iriohtën Sul wit femelt lit t«tno8la Hseres Landbouwers liifkiÉ Lakss en Pilev, een partij Afbraak ei Ef?i llnpa, ent. RECLAMES. arwe en Vertrokken en aangekomen Schepen Telegrafisch Weerbericht ^elirerieiiiiSn. ÓRTfAR6EB: CASTOR, a S3? afiif arlitefc A. VLIEGER, it Grïjpskerke. Planken, Deuren, Ramen, Latten, Kozijnen, Balken, 27000 Steenen, 2000 Pannen, 800 Vloerleien en hetgeen verder te voorschijn zal worden gebracht. op Vrijdag 18 Maart 190B, ebruari. vast. Kansas on- ukt Febr. fr 22 a Na de wilde rijzing eene kleine reactie irerden, op vaste tele- gering aanbod uit anvankelijk hoogere ter verminderde de lauwer Liverpool en zoodat de markt ep. Hoewel Rogge fan de rijzing moest ing biervoor betrek- slotte was onder de e koop. Haver was prijshoudend.Heden jnmarkt van Tarwe er, fluctueerde vet der te Chicago en sloot willig. )p flauwere telegram- »/4 ct. lager geopend, Ier terug wegens ver- n baissiers en oprui- kingen en kleine aan- 'esten veroorzaakten lartoe ook aankoopen iers en kleinere aan- medewerkten. Be- or Armour, vond de betere telegrammen, :n uit Hongarije en het Zuidwesten. De ebI'NG! iad is wel zoo vrieu- te maken dat in ons en de gewone num- >r aantallen punten s derhalve verkeerd Door B. en W. dezer lagnamiddag aanbe- plm. 550 M3 grint e gemeente. Gegund irijver A. de Jonge i'2.48 per M.3 vrij iscomité voor Noord- Joelende de samen- fide kerkeraden en sn, had daartoe op rergadering van zen- jlassis Goes bijeen- ;en-samenkomst zou -director dr. J. W. De voorzitter van aan van Hoedekens- izang 2 3 en 5, las hartelyk welkomst in gebed, waarna hij Gunning, die in een twee uren het groote van zending door de Tegenwoordig wa- 135 afgevaardigden, igen met 8 afgevaar- belangstellenden uit isn de bestuarstafel itter plaats genomen n Hopstor van Goes, fwissenkerke, secre- korte samenvatting |ng gesprokene, n eeresaluut aan de en Z. Beveland voor ter een nieuwe actie, jjlge hebben dat de be nen anderen vorm Jat de zendingsactie erderd De vraag is jt dit gevaar bestaat r. dat ook het comité nogen zag en niet ba- herplaatsing van het [zijn Zendingsbijdra- iooh in den geest van jen en Doetinchem de corporaties te hand- Lingsactie met een ba keren.Spr. vraagt dan hing voor de Zendiag tring, maar voor de len. Nederland heeft 'is zijn koloniën. Het len Indië te verdeelen 3, naar gelang van de fnding drijven. Het ook gewild en roept kit met da Zending 1 istig keerpunt toege- vraag zal de Neder- d haar taak in Gods weer indommelen, noest eigenlijk niet ileen enkele Cbristen- éndom is Zendiog e tot de Christenheid op te eisohen voor inaoht heeft over de «onderwijst alle crea- Inen heeft opgelegd. Bandsche Christenheid ■Hij heeft er een dikke «gezet door ons een ge- :Wij zijn een koloniale van den len, nu nog en regeeren al drie 40 miljoen menschen t kennen. God heeft iwesten veel geschon- konden wij den 80- en ons ontwor- <-■§-■ ^0 stelen aan Spanje's geweld. Aan onze koloniën danken wij raeosohelijkerwijs gesproken onze nationale vrijheid en ons onafhankelijk volksbestaan. Wel heeft Nederland ook vroeger niet stil gezeten, doeh in de 17e en 18e eeuw meer dan eenig ander volk voor de geeste lijke belangen van zijn koloniën gedaan maar niet genoeg. Het was zich zijn Chr. roeping niet bewust. De methode deugde ook nietdoeh bovenal de roeping leefde niet in de gemeente dat zij 't moeBt doen. Zij liet 't geschieden door de heeren der Oost-Indisohe Compagnie, een handels lichaam dat wel een gedeelte van het in Indië verworven goud tot kerstening van Indië wilde afzonderen. Nu is 't wel allengs beter geworden, dank zij de gezegende oprichting en arbeid van Zendings-eorporaties, doeh een groot deel der Christenheid bleef daarvan verre. De laatste jaren, zelfs maanden brengen weer de roeping om Zending te drijven, op zeer bijzondere wijse tot de Nederlandsehe Christenheid. Br worden op 't Zendingsveld nieuwe posten geopend de behoefte aan Europeesche en iolandsehe leeraars wordt grooter; de drang neemt toe tot vermeerdering van arbeidskrachten. God zegent den arbeid op 'n wijze dat wij zoo wij dit voor eenige jaren hadden kunnen voor zien, in kleingeloovigheid Hem haast zou den hebben gevraagd nog wat te wachten wijl wij niet klaar waren. Doch Gods wpheid is hooger dan de onze en Hij is Zijn gang gegaan, en nu roept Hij ons op tot Zijne medearbeiders! Spr., die slechts een greep kan doen, uit dit groote gebied der Zending, neemt als voorbeeld ter opwekking Halmaheira, Posso en Sangir en Taiaud. Indië valt geestelijk in twee deelen uit een Heidenen en Mobamedanen. Het geloof der Heidenen is animistisch. Zij gelooven n.l. aan een «zialestof die de wereld in stand houdt. Zij hebben een flauwe noiie van een God die de wereld sohiap, doeh dit geloof geeft geen in houd aan hun godsdienstig leven. Zij hebben den dienst hunner verstorven voor vaderen, die elke verandering wederstaan en straffendit maakt dat daar een doo- delijk conservatisme heersoht, 't welk het Christendom bemoeilijkt. Krachtens dit geloof aan de voorvaderen, meent de Heiden dat onze God onze voor vader is, die zich niet met hen bemoeiten dien zij dus niet behoeven te dienen. Zoo ia dat conservatisme een ondoordringbare muur, waarop de pijlen van het Evangelie afstuiten. Doch nu is dit 't merkwaardige dat dit Heidendom op vele plaatsen bezig is ineen te storten. De heidenen willen dien godsdienst niet meer. Zij zoeken en tasten naar een anderen want, de tijden en om standigheden in aanmerking genomen, achten zy zeiven 't onmogelijk langer hei denen te blijven. Dan moeten zy Christen of Mohamedaan worden. Het laatste wordt hun op allerlei wijze aangeboden, en de overgang van Heiden tot Mohamedaan ba- teekent zoo verschrikkelijk weinig voor hen, terwijl de Mohamedaan in Indië ook Mohamed als zijn voorvader beschouwt, en hun leer zich aan hun eigen godsdienst aanpast en er geheel geleidelijk ingaat. De Mohamedaacsche zendeling redeneert dan ook aldusals 't beginsel snaar aan vaard is, komen wij wel verder. En nu zou de ehr. zending hier present dienen te zijn. Laat zij dit geschikte oogenblik voorbijgaan, dan kan zij voor. lange jaren 't werk aehteruitzetten. In 1830 brak er op Sumatra een beweging los tegen de padri's (geestdrijvers) en het volk vroeg om 't Christendom doch de Regeering in de meening van neutraal te moeten zijn, hield zich er buiten, met 't gevolg dat, toen in 1860, dus dertig jaar Tater, de Rhijnscke zending er kwam, zij de bevolking beslist mohamedaanseh vond, en er niets kon uitrichten; 'tis namelijk veel zwaarder een mohamedaan dan een heiden met 't Evangelie te genaken. I. Halmaheiraongeveer ton O. van Cele bes, bastaat als dit eiland uit 4 schier eilanden, waarvan 't noordelijke in 1860 door de Utrechtsche Zendingsvereeniging werd uitgekozen, docb met weinig vrucht. In 1896 kwam daar zend. Hueting, en vond er 't volk alleszins bareid het Christendom aan te nemen. Die beweging was een poli tieke doeh met 'n geestelijken achtergrond. De bevolking had een politieke veete tegen den sultan van Ternate, wiens ge zag (en daarmee saamgedaohten godsdienst) zij niet begeerde. Zij wendde zioh toen bij duizenden tot den zendeling om onder wijs in 't Evangelie te vragen. Wat ver mochten de drie eenige zendelingen aldaar, de oude van Dijken, de moeilijk verplaats bare v. Baarda en de jonge Hueting hier aan te doen Spr. zelf heeft bij zijn be zoek aldaar bij 't bestuur der Utrechtsche Z.-Ver. op spoedige voorziening aange drongen doeh 't bestuur stond ook mach teloos. Morotai bad 't Evangelie evenzeer dringend noodigdoeh de arbeiders ont braken. Thans zijn er op Halmaheira 10 zende lingen, zendeling Munk is bezig zich te Batavia voor 't onderwijzersexamen te bekwamen, en zal dan aan de kweekschool op H. werkzaam gesteld worden. II. Posso. Sinds 1890 werkt hier zendeling Alb. C. Kruijt en heeft tot heden sog geen enkelen heiden gedoopt. Zijn werk is eoh'er slechts schijnbaar onvruchtbaar. Juist an dersom als op Halmaheira, wordt hier de overgang tot het Christendom door onder wijs en prediking en wetenschappelijk onderzoek voorafgegaan. Op weinig plaat sen gelijk hier heeft 't Evangelie zoo vat op het volk. Het ziet tegen den overgang op, toch voelt 'tieeda waar het in't Evangelie om gaat en dat 't Evangelie het winnen zal en geeft 't roet gewilligheid zijn kinderen voor 't onderwijs in het Evangelie. Toen in dat land der koppensnellers en heksen processen de Napoe, een bergvolk van roofridders, in de valleien hun bezittingen weghaalden, is de regeering opgetreden. Zij bracht Posso onder reohtstreeksch bestuur. Eu dit beteekent iets voor een inlander. Staat en godsdienst zijn voor hem onlosmakelijk aan elkaar yerbonden zoodat de verandering van bestuur ook ver andering van godsdienst meebrengt. En nu Pesso van den Vorst van Loewoe is losge maakt, nu is het volk ook zrjn god kwijt, en heeft de regaering ook op godsdienstig ge bied ingegrepen. Ook hier zakt 't conserva tieve heidendom ineen en treden beterebs- grippen naar voren. Sinds de regeering't volk uit zijn op do bergspitsen gebouwde woningen naar ds valleien dreef,bouwenzy daar hun dorpen, en vergeten, als voor hen nu reeds vanzelfsprekend, niet er ook een gebouw voor Kerk en School en voor de inlandsche leeraars bij te stichten. Als deze laateten er nu maar zyn III. Saringi-Taiaud Dit terrein is door ons verwaarloosd. Toch heeft 't Evangelie er stand gehouden. Ongeveer eea derde der bevolking is Christelijk. Er is een gevestigde gemeente. Dergelijke gemeenten, zoodra zij in dien toe stand zijn werden door de zendingsgenoot schappen overgedaan aan de Protest. Kerk in Indië. De toestand in deze is in zekeren zin te vergelijken met de Ned. Profesten in Duitsohland. Iedere Europeaan ia Indië is een trekvogelwerkende slechts om zoo spoedig mogelijk Indië weer uit te komen. Hij wortelt er nooit. Dientengevolge ont breekt het cement waardoor een ehr. ge meente bijeenblijft. Hier komt bij de ongodsdienstigheid, welke echter niet zoo groot is, als men er over roept. Maar al waren de leden dier Prot. kerken allen bekeerde menschen, ook dan nog zouden zij trekvogels blijven. Gemeentelijk leven ontstaat er niet waaruit een kerkelijke or ganisatie op kan groeien. Die kerken moe ten noodzakelijk van boven af bestuurd wórden. Maar wat nu van de Europeanen geldt, geldt niet van de Chr. Inlanders. Die heb ben geestelijk leven. Die gemeenten be hoeven niet uit Batavia bestuurd te worden. Waar bij komt dat de Zending veel goed- kooper door de Zendinggenootschappen dan door de Regeering kan geschieden. In Minahassa heeft 't N.Z.G. tot 1875 onder houden 10 zendelingen, 2 kweekscholen, en 140 scholen tot een jaarlijksehe uitgaaf van nog geen f40000. Nu onderhoudt de regeering er 10 hulppredikers, 1 kweek school ea 72 scholen tot een jaarlijksch bedrag van meer dan 7 maal zooveel. Dit is niet vol te houden. Zoo gaat de belang stelling kwijnen. De mensehen moeten er wat voor over hebben. Sangir Talautzou ook ovèrgean, doch dit is gelukkig voor komen. De regesriag geeft wel subsidie wat goed is I doch met opzet niet genoeg. De gemeenten door Nederland gesteund, moeten leeren zelf betalen- Dat is 't groot ste voordeel van de Zanding aldaar. Ala dit slaagt dan is er eenlterkelijke organisatie, dan is een voorbeeld gegeven voor alle toe komstige zenöingsresaortendan is de kans op subsidie geopend en een stimulans ge schapen tot eigen krachtsinspanning. Daar toe is de medewerking van ons allen noodig Het is van beteekenis dat wij helpen dit werk te doen slagen. Als dit slaagt, slaagt er meer. Meerdere zendelingen, o. a. ds. Krul, staan gereed er heen te gaan, dooh de middelen zijn nog lang niet aanwezig. Spr. voegt aan dezea «aanloop" nog zijn meaning toe over de Zendingsactie op Z.- en N.-Beveland. Moet de Zending kerkelijk zijn f Voor- en tegenstanders der kerkelijke Zending zijn 't eens, dat zij moet uitgaan van de ge meente van Christus. De vraag loopt alleen hierover die gemeente is georganiseerd o. a. in de Ned. Herv. Kerk, welke de beste openbaring is van 't Liobaam van Christus. Het mystieke liehasm van Christus moet, om wat te gaan doen in de wereld, zioh organiseeren. Nu is de vraag in de wljza waarop de ge meente van Christus georganiseerd is in de Nsd. Herv. Kerk van dien aard dat het een voordeel voor de Zending zou zyn als die organisatie de zending ter hand zou nemen. Spr. beantwoordt de vraag bevestigend. De zegen der Zending voor de zendende gemeente is groot. Maar daar gaat 't niet om. Het gaat om de Zending. En voor die is 't ook voor- deelig. De bezwaren moestan spoedig uit den weg worden geruimd. Is 'tgewenseht? Spr. laat de beantwoording aan de aan wezigen over. Toon dat 'tgewenseht is, zegt hij. Het kan op allerlei wijze. De macht ligt hier ook in 't kleine. In cents-vereenigin- gen. Spr. hetft liever 100 contribuanten van f 1 dan een van f 100 ook daarin ligt de kracht der Zending, dat 't meest arm an zijn die haar steunen. Spr. wy'st op de classis Kampen, die de Zending op Morotai waar dhr. v. Essen werkt., heeft aangepakt, en tegelijk nog meer doet dan to voren voor het Ued. Z. G. en de Zending elders. Spr. wekt op tot meerderen arbeid, mede leven met de zendelirgen, hen uit hun brieven leeren kennen, als 't feau ook per soonlijk. Spr. vraagt om liefde en gebed, dan krijgt de Zending ook 'fgeld want dat is uw gecondenseerde liefde. Het is de zaak des Konings waar haast by is; en 't ie een voorrecht in dit groote werk medewerkers Gods te mogen zijn. De voorzitter bracht den spr. warmen dank namens de vergadering. Na het zingen van Gez. 242 1 ein digde jds. Boersaia met dankzegging. In de namiddagvergadering is in begin sel besloten tot de oprichting van een Zen dingscomité uit de classis Goes, welk comité in saamwerking met kerkeraden en Zen dingscorporaties do Zending op Taiaud zal bevorderen, doeh zoo dat geen enkele Zen dingsvereeniging daarbij minder zal wor den gesteund. Aan een oommissie van drie leden is opgedragen de samenstelling van een oon- eept-regiement, voor de vaststelling waar van en voor de definitieve keuze van een bestuur later nogmaals een vergadering zal worden bijeengeroepen. De volgende getuigenis werd ons ge geven door een inwoner van Goc3 en daar zij veel personen van bun lijden verlossen kan, in deze stad zullen zij, die hieromtrent meer willen weten, goed doen zich daar- naar te infortneeren. De heer J. P. Hopman?, Wonende Oost- wal 264e te Goes, deelt oas medeGe durende drie lange jaren Jeed ife aan een hevige pijn in den rug en in de kindenen. Reeds bij bet opstaan 's morgeus was ik vermoeid en dit afgematte gevoel verliet mij Diet gedurende den geheelen dag, ik had ook veel last van hoofdpijn, juist alsof mij iets zwaars op mijn hoofd drukte. Mijn eetlust was zeer gering en ik bad zeifs dikwijls een walging van alles wat men mij voorzetteonophoudelijk moest ik urineeren. Wat ik hier ook tegen aange wend had, niets wa8 er dat mij baatte, mijn aandacht werd feu slotte getrokken door Foster's Rugpijn Nierenpillcn, welke overal zoo gunstig beoordeeld werden. Ik moet eerlijk zeggen dat de werking daar van zeer vlug en afdoende was, „want onmiddellijk na het gebruik bekwam ik verlichting en nadat ik er een poosje mee doorgegaan was, bevond ik mij oneindig veel beter. De pijn verdween en ik was weer meester over mijn watèr. Na zulk een gunstig resultaat acht ik het mijn plicht aan mijn genezing publiciteit te geven, want veel menschen zullen hierdoor met dit heilzame geneesmiddel bekend worden. Ik, ondergeteekende, verklaar dat het bovenstaande waar is en oaaohiig U het publick te maken op elke wijze die U goeddunkt. Een welbekend geneesheer verklaarde dat de ziekte der nieren de ergste was aller ziekten, met uitzondering van tuber culose. De reden biervan is dat men meestal geen nottlie neemt van verschijn selen verwerd worden met andere ziekten terwijl de nierziekte zich meer en meer uitbreidt en zioh onopgemerkt complicaties voordoen, totdat zij zich diep in het gestel geworteld heeft. Let dus op de eerste verschijnselen van pijn in de zij, neem uw maatregelen nog heden, want morgen is het misschien te laat. Verzeker U dat men U de echte Fos ters' Rugpyn Nierenpillen geeft, dezelfde die da heer J. P. Hopmans gehad heeft. Wij waarschuwen tegen namaak en maken koopers er op attent, dat op iedere doos de handteebening van James Foster voor komt. Ze zyn te Goes verkrijgbaar bij do firma Nathan Emanuel, en te Middelburg by den heer Joh. de Roos,Vlasmarkt K 157, Toezending geschiedt franco na ontvangst van postwissel a f 1.75 voor één- of f 10 voor zes doozen. 4 Februari—24 Februari 1581. Cornput's Frofeetsij. Drie hoenders streken uit de lucht Op 't veege Steenwiik neder, En gierden, in al lager vlucht, Langs 't marktplein heen en weder Daar greep een jongsbe er naar, en zie Hjj had de schuwerts een, twee, drie; Hoe bloosden onder 't vangen Zijn bleeks, mag're wangen Maar schoon hij aan zijn moeder dacht, Die 's avonds bitter schreide, Als zy maar vroeg te bed hem bracht, Wijl bier noch brood hem beidde, En snikte„Schaap de spinde is leeg, „Ik gaf u alles wat ik kreeg 1" Toch maakte hy zijn voeten Niet vlug om haar te ontmoeten. Er school een krijgsman in dön knaap Hij zag, sinds zeven weken, Zijn vader voor zich in zyn skap, Van Spaansch rapier doorstaken, En telkens als de nare nacht Het ljjk weer tot zijn kribbe bracht, Sprong om zijn onvermogen Hem 't vierdes spijts uit de oogen. „Een duif brengt kondschap in 't beleg, „Wat deze?" dacht de jongen, En was al met zyn vaagst op weg, Den wal sl opgesprongen Hy maakte er flubs dsn toegang ruim Door 'tbljjd gewuif met wiek en pluim Al had zich heel een menigt' Voor 's Hopmans tent vereenigd. Het was een uitgevaste schaar, Die 't stedeke op wou geven, Wier rouwe kreet, wier woest misbaar Den koenste mocht doen beven, Toch stoof de knaap r aar Cos» put -') voort En deed zoo vroed als vroom zyn woord, En liet de drie patryzen Den hongerenden wijzen. Daar klonk de stemme van den held, In 't harnas op de wallen «Grijpt moed, al Ieeg'ren gin 's in 'tveld «Des vijands duiaendtallen, «Grijpt moed, al acht zioh Rennenbergh 3) «Den Staten en den Prinse te erg, «Dit wonder kwam van boven «Een teeken die gelooven «Toen 't wankelmoedig Israël «In Siu's woestijne doolde, «Ontstak de Heere gram noch fei, «Schoon 't last'rend samenschoolde «De zuil van vuur, de wolkkolom, «Zij zwenkten niet ten diensthuis om «Maar manne en kwakkels daalden, «Zoo ver hun tenten paalden, «Ons is de honger scherper plaag «Dan 't zwaard van legerdrommen, «Dan vierig-roode kogelvlaag; «Ook onze klachten kloromon «Drievuldig weet gij is de Heer: «En ziet, drie hoenders daalden neer, «Drie weken nog van lijden, «Dan zal ons God bevrijden «Ai, sohaamt u dies het ongeduld, «Dat donk're wegen lastert; iiOnze aller beê waar reeds vervuld, a Was niet ons hart vavbasterd «Ma&r Hij is in alle eeuwigheid «Dezelfde voor wie Ham verbeidt!" Toen zweeg hij en sloeg de oogen Eerbiedig naar den hoogen. Da helft der schaar droop langzaa^t af Om, onder 'tgaan, te mouopTea Dat 's vijands heir, zijn waan ter straf, Hem dra zou orerromp'ien Doch de aêre belfse boog bet hoofd, Als werd door baar zijn woord geloofd, Als was hij bij het teeken In zienergloed ontsteken. 4) Maar eer hij in zijn tente ging, Blonk 't edelste vertrouwen In 't knaapje, dat het drietal ving En geen er wou behouen „'t Is waar, wij leden honger, heer „Maar gij ook, en aan u hangt meer 1" Schoon haar de held niet duldde, Hoe streelend was die hulde „Beware God mij dat ik 't brood „Van weeuw en wees zou eten „U zullen rijkaards trots den nood „Er eehepels koorn voor meten. „Doob, eer gij huiswaats u gaat spoên, „Ik heb een legerknaap van doen, „Wilt gij uw moeder vragen, „Of gij mijn zwaard naoogt dragen Een blos vaa vreugd was 't wederwoord, De borst kon schier niet spreken „Mijn vader... hebben... zij vermoord, „Ooh, of ik hem mocht wreken Weg vloog hij, maar viel bier en meel, Voor 't wild, der weeuw ook ruim ten deel, Eer d' avond was gevallen Bracht zij hem op de wallen. En hij gedacht der profeetsij In twintig bange dagen, De derde week kroop niet voorbij Eer ju'chen volgde op klagen Bij 't een en twintigst ochtendrood Zag hij, dat 's naehts de vijand vlood, En Steenwijk hoorde Psalmen Van lof en dank weergalmen 1 Vuur. z) De verdediger. 3) De belegeraar. 4) Ontstoken. (wijlen) E. J. POTGIETER. Geïllustreerd Volksblad. B VBOBBL1JKB 8TABJD. Vaa 2426 Februari. MIDDELBURG. Bevallen: E. Bod- bij 1 geb. Vereeke, z.C, J. Abrabatnee geb. Krijger, z,M. S. de Voogdt geb. Aalbregtse z.J. E. Büehli Fest geb. Van der Harst, z. Overleden: L. R. Plassebaert, 67 j., man v. C. KottnerL. Labruijóre, 4 tn.jz. GOES. Geboren: 25, Maria Mag- dalena, d. v. Albinus Lockefeir en Maria Hendrika van den Boogaart. Van 22—25 Februari. VL1SSINGEN. Bevallen: J. H. Koets geb. Vaa Haveren, d.S. Buur man geb. Huibregtse, d.M. T. van Hoorn geb. De Barge, z.C. J. Seheij- beler ge'o. Kooning, z, E. Nijssen geb. Daane, z.E. de Ligny geb. De Nooijer, z.E. de Smit geb. Mondeel, z. Overleden: N. Postma, 5 j., d. J. Krul, 66 j, ccgehz. Aangekomen: 25 Febr. te Marseille het s.s. Solo van Java naar Rotterdam te Port-Said hei; s.s. Vondel van Amsterdam naar Batavia te Padang het e.s. Bogor van Rotterdam naar Java; te Rotterdam hot s.a. Salak van Java- Vertrokken: 24 Febr. van Buenos- Ayres het s.s. Zaanland van Amsterdam 25 Febr. van Southampton het s.s. Koning Willem 11 van Amsterdam naar Batavia van Amsterdam het s.s. Celebes naar Ham burg van Perim het s.s. Van Nek van Rot terdam naar Java. Gepasseerd: 23 Febr. Wight het s.s. Lituania van Rotterdam naar New- York Gibraltar het s.s. Grotius van Bata via naar Amsterdam; 25 Febr Kaap Bon 't s.s. Ceram van Batavia naar Amsterdam. naar waarnemingen in den morgen van 26 Februari, medegedeeld doorliet KonNed Sfeteor, Instituut te I e Ei". Hoogste barometerstand 776 4 te Horta, laagste stand 740.8 te Seydisfjord. Verwachting tot den avond va» 27 Febr.-. Krimpende toenemende tot krachtige Westelijke wind. Zwaar bewolkt tot be trokken lucht. Regenbuien. Weinig ver andering van temperatuur. BRIEFWISSELING. Aan B M. te Grand-Rapids. U v abonne mentsgeld is in orde ontvangen. De Administratie. Op Vrijdag 2! Febr. ji. overleed, na een kertslondig lijden van 2 dagen, onze geliefde Echtgenoote, Moeder, Bsbuwd- en Grootmoeder PIETERNELLA PLANTLAFEBER, ia den ouderdom van byna 66 j»ar, na een 43-jarige echtvereeniging. Haar diepbedroefde Echtgenrot en Kiud&ren, ADRIAAN BOUWENSE. JAN BOUWENSE. MARIA BOUWENSE -v. d. Weeie. ABRAHAM BOUWENSE. ADRIANA BOUWENSE—De Loofe. GILLIS BOUWENSE. PIETERNELLA BOUWENSE—Huige. CORNELIA MAARSMANBouwknse. JOHs. MAARSMAN. ADRIANA VERHULST—Bouwense. PIETER VERHULST. JANNA KORSU1ZE—Bolveuse. AARNOUT KORSUIZE. PIETERNELLA GOUDSWAARD— Bouwense. PHILIPPUS GOUDSWAARD. NEELTJE KORTEKNIE—Bouwense. JAC. KORTEKNIE. W1LHELMINA DE WIT—Bouwense. LEENDERT DE WIT en Kleinkinderen. Colynspla&t, 25 Febr. 1908. Voor de vele bewijzen van deel neming, ontvangen bij het overlijden van zijn geliefde Behigenoote, betuigt de on dergeteekende zijn hartelijker: dank. L. ROTTIER Jz. Borssele, 26 Februari 1908. Voor da zeer vele en hartelijke bewijzen van belangstelling, zoo van hier als elders mij betoond bij de herdenking van mijn 7Ósfea geboortedag, betuig ik, mede namens mijn Echtgenoote en kinde ree, vriendelijk dank. C. KRAMER. Kamperland, 27 Febr. 1908, in Walcheren die i -J wenschen te worden van de Onderlinge Brandvaarborgmaatschappij „Helpt Elkander" to Seroobkerk© (W.) gelieven zich vóór 15 Maart 1908 aan te melden bij HET BESTUUR. De Yereeniging verzekert Inboedels vanaf f 1.000. nauwgezette prijzen. Ook Stalen aan huis. Ds Notaris F. VAN CLEFF te Hein- kenszand zal op VRIJ»A<3- O MAART ÏÖ08, des voormïddags 10 uur, op de hofstede van dhr. Gilles de Jager te Nieuwdorp, PUBLIEK VERKOOPEN: als: De Notaris W. HLOOLEN ta Middel burg is voornemens, ten verzoeke van Mejuffr. Janoa Kok, Wed. M. v. tl. Vrede, te verkoopen: des middags ten twee uren, in het koffie huis „De Koophandel" te Krabbendijke, aan het Wegeling te Krabbendijkewijk A nummers 117, 11S en 119. Breeder bij biljetten, omschreven. Informaties ten kantore van voornoem den Notaris.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1908 | | pagina 3