No, 20. 1907. NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. ïstbode Woensdag 23, October. 22e Jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISCH I ;necht stbode van GOBS. lEID ImAN, Grijps VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. 10NGE-VERWEST te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg, PRIJS DER ADVERTENTIËN BUITEN DE LEGERPLAATS. VBQ: - Icember a.s. of >knecht bij J. renclskerke. I n edit :JEN, Vrouwe- zich aan als jEEUW, Goes. roordige wordt lenst te treden BCHUT. Bierkade 37, I Vlissingen. OTTERDAM. fkl De Ruyter". Rotterdam, lag 22 11,— dag 25 7,— lag 29 11,— ENST. rden ra. 4,45, [5,20, 8,5. at vm 5,50,9,10 Icheren. ^--Middelburg. 4.15 6.55 9-37 4.22 7.02 4.34 7.14 4.46 7.26 4.53 7.33 5.04 7.44 5.23 8.03 9.44 9.56 10.08 10.i5 10.26 jrke-Domburg. 2.58 5.38 8.18 3.20 6.— 8.40 3.29 6.09 8.49 3.38 6.16 8.56 3.46 6.28 9.08 46.40 9.20 4.07 6.47 9.27 |c-Vlissingen. 4.15 6.55 9.37 5.04 7.44 1o.26 5.16 7.56 5.21 8.01 5.26 8.06 ke-Domburg. 2.55 5.35 8.15 3.20 6,— 8.40 1.07 6.47 9-27 -R00SEND. ko 3,457,4011, h 3,577,5211,10 124,7 8,0211,19 |o 4,15 8,lo 11,26 -4,25 8,2o 11,34 15 4,50 8,45 ",58 |2 4,57 8,52 12,04 l7 5,12 9,7 12,17- to 5,15 9,10 12,20 vertrekt ook een ptavenisse. 5,309,23 12,22 5,35 9,2g 12,27 15 6,25 - - to 5,50 |o 6,10 f7 6,27 po 6,50 14,10 8,— (4,32 8,22 L,5i 8,40 15,lo 9, 4,40 6,3o 5,15 9,10 5,20 9,15 9,35 9,55 10,12 •o,35 n,iO n,30 12,10 12,20 12,29 •2,34 '5,30 9,2512,35 5,33 9,28 ,5,48 9,43 - 5,5° 9,5° 12,40 6,19 10,1412,58 [6,3010,24 1,24 6,3810,33 ij33 6,4810,42 i,44 |7,-io,55 1,56 Ie en nog een om op Zierikzeesche >5 4,lo 7,3o kó5 5,io 8,45 [,4° 5,59 9,37 P'40 6,55 .5% prwest - Gore, IEDER EN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p. 1,25. Enkele nummers0,02E. UITGAVE DER FIRMA ER VAN van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regei meer 10 cent. _J 22 October 1907. Deputaten-vergadering- Da afloop van onze Deputaten vergadering was uitnemend. Er werden 750 stemmen uitgebracht, en toen de breede verklaring ten slotte in haar geheel in stemming kwam, werd ze met aller stem aangenomen en stemde er slechts éér. afgevaardigde tegen. De oude beproefde methode bleek ook nu uitstekend te werken. Steeds heeft het Centraal-Comité de voorstellen eerst aan de kiesvereenigin gen zelve toegezonden. Daarop bedenking en opmerking ingewacht. En toen elk inge bracht bezwaar, zooveel het even koD, trachten te ondervangen. Er moest op onze Deputaten vergadering niet zjjn een meerderheid die de minderheid sloeg, maar meerderheid en minderheid moesten in hoogere eenheid worden op gelost. Aan die verstandige en beleidvolle metho de hadden we reeds de eenheid van rich ting in onze partij te danken en ook nu is men geëindigd met zich allen saam in één zelfde verklaring te vereenigen. Eén tegenstem op de 750 stemmen telt niet. Leg nu naast elkaar wat oorspronkelijk gevraagd en nu eenparig toestemmend be antwoord werd, en ge ziet met de stukken voor u, dat het verschil alleen hierin ligt, dat men voor redactieformuleering nog meer dan in de oorspronkelijke vragen, op de idee, die er in moest worden uitgedrukt, is teruggegaan. Gevraagd werd aan vankelijk in punt 1 Is de Deputaten-ver- gadering V3n oordeel dat 't b 1 a n c o -artikel voor ons volstrekt on aannemelijk is Gevraagd werd onder punt 2 Is de Deputaten-Ver- gadering van oordeel dat de invoering van het Algemeen stemrecht op alle manier principieel moet worden weerstaan? Gevraagd werd onder punt 3 Is de Deputaten-Ver gadering van oordeel dat het Gezinshoofden kiesrecht in art. 80 der Grondwet zelf moet worden opgenomen Gevraagd werd onder punt 4 Is de Deputaten-Ver- gadering van oordeel dat desnoods het capaci teiten-kiesrecht hieraaD kan worden toege voegd Gevraagd werd onder punt 5 Is de Deputaten-Ver- gadering van oordeel dat de sub. 70 opgege ven drie kenteekenen het begrip Gezinshoofd bepalen moeten Gevraagd werd onder punt 6 Is de Deputaten-Ver- gadering van oordeel dat het nader bepaalde sub. 6 derde zinsnede, en sub. 8 door de billijk heid geëischt wordt En verklaard werd nu: dat de opneming in Artikel 80derGrondwet van een blanco formule niet kan worden aan vaard. En verklaard werd nu: dat zij zich tegen de invoering van het Alge meen Stemrecht uit be ginsel verzet. En verklaard werd nu: dat zij blijft bij haar steeds beleden overtui ging, dat de grondslag van ons kiesrecht niet mag zijn individualis tisch, maar moet zijn organisch. dat, nu hierin voors hands nog niet verder kan worden gegaan dan tot invoering van het Gezinshoofdenkiesrecht voor de samenstelling van de Tweede Kamer, dit Gezinshoofdenkies recht in Art. 80 der Grondwet behoort te worden vastgelegd. Verklaard werd nu dat zij eene toevoe ging hieraan van Capa- citeits-kiesrecht liefst gemeden ziet, maar desnoods hierin zou kunnen berusten mits het zich beperke tot de manlijke gediplomeer den. Verklaard werd nu: dat zij het begrip van Gezin alzoo verstaat, dat hier ook onder mede- rekenen de onvolledige gezins-formatiën- Veaklaard werd nu dat zij het billijk acht, dat de uitsluiting van bedeeldenzooveel doen lijk worde beperkt en dat er een uitweg ge vonden worde voor hen die door de vast te stel len regeling zouden ontkiezerd worden. En ten elotte word er aan toegevoegd deze verklaring: dat zvj alle nadere formuleering en re dactie van het door haar begeerde overlaat aan de Leden der Staten-Generaal van onze partii, in overleg met de andere partijen van Rechts zoo mogelijk onder raadpleging van het advies van het Centraal-Comité. Gelijk men ziet zjjn punt 1—2 geheel gebleven wat ze waren. Hetzelfde geldt van punt 3, waaraan alleen de verklaring over het organisch kiesrecht voor is geplaatst, wat aan disn zin en de beteekenis niets verandert. Bij punt 4 is nu opgenomen, dat de capa citeitskiezers, gelyk dat nu het geval is, alleen manlijke gediplomeerden zullen zijn. By punt 5 is de bepaling der drie ken teekenen van de zaak zelve opgenomen, dat met het gewone gezin gelijk worden gesteld gezinnen van onvolledige formatie, het zelfde wat met de drie kenteekenen be doeld was. Bij punt 6 is eveneens voor de bepaalde redactie, waarnaar eerst verwezen werd, de zaak, als zaak die bedoeld werd, uitge drukt, dat de uitsluiting van bedeelden tot eea minimum moet herleid, en dat ontkie- zerden moeten geholpen worden. En voor de nadere redactie is verwezen naar onze Kamerclub in overleg metandora partijen en met het Centraal Comité. Deze uitkomst is in hooge mate ver blijdend. „Samenwerking en eenheid van richting te bevorderen" is blijkens art. 1 van da Statuten het hoofddoel van de partij- organisatie. Tot dit doel heeft Centraal-Comité, meer derheid en minderheid, nu saamgewerkt, We staan nu sterk voor de toekomst. En zij, die reeds speculeerden op onze verdeeldheid, zien dat ze te vroeg zich hadden gevleid met wat de Verklaringdie werd aangenomen, hun voor goed ontgaan doet. Standaard. De treurige financieele rampen van dezen herfst hebben, meer dan gewoonlijk, de aandacht op onzen geldhandel eu hare slachtoffers gevestigd. Niet, zeker niet, omdat het dobbelspel en de financieele practijken om rijk te worden in onze kringen groote afmetingen aange nomen hebben, maar meer bij wijze van waarschuwing, als 'n herhaling in anderen vorm vsn het bekende Bijbelwoord „die rijk willen worden vallen in vele verzoe kingen", willeu we hier ten daele opnemen een waarschuwing in beurigen vorm in de N. R- C. verschenen. Van de Batavieren, Friezen en andere Germaanscho stammen, die 100 jaar voor Christus in ons land kwamen, met sparen in de vuist, en dieren vellen om het naakte lijf, hebben wij in de geschiedenis geleerd da't zij vele deugden hadden en ééne on deugd Zjj waren onversaagd in den krijg eu edelmoedig jegens hunne vijanden. Zij waren onverschrokken jagers en dronken uit bekkeneelen hunner voorvaderen. Dat was braaf en kloek van de Batavieren. Maar als zij (huis gekomen waren van den oorlog en van de jacht, dan kwamen de mannen bijeen en gingen zitten spelen. Zij verspeelden hun jachtbuit en hun vee, zij verspeelden huisraad en speer, zij ver speelden vrouw en kroost, ja hei kwam voor, dal zij het eigen lijf, de kostelijke vrij heid van hunne stamgecooten verspeelden. Dat was niet braaf en kloek van de Batavieren. Het is niet meer nategaan, in hoeverre de Nederlanders van tegenwoordig af stammen van die Batavieren, Friezen en andere Germaansohe stammen. Maar als het waar is dat de eigenschappen der ouder3 op de kinderen overgaan dan willen wij de ethnologea wel apmerzaam maken op de Amsterdaaifehe beurs. Wat al deug den van het roemrijk voorgeslacht zijn verloren gegaan, de eene ondeugd tiert nog onverzwakt op Nederlandsehen bodem. Toch zijn de Nederlanders van nu hsel andere menschen dan die Batavieren en Germanen Er liggen twintig eeuwen tus- sohen hen en ons. Wij zijn veel besohaafdor dan de Bata vieren. Wij dragen geen speren meer en wij drinken fatsoenlijk uit een glas of kopje. Overal evolutie. Ook evolutie ia het dob belen. Natuurlijk on9 vermogen bestaat uit heel andere dingen dan dat onzer voor vaderen. Wij dobbelen om mijuen, om spoorwegen, om tabak. Dat konden do Batavieren niet. Maar afgescheiden van do voorwerpen, is er een bepaald soortelijk verschil in de wijze van spelen van nu en van voor twintig eeuwon. De eenvoudige Batavieren speelden alleen maar met wat ?e bezaten. De moderne beschaving stelt de Nederlanders in staat te dobbelen met wat ze niet bezitten. Dat hebben wjj boven de Germanen voor. Wij hebben beurzen en banken en wie nu tienduizend gulden heeft kan met hon derdduizend gulden spelen. En de voor werpen waarom 't eigenlijk gaat, de sporen de mjjnen, do tabaksvelden, behoeft men niet bij de hand te hebben. Het gaat alles op veel grootscher schaal ais vroeger, en toch met vsel minder omslag. Men bereikt nu evenwsl hetzelfde als vroeger. Havo en goed, het geluk van vrouw en kinderen, de eigen vrijheid ten slotte, worden nog dag aan dag door tal van Nederlanders ver speeld. Wij beleven thans weken, dat men in ons land wel genGigd is, min of meer ernstig over ouzo schande na te denken. Dat komt doordat de Amsterdamschs beursDoteeving zoo ongunstig is. Een lage beurs werkt op 't geweten. Dat komt door dat er in de laatste wekan verscheiden ge zinnen financieel te gronde zijn gegaan, de man en de vader kou geen surplus meer bij passen. Dat komt doordat er bankiers vast zitten en bjj den val van een bank in een der provinciale hoofdsteden hebben veis brave lieden, njj vere,onschuldige spaarders hun vermogentje ingeschoten. Dat komt doordat er hier en daar bedrog gepleegd is. Er zitten bankies achter slot en grendel. Dat alles stornt tot ernstig nadenken. Uit het aangrijpende boekska hierboven genoemd, ook ons vriendelijk ter lezing afgestaan, drukken wij 't onderstaande af. Het handelt over den aibrid van ds. Weiss onder de melaatscben in Suriname. Het laatste gedeelte handelt over„Naar de laatste rustplaats" Het is een droeve regendag, zooals de regentijd er vele teltal maar door plas regent het. Slechts nu en dan driegt de zon door de wolkenen dan is het zoel, bijna ondraaglijk. Uit het naburige bosch stijgen witte nevelwolken op, en over de uitge strekte grasvlakten van het oeverland trilt de heete lucht. Maar niet lang, dan rukken weer donkere wolken uit het oosten aan, en een naargeestig geruisch, eeret heel iu de verte, dan al naderbij komend, kondigt den regen aan. De regen trekt over de rivier, de wind zweept hem voor zich uit. Ziet ge die donkere streep boven het water Dat is regen. Als een gewependo vijand, die met het ontbloote zwaard overgaat tot den aanval, zoo rukt die zwarte streep aan. De koppen der golven flikkeren in het licht der zon, als de punten der bajonetten. De zon werpt nog eens haar licht den storm en den regen tegemoet, daar schittert de boog van het genade ver bond op den donkeren wolkenrand. Maar slechts voor eon kort oogenblik, dan 13 de zon onder gedoken in nacht en de regenboog verdwijnt. De regen heeft Groot-Chatillon bereikt. Ilij woelt den bodem om, hij dringt door de raten en vensters, men voelt zich niet wel meer. De muskieten beginnen ook overdag lastig te worden. Het is de tijd, die ook menigen melaat- sche verlossing brengt in zijn lijden. Wat hot voorjaar en de herfst voordenlonglijder is, dat is de regentijd voor onze zieken. Zeer verschillend zijn weliswaar de oor zaken, die tot het sterven leiden. Dikwijls z\jn het ziekten, die in geen direct verband schijnen te staan met de melaatschhsid. Zelfs aan ouderdomszwakte zag ik men schen sterven, dia een leven van 79 jaren en langer achter den rug hadden. Dikwijls ook vernielt de koorts, waartegen in het algemeen een neger evenmin bestand is als een Europeaan, het door wonden en pijnen verzwakte lichaam. Sterfgevallen zjjn hier natuurlijk niets buitengewoons en veroorzaken zelden eenige opschudding. Dit geldt hoofdzake lijk van het Regeeringsasyl met zijn 150 patiënten. De dood rukt den zieke niet weg uit een levenspositie „lachende erfgenamen" zijn er ook nietwant do weinige kleding stukken, die den gestorvene bij zijn leven door de inrichting geleverd werden,worden verbrand. Eon groot deel d8r patiënten van het Regeeringsasyl sterft in 't ziekenhuis. Maar is da ernstige zieke eeu getrouwde man of vrouw, dan wordt hy (zij) zoo mogeljjk in eigen huis verpleegd. De man zorgt voor de vrouw en omgekeerd. Het moet gezegd worden, dat de negers, wat de verpleging van verwanten betreft, getrouwzyjn al gaan ze ook naar Europeesche begrippen niet juist teeder met den zieke om. In Bethesda hsbbon we tot nog too geen eigenlijk ziekenhuis. De Bethesda-zieke wordt i.n zijn eigen vertrekje verpleegd. Da stervenden, of ze nu in het ziekenhuis van het Regeeringsasyl of in Bethesda lig gen, wordsn trouw door den zendeling be zocht Er komt echter een oogenblik, dat het bericht van het verschijnen van een melaatsche mij dikwijls als een overwin- ningsbericht in de ooron klinkt. Hier is de dood werkelijk verlossingHet leed, de smart, de dikwijls zoo naamlooze pijn, de vreeseljjke ziekte, is nu op eens ten einde. De ontbinding, die tot hiertoe Iets tegen natuurlijks is geweest, is nu, nadat de dood ingetreden is, niets anders dan een natuur lijk proces. Nog dienzelfden dag, of den daaraan volgenden, heeft de teraardebestel ling plaats Bethesda heeft tot op hedoa nog geen lijkenhuis maar 't lijkenhuis van het Regeeringsasyl neemt onze Bsthesda-doo- den gastvrij op. Wanneer het eenigszins mogelijk is, blijft de dooda in zijn kamer liggen en dsn gaat de lftkvaart over Bethesda naar het kerkhof. Is een zieke, die tot een der Protestantsche belijdenissen behoort, in het Regeeringsasyl gestorven, dan vermeldt de geneeskundige, aan wien tegelijk de leiding van het hospitaal opge dragen is, den naam van den gestorvene, dea tjjd van overlijden,alsmede dien van de begrafenis.De meeste begrafenissen hebben des namiddags plaats. De leden der gemeeute verschijnen in witte kleederea en stellen zieh op niet ver van de Protestantaehe kerk. Precies 5 uur verschijnt de zendeling, en dit is het teeken voor den ziekenbewaker in het lijkenhuis de kist dicht te maken. Vóór dit gesehiedt, zingt een deel der gemeente vóór het lijkenhuis nog eenigs verzen. Dan dreunen ds hamerslagen, waarmee de nagels ge dreven worden in het deksel der kist, door de stilte van den naderenden avond. Schrijver dezes heeft herhaaldelijk be proefd, de zieken te bewegen uit eigen middelen kistsobroeven aan te sehifif.n, om deze akelige ceremonie van toespij keren in tegenwoordigheid ddr wachtende menigte te doen ophouden. Mijn bemoei ingen hieromtrent waren vruchteloos Voor velen der zieken schijnt deze daad juist eer, deel der begrafenisplechtigheid. Het lied is gezongen, de kist g> sloten, en de klok, die zoo dikwijls hrar feest klanken klinken liet, klept nu in korte, doffe afgebroken slagen over het dorp van ellende en ontbinding. Op den hoofdweg schikt zich de stoet, vooraan de zendeling en de dokter. Dan volgt de kist, door de ziekenoppassers van het regeeringsasyl en eenige zieken ge dragen, Achter "de kist gaan de mannen der gemeente, bij wie zieh dan de vrouwen aansluiten. Zwijgend gaat de gemeente den gang naar "den doodenakker; de klok klept voort. Op deD doodenakker gekomen, die dadr begint, waar de woningen der kranken ophouden, verstomt het gelui. Hier, op hei veld van ontbinding, zal de stem van den Lavensvorst spreken tot hen, die nog wachten op de verlossing. De gemeente staat in wijden kring om het graf. De twee politiebeambten, die altijd aan wezig moeten zijn, om de orde te hand haven, hebben niets te doen. Het is dood stil op den doodenakker. De kist staat boven het graf. «Jezus is mijn toeverlaat I" zingt da zendeFng, en de gemeente valt in«Hij, miju Heiland, is in 't leven, Zou ik dan niet aan Gods raad, Mij blijmoedig over geven T' Dan glijdt do kist af in 't graf, terwijl de gemeente doorzingt: «Schoon der graven laDge n8oht Huiverend soms wordt in gewacht De kist is aan de blikken der omstan ders onttrokken. Het lichaam rust in den donkeren schoot der aarde, stof tot stof. Maar over het graf met zijn buit klinkt het woord van de liturgie «Zoo spreekt de Heer: Ik ben de Op standing en het leven I Wie in Mij gelooft, zal leven, al ware hij ook gestorven Dood, waar is uw prikkel, hel, waar is uw Overwinning P" De begrafenisliturgie der Broederge meente wordt aan het open graf gebedeD, en bij het bidden daarvan leer ik telkens beter begrijpen, welk een heerlijken sohat wij in deze liturgie bezitten. In allen deele zoo volkomen van veria en daarbij zoo diep en innig is dit gebed, dat het de ziel van den bidder opwaarts trekt tot Hem, die voor ons leefde, leed en stierf. Nog een korte tekst wordt gelezen en de zendeling richt dan een kort woord tot de omstanders, waarop de oudtes tamentische zegen over het graf wordt uitgesproken. Het lieht der zon flikkert over 't bosoh, de schaduwen spreken van den komenden nacht. Hoe zal 'tzrjn, hoe zal 'tzijn? Als in Salem ik verschijn P In die stad met gouden tonen Heer mijn God bij U te wonen, Wat zal dat een vreugde zijn l Een lied van heimwee klinkt uit boven het doffe rollen der aardkluiten, die hard neervallen op de kist.«Hoe zal't mij dan, 0 dan eens zijn, Als ik verlost van smart en pijn, Ontwaak fothoogerwaarde?'' Dan is het graf aangevuld en over den versehen grafheuvel klinkt het slotlied Wat hier krank is, zucht of kwijnt, Zal daar friseh en bloeiend wezen Wat als aardsch in 't graf verdwijnt, Is als hemel8eh daar verrezen Zink' 't verderflijk stofkleed neer, Oaverdeiflijk rijs ik weer. Socialistische bedrieger ij Het socialistisch hoofdorgaan Het Volk bevat onder het opschrift De grap der Rotterdammers" denavolgeadegesohiedenis. Onze Rolterdamsche correspondent schrijft: Dezer dagen kon men in de bladen lezen, dat een 100-tal Rotterdamsche bootwerkers naar Antwerpen was gegaan, 0111 het werk van de stakers aldaar over te nemen. De Nieuwe Rotterdamsche kwam het eerst met dit bericht en de andere bladen namen het gretig over. Het leek me al aanstondswatzonderling.dat hier, na de gebeurtenissen der laatste maanden, waarbij zoo onmiskenbaar de impulsieve haat uit alle kringen der Rotterdamsche havenarbei ders tegen de onderkruipers was gebleken, zoo gemakkelijk maar eventjes 100 man voor zulk een karwij bijeen waren te krijgen. Twee dagen daarna bleek het, dat deze 100 Rotterdammers de Antwerpsche Patroonsver- eeniging leelijk bij den neus hebben gehad Een der Rotterdammer, die den tocht mee maakte, vertelde me er 'tvolgende van: Er werkte te Antwerpen een Rotterdamsche bootwerker, die tot zeer korten tijd hier werk zaam was en een volkomen vertrouwd lid was der vakvereeniging. In Antwerpen stond hij reeds aanstond? jjj

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1907 | | pagina 1