NIEUWSBLAD VGÜR ZEELAND No. 80. 1908 Zaterdag 4 Januari, 22e Jaar gar CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN IT ZEI. FEUILLETON. ZD"wa.a,llic]n.ten- UIT III PERS. C* lïmBsnwHMaHgBsrasL IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p. 1,25. Enkele nummers 0,02E. UITGAVE DER FIRMA EN VAK van 1—5 regels 40 cent, iedere regel' meer 8 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regeï meer 10 cent. _«a Middelburg, ook voor St. Laurens en voor Nieuw- en St. Joosland 3, 7, 8, 9, 10, 14, 15, 16, 17, 21, 22, 23, 24,28,29, 30 en 31 Januari, 4, 5, 6, 7, 11, 12, 13, 14, 18,19,20, 21, 25, 26, 27 en 28 Februari, 3, 4, 5 en 6 Maart. Voir Middelburg in 't bijzonder is die ijk voor de bewoners der verschillende wijken aldus bepaald A den 22 Januari B den 28 en 24 Januari C den 28 Januari D den 29 Januari E den 30 Januari F den 31 Januari; G den 4 Februari; H den 5 Februari; I den 6, 7 en 11 Februari K den 12, 13 en 14 Februari L den 18 en 19 Februari M den 20 Februari N den 21 Februari; O den 25 en 26 Februari P den 27 en 28 Februari; Q den 3 en 4 Maart; en R, S, T, U en V den 5 en 6 Maart; telkens des voormiddags van 9 tot 12 en des namiddags van 1 tot 4 uren. 3 Januari 1908, Dr. Kuyper over de Joden. Met groote objectiviteit laat dr. Kuyper zoowel op de deugden als op de gebreken der joden het noodige licht vallen. Hij prijst de soberheid, de schranderheid de werkzaamheid en de zuinigheidfftaar- door zij dikwijls uitmunten. Die eigenschappen alleen reeds verkla ren dikwijls de geldmacht der joden, die niemand hun dan mag verwijten, mear wanneer de schraapzucht en harteloosheid daarbij komen, wanneer de jood zelf niet drinkt, maar, zooals in Rumenië, wel tracht den drankhandel in handen te krijgen, ten einde van de zwakheden van anderen partij te trekken, dan heeft dr. Kuyper gelijk, wanneer hij den joden in't algemeen een verzwakt geweten verwijt. Het sprookje der ritueele moorden ver werpt b\j geheel. Waar is het ook, dat de crimineele sta tistiek dikwijls voor dejodennietongunstig is, maar in Rumenië gaat die regel niet 6) Een verhaal van N. Fries. Ja, zij voelde, dat dit ook hare roeping was Van ijver blakende, werd zij weldra een leergierige discipel, en daar het bij zulk slag van werk niet juist op zorg vuldige nauwkeurigheid aankomt, maar het zoo heet van de naald en met lange draden gaan mag, ging haar dit weldra vlug van de hand zelfs overtrof Lotje spoedig hare vriendin ia het talent van uitdenken, en de handigheid om wat best voegde, samen te brengen. Geen wonder, dat men beiden weldra op hare uitgangs dagen met nieuwmodisohen pronk door de straten zag trippelen. Ongelukkig ging de onverdragelijke liranny der bakkers vrouw zoover, dat zij niet gedoogde dat hare meisjes de danshuizen bezoohteD, en met onverbiddelijke gestrengheid vorderde dat zij 's avonds precies om 1U ure thuis zouden zijn. De toenemende dwaasheid der beide meisjes ontging den waakzamen blik der bakkerin niet, en al ontbrak het haar nog aan bewijzen, zij kon toeh eenigen arg waan aan beider eerlijkheid niet geheel onderdrukken. Zij sprak beiden nu en den ernstiff aan, vooral Lotje, die zij voor de verleidster hield, betoonde zij hare moede lijke bezorgdheid. Alles tevegeefsMet een pruilend lipje en een mokkend gemoed weri het goedgemeende woord zwijgend opgenomen, maar het hart verzette zich er tegen, zoodat hare woorden geen vrucht (iroegen door en terwijl de joodsche vrouwen zich dikwijls door kuischheid onderscheiden, vormen zij in Rumenië een zeer groot per centage van de geprostitueerden. De meeste bordeelen worden daar ook door joden ge houden. Een zekere mate van trots is bij de joden niet te miskennen, niet alleen bij de meer aristocratische Spaansche, maar ook bij de Dnitsche joden. De joden voelen zioh nog altijd het uit verkoren volk. Op de Christenen zien zij gewoonlijk met verachting neer en waar men naar verhouding onder de joden bij zonder veel, hoewel eenzijdig intellectueel ontwikkelde, zeer bekwame mannen vindt (Spinoza, Heine, Lasalle, Marx, Gambetta, Lombrose, Montefiore enz.) wat ongetwij feld met de meerde welvaart in enkele joodsohe kringen samenhangt, is eene zekere zelfverheffing niet geheel misplaatst, maar de trots der joden wordt dikwijls ook ijdelheid en geldtrots en dan is zij minder gerechtvaardigd. Physiek moeten de joden in het alge meen voor de Christenen onderdoen. Het ongezonde leven in de Ghetto's, waar de joden eeuwenlang in benauwde ruimten waren saamgepakt, heeft op het ras een grooten invloed gehad. In Marokko en enkele andera streken, waar die nadeelige invloeden niet hebben gewerkt, zijn de joden een zeer schoon raen8ehenras, maai' iD het algemeén kan veeleer het tegendeel van hen worden getuigd en ook dat verklaart waarom de Christenen dikwijls zoo weinig metdejoden sympathiseerea. Ia Nederland vooral verwijt men aan de joden ook dikwijls onreinheid en dr. Kuyper wijst er op, dat de joden op dat punt echte Oosterlingen zijn. Wij herinneren ons, hoe voor eenige jaren de liberale Amsterdsmsche kiesver- eeniging Burgerplicht", heel deftig^ver gaderde, omdat een Christen-lid dier ver- eeniging beschuldigd was,dat hij geweigerd had aan joden in het algemeen eene woning te verhuren. Dat was illiberaal en onver draagzaam, maar niemand scheen toen te begrepen, dat het fait, dat niet geheel uit de lucht gegrepen bleek te zijn, niets met godsdienst te maken had, maar alleen met eene andere opvatting van zindelijkheid. Een Christen-Nederlander is dikwijls Het was aan de bemoeiingen der vriendin gelukt zich en Laura eene plaats in liet groote magazijn, aan dea hoek der Koning straat te verwerven. Wel otn te beginnen zonder salaris als leermeisjes, maar beiden hadden wel zooveel bespaard, dat zij het eenige maanden konden uithouden, maar voor later vertrouwden zij op hare han digheid, die wel spoedig loon en waardee- ring vinden moest. Zij zeiden dus haar dienst op en zeildeD nu eaet vroolijke vlag en wimpel de veel belovende toekomst tegemoet. Beiden waren blij, in haar jonge leven reeds een zoo hooge sport op de geluksladder te hebben bestegen De dwaallichtjes huppelden en dansten voor haar uit, en zij beiden met gelijken tred die achterna. Hierin hadden zij zich echier niet misre kend het aanleeren van het vak was voor beiden maar spelevaren, zoodat zij weldra aanspraak konden maken op salaris. Lotje vooral had er zooveel vernuft voor en zoo genialen smaak, dat zij allen daarin voor uit was. Daarenboven ontwikkelde hare sohoonheid zioh meer en meer, en een voorkomende lieftalligheid, de kunst van te behagen en de meDsehen vcor zioh in te nemen, maakten dat het meisje spoedig als een onwaardeerbare aanwinst werd be schouwd. Het behoeft wel niet gezegd te worden, dat zij zichzelve ook niet gering schatte, maar zich genoemdeeigeuschappen en talenten in volle mate betalen liet. Het was dan rok spoedig Lotje's stel regel, niet meer in zilver maar in goud te rekenen Meer en meer werd zij nu belust op de heerlijkheden dezer wereld, hare pronk- reiner op zijn huis dsn op zijn lichaam en bij de joden is 't dikwijls juist omgekeerd. De reinheidsvoorsehriften van Mozes wijzen allerminst op een onzindelijk volk en daarom achten wij die beschuldiging grootendeels overdreven en onverdiend. Als een boer wel zijn huis wasoht, zijn varkens en ziju boomec, maar niet zioh zelf of zijn kinderen, is het moeielijk te begrijpen met welk recht hij aan de joden hun onzindelijkheid verwijt. Een der grootste eigenschappen van het ras der joden is hun taaiheid. Terwijl al de volken, die tegelijk met de joden leefden en hen onderdrukten, reeds lang spoorloos zijn verd wenen,hebben de joden al hun tegenstanders overleefd. Onder de meest ongunstigeomstandigheden. hebben zij hun eigen type weten tebewarer. Perioden van verzwakking van het ras bewustzijn, onder invloed van de Griekeohe of Arabische beschaving, werden steeds door eene zegevierende reactie gevolgd en ook nu is het Zionisme weer eene reactie tegen het streven in enkelejoodsehekringen om het ras-eigenaardige op te geven en zioh met de Christenen te vermengen. Da joden willen de natie bij uitnemend heid, of kortweg: „de natie', blijven. Zij willen Diet opgaan in beu, die zij- lager achten dan zich zelf Zij zijn het volk der volken en zij verwijten aan Jezus, zoowel als aan Paulus, dat dezen aan heel de mensehheid wilden geven, wathet voorrecht der jodeD had moeten blijven. Toeh kan de godsdienstige eenheid alleen niet de eenheid van type verklaren. De Roomsohen zijn ook godsdienstig één en toch hebben de Fraosehe Katholieken eea heel ander type dan de Nederlandscbe. Eenheid van ziel heelt zonder twijfel ook eenheid van type voortgebracht. De geest vormt en stempelt het lichaam, maar daar naast moeten tooh bijzonder krachtige, physieke oorzaken werkzaam zijn geweest. Het bestaan der joden is dan ook op zichzelf een half wonder en in de wereld geschiedenis een geheel eenig verschijnsel. Aan veel joden ten slotte wordt hun re volutionaire gezindheid verweten en dat verwijtisniet onverklaarbaar of ongegrond. Aan de Fransche revolutie hebben de joden veel te danken gehad. Zij sloot de Ghetto's en stelde de joden met de Christenen gelijk. De emancipatie der joden kwam in vele zuoht en ijdelheid, hare hoofsche en be haagzieke manieren namen op schrikba rende wijze top. Als men deze „mademoiselle Eleonore" in het grootste modemagazijn, vergeleek met het winkelmeisje achter de bakkers- toonbouk, welk een verschilom nog van de kleine veedrijfster Lotje niet te spreken Die smachtende oogen met hun berekenend opkijken, vooral tegenover heeren Die teere, fijne vingertjes en dunne polsen, met ringen en braceièften rijk voorzien Die trippelende voetjes, dis zich nauwelijks op de hooge hakjes balanceeren konden De wereld zeide„een befooverende verschijning die mademoiselle Eleonore", en wij zeggendie betoovereade ver schijning zit met huid en haar, met ringen en kettingen midden in den poelwant waar men dwaallichten ziet, daar kan de poel niet ver af zijn, en wie ze naloopt steekt weldra tol in den hals in het moeras. Was het zilvergeld het meisje tot ver leiding geweest, met het goud was dit nog veel meer het gevalen was vroeger het waakzame oog achter het roode gordijn haar als een engel Habakuk's geweest, die haar in den nek zag, thans gevoelde zij zich in dit opzicht geheel vrij. Hier toeh i was volstrekt geen controle te houden, j Wie kon haar verhinderen 4 thaler in i plaats van 3 te vragen, waar de verkochte j goederen toeh in den volsten zin deswoords slech's ingebeelde waarde hadden. Dat beetje krip en lint op zich zelf wss niet zooveel grosehen waard als er marken voor betaald werden.En de koopers kenden die hieroglyphische cijfers niet, wasrmede landen na de Frsnsche revolutie tot stand. Geen wonder dus dat de joden met die re volutie op hebben. Io Rusland hadden de joden ook de hand in den aanslag op Keizer iiexander II. Maix en Lasalle in Duitech- land warea joden en voor ons land zouden wij willen wijzen op da woelingen onder de socialistische diamantslijpers, maar in het dgemeen mogen wij toch niet ontkennen, dat de joden ia Nederland gewoonlijk be daarde, zelfs ietwat conservatief getinte burgers zijn, die het Oranjehuis liefhebben en zich vrienden toonen van rust en orde. Kooplieden in het algemeen weten te goed, dat welvaart zonder rust en orde niet denk baar is en zullen daar®m eerder te veel dan te weinig den inwendigsn, zoowel als den uitwendigen vrede liefhebben. (Nederlander). V. Bovenstaand résumé van mr. H. Verkou teren is de welsprekendste logenstraffing van de dwaze bewering van de vrijzinnige pers in onze omgeving als zou dr. Kuyper, nog wel tusschen de regels dior, kwaad van de Joden gezegd hebben. Constitutioneel A 8. C. De Standaard schrijft In een hoofdartikel wezen we op den stelligen eisch van het eonsiitutioneele stel sel, dat het bewind in politieke richting homogeen snoet zija mei de meerderhe'd in de Tweede Kamer, en dat een Kabinet, dat homogeen was met de minderheid, zich op de zuiver eonstitulioneele lijn niet denken lief. Vroeger misschien nog bij uitzondering, eu als overgang; maar thans, nu de partijen, op grond van staatkundige beginselen, tegenover elkander siaan,ze!fsdatnietmeer. Maar uit hetgeen de liberale pers hierop antwoordde, blijkt opnieuw, hoezeer in liberale kringen het echte constitutioneels leven in verval is. Men durft nietioocheneD, dat het is gelijk we het voorstelden, maar men praat er over heen. Ja, de N. Roti. Ct. maakte het nog bonter. Zij toeh maakte zich schuldig aan schen ding i an een tweeden, even on aan lastbaren eisch van het eonstitutioceele stelsel. Die tweede eisch luidt; Dat nimmer de Kroon in het debat mag gemengd worden. de prijs op de briefjes stond aangegeven. Als mademoiselle Eleonore's avonds den eersten commies hare kas voortelde, cl deze kas met zijn dagboek sloot, wat kon het dat jonga mensch dan schelen, ol mademoiselle er hare pereentjes van ge nomen had. Hij vond het zeif misschien gansch in den regel, dat de deftige klanten wat extra betalen moesten voor het geluk door zulk eene lieftallige sohoonheid te worden bediend Bij zoovele middelen en hulpbronnen behoeft men zieh dau ook op het punt van gemak en vermaak geenerlei dwang op te leggen. Zondags was er in die groote stad eene ruime keus; schouwburgen en concerten, vauxhals en casino's, van aller lei slag! Men begrijpt, dat het alles deftig zijn moest, dat was men aan zijne be trekking verplicht. Maar dit had niet veel anders te bcteekermn, dan dat de poel met een bedriegelijk groeu, en een bontgekleurd bloemtapijt gedekt was. Wie al de zacht g( duisterde woerdjes gehoord, wie al die gloeiende oogen gezien had, die elkaar veelbeteekenende blikken toewierpen, wie het geweten had, water in de rijtuigen voorviel, waarin de elegante heeren hunne dametjes naar huis brachten, of op het schitterend voorhoofd van juffer Eleonore het brandmerk eener dievegge gezien had, die zou er wel niet as a getwijfeld hebben, dat men h:er den vasten grond verlaten had, en in een moeras geraakt was. Maar dat is juist de vloek der zonde, o'at zij het m msohenhart nooit bevredigt, meer, neg meer! roept zijn onverzadelijke be- Voor al wat de Kroon doet of nalaat, zijn aansprakelijke staatslieden verantwoorde lijk, 'tzjj de Ministers die gaaD, 't zij de Ministers die opkomen maar nimmer da Kroon zelve. Toch ontzag de N. Rott. Ct. r.i< h niet, ook nu weer zioh achter de Kroon te ver schuilen, en omier den schijn van de Kroon te eerea, op de Kroon veraniwoorc elijk eid O', er te dragen. Ons debat was, als antirevolutionair persorgaan, met de pers der liberalen- Tot haar richtte zich c nze verklaring, dat ze ten onreohte de Reohterijde ver plicht achtte om, zonder meerderheid in de Tweede Kamer, hel bewind c.ver te, nemen, en baar wezen we er op, dat ze, in eigen verlegenheid zich onbekwaam gevoelend om baar eigen mannen tot voortzetting van het bewind op te roepen, tot ods hoogstens kan komen met een verzoek, niet met een eisch, om de bewinds- iaak op de schouders der Staatslieden van Rechts te leggen. Daarop kon ze, naar eonstitutioneelen eisob, niet anders dan met instemming antwoorden, en om dit antwoord te ont gaan, schoof ze nu de Kroon er tusschen, en heelt zich heasch in, dat ze, met alzoo een tweeden constitutioneelen eisch te schenden, zichzelve en haar geestverwanten dekt. Verwerping van een begroeting, De Nederlander schrijft Enkelen schijnen te meenen, dat het af stemmen van een begrootbg „om redenen daarbuiten gelegen" slechts kan verweten worden aau wie ia een minister een geheel Kabinet wil treffen, tn a.w. wie door hoog politieke motieven wordt geleid. Niet aan wie door de aLtemiöiïig slechts het beleid van een bepaalden minister wil treffan. Deze meening i9 onjuist. De begrooting bestaat uit een reeks af zonderlijke credietaanvragen. Wie tegen een of meer dier aanvi agen bezwaar heeft, kan deze afstemmen en,zoo de meerderheid hem ia 't ongelijk stelt en het bezwaar hem overwegend schijnt, om die reden ook de heele begroeting verwerpen. Op die wijs blijft, de eindstemming steeds verband houden mot den concrete» inhoud der be groeting. Wat daarentegen, :oa?.r antir. staatsrecht geertewant hel is maar niet anders de goddeloczen hebben geen vrede. Made moiselle Eleonore had haar harijo weg- gefehonkeu. Wat hot uiterlijke betrof was het geen slechte partij. Deze gelukkige en veelbenijde man heet!© George Maurice, en beweerde in West-Indië geboren, maar van Fransche afkomst te zijn. Dit verklaar de zijn donkere gelaatskleur, die misschien zelfs wat negerbioed verried. Maar zijn trekken waren regelmatig, zijn oogen vol vuur, zijn haar zwart en glanzig, zijn gestalte vlug en veerkrachtig. Die heer Maurice scheen ook een bruikbaar mensch te zijn, want hij had een betrekking op het kantoor van een der handelshuizen hij had altijd veel geld op zak, dronk champagne en hing op allerlei wijzen den grroten heer uit; en wat nog meer gold dan al de rest, hij was een perfect danser eu verstond de kunst vrouwenharten met de fijnste listen der verleiding te verstrikken. Maar met juff r Eleonore was het hem nu toeh ernsthij wilde haar voorloopig althans trouwen en dan raet haar naar Amerika gaan, om zioh daar neer te zetten En dit nceuide men eene schitterende partij. Maar vóór de afreis hsd Lotje nog een paar zeer onaangename ontmoetingen, met personen uit baar duister verleden, personen, voor wie zij niet auders was dan Lotje. De eerste, en die in elk geval het eerste aanspraak op haar had, was haar opvoeder, haar gelukkige vader, de gelukkige schoen maker. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1908 | | pagina 1