mEOEMiËMT
ZOMERFEEST.
Openbare VerEoopingen.
ISaop Vgfkoopinpn, m.
Marktberichten.
Marktprijzen van Tarwe en
LANDBOUW.
Heden Donderdag werd onder begunsti
ging van schoon weer door talrijke men-
echen uit de Bevelenden, Walcheren en
Tholen het 8e Zomerfeest gevierd in den
boomgaard van dhr. De Bokx.
Te één uur werd 't feest na 't zingen der
Bjndsliederen onder begeleiding van het
muziek van Hosanna geopend met gebed
en een rede van ds. VanLeussen, pred. bij
de Chr. Evangelische gemeente, alhier.
Ds. v. Leussen leest Jesaja 55 en her
innert dat dit woord bevat een vriende
lijke noodiging tot de volheid van Gods
genadebij ons veronderstelt het een inner
lijk gebrek, dat noodzakelijk verholpen
moet worden en ons duidelijk wijst den
weg ter zaligheid.
De profeet ziet hier een rivier van Gods
genade, vol van levenswater, dat den dorst
van het door en naar God gescha
pen mensohenhart kan lessohen. Toen de
menseh door zijn afval van God van deze
rivier verbannen werd, is daarom de rivier
niet uitgedroogd. Neen, het was 't groote
plan Gods om in de volheid der tijden
zijn Zoon in de wereld te zenden en in
Hem de volheid zijner genade ons te
openen. Dit hebben de profeten voorzien
en voorzegd en in Christus werd het werke
lijkheid. Zoo iemand dorst die kome tot
Mj. Dit water stelt ons voor net volle heil
ons in Jezus Christus vau den Vader uit
genade gegeven.
Spr. vindt die grondgedachte dat ons in
Christus alles is gegeven, in de onderwer
pen van de verschillende sprekers weer, zij
'tmeer of minder rechtstreeks. Maar hoe
noodzakelijk ook is dat heil. Wij zijn van
Gods geslachte, er op aangelegd kinderen
Gofs,tempelen des Heiligen Geestes te zijn.
God lof,wij zijn tet iets hoogers uit verkoren
in Christus dan om enkel leden eener ver-
eeniging of uiterlijke kerk te zijn, hetwelk
atleen niet voldoende is. Wat is de oorzaak
dat pr zoo weinig en waarachtig dorsten
naar God is Omdat men een akkoord aan
ging met de zonde,als hadde zij naChristuB'
komst en de uitstorting des Heiligen Gees
tes nog recht van bestaan.
Daarom laat u 't ontzaglijk verwijt
(Mal. 16) niet gelden Gij eet, maar niet
tot verzadiging, van de genade en liefde
des Heeren. De goddelooze verlate dan zijn
weg en bekeere zich tot den Heere. Dat
is de weg. Wij kunnen feestvieren, in
naam Christenen, niet een vrome vlag in
den mast en dat 6r voor ons niets meer
noodzakelijk is dan de bekeering tot God.
Met een hartelijk woord van vermaan,
vooral tot onze jongelingen eindigt spr.
in dien geest zijn openingswoord.
Thans trad op ds. G. Wisse, van Drie
bergen.
Meer dan 500 jaar v. Chr. leefde in
Indië een prins, Sitarda, zorgvuldig afge
houden van 't zien der smarten des Tevens.
Hij raakte in kennis met die smarten, in
den vorm van armoede en dood. Dit greep
hem zoo aan dat hij alles verliet en terug
trok naar de eenzaamheid van 't woud om
er te peinzen over de smarten van 't ieven.
Daar kreeg hij een inzicht over de smarten
des levens, en leerde daar begrijpen dat er
een wet van oorzaak en gevolg is, waarbij
leven en dood de polen ziju van 't bestaan.
Hij leerde dat men den wil om te leven
moet onderdrukken om aan de smarten van
't leven te ontkomen; dan opent men zioh
de poort tot't zijn zonder smart. Waooeer
de ikheid zichzelf aflegt is er niet meer
te lijden, en ligt de weg tol de Nirvana
voor den menseh open.
Boeddha (de verlichte) dit was zijn
latere naam heeft deze leer gepropa
geerd en nu zijn er 500 miljoen Bndd-
histen.
Paulus zegtIk heb alle dingen schade
geacht. Ik ben met Christus gekruist. Hier
in beluistert men ook een dergelijken toon,
doch hier is wel een dooden van het Ik,
maar ter wille vaD de opstanding van het
nieuwe leven. Bjj den Boeddhist is het de
dood. Waarom heeft het Boeddhisme dan
zooveel aanhangers, ook in Europa, die
het leven niet meer waard achten, die den
dood liefhebben, dooden in zich 't willen,
en zich verliezen in ascese, bespiegeling.
Vanwaar dit P Omdat onze eeuw zich heeft
uitgeleefd. Onder de liberale materialis
tische levensbeschouwing is 't leven over
schat; daarop is inzinking gevolgd, pes
simisme, de materialistische leus laat ons
eten want morgen sterven wij wordt al
meer en meer vervangen door 't laat ons
heelemaal niet meer eten.
Want't Buddhisme ziet't lijden, en wil
daarom den wil om te leven breken. Er
wordt veel geleden. Menigeen heeft geen
eten maar veel schrikkelijker is 't lijden
van 't gemoed, wijl God gebannen is buiten
de levensbeschouwing.
Er is geen hemel meer. En nu gaat er
door de moderne wereld een gekerm om
troost. Men wèet niet meer zalig te ster
ven, en ook niet meer getroost te leven.
Het Boeddhisme zegtgij moet weinig
doen, gij moet passief zyn dit is overeen
komstig den tijdgeest, want werken, ook
geestelijk, wil onze bloedarmoedige mensch-
heid niet meer. Vandaar dat het zijn
triomfen viert in onze wereldsteden.
Die leer ondermijnt zedelijkheid, ge
loof, religie. Als die booze geest over onze
jonge menschen moest komen te heer-
schen, dan ware onze toekomst weg.
Tegen die leer die de persoonlijkheid
doodt, staat het Calvinisme.
De grondgedachte van't Calvinisme ligt
in de predestinatie. Het is de zwaarste
opvatting van het Theïsme. God is God
ook zonder de Wereld boven de wereld
transandat, en toeh in de wereld im
manent. En die dit alzoo opvat is Calvi
nist, die in den raad Gods den band erkent
met de soheppingerkent dat de tegen
stellingen nooit opkomen uit zichzelf, maar
worden geregeerd door God, naar Zijn wil
geschieden. In een wereld van smart op
tredend, vindt ook hij die tegenstellingen,
maar in die wereld geeft 't Calvinisme 't
antwoord dat die tegenstelling gedocu
menteerd ligt io Gods Baad, en alles moet
medewerken totrealiseeriDg van Zijn Gods
plan.
In die levensbeschouwing wordt een
grond gevonden voor onsdenken, geeft rust.
En niet alleen rust, maar berusting. Geen
dooding van den wil,maar heilige activiteit.
En ook gerustheid in onze actie. Gelool-
den wij niet in Gods Raad, wij zouden
bang zijn.
Een tweede grondgedachte van het Cal
vinisme is de leer de- herstelling. Tenzij een
menseh wedergeboren wordthij kau het
Koninkrijk Gods niet zien. Zoo wordt de
menseh in dieper afgond gezien dan bij
alle lijden, dat hem deert. Niet de straf
maar de schuld die op hem lig', is zijn
diepste kwaal.
Daar tegenover belijdt het Calvinisme
den Christus die in zijn lijden en sterven
een daad hoeft gepleegd tot redding, tot
weeropblosiing van het leven. Dat is de
tegenstelling met de leer van'tBoeddhisme.
Niet de dooding van den wil (Boeddha)
naar de heiliging van den wil, wil Christus,
en beljjdt de Calvinist. In Hem ia een
levenskracht door den druk heen. liet
koninkrijk der hemelen is een parel in een
schelp, maar om zijn invloed ook een
zuurdeeg dat alle gevoelen en alle Chr.
activiteit doet opbloeien.
Het Boeddhisme sluit uitkindereo, ge-
brekkigen, misdadigers; maar het Calvi
nisme is katholiek, 't predikt ontferming
bij God voor allen.
Daarom verkondigt 't Calvinisme op alle
terreinen des levens dat God tot zijn glorie
moet komen. De meusohheid sterft uit,
en toch is hij naar God gesohapeu. Ver
rijk hem zoo veel gij wilt, hij zal er geeD
voldoening in vinden, tenzij hij God zelf
vindt. En nu is er geen verheffing dan
in die gedachte dat wij leven mosten om
de eere Gods. De kunst leeren moeten om
te leven. Wat is uw eenige troost in het
leven, dat in de eerste plaats. Die heilige
levenskunst om zoo te leven dat ons leven
beteekenis heeft, moet Gods Geest ons
leeren, dan moet ons leven Godes zija,
in alles. Dan heeft ons leven motief, dan
zijn wij geen pessimisten meer.
Dan vragen wij Daar de ordinantiën
Gods in de eerste plaats. Gehoorzamen is
beter dan offeranden.
Uit God de predestiaatie-idee.
Door God de verlossings-idcs.
Tot God de levens idee, als drie grond
zuilen van het Calvinistische denken en
leven te hebben geteekend, was Spr. een
eere, en hij roept vooral d9 jongelingen op
om hart en leven aan God kwijt te worden,
in Christus, om eenmaal met Hem op te
staan en te leven.
Dat is de eisch ook voor 't leven van het
volk. Hoe staat ons volksleven tegenover
God en Zijn dienst f Dit hangt af vau onze
personen of wij door God bekeerd zijn.
Luctor et Emergo.
Dr H. Schokking sprak over
De eigenlijke strijd.
Te spreken over strijd zou een dissonant
zijD van deze plaats in Gods natuur Spr.
ziet heilssoldaten hier. Hij hoort er niet
bij. Maar hij krijgt er toch een groet van.
Al wil men niet weten van een velddag
of veldslag toch is wel de wetenschap
doorgedrongen dat er is strijd, lu hst lied
rroet n wij den vijand uitdagen voor de
eere Gods, en daar moet metaal bij zijn in
de stem. Hetis nietvieemd ooi te sprtktn
07er strijd. In plaatsen van vermaak, en in
tempels van kunst en wetenschap, ieder
erkent zij 't ook wie,met Job,dat de menseh
een strijd heeft op aarde. De slryd thuis,
met man of vrouw.
De stryd om het bestaan, in 't stille
vertrek in ziekenhuizen. Overal i3 strijd
in een wereld die onder den vloek ligt.
Maar spr. zal 't hebban over den eigen
lijken strijd. Niet alleen den strijd tegen
do zonde, maar tegen den Duivel en ziju
macht. Niet tegen vieesch en bloed maar
tegen de geestelijke boosheden in de lucht.
Dit wordt door velen niet vermoed.
Van hel en duivel spreekt uien liefst
niet meer, dat is tegen de beschaving.
Maar den duivel is dat aangenaam, üoethe
zegtDe meDsohen zien den duivel tooh
niet, ai heeft hij ze bij den kraag. Er zijn
duizenden duivelen. Machten, overheden,
geweldhebbers. Verschillende rangen, zij
gehoorzamen hun meester op allerlei wijze.
ZijD bestaan mag derhalve niet ontkend,
noeh zijn werk verwaarloosd, want dan is
hij het sterkste. In de Openb. leest men
eerst van een tafereel in den hemel, en
dan een op de aarde, tussehen welke beide
verband is. Er is verband tussehen de
zichtbare en de onzichtbare wereld. Gij
zijt onder den invloed van Saian of van
den Heiligen Geest. Wij leven in de eeuw
van strijd. Het kind wil baas zijn. En nu
motiveert men in onzen tijd dat het kind
baas moet zijn.
Kerk en Staat zyn hard op weg te
vergeten dat er gezag is. Als 't geloof
in 't gezag weg is, dan is er geeD orde
meer, want iedere schurk is altijd nog
even sterk als de politieagent die hem
moet arrestéeren. Als de misdaad
geen zonde meer heet maar een ziekte
dan zal de mftatschs,ppij te gronde gaan.
Alle deze aparte verschijnselen worden
onzichtbaar door Satan geleid. En die
Satan is in oczen naasten krirg, hy kan
ook in ons zijn. Velën zijn nog niet aan
zichzelf ontdekt, terwijl zy allerlei Chr.
at beid doen. Zoodra wij toegeven aan
eenige zonde, steunen wij den Duivel en
zijn rjjk. Hoe ontroetend zyn die dingen.
Gelukkig wie er voor huivert. Die kan
luisteren naar den Heiland, die hem be
houden wil van dit verkeerd geslacht.
Wy hebben dien strijd.
Er is dus al een begin gemaakt, onze
veiligste roeping wordt in dit woord aan
gegeven. Spr. waarschuwt 't jonge volk om
straks in en naar den trein den strijd tegen
vieesch en bloed niet te vergeten maar be
dacht te zijn vooral op 't onzichtbare ge
vaar. De Satan is nog niet geheel verplet
terd Hij kan zoolang Gods Raad ook de
werking van Satan vervat, nog wel kwaad
doen. Maar wy prediken u Christus den
Gekruiste. Er zijn er ook hier die zeggen
kunnen de Heer hesft my verlost uit den
strik waarin ik gevangen zat. Het laatste
woord is aan Hem Hier slechts een wapen-
drager, maar dan flink op zijn post. Hemel
en aarde zullen vergaan iu don wereld-
braad, als Christus kooit om-te richten,
maar dat zal ook de bevrijding zijn der
Zijnen.
Lente.
Zelden beleefden wij een Meimaand zoo
schoon als de du voorbijgegane. Dat deed
niet zy, maar God die haar met zoo bui
tengewone pracht heeft versierd. God
herft in Mei geen ijskristallen, maar jong
frisch leven gegeven. Als zy zich ver-
tiont, dan beschikt God in de schijnbaar
doode takken, een opbruisend leven schit
terend in jeugdig groen, mst knoppen en
jonge bladeren, waartusschen nog weer
andere knoppen zwellen en zich openen
en den boom bedekken met een witten
met rose doorweven sluier. Daar komt by
het vogelsnkoor dat zijn Schepper zingt
en zijn nest bouwt en vroolijk zingt van
tintelend leven.
En het vee met blijdschap dartelt, omdat
het in den stal geen leven meer had, en nu
dubbel genieten wil van het schoone op
bruisende leven dat Goi in de Meimaand
legde Ei zou de menseh niet herademen,
wanneer God hem die Meimaand beschikt
Meer dan de dichters het kunnen, verkon
digt de Meimaand zelf Gods «er.
En toch zou deze provincie wel tot wel
vaart zijn gekomen, indien het in de natuur
alleen leute was? De bloesems hebben geen
waarde,evenmin't graan als't niet tot goud
gele halmen wordt. Het is den landman om
de lente alleen niet te doen, maar ook om
den zomer en den herfst. De lento kan het
begin geven, zij geeft niet het eind. Komt
do zomer, dan komt dat opbruisende leven
tot meer kracht.
De natuur heeft tot ons zooveel te zeggen.
De Heiland die er zelf de Maker van was,
als Hjj den menseh wilde onderwijzen,deel
dat door de natuur.
Ook de lente heeft ons wat te zeggen.
De jongelingen weten wel dat de lente
beeld is van huu leven. Gy zij t ontwaakt
uit den tijd van uw kinderlyk bi staan.
Wanneer in de Meimaand van 't leven
alles tintelt, dat staat hun goed. Nu staat
gij in de Meimaand, jongelingen, den
Novembernacht kent gij nog niet, die zal
wel komen. Geen ellende voor den tyd.
Alleen maar weest nuchter. Het ia nog
g6an zomer. Gy verbeeldt u dat gy in
den besten tyd van uw leven zyf, en dus
leven moet wat gij kuntmaar deze in-
floistering der zonde verdient geen ge
hoor. Zy wil u op den troon hetten, en
de ouderwetsche denkbeelden van Gezig
en Kerk en Bijbel u uit 't hoofd praten,
om u „Jong Holland" te doen meeleven
met den ga6sc des tyds. Dat klinkt els
muziek, maar 't is bedrog.
Zij bedriegt u van binnea en van buiten.
Uw Meimaand kau schitteren iu bloei,
maar beschouwt die dan ook als begiü,
als de eerste sport, maar waarop meerdere
zullen volgen zoo God wil, waarlangs gij
zult opklimmen om 't doel te bereiken,
waarmee God u schiep. Want Bij schiep
u niet alleen opdat gij bloesems, maar
vruchten zoudt dragen. De Meimaand uws
levens moet een tijd vau voorbereiding
zijn. Vergeet gij dat, eD, verheugt u alleen
in 't heden, dan verwerpt gij een ordinantie
Gods. Als gij als mannen en vrouwen zult
gesteld zijn iu Kerk en Staat en Maat
schappij, moet gij in ujr lentejaren over die
dingen hebben gedacht. Uw taak voor de
toekomst wordt hoelangs zoo meer om
vattend, huiselijk, maatschappelijk, gees
telijk, en voor Kerk en Staat.
Gij zyt er niet meer mee klaar op
maatschappelijk gebied met den weg van
uw vader en grootvader te gaan, andere
banen hebt gy te zoeken.
Ook voor 't huiselijk leven, om er
profeet, priester en konisg te zijn. En
voor 't geestelijk leven, want er most een
tyd komen vau geestelijke vruchten, dat
ziet de wereld niet, die den jongeling
alleen wil doen genieten, doch Gods Wo rd
leert anders. Zet ze onder de hoede Gods,
die planting van uw jonge leven, en roep
Hem aan als uw kracht, dan omrfngt ttij
u en helpt u voort, opdat de bladeren
volwassen worden en de vruchten rijpen,
uit genade en zonder eenige verdienste
Spr. wydde in den breede voorts uit over
de roeping van den jongeling in de Mei
maand des levens; en spiegelde dezen
daarbij voor de voorrechten die hem bij zyD
arbeid ook in Kerk en Staat zouden ten
deel vallen, meer nog de eeuwige zegenin
gen die 't deel zullen zyn van allen die door
gonade hun leven den Heere geheel had
den gewijd. t Slot morgen.
Dinsdag 7 Juli.
Goes, 8 uur in de Prins door rol
Pilaar voor gebr. De Kok '2 huizen E 569
en 570 saam 138 o A. En 3 huizen E 571,
572 en 573 saam 330 o.A. Ea 3f0 e A.
bouwterrein.
Nieuw en St. Joosland,2 uur
door not. v. Nimwegen in de Roode Leeuw
3 huizen A 115, A 50 en A 2 resp. 162,
105 en 554 o.A. erfpacht. Te zien 9 11 uur.
Woensdag 8 Juli.
Middelburg, 10 uur inboedel door
not. Hioolen aan het huis Noordweg R. 14.
o. a. piauiso brandkast-, tuinmeubelen, wijn
goud en zilver, rechtsgeleerde en andere
boekeD. Inl. de Groot Hondius. Te zien
6 en 7 Juli 1012 en 2-4.
Grijpskerke, 1 uur hij Van E enen-
naam door not.' Hosang het hofsteetje Jao
de Kam Jr. 3,89l6 H Eu 3 pero. weiland
2.31 11. Eo l,909u H. bouwland. Eu hooi-
gras en klavers.
Wolfaartsdijk, 2 uur bij Korstanje
door not. Pilaar voor dhr. Lenbhoek het
heerenhuis Villa Nova voor afbraak.
Souburg, 2 uur in 't Zwaantje doar
not. Paap 1 buis (sohildera-affaire is uit
geoefend) 285 o.A. en 1 er naast 355 o.A.
beide met tuin.
Donderdag 9 Juli.
Middelburg, half 2 in de Verge
noeging door v. Nimwegen ODder S
Laurens 1,5040 H. weiland 4 pere. bouw
en weiland te zaaien 4170 e.A.4 pere.
bouwl. 7006 o.A. Eu in Serooekerke 2
peio. bouwl. saam 8310 o.A. En 2 huizen,
schuren eu tuinen saam 2273 e.A. Eu in
Veere 4950 o.A. bouwl.
Ier sek e, hslf 11 in de Oesterbeurs
door not. v. d. Kroes een huis, schuur en
varkenshok 26? c A. En 1 huis 71 c A, met
Middelburg Eindexamen gymnasium.
Geslaagd de heer Th. A. Fruin voor afd A
's-Gravenhage. Bevorderd by den
Rijkswaterstaat tot bureelambtenaar le
kl. A. van Altena te Vlissingan en J.
Mulder te Middelburg, beiden 2e kl.
Goes. Dinsdag werd door not. Hioolen
publiek geveild het woonhuis (herberg)
St. Adriaanstraat A 72. Kooper dhr. Piet
Reijnhvut alhier voor f 5 40.
Goes. Woensdag werd onder aannemers
die leden zijn der Ned. Herv. gem. alhier,
aanbesteed door 't bestuur der vereeniging
„Het Mosterdzaad" het bouwen van een
nieuwe sohool en aanverwante werken.
Inschrijvers de heeren G. v. Riet f 11,475
lirina W. de Bzste f 10 969 M D. Dekker
1 10,780 W. Kok f'10,450; J. O. de Beste
f IC,374 J. B. Arentz f 9600 J. de Bruijne
f 9240 en J. C v. d. Weert f8997.
De levering der brandstoffen ten
behoeve van het garnizoen Middelburg
van 1 Oetobir 1908 t. m. 30 September
1909 is, bij Beslissing van den Minister
van Oorlog, gegund aan 0. vsan Moolen-
brotk alhier, tegen de navolgende pryzea
Steenkolen a f 1.2» per 100 K.G. Cokes
a 0 65 per HL Lange turven 110 par
100 stuks. Vuurmakers a 0 20 per 100
stubs. Takkeboesen k 8,00 per 100 stuks.
Ruhrkolen k 1.40 per 100 K.G. gg
B UltGEllLLJKE STAND.
Over de maand Juni.
KAPELLE. Ondertrouwd; Geen.
Getrouwd.-5, Johaoues van Oeveren,
28 j. jrn. en Maatje Molhoek, 22 j. jd.
Geboren: 15, Johannes Mattheus, z. v.
Jaoob Huis80on en Jannetje Anlhtnisse
1, Jaoob, z. v. Jaoob Kosten en Maria Nieu-
weDhuize 19, Maatje, d. v. Izak Spruit
en Janna Hoogstrate 27, Cornelia Eliza,
v. Gerard van Willegen en Johanna
Benou.
Overleden: Geen.
KRUININGEN. Ondertrouwd; 5,
Marinus Stevense, 23 j. jtn. en Louisa Maria
Smet, 22 j. jd.Jan Steenpoorte, 24 j. jm.
en Maatje Janssen, 25 j. jd.26, Cornelia
Jacobus Krijger, 24 j. jm. te Krabbendijke
en Johanna Adriana Dak, 25 j. jd.
Huwel. afkou.: 7, Adrianus Huis
man, 31 j. jm. te Bruinisse en Johanna
Blanken, 24 j. jd. te 's-Gravendeel.
Getrouwd: 4, Cornells Bruggeman,
27 j. jm. en Seijke van Driessea 24 j. jd.
11, Martinus IJsselstein, 24 j. jm. en
Maria Witte, 23 j. jd.; 4, Pieter Klooster
man, 29 j. jm. te Kapelle on Jacoba Wave-
"jn, 27 j- jd-
Geboren: 2, Susanna Wilhelmina, d.v.
Dingenis Waverijn en Jaooba Sinke-
Pieternella, d. v. Adriaan Bauer en Adriana
Sinke 7, Jacobus Cornelia, z. v. Jaco
bus Zoeteweij en Maatje van de Kreeke
Abraham Hendrik, z. v. Adriaan Ber-
nardus van den Ende en Withelmina de
Leeuw van Weenen 26, Louis Petrus,
z. v. Petrus Johanoes Maria Seheurs en
Cornelia Moisson Maatje Digna, d. v.
Pieter Kok en Maria Mieras 27, Coen-
raad Cornelia, z. v. Jan de Jonge en Chris
tiana Oele.
Overleden: 14, Jacobus Cornelia
Zoeteweij, 1 w.20, Elizabeth Paanwe,
24 jeehtg. v. Willem Brandt.
WOLFERTSDIJK. Getrouwd: 4,
Gerard van Zijl, 37 j. jm. en Maria Jaoo
m:n<t Bu'jjn, 21 H.11, T<sn Zwarae
43 j. jm. en Stol'lelira Booze, .-.«I j. jd.;
18, Adman Remijcse, 60 j., wednr. van
Jaeooiina van Strien, en Miria v in d
Linde, 59 j., wed. van Jaoob van Strien.
Geboren: 7, Maatje,d. v. Frans Ver-
brugge en Martha Heijnsdiik 8, Pieter,
z. v. Pieter Verijzer en Jannetje Thore-
naar; 13, Neeltje, d. v. Abraham Re
mijcse en Clasina Catharina Meulenberg
15, Maria, d. v. Abraham van de Linde
en Elizabeth Barentse 26, Maatje, d v.
Pieter Dekker en Adriana Lokerse
27, Tannetje Anthonetta d.v. Marinus
Willem Kole en Johanna Karelse23,
Martha d.v. Jacob Slrijd en Maria de Reg
GRIJPSKERKE. Getrouwd: M.
Bonterman 31 j, jm. en P. L. Gesebiere 26
j. jd.J. Cornelissen 35 j. jm. en P.
Bruinooge 26 j. jd.
B e v a 11 e d P. Groenenberg geb. Dek
ker, d.W Jobse geb. Louwerse, d.
L. van Winkelen geb. Kastelein, z.
Overleden: S. Dekker, vr v. M.
Hii vsman, 59 jr.
MELISK ERKE. G e t r o u w d P. Lou
werse 22 j jm. en L Poppe24j.jd.
Bevallen: L. Dijkema geb. Rogge-
ve n, z.P van Keulen geb. Peene, z.
A. de Korte geb. de Korte, z.
Overleden: Pieternella de Korte 21
m.A. Moens vr. v. E de Korte, 57 j.
MIDDELBURG, 2 Juli 1908.
Bij geringe aanvoer en beperkte vraag,
bleven de prijzen onveranderd.
Men besteedde voor jarige tarwe f 0,
a f0,nieuwe tarwe f7,50 a f7,75 per
H L. nieuwe rogge f 0,a f 0,nieuwe
zomergerst f 0,a f 0,haver f 0,
a f 0,paardeboouen f 0,- a f0,—
tuinboonen f0,a f0,— witteboonen
gelezen f 9,59 a f 10,50 bruine boonan
ronde f 0,a f0,idem lange f 0,
a f 0,kroonerwten nieuwe f a
f koolzaad f a f karwy-
zaad f 0, per 50 K G.
Waar 't niet bij staat is de prijs per H.L.
Op de eierenveiling waren kipeieren
f 3.40 a f 3.60. Eendeneieren f 3.60 a f 4.20.
Ganzeneieren f0.a f0.Kalkien-
eieren f5.
Opgaaf v. d. marJctzetlers, handelaren.
Boter f 0,55 k f 0,60 per '/a kilo.
Voor partioulieren f 0.625.
Eieren f3,60 per 100 stuks.
Voor particulieren f3.70.
Woensdag 1 Juli.
ANTWERPEN. Tarwe vast.
PARIJS. Tarwe kalm. Per Juli fr. 21,65
betaald.
BERLIJN. Granen. De flauwe stemming
in Amerika, en iets lagere telegrammen uit Li
verpool, gaven heden aanleiding lot opnieuw
gronte realisaliën, zoodat de Tarweptijzen aan
vankelijk lager waren. Nadat intusschen het
aanbod onderkomen had gevonden bleef er
kooplust bestaan, doordien de opgenomen voor
raden zeer lage cijfers te zien gaven vooral Juli
liep vervolgens veel hooger dan gisteren, de
latere posities waren tamelijk prijshoudend.
Rogge was in het begin eveneens zeer flauw we
gens opruimingen per najaar, maar later weid
per Juli het verlies volkomen ingehaald, terwijl
September ver onder gisteren sloot. Haver prijs
houdend, on levering gedeeltelijk iets hooger.
De voorraad beliep uli°. Juni 1460 ton tarwe,
1716 ton rogge, 7É94 ton haver, 3120 ton geist
en6i29tonmais.
Slot- Openings- Vorige
koers. koers. slotkoers.
Juli 210.50 209.50 209-75
Sept.: 194-75 »9t-5' 194-75
BUDA PEST. Tarwe prijshoudend. 30
Juni 11.16 kr.
NEW YORK. De termijnmrrkt van Tarwe
opende vast en i ct. hooger, fluctueerde verder
om dezelfde oorzaken als le Chicago en sloot
vast. In loco eveneens vast.
1 Juli 30 juni 29 Juni 27 Juni
Voorjaars No. I
Northern
Roode Winter
1 Juli
30 Juni
29
27
I i65/8
97'/z
Juli
97—
953 4
96-
943/ 4
1 '43/s
96','4
Sept.
9+"z
93'U
93'/z
923/4
"43'4
96 'l2
Dec.
9Ó3 4
953/s
953/s
945/s
"27/8
95"s
Mei
CHICAGO. De termijnmarkt van Tarwe
opende vast en 1 ct. hooger op ongunstig weder
in Nebraska en zuidelijk Dakota en steeg verder
door betere telegrammen en kleine aanvoeren
in het noordwesten. Nadat realisatiën en gun
stig weder in de streek van wintertarwe eene
reactie hadden veroorzaakt, liepen de prijzen
weder hooger onder den invloed van contra-
mine-dekkingen,koud weder in het noordwesten
en kleinere aanvoerentot de rijzing werkten
tevens mede aankoopen door haussiers en bais
siers en aankoopen door Armour per Sept.het
slot was vast.
1 Juli
3o Juni
29
27
Juli
8S3/4
B43,4
855/S
853/«
Sept.
S7'/s
«5 7/s
86'm
S55 s
Dec. Mei
®55/s 9-3/4
873 4
f>73/« 9i3/4
877s
Den l&atsten dag van het deze week
te Heerenveen gehouden 60e Nederl.Lrnd-
huishoudkundig Congres trad mr. H: P.
C L. de Kruyff Jr., directeur van de Cen
trale W erkgevers Risico Bank te Amster
dam op, met een inleiding over de vraag:
Is wettelijke ongevallenverzekering voor
den landbouw noodzakelijk, en zoo ja,
op welke wijze moet deze wettelijke ver
plichting worden geregeld, opdat deze
verzekeriog voor den landbouw zoo een
voudig, zoo nuttig en zoo weinig kost
baar mogelijk zij
In zijn betoog stelde spr. tegenove;
elkaar de zuivere dwang-verzekering,
waarby d0 staat ieieren werkgever in den
landbouw verplicht zjjae wwWwdea tegwi