NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND No, 145. 1916. Vrijdag 20 Maart 22e iaargarg. CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed: S, J, DE JQNG&VERWEST, te Goes F. P. D HUU ie, Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Zij, die zich met 1 Aprii op ons blad abonneeren, ontvangen het tot dien datum gratis. Onze Jongens in Militairen O'enst. Mr. P. RINK. TWEEDE KA ME li. Schutsluizen voor het kanaal door Zuid Beveiand. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25, Enkele nummers 0,02'. UITGAVE DER FIRMA èh vtó van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 een.-. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regeï meer lü cent. Onze grootste vlootvoogden namen Gods Woord tot richt snoer voor hun leven, en be schouwden vroomheid als eerste deugd. De Koningin te Den Helder. Ds. BoekenoogeD, die in Het Friesch Dagblad onder bovenstaand opschrift een woord tot onze jeugdige broeders-mili- oiens richt, welk opstel wij met eenige wijziging overnemen, geeft hierin 't woord aan een breede rij van getuigen goede(n)- raadgevers, waaronder ook soldaten en oud-soldaten, naar wie onze jongens wèi zullen doen te luisteren. Vooral onthouden zij wat ds. Donner sohrjjft Als gij in de kazerne komt, dadelijk als Chr. jongeling optreden. Wie uitstelt is reeds half verloren. De Ohrisfen-Militair (aldus de Voorzitter van de le Kamer, tevens Voorzitter van den Ned. Mii. Bond) weet, dat in het Evangelie (Lukas 7 8) een sohets van militaire ge hoorzaamheid, zoowel van meerderen als van minderen wordt vermeld, die door den Heiland geenszins met spot of geringschat ting werd aangehoord, maar waaraan Hij veeleer een kroon der eere schonk, die den heiden boven Israël stelde. En wat zei Generaal,van Marle Jonge lingen 1 wilt ge gelukkig zijn? Wilt ge uwen levensweg veilig bewandelen Leett dan in gemeenschap met God. Maakt Hem tot uw Vertrouweling. Wat ge aan uw ouders,aan uw besten vriend niet zoudt kun nen, niet zoudt durven mededeeleD, ver trouwt dat aan God toe. Hij verstaat U. Hij kan U raad geven. Hij kan U leiden en Hij zal het ook doen. Hij hoort het gebed, weest getrouw en oprecht; en verbergt niets voor Hem, Wiens oogen vuurvlammen zijn. Dit nu werd gezegd met het oog op ONZE JONGENS IN MILITAIREN DIENST - ten wier behoeve in 't jaar 1874 onder Generaal VonWrangelaufLindenberg werd opgericht de Bond, die ten doel had alle bestaande Militaire Vereenigingen saam te binden en te ondersteunen en zoo mogelijk in elke garnizoensplaats een Militair Tehuis te stichten. Thans tellen we, zoo sohrijft de Voorzitter der Nat. Chr. Off. Vereen. Schoch, niet alleen 35 grootere of kleinere Tehuizen in ons Vaderland, maar werd ook de beweging naar onze Koloniën overgeplant. Welk een bron van zegen is er van al deze inrichtingen uitgegaan Want jaar op jaar wéér aan doen onze Christen Jongelingen hun intrede in het leger." Zoo'n heel èndar lerenWie kan zich dat indenken P roept Kapitein Duymaer van Twist. Hij, die de uniform draagt, kan alleen gevoelen, wat in het hart van den Jongeling moet omgaan, die zooeven van deouderlijke woning heeft afseheid genomeD, om zioh te scharen onder 't vaandel van zijn regiment. O, die kazerne En tooh „In die kazerne moeten de handen gevouwen en de knieën gebogen, daar moet een Davids-gestalte volkoinenlijk worden ontplooid." Wij Christenen zegt Kuyper ver staan wat de Kruisbanier is, en heffen die moedig op voor de eere van Jezus onzen Koning. Maar juist daarom is de soldaat, die Jezus als zijn Koning bestrijdt, ook met te meer geestdrift voor het Vaandel vervuld, waaronder bij mag dienen. Hij verstaat het wat aan de Kruisbanier, maar óók wat aan het Vaandel met de kleuren van zijn Vorst of Vaderland hangt. Waarom, vraagt Lokman, rust thans dienstplicht op allen Vroeger had meD, ter verdediging van zijn land, huurlegers. Maar die waren niet bestand tegen het Volks leger van Napoleon. Na Napoleon hebben de regeeringen overal dienstplicht inge voerd men kon niet meer met huurlegers volstaan, wilde men niet weer overheersoht worden. Het hoofddoel van zulk een leger is de bescherming van ome önafhankeljkheid tegenover het buitenland. Maar wij veobten niet, zoolang wij niet aangevallen worden. Ons leger dient echter óók tot verdediging van recht en gerechtigheid. Onze rechten zijn vastgesteld bij de Wet. Als da stakers de vrijheid of het recht van niet-etakers, van patroons of van wien ook, aónranden, dè.n worden deze door dat leger besohermd. Dat alles weten de anti-militairistische leiders zeer goed. Als zij dit dus anders voorstellen, liegen zij eenvoudig. In ons land wordt het leger nooit gebruikt tegen de arbeiders en tegen den armen man. Ons volk is klein, constateerde Talma. Om ons heen staan reuzenstaten, en wy kunnen ons niet ontveinzen, dat te eeniger tyd een vry en onafhankelijk Nederland voor één hunner een „Sta-in-den-weg" kan ajjn, by de uitvoering van zyn plannen. Willen wij ons dan ook handhaven, dan moeten wy zorgen goed toegerust te zyn. Onversaagd in den strijd voor vryheid en reoht. Er moet komen in ons leger een aanéénsluiting van allen, die als Christenmannen mede willen WGrken om onze weermacht te ma ken tot een krachtig wapen voor onze KoniDgin, tot een sterken schutsmuur voor ons volk. Mr. Schokking,'t Tweede Kamerlid, zegt Voor den soldaat niet het minst moet de vreeze Gods het eerste gebod bly ven. En Kamerling besluit De beste Christen, de beste soldaat." HOU JE MAAR GOED, JONGEN roept Lindeboom bartelyk. Zelfs oorlog, teekent Bavinck aan, kan naar het woord van Luther een werk der liefde zijn. Uitwerking en toepassing van de Konink lijke Wet. Eere aan den militair, laat Dr. de Visser zich hooren, die zich buigt voor de Wet; en zich fier opheft tegen elk, die haar aan raakt en onteertTerwijl Ds. Donner van Amersfoort poneertpositie nemen" be taamt eiken jongeling van christelyken huize, als hij in militairen dienst gaat. By doe het aanstonds, den eersten dag, als hij in de kazerne komt. Hij houde zich niet schuilHy wachte ni6t één uur. En dat dan //bescheiden vriendelijk, innemeDd" 1 Van den Gereformeerden Jongelingsbond wees de Voorzitter Bijbelvast op de inspec tie van Gideons soldaten, dat zij stonden neen iegelijk in zijn plaats"met erkenning van de Majesteit en Opperhoogheid van Veldheer Israels. Dan alleen, maar dan ook gewis (Richt. 721) wordt de overwinning op Midian behaald. Maar ONZE JONGENS IN MILITAIREN DIENST nemen geen helden van Efrahn tob exempel, die (naar luid Ps. 789) wel gewapende boogschut ters waren, maar //zy keerden óm ten dage des stryds". En de Voorzitter van het Ned. Jongel. Ver bond opperde monter„Uw beginsel en uw eed, uw roeping en uw post, uw kleeding en wapen zal u heilig zijn. Neerlands soldaat wees bang om bang te zyn, en gy zult nooit bang zijn en toonen in den Militairen dienst, dat, hoe men ook uw naam belaagt, bespot, enverdraait, uw sehoone eer naam isVrijheidsheld 1 Praeste te virum Wees een man!'roept jonkvrouwelijk, ferm en fier, uit de stad van Kaat Mossel door Bildardyk verdedigd, Johanna Breevoort. En een Militair saluut komt haar toe Hollanders, vrije Hollanders, Christen- Hollanders, aldus Rudolph te zijn en te blijvenis onze eere, onze historische roe ping. Dit wordt gevoeld door ieder, die met Christelyken en oud-Hollandschen geest is bezield. Gaarne offert daarom ons volk in vredestijd al wat noodig is, om onze zonen in den Wapenhandel te oefenen. En wanneer een vyand onze Vrijheid bedreigde,en onze Koningin het „Voorwaarts''sprak, om het Hollandsche Huis en de Hollandsche Erve te verdedigen o wat mystieke roering zou dkn varen door het Volk Dén zou het blijken, wat het Hollandsche Volk nog voor zijn Vrijheid over heeft en in het alge- meene vuur werd misschien zelfs de anar chist medegesleept, om met de daad al zyn woorden te niet te doen. Daarom, Jeugdige Militairen l wien Mid delburg, Zeelands Hoofdstad, of Vlissingen of Bergen op Zoom els Garnizoenplaats wordt aangewezen, bedenkt ditdat Hij,die alles door Zijne Voorzienigheid bestiert, U in deze stad en op deze plaats gesteld heeft. Daarom zy t dan eok als Christen Jongeling op uwe plaats 1 En bedenkt steeds, dat het ons allen betaamtonze plichten in gehoor zaamheid aan al onze meerderen te betrach ten. Opdat een ieder moge ondervinden, ook in de kazerne,dat onze Christen soldaten niet den minsten, maar kon het zyn den besten naby komen. 19 Maart 1908. Ver van en vlak bij. De vrijzinnige pers is tamelijk welwillend in haar oordeel over het reohtsohe minis terie. Maar bij de Kamerverkiezing der vorige week was zij niet zoo gemakkelijk. Zoo bevatte om ons bij dit eene staaltje te bepalen het vrijzinnig verkiezingsnum mer, in het district Tietjerksteradeel, uit gegeven ter bevordering van de candida- tuur van den oud-minister mr. Rink, naast 't portret van dezen candidaat, de volgende roerende aanspraak in groote verkiezings- letters KIEZERS. Weer uioet gij kiezenWeet gij wien? Hebt gij U rekenschap daarvan gegeven? Allereerst gij Christelijk-Historischen, gij man nen der Nederlandsche Hervormde K a r k Gij, gij stemt niet ds. v, d. Voort v. Zijp Gij vraagt: Waarom niet? Niet omdat hij een nieuweling is in de politiek, maar omdat hfj beter als predikant de belangen uwer kerk zal dieneuWilt gy hem doen opgaan in de politiek? Kan hij niet veel nuttiger zijn in Uw kerk als Evangeliediena. r? Men tracht weer uw stem te winnen door een lid van uw kerk candidaat te stellen. Zult gij U nog weer laten gebruiken als hulptroepen, die zelf niets hebben in te breDgen? Gij weet toch, hoe uw Kerk zelf heeft gewild, dat het lidmaatschap der 2e Kamer niet vereenigbaar is met het ambt van Evangeliedienaar Wat weegt voer U het zwaarst De belangen van uw Kerk dan inoogt gij hem niet stem men ot de politiek, fs dit laatste het geval, zoo kiest hem vrij En gij Antirevolutionairen, gij mannen van Patrimonium! Zeker, gij hadt het recht een man van uw geest te noemen een democraat als Van der Molen. Een man die veel voor U heeft willen doen. Maar gij weet toch, dat de wind thans waait uit een anderen hoek. De man ..haar uw hart is te democratisch, die is te veel volksman. Daar dreigt het gevaar! Uw wensch is als de stem eens roependen in de woestijn. Uw eigen orgaan, De Vrije Fries, kan zulk vrijpostig optreden van U niet goedkeuren.Gij hadt moeten zwijgen. Dat is uw rolDe leiders uwer partij, zij, zij alleen zullen beslissen. Zij verkozen een predikant uit de Ned. Herv. Kerk. Die Kerk zal U uw candidaat weer gevenHoe vindt gij dat alles Hinkt gij nog. langer op twee ge dachten? Weest mannen en stemt een demo cratisch man Weet gij wien Geen ds. v. d. Voort v. Zijp Moet het Christendem weer worden eene politieke leuzeMoet ons volk weer worden verdeeld in twee onverzoenlijke partijen Moeten de dagelijksche levensbehoeften straks duurder worden, wilt gij door beschermende rechten de prijzen daarvan verhoogen Moet de regeering weer conservatief worden in merg en been Wilt gij den godsdienst weer vermengen met de politiek, wilt gij het heilige weer ontheili gen Zeker niet, daarom stemt mr. Rink. Hij is een rechtschapen man die de christelijke beginselen hoog houdtvan hem is bekend, dat hij uw maatschappelijke belangen kan en zal behartigen in ieder opzicht. Kiest hem, omdat hij vrijheid verkiest boven geloofsdwang, omdat hij iedere eerlijke geloofs overtuiging wil eerbiedigen Kiezers 1 Wat wilt ge nu Uw keus kan niet moeilijk zijn Welnu, toont dan, dat gij voorstanders zijt van piactische politiek, welke elke der partij ten goede komt, voorstanders van nationale eenheid, waarbij de rustige, vrije ontwikkeling van elke Kerk is gewaarborgd. Gij kunt dit toonen door als één man uw stem uit te brengen op den verdienstehjken oud-afgevaardigde en oud-minisier „Zoo ziet men nu eens"merkte onze Rotte/dammer op, die voor vereeuwiging van dit /verdeel- en heernoh"-pa»iflet heeft gezorgd //het verschil tussehen de vrijzinnigheid ver van de stembus en vlak bij de stembus''. Om den mond te stoppen. In verkiezingsmeetings zuilen vroeg of laat wel worden uitgebazuind de //on deugd" en de //geldverspilling" van het Kabinet-Heemskerk, in zake het oproepen van 2200 vrijwilligers tegen een premie van f 120 om vier maanden het vaderland te dienen. Dan is het goed, zich te herinneren wat vrijzinnige bladen hebben geschreven. In ons nummer van 11 Maart wezen wij reeds op twee verklaringen. De Nieuwe Courant noemde de f 264000 rouwkoop. En de Nieuwe Roiterdamsche Courant noemde het bloedgeld Thans schrijft 't liberaloUtrechfsch Dgbl. liet middel, thans dooi generaal S a b r o it voorgesteld, om, van 27 Maart tot 25 Juli, een sot een zeker aantal opgevoerd blijvend gedeelte bij de onbereden wapens te verkrijgen, wordt dan ook vrij algemeen toegejuicht. Dat middel kost eehter veel geld, indien de verlangde 2200 miliciens zich bij de infanterie vrijwillig zullen aanmelden. De f 264.000, die de Minister zich voorneemt aan dien maatregel ten koste te leggen, zijn een gevolg van de wei nig practise he wijze, waarop door zijn ambtsvoorganger met de be langen van 'slands verdediging is omgesprongen. Het is dan ook feitelijk een wouwtoop", dien het Rijk moet betalen voor de wijze,waarop destijds de maatregelen ten opzichte van 't blijvende gedeelte zijn genomen, of wel door de Staten-Generaal zijn goedgekeurd. Wij lieten hierin enkele woorden cursi- veeren. De schuld wordt dus gezocht, zeer te recht, bij het vorige, en dus by het liberale Kabinet. Daarover valt dan niet te twisten. Laten de socialisten en radicalen dan nu maar over het Kabinet-Heemskerk, ia ver band met deze 264000 gulden, den grooten mond open zetten Die mond kan met vrijzinnige citaten worden gestopt. Rotterdamnier, Is dit zoo? De Residentiebode wijst op een schande lijk middel dat door marine-matrozen met goedvinden der overheid wordt gebezigd in den dienst der zonde. Wij kunnen 't haast niet gelooven daar om vragen wij is dit zoo Onlangs maakten we melding van het ver slag der Rekenkamer waarin werd medegedeeld dat in sommige gevallen eerst na ontvangen in lichtingen'nrekening voorden Staat is verevend Onder die zaken, waaromtrent inlichtingen gegeven worden, behoort een preventief mid del tegen ziekte van schandelijken aard,hetwelk aan onze marinesoldaten zou verstrekt worden, teneinde met minder gevaar voor hun gezond heid den weg der zonde te bewandelen. Het verstrekken van zoodanige preventieve geneesmiddelen van overheidswege noemen wij de zonde in de hand werken en daarom afkeurenswaardig. Wij vinden het zelfs getuigend van weinig schaamtegevoel, met zoo danige aanvraag bij de overheid aan te komen en wij gelooven dat het tijd, zal zijn aan der gelijk schandaal een einde te maken. Preventieve, dat wil zeggen voorbehoed middelen verstrekt van wege het ministerie van marine Kan 't erger Laat ods hopen dat een der 100 Kamer leden hierover deu minister zoo spoedig mogelijk interpelleer!, en niet rust voor een alleszins bevredigend antwoord zijn deel zij. Vrijhandel of Protectie Onder dezen titel (beter ware geweest onder den titel „weinig of geen dan wel hoogere en nieuwe invoerrechten") schrijft een Koopman 't volgende in de Telegraaf: Cijfers gaan bij mij boven theorie, daarom zal ik zooveel mogelijk reken sommetjes overleggen. Wij stellen ons voor een klomp ijzer tot een gewicht van 80 kilogram. Daar 1 kilo ijzer 3 ot. kost, krijgen wij een waarde van f2.40. Een kachel, mot een gewicht van 80 kilo, heeft een waarde van f80. Bewerkt, heeft het ijzer een hoogere waarde gekregen yan f57.60. Van deze hoogere waarde krijgt een deel de ijzer gieter, de smid, de spijkerfabrikant, de fabrikant van hat poetsgoed enz. enz. Wanneer nu deze kaohel van f 60 waarde uit Duifsshland in Nederland gevoerd wordt, ontvangen üuitschers deze f57.60, terwijl Nederlanders dit bedrag moeten betalen. Wij nemen een ander voorbeeld, n.l. een bemd. Aan ruwe Amerikaansehe ka toen wordt er hoogstens voor 8 ot. aan grondstof gebruikt, terwijl het hemd zelf een waarde heeft van fl.50. Vanwaar komt de hoogere waarde van f 1.42 P De ruwe katoen moet gesponnen worden, gebleekt, geweven en geoonfeetionneerd. Daarvoor zijn noodig arbeidersfabrie ken, gebouwd van steen hou!, dakpannen, glas on vele andere zaken zijn voor deze gebouwen noodig. Ook bestaat er een kantoorpersoneel, die gebruiken, pennen, inkt, papier, postzegels enz. enz. Misschien zijn er 568 menseheD, die ieder 'U cent verdienen aau dit ééne hemd. Wordt het van DuitEchland in Nederland ingevoerd, zijn het Duitschers, die deze eentjes ontvangen. Het spreekt vanzelf, dat op alle artikelen niet zooyecl kosten komen. Een last tarwe (2400 kilo's), heeft een waarde van f260, terwijl het maalloon (waaronder verdienste voor den molenaar), is 20 of. per 100 kilo's, dus f4 80 kosteD, op een waarde van f260. Daartegenover staat, dat van één kilo ijzer (dus een waarde van 3 ot.), voor f 1000 aan korlogeveer!je8 gemaakt worden. Uitgemaakt is, dar de handel niet moet yorden bezwaard. Gemalen meel moet dus voor weinig of niets geprotegeerd worden. Voor de f1000 aan horloge veertjes is 100 pCt. inkomende rechten te weicig. Zaakjes, waarin met eeu kapitaal van 3 ot., ver diend kan worden f 999.97, moeten in het Nederlandsche huishouden blijven. Ik herinner tnij, destijds gelezen te heb- beD, dat Nederland invoert voor een kapi taal van 650 millioen en uitvoert 300 millioen. Met bovenstaande voorbeelden voor oogen, zou ons land met arbeids- proteotie elk jaar 350 millioen kunnen ver dienen. Niet na één jaar, maar na verloop van tijd wèl. Mag schrijver dezes ook een stukje theorie verkondigen Dan is een vrijhan delaar te vergelijken met een arbeider, die, na één week hard werken, 90% van zijn loon aan zijn huishouden geeft vau zijn buurman. Met het restant, dus 10%, moet zijn eigen huishouden zich tevreden stellen. Zulks is toeh al te goedig Man mompelt dikwijls, dat door protec tie de goederen duurder zuilen worden. Vandaar de volgende vragen Wanneer een fabrikant omzet f 50,000 en heeft aan onkosten f 10,000, hoeveel kosten zal hij hebben, wanneer hij f100,000 omzet Wanneer een fabrikant voor zijn huis houden noodig heeft f3000, dan zal hij 6% raoetea plaatsen op den boetenden prijs zijner goederen, bij een omzet van f50.000. Hoeveel winst nu moet hij op zijn goederen plaatsen wanneer bij f100.000 omzet en hij blijft dezelfde man? Duidelijk is, wanneer er millioenen meer door Nederlanders verdiend worden (win sten voor de fabrikanten komen ook uit arbeid), de winkeliers er bij zullen wel varen. Een wetsontwerp is ingediend tot onteigening in de gemeente:; Kruiningen, Schore enWemeJ»

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1908 | | pagina 1