NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 166. 1906. Dinsdag 14 April. 22e jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. Godsdienst en Sociaal-democratie, 5. X DE JONGE-VERWEST. tê Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Uit de Tweede Kamer. GARNIZOENEN. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers0,02'. II (slot) Het is niet zoozeer de verwerping van den Chiistelijken Godsdienst, als wel de prediking van den socialistisohen gods dienst, welke de sociaal-democratie als ethisoh-religieuse versohij ning zoo gevaar lijk maakt. Wij kuunen dit aantoonen aan de hand van een boek je van den Duitsohen sociaal democraat Jozef Dietzgen, voor Nederland bewerkt door Jos. Loopuit, en getiteld Het Evangelie van de sooiaal democratie zes toespraken voor arbeiders.'.' In de eerste soeialistisohe «kanselrede": blz. 5, heet het De godsdienst, zeer iB het algemeen genomen, heeft ten doel, het bedrukte menschelijke hart te verlossen van den jammer vanhetaardscheleven. Zij heeft dit tot nog toe, slechts op een ideale, droomerige wijze vermogen te doen, door aan roeping van een onzichtbaren God en van een Rijk, dat slechts met dooden is bevolkt. Het Evangelie van den tegenwoordigen tijd (het socialisme) belooft oos jammerdal eindelijk op werkelijke, tastbare wijze te doen verlossen. >God", dat is het Goede, Schoone en Heilige, zal mensch wordenvan uit den Hemel naar de aarde komen, masr niet gelijk eenmaal op reli gieuze, wonderbaarlijke wijze, maar langs na tuurlijken en aardschen weg. Wij (sociaal-democraten) verlangen naar den Heiland, wij verlangen dat ons Evangelie (het socialisme) dat woord Gods, dat dit vleesch worde. Doch niet in een individu niet in een bepaalde persoon zal het zich veor ons moeten belichamen maar wij allen willen het volk, willen zonen Gods zijn. Deze aanhaling alleen is reeds genoeg om te mogen vaststellenDe godsdienst, die ons hier wordt verkondigd is niet de oude Christelijke godsdienst, overeenkom stig de H. Schrift, maar staat er vierkant tegenover. Het is godsdienst van eigen maaksel, waarvan niet de heilige God, maar de zondige, revolutionaire mensoh het middel punt is. Dat nieuwe soeialistisohe geloof heeft ook zijn geloofsworsteling in den klassen strijd zijn heilige dagen, waarop het herdenkt de gevallenen in den strijd tegen het wettig gezag; en zijn feesten. Ook zijn Paasch-, Kent- en Pinksterfeest. Natuurlijk hebben die Christelijke fees ten bij de heeren van de roode vaan een geheel ander karakter gekregendat Spreekt van zelf. Zij herdenken op die feestdagen niet de geestelijke schallen, die door de geboorte en de opstanding van Jezus Christus uit den doode en door de uitstorting des H. Geestes voor de Christenen aan het licht zijn gebracht. De Booiaal-demooratisohe arbeiderspartij denkt op bet Kerst- en Paasohfeest aan gansoh iets anders. Waaraan zij dan denkt, hebbeD wij reeds meer dan eens, bijv. in Het Volkhaar dagblad en hoofdorgaan tevens, kunnen beluisteren. Over het Kerstfeest sprekende heette het eens: *Ons «Vrede op aarde" kan niet anders dan een vernieuwde oorlogsverklaring zijn. Oorlog aan het kapitalisme, ook al is het omhangen met christelijk franje en bedekt met christelijk vernis. Geen vrede, geen welbehagen! Gemoed en hart gloeiende van heilige onte vredenheid over het vele meoschonwaardige in deze ellendige maatschappij, strijd tegen alles en allen, dat de menschheid veidrukt en de men5chelijkheid vertraptDat is ons Kerstlied En in het socialistisch Kerstnummer van Het Volk van 1903 werd onder het opschrift Ons licht geschreven over «de legende, dat wil zeggen over het sprookje van de ster uit het Oosten, over Herodes en den Kindermoord te Bethlehem. Het andere woorden wilde het blad zeggen dat het geheele Kerstverhaal niets meer dan een verdichtsel is, behoorende a tot het gebied der volksfantasie". Over het Paaschfeest wordt natuurlijk piet anders geoordeeld. Het is niet het 'heugelijk feit van de lichamelijke opstanding van Jezus Christus uit den dood, waardoor het leven en de on verderfelijkheid is aan het licht gebracht, o, neeD, daar hebben deze heeren reeds lang meê afgedaan. Dit feit is voor hen maar een legende, een sprookje, dat goed is voor de «dom- pige", achterblijvende «clericalen", die het gaat, hoe het gaat, steeds moeten worden bestreden. Hun Paaschfeest is een Congres. Eq van dat Congres is niet het Kruis van Qolgoiha het middelpunt, maar de roode vaan der proletariërs-revolutie. Ziehier, hoe wederom Het Volk, het 8ooiaal-demooratisch hoofd blad, dit in 1902 aan zijn partijgenooten duidelijk maakte: De Neder landsche sociaal-democratie viert ditmaal haar Paaschfeest in Groningen. Een Paaschfeest? Zeer zekerde opstand uit den dood, de wedergeboorte tot nieuw leven, die .uit de organisatie van het proletariaat tot den klassen strijd btijkt, is het Paaschfeest van onzen tijd. En wanneer zij, die door het nieuwe leven zijn aangegrepen, elkander ontmoeten, om hunne organisatie te versterken, hunne gemeen schappelijke actie vast te stellen, dan heerscht er een fees tstemming, dan is er wijding in hun gelederen. Ons Paaschfeest is het Congres, waar de wiekslag der Internationale ons omwaait waar boven ODze hoofden het roode vaan- d e 1 der proletariers-revolutie wap pert waar de geest onzer afgestorven helden van de daad en der gedachte, ons aanvuurt waar uit het bloote feit vaa ons samenzijn, uit de samenvloeiing onzer eenswillende hoop en gedachten, van zelfs reeds de geestdrift opvlamt. Wie de soaiaal-democraton op hun «Paasehfeeest" herdenken, wie hen daar aanvuurt, heeft mr. Troelstra zelf aan den vooravond van dat Groningsohe Congres gezegd. Dit zijn de neergesabelde helden van de Commune van Parijs in 1871, dit isLieb- kneoht, enz. Waarlijk, wij mogen wel uitroepen: droevig Paasohfeest, waar de plaats van den verrezenen, levenden Heiland door oproerlingen, door de Commune-mannen wordt ingeriomen. Wij mogen derhalve toestemmen dat ook de socialisten er een godsdienst op na houden, maar een eigen, zelf gemaakte godsdienst, waarvoor zij met fanatieke kracht strijden en ook weten te lijden. Die socialistische godsdienst is het geloof in den komenden heilstaat, dien zij hier op aarde wenschen te verwezenlijken, en die dan de hemel hier beneden zal wezen. Een godsdienst derhalve, waarbij men in het geheel niet bedenkt de dingen die bovenmaar uitsluitend die hier op aarde zijn, waarin volstrekt geen plaats voor het eeuwigemaar alleen voor het tijdelijke, het voorbijgaande is. Het spreekt venzelf, dat deze nieuwe godsdienst, gelijk uit de bovenstaande aanhalingen reeds bleek, met den Christe- lijken Godsdienst niet de minste aanraking heeft, maar in onverzoenlijken strijd ver keert. Daarom is het niet anders dan een vier kante leugeD, dat men geloovig, belijdend Christen kan wezen en tevens lid van de S D. A. P. Dat de) leiders dit zei ven ook wel woten of gevoelen, blijkt uit de boven van hen aangehaalde geschriften. Maar zegt gij misschien zoo schre ven zij in 1903 1 Zij kunnen nu van mee ning veranderd zijn. Maar dit is niet zoo. Nog dezer dagen sobreef de Duitsche sociaal-democraat Anton Menger in een boekje „Nieuwe Zedeleer", door den heer Vliegen vertaald, een en ander dat zelfs een vrijzinnig demecratisoh blad - Land en Volk, geredigeerd door vrijzinnig de- meoratiscbe Kamerleden, onder anderen mr. Marohant deed gewagen van ,/een gevaarlijk prul, waarvan vooral moet worden betreurd, dat het gedekt is door den wetensohappelijken naam van een UITQAVE DER FIRMA SN VAN van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cenr. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regeS meer 10 cent. professor". En van een //nieuwe zede- leer" (welke) de ergerlijkste kleppermans- fllosofie (:s) die men zich denken kan". Eu van het //godsdienst privaatzaak'' zegt dezelfde Land en Volk onder meer -. »Godsdienst is privaatzaak". Bedoelt men met deze uitspraak, dat de sociaal- democraten voor de toetreding tot de partij niet als eisch stellen, dat de candidaat met allen godsdienst heeft ge broken, dan is zij juist. Maar deze eisch geldt niet uit propagandis tische overweging alleen. Wie in het gevolg van Marx meetrekt, wie zijn economische leer van de ontwikkeling der Maatschappij langs den weg van den klassenstrijd tot de zijne maakt, hij is noodzakelijk tevens materialist. Hij ver klaart, met den schrijver der 'Nieuwe zedeleer", de zedelijke verschijnselen, die de ontwikkeling der maatschappij te zien geeft, langs materia listischen weg. Hij ziet de ontwikkeling niet mede door zedelijke krachten beheerscht. Daar ligt de klove tusschen de sociaal-demo cratie en het christendom. Godsdienst is pri vaatzaak goedmaar ook de sociaal-demo cratie, Marxistisch als zij is, is privaatzaak, dat wil zeggen, zij beheerscht ook het zedelijk denken. Wie het Marxisme verwerpt, verwerpt de sociaal-democratie. Hij kan communist zijn, sociaal-democraat is hij niet. En wie den tem pel van Marx binnengaat, legt het vrachtje godsdienst, dat hij bij zich dragen mocht, aan den ingang neer. Precies dus wat van christelijke zijde altijd is beweerd. En door dienzelfden soc -dem. schrijver Anton Menger in een ander geschrift van zijn hand, getiteld Volkspolitiek, waarin hij zoo beslist mogelijk een openlijken aanval op den godsdienst afkeurt, want zegt hij de Kerk is nog machtig en het volk... wil dat ten slotte niet. Langs „Kombinirten Umgehungsma- tövern", dat wil zeggen met allerlei sluip- iniddelen kan men toch wel hetzelfde doel bereiken. Men mag hier spreken van «listige om leidingen", waartegen wij de arbeiders, de jeugdigen onder hen vooral ten ernstigste waarschuwen. De ware godsdienst heeft met den gods dienst der sociaal-democratie, en derhalve met de sociaal-democratie zelve geen ge meenschap. Hier is een scheidingslijn die zich niet laat wegdoezelen, een klove, welke niet is te overbruggen. 13 Tpdï"L908~ Van geachte zijde maakt men er ons attent op dat ook de chr. bewaarschool te Middelburg een gemeente-subsidie geniet, en wel van f 500. Tafelgebed in de kazerne. Dr. Wagenaar vraagt in de Kerkbode of er in Bergen op Zoom, Vlissingen of Mid delburg geen afdeeling is van de Chr. OnderofScierenvereeniging die zulk een bemoedigend succes had Wij kunnen hierop niet antwoorden doch wij weten wel dat in de artillerie- kazerne te Bergen op Zoom de order is voorgelezen dat er eenige minuten stilte voor en na 't eten moet zijn dat die order stipt wordt opgevolgdcn dat zij die van deze stilte gebruik maken medewerking genieten van hunne superieuren. Geschiedt de aanvraag ook aan de garni zoenscommandanten elders, dan komt ook deze zaak wel op streek. Maar zij is te ernstig om ze malkaar toe te gooien, met een „toe vraag jij 't maar". Wij moeten ten allen tijde wakende blij ven tegen den geest der neutraliteit. Wanneer twee hetzelfde doen is't niet hetzelfde, is de gulden spreuk, laatst nog door ds. Prins, van St. Maartensdijk, in ons blad in herinnering gebracht. Tegen die neutraliteit is door ons chris tenvolk nu al een halve eeuw lang in ons vaderland daadwerkelijk geopponeerd. Tegen die neutraliteit heeft 't, ook door zijn offeren voor de Zending, en 't steunen eener christelijke koloniale staatkunde, ook in 't belang van Indië, zijn waarschuwende Btem verheven. De conservatieve geest van doodzwijgen moge daar al een weinig verdropgen zjjn de liberale geest der neutrale school ter veredeling ook van den Mohamedaanschen geest, is nog gevaarlijksr. v Dat is 't gevaar dat ook onze broederen in Transvaal begint te bedreigen. Volgens den Liberaal is overal, zoo in ons land als in onze bezittingen, en ook in 't land onzer stamverwanten van Zuid- Afrika, het Evangelie een verloren stand punt dat hjj achter zich laat. Jarenlang heeft onze energieke landge noot de heer Emans, door dr. Mansvelt ge steund, geijverd voor christelijk onderwijs in Transvaal, en met grooten zegen. Doch nu bereikte ons dezer dagen uit de Liberale pers de tijding dat een clubje „neutralen" te Pretoria tegen dien invloed van het christelijk onderwijs begint op te torueD, en den arbeid voor ons christelijk beginsel bemoeilijkt. Daartoe moeten mannen als Etnous en Mansvelt worden verdacht gemaaktmoe ten zij van allerlei lagere bedoelingen worden beschuldigd. Laat ons daartegen met al wat in ons is opkomen. Emous en Mansvelt verdienen ter wille van hun edel pogen onze onverdeelde sym pathie. Zjj mogen nog lange aan de spitse staan in den strijd voor de positief christe lijke beginselen. Eet Evangelie van 't Kruis van Christus is voor ons, als voor hen, de eigenlijke hef boom der beschaving in Zuid-Afrika Steunen wy hen door onze christen jorge mannen op te roepen, om daarheen te gaan, en de vrije chr. schoei daar te gaan helpen bouwen en 't opkomend geslacht onzer trouwe Boeren te helpen vrjj houden van dien onnoemelijk boozen geest van het Neutralisme. Ook in Zuid-Afrika ligt de toekomst der natie in de Christelijke School Vrijdag werden een zestal kleine ont werpen aangenomen. Daarna kwam a' weer de visscherijwet en allereerst de vergun ningen. Hst desbetreffend artikel was in den loop der debatten door den Minister gewijzigd, waardoor echter de redactie er niet mooier op geworden was. Daarop maakten dan ook enkele heeren aanmer king. Vooral omdat er in alinea 3 ter ver duidelijking woorden tusschen haakjes waren geplaatst. Die haakjes moesten vol gens de heeren Tydeman, De Gaer en Re- gout eenvoudig weg. Dhr. De Gaer doet daartoe een poging, die gelakte Nu komt het vissehen mot «kuilnetten" ter sprake. Totaal te verbieden in de Zuiderzee dit vissehen met kuilnetten, ziedaar de leuze van dhr. Duymaer van Twist. Met dhr. Hugenholtz beeft hjj bij amendement een nieuw artikel willen inlassohen om die kuilnettenvisschsrij (kuilnetten tusschen twee vaartuigon, achter of ter zijde van een vaartuig aangebracht) op te doeken. De quaestie was voor ,den afgevaardigde van Steenwjjk zió belangrjjb, dat hjj ze niet bjj algemeenon bestuursmaatregel, maar bjj afzonderljjk wetsartikel wilde geregeld zien. Het is reeds een oude geschiedenis, van jaren her wordt reeds geklaagd, dat de Zuiderzee els het wars leeggeroofd werd door hst gebruik van die netten. Het vis sehen daarmede werd dan ook bjj de wet verboden. Acht jaren later werd het verbod weer opgeheven. Ten mirste het vissehen met den wonderkuil en kwakt uil. Doch nu is c-r ook een vissehen met den dwarsbuil, even verderfelijk, dat echter nooit verbo den is. Nu deden de heeren Duymaer van Twist en ook Reyne, afgevaardigden van Steenwjjk en Kampen,van belanghebbende districten alzoo, al het mogelijke, om de Kamer vóór het verbod der kuilnetten te stemmen. Zjj ga'en hoog op van de vsr- woestiDg, welke door het gebruik dier net ten onder de viach in de Zuiderzee wordt aangericht. De visscherij gaat in schier alle plaatsen langs de Zuiderzeekust achteruit. Tn Bunschoten b. v. is het al bijzonder treu rig gesteld volgens dhr. Boym»ar v. Twist. Als de kuilnetten bljjven,"wordt dit nog erger, want dat komt neer op uitsterving der Zuiderzeevisscherjj. Verder trachtte do afgevaardigde van Steenwjjk aan tetooner, dat het rapport van dr. Redeke omtrent deze zaak, hoe verdienstelijk ook, niet van eenzijdigheid is vrij te pleiten, en wel, om dat genoemde rapporteur te weinig contact heeft gehad met de mannen der pvactjik, de vissehers van beroep. De beer Eerf,Hoorn's afgevaardigde, kwam tegen de beschou wing van den afgevaardigde van Steenwjjk op. Hij betwist 't verband door dhr. Van Twist gelegd tusschen den achteruitgang van de visscher jj en het gebruik van den kuil en spreekt zelfs de profetie uit, dat 1908 een haring jaar bij uitnemendheid zal worden. De heer Ferf is daarenboven zoo vrjj te zeggen, dat het araendement-v. Twist de belichaming is van de hoogst overdreven en opgezweepte actie tegen het builnot, dat volgens den afgevaardigde van Hoorn, die zjjn bewering met de noodige cijfers tracht te staven, geen meerdere schade veroor zaakt dan andere netteD. Verbiedt men het vissehen met de buil, daa ook het vissehen met andere netten. Van daar dat hij het voorgestelde amendement met kracht be streed, alsmede een subamendement van den afgevaardigde van Kampen, om de ver bodsbepaling door dhr. v. Twist bedoeld, eerst een tweatal jaren na het in werking treden der visscherijwet te doen ingaan. Later zullen de discussies over de quaestie worden voortgezet. Op een vraag van dhr Van Kol 't was Vrijdag, dus vragendag ten opzichte der behandeling van Toe ankoe Mahomet Daoet, hoofd van het ge slacht der voormalige sultans van Atjeh, antwoordt minister Heemskerk in den breede,welb antwoord hierop n eerkomt.dat daze niet verbannen is, wjjl die straf voor inlanders niet bestaat. Alle geldende voor schriften zjjn tegen hem in achtgenomen, zoodat or geen reden van klaoht is. Ook vroeg dbr De Beaufort of er door de regee ring stappen zjjn gedaan in het belang van het behoud der N.zjjds kapel te Amsterdam en zoo niet of dan da regeering rIs nog voornemens is zulke stappen te doen. Min. Heemskerk deelde o. m. te dien opzichte mede. dat een ingekomen subsidieaanvrage van het Koninklijk Oudheidkundig Genoot schap te Amsterdam teneinde 'n vernieuwd onderzoek naar den toestand van die kapel in te stellen,door de regeering ernstig over wogen wordt. x* De sergeants fourier Ridder van de 3e comp. 3e bat. is op verzoek aangesteld tot sergeant bjj de 2e comp. 3e bet de ser geant de Jonge van het 4e bat. tot ser- geant-fourier bij de 3e oomp. 3e bat.de sergeant titulair Saoié ven het 2e bat. tot sergeant bij het 4e bat. en de korpcraal- fourier Blok van de 2e oomp le bat. tot sergeant bij de le oomp. le bat. {Bergsche Crt.) Wanneer ve»jaardagen van leden van het Koninklijk Huis op Zondag vallen, wordt den eeistvolgenden werkdag parade gehouden, tenzij H. M. de Koningin mocht bevelen, dat deze tooh op Zondag zal plaats hsbben. Nu vait dit jaar de verjaardag van Z K H. Prins Hendrik op Paasch- Zondag. Ter gelegenheid van het Paaieh- feest kan echter het gros der militaiien reeds des Donderdags te voren, daags voor Goeden Vrijdag, met verlof gaan, om <-p Dinsdag of Woensdag daarna terug te bee- ren. Daardoor zullen de garnizoenen in die verlofdagen voor een groot deel zonder militairen zijn, en zal er dus dit jaar van wapenschouwing niet veel komen. Het ligt in het voornemen van den minister van oorlog dit jaar door de derde divisie groote manoeuvres te doen houden in Noord-Brabant, onder leiding van den generaal-majoor A. J. Vetter, commf. vsn genoemde divisie.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1908 | | pagina 1