ton geist en6i29tonmais. Slot- Openings- Vorige koers. koers. slotkoers. Juli 210.50 209.50 209-75 Sept.: 194-75 »9t-5' 194-75 BUDA PEST. Tarwe prijshoudend. 30 Juni 11.16 kr. NEW YORK. De termijnmrrkt van Tarwe opende vast en i ct. hooger, fluctueerde verder om dezelfde oorzaken als le Chicago en sloot vast. In loco eveneens vast. 1 Juli 30 juni 29 Juni 27 Juni Voorjaars No. I Northern Roode Winter 1 Juli 30 Juni 29 27 I i65/8 97'/z Juli 97— 953 4 96- 943/ 4 1 '43/s 96','4 Sept. 9+"z 93'U 93'/z 923/4 "43'4 96 'l2 Dec. 9Ó3 4 953/s 953/s 945/s "27/8 95"s Mei CHICAGO. De termijnmarkt van Tarwe opende vast en 1 ct. hooger op ongunstig weder in Nebraska en zuidelijk Dakota en steeg verder door betere telegrammen en kleine aanvoeren in het noordwesten. Nadat realisatiën en gun stig weder in de streek van wintertarwe eene reactie hadden veroorzaakt, liepen de prijzen weder hooger onder den invloed van contra- mine-dekkingen,koud weder in het noordwesten en kleinere aanvoerentot de rijzing werkten tevens mede aankoopen door haussiers en bais siers en aankoopen door Armour per Sept.het slot was vast. 1 Juli 3o Juni 29 27 Juli 8S3/4 B43,4 855/S 853/« Sept. S7'/s «5 7/s 86'm S55 s Dec. Mei ®55/s 9-3/4 873 4 f>73/« 9i3/4 877s Den l&atsten dag van het deze week te Heerenveen gehouden 60e Nederl.Lrnd- huishoudkundig Congres trad mr. H: P. C L. de Kruyff Jr., directeur van de Cen trale W erkgevers Risico Bank te Amster dam op, met een inleiding over de vraag: Is wettelijke ongevallenverzekering voor den landbouw noodzakelijk, en zoo ja, op welke wijze moet deze wettelijke ver plichting worden geregeld, opdat deze verzekeriog voor den landbouw zoo een voudig, zoo nuttig en zoo weinig kost baar mogelijk zij In zijn betoog stelde spr. tegenove; elkaar de zuivere dwang-verzekering, waarby d0 staat ieieren werkgever in den landbouw verplicht zjjae wwWwdea tegwi

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1908 | | pagina 3