Binnenland. weder onder Gods zedewet werd gebracht. JB'erop antwoordt de schrift. Niet de Staat, maar de Sohrift is de bron dier reohten en plichten. In ons strafwetboek staat nergens gij zult niet stelen. To ah wordt diefstal ge straft. Het verbod wordt aangenomen als voortvloeiende uit die hoogere zedewet welke de maatschappelijke ordening be- heeraoht. Deze zedewet legt ons plichten op, allereerst jegens God, maar ook jegens ons zelf en niet minder jegens den mede- mensoh, de maatschappij. Het sociaal geroep in odzo dagen breekt met een groot deel dezer zedewet om den mensoh op te eieohen voor de gemeenschap. Hiertegen kiezen wij vierkant positie, maar ook even sterk tegen het individualisme, tegen het „laissez faire, laisz aller, le monde va de lui-mème van Gournay, tegen de leer van zelfzuoht en eigenbelang, der vrije concurrentie, waardoor verreweg de meosten afhankelijk werden van enkelen een stelsel waardoor de geheele maat schappij werd ontredderd, dat schoon in den laatsten tijd door de sociale beweging getemperd, haar tooh nog beheerscht. Het socialisme bestrijdt dit stelsel eveneens het wil de samenleving niet oplossen in atomen, maar besebouwen als een maat schappelijk lichaam. Het wil dat hetgeen het individu nu alleen voor zioh doet, ook bestemd wordt voor het geheel. Hierin schuilt een goede, werkelijk zedelijke ge dachte. Maar het miskent't zondevraagsluk. Sooiale wetgeving moet er zijn bescher mende wetten preventieve wetten doch niet „alles van den S'aat". Daarom weer staan wij evenzeer het gelijkheids principe der socialisten als het zelfzuchtig indivi dualisme van het oud-iiberalisme. De wortel van alle sooiale aoiie moet zijn een gevoel van gerechtigheid, hetwelk berust op we zenlijke persoonlijke vrijheid en vrije ont wikkeling der maatschappelijke kringen. Langzamerhand kan er verbetering kouten. De beschavingsgeschiedenis leert dat. Men zij voorzichtig, opdat het kwaad in den eenen vorm niet voor dat in den ande ren vorm plaats make het stelsel van doe dat of ga weg {contract) voor het stelsel van doe dat of ik straf je (arbeid als gevolg van iemands status) zooals de socialist verlangt. Men kan zelfs op een enkelen mensch ni6t aan, hoe zal men dan het ganech sociale samenstel aldus modelleeren 1 Het leidt tot dan meest stuitenden dwang, de „organisa tie", welke wie buiten haar staan als „on derkruipers" «bejegent'', bewijst dit. Neen 't is God die ieder zijn rjcht geeft Daarop steunt 't Pauselijk advies in zjin „Reruin Novarum". Rijken en minder rijken beiden staan schuldig aan vertreding van 't rechv Eorstgenoemden zijn vaak trotsch, liefde loos. Coupons knippen, dobbelen en, een lui leven is voor velen het ideaal. Dit werkt namenigeen snakt naar het oogenblik dat hij kan gaan rentenierenalsof de arbeid een oneer was En de arbeiders beschou wen maar al te veel alleen handenarbeid als den arbeidgeestesarbeid is hun niets. De aandacht moet ter bepaling van bet zedelijk karakter van bet maatschappelijk vraagstuk ook gevestigd blijven op self- help. Wat men zelf verwerft, heeft immers veel grooter zedelijke waarde. Weldadig heid is ook geen middel tot oplossing der sociale quaestie, al wordt zij door de heden- daagsche maatschappij geëischt -, maar zij moet zedelijke waarde hebben, uitgeoefend worden nit en door en voor het volk zelf Z'j moet zich, behalve de zorg voor weduwen en weezen, ook die van de bij den dag levende werklieden, slachtoffers van de oeoonomisohe desorganisatie aan trekken. Tooh is het sooiale vraagstuk er geen van barmhartigheid maar van recht Het is in strijd met uw rechtsgevoel dat menschen dis werken willen en kunnen, moeten bedelen of honger lijden, of gebrek lijden terwijl zij hard werken Dsa om is het beste den arbeider werk te versobatf-n waaraan hij voldoende verdientbet zal hem verheffen, dat moet ook het doel zijn. Ook tegen de uitesnrukking der gezinnen, het onttrekken der vrouw aan haar gezin moet getuigd, aan de verheffing der vrouw de aandaoht geschonken. Het bezwaar te gen dit laatste, dat dan de vrouw ook in de politiek komt is een dwaasheid. De wereldpolitiek werd maar al te vaak door de vrouw beheersobt. En wanneer de vrouw zioh inwerkt in de diDgen van 't algemeen belaag en zioh went aan logisch debat, lijdt het geen twijfel of mettertijd is er plaats voor de vrouw ook op politiek gebied. Emancipatie der vrouw behoeft niet te sohaden aan do verhoudingen in 't huwelijk. De middenstand. Het voortbestaan vau dezen stand is uit zedelijk oogpunt voor de maatschappij een levensquaestie. De nr'ddeostand is de springveer voor den vooruitgang. Hij vertegenwoordigt het initiatief. Door eeniste ervaring, door opvoeding en afrioh ting in een bepaalde riohting is hij geschikt om op to treden als leider der maatschap pelijke ondernemingen. De grootste fout der werklieden is dat zij hen die dezen arbeid tot leiding verrichten, beschouwen ais leeglo.ipeis. Wat zou er van boeren bedrijf, handel en industrie terechtkomen als de middenstand weg wa«, en de arbei ders met hun weinig doorzicht en geringe ervaring deze dingen ter hand moesten riemen De middenstand is de spil waarom de msa'sohappij draait. Waar dao ook het familieleven nog sterk ontwikkeld is, en het hui'gezin de kern der maatschappij vormt, is het een zedelijke eisch dat bij den waatsohappelijken strijd de midden stand h):jve en vers'erkt worde. Dj v-oizitier dankt spreker voor zijn schoone rede; een zeer moeilijk vraagstuk heeft hij behandeld, en veel studie heeft hij er aan ten kostejgelegd. Hij geeft ge legenheid tot debat. Ds. Prins heeit met veel genoegen Spr. gehoord. Hij vraagt waarom Enka niet is genoemd wij staan zeer sterk tegenover het sooialisme. Spr. wenseht te welen waarom ohriBten-sooialisten dwalen. Voorts wil hij weten of het waar is wat sommigen voor de voeten werpen, dat het verkeerd is voor de verplichte verzekeringswetten te zijn; of het verkeerd is naar een klein kapitaal te snakken om te kunnen rente- meren. Hij wensoht allen een klein kapi taal toe. Hij is het niet eens dat diaconieën hun hulp moeten uitstrekken tot de onwaar- digen, dat is al te veel gevergd. Mr. Van Andel zal zioh wel wachten een aanval te doen op deze wel gedocu menteerde rede. Hij vraagt of het onder werp dezer rede ook wordt, geaccepteerd door de massa der tegenstanders als Spr. beweert. Friesland getuigt er van (pim, 10 jaar geleden) dat de toestand daar ellen dig W8S, terwijl de volkspartij hard werkte. De toestand is verbeterd en da volkspartij verdwenen en de soo.-dem. partij niet toe genomen. De maatschappelijke kwestie is bij velen geen zedelijke, maar allicht een materieele kweetie. Mr. De Wilde zegtde verschillen ondar de juristen zijn spreekwoordelijk, maar hij is het totaal eens met rar. Dieiemau, en hij heeft genoten. Hij wil disoussieeren als een teeken van vriendsohap en sympathie met den spreker. Spr. vraagtwat bedoelt spreker Hij heeft vergeten te zeggen dat het maatschappelijk vraagstuk niet alleen is een zedelijk vraagstuk, maar ook een reohtskwestie. En hij meent dat dit had opgemerkt moeten worden. Inzake de „vrouwenkwestie" meent spreker dat men voorzichtig moet zijn. En wij moeten oppas sen datwij in die dingen niet voorgaan, maar we moeten in de achterhoede blijven. De vrouwenkwestie komt voort uit een ver keerd beginsel. Gatharina van Rusland is genoemd hij noemt daartegenover onze huisvrouwen, die o. m. (een stutgel zijn voor de opvoeding in de vreezedes Heeren. Hij was het hier oneens met mr. Dieleman. Eiadelyk meent mr De Wilde dat mr. Dieleman verkeerd deed niet te wijzen op prof. Holwerda en prof. Krabbe, mannen die opkwamen voor het godsdienstig be ginsel ie ons vaderland. Ds Broekstra vraagt of het onderwerp van dezen middag niet te eng is aangegeven. H(j zag dat liever genoemd: het maatschap pelijk vraagstuk is allereerst eu allermeest een zedelijk vraagstuk. Het aantal weder geborenen zal altijd een kleine schare zjjn en blijven. Spreker licht zijn bedoelen ver der toe. Haverhoek wenacht als werkman wat te zeggen. Spr. erkent dat da loonen tegen woordig hooger zijn,maar onze ouders let f- den ook in slaventoestaud. Het is de strijd der geesten heeft mr. D. gezegd, maar als de overheid als't grootkapitaal had toegege ven, zon de toestand beter zijn geweea'. Van chr. socialisten had spr ook meer willen liooren. De werkman moet beseffen, dat hij dozelfde reohten heeft, zei spreker. Juist, maar zijn rechten worden niet geëerbie digd; hij kon dikwijls geen recht krijgen. De keer Huizinga van Patrimonium heeft dat dikwijls aangetoond, 't Is als mr D. zei, de grooten moesten meeleven met den werkman. Antwoord van mr. Dieleman. De sprekers hebben het hem niet gemak kelijk gemaakt, schetst Spr. Hij sprak niet over Enka, omdat mr. v. Andel pzs ge leden in Middelburg in den breeds daar over sprak, waar velen tegenwoordig waren. Bovendien raakt deze zaak slechts heel eren zijn rede. Spr. gelooft dat sooial'seo ringder productiemiddelen het privaat be zit ophef.. Spr. ziet daar iets noodzakelijks in tot zedelijke verheffing van den persoon. Er is door hem gezegd dat hij een zedelijk reeht heeft kapitaal te verwerven. Verzeke- ringsdwang? Spr. gelooft niet dat die met zoovele woorden op het program der a.-r. partij staat, maar de noodzakelijkheid en drang der tijden eisoht wetten ais die van het ministerie-Kuypar. Men moet wel eens komen tot dwang om te komen in 't rechte spoorhet particulier initiatief moet echter behouden blijven. Snakken naar een klein kapitaal. Spre ker heeft geen bezwaar tegen het kapitaal, maar tegen het vroeg rentenieren. Tegen 't niets doen op jeugdigen leeftijd. Een onbe- zorgden ouden dag wensoht hij ook ieder een toe. Wat de diaconieën betreft, spreker bedoelt dat armenzorg niet allereerst moet vragen zijn ze het wel waard. Tegen dat begiusel protesteert spreker. Wij moeten oprapen ook die door eigen scbuld zijn overhoop geraakt. Natuurlijk bepalen dia- coniën zich eerst tot hunne eigene armen. Velen onzer tegenstanders stellen de ma terieele zaken op den vo rgrond, maar ook verscheidene oeconomen stellen toch ook 't zedeljjk belang in het licht. Zelfs de socia listen zien ook nog een zedelijken kant op hun manier. Spreker licht een en ander uitvoerig toe. Het maatschappelijk vraag stuk is ook een rechtsvraagstuk Natuurlijk, maar Spr. heeft ditmaal het zedelijk vraag stuk willen laten zien. Trouwens hij heeft het rechtsvraagstuk ookj niet geheel lateD liggen. Het vrouw enkiesrecht wil spreker ook niet zoo maar invoeren, maar hij be geeft zich op het pad waarop de antireyo', partjj staat als nog kortelings gebleken is Spr, licht toe boe onze a. r. vrouwen, ook de socialistische vrouw, zich inlaat met de po litieke beginselen en strijd.Waarom zouden we dan na zoo scrupuleus zijn?Die krachten mogen we niet braak laten liggen, die moe ten we tot ons nemen. Hij erkent zeker ook de groote huishoudelijke eigenschappen der vrouw, en zou daarvan niet gaarne iets af doen. Dat Spr. niet noomde prof Holwerda en Krabbe, wel hi; noemde ook niet prof. Allard Fierson, maar daarom erkent hij gaarne 't goede dat zij ons hebben gegeven. De titel van zijn rede, Spr. heeft slechts bedoeld te zeggen dat het maatschappelijk vraagstuk in hoofdzaak een zedelijk vraag stuk was. Eindelijk erkent spreker gaarne wat dhr. Haverhoek zeide, hetzelfde lag ook in tnr. Dieleman's redo besloten. Spreker verdui delijkt nog een en ander opdat men goed begrjjpe wat Spr. heeft gezegd. Met een krachtige peroratie eindigt Spj. {Langdurig applaus De voorzitter acht dat doze partijdag goed geslaagd is, dat hebben we voornamelijk te danken aan Spreker en debaters. Deze dag ia een vruchtbare. Juristen en theolo gen, ook een man uit het volk hebben ge sproken dat is een goed ding. Zoo leert men zijn heerlijke beginselen propageeren. De voorz. drukt eindelijk allen op het hart den tjjd tot 1909 goed te gebruiken, tot heil van ons vaderland, doch allereerst tot eere van Gods naam. Vermelden wij nog dat gisterenavond na afloop der vergadering het navolgende telegram is ontvangen. Aan de antirevolutionaire Partijdag te Goes betuig ik mijn warmen dank voor haar zoo hartelijk en vertrouwen uitdruk kend telegram. Het ie mijn bede dat het mij gegeven moge worden, de jaren des levens die mij nog resten in den dienst onzer partij te besteden en dat bij elke nieuwe partijdag in Zeeland blijken moge hoe onze partij er toeneemt in gezonde politieke kracht, uw schoone provincie en ons vaderland tot heil. KUYPER. Uit Apeldoorn meldt men 't plotseling overlijden van dhr mr J. G. van Deinse, oud-lid der Tweade Kamer. Van 1894 tot 1901 had hij zitting voor het district Hon- tenisse hij behoorde tot de liberale partij. In laatstgenoemd jaar werd hij vervangen door een katholiek lid, dhr Fruytier. Hij was vroeger notaris to Hulst en lil der Staten van Zeeland. Bij de familie in Den Haag is, naar de Avp. meldt, bericht ontvangen, dat de oud-gouverneur van Atjeh, generaal Van Daalen, met familie einde Mei naar Batavia zou vertrekken, om in Augustus naar Hol land te komen. Het bericht dat de Commissaris dar Koningin in Friesland, mr. heron Vau Hu lirxma thoe Sloten, voornemens zou ziju in den loop van dit jaar ontslag aan tc vragen, wordt door Het Vad. geheel onwaar ge noemd. Door het voorloopig comité voor de oprichting van een „Bond van anti-revolu tionaire Gemeenteraadsleden'' is de stioh- tiDgsvergaderiDg uitgeschreven tegen Woensdag 1 Juli te elf uur des voormiddags in het gebouw voor Kunsten en Weten schappen te Utrecht. Dr A. Kuy per zal de openingsrede houden De uitslag van de herstemming voor leden van het hoofdbestuur der Sociaal democratische Arbeiderspartij is, naar Het Volk meldt, dat de heer F. M. Wibiut ge kozen is met 1879 stemmen tegen 1391 o; dhr J. W. Sleef, en de heer W. P. G. Hels- dingen met 1653 stemmen tegen 1574 op dhr K. P. W. Besuijen. In het kiesdistrict Meppel is bjj her stemming tot lid der Provinciale Staten van Drente gekezen de heer G. v. Leusen (lib.) te Fredariksoord met 1995 stemmen. Op dhr H. Timmer (a.-rwaren 1409 stemme, uitgebracht. In de Dinsdag te Haarlem gehouden jaarvergadering der Ned. afdeeling van dr Evangelische Alliantie wsrd tot nieuw lid van het bestuur gekozen dr. A. J. Rooze- meijer, predikant te Sluis. Ds. J. H. L. Roozemeijer, oud-predikant te Middelburg, hield een rede over «De herleving van de Nederlandache Af ieeling dor Evangelische Alliantie, beschouwd als teeken destijds". En dr. J. K. Slotemaker de Bruine oud- predikant te Middelburg, over «De ge meenschap der heiligen". Het slotwoord werd gesproken door ds. A. G. H. v. Uoo- genhuijze, oud predikant te Ierseke. De wet op het Arbeidscontract zal waarschijnlijk pas 1 Aug. a.s. in werking treden. UIT DE PROVINCIE. De Heer A. v. d. Vegt heeft de benoe ming tot Administrateur van „Vrederust" aangenomen. Op 16 Juni zal te 'sHeer Hendriks kinderen een hulptelegraafkantoor voor het algemeen verkeer worden opengesteld. De diensturen zijn geregeld als volgto;> werkdagen 8.30 tot 12.30, tot 2.30, 5.30 tot 6.30 op Zon- en feestdagen 7.30 tot 8.30 voormiddags (Greeuwichtijd). De gemeenteraad van Zierikzee be noemde heden tot wethouder den heer mr. D. van der Vliet met 11 stemmeD, 1 blanc-. Hü nam de benoeming aan. Tot onderwijzeres aan school A. word, na drie stemmingen, benoemd mejuffrouw Fluijt te Sir JaDsland, met 7 stemmee. In den zangwedstrijd te Dordrecht is Maandag de derde pr'js voor gemengd koor behaald door de zangvereeniging Polyhymnia van Z erikzer. Middelburg. Bij het 2 bat. 3e rag alhier wordt op 12 Juni a.s. de sergc-ant-fourUr Visser bevorderd tot sergeant-majoor-admi- nistrateur, ter vervanging van den sergt.- maj.-adm. Haveikom, welke nietteNaar- den, doeh te Amersfoort zal worden be vorderd tot adjudant-onder* flioier kwar tiermeester. Op dienzelfden datum wordt de sergeant Ilsge van het 2a bat. 3s rog. iDf. alhier bevorderd tot sergt.-fourier bij dit bat., terwijl dan tevens de sergeant Oldenhof van het le bat. 3e reg. inf. te Bergon-op-Zoom wordt overgeplaatst bij het 2e bat. alhier in garnizoen. Hoedekenskerke. De afdeeling Hne- dekenskerke van het «Groene Kruis" «lelde tot oandidaten voor het Hoofdbestuur van de VereenigiDg het Groene Kruis in Zuid en Noord-Beveland de heeren J. Wellema i KrabbeDriijke, J. H. O. Dominious Krui- ningen, J. F. Cupery Ierseke, jhr. U. E. Lewe van Nijenstein Goes, L Kloosterman Heinkenszand, dr. Wessel Wolfaartsdijk, en J. Eraierins Hoedekenskerke. De heer ds. E. Kuijlrnan alhier werd benoemd tot afgevaardigde voor ds op 1 Juli te Goes fo houden algemeene vergadering. Goes. Bij de dames Rembges zjjn uit, huu tuin een aantal theerozen ontvreemd. Bekeurd wcrd'n 11-jarig meisje wegen» in het Oostplantgoen in een beplant plant soen te loopen. Baarland. Maandag hield da scbietver- eeniging „Willem Teil alhier schietwed strijd. Negen vereenigingen namen hier aan deel, n.l. „Nimrod" te 's-H. Abtskerke, „Nederland en Oranje" te Nieuwdorp, «Nooit terug" te's-Heer Hendrikekindertm, „Oranje Nassau" te 's-Graven pol der, „Pro Patria" te Nisse, «Nimrod" te Wolfaarts dijk, «Nimrod" te Heinkenszmd, „Pro Patria" te 's-Heer Arendskerke en „Willem Toll" te Baarland. Voor den borpswed- stryd waren uitgeloofd 5 medailles. No. 1 een verguld zilveren medv.ille van «Willem Teil" werd behaald door «Nimrod'ffe Hain- kenszand met 35 treffers no. 2 een verguld zilve.ren medaille van den E. A. heer A. Bruggeman, [burgemeester en eere-voorz. der vereeniging door «Willem Teil" met 27 treffers (hoogste serie 14 treffers); no. 3 een zilveren kruis van het bestuur van „Willem Teil" door«Nederland en Oranje"ie Nieuw- dorp met 27 treffers (hoogste serie 9 tref fers. No. 4. Een zilveren medaille van don E A. heer P. Bruggeman, burgemeester vau Oudelande en lid der vereenigiDg, door «Nimrod" te 's-Heer Abtskerke met 24 tref fers. No. 5. Een bronzen medaille va:, 't Hoofdbestuur van Volksweerbaarheid met 23 treffers. Voor de personeele wed strijd waren 13 prijzen uitgeloofd, die be haald werden als volgt: No, 1 I. Kooic te HeinkecszaDd 114 punten. No. 2 W. Koole te Heiokanszand 112 p. No. 3 J. Okker te Wolfaartsdijk 111 p. No. 4 0. Mullie le 's-Heer Arend skerke 109 p. (1 rozen). No. 5 M. de Vos te Heiokenszano 109 p. (3 rozen). No. 6 J. Moelker te 's-Gra venpolder 108 p. No. 7 J. M. Haunewijk te Heinkenszand 106 p. (4 x 11). No 8 Heijboer te Heinkenszand 106 p. (3xll) No. 9 Koistaüje te 's-Heer Abtskerke i 0« p. (4 rozen). No. 10 J. J. Hoogvliet te Baarland 105 p. (3 rozen). No. 11 Joh. Sohipper te 's-Heer Hendrikskinderen 10:' p. (2 rozen 5 X 11). No. 12 G. Kristillijn te Heinkenszand 105 p. (2 rozen en 5 X 11) No. 13 J. Karelse,'s Gravenpolder, 105 p (2 rozen en 4 x 11) Voor den wedstrijd op de vrije baan was uitgeloofd 60 pCt. vat, den inleg n.l. 12,10, 8, 6, 5 5, 4.4,3en3pO. Da: uitslag was sis volgtJ. Okker 36, A J. Bruggeman 35, 35, 34,34, J. Noteboom 35,35, 33, 30, I. Koole 35, 34, 33, 32, C. J Bos 35, 33, 32,32, A. de Blaeij 35. 32, 32, 32, J. Traas Bz. 35, 32, 31, 3i, J. J. Hoog vliet 35, 31, 31, J.Braam 35, 31J. C. Kiavi! 35. Onder dankbetuiging van dhr. burge meester voor de gegeven medailles, aan de vereenigingen voor de deelname en aar allen, die tot het welslag* n van dezen wed strijd hadden medegewerkt, reikte de voorzitter de prezen uit. 's Heerenhoek. Vrijdagavond en Za terdagmorgen waren de gez. v. Steene alhier de dupe van een dubbelganger van haar broeder BastiaaD, wonende te Blerib. Een vreemde koopman, die om zijn ken nelijken staat al ras ia het arrestanten- lokaal was opgeborgen, was na vrijlating om zijne aprekende gelijkenis wijsgemaakt rioh als Bastiaan van Sleene uit te geven, ja werden zelfs de zus'ers als familieleden door zijn logementhouder heel netjes ge inviteerd. Bij het onderhoud met zijne pseudozusters, wist ons heerschap zich danig goed te houden en sprak zelfs over intieme zaken de familie betreffende, waardoor hij niet alleen allen argwaan weg nam, maar zelt'3 op goeden voet met haar raakte en door éen barer werd «itgenoo digd te komen middagmalen. Toen hij even wel aan die uitnooding niet voldeed; begon men te twijfelen aan zijne identiteit,en werd in allerijl naar Ëleriks burgemeester geseind, waarop het antwoord volgde: „Bastiaan hier." Toen was de grap uit en koa hij zijn inoogoitotitel wel bij zijueoverige„negotie" leggen. Jammer genoeg, dat er nog altijd mensehen gevonden worden, die met zulke grappen hunne medementohen in verlegen heid brengen en op kosten jsgen. Maandag, 2e Pinksterdag, vergaderde de Bondsring „Zuid-Beveland" van J. V. op Geref. Grondslag te Colijnsplaat. Door de aangesloten Vereen, te Ierseke. was een boottocht georganiseerd. Door goede deelname slaagde deze, zooals trou wens de beele vergadering dien dag, uit stekend. Te Ierseke en Sas van Goes werden de ledfiu der verschillende vereenigingen op genomen en te kwart over tien kwamen wij te Colijnsplaat aan. Eu G'olijnspiaat ont ving ons uitstekend. De oonsumplie kloük als ren klok. De morgen vergadering werd door den voorzitter dhr. W. Btaamse van Goes, na 't zingen vau Ps. 19 1 met gebed geopend. Nadat hij Handelingen II1 21 heeft voorgelezen, spreekt hij een openings woord uit. Zijn onderwerp was Gewapend tot den strijd, een krachtig pleidooi voor enzen Bond, met hare schoone bondsidee. Spreker dringt aan op de doorvoering van die Bonds idee in het leven der ver eenigingen.Hij eindigde met de kernachtige woorden, die dr. A. Kuyper bij gelegen heid van zijn 70sten geboortedag, tot onze Jongelingschap richtte. De secielatis krijgt nu het woord om te doen hooren de notulen der vorige ver gadering en het jaarverslag uit te brengen. De penningmeester brtngt verslag ait van zijne thous-beviadingeu. Hij kan met een gred slot eindigen. Bij de teekening der presentielijst blij ken 7 vereenigingen vertegenwoordigd. Twee n.l. Biezelinge en Baarland zijn afwezig z. g. k. De contributie wordt ge- ind en door reglementswijziging een kle'ne informaliteit hersteld. Dhr. H. Bol van Ierseke levert ons hierop zijn onderwerp«Roeping en Taak aer J. V. op Ger. Gr" Spreker wijst op de geschiedenis van onzen Bond, op onzen grondslag (de belij denisschriften volgens geref. opvatting enz.) wijst vervolgens op ozize taak. Bijbelbe spreking aan de hand van de leiddraden, kerkgeschiedenis met Zcndingsgesohiede- nis. De Vaderlandsohe geschied en is, gezien vanuit het middelpunt van hare ontwikke ling, letterkunde, inrichting van ons staats bestuur. Door eenige vrienden wordt van de gele genheid tot debat gebruik gemaakt. Als plaats van volgende vergadering wordt Biezelinge vastgesteld. Met kerstdag vergaderen wij D. V. te Heinkenszand. Dhr. Oranje van Goes sloot daarop met dankzegging. De middagverg. wordt door den voorz. voor een talrijk publiek, na 't zingen van Ps. 68 -. 10, geopeud met gebed hij geeft dan het woord aan ds F. Staal van Colijospiaat. Z Eerw. levert een prachtig, keurig ge- stijleerd openiugswoord naar aanleiding van Zaoharia 9. Hij spreekt over geestdrift in 't algemeen en over de ware geestdrift, over bezieling en de ware bezieling. De ware bezieling wordt verkregen door Gods Heiligen Geest. Geleid door dien Heiligen Geest zuilen wij spreken en getuigen. Vervolgens krpgt het woord vriend J. de Smit van Colijnsplaat om aan te toonen «Waarom Gereformeerde Jongelingsver eenigingen P" Spreker stelt onze Bonds- idea tegenover die van het wereld Comité. Deze is te raim, te weinig oml(jmd zij laat te veel verschil in richting toe. Boveual doe de J.V. niet aan evangelisatie. Dit is niet haar taak. Ook geen vakonderwijs. Maar wel een degelijke toerusting tot den strijd, die ons in li«t leven wacht. Geen Gereformeerd vernisje, geen opzij schuiven van beginselen, geen christendom boven geloofsverdeeldheid. D Staal maakt ge bruik van de gelegenheid tot debat om te spreken over de kwestie der evangelisatie van jongelingen door jongelingen. Nu treedt voor oos op dhr. W. Smit van Nieuwdorp. Zijn onderwerp isDe Sou- vereiniteit vau het Huis van Oranje en hare beteekenis voor de Geref. Jongeling schap. De Smit g?eft ket en duideljjk de oorzaken aan van de populariteit der Oranjes. De Calvioii-ii: ene levensbeschou wing hebben Oranje tu ons volk groot sremaakt. Een drievoudig snoer dat niet licht wordt verbrokenGod-Oranje-Ne- derland. Bij het debat wordt door sommige vrien den gewezen op de Souvereiniteit, vooral op haar wezen. Door ongesteldheid van den volgenden referent leverde in diens plaats dhr. J. de Jonge van Goes een keurig, geestdriftig uitgesproken opstel over «Christendom en Socialisme". Spreker geeft aan de historie van het Sooialisme bespreekt de levens geschiedenis van den Jood Karl Marse (Das KapitalHistorisch materialisme, het komen van den Heilstaat, predikeD van den klassenstrijd, Meerwaarde Theorie). Hiertegenover stelt spr. de chr. levens beschouwing «Uit God en door God en tot God z(jn alle ding* -i". In het debat wordt het onderwerp „Christen-Socialist" be sproken en het onhoudbare er van aange toond. Een woord van grooten lof mag vr. De Jonge voor dit geleverde opstel en de prettige wijze van repliek niet worden ont houden. Ps. 119 5 wordt gezongen, waar op ds F. Staal de vergadering met dankge bed sluit Ocs aller wensch is, dat Colijns plaat den BondsriDg nog vaak moge ont vangen binnen hare gastvrije poorten. Kerknieuws. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Roosendaal (N.-Br.), H. K. S. Pk Begemann te Ammerstol. Aangenomen naar Lemele c. a. (toez.) door J. G. W. Goedhard, cand. te 's-Gra- venhage. Bedankt voor Harderwijk door P. J. Ros- cam Abbing te Elden. Geref Kerken. Beroepen te Rijneburg, J. v. d. Berg te Ter Neuzen.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1908 | | pagina 2