NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND No. 182. 1908. Maandag 4 Mei. 22e Jaargang, CHRISTELIJK- HISTORISCH Verminderd kerkbezoek. Balteilandscii Oïerziehl. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed m JONGE-VERWEST, te D'HUIJ, ïe Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN urn 1EDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p.1,25. Enkeie nummers 0,025. UITGAVE DER FIRMA 1£H VAN van 1—5 regels 40 eent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regeï meer 10 cent. In dit no. van ons blad staat op bladzij 4 de nauwkeurig verbeterde opgaaf van den Spoor- ZOMER DIENST. Dat over 't algemeen genomen bet kerk bezoek in vele kriDgen aan het afnemen is, kaa bezwaarlijk worden tegengesproken. Het is eenvoudig een feit. De groote massa, treurig verschijnsel genoeg, heeft reeds lang met de kerk afgerekend. Duizenden en tienduizenden leven in de groote wereld steden voort, jagend naar geld, eer en genot, zonder een oogenblik opgehouden te worden in die drijfjacht door eene enkele gedachte aan het leven hier namaals. Laten we eten, drinken en vroolijk zijn, want morgen is het wellioht gedaan, ziedaar de grondtoon van hun weemoedig lied. En behalve die onverschilligen zijn en talloos velen, die, van meer ernstige natuur, reeds jaren achtereen de Paasohklokken hebben hooren luiden, zonder de minste begeerte om met de geloovigen op te gaan naar de kerk, ten einde daar de boodschap des heils te vernemen. Ouden en jongen, rijken en armen, ge leerden en ongeleeTden, zijn er te over, die, in betrekking tot het evangelie, het woord van Faust overnemen „Wij hooren de boodseh ap wel, maar ons ontbreekt het gelooven". En de redenen Aeh, ze zijn vele en velerlei. Dooh op die alle past het woord der schrift met onverbiddelijke strengheid, dat het vele vonden zijn, die ze gezocht hebben. Laten we enkele hunner motieven, waarom ze de kerk den rug toe keeren, hier noemen. Voor sommigen, waaronder er zijn, die als kind aan de hand van vader of moeder de kerk bezochten, dooh later het keTkgaan nalieten, is het toeven in de kerk een bron van ergernis naar hun zeggen. Ze ergeren zich reeds bij het zien van lieden, die zich op den Zondag een air geven van godsdienstig, alleszins gods dienstig te zijn, het kerkbezoek als een duren plicht rekenen, maar het in het dagelijkaoh leven niet zoo heel nauw nemen, den vrome uithaDgen uit winstbejag, alzoo bjjaldien het in hun kraam te pas komt en overigens h8t spreekwoord hul digen om de zeilen te hangen aaar den wind. En ze zouden staaltjes van derzulker handelwijze in de practijk des levens kun nen bijbrengen, waardoor ieder zou over tuigd worden, dat het gelijk aan hunne zijde is. Toch zijn we zoo vrij die meening te weerleggen. We ge sn volmondig toe, dat er in een kerk lieden gevonden, ja wellicht aangewe- feuilleton. treffend voorval. Een aanzienlijk gezelschap, had eens het geluk het volgend roerend tooneel te Glas gow waar het zich tot herstel van eenige bekomen schade aan hun rijtuig moest op houden, bij te wonen. Het gezelschap trad af in eene herberg, die vlak tegenover het gevangenhuis stond. Terwijl men voor het venster stond, kwam er iemand aanrijden, die wel niet rijk maar zeer net gekleed was. Hij droeg een blauwe reisjas, had kort af gesneden haar, en had een hoed op t hoofd met gouden lis. Voor dezelfde herberg, waarin zich het gezelschap bevond, stapte hij af. Aan den herbergier gaf bij zqn paard en nu ging hü regelreeht op een ouaen man af, die daar bezig was de nieuwe straat- steenen vast te stampen. Nadat hg den oude minzaam gegroet had,verzoen h\j aan den man zijn blok eens te mogen hebben,en nu ving hq aan de steenen insgelijks m te stampen.^ zware arbeid voor een ouden man», zeide hü, „hebt gij geen zoon, die dat werk van u kan overnem ffO ja, hooggeëerde heer antwoordde de zen zouden kunnen worden, die in dit op zicht eist vrij zouden uitgaan, koren zon der kaf is er nu eenmaal niet maar in dit geval zijn dergelijke personen in de kerk op de goede plaats. Daar toch wordt hun met nadruk verkondigd, dat ieder, die den naam van Jezus op de lippen neemt,alle verkeerd heid, alle zonde, in zich in de eerste plaats, dient te bestrijden en zich te verootmoedi gen heeft voor Hem, die te rein van oogen is, dat Hij het kwaad zou aanschouwen. En het is onmogelijk, zeggen wij met den ouden Heidelberger, dat zulk eene leer, gegrond in het wezen van den waren godsdienst, ooit zorgelooze of goddelooze mensehen zou ma ken. Oprechtheid is een der eisohen, die van eiken belijder der waarheid wordt gevraagd en waarop steeds met alle kraoht bij elke Evangelieverkondiging wordt aangedron gen. Wij zouden zulken personen als boven aangegeven, welke zich namelijk ergeren aan sommige hoorders, die zioh in het maat schappelijk leven niet naar behooren gedra gen tegenoyer hun medemenschen, we zou den denzulken wel willen vragen, of zij om die oorzaak ook elke vergadering of meeting mijden, waar ook allicht enkele lieden vaa dat afgekeurde slag tegenwoordig zijD f Of wel, of ze ook weigeren zouden zaken te doen met iemand, die, finano'ëel best, een moraliteit bezat van niet te best allooi Eu het zou de vraag zijn, bijaldien hun in geldelijke ongelegenheid, steun geboden werd door dezelfde personeD, wier hande lingen wellioht terecht door hen werden af gekeurd, zij zoo kieskeurig zouden zijn, om wegens dergelijke redenen dit aanbod van de hand te wijzen. Anderen, en wel de meer aestetisch aan- gelegden, [zeggen zioh te ergeren aan de on welluidendheid van dan zang, aan een orgel dat sinds lang ontstemd is, of wel aan den prediker, dien ze te aliendaagsob, te weinig beschaafd, of to arrogant vinden. Ouder zulke omstandigheden kunnen ze hunne aandacht niet bepalen bij de preek vol ver ouderde dogma's op zioh zelf reeds een ergernis uitgesproken in erbarmelijke taal, voorgedragen zonder eenige bezieling en niemand, zoo zeggen of denken ze, zal zioh behoeven te verwonderen, dat wij den tempel der natuur en 't gezang der vogelen verkiezen boven de duffe lucht van het kerkgebouw en de eentonige klankcD, om niet te spreken van den spreekwoordelijk geworden «son nasal" der vroegere puri teinen, van den prediker daar in de lucht. Zulke lieden vorderen de strengste eischen op aestetisch gebied, vinden alles, wat den dienst betreft beneden het middelmatige, missen in het kerkgebouw al het com fortable, van thuis en weten waarlijk niet, waarom zij zioh al die opoffering zouden moeten getroosten. Een enkele maal kaD er nog mee door, b.v. op Oudejaarsavond oude, //ik heb drie wakkere jongens, maar die zijn niet bij de hand". „Noem my niet hooggeëerde heer", riep de vreemde, „mij voegt het veelmeer uwe grauwe haren te eeren. W aar zijn dan de zoons, van wie gij spreekt De oude straatmaker antwoordde hierop, dat zqn oudste zoon officier en in Oost- Indië was en dat de jongste onlangs dienst genomen had bij zeker regiment,in de hoop ook zoo iets te znllen worden als zijn broeder. „Maar", vroeg de vreemdeling haastig, //hoe is het dan met den middelste van uwe zonen Bij dese vraag schoten den ouden man de tranen in de oogen en terwijl zijne stem trilde zeide hij soikkend //hij is borg voor mij gebleven de arme jocgeü, hij bad op zich genomen mijne schulden te betalen, en wijl bij zijne beloften niet heel vervullèn kon, heeft men hem in de gevangenis gezet, daar tngenover ons". De vreemdeling wendde zich snel met groote schreden naar de gevangenis, maar keerde even snel terug en zeide tot den oude: //heeft dan die ontaarde zoon, de officier, u nog geheel niets toegezonden om u den last des levens te verlichten". iiO, mijnheer", zoo viel hem de oude man of wellicht nog op Goeden Vrijdag, maar dan is het ook genoeg Zij zoeken de vol doening voor bnn geestesleven bij andere bronnen, naar hun eigen believen gekozen. Daar worden hun do gouden appelen toe gereikt op zilveren geheelde schalen, alles begeerig voor het oog en vinden zij Baai- hun voorgeven, den beker-, die lafenis biedt. Zou het eehter waar zijn Of zou op der gelijke besohouwing niet van toepassing kunnen zijn het beeld door een van oud- Isrels profeten gebruikt, toen hij de oor- deeleu Gods moest aankondigen, het beeld n.l. van den hongerige, die droomt, dat bij eet en van den dorstige, die droomt dat hij drinkt, maar bij het ontwaken zioh nog hongerig en mat gevoelt? Bij al hun ge waand genot ker.nen zij wellicht de ge moedsstemming van Byron, die te midden van alle weelde, zich zoo onvoldaan ge voelde, en zich niet een enkel uur van onverdeeld genot bon herinneren. Infusschen zijn de motieven, welke men aanvoert om 't kerkverzuim goed te praten van dien aard, dat zij in de meeste gevallen in de eens aangenomen houding doen vol harden en ook in dezen de gewoonte jam mer genoeg een tweede natuur wordt,onge- twijfeld tot groote schade vg&degenen, die zioh er aan overgeven. Over de meer ern stige argumenten door sommigen inge bracht om het kerkverzuim zoo mogelijk te verdedigen en goed te praten, spreken we ditmaal niet. Duitschland. Het kilometerboekje, een instelling die in Baden sedert 1895 door den minister van spoorwegen was ingevoerd, is heden verdwenen. Het laatste kilometerboekje ia ingenomen, en Baden, is dank zij het alles nivelleerende Pruisische spoorweg systeem, thans ook gezegend met 't nieuwe personentarief, met belasting en zonder re tourkaartjes, en met alle gevolgen daarvan. Het kilometerboekje was in Baden zeer geliefd. In de 12 jaren, van 1 Mei 1895 tot 1 Mei 1907 waren 3.7 millioen kilometer- boekjes uitgegeven, en wel 3.2 millioen voor de 3e klasse, 41.867 voor de 2de klasse en 11.616 voor de leklasse. Inde eerste maand na de invoering werden 72.000 boekjes verkocht; in het jaar 1904 waren een half millioen boekjes in omloop. Rijk en ai-m, hor g-en laaggeplaatst, boer en koopm&d, student en professor, Benedic tijnen uit Hoheczollern en Capueijners uit Beieren en den Elzas zag men reizen op de op de zoo gemakkelijke kilometerboekjes. In de 12 jaren van hun bestaan brachten de kilometerboekjes aan den Staat een op brengst van 73 millioen Mark. Een klein staaltje, hoe iedereen in het publiek zioh in de rede, ,/hij is niet ontaard, neen waar lijk, dat is bij niet. God zegene den goeden jongen! Hij heeft mij geld, veel meer geld gezonden dan ik noodig had, maar ik ben in het gebruik daarvan niet verstandig tewerk gegaan. Ik werd borg voor een heer, yan wien ik iets gehuurd had, en daardoor ver loor ik mijn geld, en alles wat ik bovendien nog in de wereld had". Op hetzelfde oogenblik stak een jong mensch het hoofd tot aan de schouders door de ijzeren traliën van het gevangenhuis en riep luide //Vader 1 Vader zoo hij nog leeft, dan is dat broeder Willem 1" «Ja, jariep de vreemdeling, terwijl hij den ouden man in zijne armen drukte, en een vloed van tranen uit zijne oogen stortte «ik ben uw zoon Willem Ik hen het". Nog eer de vader, die niet wist, wat hem bejegende, die teederheid be antwoorden kon, snelde, zonder om te zien, eene oude zindelijke vrouw de deur uit van eene armoedige wening, en riep «waar is mijn zoon waar is mijn lieve Willem De kapitein liet zoodra hij haar vernam zijn vader los en vloog haar in de armen. Het gezelschap, hetwelk van dit alles oog getuige waB, werd zeer getroffen door dit voorval. Vol gevoel trad een elk naar kantte tegen despoorwegkaarfjesbelasting: Kort voor de invoering van die belasting steeg 't aantal verkochte kilometerboebjes tot een millieen. Daar het kilometerboekje 'n jaar geldig was, wilde iedereen een kilo meterboekje hebben om ten minste nog één jaar vrij van belasting te bunnen reizen. Thans heeft Baden, zeer tegen den zin van het reizend publiek, eindelijk moeten toegeven aan den Pruisischen wensch. Bet kilometerboekje is uit't Badensche spoor wegverkeer verdwenen Engeland. Uit de rede van minister Asquith in de vergadering van de liberale partij, stippen wij aan.dat de premier verklaarde niet veel waarde te hechten aan de jongste ceder- lagen by de stembus. Met uitzondering van Mid Devon waren ze, naar zijn inzicht, alleen te wyten aan plaatselijke en per soonlijke oorzaken en en daarbij komt dat de verloren zetels twintig jaar lang hebben gegolden als bolwerken van deTory-partq. Het politiek leven in Engeland wordt, zeide hij verder, beheerscht door twee be ginselen in de eerste plaats dit, dat geen enkele overwinning finaal en geen enkele nederlaag onherstelbaar is en voorts door het principe, dat het geheim van de kracht van een party is haar activiteit. In verband met dit laatste punt waarschuwde hij zijn hoorders toch vooral niet te verslappen in de aanbeveling van het vrqhandelstelsel. De grootste fout van de liberalen zou zijn het gereedschap fe laten rusten. De voorstanders van bescherming planten en kweeken onophoudelijk, houden dus de liberalen hun tuin niet door gestadigwieden vrij, dan zouden zij tot hun schade ervaren nog voordat zij het onkruid overal hadden opgemerkt, dat het bereids de levens kracht van hun gewassen had aangetast. Nadat hij verklaard had dat de wijziging in het ministerie niet beteekent een wijzi ging van de staatkunde der regeeriug nooh van haar program, eindigde hij met zijn hoorders als het liberale ideaal voor te houden het streven om de levensvoorwaar den voor het Britsohe volk te verbeieren, aan alle klassen der bevoikÏDg te ver schaffen betere vooruitzichten en een betere kans. De redevoering werd daverend toege juicht. De nieuwe minister van handel en arbeid, Winston Churchill, is in de voetstappen van zijn voorganger getreden en tracht bemiddelend te werken in de dreigende uitsluiting van het scheepvaartbedrijf ava de Noordoostkust. Hij heeft aan een oonfe- rentie van vertegenwoordigers van partijen, die te Londen wordt gehouden bemidde lingsvoorstellen gedaan, waarover thans wordt beraadslaagd. buiten en nadat de kapitein met zijn ouders in het armoedige huisje was gegaan,waagde een van het gezelschap het om binnen fe treden. «Heer Kapitein", aeide deze, «ik verzoek om uwe vriendschap. Vijftig mijlen zou ik hebben willen reizeD, om dit treffend voorval te zien. Gij zult ons een groot genoegen doen, als gij hedenmiddag bij ons in het logement bomt eten". De kapitein betuigde zich gevoelig voor deze vriendelijke uitnoodiging. «Ik neem haar aan", zeide hij, «maar voordat ik mijn armen broeder verlost heb kan ik aan eten nooh drinken denken". Hij stelde nu zoo spoedig mogelijk zulk eene som gelds, als noodig was om de nog overgebleven schulden af te doen,in handen van den stadsrechter, en dese waagde het, om, zonder verder vormen in acht te nemen, den gevangene in vrijheid te stellen. Nu giog de gaheele familie naar het gezelschap, dat zich nog altoos in het logement bevond. Aan den disch gezeten vehaalde de kapitein, die Brown heette, zijne geschiedenis. In zijne jeugd had hü het linnenwevers handwerk geleerd, maar voor achttien jaren had hij zieh als losse knaap onder de soldaten der Oost-Indische compagnie laten opnemen. In den dienst De nederlaag van minister Winston Chur chill in Noordwestelijk Manchester is voor een deel te wijten aan de ijveraars voor vrouwenkiesrecht, die hun steun aan den liberalen oandidaat hebben onttrokken, om dat de liberale regeering weigert, het werk plan van het Lagerhuis nog zwaarder te be iasten door thans een kiesreehthervorming voor te stellen. De vurigsten onder hen eisehen zelfs de eer van de nederlaag voor zich op, en verklaren dat zij, hoewel over tuigd liberaal, «uit tactische overwegingen" tegen elkeu liberaleu oandidaat in het strijd perk zullen treden, zoolang de regeering haar gedragslijn niet wijzigt. De bekende voorstander van het vrou wenkiesrecht, de heer A. J. King, stelt deze houding aan de kaak, en verklaart vooraieh, dat hij zijn steun aan de zaak van het vrou wenkiesrecht zal onthouden, zoolangde suf- fragisten hun zaak verbinden aan de be- voorreehtingspolitiek der conservatieven, en een regeering blijven bestrijden, die ern stig streeft naar een vrijzinnig bestuur en naar sociale hervormingen. Prankrijk. Uit St. Etienne wordt geseind Aan de ingangen der mijnputten zijn uit- noodigingen door het fédérale mijnwerbers- oomifé aangeplakt, waarbij alle mijnwer kers zoowel als andere arbeiders en loon- trekkenden worden verzocht heden te staken. De directeuren der mijnen en groote fabrieken daarentegen besloten als gewoon lijk te laten werken. Een groot wapenmagazijn zal gesloten blijven. Alle mijnwerkers van St. Ettienne, Villars, de stokers en machinisten, de han- delsbedienden van beiderlei kunne, de metaalwerkers, allen beloofden aan den oproep gevolg te zullen geven. België. De heer Vandervelde bevind zioh dezer dagen te Londen, waar hij geïnterviewd werd door een redacteur. Hij verklaarde zioh niet te willen uit laten over het internationale belang van de Congo-quaestie, aangezien diteenbuiten gewoon teer onderwerp is. Hij wilde alleen zeggen, dat, waar Eugeland een bijzondere waarde keoht aan min of meertheorethisohe vragen, als b.v. de plicht der concessiona rissen, zijn partij integendeel het zwaarte punt der quaestie zoekt in het vraagstuk der dwangarbeid van de inboorlingen en zioh overtuigd houdt, dat alle moeilijkheden zullen verdwijnen, indien men die heeren diensten maar afschaft. Rusland. Het Zweedsche eskader met koning Gustaaf en prins Willem van Zweden aan boord is gisterenmiddag te Reval aange- werd de opmerkzaamheid van Lord Clive door hem getrokken. Deze, over zqn ge drag zeer tevreden, had hem van trap tot trap bevorderd, totdat hij eindelijk kapi tein was geworden. Op eerlijke wijze had hy in die jaren zeer veel geld verdiend. Meermalen had hq zijn vader gelden over gemaakt. Slecht eenmaal haddeoudeBrown 1000 gulden ontvangen. De anderen malen was het geld in verkeerde handen gekomen. Nu hij weder thuis was begon hij voor züne geheele familie uitnemende zorg te dragen. Aan zqn vader schonk hq zooveel, dat deze van nu voortaan onbezorgd kon leven. Met zqn broeder, die nu uit de gevangenis ontslagen was, begon hq een groote han delszaak. Zijne zuster die met een boer getrouwd was, maar wie het niet voor- deelig ging, Bchonk hq een ruime onder steuning, zoodat zq van zorgen bevrqd werd, en voor zün broeder, die nog in dienst was zorgde hq ook zoo goed als hq kon. Dit is een ware geschiedenis die ons een uitnemend voorbeeld geeft van liefde je gens ouders en broeders en zusters. -)°(-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1908 | | pagina 1