F«. J. PH. RISCH Dekens. NI Nog steeds voorhanden i Eene gioote soiteeiing Een Koe of Kalfvaais SL NIGOLAftS ETALÏgI Grutte Voorslellini te lassctaij. IZAAK BOASSOU ZOMEN j irn- sb aankomend Bediende. Drogisterij „De Nieuwe Gaper". le soort KALVEREN. Chenille en Wollen Avonddoekjes. Zeer mooie Wollen Manshalsdoeken. - Gehaakte Moffen. Motie Patroontjes, FLANEL, in Wil, Jaeger en andere kleuren. BAAI, ia verschillende klenren en kwaliteiten. FIRMA J. PH. RISCH een N; UIT m PERS. fld»ertewtiin. Gekleurde Zwarte Wollen I ||Apl/pn Zwarte met Zijde i UUölvül h en Peluche Wollen Chitsen en Molton Maak hiervan gebruik I een Mangel molen HEI BESTE ADRES VOOR MARVFACTVBER IS DAT VAR L. E. RIVIERE - OROOTE MARKT HOEK ORA VERSTRAAT - MIDDELB JJRGt - A.s. Donderdag- W. HÜBREGTSE, Drogist. P. S. Echte Pinkpillen, Staalpillen. LANGE WIELE 384 MIDDELBURG VERDER ZEER VOORDEELIGE Tevens maak ik U attent op de bijzonder mooie POTSTREEP waarin juist dit jaar prachtige kleur en kwaliteit. En verder alle soorten Manufacturen. Lange Wleïe 384 Middelburg TE KOOP een ZEC o e een Paardonkueeht 9 3 1Ü Sociologie en Godsbegrip. Ieder heefi bewuBt of onbewust eenige voorstelling van de maatschappij en de maatschappelijke verhoudingenen zijn denkbeeld, dat hij zich vormt over den Heere God, oefent op die voorstelling een beslissonden invloed uit. I>e wij8geerige leeringen omtrent God en Zijn verhouding lot de wereld kunnen teruggebracht tot deze drie: Deïsme, Pantheïsme en Theïemeterwijl hieraan nog kan toegevoegd het Antheïsme, dat het Godsbestaan looohent. Al naargelang iemand nu een' dezer stelsels is toegedaan, zal zijn vooretelling zijn van de maatschappelijke verhoudingen en zijn denkwijze over de oplossing van hel» maatschappelijk vraagstuk. Het Deïsme is 't stelsel, dat de sahepping der wereld belijdt, maar de Goddelijke voorzienigheid loochent. De Deïst stelt zich de verhouding van God tot de wereld voor als die van een uurwerkmaker tot zijn uurwerk. Als een groot en kunstig uurwerk heeft de Kunstenaar en Bouw meester van bet ganscbe heelal de wereld in elkander gezet. Maar evenmin als zich de uurwerkmaker, die zijn horloge heeft afgeleverd om zijnj werk, bekommert God zioh om de wereld en den ontwik kelingsgang der maatschappij. De God der Deïsten is de kapitalistische God, die, hoog boven het gewoel der wereld ver heven, zich om haar strijd en nood niet bekommert. Het spreekt van zelf, dat dit Deïsme of modernisme een besliasenden invloed op iemands sociologie moet oefenen. Voor den Deïst zjjn de maatschappelijke instellingen van gezag, eigendom en huwe lijk geen ordinantiën Gods maar slechts inzettingen van menschen, die naar men- schelijke conventie kunnen gewijzigd en opgeheven worden. Hij loochent de Openbaring Gods in de Schriftuur, en stelt het gezag der rede in de plaats van het gezag van Gods Woord. De meDSchelijke rode en deze alleen moet beslissen, wat in een bepaalden tijd als maatschappelijke instelling gelden zal. De stsat-huishoudkundigeD, die deze voorstolling zijn toegedaan, zetten zich dan ook a8n het werk om bij het licht der rede het maatschappelijk organisme te bestu- deeren, en spinnen uit hun brein de syste- mata, waarnaar de maatschappij moet wor den ingericht. Maar ook hier blijkt het redelicht een dwaallicht te zijn. Legio is het getal der stelsels, die door de moderne oeconomen worden voortge bracht. De een vindt de oorzaak der maat schappelijke ellende hier, do ander elders. De één stelt dit, de ander dat middel voor tot genezing der kranke maatschappij. Er is op dit gebied 'n Babylonische spraakver warring. Het maatschappelijk vraagstuk wordt een Gordiaansche knoop, die óf door dictatoriale sabel moet worden doorgehakt, óf door revolutionair vuur moet worden verteerd. Het Pantheïsme plaatst zich weer lijn recht tegenover het Deïsme. Het Pantheïsme is de leer van 't algoden- dom. Volgens dit stelsel is de wereld het lichaam van God en is God de ziel der wereld. Alles is God. God is een wordende God en alle ontwikkeling ia wording en ontwifekelirg van God. Het krachtigst leven is de krachtigste openbaring van God, heeft derhalve het meeste recht van God. Macht is recht. Wat te zwak is om zijn be staan te handhaven, heeft geen recht meer op bestaan. Het is ten ondergang gedoemd, het ga dus ten gronde. Het springt dadelijk in 't oog, dat deze pantheïstische denkwijze ook iemands voorstelling van het maatschappelijk leven moet beheerschen. De pantheïst wordt Nietscbiaan, die aan alle lusten den vrijen teugel laat, den Uebermensch tot heer der wereld maakt, van geen rechtvaardigheid en barmhartigheid weet, en het streven naar macht als hoogste deugd teekent. Het is dit Pantheïsme, dat onder leiding van Marx en zijn volgelingen den klassen strijd heeft ontketend, en vooral in onze dagen zfin verderfeliiken invloed oefent. Uit dit Deïsme en Pantheïsme wordt weer het Atheïsme geboren, dat de stof vergoodt. Beurtelings op de ijsvelden van het Deïsme verdoold en in den afgrond van het Panthe- isuie verloren, komt do verdwaalde mensch tot de geheele ontkenning van het Godde lijk Wezen, en daarmede tot de vergoding der stof. Dit Atheïsme kent geen ziel en geest meer. Het weet alleen van een lichaam en van lichamelijke behoeften. De bevrediging daarvan wordt hoogste doel des levens. Plichten en rechten wordeD bijzaak. Er is maar één plioht voor den mensch, de plicht om zooveel mogelijk te genieten maar één recht, het recht op het grootst mogelijk genot in dit leven. Het ligt voor de hand, dat uit dit Athe- isme de revolutionaire woelingen in staat en maatschappij voorkomen. Rechtdraads tegenover al deze stelsels plaatst zioh het Theïsme. Dit leert allereerst des mensohen alge- heele afhankelijkheid van Gad. Is alles van God afhankelijk, dan is hij ook de Oorsprong en Auteur van alle instellingen in staat en maatschappij, en mag niets willekeurig worden gewijzigd. Het Theïsme leert onze algeheele afhan kelijkheid van het licht, dat Hij in Zijn Openbaring voor alle gebied des levens ontstak. Maar is dit zoo, dan moet het maatschappelijk organisme bij dit lioht worden bestudeerd, en moet aan de hand der Schrift naar de geneesmiddelen voor de kranke maatschappij worden gezocht. Niet minder belijdt het Theïsme ook des mensohon verantwoordelijkheid aan God. De men8oh is niet vrij, of hij staat en maatschappij zua of zoo zal inrichten, maar is daarbij gebonden aan de ordinan tiën Gods, en ook voor zijn maatschappe lijk leven is hij aan God verantwoording sohuldig. Duidelijk blijkt alzoo, dat ook de socio logie niet buiten God kan omgaan, maar dat ook op dit terrein de Naam des Heeren moet worden beleden. (Rotterdammer). R. J. W. RUDOLPH. Een waar woord. zei prof. Fabius in de Rotterdammer onder het opschrift „VolksBOuvereiniteit". Het heet daar Mr. van Houten herhaalt in zijnen dezer dagen verschenen derden staatkundigen brief wat bij in 1887 schreef: «L)e troon rust hier volgens de proclamatie van 6 December iSig, na het onverdacht getuigenis van Willem I op de algemeene uitgedrukte be geerte desvolk s. Deze rechtsgrond houdt op, zoodra het volk van 1887 of later van een algemeene begeerte doet blijken, om den in 1813 in het leven geroepen toestand tewijzigen" De «algemeene begeerte" des volks blijft altijd boven alles staan. Komt er eene «algemeene begeerte" om het bestaande gezag ter zijde te zetten, dan moet dit wijken. Ja, gaat het niet gauw, dan is juist het gezag rebel tegen den waren souverein. Van oogeeblik tot oogenblik rust het z.g. gezag op de «algemeene begeerte". Opstand is er eigenlijk nooit. Althans zoo hij; maar uitgebreid is. Dan is hij slechts open baring van de »algemeene begeerte" des volks, waarvoor alles zwichten moet. Deze volkssouvereiniteit leert in gelijken trant door het volkenrecht, dat de traktaten slechts binden, zoolang het volk die wil hand haven. Het volk kan niet gebonden zijn. Hn de enkele volgt het straks na. Hij heeft vroeger wel verklaard zich voor langen tijd te willen binden, maar, weet u, zijn wil is nu veranderd, Zijn wil van vroeger kan hem thans niet meer belemmeren. Destijds wenschte hij wel met de vrouw zijner keus levenslang vereenigd te zijn, maar hij begeert het nu niet meer. Destijds heeft hij wel eene betrekking voor een zeker aantal jaren aangenomen. Maar zijn belang is inmiddels veranderd. Nu begeert hij vrij te zijn. Thorbecke schreef in 183 Over de ver andering van het Algemeen Staten-stelsel van Europa sedert de Fransche omwenteling, bl. XI, dat de revolutiegeest »de onverzoenlijke vijand van Burger- en Volkenstaat" is. Had hij wel ongelijk? Voor de vele blijken van belang stelling ontvangen bij mijne benoeming tot lid van den gemeenteraad, betuig ik mijn hartelijken dank. D. LORIER. St. Laurens. Urbanuspillen fl per 1000. Effecten, Coupons, vreemd Geld. Rente voor deposito's 1 dag, 1 maand, 3 maand. metopzegging 4°/. A'u'U 4 '/a °/o GEVRAAGD Br. fr. lett. A, bureau DE ZEEUW, Goes. De Exportslagerij van VAN VLIJMEN te V 11 s- s i tl g e u ïuaakt door deze bekend, dat zij als commissionair heeft aangesteld i. BRAND iz. te Oostkapelle, welke gemachtigd is steeds de hoogste prijzen voor kalveren, enz. te besteden. De Exportslagerij van VAN VLIJMEN te V 1 i s- s i 11 g e n geeft hierbij kennis, dat vanaf heden M. KERKHOVE te Serooskerko en C. KERKHOVE te Aagtekerke geen kalveren meer voor liaar opkoopen. Echte Kina Dr. De Vkjj. Echte Pinkpillen. Echte Forsters Nierpillen. Echte Maagpillen. Echte Abdijsiroop en Abdijpilleu. Echte Koortspillen. Alles met 10 pCt. korting BOK. Aanbevelend, W. HÜBREGTSE, Noordstr., Middelburg. P.S. Landbouwers gebruikt voor uw Kalveren wAVIN". Donderdag beste Kalveren TJAARDA. Donderdag ABRAHAMSE. I van andels- bedienden. BUREAU TOT PLAATSING B. KRUZE, St. Pieterstraat 53, Correspondent Middelburg. Bieden zich aan Bediende, 26 jaar, kennis van Duitsch en Boek houden 't l-'efst naar Ned.-Indië. Bediende, 21 jaar, kennis van de moderne talen en Boekhouden. Bediende, 28 jaar, kennis van Boekhouden, voor administratieve werkzaamheden. Bediende, 27 jaar, kennis van Boekhouden en Duitsch; alsvoren. Correspondent, Boekhouder of Winkelchef, 51 jaar. Boekhouder, Correspondent, 2l jaar. Bediende, 27 jaar, kennis van Boekhoudenvoor administratieve werkzaamheden. Boekhouder, 25 jaar, tevens bekend met Fransch en Duitsch. Iemand, oud 42 jaar, voor alle voorkomende kantoorwerkzaamheden. Kantoor- of Magazijnbediende, 2o jaar, bekend met Duitsch en Engelsch. Bediende, 23 jaar, kennis van de moderne talen en Boekhouden. Chef de Bureau, 28 jaar, kennis van Engelsch en Duitsch, in 't bezit van diploma Boekhouden. Bediende, 30 jaar, correspondent in Duitsch en Engelsch. Boekhouder, 20 jaar, kennis van Fransch, in 't bezit van diploma Boekhouden. Boekhouder, 27 jaar, kennis der moderne talen, in 't bezit van diploma's Boekhouden en Stenografie. Boekhouder, 25 jaar, in 't bezit van diploma Boekhouden, kennis van Fransch e* Duitsch. Bedtende, 20 jaar, kennis van de moderne talen en boekhouden. Magazijnbediende, 30 j., voor den engroshandel. Bediende, 22 jaar, voor administratieve werk zaamheden. Boekhouder, 25 jaar, keknis van Duitsch. Nadere inlichtingen worden gaarne verstrekt door den secretaris of correspondent. Door buitengewoon toeval kan ik U p r i ni a Smeertraau leveren ii 25 cent per Liter. Ledersmeer 35 en 121/., ct. per bus. Lederapprettuur per flac. 13l/s cent. Machineolie 20 cent per Liter. Deze aanbieding is slechts tijdelijk. JOH. DE ROOS. Middelburg. rekening Januari, bij J. DE VISSER Pz., Oostkapelle. TE KOOP GEVRAAGD vingerstukken (klein model). Adres: boebh. EANOY, Middelburg. t e ko op, op de rekening, by D. ROOZE, St. Laurens. Met Maart of Mei gevraagd bij C. KASSE, Klevers- kerke. Met Mei een Smidsknecht benoodigd, die een paard kan beslaan, bij C. VAN WAARDE, ged. hoefsmid te Arneniuiden. Tegen 1 Mei gevraagd, loon 120 gulden, bij N. J. NELISSE, Veere. "^"ertrelc "vsm Spoortreinen- 'Winterdierist. (O-reen'Wiclrtijd..) Arnhem Amsterdam (C. S.) Den Haag (H. S.) Rotterdam D.P. Amsterdam (W. P.) Utrecht Boxtel Breda Rozendaal 4.58 Wouw .5.11 Bergen op Zoorn5.22 Woensdrecht Rilland-Bath Krabbendijke Kruiningen-lerseke Vlake Kapelle-Biezel. Goes s'-H. Arendsk. Noord-Kraaijert Arnemuiden Middelburg Vlissingen j 8.52 5.48 7.10 10.33 11.40 2.38 2.38 5-33 5-~ i 7.01 9.04 i-i 5 2.07 3 55 6.30 7.29 8.19 10.51 2.09 3.28 4-53 7-3° 8.48 4.25 8.6 8.S8 11.20 2.36 4.18 5.20 7.56 6.45 7.15 10.03 12.57 i-57 3-55 5-55 6.50 7-52 10.51 1.36 3-07 4 33 6.36 5.25 8.11 I 8.49 11.24 2. 5-i3 5-13 5.25 6.17 8.6 9.40 12.50 3-19 5-52 6.27 8.29 6.42 8-47 9.16 9-39 10.21 1.21 3-56 4.5 6.20 7 7.10 9.14 $9.51 IO.I $10.14 6.52 8.57 9.48 1.30 415 6-33 I> I) 7-5 9.6 9.58 10.37 1-39 4-13 425 6.44 7.20 7.28 9.28 7.14 9.15 10.7 - 1.47 4-34 7.26 9-45 sio.19 1.58 4-47 7.42 7-32 9.52 sio.26 2.4 4.54 7-49 7-43 IO.I sio.35 2.13 54 7-59 9-55 7.48 10.6 510.41 2.18 4-38 5-9 8.4 O 7 59 10.14 sio.47 2.28 5.20 8.13 8.9 ".30 10.54 11.14 2.37 4-49 5.29 8.24 io.8 8.17 11-39 11.1 2-45 5.37 8.32 8.24 11.47 2.52 5.45 8-33 11.56 11.13 3-— 5.53 8.45 8.43 12.3 11.20 11.35 3-7 5-9 6.1 8-54 10.28 8.52 12.12 $10.20 n.28 n.44 316 5.16 6.9 9.2 10,36 10.50 11.2 §11.15 Vlissingen Haven V. Middelburg Arnemuiden Noord-Kraaijert 's-Heer Arendskerke Goes Kapelle-Biezelinge Vlake Kruiningen-lerseke Krabbendijke RillandBath Woensdrecht. Bergen-op-Zoom Wouw Roosendaal. Breda Boxtel Utrecht Amsterdam (W. P-) Rotterdam (D. P.) Den Haag (H. S.) Amsterdam (C. S.) Arnhem 5-32 5-44 5.56 8.53 7-44 8.25 §5.10 1 D •6 c A aa p N §6.13 7.09 9.28 9.06 ,§5-23 1 2 H3 I I rë 2 O SS &9 T3 7.21 9.06 5-44 6.7 7.— 3 6.17 7.8 6.23 6-35 6.42 7.28 - 6.49 6.55 7-1 7.10 7.17 I 7-3° 7.50 8.1 1 7.58 6.44 8.6 8.17 7.32 8-33 8.48 9.25 n.35 9.3310.3 5 10.35 9.2111.18 11.18 7-57 9-38 9-38 8.35 10.14 10.14 9.33 11.02 11.02 11.3° n.30 9— 12.5 1.7 4.30 9.9 12.16 z.15 4.40 9.16 12.23 446 9.24 12.31 9-31 12.38 4.58 9-39 12.47 1-35 2-3 5-5 9.50 r 12.55 2.14 5.12 9-57 1.2 1.46 2.23 5.18 10.2 r 1-7 2.3° J-23 10.12 r 1.16 2.41 5-32 10.19 r 1.22 2.5° 5-38 10.32 1.34 3-3 5.50 10.42 1-43 2.11 3-i* 6.— 10.51 i-51 3.21 6.8 11. i-59 2.27 3-3° 6.17 11.42 2.27 3-i 6.46 3.17 5.6 8.09 I.I3 4-45 445 8.27 I.50 5.26 5.26 9.07 12.43 3-5° 3-5° 8.12 I.II 4.17 4.17 8-37 2.19 5.2o 5.20 9-33 2.06 5.11 6.42 9-33 7.12 7.24 7-36 §6.45 jf CTJ Q9 i8| ;gPQ '<D Cd U o 6.55 7-4 7.22 7-57 8.10 8-37 :.;o -- I i°-43 10.54 9.29 I0.03 r2.r9 J1.12 7-36 7.46 7-53 8.1 8.8 8.17 8.2c 8.32 8-37 8.47 8-54 9-7 9.20 9.29 9-4o 10.56 11. 36 Geen 3e kl. 1, 2, 3 en 4 Wachten de aankomst der stoomboot uit Queensborough af. I, 2 en 3 Vervoeren reizigers van Vlissingen en van Engeland 3.1-52 en naar Nederland via RoosendaalLa?e richting Venloo en richting 's-Hertogenbosch via Boxel. 2 Vervoert reizigers richting Berlijn en Dresden en naar Nederland via Tilburg [richting s Hertogenbosch 3 Verv^ van fo 6o VOor minder en van ii.20 voor meer dan' 150 KM. Zwaluwe. r] Neemt Dinsdag te Goes geen reizigers op voor deze stations. s[ Neemt Dinsdag in deze stations geen reizigers op voor Go»s (loco) 11 Alleen teeen beta - 1 Vervoert reizigers ook van Roosendaal naar Hamburg, Z. Duitschl. Vervoert reiz' 1> Alleen tegen betaling van Van Terncuzen 5.35 8.30 Sluiskil 5.43 8.38 Philippine. 5.49 8.45 Sas van Gent 6. 8.53 Selzaete 6.22 9.11 Gent Gr .stat.] 7.5 9.56 12. 12.8 12.17 12.26 12.40 1.22 5.10 f8.- 5.20 f 8.1O 5.28 y 8.19 5.37 V 8.28 5.50 f8.50 6.35 9-34 CL O c/l .2*" M 1 3- Mc O -HN! v. Gent [Gr.stat]. 5.20 8.25 11.50+ 5-4 7.56 Selzaete 6.12 9.11 I2.37T 5-52 12.51-;- 6.7 8.50 Sas van Gent 6.2; 9.24 9-5 Philippine 6-33 9-32 12.59-I-6.15 9-13 Sluiskil 6.40 9-39 1.6 f6.23 9.22 Te Terneuzen 6.48 9-47 1.I4 6.31 9-30 v. Terneuzen. 6.35 Axel'6.49 Hulst I7.04 Te St. Nicolaas I7.35 Mechelen Antwerpen 415 13-57 9.40 9-57 10.18 10.54 n-53 I2.31 1.28 1.44 2.2 2-35 3-57 3.26 5.52 6.9 6.26 7-2 8.12 8.7 Antwerpen Mechelen St. Nicolaas Hulst Axel Te Terneuzen '6.48 16-38 7.5° 18.22 8.38 8-54 10.38, 11.28 2.6 16.17 1.296.3 11.40] 13.097.16 12.38 3.427.47 12.54 - 3.588.01 1.10 4.128.15 Pr Er Sneelc. Door Dr. gram gezonde Centrale Ant ging te Sneel »Uit de candid ia' heeft Gelijk ik u bij klaarde, kon zelfs niet in ov partijen van de Historischen ei zamenlijk cand het geval te z dat de Christel bereid was. O ik het, ter vern ming, mijn plic trale te berichti delijkheid voor kan, en haar candidaat in mi O Druk Eirm» Wed. S. J, de Jonge Verweet, Goes. Het feit dat wel geen teg maar weigerd ren, is nader zonder dit tot Nog onlang interviewer vai hij „bijna ze zou gaan. De Kamer Ze laat w stigen arbeid. Dr. Kuyper zeventien jaar gebleven, en omdat Mr. D op aandrong. Sleohts zev en raakte er Ware tliansl ning aan de verleiding all Voorshands onzerzijds in handen, en ont waarom de g reeds zijn voo zou geven Dr. Kuyperl Sneek, die hl afgewezen. Om een ges Nu de ohrisl haddeu hem cl derhalve blijkf terugzagen, w| plioht zichzelf nederlaag en van e'en onvas| te stellen. Natuurlijk f kiesdistrict, oc revolutionaire, l hebben om een Maar dit dei kiezers vrij lt moohten stemij of op Vliegen thuis blijven stemmen, de iJ wasehten hunnjl Dat is erger bij wijze van candidaat le stf raiDg de oandi] steunen. Daar was nij Maar zóó Wij sehattenl te hoog om zoif In verband revolutionairen bij de laatste door de leiders in de Kamer koi maakt de koel historischen or indruk. En wij begiJ ruoht dat vóór 1

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1907 | | pagina 4