iriohtën
Sul wit femelt lit t«tno8la
Hseres Landbouwers
liifkiÉ Lakss en Pilev,
een partij Afbraak
ei Ef?i
llnpa, ent.
RECLAMES.
arwe en
Vertrokken en aangekomen Schepen
Telegrafisch Weerbericht
^elirerieiiiiSn.
ÓRTfAR6EB:
CASTOR, a S3? afiif arlitefc
A. VLIEGER, it Grïjpskerke.
Planken, Deuren, Ramen, Latten,
Kozijnen, Balken, 27000 Steenen,
2000 Pannen, 800 Vloerleien en
hetgeen verder te voorschijn zal
worden gebracht.
op Vrijdag 18 Maart 190B,
ebruari.
vast. Kansas on-
ukt Febr. fr 22 a
Na de wilde rijzing
eene kleine reactie
irerden, op vaste tele-
gering aanbod uit
anvankelijk hoogere
ter verminderde de
lauwer Liverpool en
zoodat de markt
ep. Hoewel Rogge
fan de rijzing moest
ing biervoor betrek-
slotte was onder de
e koop. Haver was
prijshoudend.Heden
jnmarkt van Tarwe
er, fluctueerde vet der
te Chicago en sloot
willig.
)p flauwere telegram-
»/4 ct. lager geopend,
Ier terug wegens ver-
n baissiers en oprui-
kingen en kleine aan-
'esten veroorzaakten
lartoe ook aankoopen
iers en kleinere aan-
medewerkten. Be-
or Armour, vond de
betere telegrammen,
:n uit Hongarije en
het Zuidwesten. De
ebI'NG!
iad is wel zoo vrieu-
te maken dat in ons
en de gewone num-
>r aantallen punten
s derhalve verkeerd
Door B. en W. dezer
lagnamiddag aanbe-
plm. 550 M3 grint
e gemeente. Gegund
irijver A. de Jonge
i'2.48 per M.3 vrij
iscomité voor Noord-
Joelende de samen-
fide kerkeraden en
sn, had daartoe op
rergadering van zen-
jlassis Goes bijeen-
;en-samenkomst zou
-director dr. J. W.
De voorzitter van
aan van Hoedekens-
izang 2 3 en 5, las
hartelyk welkomst
in gebed, waarna hij
Gunning, die in een
twee uren het groote
van zending door de
Tegenwoordig wa-
135 afgevaardigden,
igen met 8 afgevaar-
belangstellenden uit
isn de bestuarstafel
itter plaats genomen
n Hopstor van Goes,
fwissenkerke, secre-
korte samenvatting
|ng gesprokene,
n eeresaluut aan de
en Z. Beveland voor
ter een nieuwe actie,
jjlge hebben dat de be
nen anderen vorm
Jat de zendingsactie
erderd De vraag is
jt dit gevaar bestaat
r. dat ook het comité
nogen zag en niet ba-
herplaatsing van het
[zijn Zendingsbijdra-
iooh in den geest van
jen en Doetinchem de
corporaties te hand-
Lingsactie met een ba
keren.Spr. vraagt dan
hing voor de Zendiag
tring, maar voor de
len. Nederland heeft
'is zijn koloniën. Het
len Indië te verdeelen
3, naar gelang van de
fnding drijven. Het
ook gewild en roept
kit met da Zending 1
istig keerpunt toege-
vraag zal de Neder-
d haar taak in Gods
weer indommelen,
noest eigenlijk niet
ileen enkele Cbristen-
éndom is Zendiog
e tot de Christenheid
op te eisohen voor
inaoht heeft over de
«onderwijst alle crea-
Inen heeft opgelegd.
Bandsche Christenheid
■Hij heeft er een dikke
«gezet door ons een ge-
:Wij zijn een koloniale
van den len, nu nog
en regeeren al drie
40 miljoen menschen
t kennen. God heeft
iwesten veel geschon-
konden wij den 80-
en ons ontwor-
<-■§-■
^0
stelen aan Spanje's geweld. Aan onze
koloniën danken wij raeosohelijkerwijs
gesproken onze nationale vrijheid en ons
onafhankelijk volksbestaan.
Wel heeft Nederland ook vroeger niet
stil gezeten, doeh in de 17e en 18e eeuw
meer dan eenig ander volk voor de geeste
lijke belangen van zijn koloniën gedaan
maar niet genoeg. Het was zich zijn Chr.
roeping niet bewust. De methode deugde
ook nietdoeh bovenal de roeping leefde
niet in de gemeente dat zij 't moeBt doen.
Zij liet 't geschieden door de heeren der
Oost-Indisohe Compagnie, een handels
lichaam dat wel een gedeelte van het in
Indië verworven goud tot kerstening van
Indië wilde afzonderen.
Nu is 't wel allengs beter geworden, dank
zij de gezegende oprichting en arbeid van
Zendings-eorporaties, doeh een groot deel
der Christenheid bleef daarvan verre. De
laatste jaren, zelfs maanden brengen weer
de roeping om Zending te drijven, op zeer
bijzondere wijse tot de Nederlandsehe
Christenheid. Br worden op 't Zendingsveld
nieuwe posten geopend de behoefte aan
Europeesche en iolandsehe leeraars
wordt grooter; de drang neemt toe tot
vermeerdering van arbeidskrachten. God
zegent den arbeid op 'n wijze dat wij zoo wij
dit voor eenige jaren hadden kunnen voor
zien, in kleingeloovigheid Hem haast zou
den hebben gevraagd nog wat te wachten
wijl wij niet klaar waren. Doch Gods
wpheid is hooger dan de onze en Hij is
Zijn gang gegaan, en nu roept Hij ons op
tot Zijne medearbeiders!
Spr., die slechts een greep kan doen,
uit dit groote gebied der Zending, neemt
als voorbeeld ter opwekking Halmaheira,
Posso en Sangir en Taiaud.
Indië valt geestelijk in twee deelen uit
een Heidenen en Mobamedanen. Het
geloof der Heidenen is animistisch.
Zij gelooven n.l. aan een «zialestof die
de wereld in stand houdt. Zij hebben een
flauwe noiie van een God die de wereld
sohiap, doeh dit geloof geeft geen in
houd aan hun godsdienstig leven. Zij
hebben den dienst hunner verstorven voor
vaderen, die elke verandering wederstaan
en straffendit maakt dat daar een doo-
delijk conservatisme heersoht, 't welk het
Christendom bemoeilijkt.
Krachtens dit geloof aan de voorvaderen,
meent de Heiden dat onze God onze voor
vader is, die zich niet met hen bemoeiten
dien zij dus niet behoeven te dienen. Zoo ia
dat conservatisme een ondoordringbare
muur, waarop de pijlen van het Evangelie
afstuiten. Doch nu is dit 't merkwaardige
dat dit Heidendom op vele plaatsen bezig
is ineen te storten. De heidenen willen dien
godsdienst niet meer. Zij zoeken en tasten
naar een anderen want, de tijden en om
standigheden in aanmerking genomen,
achten zy zeiven 't onmogelijk langer hei
denen te blijven. Dan moeten zy Christen
of Mohamedaan worden. Het laatste wordt
hun op allerlei wijze aangeboden, en de
overgang van Heiden tot Mohamedaan ba-
teekent zoo verschrikkelijk weinig voor
hen, terwijl de Mohamedaan in Indië ook
Mohamed als zijn voorvader beschouwt,
en hun leer zich aan hun eigen godsdienst
aanpast en er geheel geleidelijk ingaat.
De Mohamedaacsche zendeling redeneert
dan ook aldusals 't beginsel snaar aan
vaard is, komen wij wel verder.
En nu zou de ehr. zending hier present
dienen te zijn. Laat zij dit geschikte
oogenblik voorbijgaan, dan kan zij voor.
lange jaren 't werk aehteruitzetten. In
1830 brak er op Sumatra een beweging
los tegen de padri's (geestdrijvers) en het
volk vroeg om 't Christendom doch de
Regeering in de meening van neutraal te
moeten zijn, hield zich er buiten, met 't
gevolg dat, toen in 1860, dus dertig jaar
Tater, de Rhijnscke zending er kwam, zij
de bevolking beslist mohamedaanseh vond,
en er niets kon uitrichten; 'tis namelijk
veel zwaarder een mohamedaan dan een
heiden met 't Evangelie te genaken.
I. Halmaheiraongeveer ton O. van Cele
bes, bastaat als dit eiland uit 4 schier
eilanden, waarvan 't noordelijke in 1860
door de Utrechtsche Zendingsvereeniging
werd uitgekozen, docb met weinig vrucht.
In 1896 kwam daar zend. Hueting, en vond
er 't volk alleszins bareid het Christendom
aan te nemen. Die beweging was een poli
tieke doeh met 'n geestelijken achtergrond.
De bevolking had een politieke veete
tegen den sultan van Ternate, wiens ge
zag (en daarmee saamgedaohten godsdienst)
zij niet begeerde. Zij wendde zioh toen
bij duizenden tot den zendeling om onder
wijs in 't Evangelie te vragen. Wat ver
mochten de drie eenige zendelingen aldaar,
de oude van Dijken, de moeilijk verplaats
bare v. Baarda en de jonge Hueting hier
aan te doen Spr. zelf heeft bij zijn be
zoek aldaar bij 't bestuur der Utrechtsche
Z.-Ver. op spoedige voorziening aange
drongen doeh 't bestuur stond ook mach
teloos. Morotai bad 't Evangelie evenzeer
dringend noodigdoeh de arbeiders ont
braken.
Thans zijn er op Halmaheira 10 zende
lingen, zendeling Munk is bezig zich
te Batavia voor 't onderwijzersexamen te
bekwamen, en zal dan aan de kweekschool
op H. werkzaam gesteld worden.
II. Posso.
Sinds 1890 werkt hier zendeling Alb.
C. Kruijt en heeft tot heden sog geen
enkelen heiden gedoopt. Zijn werk is eoh'er
slechts schijnbaar onvruchtbaar. Juist an
dersom als op Halmaheira, wordt hier de
overgang tot het Christendom door onder
wijs en prediking en wetenschappelijk
onderzoek voorafgegaan. Op weinig plaat
sen gelijk hier heeft 't Evangelie zoo vat op
het volk.
Het ziet tegen den overgang op, toch
voelt 'tieeda waar het in't Evangelie om
gaat en dat 't Evangelie het winnen zal
en geeft 't roet gewilligheid zijn kinderen
voor 't onderwijs in het Evangelie. Toen
in dat land der koppensnellers en heksen
processen de Napoe, een bergvolk van
roofridders, in de valleien hun bezittingen
weghaalden, is de regeering opgetreden.
Zij bracht Posso onder reohtstreeksch
bestuur. Eu dit beteekent iets voor een
inlander. Staat en godsdienst zijn voor
hem onlosmakelijk aan elkaar yerbonden
zoodat de verandering van bestuur ook ver
andering van godsdienst meebrengt. En nu
Pesso van den Vorst van Loewoe is losge
maakt, nu is het volk ook zrjn god kwijt, en
heeft de regaering ook op godsdienstig ge
bied ingegrepen. Ook hier zakt 't conserva
tieve heidendom ineen en treden beterebs-
grippen naar voren. Sinds de regeering't
volk uit zijn op do bergspitsen gebouwde
woningen naar ds valleien dreef,bouwenzy
daar hun dorpen, en vergeten, als voor hen
nu reeds vanzelfsprekend, niet er ook een
gebouw voor Kerk en School en voor de
inlandsche leeraars bij te stichten. Als
deze laateten er nu maar zyn
III. Saringi-Taiaud
Dit terrein is door ons verwaarloosd.
Toch heeft 't Evangelie er stand gehouden.
Ongeveer eea derde der bevolking is
Christelijk. Er is een gevestigde gemeente.
Dergelijke gemeenten, zoodra zij in dien toe
stand zijn werden door de zendingsgenoot
schappen overgedaan aan de Protest. Kerk
in Indië. De toestand in deze is in zekeren
zin te vergelijken met de Ned. Profesten
in Duitsohland. Iedere Europeaan ia Indië
is een trekvogelwerkende slechts om zoo
spoedig mogelijk Indië weer uit te komen.
Hij wortelt er nooit. Dientengevolge ont
breekt het cement waardoor een ehr. ge
meente bijeenblijft. Hier komt bij de
ongodsdienstigheid, welke echter niet zoo
groot is, als men er over roept. Maar al
waren de leden dier Prot. kerken allen
bekeerde menschen, ook dan nog zouden
zij trekvogels blijven. Gemeentelijk leven
ontstaat er niet waaruit een kerkelijke or
ganisatie op kan groeien. Die kerken moe
ten noodzakelijk van boven af bestuurd
wórden.
Maar wat nu van de Europeanen geldt,
geldt niet van de Chr. Inlanders. Die heb
ben geestelijk leven. Die gemeenten be
hoeven niet uit Batavia bestuurd te worden.
Waar bij komt dat de Zending veel goed-
kooper door de Zendinggenootschappen
dan door de Regeering kan geschieden.
In Minahassa heeft 't N.Z.G. tot 1875 onder
houden 10 zendelingen, 2 kweekscholen,
en 140 scholen tot een jaarlijksehe uitgaaf
van nog geen f40000. Nu onderhoudt de
regeering er 10 hulppredikers, 1 kweek
school ea 72 scholen tot een jaarlijksch
bedrag van meer dan 7 maal zooveel. Dit
is niet vol te houden. Zoo gaat de belang
stelling kwijnen. De mensehen moeten er
wat voor over hebben. Sangir Talautzou
ook ovèrgean, doch dit is gelukkig voor
komen.
De regesriag geeft wel subsidie wat
goed is I doch met opzet niet genoeg.
De gemeenten door Nederland gesteund,
moeten leeren zelf betalen- Dat is 't groot
ste voordeel van de Zanding aldaar. Ala dit
slaagt dan is er eenlterkelijke organisatie,
dan is een voorbeeld gegeven voor alle toe
komstige zenöingsresaortendan is de kans
op subsidie geopend en een stimulans ge
schapen tot eigen krachtsinspanning. Daar
toe is de medewerking van ons allen noodig
Het is van beteekenis dat wij helpen dit
werk te doen slagen. Als dit slaagt, slaagt
er meer.
Meerdere zendelingen, o. a. ds. Krul,
staan gereed er heen te gaan, dooh de
middelen zijn nog lang niet aanwezig.
Spr. voegt aan dezea «aanloop" nog zijn
meaning toe over de Zendingsactie op
Z.- en N.-Beveland.
Moet de Zending kerkelijk zijn f Voor-
en tegenstanders der kerkelijke Zending
zijn 't eens, dat zij moet uitgaan van de ge
meente van Christus. De vraag loopt alleen
hierover die gemeente is georganiseerd o.
a. in de Ned. Herv. Kerk, welke de beste
openbaring is van 't Liobaam van Christus.
Het mystieke liehasm van Christus moet,
om wat te gaan doen in de wereld, zioh
organiseeren.
Nu is de vraag in de wljza waarop de ge
meente van Christus georganiseerd is in de
Nsd. Herv. Kerk van dien aard dat het een
voordeel voor de Zending zou zyn als die
organisatie de zending ter hand zou nemen.
Spr. beantwoordt de vraag bevestigend.
De zegen der Zending voor de zendende
gemeente is groot.
Maar daar gaat 't niet om. Het gaat om
de Zending. En voor die is 't ook voor-
deelig. De bezwaren moestan spoedig uit
den weg worden geruimd.
Is 'tgewenseht?
Spr. laat de beantwoording aan de aan
wezigen over. Toon dat 'tgewenseht is,
zegt hij.
Het kan op allerlei wijze. De macht ligt
hier ook in 't kleine. In cents-vereenigin-
gen. Spr. hetft liever 100 contribuanten
van f 1 dan een van f 100 ook daarin ligt
de kracht der Zending, dat 't meest arm an
zijn die haar steunen. Spr. wy'st op de
classis Kampen, die de Zending op Morotai
waar dhr. v. Essen werkt., heeft aangepakt,
en tegelijk nog meer doet dan to voren voor
het Ued. Z. G. en de Zending elders.
Spr. wekt op tot meerderen arbeid, mede
leven met de zendelirgen, hen uit hun
brieven leeren kennen, als 't feau ook per
soonlijk. Spr. vraagt om liefde en gebed,
dan krijgt de Zending ook 'fgeld want
dat is uw gecondenseerde liefde. Het is
de zaak des Konings waar haast by is;
en 't ie een voorrecht in dit groote werk
medewerkers Gods te mogen zijn.
De voorzitter bracht den spr. warmen
dank namens de vergadering.
Na het zingen van Gez. 242 1 ein
digde jds. Boersaia met dankzegging.
In de namiddagvergadering is in begin
sel besloten tot de oprichting van een Zen
dingscomité uit de classis Goes, welk comité
in saamwerking met kerkeraden en Zen
dingscorporaties do Zending op Taiaud zal
bevorderen, doeh zoo dat geen enkele Zen
dingsvereeniging daarbij minder zal wor
den gesteund.
Aan een oommissie van drie leden is
opgedragen de samenstelling van een oon-
eept-regiement, voor de vaststelling waar
van en voor de definitieve keuze van een
bestuur later nogmaals een vergadering
zal worden bijeengeroepen.
De volgende getuigenis werd ons ge
geven door een inwoner van Goc3 en daar
zij veel personen van bun lijden verlossen
kan, in deze stad zullen zij, die hieromtrent
meer willen weten, goed doen zich daar-
naar te infortneeren.
De heer J. P. Hopman?, Wonende Oost-
wal 264e te Goes, deelt oas medeGe
durende drie lange jaren Jeed ife aan een
hevige pijn in den rug en in de kindenen.
Reeds bij bet opstaan 's morgeus was ik
vermoeid en dit afgematte gevoel verliet
mij Diet gedurende den geheelen dag, ik
had ook veel last van hoofdpijn, juist alsof
mij iets zwaars op mijn hoofd drukte. Mijn
eetlust was zeer gering en ik bad zeifs
dikwijls een walging van alles wat men
mij voorzetteonophoudelijk moest ik
urineeren. Wat ik hier ook tegen aange
wend had, niets wa8 er dat mij baatte,
mijn aandacht werd feu slotte getrokken
door Foster's Rugpijn Nierenpillcn, welke
overal zoo gunstig beoordeeld werden. Ik
moet eerlijk zeggen dat de werking daar
van zeer vlug en afdoende was, „want
onmiddellijk na het gebruik bekwam ik
verlichting en nadat ik er een poosje mee
doorgegaan was, bevond ik mij oneindig
veel beter. De pijn verdween en ik was
weer meester over mijn watèr. Na zulk
een gunstig resultaat acht ik het mijn plicht
aan mijn genezing publiciteit te geven,
want veel menschen zullen hierdoor met dit
heilzame geneesmiddel bekend worden.
Ik, ondergeteekende, verklaar dat het
bovenstaande waar is en oaaohiig U het
publick te maken op elke wijze die U
goeddunkt.
Een welbekend geneesheer verklaarde
dat de ziekte der nieren de ergste was
aller ziekten, met uitzondering van tuber
culose. De reden biervan is dat men
meestal geen nottlie neemt van verschijn
selen verwerd worden met andere ziekten
terwijl de nierziekte zich meer en meer
uitbreidt en zioh onopgemerkt complicaties
voordoen, totdat zij zich diep in het gestel
geworteld heeft. Let dus op de eerste
verschijnselen van pijn in de zij, neem
uw maatregelen nog heden, want morgen
is het misschien te laat.
Verzeker U dat men U de echte Fos
ters' Rugpyn Nierenpillen geeft, dezelfde
die da heer J. P. Hopmans gehad heeft. Wij
waarschuwen tegen namaak en maken
koopers er op attent, dat op iedere doos
de handteebening van James Foster voor
komt. Ze zyn te Goes verkrijgbaar bij do
firma Nathan Emanuel, en te Middelburg
by den heer Joh. de Roos,Vlasmarkt K 157,
Toezending geschiedt franco na ontvangst
van postwissel a f 1.75 voor één- of f 10
voor zes doozen.
4 Februari—24 Februari 1581.
Cornput's Frofeetsij.
Drie hoenders streken uit de lucht
Op 't veege Steenwiik neder,
En gierden, in al lager vlucht,
Langs 't marktplein heen en weder
Daar greep een jongsbe er naar, en zie
Hjj had de schuwerts een, twee, drie;
Hoe bloosden onder 't vangen
Zijn bleeks, mag're wangen
Maar schoon hij aan zijn moeder dacht,
Die 's avonds bitter schreide,
Als zy maar vroeg te bed hem bracht,
Wijl bier noch brood hem beidde,
En snikte„Schaap de spinde is leeg,
„Ik gaf u alles wat ik kreeg 1"
Toch maakte hy zijn voeten
Niet vlug om haar te ontmoeten.
Er school een krijgsman in dön knaap
Hij zag, sinds zeven weken,
Zijn vader voor zich in zyn skap,
Van Spaansch rapier doorstaken,
En telkens als de nare nacht
Het ljjk weer tot zijn kribbe bracht,
Sprong om zijn onvermogen
Hem 't vierdes spijts uit de oogen.
„Een duif brengt kondschap in 't beleg,
„Wat deze?" dacht de jongen,
En was al met zyn vaagst op weg,
Den wal sl opgesprongen
Hy maakte er flubs dsn toegang ruim
Door 'tbljjd gewuif met wiek en pluim
Al had zich heel een menigt'
Voor 's Hopmans tent vereenigd.
Het was een uitgevaste schaar,
Die 't stedeke op wou geven,
Wier rouwe kreet, wier woest misbaar
Den koenste mocht doen beven,
Toch stoof de knaap r aar Cos» put -') voort
En deed zoo vroed als vroom zyn woord,
En liet de drie patryzen
Den hongerenden wijzen.
Daar klonk de stemme van den held,
In 't harnas op de wallen
«Grijpt moed, al Ieeg'ren gin 's in 'tveld
«Des vijands duiaendtallen,
«Grijpt moed, al acht zioh Rennenbergh 3)
«Den Staten en den Prinse te erg,
«Dit wonder kwam van boven
«Een teeken die gelooven
«Toen 't wankelmoedig Israël
«In Siu's woestijne doolde,
«Ontstak de Heere gram noch fei,
«Schoon 't last'rend samenschoolde
«De zuil van vuur, de wolkkolom,
«Zij zwenkten niet ten diensthuis om
«Maar manne en kwakkels daalden,
«Zoo ver hun tenten paalden,
«Ons is de honger scherper plaag
«Dan 't zwaard van legerdrommen,
«Dan vierig-roode kogelvlaag;
«Ook onze klachten kloromon
«Drievuldig weet gij is de Heer:
«En ziet, drie hoenders daalden neer,
«Drie weken nog van lijden,
«Dan zal ons God bevrijden
«Ai, sohaamt u dies het ongeduld,
«Dat donk're wegen lastert;
iiOnze aller beê waar reeds vervuld,
a Was niet ons hart vavbasterd
«Ma&r Hij is in alle eeuwigheid
«Dezelfde voor wie Ham verbeidt!"
Toen zweeg hij en sloeg de oogen
Eerbiedig naar den hoogen.
Da helft der schaar droop langzaa^t af
Om, onder 'tgaan, te mouopTea
Dat 's vijands heir, zijn waan ter straf,
Hem dra zou orerromp'ien
Doch de aêre belfse boog bet hoofd,
Als werd door baar zijn woord geloofd,
Als was hij bij het teeken
In zienergloed ontsteken. 4)
Maar eer hij in zijn tente ging,
Blonk 't edelste vertrouwen
In 't knaapje, dat het drietal ving
En geen er wou behouen
„'t Is waar, wij leden honger, heer
„Maar gij ook, en aan u hangt meer 1"
Schoon haar de held niet duldde,
Hoe streelend was die hulde
„Beware God mij dat ik 't brood
„Van weeuw en wees zou eten
„U zullen rijkaards trots den nood
„Er eehepels koorn voor meten.
„Doob, eer gij huiswaats u gaat spoên,
„Ik heb een legerknaap van doen,
„Wilt gij uw moeder vragen,
„Of gij mijn zwaard naoogt dragen
Een blos vaa vreugd was 't wederwoord,
De borst kon schier niet spreken
„Mijn vader... hebben... zij vermoord,
„Ooh, of ik hem mocht wreken
Weg vloog hij, maar viel bier en meel,
Voor 't wild, der weeuw ook ruim ten deel,
Eer d' avond was gevallen
Bracht zij hem op de wallen.
En hij gedacht der profeetsij
In twintig bange dagen,
De derde week kroop niet voorbij
Eer ju'chen volgde op klagen
Bij 't een en twintigst ochtendrood
Zag hij, dat 's naehts de vijand vlood,
En Steenwijk hoorde Psalmen
Van lof en dank weergalmen 1
Vuur.
z) De verdediger.
3) De belegeraar.
4) Ontstoken.
(wijlen) E. J. POTGIETER.
Geïllustreerd Volksblad.
B VBOBBL1JKB 8TABJD.
Vaa 2426 Februari.
MIDDELBURG. Bevallen: E. Bod-
bij 1 geb. Vereeke, z.C, J. Abrabatnee
geb. Krijger, z,M. S. de Voogdt geb.
Aalbregtse z.J. E. Büehli Fest geb.
Van der Harst, z.
Overleden: L. R. Plassebaert, 67 j.,
man v. C. KottnerL. Labruijóre, 4 tn.jz.
GOES. Geboren: 25, Maria Mag-
dalena, d. v. Albinus Lockefeir en Maria
Hendrika van den Boogaart.
Van 22—25 Februari.
VL1SSINGEN. Bevallen: J. H.
Koets geb. Vaa Haveren, d.S. Buur
man geb. Huibregtse, d.M. T. van
Hoorn geb. De Barge, z.C. J. Seheij-
beler ge'o. Kooning, z, E. Nijssen geb.
Daane, z.E. de Ligny geb. De Nooijer,
z.E. de Smit geb. Mondeel, z.
Overleden: N. Postma, 5 j., d.
J. Krul, 66 j, ccgehz.
Aangekomen: 25 Febr. te Marseille
het s.s. Solo van Java naar Rotterdam te
Port-Said hei; s.s. Vondel van Amsterdam
naar Batavia te Padang het e.s. Bogor van
Rotterdam naar Java; te Rotterdam hot
s.a. Salak van Java-
Vertrokken: 24 Febr. van Buenos-
Ayres het s.s. Zaanland van Amsterdam
25 Febr. van Southampton het s.s. Koning
Willem 11 van Amsterdam naar Batavia
van Amsterdam het s.s. Celebes naar Ham
burg van Perim het s.s. Van Nek van Rot
terdam naar Java.
Gepasseerd: 23 Febr. Wight het
s.s. Lituania van Rotterdam naar New-
York Gibraltar het s.s. Grotius van Bata
via naar Amsterdam; 25 Febr Kaap Bon
't s.s. Ceram van Batavia naar Amsterdam.
naar waarnemingen in den morgen van
26 Februari, medegedeeld doorliet
KonNed Sfeteor, Instituut te I e Ei".
Hoogste barometerstand 776 4 te Horta,
laagste stand 740.8 te Seydisfjord.
Verwachting tot den avond va» 27 Febr.-.
Krimpende toenemende tot krachtige
Westelijke wind. Zwaar bewolkt tot be
trokken lucht. Regenbuien. Weinig ver
andering van temperatuur.
BRIEFWISSELING.
Aan B M. te Grand-Rapids. U v abonne
mentsgeld is in orde ontvangen.
De Administratie.
Op Vrijdag 2! Febr. ji. overleed, na
een kertslondig lijden van 2 dagen, onze
geliefde Echtgenoote, Moeder, Bsbuwd-
en Grootmoeder
PIETERNELLA PLANTLAFEBER,
ia den ouderdom van byna 66 j»ar, na
een 43-jarige echtvereeniging.
Haar diepbedroefde Echtgenrot
en Kiud&ren,
ADRIAAN BOUWENSE.
JAN BOUWENSE.
MARIA BOUWENSE -v. d. Weeie.
ABRAHAM BOUWENSE.
ADRIANA BOUWENSE—De Loofe.
GILLIS BOUWENSE.
PIETERNELLA BOUWENSE—Huige.
CORNELIA MAARSMANBouwknse.
JOHs. MAARSMAN.
ADRIANA VERHULST—Bouwense.
PIETER VERHULST.
JANNA KORSU1ZE—Bolveuse.
AARNOUT KORSUIZE.
PIETERNELLA GOUDSWAARD—
Bouwense.
PHILIPPUS GOUDSWAARD.
NEELTJE KORTEKNIE—Bouwense.
JAC. KORTEKNIE.
W1LHELMINA DE WIT—Bouwense.
LEENDERT DE WIT
en Kleinkinderen.
Colynspla&t, 25 Febr. 1908.
Voor de vele bewijzen van deel
neming, ontvangen bij het overlijden van
zijn geliefde Behigenoote, betuigt de on
dergeteekende zijn hartelijker: dank.
L. ROTTIER Jz.
Borssele, 26 Februari 1908.
Voor da zeer vele en hartelijke
bewijzen van belangstelling, zoo van hier
als elders mij betoond bij de herdenking
van mijn 7Ósfea geboortedag, betuig ik,
mede namens mijn Echtgenoote en kinde
ree, vriendelijk dank.
C. KRAMER.
Kamperland, 27 Febr. 1908,
in Walcheren
die i -J wenschen te worden van de
Onderlinge Brandvaarborgmaatschappij
„Helpt Elkander" to Seroobkerk© (W.)
gelieven zich vóór 15 Maart 1908 aan
te melden bij HET BESTUUR.
De Yereeniging verzekert
Inboedels vanaf f 1.000.
nauwgezette prijzen.
Ook Stalen aan huis.
Ds Notaris F. VAN CLEFF te Hein-
kenszand zal op
VRIJ»A<3- O MAART ÏÖ08,
des voormïddags 10 uur, op de hofstede
van dhr. Gilles de Jager te Nieuwdorp,
PUBLIEK VERKOOPEN:
als:
De Notaris W. HLOOLEN ta Middel
burg is voornemens, ten verzoeke van
Mejuffr. Janoa Kok, Wed. M. v. tl.
Vrede, te verkoopen:
des middags ten twee uren, in het koffie
huis „De Koophandel" te Krabbendijke,
aan het Wegeling te Krabbendijkewijk
A nummers 117, 11S en 119.
Breeder bij biljetten, omschreven.
Informaties ten kantore van voornoem
den Notaris.