Kerknieuws, Schoolnieuw», veel kraoht kan ont vikkelen, is geen land meer, dat zieh do woelde kan veroorloven van veohten voor ro *ra en eer. Het heeft vóór alle8 rust noodig en de leiders der Fransohe politiek toonen dat te begrijpen. Nederlander V. GEMEENTERAAD MIDDELBURG. Zitting van Woensdag ten 2 uur. Voor- z 'ter jhr. mr. L Schorer, burgemeester. Tegenwoordig 12 leden, afwezig de heer Van Teijl ngon wegens ziekte, Snouek Burgronje, Hcijse, Tak en De Veer, allen met kennisgeving. De geloofsbrieven van do herkozen eu gekozen leden worden door eene commissie bestaande uit de heeren jhr. mr. E. P. Sohorer, P. Verhage en jhr. P. J. Boogaert onderzocht. Tijdens dit onderzoek wordt de zitting geschorst, deze heropend zijnde brengt da commissie bij monde van dhr. jhr. mr, E. P. Schorer rapport uitstrekkende tot toelating van de herkozen leden en het gekozen lid mr. G. W. Sames. Aldus wordt besloten. De notulen worden goedgekeurd. De ioorzitter deelt mede dat de heer Commissaris der Koniugin bericht hoeft gezonden dat H. M. de Koningin en Z. K, H. den Piios berioht hebben gezonden, dat H. M. en Z. K. K. de gemeenteraadsleden wensehen (e ontmoeten op het raadhuis op 12 September ten 5 uro. Hij hoopt dat alle leden hieraan gevolg zullen geven. Costuum zal zijn rok en wiite das. Ingekomen stukken. Van de vereenigiug tot bevordering van bet Vreemdelingenverkeer, de door haar uitgegeven „Gids voor Walcheren". Voor kennisgeving aangenomen. Van de afdjeling Middelburg van het Chr. Werkl.-Verbond „Patrimonium'' een adhaisiebetuigiog aan het adres, ingediend door de S. D. A. P. inzake het niet aan nemen van het voorstel tot invoering der watermeters. Naar B. en W. gezonden om advies. Van de politieagentenvereeniging „Lue- tor et Etnergo'' alhier is een verzoek ingekomen om gedeeltelijke vergoeding vau woninghuur, ea dit te willen ver- leenen ad f 1 per week en is hierbij een uitvoerige bijlage neergelegd omtrent den levensstandaard. Naar B. en W. gezonden om advies. Hst adres vaa de Ger. tchoolverceniging omtrent het advies van B. en W. aan- geaiae het peroeel in de Wagenaars'raal, stel en B. eii W. voor te behandelen bij het voorstel. Dit wordt aangenomen. Van de feestcommissie is een verzoek icgekomen om een subsidie van f250 voor het versieren van de stad bij het Koninkljjk bezoek. De voorzitter stelt voor, dit verzoek direct iu te willigen, omdat er geen tijd is om dit te brengen bij de commissie van financiën. Da heer Schorer vraagt of het bestuur al weet of zij deze som noodig heeft, omdat er tcoh circulaires in de stad zijn verspreid waarop giften worden gevraagd van de ingezetenen, hierop wilde hij gaarne een antwoord hebben van den voorzitter der Vereeniging. De heer van der Hars! zegt dat nog niets is bekend. De heer Schorer zegt dat hy aan deze veroeniging wel dit bedrag wil geven, maar er aan verbinden wil indien de ver- eeniging dit noodig heeft en dat dan aan B. en W. over te leggeD, hiertegen heeft dhr. v. d Harst geen bezwaar. De heer De Rijcke vraagt of de vereeni- ging al eene begrooting heeft opgemaakt, waaruit blijkt dat zjj te kort kooit, dit blijkt niet het geval. Het voorstel vau den voorzitter wordt hierop aangenomen, met de aanvulling door deu heer Schorer gedaan. Alvorens wordt overgegaaE tot het be noemen van dv leeraren der Burger avond school, vraagt de heer Schorer inlichtingen omtrent het salaris van P. Pioters, wat vroeger f 100 was en nu f 250. Da voorzitter zegt, dat dit komt dovr de meerdere lesuren. Tot tijdelijke heraren aan de Burger avondschool worden benoemd de heerea P. C. da Does voor vakteekenen, jaarwedde f 228, E. Bouma, voor vakteekoaen en ma- trialenkennis voor smeden, jaarwedde f875, H. vau Diffelen, voor vakteekenen voor meubelmakers, jwrwedde f 250, J. H. Vervenne, vakteekene r voor schilders, jaarwedde f375, J. A. L. Boumans, vak teekenen voor timmerlieden, jaarwedde f 250, P. Pieters voor rechtlijnig vakteeke nen, jaarwedde f250, P. W. van Milaan, voor eerste beginselen de1' werktuigkunde, jaarwedde f 350, p, W. van Milaan, voor Nederlandsche taal, jaarwed Je f 100, W. K. Kuiler, voor handvakteekeoen, jaarwedde f200 en A. de Smidt, voor natuurkunde, jaarwedde f 150. De gemeenterekecing over 19Ö6 wordt vastgesteld en met aigemeene stemmen goedgekeurd, mei uiizond3ringdiederbeide weihouders die builen stemming blijveD, Vasts'fcliir g van de pensioengrondslag van eenige leeraren van de Burgeravondschool. B. er. W. stellen voor deze vast te stellen van af 1 Januari 1906 op de volgende grondslagen van G. J. Endhoven op f 500, van P. J Vervenne op f 650, van P. W. v. Milaau op f 150, van A.Langejaa op f375. De heer Schorer zegt dat bij enkele heeren de pe -sioen-grondslagen eender zijn als hunne salaris, hij gelooft wel dat dit in orde is, dooh vraagt eenige inlichtingen welke de yoorzitler geefc, waarna deze regeling word! aangenomen. Voorstel van B. en W. tot vaststelling van verordenin op de heffing en invor dering van Bruggeld. Aangenomen zender stemming. S'.aat van de te rooien boonaen te weten 8 stuks ijpenboomen van af de Londensche Kade tot KoniDgsbrug, 13 sluks idein aan den Dam Nz., 5 Btuks idem aan de Hee- reDgraohf, 1 stuk idem aan het Molen water, 1 stuk idem aan de SiDgel nabij de Koepoort, 1 stuk essehen aau het bol werk bij de N. Oosterschestraat. Aangenomen zonder stemming. Voor tel van B en W, tot niet aanvaarding van het legsRt van wylen mevr. Bomme Vau deu Broecke. Het voorstel luidt le. hat legaat door mevr. Bommev. d. Broecke aan de gemeente gemaakt te ver werpen eu 2e, de door do erfgenamen ge dane schenking te aanvaarden en ons te machtigen met den gemachtigde der erfge namen de voorwaarde,waaronder die schen king wordt gedaan te ontwerpen en die aan u tar goedkeuring voor te leggen. pe heer v. d. Harst gelooft dat allen 't er over eens zijn, dat een muziekschool niet doenlijk is. Doch naar aanleiding van het ingezonden stuk in de Middelb. Courant vraagt hij of de commissie niet wat een zijdig is saamgesteld en of er niet meer musici hadden gehoord moeten worden. De voorzitter zegt, dat deze commissie is saamgesteld iu de geest der erflaatster. Ten tweede vraagt de heer v. d. Harst of het alleen de bedoeling is om slechts een tweetal vereenigingen van dit legaat te doen genieten. Er zijn er voel die evengoed er van kunnen genieten. De voorzitter zegt, dat het de bedoeling is geweest van den erflater in 1870 om die vereenigingen te steunen, welke beoefenen instrumentale muziek, zoodat er dan drie zuilen vallen in de rechten. De heer E. P. Schorer brengt 'n woord van hulde en dank aan de erven van den erflater voor de loyale wijze waarop zij de schenking doen en uitvoering geven aan den wil der erflater. De heer Gratema wenscht dit te formu leeren en dit aan de erfgenamen te be richten. De voorzitter zegt, dat dit later kan go- beuren. Het voorstel om dat legaat te verwerpen en die om de schenking te aanvaarden, onder voorwaarde, worden aangenomen. Aangehouden wijziging van de begroo ting van het bestuur der Godshuizen voor 1907, met bijvoeging van dat bestuur dat dbr. J. A. Zip sedert 1863 in dieDst is geweest bij het bestuur der Godshuizen. De heer Fruin zegt dat de heer Zip niet in dienst wbs der Godshuizen, daar hij geen aanstelling had, dus is hij geen 40 jaren in dienst geweest van het bestuur der Godshuizen, hij is dus geen gemeente ambtenaar. De heer Ermerins is het niet eens met den heer Fruin, het is bewezen dat hij in 1863 dienst heeft gedaan en er is geen reden om af te wijken van den gewonen regel en deze begroeting goed te keuren. De heer Fruin blijft bij het door hem gezegde,bij was niet aangesteld,dus heeft hij geen reent op de pensioen-regeling. De heer Schorer zegt, dat de heer Zip indieest is geweest vaa den seoretaris- penningmeesler in 1863, dus niet van het bestuur der Godshuizen, het is niet bewezen dat hij een aanstelling had. De voorzitter zegt dat nooit een aanstel ling is gegeven. De heer Schorer zegt, dat bij dus in dienst is geweest van den seoretaris-penning- meesler, dus dan is de opmerking van den heer Fruin juist. De heer v. Dunne zegt ook, dat hij het geheel eens is met den heer Fruin, er is dus geen aanspraak op pensioen. De heer Fruin stelt thans voor de pen sioen-regeling van de heer Zip niet goed te keuren, dii werd in stemming gebracht en aangenomen met aigemeene stemmen, behalve die van de heer Ermerins. Dit zal aan het besluur worden medegedeeld. De voorzitter zegt dat de heer v. d. Ree niet meer hier tegenwoordig zal zijn wat hem spijt, sedert 1895 toeh was bij hd van den raad, daarom brengt hij hem dank voor alles wat hij heeft gedaan in het belang der gemeente. (Applaus). De heer v. d. Bee zegt dat de slag hem zwaar viel met het oog op zijn leeftijd, hij dankt alle leden en B. en VV. en de secretaris voor de welwillendheid die zij tegenover hem hebben getoond evenals de commissievan fabricage. (Applaus). De lieer v. Dunné zegt dat het ook hem speet dat de heer v. d. Ree niet is herkozen, pretlig heeft hij met hem samengewerkt, hij hoopt hem nog langen tijd te ontmoeten en wenscht hem ec-n welverdiende rust toe. (Applaus). Hierna gaat de zifting ovor in eene met gesloten deuren, deze heropend zijnde wordt de vergadering gesloten. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Nieuw-Vosmeer ds. G. A. Lolcama te Bergeu-op-Zoom te Vrie- zenveen ds. C. J. Six Dijkstra teOud Alblas. Aangenomen naar Boreulo, J. ten Brug- genoate te Herwen. Bedankt voor Daarle J. Hoekstra cand. te Sloten (Fr); voor Bergambacht door ds. F. G. Hospers te Kethet en Spaland. Gor. Kerken. Beroepen te Voorst dr. F. W. Grosheide, caud. te Amsterdam; te Werkendam (A) T. Rispens te Oenkerk c. a.te Westzaan F. Kramer te Beverwijk. Vrije Evang. Kerk. Beroepen te Winschoten G. Tost te N ij verdal. Vereenigde Chr. Gem. Beroepen te Dokkuui dr. C. D. Sax, Rem. pred. te Frederikstad a/d Eider. Te Breda behaalde Dinsdag nog de hoofdakte de heer J. W. Kouwe te Goes. Benoemd tot tijdelijk leerasr aan de burgeravondschool te Middelburg, de hoeren P. C. de Does, E. Bouma, U. van Diffelen, J. H. Vervenne, J. A. L Boumans, P. Pieters, P. W. van Miiaan, W. K. Kuiler en A. de Smidt. (Zie yemeenteraads- v erslag.) Heden slaagde voor de acte Frausch dhr. C. de Koeijer te Kloetinge. Zeeuwsche Schoolraad. (S 1 o t.) De heer v. d. Wartt van Goes, besprak de wt nsohelijkhud van de vorming van arrondissementen in den Schoolraad. Sp. herinnert aan de school vereenigingen, die louter ten doei hadden om in kleinen kring de belangen der chr. school te be spreken deze voldoen aan een bestaande behoefte. Dergelijke kringen arrondisse menten kunnen wordeu de kern van den Schoolraad. De eenheid op 't gebied van het ohr. onderwijs is, moet steeds krach tiger naar voren treden. Eendracht is machttweedracht breekt kraebt. De ge- deeldheid op kerkelijk gebied belet de christenen een macht te worden tegenover de wereld, op schoolgebied leidt dat bo vendien tot een met-kunnen voldoen aau den eisch tot volmaking van het onderwijs. Daarom de rnterwijsbelangen naar voren en de kerkelijke sympathie ën naar achteren gebraoht. Verdeeldheid i9 onnoodig kracht- verbruik. Spr. acht den Schoolraad het aangewezen lichaam om alle scholen te om vatten en te oigaaiseeren en wijst op ar tikel 7 dat, ruim gesteld zijnde, toegang verleent voor allenop 't groot aantal scholen dat reeds bij den School/aad is aangesloten (614); en op 't feit dat h er èn besturen èn onderwijzers elkander ont moeten kunnen. Da behoefte tot aanflui ting zal niet worden gevoeld wanneer slechts één (aigemeene) vergadering te Ulreoht gehouden wordt. Hieraan heeft de Schoolraad zsker willen tegemoetkomen door minstens eenmaal per jaar 'n districts- vergadering te doea houden zooais artikel 9 dit omschrijft. Ook zijn er al kleinere schoolbonden gevormd op Z.-Beveland, op Walcheren, en elders Tal van punten, door spr. ge- Doemd, kunnen op die vergaderingen be sproken worden. Ook wordt door de split sing in arrondissementen de mogelijkheid geschapen san bibliotheken te stichten ten gebruike van de aangesloten eoholen, zoo besturen als onderwijzers. Toeh blijft vooral in Zeeland 'i bezwaar dat dergelijke vergaderingen zoo moeilijk te bezoeken zijn. Het district is veel le groot. Daarom werd de vraag verkleining der districten ten vorigen jare reeds in de vergadering te Utrecht gebraeht, doch afgewezen. Met art. 1 is zij ook niet ge makkelijk op te lossen. Dcoh wel kan met dit artikel tot verdeelmg in arron dissementen besloten worden. Wie zal bij de oprichting daarvan de leider zijn Vac den gedelegeerde zal op den duur te veel gevergd worden. Maar de voorzilter van zulk eon arrondissement, op dezelfde wijze gr kozen als de gedelegeerde, kan zelf voor zitter blijven in het arrondissement van de plaats zijner i veering. Toch dient bij, wil hij waarlijk zijn wat de bedoeling is, namelijk de vertegenwoordiger van 't ge- heele distriet, op de hoogte te zijn van de belangrijke gebeurtenissen en geeste lijke stroomingeu. Daarom dient hij niet alleen de vergaderingen bij te wonen maar tevens verslag uit te brengen aan den gedelegeerde, Voorts is ook een secretaris eu een penningmeester noodig. De on kosten moeten over de aangesloten scholen verdeeld worden. Spr. geeft in overweging dat zoo de vergadeiiag instemt met zijn advies, de gedelegeerde worde uitgenoodigd naar de overige elf gedelegeerden een schrijven le zenden met verzoek dit punt op de vol gende distrietsvevgadering te behandelen. Komt dan de schoolraad bijeen dan hebben allen de gedachte van hun Distriet ver nomen eu zal de discussie hierover vrucht baarder en korter zijn. App'aus. Na een geanimeerde discussie, waarvan het vei slag in ons uo. van gisteren is op genomen, wordt in dien geest besloten. Na de Pauze,na 't zingen van Gez. 264 1 en opening met gebed door ds. Scuslt, van Wissenkerke, houdt de heer Weoda, hoof i eener chr. school te Middelburg een refe raat over „Een christelijke kweekschool voor onderwijzers voor Zeeland gewersoiit f n mogelijk De quaestie der opleiding hargt saam met den bloei der scholen. Zjj ging lang buiten da aandacht der schoolbesturen, dooh is langzamerhand de brandende quaestie ge worden, die moet, eu ook kan worden opge lost. Zonder goede opleiding voor onder wijzers dreigt den chr. scholen een groot gevaar. Zien wy rond, aan wie de zorg voor de opleiding in ons gewest is opgedragen, dan krijgt men den indruk van een lief hebberijtje, met de Ryksnormaalscholen en Kweekscholen tot hulp. Zoo is 't al sinds jaren en de mensch went ten slotte aan alies. Jaren lang zonden vrome oudera hun kinderen naar de Rijksnormaallessen, het was goedkoop en dicht by, en 't kan niet anders. Onze schoolbesturen zagen niet te nauw. In later dagen door de Rijkssub sidie gedwongen dreigt men nog verder af te zakken, door de chr. school open te stellen voor openbare onderwijzers. Geen kleinigheden, al maakt men er dat van. De Klokkenberg heeft 20 jaar lang als een eenzame getuige gestaan; in 1864 werd de Kweekschool voor Onderwijzeressen te Zetten gesticht, in 1878 te Doetincbem, in 1885 te Amsterdam, iu 1886 t.e Den Haag. Doch ook in dezen vorm hadden de ouders geen invloed,en de schoolbesturen ook niet. lntusschen waren eenige Normaallessen c p de boen geholpen en gehouden zonder eeni- gen steun van buiten, door de onderwijze) s zeiven. Tbans zijn er 75 met 10 kweek scholen, o. a. in Groningen, Leeuwarden, Amsterdam en 2 te Rotterdam, terwijl Lei den, Gorkum en Zwolle zullen volgen. Sommige door de schoolbesturen op gericht. Doch bijna zonder uitzonde ring worden al deze inrichtingen door de onderwijzers op eigen riscico ge dreven de schoolbesturen bemoeien er zich niet mee en geven er niet om hoe de onderwijzers aan hun acte zyn gekomen, behoudens enkele uitzonderingen op Wal cheren. Onze normaallessen hebben toch tal van goede krachten afgeleverd aan de Scholen ook in Zeeland. Maar de tijden ver anderen, en met deze ook de eischen voor de opleiding. Hier en daar toonen de be sturen meerdere belangstelling. Vakmannen die 't pleit voeren voor kweeksoholen hoorende, zou men aan deze de voorkeur geven, mits de praktijk door de normaallessen geleerd, niet er by te loor g*at. Voordooien eener kweekschool zijn do leerlingen worden beter onderlegd. Voor de N. M. S. moet men 't doen met bepaalde krachten. Op de kweekschool met hen, die al eenige studie van hun vak hebben ge maakt. Op de N. M. S. baschouwen de leeraren 't als by zaak op de kweekschool hebben zij er meer tijd voor. De regeling van 't onderwijs kan aau een kweekschool meer planmatig, methodisch, de leerlingen zijn 's avonds thuis. Voor leerlingen buiten de provincie moeten kosthuizen worden ge zocht of een hospitium worden gesticht. Ook N. M. S. hebben hunne voordeelen en ook de privaat opleiding. Eere aan die er op die wyze kwamen, eu ze er brachten, doch deze wyzc van opleiding moet hooge uitzondering blijven. Beter zijn de nor maalscholen, doch zy ontrekken rog te veel aan 't onderwys oDzer kinderen, en staan bij do kweekschool derhalve ver achter. Een kweekschool voor Zeeland is dus zeer noodig. Onze kennis most vee'zydig zijnonze onderwijzers moeten meer weten dan men op 't staats examen vaa hen vraagt Niet terug, maar vooruit. Een Chr. onderwijzer moet hebben ware godsvrucht, degelijke kennis, en praetische geschiktheid ora den kinderen te geven wat zy noodig hebben. Een chr. kweekschool moet zijn een uit stekende school, opgericht door debegturen van al de (48) scholen in onze provincie. Als er b.v. 10 zich onttrekken, kan htt nog wel, maar het ideaal moet zijn dat allen samenwerken. Hoe te beginnen Er wordt eene vergadering belegd der afgev. van schoolbesturen en leeraren aan normaal lessen, om de vraag te bespreken. Dan stelle men vast den meest gewenschten grondslag en stelle samen 'n reglement, be noemt, dan bestuursleden.En dan worde een der Normaalscholen omgezet in 'n Kweek school. Dat is de makkelijkste weg. De Middelburgsche b.v., die al 40 leerlingen telt; en dan vindt zich de weg van zelf. Als men zegt 't moet 1 dan komt 't er vau mits men wille samenwerken. Maar wie zal het betalen Een lokaal, onderhoud, leeraren. Gebtuw f20.000 met rfiossing en rente f 1500 's jaars. Aanvangsalaris directeur f2000; le leeraar f 1600 2 tweede lee raars f 2400. By 120 lesuren 20, 28 ea 50, rest 22 ure-n door andere leeraren te ver vuilen ad f 1100. Dan f600 onderhoud; kaarten, enz f 200. Saam f 9400. Ontvangsten kunnen bedragen subsidie rijk 120 X f 35 f 420 Subsidie voor 10 geslaagden 10 X f 480 f 4800. Schoolgeld 50 leerlingen a f 30 f 1500. Contributie aangesloten besturen Rd f 2,50 per onder wijzer f200. Totaal f 10,700. Dit is fl3>0 meer dan uitgaaf. Hat kan bij de uitgaven togenloopon f 250 meer indien bij <r. f 5000 meer moet opgenomen worden. Er moeten ingesteld worden beurzen, waartoe de schoolvercenigen de behulp zame hand willen bieden. Er zou dus een tekort kunnen zijn van f 900 dat is f 19 per schoolbestuur. Daar hoeft men toch geen kweekschool voor te laten zinken. Bjj toe neming van 't aantal leerlingen wordt die verhouding beter en kan 't listig slot wor den benut voor een hospitium. Nog een andere rekening. Gesteld dat 'teersle jaar niets wordt ontvangen De ontvacgsten zijn dan in 'teerste jaar 120 X f35 is nihil. Voordo geslaagden ook nihil. Dan moet nog f 7000 worden opgenomen. Contributie school besturen f150. Bijdragen f 150. Totaal 1 8600. Het 2e jaar zijn er leerlingen die slagen. Subsidie 120 X f'35 f4200. Verder; subsidie van f 480 enz. maakt een ont vangst van f 9100. Waarlegenover staat een uitgaaf van f8890 en blijft er dank zij 't opnemen van f 1800 een saldo van f 210. Het 3e jaar geeft weer een gunstiger berekening. Onder meer behoeft slechts f 500 te worden opgenomen. Saldo 1 55. Het 4e jaar 3/< van f 480 enz. Er behoeft niets opgenomen te worden. Het 5e jaar. Subsidie f4200. En 10 X f480 4b00. Schoolgelden f1500, con tribution enz. samen f 10730. Uitgaven met eerste aflossing inbegrepen f10415. Saldo f 315. Wordt door de gelijkstelling bijz. en openbaar onderwijs nog een stapje verder gebraoht, dan kan meer geld worden be steed aan al wat de kweekscholen ten goede komt. Nu de leerschool die bij de kweekschool behoort en door de wet eeëiaeht wordt. Het beste is een der bestaande scholen tot leerselnol te verheffen, waar de k wet kelingen eenigen tijd onderw ijs moeten gevenin overleg met den directeur het leerplan saam te stt llen ook moeten zij eenigen tijd lang leeren zien hoe bekn amo onderwijzers practisch werken. Spr. hoopt dat de kweekschool in Ze lar.d tot stand kome ter eere Gods en tot zegen van de kinderen (Applaus). Aan de orde komen nu de punten 8 tot 11. Is het niet gewensoht dat er pogiügen aangewend worden dat er in het centrum van Zeeland, b.v. te Middelburg,'een Chr. Kweekschool gevrssgd wordt? Schoolbestuur Serooskerke (JU.). Moet ook in Z/elsnd getracht wordeu te komen tot stichting (an een of meer Kweekscholen, b.v. een Gereformeerde en een van Chr. Volksonderwijs uitgaande Indien ja, wat moet dan gedaan worden om binnen korten tijd één of meer kweek soholen rijk (e ziin Gelijkgezinde School bert uren kunnen zich b.v. tot vereer-igingen samenvoegen, waarbij ook viije leden kunnen komen. Door het heffen vau een matig schoolgeld kan de kas ook gestijfd wordea. Hoofd der Chr. School te K>abbendijke. Is de opleiding practiseh? is ze voldoende wat de kennis betreften iseen pas geslaagde ook iu staat in de School voor een (weetal leerjaren dienst te do n Id. Kunren wij vrede nemen met de Rijks normaallessen, zooals b.v. op Zuid-Be veland en Tholen geschiedt. ld. Dhr. Rademaker zegt dat er aan de cijfers van dhr. Weeda nog wel wat ontbreekt. Spr. is niet zoo optimistisch gestemd (en opzichte van de wensohelijkheid eener kueeksohool. De resultaten dier scholen zijn niet gunstig. De kweekschool te Am sterdam 54 pCt. gedaagden in de laatste 4 jaren de normaallessen van dhr. Emous 60 pCl. In Den Haag de kweekschool 42 pCt. en van de normaalschool te Leiden 61 pCt. De kweekschool te Nijmegen 50 pCt.die te Doetinchem 60 pCt.die te Zelten 60 pCt. De normaallessen te Utrecht 60 pCt. en die te Middelburg 60 pCt. Het percentage der geslaagden blijft dus nog maar bij 't gemiddelde. Er zijn normaal lessen met 70 pCf.maar de omstandig heden zijn niet gelijk daarom laat Spr. dit laatste rusten. Maar ook de praktische op leiding is aan de kweeksoholen niet altijd even schitterend iu uilslag gebleken. Al de vakken door De School met den Bijbel als noodzakelijk te keinm aange geven, kunnen ©p de Kweeksoholen met haar beperkte krachten niet geleerd wor den. De kweekschool vormt ook niet voor de volksschool. Tal van dames daar ge vormd gaan niet eens naar de school, som migen (kiezen de school alleen om de broodwinning. Van Nimwegen (Klokken berg) zijn van de 300 100 hoofd tener school geworden100 onderwijzers bij 't lager onderwijs en de overige zijn naar het Hooger of Middelbaar Ouderwijs ge gaan 73 vau deze hebben 't onderwijs veriaten7 zijn bij 't staalstoezicht ge plaatst. Sedert 1889 zijn opgegeven 604 leerlingen aan de kweekscholen eik jaar moeten dus 151 ouderwijzers worden af geleverd 't verslag gewnagt slechts van 98, van 'welke reeds 10 't onderwijs hebben verlaten. En dan hebben wij aan 13 kweek soholen al te veel. Op 'toogenblik is in de behoefte al bijna voorzien. Zoo komt de tijd dat als in '78 de onderwijzers ver- pliohi zijn om tramkoetsier of iets dergelijks ie worden. De heer Weeda veronderstel dat do cijfers juist zijn, doch er zijn norn aallessen die slechts 5 a 6 leerÜDgen hebben, en dan is 'tprooentder geslaagden nati urlijk hoog. Doch kweekscholen waarvan sbents 60% slagcD, moeten wij ook niet hebben. Dat er van een kweekschool ook leerlingen dokter of hoogleeraar wordm, is voor zulk een school geen schande of schade. Wat den lijd aaDgaat, spreker meent Jat dit bezwaar vervalt wegens de meeidere les uren ook behoeveu niet alle vakken door De S. met den B. genoemd geleerd (e worden. Nu leveren de kweekscholen en normaallessen saam jaarlijks 174 onderwij zers af, En er zijn er 400 per jaar noodig. Dhr. Rademaker vindt over't algemeen bet opleiden van jongelui van 14- 18 jaar voor onderwijzer abuis Hij zou dit op den 16-jarigen leeftijd willen deen aanvan gen. Dan zou er meer bereikt wordeD. Op ons 18e jaar hadden wij allen nog leiding noodig. Een internaat is ook een bezwaar. Een jongeman moet weten wat in een huisgezin omgaat, om de verhou dingen iu de gezinnen te beter kunnen waardeerec, als hij iu huis bij de ouders blijft. Nu worden zij in kosthuizen be dorven. Dhr. de Koning spreekt zijn groote be langstelling uit iu de zaak der opleiding. Voorwaarts moeien wij, dit zijn wij eens al verschillen wij omtrent de wijze waarop. Spr. vraagt zich af of 't niet beter is een H. B. S. met 3 jarige cursus en daarna opleiding tot onderwijzer of'onderwijzeres. Vroeger had iemand een kweekeliog in sohool dien hij voor de klas zette en na zijn zwaren arbeid les gaf. Van zul ken zijn er flinke onderwijzers geworden. We-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1907 | | pagina 2