Binnenland.
weder onder Gods zedewet werd gebracht.
JB'erop antwoordt de schrift. Niet de Staat,
maar de Sohrift is de bron dier reohten en
plichten. In ons strafwetboek staat nergens
gij zult niet stelen. To ah wordt diefstal ge
straft. Het verbod wordt aangenomen als
voortvloeiende uit die hoogere zedewet
welke de maatschappelijke ordening be-
heeraoht. Deze zedewet legt ons plichten
op, allereerst jegens God, maar ook jegens
ons zelf en niet minder jegens den mede-
mensoh, de maatschappij.
Het sociaal geroep in odzo dagen breekt
met een groot deel dezer zedewet om den
mensoh op te eieohen voor de gemeenschap.
Hiertegen kiezen wij vierkant positie, maar
ook even sterk tegen het individualisme,
tegen het „laissez faire, laisz aller, le
monde va de lui-mème van Gournay, tegen
de leer van zelfzuoht en eigenbelang, der
vrije concurrentie, waardoor verreweg de
meosten afhankelijk werden van enkelen
een stelsel waardoor de geheele maat
schappij werd ontredderd, dat schoon in
den laatsten tijd door de sociale beweging
getemperd, haar tooh nog beheerscht. Het
socialisme bestrijdt dit stelsel eveneens
het wil de samenleving niet oplossen in
atomen, maar besebouwen als een maat
schappelijk lichaam. Het wil dat hetgeen
het individu nu alleen voor zioh doet, ook
bestemd wordt voor het geheel. Hierin
schuilt een goede, werkelijk zedelijke ge
dachte. Maar het miskent't zondevraagsluk.
Sooiale wetgeving moet er zijn bescher
mende wetten preventieve wetten doch
niet „alles van den S'aat". Daarom weer
staan wij evenzeer het gelijkheids principe
der socialisten als het zelfzuchtig indivi
dualisme van het oud-iiberalisme. De wortel
van alle sooiale aoiie moet zijn een gevoel
van gerechtigheid, hetwelk berust op we
zenlijke persoonlijke vrijheid en vrije ont
wikkeling der maatschappelijke kringen.
Langzamerhand kan er verbetering kouten.
De beschavingsgeschiedenis leert dat.
Men zij voorzichtig, opdat het kwaad in
den eenen vorm niet voor dat in den ande
ren vorm plaats make het stelsel van doe
dat of ga weg {contract) voor het stelsel van
doe dat of ik straf je (arbeid als gevolg van
iemands status) zooals de socialist verlangt.
Men kan zelfs op een enkelen mensch ni6t
aan, hoe zal men dan het ganech sociale
samenstel aldus modelleeren 1 Het leidt tot
dan meest stuitenden dwang, de „organisa
tie", welke wie buiten haar staan als „on
derkruipers" «bejegent'', bewijst dit. Neen
't is God die ieder zijn rjcht geeft Daarop
steunt 't Pauselijk advies in zjin „Reruin
Novarum". Rijken en minder rijken beiden
staan schuldig aan vertreding van 't rechv
Eorstgenoemden zijn vaak trotsch, liefde
loos. Coupons knippen, dobbelen en, een
lui leven is voor velen het ideaal. Dit werkt
namenigeen snakt naar het oogenblik dat
hij kan gaan rentenierenalsof de arbeid
een oneer was En de arbeiders beschou
wen maar al te veel alleen handenarbeid als
den arbeidgeestesarbeid is hun niets.
De aandacht moet ter bepaling van bet
zedelijk karakter van bet maatschappelijk
vraagstuk ook gevestigd blijven op self-
help. Wat men zelf verwerft, heeft immers
veel grooter zedelijke waarde. Weldadig
heid is ook geen middel tot oplossing der
sociale quaestie, al wordt zij door de heden-
daagsche maatschappij geëischt -, maar zij
moet zedelijke waarde hebben, uitgeoefend
worden nit en door en voor het volk zelf
Z'j moet zich, behalve de zorg voor
weduwen en weezen, ook die van de bij
den dag levende werklieden, slachtoffers
van de oeoonomisohe desorganisatie aan
trekken. Tooh is het sooiale vraagstuk er
geen van barmhartigheid maar van recht
Het is in strijd met uw rechtsgevoel dat
menschen dis werken willen en kunnen,
moeten bedelen of honger lijden, of gebrek
lijden terwijl zij hard werken Dsa om is
het beste den arbeider werk te versobatf-n
waaraan hij voldoende verdientbet zal
hem verheffen, dat moet ook het doel zijn.
Ook tegen de uitesnrukking der gezinnen,
het onttrekken der vrouw aan haar gezin
moet getuigd, aan de verheffing der vrouw
de aandaoht geschonken. Het bezwaar te
gen dit laatste, dat dan de vrouw ook in
de politiek komt is een dwaasheid. De
wereldpolitiek werd maar al te vaak door
de vrouw beheersobt. En wanneer de
vrouw zioh inwerkt in de diDgen van 't
algemeen belaag en zioh went aan logisch
debat, lijdt het geen twijfel of mettertijd
is er plaats voor de vrouw ook op politiek
gebied. Emancipatie der vrouw behoeft niet
te sohaden aan do verhoudingen in 't
huwelijk.
De middenstand. Het voortbestaan vau
dezen stand is uit zedelijk oogpunt voor
de maatschappij een levensquaestie. De
nr'ddeostand is de springveer voor den
vooruitgang.
Hij vertegenwoordigt het initiatief. Door
eeniste ervaring, door opvoeding en afrioh
ting in een bepaalde riohting is hij geschikt
om op to treden als leider der maatschap
pelijke ondernemingen. De grootste fout
der werklieden is dat zij hen die dezen
arbeid tot leiding verrichten, beschouwen
ais leeglo.ipeis. Wat zou er van boeren
bedrijf, handel en industrie terechtkomen
als de middenstand weg wa«, en de arbei
ders met hun weinig doorzicht en geringe
ervaring deze dingen ter hand moesten
riemen De middenstand is de spil waarom
de msa'sohappij draait. Waar dao ook het
familieleven nog sterk ontwikkeld is, en
het hui'gezin de kern der maatschappij
vormt, is het een zedelijke eisch dat bij
den waatsohappelijken strijd de midden
stand h):jve en vers'erkt worde.
Dj v-oizitier dankt spreker voor zijn
schoone rede; een zeer moeilijk vraagstuk
heeft hij behandeld, en veel studie heeft
hij er aan ten kostejgelegd. Hij geeft ge
legenheid tot debat.
Ds. Prins heeit met veel genoegen Spr.
gehoord. Hij vraagt waarom Enka niet is
genoemd wij staan zeer sterk tegenover
het sooialisme. Spr. wenseht te welen
waarom ohriBten-sooialisten dwalen. Voorts
wil hij weten of het waar is wat sommigen
voor de voeten werpen, dat het verkeerd
is voor de verplichte verzekeringswetten
te zijn; of het verkeerd is naar een klein
kapitaal te snakken om te kunnen rente-
meren. Hij wensoht allen een klein kapi
taal toe.
Hij is het niet eens dat diaconieën hun
hulp moeten uitstrekken tot de onwaar-
digen, dat is al te veel gevergd.
Mr. Van Andel zal zioh wel wachten
een aanval te doen op deze wel gedocu
menteerde rede. Hij vraagt of het onder
werp dezer rede ook wordt, geaccepteerd
door de massa der tegenstanders als Spr.
beweert. Friesland getuigt er van (pim,
10 jaar geleden) dat de toestand daar ellen
dig W8S, terwijl de volkspartij hard werkte.
De toestand is verbeterd en da volkspartij
verdwenen en de soo.-dem. partij niet toe
genomen. De maatschappelijke kwestie is
bij velen geen zedelijke, maar allicht een
materieele kweetie.
Mr. De Wilde zegtde verschillen ondar
de juristen zijn spreekwoordelijk, maar hij
is het totaal eens met rar. Dieiemau, en
hij heeft genoten. Hij wil disoussieeren als
een teeken van vriendsohap en sympathie
met den spreker. Spr. vraagtwat bedoelt
spreker Hij heeft vergeten te zeggen dat
het maatschappelijk vraagstuk niet alleen
is een zedelijk vraagstuk, maar ook een
reohtskwestie. En hij meent dat dit had
opgemerkt moeten worden. Inzake de
„vrouwenkwestie" meent spreker dat men
voorzichtig moet zijn. En wij moeten oppas
sen datwij in die dingen niet voorgaan,
maar we moeten in de achterhoede blijven.
De vrouwenkwestie komt voort uit een ver
keerd beginsel. Gatharina van Rusland is
genoemd hij noemt daartegenover onze
huisvrouwen, die o. m. (een stutgel zijn
voor de opvoeding in de vreezedes Heeren.
Hij was het hier oneens met mr. Dieleman.
Eiadelyk meent mr De Wilde dat mr.
Dieleman verkeerd deed niet te wijzen op
prof. Holwerda en prof. Krabbe, mannen
die opkwamen voor het godsdienstig be
ginsel ie ons vaderland.
Ds Broekstra vraagt of het onderwerp van
dezen middag niet te eng is aangegeven.
H(j zag dat liever genoemd: het maatschap
pelijk vraagstuk is allereerst eu allermeest
een zedelijk vraagstuk. Het aantal weder
geborenen zal altijd een kleine schare zjjn
en blijven. Spreker licht zijn bedoelen ver
der toe.
Haverhoek wenacht als werkman wat te
zeggen. Spr. erkent dat da loonen tegen
woordig hooger zijn,maar onze ouders let f-
den ook in slaventoestaud. Het is de strijd
der geesten heeft mr. D. gezegd, maar als
de overheid als't grootkapitaal had toegege
ven, zon de toestand beter zijn geweea'.
Van chr. socialisten had spr ook meer willen
liooren. De werkman moet beseffen, dat hij
dozelfde reohten heeft, zei spreker. Juist,
maar zijn rechten worden niet geëerbie
digd; hij kon dikwijls geen recht krijgen.
De keer Huizinga van Patrimonium heeft
dat dikwijls aangetoond, 't Is als mr D. zei,
de grooten moesten meeleven met den
werkman.
Antwoord van mr. Dieleman.
De sprekers hebben het hem niet gemak
kelijk gemaakt, schetst Spr. Hij sprak
niet over Enka, omdat mr. v. Andel pzs ge
leden in Middelburg in den breeds daar
over sprak, waar velen tegenwoordig
waren.
Bovendien raakt deze zaak slechts heel
eren zijn rede. Spr. gelooft dat sooial'seo
ringder productiemiddelen het privaat be
zit ophef.. Spr. ziet daar iets noodzakelijks
in tot zedelijke verheffing van den persoon.
Er is door hem gezegd dat hij een zedelijk
reeht heeft kapitaal te verwerven. Verzeke-
ringsdwang? Spr. gelooft niet dat die met
zoovele woorden op het program der a.-r.
partij staat, maar de noodzakelijkheid en
drang der tijden eisoht wetten ais die van
het ministerie-Kuypar. Men moet wel eens
komen tot dwang om te komen in 't rechte
spoorhet particulier initiatief moet echter
behouden blijven.
Snakken naar een klein kapitaal. Spre
ker heeft geen bezwaar tegen het kapitaal,
maar tegen het vroeg rentenieren. Tegen 't
niets doen op jeugdigen leeftijd. Een onbe-
zorgden ouden dag wensoht hij ook ieder
een toe. Wat de diaconieën betreft, spreker
bedoelt dat armenzorg niet allereerst moet
vragen zijn ze het wel waard. Tegen dat
begiusel protesteert spreker. Wij moeten
oprapen ook die door eigen scbuld zijn
overhoop geraakt. Natuurlijk bepalen dia-
coniën zich eerst tot hunne eigene armen.
Velen onzer tegenstanders stellen de ma
terieele zaken op den vo rgrond, maar ook
verscheidene oeconomen stellen toch ook 't
zedeljjk belang in het licht. Zelfs de socia
listen zien ook nog een zedelijken kant op
hun manier. Spreker licht een en ander
uitvoerig toe. Het maatschappelijk vraag
stuk is ook een rechtsvraagstuk Natuurlijk,
maar Spr. heeft ditmaal het zedelijk vraag
stuk willen laten zien. Trouwens hij heeft
het rechtsvraagstuk ookj niet geheel lateD
liggen. Het vrouw enkiesrecht wil spreker
ook niet zoo maar invoeren, maar hij be
geeft zich op het pad waarop de antireyo',
partjj staat als nog kortelings gebleken is
Spr, licht toe boe onze a. r. vrouwen, ook de
socialistische vrouw, zich inlaat met de po
litieke beginselen en strijd.Waarom zouden
we dan na zoo scrupuleus zijn?Die krachten
mogen we niet braak laten liggen, die moe
ten we tot ons nemen. Hij erkent zeker ook
de groote huishoudelijke eigenschappen
der vrouw, en zou daarvan niet gaarne iets
af doen.
Dat Spr. niet noomde prof Holwerda en
Krabbe, wel hi; noemde ook niet prof.
Allard Fierson, maar daarom erkent hij
gaarne 't goede dat zij ons hebben gegeven.
De titel van zijn rede, Spr. heeft slechts
bedoeld te zeggen dat het maatschappelijk
vraagstuk in hoofdzaak een zedelijk vraag
stuk was.
Eindelijk erkent spreker gaarne wat dhr.
Haverhoek zeide, hetzelfde lag ook in tnr.
Dieleman's redo besloten. Spreker verdui
delijkt nog een en ander opdat men goed
begrjjpe wat Spr. heeft gezegd.
Met een krachtige peroratie eindigt Spj.
{Langdurig applaus
De voorzitter acht dat doze partijdag goed
geslaagd is, dat hebben we voornamelijk
te danken aan Spreker en debaters. Deze
dag ia een vruchtbare. Juristen en theolo
gen, ook een man uit het volk hebben ge
sproken dat is een goed ding. Zoo leert
men zijn heerlijke beginselen propageeren.
De voorz. drukt eindelijk allen op het
hart den tjjd tot 1909 goed te gebruiken,
tot heil van ons vaderland, doch allereerst
tot eere van Gods naam.
Vermelden wij nog dat gisterenavond na
afloop der vergadering het navolgende
telegram is ontvangen.
Aan de antirevolutionaire Partijdag te
Goes betuig ik mijn warmen dank voor
haar zoo hartelijk en vertrouwen uitdruk
kend telegram. Het ie mijn bede dat het mij
gegeven moge worden, de jaren des levens
die mij nog resten in den dienst onzer partij
te besteden en dat bij elke nieuwe partijdag
in Zeeland blijken moge hoe onze partij er
toeneemt in gezonde politieke kracht, uw
schoone provincie en ons vaderland tot heil.
KUYPER.
Uit Apeldoorn meldt men 't plotseling
overlijden van dhr mr J. G. van Deinse,
oud-lid der Tweade Kamer. Van 1894 tot
1901 had hij zitting voor het district Hon-
tenisse hij behoorde tot de liberale partij.
In laatstgenoemd jaar werd hij vervangen
door een katholiek lid, dhr Fruytier. Hij
was vroeger notaris to Hulst en lil der
Staten van Zeeland.
Bij de familie in Den Haag is, naar
de Avp. meldt, bericht ontvangen, dat de
oud-gouverneur van Atjeh, generaal Van
Daalen, met familie einde Mei naar Batavia
zou vertrekken, om in Augustus naar Hol
land te komen.
Het bericht dat de Commissaris dar
Koningin in Friesland, mr. heron Vau Hu
lirxma thoe Sloten, voornemens zou ziju in
den loop van dit jaar ontslag aan tc vragen,
wordt door Het Vad. geheel onwaar ge
noemd.
Door het voorloopig comité voor de
oprichting van een „Bond van anti-revolu
tionaire Gemeenteraadsleden'' is de stioh-
tiDgsvergaderiDg uitgeschreven tegen
Woensdag 1 Juli te elf uur des voormiddags
in het gebouw voor Kunsten en Weten
schappen te Utrecht.
Dr A. Kuy per zal de openingsrede houden
De uitslag van de herstemming voor
leden van het hoofdbestuur der Sociaal
democratische Arbeiderspartij is, naar Het
Volk meldt, dat de heer F. M. Wibiut ge
kozen is met 1879 stemmen tegen 1391 o;
dhr J. W. Sleef, en de heer W. P. G. Hels-
dingen met 1653 stemmen tegen 1574 op
dhr K. P. W. Besuijen.
In het kiesdistrict Meppel is bjj her
stemming tot lid der Provinciale Staten van
Drente gekezen de heer G. v. Leusen (lib.)
te Fredariksoord met 1995 stemmen. Op
dhr H. Timmer (a.-rwaren 1409 stemme,
uitgebracht.
In de Dinsdag te Haarlem gehouden
jaarvergadering der Ned. afdeeling van dr
Evangelische Alliantie wsrd tot nieuw lid
van het bestuur gekozen dr. A. J. Rooze-
meijer, predikant te Sluis. Ds. J. H. L.
Roozemeijer, oud-predikant te Middelburg,
hield een rede over «De herleving van de
Nederlandache Af ieeling dor Evangelische
Alliantie, beschouwd als teeken destijds".
En dr. J. K. Slotemaker de Bruine oud-
predikant te Middelburg, over «De ge
meenschap der heiligen". Het slotwoord
werd gesproken door ds. A. G. H. v. Uoo-
genhuijze, oud predikant te Ierseke.
De wet op het Arbeidscontract zal
waarschijnlijk pas 1 Aug. a.s. in werking
treden.
UIT DE PROVINCIE.
De Heer A. v. d. Vegt heeft de benoe
ming tot Administrateur van „Vrederust"
aangenomen.
Op 16 Juni zal te 'sHeer Hendriks
kinderen een hulptelegraafkantoor voor
het algemeen verkeer worden opengesteld.
De diensturen zijn geregeld als volgto;>
werkdagen 8.30 tot 12.30, tot 2.30, 5.30
tot 6.30 op Zon- en feestdagen 7.30 tot
8.30 voormiddags (Greeuwichtijd).
De gemeenteraad van Zierikzee be
noemde heden tot wethouder den heer mr.
D. van der Vliet met 11 stemmeD, 1 blanc-.
Hü nam de benoeming aan.
Tot onderwijzeres aan school A. word,
na drie stemmingen, benoemd mejuffrouw
Fluijt te Sir JaDsland, met 7 stemmee.
In den zangwedstrijd te Dordrecht
is Maandag de derde pr'js voor gemengd
koor behaald door de zangvereeniging
Polyhymnia van Z erikzer.
Middelburg. Bij het 2 bat. 3e rag alhier
wordt op 12 Juni a.s. de sergc-ant-fourUr
Visser bevorderd tot sergeant-majoor-admi-
nistrateur, ter vervanging van den sergt.-
maj.-adm. Haveikom, welke nietteNaar-
den, doeh te Amersfoort zal worden be
vorderd tot adjudant-onder* flioier kwar
tiermeester. Op dienzelfden datum wordt
de sergeant Ilsge van het 2a bat. 3s rog.
iDf. alhier bevorderd tot sergt.-fourier bij
dit bat., terwijl dan tevens de sergeant
Oldenhof van het le bat. 3e reg. inf. te
Bergon-op-Zoom wordt overgeplaatst bij
het 2e bat. alhier in garnizoen.
Hoedekenskerke. De afdeeling Hne-
dekenskerke van het «Groene Kruis" «lelde
tot oandidaten voor het Hoofdbestuur van
de VereenigiDg het Groene Kruis in Zuid
en Noord-Beveland de heeren J. Wellema i
KrabbeDriijke, J. H. O. Dominious Krui-
ningen, J. F. Cupery Ierseke, jhr. U. E.
Lewe van Nijenstein Goes, L Kloosterman
Heinkenszand, dr. Wessel Wolfaartsdijk,
en J. Eraierins Hoedekenskerke. De heer
ds. E. Kuijlrnan alhier werd benoemd tot
afgevaardigde voor ds op 1 Juli te Goes
fo houden algemeene vergadering.
Goes. Bij de dames Rembges zjjn uit,
huu tuin een aantal theerozen ontvreemd.
Bekeurd wcrd'n 11-jarig meisje wegen»
in het Oostplantgoen in een beplant plant
soen te loopen.
Baarland. Maandag hield da scbietver-
eeniging „Willem Teil alhier schietwed
strijd. Negen vereenigingen namen hier
aan deel, n.l. „Nimrod" te 's-H. Abtskerke,
„Nederland en Oranje" te Nieuwdorp,
«Nooit terug" te's-Heer Hendrikekindertm,
„Oranje Nassau" te 's-Graven pol der, „Pro
Patria" te Nisse, «Nimrod" te Wolfaarts
dijk, «Nimrod" te Heinkenszmd, „Pro
Patria" te 's-Heer Arendskerke en „Willem
Toll" te Baarland. Voor den borpswed-
stryd waren uitgeloofd 5 medailles. No. 1
een verguld zilveren medv.ille van «Willem
Teil" werd behaald door «Nimrod'ffe Hain-
kenszand met 35 treffers no. 2 een verguld
zilve.ren medaille van den E. A. heer A.
Bruggeman, [burgemeester en eere-voorz.
der vereeniging door «Willem Teil" met 27
treffers (hoogste serie 14 treffers); no. 3 een
zilveren kruis van het bestuur van „Willem
Teil" door«Nederland en Oranje"ie Nieuw-
dorp met 27 treffers (hoogste serie 9 tref
fers. No. 4. Een zilveren medaille van don
E A. heer P. Bruggeman, burgemeester vau
Oudelande en lid der vereenigiDg, door
«Nimrod" te 's-Heer Abtskerke met 24 tref
fers. No. 5. Een bronzen medaille va:,
't Hoofdbestuur van Volksweerbaarheid
met 23 treffers. Voor de personeele wed
strijd waren 13 prijzen uitgeloofd, die be
haald werden als volgt: No, 1 I. Kooic
te HeinkecszaDd 114 punten. No. 2 W.
Koole te Heiokanszand 112 p. No. 3 J.
Okker te Wolfaartsdijk 111 p. No. 4 0.
Mullie le 's-Heer Arend skerke 109 p. (1
rozen). No. 5 M. de Vos te Heiokenszano
109 p. (3 rozen). No. 6 J. Moelker te 's-Gra
venpolder 108 p. No. 7 J. M. Haunewijk
te Heinkenszand 106 p. (4 x 11). No 8
Heijboer te Heinkenszand 106 p. (3xll)
No. 9 Koistaüje te 's-Heer Abtskerke i 0«
p. (4 rozen). No. 10 J. J. Hoogvliet te
Baarland 105 p. (3 rozen). No. 11 Joh.
Sohipper te 's-Heer Hendrikskinderen 10:'
p. (2 rozen 5 X 11). No. 12 G. Kristillijn
te Heinkenszand 105 p. (2 rozen en 5 X 11)
No. 13 J. Karelse,'s Gravenpolder, 105 p
(2 rozen en 4 x 11) Voor den wedstrijd
op de vrije baan was uitgeloofd 60 pCt. vat,
den inleg n.l. 12,10, 8, 6, 5 5, 4.4,3en3pO.
Da: uitslag was sis volgtJ. Okker 36, A
J. Bruggeman 35, 35, 34,34, J. Noteboom
35,35, 33, 30, I. Koole 35, 34, 33, 32, C. J
Bos 35, 33, 32,32, A. de Blaeij 35. 32, 32,
32, J. Traas Bz. 35, 32, 31, 3i, J. J. Hoog
vliet 35, 31, 31, J.Braam 35, 31J. C. Kiavi!
35. Onder dankbetuiging van dhr. burge
meester voor de gegeven medailles, aan de
vereenigingen voor de deelname en aar
allen, die tot het welslag* n van dezen wed
strijd hadden medegewerkt, reikte de
voorzitter de prezen uit.
's Heerenhoek. Vrijdagavond en Za
terdagmorgen waren de gez. v. Steene
alhier de dupe van een dubbelganger van
haar broeder BastiaaD, wonende te Blerib.
Een vreemde koopman, die om zijn ken
nelijken staat al ras ia het arrestanten-
lokaal was opgeborgen, was na vrijlating
om zijne aprekende gelijkenis wijsgemaakt
rioh als Bastiaan van Sleene uit te geven,
ja werden zelfs de zus'ers als familieleden
door zijn logementhouder heel netjes ge
inviteerd. Bij het onderhoud met zijne
pseudozusters, wist ons heerschap zich
danig goed te houden en sprak zelfs over
intieme zaken de familie betreffende,
waardoor hij niet alleen allen argwaan weg
nam, maar zelt'3 op goeden voet met haar
raakte en door éen barer werd «itgenoo
digd te komen middagmalen. Toen hij even
wel aan die uitnooding niet voldeed; begon
men te twijfelen aan zijne identiteit,en werd
in allerijl naar Ëleriks burgemeester geseind,
waarop het antwoord volgde: „Bastiaan
hier." Toen was de grap uit en koa hij zijn
inoogoitotitel wel bij zijueoverige„negotie"
leggen. Jammer genoeg, dat er nog altijd
mensehen gevonden worden, die met zulke
grappen hunne medementohen in verlegen
heid brengen en op kosten jsgen.
Maandag, 2e Pinksterdag, vergaderde
de Bondsring „Zuid-Beveland" van J. V. op
Geref. Grondslag te Colijnsplaat.
Door de aangesloten Vereen, te Ierseke.
was een boottocht georganiseerd. Door
goede deelname slaagde deze, zooals trou
wens de beele vergadering dien dag, uit
stekend.
Te Ierseke en Sas van Goes werden de
ledfiu der verschillende vereenigingen op
genomen en te kwart over tien kwamen wij
te Colijnsplaat aan. Eu G'olijnspiaat ont
ving ons uitstekend. De oonsumplie kloük
als ren klok. De morgen vergadering werd
door den voorzitter dhr. W. Btaamse van
Goes, na 't zingen vau Ps. 19 1 met gebed
geopend. Nadat hij Handelingen II1 21
heeft voorgelezen, spreekt hij een openings
woord uit. Zijn onderwerp was Gewapend
tot den strijd, een krachtig pleidooi voor
enzen Bond, met hare schoone bondsidee.
Spreker dringt aan op de doorvoering
van die Bonds idee in het leven der ver
eenigingen.Hij eindigde met de kernachtige
woorden, die dr. A. Kuyper bij gelegen
heid van zijn 70sten geboortedag, tot onze
Jongelingschap richtte.
De secielatis krijgt nu het woord om
te doen hooren de notulen der vorige ver
gadering en het jaarverslag uit te brengen.
De penningmeester brtngt verslag ait
van zijne thous-beviadingeu. Hij kan met
een gred slot eindigen.
Bij de teekening der presentielijst blij
ken 7 vereenigingen vertegenwoordigd.
Twee n.l. Biezelinge en Baarland zijn
afwezig z. g. k. De contributie wordt ge-
ind en door reglementswijziging een kle'ne
informaliteit hersteld.
Dhr. H. Bol van Ierseke levert ons hierop
zijn onderwerp«Roeping en Taak aer
J. V. op Ger. Gr"
Spreker wijst op de geschiedenis van
onzen Bond, op onzen grondslag (de belij
denisschriften volgens geref. opvatting enz.)
wijst vervolgens op ozize taak. Bijbelbe
spreking aan de hand van de leiddraden,
kerkgeschiedenis met Zcndingsgesohiede-
nis. De Vaderlandsohe geschied en is, gezien
vanuit het middelpunt van hare ontwikke
ling, letterkunde, inrichting van ons staats
bestuur.
Door eenige vrienden wordt van de gele
genheid tot debat gebruik gemaakt.
Als plaats van volgende vergadering
wordt Biezelinge vastgesteld.
Met kerstdag vergaderen wij D. V. te
Heinkenszand. Dhr. Oranje van Goes sloot
daarop met dankzegging.
De middagverg. wordt door den voorz.
voor een talrijk publiek, na 't zingen van
Ps. 68 -. 10, geopeud met gebed hij geeft
dan het woord aan ds F. Staal van
Colijospiaat.
Z Eerw. levert een prachtig, keurig ge-
stijleerd openiugswoord naar aanleiding
van Zaoharia 9. Hij spreekt over geestdrift
in 't algemeen en over de ware geestdrift,
over bezieling en de ware bezieling. De
ware bezieling wordt verkregen door Gods
Heiligen Geest. Geleid door dien Heiligen
Geest zuilen wij spreken en getuigen.
Vervolgens krpgt het woord vriend J. de
Smit van Colijnsplaat om aan te toonen
«Waarom Gereformeerde Jongelingsver
eenigingen P" Spreker stelt onze Bonds-
idea tegenover die van het wereld Comité.
Deze is te raim, te weinig oml(jmd zij laat
te veel verschil in richting toe. Boveual
doe de J.V. niet aan evangelisatie. Dit is
niet haar taak. Ook geen vakonderwijs.
Maar wel een degelijke toerusting tot den
strijd, die ons in li«t leven wacht. Geen
Gereformeerd vernisje, geen opzij schuiven
van beginselen, geen christendom boven
geloofsverdeeldheid. D Staal maakt ge
bruik van de gelegenheid tot debat om te
spreken over de kwestie der evangelisatie
van jongelingen door jongelingen.
Nu treedt voor oos op dhr. W. Smit van
Nieuwdorp. Zijn onderwerp isDe Sou-
vereiniteit vau het Huis van Oranje en
hare beteekenis voor de Geref. Jongeling
schap. De Smit g?eft ket en duideljjk
de oorzaken aan van de populariteit der
Oranjes. De Calvioii-ii: ene levensbeschou
wing hebben Oranje tu ons volk groot
sremaakt. Een drievoudig snoer dat niet
licht wordt verbrokenGod-Oranje-Ne-
derland.
Bij het debat wordt door sommige vrien
den gewezen op de Souvereiniteit, vooral
op haar wezen.
Door ongesteldheid van den volgenden
referent leverde in diens plaats dhr. J. de
Jonge van Goes een keurig, geestdriftig
uitgesproken opstel over «Christendom en
Socialisme". Spreker geeft aan de historie
van het Sooialisme bespreekt de levens
geschiedenis van den Jood Karl Marse
(Das KapitalHistorisch materialisme, het
komen van den Heilstaat, predikeD van
den klassenstrijd, Meerwaarde Theorie).
Hiertegenover stelt spr. de chr. levens
beschouwing «Uit God en door God en tot
God z(jn alle ding* -i". In het debat wordt
het onderwerp „Christen-Socialist" be
sproken en het onhoudbare er van aange
toond. Een woord van grooten lof mag vr.
De Jonge voor dit geleverde opstel en de
prettige wijze van repliek niet worden ont
houden. Ps. 119 5 wordt gezongen, waar
op ds F. Staal de vergadering met dankge
bed sluit Ocs aller wensch is, dat Colijns
plaat den BondsriDg nog vaak moge ont
vangen binnen hare gastvrije poorten.
Kerknieuws.
Ned. Herv. Kerk.
Beroepen te Roosendaal (N.-Br.), H. K. S.
Pk Begemann te Ammerstol.
Aangenomen naar Lemele c. a. (toez.)
door J. G. W. Goedhard, cand. te 's-Gra-
venhage.
Bedankt voor Harderwijk door P. J. Ros-
cam Abbing te Elden.
Geref Kerken.
Beroepen te Rijneburg, J. v. d. Berg te
Ter Neuzen.