NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND No, 203. 1906 Donderdag 28 Mei, 22e Jaargang HISTORISCH CHRISTELIJK- VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed, S-. J, BE J0N6E-VERWEST. f. Po D'HUU, te Midd&lburg, te Goes PRIJS DER ADVERTENTIËN IJK. 6 rEITILLETOU mmrnm ®ra osrail Een pleitbezorger voor zijn volk. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS, Prijs per drie maanden franco p. p. 1,25, Enkele nummers0,02®. UITGAVE DER FIRMA vm van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer S cent'. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Kortgene 1 Juni. Wissekerke 2 en 3 Juni. Colijnsplaat, ook voor CaAs, 4 en 5 J uni, des voormiddags. 27 Mei 1908. In enkele onzer dagbladen kwam dezer dtgeu een advertentie veor, waarbij 10 onderwijzers van orthodoxe belijdenis voor Transvaal werden gevraagd. Op zoo grooten afstand van Zaid-Afrika levende en gedurig geslingerd tnsschen tegenstrijdige berichten, nu eens van wel en dan weder van wee, was de toekomst, althans de naaste toekomst van het onder wijs, als menige andere tak van algemeene dienst in Zuid-Afrika vrij twijfelachtig. Eet zachtste oordeel daarover te vellen was wel dit, dat de toestand" nog niet dia van een goed georganiseerde zooals wij die kennen vertoont. Naast de oproeping stond ook nu weder aan bekenden een onderhandsche waar schuwing om niet te komen. Een waar schuwing nog wel uitgaande van den secre taris der Ned. Verseniging te Pretoria Kan het zijn dat ook hier weder concur rentie in het spel is. De namen der ouderteekenaars zijn toch voldoende waarborg tegen lichtzinnig han delen of tegen misleiding. De positie van een onderwijzer is daar alzoo dat hij 20 kinderen onderwijzende be staan vinden kan, omdat de Staat 6 pond 's jaars subsideert. Dit vertrouwde bron wordt gemeld dat ieder jaar 200 onderwijzers noodig zijn, om eenigszins te kunnen voorzien in de drin gendste behoeften aan onderwijs. En de normaalscholen leveren 50 a 75 per jaar. Zonder hulp van buiten is alzoo aan de meest bescheidene behoefte niet te voldoen. Daartegenover staat een liaht te begrij pen minder aangenaam leven in een maat schappij in wording, gelijk in ongerechtig heid met alle andere, maar zich uitende ia ruwer vorm, zonder het vernis der be schaving. De onderwijzer is daar meer de pionier dan de heer, meer opperman dan bouwer. De gevolgen van een en ander bleven niet achterwege. De Joden werden in een kwaad daglicht gesteld, hunne bedoelingen verdaeht gemaakt en aan louter winstbejag toegeschreven. Fiolen van gramschap werden over hunne hoofden uitgegoten, in tal van pam fletten en spotschriften, waarin de geesel der satyre den laster vergiftiger en daar door meer aannemelijk zocht te maken. De politieke opinie keerde zieh tegen heD. Ook de Lord Proteotor werd Diet gespaard. Men sprak van zijn onbegrensde eigen heide, niet minder hoog gaf men op van zijn geldzucht, waardoor hij de kunst schatten der republiek zou willen ver- sohaoheren aan een handjevol Joden, die in hun buitensporigevereering,alles behalve aan bijbedoeling gespeend, hem o zoo gaarne als den verwachten Messias zouden willen erkennen. Ondanks dit alles ging Cromwell zijn gang, hij liet zieh Diet intimideeren. Een paar wekeD later versoheen Cromwell zelf in den Staatsraad en legde de vergadering een welbelijnd program van een zevental artikelen over, bevattende de wensohen en verlangens van Manasse ben Israël voor zijn volk. Door zijn toedoen en op zijn voorstel nam daarop dit hooge staatscollege 't besluit om aan Joden, die zulks zich waar dig betoonen, toe te staan zieh in Engeland te vestigen, aldaar handel te drijven als inwonende burgers, naardat de gelegenheid zieh daartoe zal voordoen. Genoemd besluit werd te zamen met al de stukken in handen Niet alleen de oproeping van christelijke onderwijzers voor Transvaal, maar ook de toestanden in eigen kringen vorderen dat het oog meer dan tot heden geopend zij voor de opleiding van onderwijzers. Die noodzakelijkheid kan blijken uit het feit dat in 1907 het aantal Christelijke scholen met 66 is vermeerderd en dat in datzelfde jaar 1907 een drietal Christelijke onderwijzers minder slaagden dan het vorige jaar 1906. Het vorige jaar 1905 gaf voor het per soneel aan onze scholen even ongunstig resultaat. Hoewel in dat jaar het aantal soholen met 50 vermeerderde, vermeer derde het personeel slechts met 36, Nog een jaar terug geeft nog ongunstiger oijfers. Toen kwamen er 32 christelijke scholen bij maar toen slaagden 39 onder wijzers minder dan in 1904. Het wordt dus meer dan tijd dat de opleidingskwestie voor de onderwijzers van alle kanten bekeken en deugdelijk aan gevat wordt. 'lis uitnemend dat ons land overdekt wordt met christelijke scholen maar onder wijzers aan die seholen is een eerste be hoefte, en onze jongelieden die met ernst en toewijding het christelijk beginsel om helzen vinden bij het onderwijs een eervolle werkkring en een maatschappelijk bestaan. Z >o nu en dan boort men wel eens tot wat gekbeid het socialisme komt als het tot de regeering geroepen wordt. Als een maal in toepassing gebracht moet worden wat verkondigd is dan beleeft men ver makelijke, maar ook schadelijke tijden. Is het niet de Fransche havenstad Havre waar het gras tussohen de steenen groeit, omdat tengevolge van hooge loonen daar geen schepen meer binnenkomen Hoorden we onlangs niet van een Ita- liaansoh stadje waar de broodbakkerijen van gemeentewege geexploiteerd werden en waar zooveel voor den werkman besteed werd dat gemeentebankroet niet uitblij ven kon Hoorden we niet van een Franseh stadje waar de kerkklokken waren omgegoten in een beeld van Zola, en dit beeld onthuld werd met de woorden: dit brons, passief gesteld van eene oommissie, die onverwijld van advies zou dienen. Deze bevond zich trouwens ten opzichte van deze zaak al in even moeilijk dilemma als de Staatsraad zelf. Eenerzijds had zij te rekenen met de sympathie van Cromwell voor de Joden en zou ze gaarne hem in dezen ter wille zijn anderzijds achtte zij zieh wel eeniger- mnte gebonden aan de volksopinie, welke zich alles behalve gunstig over de Joden- quaestie had uitgelaten. Blijkbaar deinsde zo, toen het er op aan kwam, voor de verantwoordelijkheid eener beslissing terug en oordeelde het in de gegeven omstandig heden bet meest rationeel,, om de oplossing van dit moeilijk vraagstuk op te dragen aan een voor dit doel saam te roepen conferentie, bestaande uit vertegenwoordigers van het geheele volk. De Staatsraad besloot dit gegeven advies op te volgen. Een drietal leden van dit oollege stelden, in overleg met Henry Lawrence, den Lord-president en vriend van Cromwell, de lijst samen, bevattende de namen van hen, die tot de conferentie zouden worden uitgenoodigd. Deze kwam samen den Aden December 1655 en hield hare zittingen te Whitehall, in het gebouw van den Staatsraad. Vandaar haar naam Whitehall-eonferentie. Uit alle invloedrijke Engelsehe kringen telde ze vertegenwoordigers. Behalve Cromwell, namen zitting de president van den staatsraad met een vijftal zijner mede leden, Walter Strickland, een der afge zanten naar Nederland voor toenadering tussohen Holland en Engeland, John Lam bert, een van Cromwells beroemdste officie ren, benevens William Sydenham, krijgs man en staatsman tevens. Voorts de rechts geleerden John Glynne,een der voornaamste woordvoerders in de Strafford-zaak, een medeplichtige van hen, die door de eeuwen heen, de dwaling verspreidden en de dui sternis deden heersobeD, zal dienen tot apotheose van hen die het licht heeft doen stralen en waarheid heeft doen zegevieren." Is 't niet vermakelijk Gelukkig dat ook hier de remedie uaast de de kwaal ligt. Zulke gekheden loopen in minder als geen tijd dood. „Een verderfelijke richting". Tegen 't opstel onzen lezers uit Het Friesch Daghlacl bekend inzake de richting (en den invloed) van 't Deutraal middelbaar onderwijs, naar aanleiding van door den schrijver waargenomen opsnijerij en licht zinnigheid van hoogere burgersehool-joDge- lui in een treiD, plaatst de heer EngeismaD, leeraar aan de Rijks Hoogere Burgerschool te Leeuwarden een woord van protest in genoemd blad, waaraan wij 't volgende (za kelijke) deel ontleenen Na gezegd te hebben dat Schrijver geen aanleiding zou hebben genomen in de sub jectieve conclusie „dat de levenstooa, het gansohe levensmiiieu ODder die jongelui on christelijk is", gaat hij voort Die aanleiding die noodzaak veeleer schuilt in de wijze, waarop de schrijver uit die ontmoeting stof put om de tegenwoordige H. B. S. af te breken en de loftrompet te steken over de Chr. H. B. S. der toekomst. Ik gun hem en zijne lezers gaarne het geluid van die loftrompet, maar heb getrild van veront waardiging, datiemand,die blijkbaar het heden daagsch middelbaar onderwijs beoordeelt naar geheel onjuiste en onvolledige gegevens, zoo'n toon durft aan te slaan. Dat zoo iemand durft te schrijven, dat ons hedendaagsch M, O. geen hooger ideaal aankweekt, dan 'n mooie betrek king, 'n gevulde brandkast, 'n lekker glas wijn en 'n aardige deern, bewijst van tweeën één öf hij weet niet wat hij schrijft, öf hij neemt het niet nauw met de waarheid. Hierover op deze plaats in breede polemiek te treden met dien schrijver,acht ik om velerlei re den ongewenscht en overbodig. Tegenover het geen hij als zijne meening verkondigt, wensch ik de mijne te stellen als van iemand, die sinds meer dan 25 jaren ons hedendaagsch M. O. van nabij kent als leerling en als leeraar. Ons heden daagsch M. O. kweekt aan zin voor waarheid, plichtsgevoel, eerbied voor de macht van het groote en het kleine in de schepping, zelfbe- man, die Cromwell er toe brengen wilde, om een koningskroon te dragen, alsmede William Steele. Uit de handelswereld waren tor vergade ring versohenen een negental invloedrijke mannen, onder wie de Lord-Mayor van Londen en zijn ambtsvoorganger, Sir Chris topher Pack, een der hoofdleiders van de Handelsbeweging, om van de aanwezige „aldermen" niet te spreken. Detheologisohe denkwereld was het meest vertegenwoor digd. Men vond er niet minder dan zestien godgeleerden, allen leiders van het Puri- teinsoh Engeland dier dagen. Onder hen noemen we dr. Cudworth, professor in het Hebreeuwsoh te Cambridge, een zeer ge leerd man, die het aan zijn dichterlijk genie te danken had, dat hij bij de restau ratie zijn ambt behield, Henry Jessey, be dreven in de rabbinale literatuur, 'n vriend van Manasse ben Isrel, die de Joden zaak zeer genegen was en daarvan de meest klinkende bewijzen gaf, door een collecte van 3609 gld. over te maken aan de ver drukte Jeruzalemsehe joden voorts dr. Goodwin president van het Magdalena se minarie te Oxford, die sinds een vijftiental jaren een voorname rol speelde in de staat kundige gebeurtenissen van Engeland, en eindelijk, niet te vergeten dr. John Owen, de meest beroemde godgeleerde uit den kring der Independenten, tevens onver saagd strijder voor de zaak der godsdien stige vrijheid, die o. a. prediker was bij den staatsraad en Cromwell's kapelaan iu Schot land en Ierland. De geheele conferentie bestond alzoo uit een kleine veertig leden, voor een grootdeel voorstanders van godsdienstige verdraag zaamheid en de overigen gewillige werktui gen van Cromwell. wustziin. Het doet dit onder 't aanbrengen van degelijke en nuttige kennis en grooteivleels door die kennis. Wie des ondanks de voor keur geeft aan ^Christelijk M. O.", ga zijn gang en ijvere voor de totstandkoming van dergelijke inrichtingen. Maar niets ter wereld geelt hem het recht, daarbij de werkelijke waarde van het hedendaagsch M. O. foutief voor te stellen. Deze methode veroordeelt zich zelve en zij heeft reeds aanleiding gegeven tot heel wat onzalig getwist in den strijd vóór en tegen de openbare school. Men mag aannemen, dat dit den schrijver van »Op den Uitkijk" even goed bekend is als on- deraeteekende. Maar getuigt het dan niet van verregaande onnadenkendheid of van boosaardig opzet, wanneer de schrijver die methode weer in toepassing brengt, waar hij strijdt voor het Christelijk Middelbaar Onderwijs Heeft de strijd tusschen bijzonder en openbaar onderwijs nu nog niet geleerd dat daar over en weer onheilig vuur gebruikt is Moet ons volksleven nogmaals vergiftigd worden met het onkruid van haat en. nijd Wie daartoe medewerkt en vooral als dit gebeurt op zoo onnadenkende of boosaardige wijze als meer genoemde schrijver begaat een misdaad jegens ons volk, is als een Saul onder de proleten, richt de wapenen tegen den waren Christus. Stiijd voor Christelijk Middelbaar Onderwijs zoo ge daar roeping voor gevoelt, maar laat daarbij 't hedendaagsch Middelbaar Onderwijs in zijne waarde. Dit laatste eerst te verlagen tot een karikatuur en het dan bestrijden mag niet het werk zijn van mannen van bezadigden leeftijd en allerminst van hen die »Qp den Uitkijk" staan. Da schrijver van bet aangevallen stuk antwoordt dat hij er niet veel op zeggen zal, dewijl hij en de opponent elkaar toch niet verstaan of overtuigen zullen. Maar Indien ik in een vergadering van leeraren ware opgetreden, zou de vorm van mijn rede anders geweest zijn, dan die van mijn »Uitkijk", maar in het wezen der zaak zou ik niet anders gesproken hebben. Het is nu eenmaal niet anders, dat het gros der jongelui die nu zoovele jaren lang de H. B. S. hebben afgeloo- pen, in het materialisme hun levensheil zoeken catechisatie of kerk zijn ontgroeid, de zooge naamde «wetenschap", niet de ware, die uit God is naloopen en Gods Woord den rug toekeeren, zooals nog onlangs een bekend Haagsch journalist het «onwetenschappelijk" noemde te ontkennen, dat wij, menschen, ons uit den aap geëvolutioneerd hebben en voor Twee vragen werden onmiddellijk op den voorgrond geplaatst. De eerste was „Is het al of niet in strijd met de wetten des lands om de Joden toe te laten f" Deze vraag werd reeds op de eerste samenkomst in ;ontkennenden zin beantwoord. En nu kwam de tweede aan de orde, welker be antwoording niet zoo vlug van stapel liep, de vraag n. 1. onder welke voorwaarden men in tiet van de zijde der Joden gedaan verzoek, in de verschillende adressen neer gelegd, zou kunnen treden. Uit de daarover ontstane discussie, drie dagen lang, bleek, hoezeer op dit punt de denkbeelden uiteen liepen. Blykbaar bad men de sympathie der geestelijkheid voor de smeekbeden der Joden overschat. Tenminste er rezen gods dienstige bezwaren te over. Men duchtte godslastering bij den openbaren eeredienst. De synagogen zouden kweek- en broed plaatsen worden van sectegeest, zoo niet van muiterij. Zelfs Moloch en zijn wreede offerdienst werden tot schrikbeeld gesteld. Aan de ingeleverde memorie van Dr. Tho mas Barlow, verbonden aan de universiteit van Oxford, den strengen Calvinist, ver maard om zijn bedrevenheid in 't oplossen van netelige godsdienstige strijdvragen was het te danken, dat er nog een kleine meerderheid overbleef voor toelating onder strenge beperkende bepalingen. Slechts een drietal leden pleitten voor slgeheele toelating der Joden. Cromwell achtte het daarom noodzakelijk, dit element te ver sterken en benoemde alsnog tot leden der conferentie behalve Hugh Peters, die bij den protector bekend stond als een vnrig pleitbezorger voor de toelating der Joden, Peter Sterry. Cromwell's lievelingskape laan alsmede den provoost van Eton, n-1. het heil hunner onsterfelijke ziel gansch onver schillig geworden zijn. Dat leeren nu eenmaal de feiten. Zelfs modernen hebben soms geklaagd over 't geen zij noemden de «eenzijdigheid" van dat onderwijs. Nu wijt ik dit niet in de eerste p'aats aan de leeraren. Zij zouden, geloof ik, wel vaak 'n anderen geest onder de jongelieden wenschen. Maar 't is het stelsel, de leerstof, de gansche inrichtinghet onderwijzen van de resultaten der wetenschap, losgemaakt van de kennis van Hem, die de Bron en Oorsprong van alle ware wijsheid is. Onder de stiohtingen die zieh &ls met bliksemsnelheid een plaats in het leven verzekerd zien, die sueoes hebben met andere woorden, behoort het Roode Kruis. Het Roode Kruis is een wereldsymbool geworden, omvattende geneeskundige hulp in den meest uitgebreiden zin. Het Roode Kruis is het vaandel geworden waarheen alle volken in lichaamlijken nood en lijden het oog richten. Het Roode Kruis dat 't eerst op Russiseh- Turksehe slagvelden zijn vaan ontplooide, is nu doorgedrorgeD tot het kleinste dorp en tot de eenvoudigste woning. Het Roode Kruis heeft in Groene en Witte kruisen kinderen verwekt. Is het wonder dat de vader van het Roode Kruis, de man in wiens brein de vruchtbare gedachte tot stichting opkwam herdacht werd nu hij zijn tachtigste ge boortedag vierde. Het was de Zwitsersohe geneesheer Henri Durand. In eene van Londen's buitenwijken is een tentoonstelling geopend van de producten der Fransche en Engelsehe nijverheid. Deze tentoonstelling neemt de plaats en den rang in der vroegere wereldtentoon stellingen die uit den tijd geraken. De nij verheid en de zucht tot tentoonstellen brei den zieh zoo ontzaggelijk uit dat de omvang te groot wordt. Nu twee natiën zieh bijeenvoegen met uitsluiting van de andere, is de omvang van deze Fran8eh-Engelsehe reeds grooterdan van menige wereldtentoonstelling. Wat zou het dan wel worden P Bulkeley. Deze maatregel werkte intus- schen weinig uit. De zaak, welke Cromwell met alle kracht voorstond, werd er veeleer door geschaad dan gebaat. Immers, ia plaats dat Hugh Peters, wiens Semietisme sinds zijn eerste optreden ten voordeele der joden aanmerkelijk was bekoeld, omdat zij hem afgeschilderd waren als verkapte Roomschen, de verdrukte natie ter wille was en de samensprekingen in de ge- wensohte bedding trachtte te leiden, bracht hij meer dan één grieve tegen de zonen Abrahams te berde, al3 n.l. dat zij meest op eigen voordeel uit waren, en ook, dat zij weinig of geen werk maakten van hun eigen geloof. Het was daarenboven een niet te mis kennen fout, dat op het eind het publiek in de vergaderzaal werd toegelaten. Een onstuimige menigte drong toen naar bin ten, sommigen zelfs met anti-semistische traktaten onder den arm. Men begon met luisteren, weldra volgde do eene inter ruptie de andere en men eindigde met zich gewoonweg in de debattan te mengen. De geheele discussie verliep in een auti-semis- tisehe demonstratie. Vooral de kooplieden deden zich in deze beweging gelden. Zij verklaarden zich allen zonder uitzondering eenparig tegen de toelating. De vestiging der Joden in de republiek moest nood zakelijk op haar stoffelijk en geestelijk verval uitloopen. Het ging niet aan, om vreemde indringers ten koste van eigen landgenooten te verrijken. Zoo sprak ook Sr. Christopher Pack, de oad-mayor van Londen, oen man van uitstekende reputatie in de Londensche handelskringen en een vurig aanhanger van Cromwell. Uitsluiten, uitsluiten, riep men van alle zijden. Wordt vervolgd,

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1908 | | pagina 1