SsTöor NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND hebben. No. 190. 1906. Woensdag 13 Mei. 22e Jaargang, eostand. echts CHRISTELIJK- HISTORISCH 'NISSEN, ENZ. P P P i koap necht id W Mr. P. J. y. BORTEL. Woensdag 1908 »9ann. n- i Inboedel te IS VERHULST. S, Vlasmarkt, nendraak"^ Verwen. H WOLF. Trekhond eeren in Merrie* VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. 1 IE JONGE-VERWEST, .te Goes F. P. D'HUIJ. te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENT1ËN Sluis. Uit de Tweede Kamer. 'jB VBO: «5 eehouders! en ongemalen e en ronde Maïs, prijzen, or Kippen, ver Vleeschmeel. varkens f3,00 derstroohoeden, van af 45 cent, n DoekeD, Spel- rmandjes van af udend Sajet en voor angeviele 202. oud 7 jaar, igge looper, bjj Lz., V rouwe- e kalf, zeer go uden of op de P. KLAASSE, p ch Vest, tw e n zwarte Rok. J, Middelburg. e Veeren* P.WOUTEES, n d e. ij L. mburg. Souburg, a m m e. oclit raagd bij M. e. rstond Kloetinge. e Meliskerke. n October Wz., Bigge- t October d SE, Segeers- est - Oom. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p. 1,25. Enkele nummers0,02®. UITGAVE DER FIRMA Eï' VAK van 1—5 regels 40 cent. iedere regel meer S cenv Familieberichten van 1 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. E3asESBSe5SSSS5^®^!!B?r ssaa» rawgww nrszarsaay. y h De opgaaf van den spoordienst komt in dit nommer voor op de ge bruikelijke plaats. Voor de stemming van eeü lid der Pro vinciale Staten steunt De Zeeuw dringend de candidatuur van 12 Mei 1008. Met ingenomenheid maken wij melding dat er thans in onze provinoie, in de ka zernes van Middelburg en Vlissingen, voor onze landszonen gelegenheid is om voor het eten even te bidden. In Middelburg is de maatregel door den garnizoenscom mandant zoodanig voorgeschreven, dat zij ook na 'teten gelegenheid hebben om te danken. In de kazerne te Vlissingen wij melden 't met genoegen waren ook voordat er van een order in dien geest sprake was al jongelui die geregeld voor 't eten en 's avonds voor 't ter ruste gaan hun gebed deden, en na 't eten en na't opstaan dankten; en zij werden hierbij in geen enkel opzioht bemoeilijkt. Nu 't een order van den batal jonscommandant is dat er telkens voor 'teten eenige oogenblikken stilte zal zijd, hebben zich al meerderen bij ben gevoegd. Dooh vooral juichen wij den maatregel toe, door den luitenant-kolGnel, chef van het 2e bataljon voorgeschreven. Deze dunkt ons praotisoh en paedago- gi8ch de beste. De jongelui afzonderen, zoodat de stilte, ook bij het danken, ver zekerd isen zij in de gelegenheid ge steld zijn, elkander te zoeken en, zoo noodig gemeenschappelijk, bij monde van een hunner 't gebed uit te spreken. Zoo worden degenen die tegen 't bidden zijn niet geërgerd zij behoeven niet te wach ten op hunne kameraden die eerst bidden, zij kunnen terstond „aan den bak". Zoo zijn derhalve beide partijen tevreden gesteld. Laten nu de sergeants van de week de ervaring mogen opdoen dat deze maatregel wordt gewaardeerd en dat 't gedrag der af gezonderden vóór en na 'teten, en onder 'teten, ja eigenlijk overal en altijd onbe- riapelijk isen niet alleen zij, maar alle kameraden moeten door ons voorbeeld, door onzen wandel gewonnen worden. Geen van onze biddende miliciens kome in de politiekamer. Zij mogen wel bedenken dat er nn dub bel op hen zal gelet worden en zjj zeiven hebben daarbij voor te gaanacht heb bende, eerst op zichzelven, maar ook op elkander. De wet is voor de kwaadwilligen. We mogen het en terecht betreuren dat met ieder jaar meer onze vrijheden in geperkt worden. Ben mensch in onze maatschappij kan zich omtrent niet meer roeren of hy stoot zich aan een of andere wetsbepaling, zegt men en het is waarheid. Alleen dit hebben we er bij te bedenken d»t de wet is als ons kleed. Beide moeten om der zonden wil gedragen worden. Dat de overheid als tuchtmeester op treedt hebben we onszelf te wijten. De zedelijke band is door de verslapping der zonde niet in staat, zonder hulp van de wet de maatschappelijke orde te handhaven en het egoïsme, dat schade aan den naaste brengt te beteugelen, en daarom moet de wet regelend tusechen beide komen. Wil men letten op de gebreken der wet, van welken aard ze ook zijn, voorzeker ze zijn zonder veel moeite te vinden. Maar hoe zou 't er uitzien bij haar gemit? Wat is de oorzaak harer gaboorte Onder het berioht Calvijnook door ons in ons vorig no. opgenomen, schrijft de Zeeuw sche Courant Het ligt, blijkens een gedane mededeeling dcor het Haagsche correspondentiebureau, in de bedoeling om meer dep Hervormer dan wel den godgeleerde te huldigen, waardoor ook niet-Calvinisten deel kunnen nemen aan deze hulde. Zoo is ook de theologische faculteit der Leidsche Hoogeschool door een lid in boven genoemde commissie vertegenwoordigd. Hier is dus de anti-these tusschen vrijzinnig en niet-vrijzinnig op godsdienstig gebied buiten werking gesteld. Juist gezien. Daarom zullen de Calvinisten aan deze beweging ook niet meedoen ook al zit er een calvinist van goede reputatie in het bestuur. De calvinisten eeren in Calvyn niet in de eerste plaats den veroveraar der gewetens vrijheid, waartoe naar der modernen opvat ting ook behoort de vrijheid van heelemaal niets meer te geloo^en, en nog minder den antipapist, want hij zelf verklaarde eens dat het wat fraais zou zijn Rome te bestrij ken, en Iegelijk te vergeten dat de libertij nen van Genève de ergste vijanden van God en zijn Waarheid zijn. Neen, datgene waar wij Calvijns gedach tenis voor zegeneD, is geen zaak die de ver eeuwiging door standbeeld of monument behoeft. Wij lezen liever zijn werken, en wij trachten, zij 't ook van verre, dien Reus op elk gebied te begrijpen en te volgen en onze kinderen te wijzen op dezen geloofs held die alle dingen verzinken zag bij het licht van Gods Majesteit. Dat is het beste monument dat wij hem kunnen stichten. De tiende jaargang van de crimineele statistiek (1905) is verschenen. Het zyn ernstige cijfers, die wij daarin vinden.Want hoewel de bewerker constateert, dat de al- gemeene criminaliteit geen reden tot zorg geeft, zorgverwekkend is het verschijnsel, dat de meer ernstige misdry ven sterk toe nemen. De bewerker mr J. R. B. de Roos zegt o. a. De volgendecijfers hebben betrekking op twee groepen waarvan de eene wordt gevormd door de veroordeelingen wegens moord, doodslag, met zwaar lichamelijk letsel of doodelijk gevolg, de andere door die wegens verkrachting, vlee- schelfjke gemeenschap met kinderen, feitelijke aanranding der eerbaarheid, ontuchtige hande lingen met bewusteloozen of kinderen en ontucht door ouders, voogden, onderwijzers, enz. Voor deze beide groepen van misdrijven waren de cijfers in de jaren 18961905 aldus Moord, enz. Verkrachting, enz. 1896 58 93 1897 74 lol 1898 70 86 1899 65 107 1900 75 116 1901 7i 115 1902 Si i3i 1903 98 107 1904 95 149 1905 116 152 In tien jaren is dus het cijfer van de ernstige misdrijven tegen den persoon en die tegen het leven verdubbeld, en dat van de misdrijven tegen de zeden gestegen met 2/3, terwijl de verhoudin gen per 1.000.000 inwoners, achtereenvolgens stegen van 11.85 tot 20.90 en van 19 tot 27.38. Zulke cjjfers geven te denken. Ileeds de vorige week hebben we gewe zen op de ongunstige berichten uit Atjeh die we af en toe plaatsen moesten. Herhaaldelijk openbaarde zich een toe nemend verzet van de zijde van het volk dat deze onhorbergzame streken bewoont, en dit toenemend verzet is dan ook oorzaak geweest det de GouverneurVan Daalen, die sints 1905 daar het bestuur voerde afgetre den is en in den 0 verste Swart een opvolger heeft verkregen. Atjeh blijft onder militair bestuur. Men weet dat de Gouverneur- Generaal Van Heutz die Atjeh op bloedige wijze tot onderwerping heeft gebraeht, ook daar Gouverneur was. De inzichten betreffende de wijze van onderwerping van de Atjehsche oproerlin gen van den Gouverneur- Generaal van Ned. Indië en van den Gouverneur van Atjeh liepen uiteen en zijn gevolgd door 't ontslag van laatstgenoemde. Van neutrale zijde bestaan op dit oogea- blik voor achterlijke kinderen of voor zwakzinnigen, zooals men ze noemt, twee scholen te Amsterdam, een te Rotterdam, een te 's Gravenbago, een te Arnhem en een te Utrecht. Ook te Middelburg, misschien in verband met Vlissingen is zoodanige inrichting thans ter bevoegde plaats ook ter sprake gebracht. Op ehristelijken grondslag, maar indien we goed ingelicht zijn, alleen, door het hooge schoolgeld toegankelijk voor gegoe den, bestaan inrichtingen te Ermelo, Arn hem, Zeist en Rotterdam. Of er ook op dit terrein niet een arbeidsveld ligt voor de christelijke school, meer bepaald in volk rijke gemeenten? De ruime subsidie door de regeering ver strekt (1000 voor een onderwijzer) maakt dit werk gemakkelijk. Wat moet het er in de vierde eeuw vóór Christus anders op de Noordzee uitgezien hebben dan thans. Toen kwam de Griekaohe ontdekkings reizigers voor 't eerst de Noordzee bevaren. Zij kenden de kustlanden van de Middel- landsohe zee, en vonden daar een zee vol bedrijvigheid, bevaren door tal van schepen, omzoomd door een krans van bloeiende handelssteden, omgeven door Staten die reeds op een eeuwenlang bestaan konden terugzien, en op het gebied vau kunst en wetenschap een hoog standpunt innamen. Hier een vastland, aan het einde der aarde gelegen, bewoond door enkele zwer vende stammen, zonder landbouw, zonder handel of nijverheid, zender beschaving, een streek die geen toekomst scheen te hebben. Sinds is de Noordzee een concur rent van de oude wereldzee geworden en is de Noordzee een niet minder aanzienlijk middelpunt van handel en scheepvaart, van welvaart en bedrijvigheid geworden als eens de Middellandsche zee was. Maar de beteekenis van die zee met hare kust is evenzeer toegenomen. Het is en blijft een oeoonomisoh strijdperk voor de natiën onderling en was reeds dikwijls getuige van zoo menigen heftigen scheepsstrijd. Meer en meer ontstond ook door gewij zigde omslandighedea de behoefte om rege len te stellen en wetten te maken die onderling rechten en plichten regelen. Eu het is daarom dat het dezer dagen zooveel besproken Noordzee-verdragisbekrachtigd. Toeh, het spreekt wel van zelf, als men een verdrag sluit behoort men de macht te hebben en te gebruiken ook om het te doen eerbiedigen. De bescherming en bewaking, het politie toezicht zal wel geen cent minder kosleD, en geen man minder eisohen als te voren. Praatisohe gevolgen, vooral niet van voor- deeligeo aard, kan zoodanige overeenkomst niet hebben en het is daarom dat sommigen in dit verdrag niet anders dan sobeurpapiar meenen te zien. Ten onreohte. Een zestigjarige regeering. Wie kent zoodanig feit in do geschiedenis? 2 December a.s. zal het 60 jaren zijn dat Keizer Frans Jozef de Keizerstroon draagt. En deze algemeen geachte grijsaard kan als vader Jacob ook zeggen vele en kwaad waren de dagen mijner jaren. Het huiselijk geluk was den Oostenrijk- schen Vorst niet gegeveD, maar zelfmoord en sluipmoord sloegen diepe wonden. In 1866 werd hij, toen zijn leger versla gen werd b(j Königgratz, uit den Duit- schen Bondsraad geworpen. Hij heeft nu 60 jaren den scepter ge voerd over Oostenryk-Hongarije. Twee volken met versohillende begrippen en verteerd door jalouzie. Ook aan deze Kroan hebben de doornen nooit ontbroken en wondden scherp. De Bijbel in 400 talen. W. G. Fitz-Gerald geeft in «Harpers Monthly Magazine" eenige belangwek kende mededeelingen over de Engeische,- en Amerikaansche Bijbelgenootschappen en over de groote moeilijkheden, waarmede zij bij hunne ook voor de bsschavings- en taalgeschiedenis zoo belangrijke Bijbel vertalingen te kampen hebben. Hoe buitengewoon groot zijn b.v. de be zwaren, die een zendeling op een der kleice eilanden van de nieuwe fiebriden, waar de taal nog in 't geheel niet ontwikkeld is, heeft te overwinnen. Dikwijls niet dan door overreding en belooning, kan hij van de inboorlingen te weten komen de weinige vokaien van hun dialekt. Zoo dringt hy langzaam, heel langzaam in de primitieve vormen van zoo een taal door een taal waarin niet verder kan wor den geteld dan tot vier en waarin woorden als stad, kleeding, graan, enz. nog ont breken. En dan reeds trachten deze kloeke mannen dit spaarzaam materiaal volledig te maken, om zoo een Bijbelvertaling tot stand te brengen. Dikwijls moeten dan woorden worden gemaakt, want voor de belangrijkste begrippen ontbreken vaak uitdrukkingenveeal worden dan maar Engelsehe woorden gebezigd. Iu het Nieuwe Testament bijv., dat het Bijbelgenootschap voor de Mosquito-India- nen aan de Atlantische kust van Nicaragua heeft laten overzetten, moesten woorden als „koniDg" „priester", „huwelijk" ia het Engelseh worden weergegeven, omdateene voorstelling van deze begrippen bij de Indi anen, in hun spreektaal niet voorkwam. Het woord „zonde" werd als „Sanra", wat eigenlijk beteekentschadelijk om te eten" overgezet. Een verblijf van lange jaren in zulk een land en ernstige onderzoekingen maken het mogelijk, door te dringen in de voorstellingsvormen van het volk en in de manieren waarop het zioh uitdrukt. Twin tig jaren lang heeft het geduurd eer debeide vertalers Henry Nott en John, Williams de taal der bewoner van Tahiti machtig waren en nog 20 jaar verliepen er, eer zij den Bij bel in die taal hadden overgebracht. Voor begrippen ais „eerlijkheid" of „geweten" moesten zij woordvormen trachten (e vin den. In de taal der Maori's wa.-en woorden sla „wet", „geloof" en „hoop" geheel en al onbekend. In Uganda heeft dr. Crawford vijf jaren noodig gehad om het woord „plaag" in het Ki-Mbundu-dialect te weten te Jkomen. Hy twijfelde resds, of hij wel ooit eoue vertaling van dit woord, dat hy toch zoo noodig had, zou kunnen vinden, toen op zekeren dag een alpenbeen jager hem zijn nood klaagde. „De ratten", zeide hij, „waren hem zulk 'n groote „Dibebu"". Zoo kon hij dus eindelyk het woord, waar naar hijzoo lang had uitgezien, noteeren. Verbazend moeilijk is dat zoeken van de zendelingen naar goede uitdrukkingen, die zjj voor hunne Bijbelvertaling noodig heb ben. Iu 't midden der wildernis van Cen traal-Australië stuurdeerdo Medhurst lan gen tyd over de vraag, of hy het woord „wierook" vertalen kon door kulingomn, d.wz. „een lekkere luoht„, en hij gebruikte eindelijk voor «goud„ de uitdrukking marda maralje, d. w. z. „roode steeD„. De Bijbel- eohe uitdrukking„het lam Gods„ is voor de Eskimo's vertaald als „het zeehondje Gods„. Aldus ontstaan er hoogst belangrijke en wetenschappelijke bewerkingen, zooals bijvoorbeeld de vertaling van den Bijbel in 't Chineeschen den taai-onderzoekers worden telkens weer nieuwe dialecten ont sloten. 't Ia byna overbodig te zeggen, dat eene eerste vertaling wemelt van verkeerde op vattingen en krioelt van fouten. Voor de revisies blijft dus zeer veel werk over. By e8n herdruk van den Lisu-Bybel voor do Loyalty-eilaaden werden b.v. 52.3:0 fouten verbeterd. De wonderlijkste ongerijmd heden komen dan ook soma voor. Zoo las men in den eersten druk vau het Mattbrti t- Evangelia voor de Miotaac-Indianen uit de wildernis van Nieuw-Schotland „De eene sneeuwschoen zal opstaan tegeD den ande ren sneeuwschoen", en deze fout was ont staan door éen enkele letterwant 't woord „Naookfakumiksyik" beteekent „sneeuw schoen", maar het woord „Naookf«kumik- syik" wil zeggen „volk". Een vertaler van een Bijbel voor de Chineezen liet bij ver gissing de menigte, bij den intocht van den Heere Jezus te. Jeruzalem, geen palmtakken, maar de takken van een gevaarlijke doorn struik op zijn weg strooien. De Bijbel in de Hannastaal noemt de vo gelen uit de Gelijkenis, die het zaad oppik ken dat op deu weg gestrooid wordt, nadrukkelijk in een zin, die hen aanduidde ais „vleeachetenö". Maar de verkeerde opvattingen die door foutieve overzettingen onistaao, zijn nog gering te noemen in vergelijking met de verkeerde voorstellingen, die door de falende verbeeldingskracht van de lezers ontstaan. Hoe kan de bewoner van een vlak koraal-eiland i» de zee zioh een gebergte voorstellen In Hindostan ver wekt bijvoorbeeld hot dooden van dieren, door het Bhoedisma zoo streng verboden, ergernis. Zoo zeidc 'n Bhoedistiseh priester over de Gelijkenis van den verloren zoon „Dat is een sehoone en leerrijke geschie denis, maaT hoe wordt zij ontsierd door de misdaad van den overigens zoo goeden vader, die bij den terugkeer van den zoon een zware zonde begaat, door een kalf te slachten". Vele wilde volken leeren hunne eigen taal door den vertaalden Bijbelzoo bij voorbeeld eenige volkeren uit West-China. In Peru is de zeer oude Bijbelvertaling de eenige bron voor de inschriften en instellin gen van de Inka's De bijbel is heden in 11 Polynesische en 38 versohillende dialecten van Nieuw-Guinea vertaald. In 't begin van de vorige eeuw waren 4 milloen exempla ren van den Bijbel in ODgeveer 50 talen verspreid. In de laatste vijftig jaren drukte het Bijbelgenootschap alleen in Engeland 8 milloen exemplaren van den Bijbel af, die in 378 verschillende talen waren overgezet. Sinds dien is de vertaalarbeid steeds voortgegaan. Tegenwoordig drukt het En gelsehe Bijbelgenootschap, met een in komen van 3 millioen gulden, 6 millioen exemplaren jaarlijks, in 400 talen, waarbij 60 verschillende soorten van drukschrift noodig zijn. 2000 Taai-onderzoekers zijn over de geheele wereld bezig, teksten ia de versohillende talen te verbeteren, en hunne verbeteringen en veranderingen wor den dan door ervaren pbilologen gecontro leerd. In het laatste jaar werden aldus door deze opperste Londensohe controleurs, Bijbels in 151 talen goedgekeurd. Afrika alleen was met 81 talen vertegenwoordigd. Het is opmerkelijk, dat het Engelsehe Bijbelgenootschap in de laatste jaren de Heilige Sehrift in 20 versohillende talen in Oostenrijk-Hongarije en in 50 talen in het Russische rijk heeft verspreid. Onder dikwijls groote gevaren en moeilijkheden worden de Bijbels over de gausehe wereld verspreid. 30u0 Pioniers zijn altijd onder weg in Alaska op hondensleden op buffel karren onder de koppensnellers in Borneo onder de Mongolen, iD de woestijn Cobi, op kameelenin de Andes op Lamawagens enz. Men weet hoe als regel de Bijbels worden verkocht, niet weggegeven maar dan ver kocht ver beneden den inkoopsprijs. Doch de betaling heeft niet altijd in geld plaats. Zs schikt zich naar de ruilmiddelen van het land zijn. En zoo verstaat men het, dat de Heilige sehrift, in haar geheel of in deelen, hier en daar wordt betaald met schelpen, vederen, ivoorkortom, met allerlei voort brengselen van liet land, waar Gods Woerd voor lutteleu prijs onder de mensohen wordt gebracht. De heer Schaper, die alle rijkswateren zonder eenige beperking voor den henge laar wilde openstellen en dezen wanseh met krscht en klem had verdedigd, zs>g Vrijdag zijn verwachting in rook opgaan, toen het bleek, dat slechts een elftal zijner mede- eden deze zienswijze deelde. Zijn men-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1908 | | pagina 1