NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No, 63. 1907. Donderdag 12 December. 22e Jaargang, HISTORISGH CHRISTELIJK- VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S J DE JONGE VERWEST te Goes F. P. D'HUU, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Snippers uit de oude doos, Uit de Tweede Kamer. 1EDEREN WERKDAG DES AVONDS, Prijs per drie maanden franco p. p. 1,25. Enkele nummers 0,025. UITGAVE -•£>ER FIRMA EN VAN _L. van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cenr. Familieberichten van I —5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. De opgaaf van den spoordienst komt in dit nommer voor op de ge bruikelijke plaats. Zij die zich met 1 Jan. a. s op ons blad abenneeren, ontvangen 't gedu rende de maand December gratis. 11 December 1907. Neutraliteit'' op de Openbare School. In het Voorloopig Verslag was den Minis ter gevraagd, hoe hij dacht over de handel wijze van een schoolopziener, die verboden had in school te bidden en de Bijbelsche geschiedenis te onderwijzen, hoewel geen enkele klacht daarover geuit was. Deze handelwijze had de oprichting eener bizon- dere school ten gevolge. De Minister antwoordde in de Memorie van Antiooord Het woord »ncutraliteit" komt in de wet tot regeling van het lager onderwijs niet voor. Het geven van godsdienstonderwijs is overgelaten aan de godsdienstleeraren, terwijl de onder wijzer zich heeft te onthouden van iets te leeren, te doen of toe te laten, wat strijdig is met den eerbied, verschuldigd aan de godsdienstige be grippen van andersdenkenden. Hierdoor wordt niet uitgesloten 't onderwijs in de Bijbelsche geschiedenis als onderdeel van de geschiedenis of het doen van verhalen uit de Bijbelsche ge schiedenis en evenmin het uitspreken van een gebed, wanneer een en ander kan geschieden zonder te kort doen aan den eerbie.1, verschul digd aan de godsdienstige begrippen van anders denkenden. In dat geval heeft dan ook, naar de meening van den ondergeteekende, een schoolopziener niet de bevoegdheid zulks te verbieden. Men zegt dat er kans bestaat dat binnen korten ty d het briefport zal verlaagd wor den. Een wetsontwerp tot wijziging van het binnenlandsch briefport is bij de Tweede Kamer ingediend. Volgens dat wetsontwerp zullen de stads- briefkaarten aan het postkantoor voor l5 ct. verkrygbaar gesteld worden. Voorts zal het gewicht der brieven van 5 ct. port, in plaats van op 15 gelijk nu op 20 gr. worden gebracht en zal ook de grens voor het een voudig port voor couranten en drukwerk worden verhoogd. 242) FEUILLETON. DOOK SCALDIS. Het voormalige klooster Bethlehem bij Eikerzee. Vreemd is het wel eenigszins, dat wij het klooster Bethlehem, hoe oud het ook is, bij de oude Zeeuwsche schrijvers bijna niet vernoemd vinden. ReigersbergBoxhom en Smallegange spreken er in 't geheel niet van, Ermerins noemt het eenvoudig en de „Tegenw. Staat van alle volken" zegt alleen dat het eens „vermaard" was. Ziedaar alles. Een sluier bleef over de geschiedenis van het klooster hangen, totdat in de vorige eeuw den soherpzinnigen Dresselhuis er ons wat meer van kon mededeelen. Met diens gegevens, aangevuld met eenige aanteeke- ningen uit andere bronnen zijn wij nu in staat iets meer van dit gesticht te vernemen. In Zeeland bezat de Abdij van Ter Doest bij Brugge eenige landerijen. Als vanzelf gaf dit aanleiding tot hst Btichten van kloos ters, die aan het moedergesticht onderwor pen waren. Aan geen twijfel onderhevig is het of „het Convent van Bethlehem in Scouden" ook voorkomende onder den naam van Ecelsia Sanctimonialium de Bethlehem de dunis is van Scaldia" heeft reeds in 't laatst der 12de eeuw beslaan. Het was een nonnenklooster en behoorde tot de Cistercienseroids. Dat het gesticht toen reeds bestond, blijkt ons ook uit brieven van het jaar 1156. Gerard, abt van Epternach, deed toen, ten behoeve van den Holl. Graaf Dirk VI, Dat is een goed wetsontwerp. Iu een tyd van drukke en toenemende correspondentie behoort het port zoo laag mogelijk gesteld te worden, en de geschie- j denis keeft geleerd dat lage prijs op den duur geen schade doet aan de winst voor den Staat. "Veertig jaar geleden toen het tegenwoor dige uniform-port met verplichte frankee ring werd ingevoerd ontleende men ook bezwaren aan de toekomstige mindere in komsten. Het tegendeel is gebleken. Nooit bracht de posterij zooveel op als juist na de verlaging en het publiek be lang werd er mee gebaat bovendien. Het is merkwaardig, indien men het althans de moeite waard acht eens na te gaan hoe blij de vrijzinnige pers is, in haar geheel, van de Ter Neusensche Courant af tot do groote pers toe, over do Sneeker-ge- schiedenis der laatste verkiezing. Nu is het einde dar coalitie daar, zoo juicht alle persman links in koor! Ziet ge het voorhangsel wel scheuren dat de macht voor ons oog verbergt die daar achter werkt Zoo klinkt het bly bazuingeschal in heel de linksche pers 1 Dat is nu schering en inslag bij de vrij zinnige pers. Personen en nog sens personen, altijd personen vormen middelpunt van strijd. Dat anti-revolutionairen en christelijk- historischen, roomsch-katholieken en nog andere groepen ter rechterzijde als ze er zijn of nog komen mochten zullen kibbelen en oneens zyn dat spreekt toch vanzelf. Daar is zooveel dat uit ander oogpunt bekeken wordt. Daar is zooveel verschil als er overal en altijd onder menschen is. Maar wie ziet nu niet en wie erkent nu niet dat er toch ook een hoogere eenheid is. Een eenheid die het hart raakt. Een eenheid die afgedaeht van allo per- sonenverschil het centrum vormt voor alle bestuur, het palladium vaststelt vooralle gezag, het cement levert voor alle samen leven en samenwonen. Ik geloof in God, dsn Almachtige, Schep per des hemels en der aarde. afstand van zijn recht op eenige kerken, binDen diens gebied en, in vergelding daar voor, sohonk de Graaf met voorkennis en toestemming van zijne gemalin Sophia en zijn zoon Florus de Abdij tot gebruik der broeders die God aldaar dienden 120 maten lands op het eiland Schouwen, met dat recht en die vrijheid, waarmede hij ze verkregen had". Deze 120 maten lands vormden de grond bezitting van het klooster, want, volgens genoemde brieven was „de landscheiding derzelve oost en noord het gemeene naast gelegen land zuid het land van Floris van Voorne en west het water genaamd Hilchersee, waar ook.derzelver uitloop was". Bij giftbrieven van Graaf Floris IV van het jaar 1231 en van Willem II van 1248 verleenden deze Graven aan het klooster eerst voor eene halve en later voor eene geheele hevene, die het in Bridorper-ambacht bezat, vrijdom van herrenard eu andere lasten, die toen gemeenlijk op de landerijen drukten^ De zuster van Graaf Willem II, de voog des van diens opvolger, Aleid, bevestigde het voorrecht door haar koninklijken broeder aan het gesticht verleend. Voor de ooren van velen uwer zullen deze woorden herrenard en hevene wel wat vreemd klinken, waarom wij, eer wij ons klooster verder bespreken, willen onder zoeken, wat deze woorden in ons tegen woordig spraakgebruik wel beteekenen. Het woord hevene is een oud en ver ouderd Zeeuwscli woord 't welk dus ook alleen uit Zeeuwsche oorkonden opgehelderd kan worden. Hot klinkt wel eenigszins als hoeve of hofstede, maar duidde toch iets anders aan, zooals ook uit don door ons aangehaalden brief vanVrouwe Aleid blijkt. Daarin lezen Voor die belijdenis buigt zich ieder man der rechterzij da. Aan die belijdenis ont leent hy zijn gezag of onderwerpt zich met gehoorzaamheid. En dan mag hij verschil len over personen, over districten, over wetsbepalingen of wetsuitleggingen. Altijd komen die op, en altijd gaan ze weer voorbij, maar de erkenning van een macht boven ons blijft, en met die erken ning is een hoogere eenheid die de rechter zijde samenbindt vastgesteld. De vele artikelen over de aanstaande ontbinding van de coalitie zullen daartegen niets vermogen. 5, Houdt u kalm en spaar uwe krachten voor meer belovenden arbeid, o, vrijzinnige pers. Onder de schommelingen in het sociale leven zijn er wel geen ergere dan die van de diamantwerkers. Kort geleden hoorde men van cijfers die ook door werklieden verdiend werden, hooger dan van de hoogstgeplaatste in ons midden en nu gaat een sociaal nood geschrei op, want er waren de vorige week, alleen in het diamantvak en alleen in Amsterdam meor dan 4000 werkloozen. Onder de schommelingen in het sociale lev6n komen ook de voortdurende sta kingen in rekening. Die in de havens Rotterdam en Ant werpen is nauwelijks geëindigd of die in fabrieken en werkplaatsen begint. En onder al die woelingen op sooiaal terrein klinkt aldoor het Evangelie van het socialisme, dat leert dat het menschdom bestaat uit twee klassen, een bezittende en een niet bezittende, [eene van kapita listen en eene van proletariërs, en dat tussohen die twee klassen een breeden stroom l 'gaapt, te overbruggen noeh te dempen. 2' Het kapitalisme, zoo i3 het dogma, houdt den arbeider in zijn boeien gekneld, be handeld hem als een redelooze machine, trapt en vernedert hem, zuigt hem uit. En nu, ziedaar de blijde boodschap, is't socialisme als een reddende engel versche nen, het roept den arbeider toe zijn boeien te verbreken door zich te vereenigen, door een maeht te vormen waartegen niets be- wy dat„gelast wordt aan allen, die in de gezegde Hevene, oostwaarts op, van 't huis van Gilles, bijgenaamd 's-Gravensoon, lan derijen bezaten, om voor dezelve van alle gewone en buitengewono beden één schot te betalen aan de Abdis, het klooster of de zaakwaarnemers van Bethlehem en aan niemand anders, met strafbedreiging aan de onwilligen en nalatigen". Het woord doet ons derhalve denken aan een heerlijkheid of leengoed. Te meer wor den wij in die meening versterkt, als wij lezen dat ten j are 1277 Graaf Florus V aan de Abdy Middelburg verkochtde am bachten van zekere personen onder Oost- kapelle, ongeveer een hevene groot. In een brief van 15 Aug. 1287 noemt de Vorst die zelfde gronden kortwegdat Ambachte in 't Ambachte van Oestcappelle" Herrenard is niets anders dan Hereward of Heervaart, d. i. het leveren van man schappen, wanneer de Graaf ten strijde trok. Dit ter heervaart gaan voegdo natuur lijk onze nonnetjes niet, zij zonden dus plaatsvervangers. Door deze brieven nu werden zij eerst voor een halve en later voor de geheele Hevene vrijgesteld manschappen ter heervaart te zenden. Blijkens de toenmalig geldende Zeeuwsche. keur, gaf men bij lichtingen van manschap pen, doorgaans één man op de honderd ge meten grond3, en waar wij weten dat Beth lehem twee man moest leveren, kan men aannemen dat het kloostsr 200 gemeten lands bezat. Wij zien alzoo dat het voor dien tijd zeer gegoed was. Hertog Albrecht, de stichter van het Ka nunniken collegie in de St. Lievenskerk te Zierikzee strekte zijne genegenheid ook uit tot het geestelijk gesticht, dat niet ver van zijne muren verwijderd lag. Omstreeks 1390 bevestigde hy al de stand is, en die alles zal onderwerpen en omver werpen, ook het kapitalisme. Aan die roepstem gaf menig arbeider go- hoor en steeds meerderen geven daaraan gehoor. Maar, geloof nu niet, dat zoo groot aantal te vindsn zouden zijn tot het opbou wen van een maatschappij naar de socialis tische bedeeling. De mindere van gisteren wordt gaarne morgen de meerdere, en ziet zich verplicht gaarne of niet zijn ge zag te doen gelden. De proletariër van het verleden wordt en het ia te prijzen langs eerlijken weg de kapitalist der toekomst. We hebben slechts rondom ons te zien, en de voorbeelden zijn voor het grijpen. Waar de socialistische leer zich op beroemen kan het is dat zij vele malcontenten rondom zich vergadert. Het is dat zy in veler har ten haat heeft gewekt en op slechte harts tochten heeft gespeculeerd. Het is dat zij de antithese tusec'aen de standen heeft ver scherpt, en de klassestryd heeft doen ont branden, en daartoe wapenen heeft ge bruikt die niet blank beet6n mogen. Het is dit, dat het niet aan baar zal te wijten zijn onze maatschappij niet een ruïne wordt, waarbij de bouwmeesters met de handen in het haar staan, of eerder nog elkander in 't haar vliegen. EE S Nu en dan komen ons lijdingen toe uit dc Oost die van kerstening gewagen. Een christelijk Java, klonk het ons niet als een hersenschim, een illusie dikwijls in de ooren. De zendeling kwam, als we ons niet bedriegen tot lieden nieeslal tot de lsgera standen, tot de armen en geringen onder het Javaansohe volk. Niet dan bij hooge uitzondering kwam de zending builen den kring der dessa's en kampongs. Zendings hospitalen en poliklinieken dienden een klein deel van de uitgebreide Javaansche bevolking. Toeh moet om het ideaaleen christe lijk Java te verwezenlijken, ook de hoogere standen met het Evangelie van Christus bekend gemaakt worden. Uit dat oogpunt gezien verheugt ons de lijding dat in den loop van 1905 en 1966 kraohtige pogingen zijn in 't werk gesteld, om op Java te komen tot oprichting van een vereeniging voor christelijke scholen voor Javaansohe meisjes uit de hoogere standen. Deze vereeniging had reeds zooveel suooe^ op haren arbeid dat zij een school openen kan te Jogjakarta, waarheen een vroegere hoofdonderwijzeres van Velzen is gegaan om daar, naar het zich laat aanzien pionier te zijn op een uitgebreid arbeidsveld. Een sohoonen arbeid voor 't vaderland 1 Gisteren is behalve de Marine-begrooting ook het onderwijzers-salariswetje en wel dit laatste zonder hoofdelijke stemming aangenomen. Gebruikelijkerwijze stemden de socialisten tegen de Mariue-begrooting. De motie-Van Twist, zooals we reeds zagen, ten doel hebbende,om den gehuwden onder- officiereu in de gelegenheid te stellen, thuis te middagmalen, had nog veel voeten in de rsftrde. De Minister was er tegen. Z.Exc. zeide dat dit niet altijd mogelijk is. En daarenboven het diner dat zij la dienst krijgen is gewoonlijk beter dan thuis. En de manschappen,; die onder de keerkringen moeten leven, mogen wel goed versterkt worden, anders houden zjj het in die tro pische gewesten niet uit. De motie werd toen verworpen met 41 tegen 38 stemmen en de Kamer kon nu aan de Binnenland- seha begroeiing beginnen. Slechts enkele punten willen we ver melden. Ze werden in alle kalmte be sproken zooals trouwens met alle te berde gebrachte onderwerpen het geval was. Of het van daag zoo gebleven is, nu de Minis ter zelf aan 't woord kwam Doo'n ter zake. Dhr. Aalberse klaagde over de weinige zuinigheid die dhr. Rink betrachtte. Z.Exo. doet alsof hij geen raad weet met het geld, evenals Janus Tulp uit het bekende blij spel van Van Mauri k. Zoo deed hij bij hooger- zoo ook bij de subsidies voor vakonderwijs, enz. Ook dhr. Bos is voor zuinigheid, al verbaast hij zich ook, dat juist bij dit departement zoo by voorkeur genoemd het departement voor volksontwikkeling en volksopvoeding op bezuiniging wordt aangedrongen. Zie eens naar den vorigon minister Kuyper. kloostervoorreehten en voegde er eenige nieuwe bij o. a. dat men op den klooster- molen ook voor hen, die niet tot 't klooster behoorden, zou mogen malen. Vanwaar de eerste nonnen kwamen kan niet met zekerheid gezegd worden. Het was in die tydea niet ongewoon, om, wan neer de nonnetjes hst hier of daar wat te bont maakten, hen tot verbetering naar elders te verplaatsen. Zoo werden 'o.v. in 1135 de nonnen van Lutferingeburg in Sak sen, naar Rhijnsburg in Holland vervoerd, vermits zij „door hare ligtzinnigheid der kerke schade deden en de godsdienst ost- eerden", en haar klooster werd aan mon niken gegeven. Het afgelogen Bethlehem kan zeer goed mogelijk tot een dergelijk doel in aanmerking zijn gekomen, daar in ieder geval de eerste bewoonsters van elders moeten zijn overgebracht. In weerwil van de vele gunstbewijzen, geraakte het bloostor in verval. Minder be vreemdt ons dit,wanneer wij in aanmerking nemen, dat de stresk, waarin het stond, in do 13e en 14e eeuw vooral, door waterv'.ce den zware rampen had te doorstaan. Daar onder was vooral de ontzettende overstroo- ming van 1288, waardoor ook Schouwen vreeselijk te lijden had; en daaronder ook de overlast,die het eiland meermalen inzon derheid ten tijde van graaf Jan II onder vond van de Vtaamsche krijgsbenden. Dit kon wel niet anders, daar het nadere be trekking op de Vlamingen had, dan op de Hollanders, dis eindelyk meesters bleven. Door dit een en ander ging het klooster sterk achteruit, waardoor eene beschikking van Graaf Willem III noodig werd, ten doel hebbende om het klooster, dat „groten Cost ende Comroer" bsdte dragen gehad, uit dien treurigen toestand" op te beuren of althans om geheel verval te voorkomen. Uit een Charter van den Graaf, gegeven in 1327, hooren wij, dat het toen in staat geaoht werd om een getal van 36 personen ie kunnen onderhouden. Gewoonlijk be stoud dit personeel uit de nonnen, uit schoolkinderen en enkele broeders. Het blijkt niet dat te Bethlehem, in het zedelijke een achteruitgang bespeurd is, als die, welke vele kloosters der orde binnensloop. Ruim vier eeuwen bleef het gebouw alzoo in stand en in de kloosterkerk vonden enkele aanzienlijke edelen hunne laatste rustplaats. y De gosohiedenis van Bethlehem, is na het begin der 15e eeuw, weinig meer dan de geschiedenis van zijn ondergang. Nadat het vermoedelijk gedeeld had in de ram pen des oorlogs, ten tijde van Gravia Jacoba, was eindelijk in 't laatste der 16a eeuw de tijd eaa-, dat het tot geheeien ondergang was gedoemd. Toen in 1572 de Watergeuzen van Goeree naar JSronwers- hrv'.n overstaken en sioh ook te Bethlehem. vertoonden, wilde of kon de Abdis geen brandschatting van 500 gld. geven, maar vluchtte met da zusters naar Zkrikzee en vandaar naar Brugge, en werd daarna het klooster verwees!, zoodat de mu ren slechts bleven slaau. Thans wordt de herinnering aan het. gesticht nog levendig gehouden door den Kioosteriveg eu door eene hof stede, gebouwd op de gronden, waar te voren de kloosterlingen leefden. De be woners dezer hoeve worden nog altijd de „kloosterboeren" genoemd. In het museum te Middelburg wordt eene doodkist bewaard, van rooden zandsteen vervaardigd, welke sedert jaren op bet berkhof te Ellemeet aanwezig en misschien oorspronkelijk uit het verwoeste klooster afkomstig was.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1907 | | pagina 1