No. 262. 1907. NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. Donderdag 8 Augustus 21e Jaargang, CHRISTELIJK- HISTORISCH Bullenlandsch Overzicht. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed S. J. DE JONGE-VERWEST. F. P. DHUIJ, ie Middelburg, Goes PRIJS DER ADVERTENTIËN Dr. Kuyper en het Socialisme. Snippers uit de oude doos. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p. 1,25. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA EK VAN van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Een geacht lezer zendt ons een oitaat uit de Standaard van 4 September 1895, waarin dr. Kuyper zich over het Socialisme als tegenstelling van het Liberalisms als volgt uitlaat »Het socialisme telt overtuigende aanhangers onder verklaarde atheïsten, maar ook onder vrome Christenen, met name in Amerika Het bedoelt in het minst niet alle privaatbezit op te heffen, te doen verdwijnen, en treedt niet zelden in een vorm op, die wel ver van uwe consciëntie te beleedigen veeleer uw geweten wakker schudt en beschaamt. Neen, de kern van het socialistisch vraagstuk is zuiver staathuishoudkundig van aard en bepaalt zich tot deze eene vraag, of de voortbrenging, de aan den man brenging en verdeeling der goederen behoort plaats te heb ben volgens het stelsel van wedstrijd of wel naar het systeem van gemeenschappelijke ver deeling. Dit en dit alleen is de spil waar heel het socialistisch probleem om draait, wedstrijd of gemeenschappelijke handeling". Tot zoover het ons toegezonden oitaat. En nu wordt ons de vraag gesteld, of dr. Kuyper geen man is van Ja en Neen, die heden ontkent, wat hij gisteren heeft bevestigd. In de aangehaalde woorden beweert dr. Kuyper tooh, dat de kern van het sooialistisoh vraagstuk zuiver staat huishoudkundig is, en op andere plaatsen bestrijdt hij wederom de sociaal-democratie om haar Godloochenende tendenzen. Hoewel dr. Kuyper onze verdediging niet behoeft, willen wij den geaehten vrager toch gaarne van antwoord aieneD. De boven aangehaalde woorden van dr. Kuyper zyn het overbekende citaat, waar mede door de sociaal-democratische agita toren jaar in jaar uit op meetings is ge schermd om te betoogen, datookdr. Kuyper het atheïstisch karakter van 't hedendaag- sche socialisme ontkende. Zelfs heeft mr. Troelstra, naar wij mee- nen in de Kamerzitting van 5 December 1900 zich op deze woorden van dr. Kuyper beroepen. In de Standaard van 7 Juni 1901 heeft de Redactie naar aanleiding daarvan het vol gende geschreven, waaruit duidelijk blijkt, welke beteekenia aan de boven aangehaal- 2L9) rSUELLETOÏT. DOOR S O A L DIS. De beide Souburgen. II. Wandelen wij iets verder, waar in de schaduw der iepenlaan vriendelijke huizen staan, waar de weg naar de aloude heerlijk heid Welsinge zicht ter zijde afbuigt en de koepel van 't landwaarts in gelegen buiten Vlugtenburg zich vertoont, vinden wij het z. g. n. „ronde putje", een waterkom door een achttal linden begrensd. Als hier de overlevering spreekt van een gewijde bron, waar de vaderen hun goden vereerden en het nakroost mirakelen of spookverschijningen zag, als wij hier den naam van Willebrord hooren noemen, als aan deze plek verbondeü, wij zouden geen oogenblik twijfelen, of wij staan hier op van oudsher heiligen grond. Aan deze gedachten willen wij echter geen verder gevolg geven, want wij moeten naar Oost-Souburg. De fraaie laan met haar hoog opgaand hout gaan wij door en binnen enkele minuten zijn wij aan den ingang van het mooie dorp. 'tLigt 3/t uur Zuid van Middelburg en is in plaat te zien in de kro niek van Smallegange. De toren zien wij reedsboven't geboomte uitsteken, maar eer wij het dorp bereiken, maakt de weg een bocht om het buitengoed Schoonenburg. 't Is het vroegere Schoorenburchteen buiten, waarvan Gargin in zyn Walchersche Arcadia zegt, dat het was „een prachtig Huis en Hof met 'n cunstig agtkantig Huis, zo heerlijk uit de verbrandde aseche van de woorden van dr. Kuyper moet worden gehecht. Vergissingof? „In Het Volk, onder redactie van mr. Troelslra, wordt (zie no. 308) herhaald, wat mr. Troelstra op 5 December in de Kamer beweerde t. w. dat de Standaard zelf zou verklaard hebben dat Socialisme en Religie elkander niet raken. De Redactie verwijt ons nu verloochening van ons verleden. Ze schrijft toch Wel heeft dezelfde Standaard eenmaal geschreven, dat de kern van het socialistisch vraagstuk van zuiver ekonomischen aard is, dat men vooral niet moet spreken van atheïstische of onzedelijke theoriën, want dat dit de kern van het socialisme niet raaktmaar dat is eenige jaren geleden; dat is gemakkelijk te verlooche nen. Thans is het socialisme de onzedelijkheid en het atheïsme in eigen persoon. Nu is in ons no. 8941 in de driestar„Onge oorloofd citeeren" met de stukken aangetoond, dat deze voorstelling ran ome vroegere be doeling door het artikel zelf lijnrecht weer sproken wordt. „We wezen op deze woorden Zoo beslist echter als we hiervoor opkomen, even rondborstig spreken we het uit, dat we noch de socialistische critiek op het bestaande, noch de socialistische tactiek om uit het be staande uit te komen, noch de socialistische profetie voor de toekomst, zonder de keur, die onze belijdenis eischt, mogen overnemen, of ook maar napraten. Al beschaamt de socialist zoo menig Chris ten, dat hij voor de krankheid, die uitbrak een oog had, en ze onderzocht, en er over peinsde, en er echt wetenschappelijke studiën over schreef, toen men onzerzijds nog voort- dommelde in onaandoenlijkheid, en er de moeite niet voor over had om zijn geest in te spannen, toch kan die belijdenis van schuld en tekortkoming ons nooit ontslaan van de verplichting, om ook hier met de ordinantiën Gods te rade te gaan, en aan die ordinantiën ons te onderwerpen". Deze woorden stonden in hetzelfde ar tikel, waaruit de aangehaalde woorden van Dr. Knyper geschreven stonden. Met de aangehaalde woorden werd dus hetzelfde spel gedreven, dat zoo menigmaal met iemands woorden gespeeld wordt. Ze werden uit hun verband gerukt, en alzoo een gemeenen doch vermaaklij eken Lusthof opgebouwd, met vruchtbaare Akkers, ver kwikkende Wandelaryen, Vischrijcke Vij vers, cierlijke Vruchtboomen, eene zeer hooge Manteling van net geschoren olmen en eene groene Galerij, dwars door den Hof na 'fc voorbeeld van de Faansche Vorsten hoven, die een doorzicht gaf, dat 'tkeurigst oog bekoorde Aan den ingang van het dorp komende, rijzen er onwillekeurig weder historische horinneringen in ons op. Om niet verder op ts klimmen dan tot de 13e esuw, hooren wij dat de Heerlijkheid te dien tijde aan machtige bezitters behoor de en zeer uitgebreid was, waarom zij dat ook met den naam villa werd aangeduid. Souburg Sobburg of Zubburg schreven de oude Haereny thans Oost-Souburg ge- heeten, behoort tot de oudste gedeelten van Walcheren. De heerlijkheid van dien naam is thans evenwel grooter dan voorheen, omdat zij tegenwoordig de verder noordwaarts lig gende Abeele mede bevat. De stam der Souburgsche Edelen, was reeds in de 13e eeuw door twist en twee dracht in twee takken gescheiden. Die van O.-Souburg, welke tot in de 15e e§uw in wezen bleef, zetelde op den voorvaderlijken Burcht hier aan het einde des dorps ge legen. Hij stond ten zuiden van de kerk, op dezen, bij ca rond, meer verheven blok lands, op de overloopeis nog bekend onder den naam van burgblok, terwijl de tienden er van burg-leen tieisden worden geheeten, en het gedeelte van den er rond loopenden weg, dat de Ritthemschen zandweg met den straatweg verbindt, nog als burgweg wordt onderscheiden. Het oude slot verviel evenwel spoedig, word aan Dr. Kuyper iets toegedicht, wat hij stellig niet bedoeld had. Men zij dus voorzichtig met dergelijke citaten, vooral wanneer deze door tegen standers worden gebruikt. Men kent de woorden van zeker staats man ,/geef mij twee woorden eehrifts, en ik breng u aan den galg''. (Rotterdammer.) R. J. W. RUDOLPH. 7 Augustus 1907. De benoeming van den heer WeDthoIt, (ot Minister van Marine, heeft tengevolge gehad dat nu ook de commandant van de stelling Den Helder politiek ingedeeld is. Zijn horoscoop is getrokken, en de conclusie is getrokken. Wat dat tooh beteekent? Of de linker- of de rechterzijde aan .Troer is, beiden erkennen dat het laud moet verdedigd worden. Zij die dit niet erkennen en liefst zouden zien dat ook in leger en vloot ieder zijn eigen heer zijn zou, zijn voorloopig zoo verre in de minderheid dat daarmeê nog niet te rekenen is. Menigeen en wij ook vraagt zioh af waartoe het dient dat ook de Ministers van Oorlog en Marine bij het aftreden van eon Kabinet méégaan. Daar zijn er zoo weinigen onder hoofd- of vlagofficieren die met de Staten-Gene- raal op goeden voet sfasn of blijven dat de stabiliteit van onze defensie ook door dit voortdurend aftreden meeren meer&fneemt. Waterstaat, Handel en Nijverheid ver- koert in hetzelfde geval. Ook die kunnen en moeten door iedere partij behartigd worden. Dat zijn werken des vredes, gelijk 's land» zelfstandigheid en verdedigbaarheid evanzeer een werk tot bevordering van den vrede is. En wat heeft daar eu de politieke rich ting mee te maken, en waarom moet voortdurend stoornis gebracht worden in een arbeid, die meer dan eenige andere en onder alle politieke richtingen vast moet staan nadat Hertog Albert, als Ruwaard van zijn broeder Willem den 17 Maart 1360 aan Heer Jan van O.-Souburg het kasteel te Vlissingen ter leen had gegeven, met de bepaling, dat het slot, indien hij kinderloos stierf, moest overgaan op zijn broeder Gilles, dooh altijd u's Vorsten open huis blijven" waar deze mocht intreden, wan neer het hem lustte, en waarin hij bezet ting mocht leggen in lijd van oorlog. De Heeren van O.Souburg verhuisden trouwens derwaarts, opdat zij op die wijze ontheven waren van het bouwen eener nieuwe wo ning en tooh in de nabijheid bleven. Het dorp verder ingaande zien wij dat hef, met zijn dubbele rij boomen, die aan de dorpstraat een liefelijk voorkomen ge ven eene der mooiste plaatsen van Walche ren is. Eu al blijven de huizen even net en goed onderhouden, dit gedeelte van het dorp heeft niet het eigenaardige en aantrekkelijke van het andere deel. Daarentegen heeft het een vrij groot ouderwefseh heerenbuis, met tuin en hek en linden waar de vice-Admiraal de Smit van den Broecke den laatsten tijd zijns levens doorbraoht. En nu gaan wij een bezoek aan de kerk brengeD, welk gebouw dagteekent van het jaar 1250. In de Prov. archieven berusten twee charters in zake dit kerkgebouw. Het eerste in 'tLalijn geschreven, is ver taald, van den volgenden inhoud „Bij de Goddelijke goedheid Dirk Bisschop van Verdun, van de orde der Minderbroederskrachtens Pausselijk gezag: provisor in het geestelijke der diocese van Utrecht. Allen, die dat tegenwoordige zul len zieD, eeuwig heil in den heere". „Aan allen zoo legenwoordigen sla toe komenden zij bekend, dat daar Petrus Als ge de wyze wilt kennen waarop men van socialistische zyde doorslaat en by ge ring succes steeds harder schreeuwt, hoort dan eens wat een der wetenschappelijke kopstukken van de socialen, de heer Van der Goes, privaat docent aan do Am- sterdamsche Universiteit, dezer degen 0 7er werkstaking van gemeentebeambten schreef Al zouden zoo zegt deze fanatieke revolutieprediker al zouden de zieken omkomen door gebrek aan hulp, of eene gansche bevolking vergiftigd worden door onrein water, of vergaan in vuil't is nu eenmaal oorlog en dan gaat 't zooals het gaat, er op of er onder. Dat is taal van de leiders der socialisten beweging. Hun woord. Hunno daden hebben we in Frankrijk kunnen zien. We hebben daar gezien dat de anti-cleri- calen, met valsche vrijheidsleuzen dwea- penae regeeriDg bij het uitvoeren van hare schandelijke rooverijen steeds kan rekenen op krachtigen steun van desoc.-democraten. Volgens de socialisten is wet en recht te loor gegaan en beerscht uitzuigerij, kapita- lislenvrees en arbeiders verdrukking. Maar diezelfde heeren die van verdruk king en onde drukking spreken, helpen het krachtigst mede om laudg8nooten 't vader land uit te drijven. Zy die don oorlog tot het bittere einde prediken zingen in hun soeialistenmarseh „Niet met de waap'nen der barbaren, met kruit noch degen kampen wij". Zoo is het woord, anders is de daad. In verband met de drie ingezonden stuk ken van 't Hoofdbestuur der Nederlaudscho Christen Onder-Officioren-Verseniging (in ons no. van j 1. Zaterdag treft men 't laatste aan! melden wy nog ten gerieve van allen die roeping gevoelen om oen bijdrage te zenden ter continueering van de zoo ge- wenschte, nuttige uitgave van Onze Gids dat 't adres van den penningmeester is J. Rens, adjudant-onderofficier by de veld artillerie te Amersfoort. Willemszoon van Subburgwenschte eene nieuwe kerk te stichten, binnen de grenzen dezelver parochie en hy van ons verzocht heeft dezelve te wijden, wy lettende op het geen de Bisschoppelijke bediening omtrent soortgelijke (zaken) behoort uit te oefenen, zonder prejudicie en nadeel der moeder kerk in zijn verzoek hebben bewilligd, door de gezegde kerk te wijden. Weshalve door onze bemiddelende schikking (en die) van den Eerwaardigen man don Abt van Mid delburgvan Dirk, deken van Walcheren en Willem, priester van Subburggenoemde P etrus) uit zy'nen zuiveren wil en toestem ming, tot vergoeding der verliezen, welke de priesterlijk© praebende en de kerk zelve mogten hebben geleden, veertig schellingen grooten Vlaamscb van wettige en gemeene munt, voor den priester en tien schellingan voor de kerk, telken jare in drie termijnen heeft aangewezen, welke door den priester der nieuwe kerk zullen worden ontvangen te weten op St. Jan Baptist 't eerste gedeelte op St. Maarten 't tweede, en half vasten het derde, zoodat genoemd geld des avonds voor Paschen geheel moet zijn voldaan. By ge breke waarvan de priester de nieuwe kerk wete, dat hij daar door voor zijne eigene nalatigheid op ons gezag zal zyn geschorst. Ook zal geen ander priester aldaar in zyne plaats de dienst mogen verrichten, voor dat het genoemde g6ld, zooals voren gezegd, is voldaan". „Overigens hebben we da grenzen der nieuwe kerk afgedeeld als volgtde plaats die genaamd wordt Sudhoec.k en al die daar wonen, de hoeve waarop Helgher woont en de weg die oostwaarts loopt naar Lnidwyhe naar het oosten, zoodat genoemde grenzen zich nergens westwaarts uitstrekken". nRiethem en al die daar wonen binnen genoemde grenzen tot aan den dijk, zullen De leDgle der spoorwegen in verschil lende werelddeelen wordt opgegeven als volgt Amerika. 300,000 mijlen Europa 200,000 Aziö50,000 a Aoslralië17,000 Airika15,000 Marokko. Boe zit 't toch in malkaar met die ge vangenneming van Mac Cleau en zyn ge vangenhouding door Raisoeli Laatstgenoemde heeft 't aldus aan een Engelschen dagbladschrijver verteld Dio gevangenneming ie een uitvloeisel geweest van de trouweloosheid van den Sultan ten opzichte van hem zelf. Mao Lean had Raisoeli er toe overgehaald, samen met hem naar Fes te gaan. Daar zou Raisoeli, in alle veiligheid, met den Sultan kunnen praten over zyn grieven. Toen alles door Raisoeli in gereedheid was gebracht om gevolg te gevon aan deze uitnoodiging van den Sultan, toen daarvan door hem mededeeling was gedaan aan Mac Lean en toen ook de door Raisoeli geraad pleegde stamgenooten (de Kmes) hem had den aanbevolen, met Mac Lean mee te gaan naar Fes, had de Sultan plotseling Rai- soeli's dorp, Zinat, laten overrompelen, den te velde staanden oogst weghalon en eenige familieleden van Raisoeli gevankelijk doen wegvoeren. Raisoeli houdt hot er voor, dat deze rooftocht was ondernomen op aan stichting van den minister van oorlogen eenige anderen van zyn persoonlijke vijan den ton hove. In elk geval was de daad on- vereenigbaar met „Mac Leans beloften. „Mac Lean zelf zoo schreef Raisoeli is een onbetrouwbaar man hij gaat recht door zee. Ma- r de omgeving van den Sultan is verraderlijk en onbetrouwbaar". Bij de samenkomst van Mac Lean met Raisoeli toonde eerstgenoemde hem een brief van den Sultan, waarin aan Raisoeli een vrijgeleide werd toegestaan. Maar Rai soeli Ü6t toen aan Mae Laan een onder schepten brief zien van den Sultan aan den zijn de grenzen en limiten der bovenge noemde kerk. Nog is hier bjjgevoegd, dat de tienden van den grond en alle andere inkomsten zullen verblijven aan demoeder- kerk, in hun geheel en ongeschonden, zonder eenige korting voor den priester, die daar indertijd wezen mogt". „Ook heeft voornoemde P(etrus) in tegen woordigheid van ens en andere geloof waardige (personen) erkend, dat het palroocsreeht der nieuwe kerk behoort te berusten bij den Abt van Middelburg en aan denzei veD Abt eeuwig toe te behooren. Alsmede dat genoemde Petrus noch diens erven zioh in de toekomst in eeniger maniere zullen inlaten met de begeving dezer Dieuwe kerk of de verkiezing van den Priester". „En opdat deze (dingen) gesfadig en vast zouden blijven, hebben wij het tegen woordig geschrift doen bekrachtigen met onzen zegel, dat van den Abt van Middel- burq, alsmede (dat) van voornoemden Petrus''. „Gegeven in het jaar des Hoeren 1250, in de maand April, het dede van onze Priesterlijke bediening" Dit stuk is met eene allersierlijkste hand geschreven, op perkament ter breedte van 33 en ter hoogte van r6 c.m.Hetzegel van Petrus Willemsz. is alleen maar meer aanwezighet stelt vooreen burcht, ter rechterzijde vastgehouden door een leeuw het randschrift is onleesbaar. Van de grenzen in het charter aangegeven, kunnen nog enkele deelen worden aangewezen, zooals: de L o o d w e gwelke juist oostwaarts van de kerk te O. Souburg gelegen is en de scheiding uitmaakt tusschen die gemeente en Ritthem, (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1907 | | pagina 1