NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND, No. 36. 1907. Maandag II November. 22e jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed DE JGNGE-VERWEST, ie Goes F. P. D'HUU» te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENT1ËN De eigenlijke roeping der Vrouw. Snippers uit de oude doos, IEDER EN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p. f 1,25. Enkele nummers0,02'. o UITGAVE DER FIRMA EN VAK van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cenr. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regeS meer 10 cent. In een tijd van vrouwen-emanoipatie als tegenwoordig, kan er niet genoeg op gewe zen worden, dat het gebied van het gewone huiselijke leven, het huisgezin met zijn veel zijdigen arbeid en zijn veelvoudigen in vloed, het eigenlijk sohouwtooneei is van de roei mg der vrouw. Niet het buitengewone, maar het gewone. Tot dat gewone behoort echter niets minder dan de opvoeding, voorzoover de vrouwelijke helft van de taak reikt en hoe ver is dat niet? de opvoeding zoowel van de zoons als van de doehters. In dit opzicht behield nog steeds haar waarde een gedeelte van een rede, door Julia Ward Howe op het Vrouwen-congres te Chicago in '93 uitgesproken, en des tijds door onze pers gepubliceerd. Een woord dat met sohoonen en treffenden aangreep van het onderwerp de rechte snaar in dezen weet te roeren. We laten het bier volgen. «In onzen liohtzinnigen tijd zoo ving de spreekster aan wordt bij een be dreven kwaad gewoonlijk gevraagd: «waar is de vrouw T" Wie dieper doordenkt stelt deze vraag op een tegenovergestelde wijze. Wanneer men een man ziet zonder vrees en zonder blaam, wiens onbesproken leven voortgaat van kracht tot kracht, een pilaar en vastheid der maatschappij en een eere der mensohheid door zijn edel figuur en voorbeeldig gedrag, zijn wij geneigd te vragen «waar is de vrouw f' Ea onze gedachten gaaa terug naar de wieg, waarin het hulpelooze wioht verzorgd werd, ja verder nog, tot het hart waarvan bij het liefste op aarde was, tot den boezem, die hem gevoed heeft met de kracht van een rein leven. Gelukkig de man wiens moeder een sterke toren was voor haar zelve en haar gezin. Zij gaf hem de eerste, zoo onwaardeerbare lessen. «Het komt er weinig op aan welke stor men daarbuiten woeddeD, hoeonaanzienlijk het huisje, hoe verwaarloosd de straat was, hij zag het licht in hemelsohe reinheid. De moederliefde waakte met een vlam mend zwaard aan de poort van zijn kinder paradijs en bewaarde hem voor verkeerden invloed en slechten raad. Ea toen hij naar den natuurlijken loop der zaken uit haar dadelijke bescherming naar buiten trad, 228) FEUILLETON. DOOK SCALDIS. HULST. III. Nadat de stad in 1645 door Frederïk Hendrik weder aan Staatsche zijde was gebracht, namen da Hervormden de Wille- brorduskerk in gebruik, doch stonden om trent 1807 bel voormalige koor weder aan de Katholieken af. Een zware middelmuur scheidt beide gedeelten van elkander en verhindert alle stoornis, schoon beiden van orgels voorzien zijti, en dat der Hervormden zelfs vrij zwaar is. Dit heeft 15 sprekende registers, dooh maar één handklavier en een aan gehangen pedaal. Het orgel der Katholieken werd ingewijd den 6 April 1807 en heeft 12 registers. In de Herv. kerk vinden wij goed ge sneden houtwerk, een kansel, doophek en Gouverneursbank, en eenige belangrijke grafzerken, w. o. die van den heer van Sterrebeeke, met eene voorstelling, in me- dailloD, van het laatste oordeeldie van Cornelis Janssen, den vader van den Gent- schen bisschop Cornelius Jansseniusaan schaar en mes als ehirurgijn-barbier te herkennen een groote zerk van 1661 met de beelden van een man en eene vrouw, en eene van eene Abdissa met boek en staf. Beide afdeelingen van het kerkgebouw worden uitstekend onderhouden en zijn ruimschoots een bezoek waardig. De toren der kerk, welke by den kerk- volgde hem dat woord uit het Hooge- priesterlijk gebed: Ik bid niet dat gij hem uit de wereld wegneemt, maar dat gij hem bewaart van den booze. «Dit zou ik noemen een zedelijke kraoht, die hem den weg wijst dien hij te houden heeft. De kern van aï wat hij te gelooven het ideaal waarnaar hij te streven heefc, is hem gegeven als een verzegelde sohat door eene moeder, die verteert al wat de mensoh heid verhoogt, die veracht en vreest al wat haar onteert en verlaagt. Ziedaar het type van de vrouw, zooals-wij ons haar zouden willen voorstellen ea in groote getale zien vermeerderen. «De kern van dit alles ligt voorzeker in iedere vrouw, indien wij het ware vrouwe lijke in haar maar bereiken kunneD, en er iets van te voorschijn brengen. Mannen en vrouwen, beiden worden wij bedrogen door de oppervlakkigheid, waarin wij zijn groot geworden en opgevoed. Wij hebben geleerd ons te schikken naar de lichtzinnigheid van onzen tijd, waarin de man gedachteloos zijn spel speelt. «Laat hot onder ons anders worden, en de man zieh schikken naar den adel van ons wezen. Laat hem niet alleen in ons erken nen de zedelijke overtuiging die hij eerbie digt, maar ook naar welke hij zich te voegen heeft. «O, vrouwen, laat uwe zonen niets in u zien, dan wat hun achting voor u kan ver- hoogen. En terwijl gij ze vervult met eer biedige liefde en ze leidt op den weg van waarheid en rcoht, denkt er took aan, dat gij een dubbelen plicht te vervullen hebt jegens uwe doehters. Zij zullen de levens gezellinnen van den man zijn. Laat de bron van haar zedelijke macht niet verdorven worden door lafheid en onzinnige over levering. Laat de man uit eene vrouwe geboren, ook door de vrouw gebracht worden tot de hoogte van zijn volle manne lijkheid, in overeenstemming met haar volle vrije vrouwelijkheid. God heeft de seksen vereenigd in de hoogste geestelijke, zoowel als in de eenvoudigste natuurlijke behoefte, en wat God samengevoegd heeft, soheide de raensoh niet De vrouw heeft nu lang zamerhand haar recht verkregen tot de wetenschap, beide als leerlingeen alsonder- wijzere3. Laat de moeder haar dochter leeren boven dit alles de sterke vesting brand van 6 Jan 1469 vernield werd, werd later schooner opgetrokken en van een klokkenspel voorzien. Ook in Juli 1894 werd hij door het onweder getroffen en zwaar beschadigd. Ter bediening van den H. Doop ontving de gemeente den 14 April 1872 een prach tig gesahenk Mr. F. van Deinse, oud-lid van den kerkeraad en vrouwe M. de Witt Hamer schonken een zilveren doopvont, vervaardigd door dhr. Boonebakker te Am sterdam. Het handvatsel van het deksel stelt voordes doop van Jezus door Johan nes. Aan de binnenzyde lezen wij tot op schrift „Uit dankbaarheid aan God ge wijd, 1872" en daaronder de namen dar gevers. Op het Paasehfeest van dat jaar gaf ds. Buijse der gemeente kennis van dit geschenk en werd het dien dag voor het eerst gebruikt, bij de doopsbsdiening aan den eersten kleinzoon des gevers. Zoo ontving ook de gemeente, bij testa mentaire beschikking een groot legaat uit de nalatenschap van dhr. Van Olfennotaris en alhier in 1824 kinderloos overleden. Dit kapitaal was zóó groot, dat het gewone tractement van den predikant, volgens zijn wil, met 800 gld kon verhoogd worden, en dit jaarlijks moet geschieden zoolang er een Herv. gemeente in de stad zal bestaan. De noodige fondsen, uit welke die som moet gevonden worden zijn tevens nauw keurig in de goederen van zyn aanzienlijke nalatenschap omschreven. Da inkomsten bestaan uit pachten van landerijen, gelegen in den polder Nieuw Kieldrecht, gemeente Clinge. Administrateur van deze goederen is de kerkelijke ontvanger tegen een provi sie van 5 pCt. der ontvangsten. Behalve dit legaat vermaakte hij nog aan van haar deugd, haar geloof en haar rein heid te bewaren, Laat haar vasthouden aan reoht en waarheid, waarvan de over winning over de geheele wereld zeker en vast is, al wordt zij telkens versohoven. Met den diepston eerbied en achting ver vuld voor vader, broeder en echtgenoot, vergete zij toch nooit dat daarboven de uitspraak van een veriicht en steeds onder zoekend geweten staat en zij daarop heeft te letten en daaraan te gehoorzamen. Dat is haar zedelijke kracht. Het is uit God en niet uit de menschen.'' Totzoover do begaafde spreekster op het AmeriksaDsche Congres. Hare woorden zullen nog instemming vinden bij allen, die overtuigd zijn dat de eigenlijke plaats der vrouw in 't huisgezin is, en dat deze grondregel niet moet wor den losgelaten. Houdt men dezen regel vast, dan zijn alle andere betrekkingen, welke de vrouw buiten het huisgezin bekleedt of bekleeden kan, inzoover die niet met het huisgezin in verband staan, of bij ontstentenis van het huisgezin als het ware in de plaats daarvan treden, meer als uitzonderingen te beschou wen en dit maakt, wanneer men over de plaats der vrouw in de samenleving spreekt een hemelsbreed verschil. De kijk dien men op vrouwenarbeid heeft, wordt geheel beheerscht door de vraag, of da eigenlijke roeping der vrouw in het huisgezin ligt of ook daarbuiten in het openbare leven. Gelooft men het eerste, dan zal men het bijvoorbeeld niet in stryd met de natuur der vrouw achten, dat zij in de school als onderwijzeres, vooral van jonge kinderen, of wanneer de leerlingen meisjes zyn, ook in hoogere klassen als onderwijzeres op treedt; want ook de moeder zelf in het gezin is de allereerste onderwijzeres harer kin deren en koa vaak gebeurt het niet, dat eene oudere zuster of eene dienstbare de moeder by deze taak Tervangt. Maar onderstel nu dat dezelfde jonge dame, die als onderwijzeres uitnemend de plaats der ouders vervangt, zou optreden als candidate voor den gemeenteraad, of dingen zou naar het directeurschap eener fabriek, of iets dergelyks zou men niet terstond gevoelen dat zij daarmee hare na- de diaconie de som van 5000 gld., benevens een stuk bouwland, Dit lichaam ontving in 1894 opnieuw een flink legaat ten bedrage van 12000 gld. van mejuffr. Geene, onder den last van twee wekelyksene uitkee- ringsn. Wijl Hulst overwegend Katholiek is, is de Herv. gemeente hier maar klein zij telt eleehts ongeveer V» der geheele be volking. Oader dit gedeelte zijn nog be grepen de buitenleden, n.l. die van Graaw, St. Jansteen, Clinge en een gedeelte van de burgerlijke gemeente Hontenisse, welk deel tengevolge van eea door het Class. Bestuur goedgekeurde grensscheiding in 1871 tusschen Hulst en Hontenisse, bij deze gemeente is gevoegd. ^Omtrent de overgang tot de Reformatie te Hulst, vinden wa het volgende geboekt Reeds in 1565 maakte de Hervorming in Hulster- en Axeler-Ambacht grooten opgang zoo zelfs dat in het volgende jaar de nieuwe leergezinden er de overhand verkregen. Te Middelburg zynde hebben we als 'Men pred. aldaar reeds kennis gemaakt met Caspar van der Heijden en zagen toen dat hij, zoover wy weten, de eerste leeraar was die te Hulst het Evangelie verkondigde. Op welke wijze dit den 26 Aug. 1566 plaats had, znllen we nu hoeren In den voormiddag van dien dag reed een wagen, waarop, nevens anderen onze Van der Heijden gezeten was, door eenige Axelaars begeleid en door enkele Hulste- naars ingehaald, de stad binnen. Zij namen hun middagmaal in de herberg De Zwaan" waaraan ook eenige Hulsienaars deelnamen. Op het St. Welfeirords-kerkhof, aan de markt en aan de hoofdkerk grenzende,werd een preekstoel opgeslagen, maar op aan- tuur geweld ging aandoen, en buiten de grenzen trad die aan hare vrouwelijke ge aardheid zyn gesteld Toch moet men daartoe komen, wanneer mon de vrouw benoembaar wil zien gesteld voor alle betrekkingen. Immers het most dan zyn om haar in zulk een betrekking haar levensonderhoud te doen vinden. En aangezien er sleehts honderd vrou wen tot lid der Tweede en vijftig tot lid der Eerste Kamer zouden kunnen worden benoemd, zou de overgroote meer.'erhud, die men op deze wijze aau een zelfstandige positie heipen wilde, het moeten zoeken in al die gewone beroepen en bedrijven, waarin men tot dusver alleen mannen placht te gebruiken. Hiermee bedoelen we niet, dat er thans geen bedrijven door mannen worden uit geoefend, die óók of beter door vrouwen of meisjes zouden kunnen worden waar genomen dit is ongetwijfeld het geval, en tegen een verandering in dat opzioht pleiten we niet. Ook ontkennen we niet, dat vele vrouwen en raeisjss, die alleen staan in de maat- sohappij, wèl doen door naar eene betrek king om te zien, mits die betrekking hare nafuurgeen geweld aandoe;in geenen deele. We achten dit veel beter dan genade brood te etengelijk we ook gelooven, dat het getal dezer alleenstaande vrouwen en meisjes, tengevolge van onze verkeerde zeden, veel grooter is dan bet behoorde en behoefde ta zijn. Laat de mannen wéér gelooven, dat ze ook vóór het huwelijk kuisoh en rein moe ten leven, en het aantal huwelijken zal merkbaar toenemenzelfs ondanks het dure leven en den steeds hachelijker strijd om te bestaan. Voor, den kloeken, nu tot man gerijpten jongeling; voor den man, die zijn werk verstaat en den levensstrijd niet lafhartig ODtwijkt, maar zich daartegen opgewassen gevoelt, is er geea vermogender, geen ge paster bondgenoolo in dien strijd, dan de reine liefde voor haar die haar lol vrij willig aan het zijne heeft verbonden; voor de levensgezellin, die eenmaal vrijwillig besloot lief en leed met hem te deelen, en die in ontelbare dagelijksohe bemoeiingen en zorgen hare belofte gestand doet! vraag van dan Magistraat werd daarvan geen gebruik gemaakt. Daarna spoedde men zich naar het schut tershof van St. Sebastiaan, waar nu de predicatie omstreeks ten drie ure des na middags plaats had. Na deleerredekeerden allen naar de Willebrordskex'k terug, en hier moesten nu in den blinden ijver der preekgangers, de beelden het deerlijk ont gelden. Den volgenden dag trok Van der Heijden nasr Eekloo, waar hij een kind moest dco- pen. Later bezocht hij Hulst andermaal, doch vermits de Magistraat de poorten had doen sluiten, predikte hij toen op 't kasteul Maelsteek. Op het einde van 1566 keerde hij naar Antwerpen terug en liet zieb. te Hulst niet me6r zien. Hy werd er echter vervangen door den afvalligen Brugschen Dominicaner-monnik Balthasar Anosius of Bal'hasar Pieters ook genoemd, die mede op Maelstede predikte, zonder dat hem zijne pogingen gelukten om binnen de stad te vergaderen. Op 't eind der maand September dwong het koude en regenachtige weder de Her vormden naar eene overdekte plaats uit te zien, meer in de nabyheid van de stad. Zij vonden deze aan het eind eener voorstad, buiten ééne der poorten van Hulst, en het Bolwerk genaamd, waar zy een zoutkeet, door er een preekstoel en banken in te plaatsen, voor hunne eeredienst inrichtten, en waarin zij zes weken lang, evenals te Axel, Stekene, Saaftinge en elders geschied de, hun godsdienst uitoefenden. Den 3 Oct. ontving Balthasar van de Hulster o verheid een bevel om zonder eenig uitstel met zyne vrouw en gezin buiten de Stad en 'tland van Hulst te trekken. Hy GiDgen onze jongelingen en manneD, voorzoover ze thans in een anderen geest zijn opgegroeid, dit weer gelooven, het getal onverzorgde vrouwen en meisjes zou veel kleiner zijn dan thanseu van zelf zou men dan de genoemde categorie vau alleenstaande vrouwen als de uitzondering, niet als den regel meer beschouwen. Dat nu ook aan die categorie van uit zonderingen moet worden gedaebt, onder schrijven we van heeler harte. In het bijzonder ten haren behoeve moet de re geling der rechtspositie worden aangevuld of verbeterd maar men moet daarbij niet uitgaan van de onderstelling dat de vrouw is gelijke van den man. Dat is zij nietnooh doer hare natuur, noeh door hare bestemming; en elke poging om haar dat, hetzij in wettelijken, hetzij in maatsohappclijken zin, te maken, dient in haar eigen belang te werden bestreden. (N. Prov. Gr on. Crt). 9 November 1907. De indiening van het ontwerp Grond wetsherziening is in zoover niet constituti oneel, dat zij geschiedt door een kabinet dat slechts oen „meerderheid'' van 36 achter zich heeft, en indien hot al op de uiterste linkergroep voor deze gelegenheid steunen kan, geen zekerheid heeft omtrent de uiterste reehtergroep die zich, in 1905 althans, tegen het blanco art.verklaardhad« Van het mconstitutioneele optreden van een kabinet zonder meerderheid achter zich is deze indiening van het ontwerp, dat dreigt nooit W6t te worden da proef op de som. Telkens wreekt zich by gewichtige stemmingen het bedryf van 1905 toen men met een stembusprogram dat slechts door twee van de vier linkergroepen was goed gekeurd, den slag won. Den slag won dat is te zeggeD, de meer derheid verkreeg verkreeg in stemmental voor de Kamer, niettegenstaande de groote meerderheid der kiezers bleak op de hand der Rechtsrpartijen. Doch dit daargelaten. Tot nog toe was het regel, dat een stem busprogram gevolgd werd door een daarop pas33»d regeeringsprogram. Dat dit in 1905 niet geschied is, mag als bekend verondersteld worden. bekreunde zich echter daarom niet, maar ging voort met prediken. Eerst half Nov. maakten Egmond's roode Ruitare aan de vergaderingen der Hervormden een einde. De leeraar en de gemeente namen de vlucht, en den dag nd de aankomst der krijgslieden werden preekstoel en banken uit de zoutkeet op de markt gebracht en daar openlijk verbrand terwijl de zoutkeet zelf door die van de Wet gesloten en ver zegeld werd. Aldus werd de Hervorming te Hulst, waartoe nochtans verschillende Schepenen eD notabelen, ook een schoolmeester en verder een vrij beduidend getal Hulste naren behoorde en die er reeds den vorm eener kerk met ouderlingen en diakenen had aangenomen, geweldig onderdrukt en vernietigd. Doeh nadat, zoowel door R.-Katholieken, als Hervormden te zemen, het Spaansche dwangjuk was afgeschud, en de vrijheids zaak ook in Vlaanderen begon te zege vieren, staken ook de oude nieuwe-leer- gezinden van Hulst da hoofden weder op. Op de oudste Vlaamsche olass. vergade ring, waarvan de handelingen tot ons ge komen zijn, was reeds de gemeente tHalst, vertegenwoordigd door een predikant en. een ouderling 't was op die, gehouden te Gent den 29 Juli 1578. De predikant was JOHANNES LIPPENS, •n de ouderling Anthonius Ujtendale Bij onze volgende samen Komst hopen we van den eerstgenoemden wat meer te vernemen. (Slot volgt).

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1907 | | pagina 1