NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 217. 1907 Maandag 17 Juni. 21e Jaargang, CHRISTELIJK- HISTORISCH Historisch materialisme. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VER WEST, te Goes F. P. D'HUU, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN FEUILi-ETOlT. Snippers uit de oude doos. SCALDIS. II. Ook i& geen kerk in heel Zeeland groot IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p. 1,25. Enkele nummers0,02". UITGAVE DER FIRMA SN VAN van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meet' 10 cent. Het historisch materialisme een nagekomen broertje van het thans reeds op sterven liggend natuurwetenschappelijk materialisme leert, zooals men weet, dat alle ideologie, begripsleer die van den godsdienst vooraan, niets is dan reflex van economische verschijnselen. De geest wortelt in de stof, en alwat men verslijt voor geestelijke goederen, zijn feitelijk slechts uitingen van een stoffelijk proces. Volgens den sociaal-democraat Engels (verkondiger van het historisch materia lisme) is het Christendom te danken aan het feit, dat het Romeinaehe rijk een wereldgodsdienst noodig had. In de middel eeuwen ontwikkelde zich deze staatsgods dienst weer bij tot de 't feodalisme passende religie. De opkomst van den derden stand braoht de ketterij, onverdelgbaar, omdat de opbloei van de burgerij niet was tegen te houden. Zoodra die derde stand krachtig genoeg was geworden, streed hij zijn economischen en politieken strijd met den feedalen adel, en die strijd moest nood wendig een theologischen vorm aannemen, dien van de Reformatie, omdat aan de uitsluitend met religie gevoede gemoederen der massa's haar eigen belang alleen onder religieuse vermomming duidelijk kon wor den gemaakt. Zonder blikken of blozen wordt op deze wijze door Engels heel de Kerkhervorming tot een zuiveren standenstrijd gemaakt. Zijn betoog luidt dan verder: In Duitsch- land, waar de burgerij in haar ontwikke ling was achtergebleven, trokken ten slotte alleen de vorsten voordeel uit den strijd, maar in Genève, de Nederlanden, Schot land en Engeland triomfeerde de burger lijke revolutie in bet ideologisch „oostuum" van het calvinisme, „de echt religieuse aankleeding van de belangen der toen malige burgerij''. De revolutie van deu derden stand in Frankrijk geschiedde eerst tegen het einde der 18e eeuw, en wel in uitsluitend politieken vorm, zonder reli gieuse vermomming, omdat deze niet meer paste bij de verlichte burgerij. „In plaats van Protestanten za'en vrijgeesten in de nationale vergaderingen. Daardoor was het Christendom in zijn laatste stadium getreden. Het was niet langer in staat 206 DOOE B U K G H. Komen wij op het dorpje dan zien wij dat het maar een zeer eenvoudig plaatsje is, waar alleen op te merken valt, dat er door de land- en bosehbouw tamelijke welvaart heersoht. De kom vandegemeente bestaat uit de tradltioneele ring woonhuizen rondom de kerk en enkele kleine straatjes daarop uitloopendewaarvan een door ons •doorwandeld nu wij van Haamstede komen, en een aan de tegenover liggende kant van 't dorp, dat ons naar Burgsluis leidt. En toeh, hoe weinig opmerkenswaardig er voor ons te zien is, valt ons oog dadelijk op iets, wat alleen aan Burgh eigen is; wij hebben deze nieuwigheid althans op onze tochtjes nog niet ontmoet. De straat en de ring van het dorp zijn n.m. met vruohtboomen. Op onze vraag in welke verhouding de straatjongens tegenover dit Luilekkerland staan, krijgen wij ten antwoord Dat gaat vrij goed, de straatbengels zijn er van overtuigd dat het gemeen goed is, en houdt dientengevolge de eene jongen wel eenig politietoezicht over de anderalthans van strenge vervolging hooren we nooit. En nu gaan wij een kijkje nemen, in Tiet eenig fraaie kerkje't is een bedehuis zóó mooi, als wij op onze zwerftochten, ten platten lande nog niet gezien hebben. een progressieve klasse tot ideologische vermomming van haar streven te dienen''. Op gelijke manier nu als de Hervorming en als de godsdienst in 't algemeen, wordt alle geestelijk verschijnsel door de aan hangers van het historisch materialisme tot weerspiegeling van stoffelijke zaken herleid. Prof. dr. G. W. Kernkamp, hoogleeraar in de geschiedenis, heeft eenigen tijd ge leden eens de moeite genomen, dit histo- risch-materialistiseh kaartenhuisje omver te blazen wat de Hervorming betreft. Het feit, dat de heer Kernkamp niet antirev. maar vrijzinnig-demooraat van politieke richting is, en dus persoonlijk wel vrij objectief tegenover de Hervorming zal staan, geeft aan zijn betoog uiteraard te hooger beteekenis. De schrijver doet in de eerste plaats uitkomen, dat het hoofdargument van Engels o. s. is wat wij straks reeds mede deelden, nl. het gevoed zijn van de ge moederen der massa's met religiegedurende vele eeuwen, zoodat haar eigenbelang haar alleen onder religieuse vermomming kon worden duidelijk gemaakt. Dit is het stramien waarop door de historisoh-mate- rialisten geborduurd wordt. „De middel eeuwen hadden alle andere vormen van ideologie philosofie, politiek, rechtsweten schap, bij de theologie geannexeerd, tot onderafdeelingen daarvan gemaakt. Daar door dwongen zij elke maatschappelijke en politieke beweging een theologischen vorm aan te nemenaan de uitsluitend met religie gevoede gemoederen der massa's moesten haar eigen belangen in religieuse vermomming voor oogen gebraoht worden, om een grooten storm tekunnen verwekken". Deze bewering is een der voornaamste schakels in het betoog, hetwelk de Her vorming op materialistische wijze verklaart. Zij toeh dient ter beantwoording van de voor de hand liggende vraag van eiken onbevangen toehoorder: waarom werden in de dagen van Luther en Calvijn de verschillende klassen zioh juist in theolo gische vormen bewust van hare materieele tegenstellingen Het antwoord is dan de bovenvermelde bewering het kón niet anders dan theolo gisch gaan. En nu toont de heer Kernkamp op overtuigende wijze aan, dat die allesbe- of klein, zien wij zóóveel grafteekenen bijeen, als iu het bedehuis van dit nederige dorpje. Even willen wy eerst nog onderzoeken, wat er te zeggen is van het vroegere kerkgebouw te dezer plaatse. Dit gebouw was, toen de R. Kath. gods dienst nog de heerschende was, aan de H. Maagd toegewijd. In die kerk bevond zioh aan Ut. Willebrordsaltaar eene eeuwig durende vicarie, waartoe Lieven van den Burgin 1548 het recht van benoeming had. Mr. Huibrecht Klaassen, Priester, die Vicarie bekomen hebbende, kreeg van Georgius van Egmond, den zestigsten Bis schop van Utrechtin datzelfde jaar verlof om de Mis, waarmede gezegde Vicarie bezwaard was in de St. Zievenskerk^te- Zierikzee te lezen. Deze oude kerk, die door de everstroo- miug van 14 Dec. 1511, toen het voor Burgh liggende dorp Clauskinderen ver dronk, wel zal geleden hebben, bleef nog in de stad, totdat zij met den toren in de helft der 17e eeuw instortte. In 't laatst dier eeuw deed Heter de Huijbert, Raad pensionaris van Zeeland, die toen Amb. Heer dezer plaats was, een geheel nieuwe, sierlijke kerk met een fraaien toren bouwen. In het eerste acteboek van Burgh vinden wy aangeteekend dat de eerste steen van dit nieuwe gebouw gelegd werd op Maan dag 25 Mei 1671. In 1674 was het vol tooid. Ter gemoetkoming in de kosten van deze nieuwe stichting en het voort durend onderhoud, verleenden de Staten van Zeelandden 24 Juli te voren, van de gemeente een octrooi, tot heffing van één stuiver per gemots gronds, jaarlyks, ter wijl bij ordonnantie van den 7 Maart 167a, heerschende bewering van Engels vierkant in strijd is met de feiten, die het historisch onderzoek heeft aan den dag gebracht. De schrijver gaat na den strijd in Noord- Nederland tussohen de Hoeksehen en Kabeljauwsohen,en Sehieringers enVetkoo- pers, in de veertiende en vijftiende eeuw. Een zuivere belangenstrijd, waarbij „zelfs geen slip" van een theologisch kleed voor den dag komt. Voorts een dergelijken strijd iD Zuid- Nederland, in Frankrijk, in Engeland. Na dit alles uiteengezet te hebben, schrijft prof. Kernkamp Ik heb enkele van de bekendste politieke en maatschappelijke bewegingen uit de veertiende en de vijftiende eeuw genoemd, die geheel buiten de theologie zijn omgegaan. Desgevor- derd is het aantal voor vermeerdering vatbaar: van Duitschland heb ik b.v. nog gezwegen. Zij geven mij, ineen ik, het recht om te zeggen dat de bewering van Engels en Mehring, dat in de genoemde eeuwen het menschelijk denken nog geheel opging in de theologie en elke klassen strijd daarom in theologische vormen moest worden gestreden, in flagrante!! strijd is met de uitkomsten van het. historisch onderzoek. Wij behoeven ons dus ook niet langer de ver zekering op te laten dringen, dat in de dagen der hervorming de verschillende klassen zich alleen in ideologische vormen bewust konden worden van hare materieele tegenstellingen. De noodza kelijkheid daarvan zal ons met betere argumenten moeten worden aangetoond. En in de bewijs voering van het historisch-materialisme is deze noodzakelijkheid een voornaam punt, omdat daarop zooals ik hier boven reeds te kennen heb gegeven hunne verklaring van de hervor ming steunt. Wanneer er in de veertiende en de vijftiende eeuw maatsshappelijke en politieke be wegingen geweest zijn, die zich vrij hebben weten te houden van theologische ideologie, dan gaat het niet langer aan te zeggen, dat in de zes- tieude eeuw zulke bewegingen niet anders dan in ideologisch costuum zieh konden vertoonen. Nog op andere wijze, gaat deschryver voort, kan de hechtheid van het historisch- materialisme, voor zoover zyn verklaring van de hervorming betreft, op de proef worden gesteld. Nu niet, door aan te toonen, dat er vol strekt geen theologisch kleed noodig was voor een belangenstrijd. Maar door de aan nemelijkheid der theologische vermomming zelve te onderzoeken. Engels redeneert aldusiu de eerste den Heer van Burgh jaarlyks vijf Pd. Vis. uit de Geestelijke goederen, mede tot onderhoud der kerk werd toegelegd, Dit schoon gebouw heeft een nog zóó nieuw aanzien, als of het eerst in het begin der vorige eeuw gesticht was. Nader komende, en de trappen,die ter weerszijden en vóór den toren zyn, opgaande merken we evenwel aan de boven den ingang ge plaatste spranken en aan het jaartal 1679, dat de kerk reeds bijna 2'/2 eeuw oud is. Qnder den sierlyken met hoektorentjes gekroonden toren doorgaande, komen we in de kerk. Reeds dadeiyk valt ons oog op het fraai, goed bewaarde geschilderde glas raam, dat aan het oostelijk eind der kerk geplaatst is, en de wapens der Zeeuivsohe stemhebbende steden bevat. Tegen be schadiging aan de buitenzijde, is het door latwerk beveiligd. Daaronder bevind zich de mooi besneden eikenhouten bank, waarin de Amb. Heeren zetelden eerst de familie De Huijbert tot 1729 en toen ten gevolge van het huwelyk van Caiharina de Huijbertop 15 Aug. van dit jaar met mr. Nicolaas van HoornRaad te Vlissihgen en later burgem. aldaar. De familie Van Hoorn nam toen ook den toe naam Van Burgh aan. Aan weerszijden van deze bank zien we een in den muur twee gemetsèlde grafmonu menten van zwart, wit en rood marmer ver vaardigd. Het eene is gewijd aan de nage dachtenis van David de Huijbert, heer van Burgh en Krariensteinmeermalen burgem. van Middelburg, overleden 28 Aug. 1719. Het andere is van Barbara Theodora van Willigen, echtgenoot van Pieter de Huijbert den kleinzoon van den stichter der kerk. Z|} stierf 1 Sept. 1719 oud slechts 33 jaren, helft der zestiende eeuw bracht de kapita listische productiewijze zulke geweldige veranderingen in de bestaande maatschap pelijke verhoudingen,dat de geheele wereld er van versteld stond, en een groot deel er door te gronde werd gericht. Van dezen onbegrepen jammer, van het besef van de willekeur dezer ellende is het calvinisme, met name de nitverkiezingsleer, de reflex. Prof. Kernkamp toont daartegenover aan, dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat de overgang van feodale in kapitalistische maatschappij juist bij het optreden der hervormers, dus in de eerste helft der 16e eeHw, zulke groote verwoes tingen heeft aangericht en zulk een mach tigen indruk op de gemoederen van de mensohen heeft gemaakt. Die overgang heeft niet plotseling plaats gehad, maar geschiedde in den loop van drie eeuwen. Het mensohdom heeft overvloedig den tijd gehad daaraan te wennen, en kon voor een plotselingen schrik geen reden hebben. Na dit toegelioht te hebben, en na nog op andere punten de dwaasheid van vele historisoh-materialistische vondsten omtrent het hervormingstijdperk in het licht gesteld te hebben besluit de sehrij ver, dat de Her vorming is te verklaren uit de intieme geschiedenis van den godsdienst. „Hun verlangen (d. i. van de aanhangers der nieuwe leer) naar religieus leven werd bevredigd door de evangelieverkondiging van de van geloofsijver gloeiende oalvi- nistisohe predikanten, hunne betrekking tot de godheid verinnigd door het in zioh opnemen van wat voor mij de idéé van het protestantisme, haar eigen levensbe ginsel is het verwerpen van den priester als middelaar tusschen God en mensoh, 't algemeen priestersehap aller Christenen". De Nederlander voegt haar toe Voor ons staat het vast, dat het historisch materialisme den weg van zijn ouderen broeder, het natuurwetenschappelijk ma terialisme, zal opgaan, waarvan onlangs het soe.-dem. hoofdorgaan hier te lande verklaarde, dat het een overwonnen stand punt is. „Een overwonnen standpunt", dat is het einde van alle mensohelijkephilosophie, voorzoover ze den godsdienst en de gees telijke wereldorde ontkend en, gelijk de torenbouwers van oudtijds, tot den hemel Beide grafmonumenten dragen de wit marmeren wapenschilden der gestorvenen, maar ze zjjn in den Franschen tyd door de heethoofdige Bataven afgebeiteld, zoodat de wapenfiguren helaas uitgewischt zyn. In het zuider kruis der kerk staat de sierlijk gesneden eikenhouten predikstoel, nog lang voorzien van zandloopers en koperen blaker. Er, naast, op den vloer staat een groote eikenhouten met [ijzer beslagen kist, die het jaartal 1692 draagt en de kerkelijke beseheiden bevat. Aohter en naast den kansel vinden wij weer twee marmeren gedenkteekens met vergulde inscripties. Het eerste bevat het graftohrift op Mr. Pieter de Huijbert zoon van Anthonie ea van Jehanna Haex. geb. 1 Aug. 1622, gest. 7 Jan. 1697. Heer van Burgh enz. Schepen en Raad van Mid delburg in 1646, gezant aan de Hoven van Zweden, Denemarken, Polen en Brandenburg in 1656Raadpensionaris van Zeeland van 1664 tot 1687 enz. Hij was de grootste van zijn aanzienlijk geslacht, en een man van verbazende rijkdom. In bijna alle Z. Bevelandsche Heerlijkheden bezat hij aandeel. Na zijn dood werd deze graftombe door zijn zonen opgericht en met een Latijnsohe inscriptie van den Hoogleeraar Graevim voorzien. Het andere monument is van Anna Maria Veltersoverl. 16 Maart 1670 de eehtgenoote van Anth. de Huijbert Heer van Burgh en van Kruiningen en Raadsheer in 'tHof van Vlaanderen. Aan de andere zijde der kerk, in het Noorderkruis, vinden wjj nog een prachtige graftombe van wit, zwart en rood marmer. Zij heeft den vorm van een ovaal en bevat een Lat. opsqhrift, ter nagedachtenis van Jan fa wil opklimmen op geen anderen grondslag dan deze stoffelijke, voorbijgaande aarde. 15 Juni 1907. Mr. P. Dieleman. Dat mr. Dieleman niet in eens gekozen is, ergert. Middelburg heeft hem als jong advokaat in de Staten gebraoht, het heeft hem spoedig gekozen gezien als lid van ge deputeerden van Zeeland. Het heeft veel hem geschonken en veel van hem geëischt. En mr. Dieleman heeft zioh een ijverig, bekwaam man getoond. Hij is een man van kracht. Met eere neemt hij zijn plaats in. Zijn onpartijdigheid wordt geroemd. Zijn doorzicht wordt geprezen. Zijn werkkracht is groot. Zal het district Middelburg hem als belooning daarvoor dan uitwerpen Solt men dan met onze bekwame mannen? Mannen van onze partij, hoofd voorhoofd, doet gij alles om dat te voorkomen Wijst ge alle eerlijke mannen, die, schoon niet van onze richting toeh niet als clericalenhaters tegenover ons staan, op het belang dat Zeeland heeft met mr. Dieleman's herkiezing Hebt ge het ernstig voornemen het nu eens niet alleen over te laten aan onze bekwame leiders in dit district? Zult gij die mannen, die van dag tot dag werken, die van uur tot uur zioh inspannen, nu krachtig helpen Zult gij van uw vrijen tijd, van uw nacht- rust opofferen, en helpen om ons te bewaren voor den wilden jubel der vrijzinnigheid die zal uitbarsten als mr. Dieleman valt Ja, wij weten het wel dat buiten onze energieke voormannen, nog tientallen meehelpen en met te bewonderen vol harding steunen. Wij kennen ze wel in de stad en op de dorpen die jongeren en oudaren, die open lijk of stil, bij voortduring hun beste krachten geven voor onze partij, en die zioh niet laten ontmoedigen. Maar daar is nog een breede zoom onder ons, die weinig of niets doet. Daar zijn er nog velen die trouw stem men, niet graag zouden verzuimen, zioh schuldig zouden rekenen voor God als ze thuisbleven. Huijbert Heer van Noordgouwe en Evers- waard Luit.-Generaal der Oavalleiie, overl. in Nov. 1701. Hij was voor de tweede maal gehuwd met Caiharina Cornelia de Huijbert, wier portret en dat van haren echtgenoot, wij, in wit marmeren medail lons aan weerszijde der inscriptie aantreffen en daaronder tassohen wapentropheeën een veldslag, alles prachtig gebeeldhouwd. Eindelijk zien wij nog, dat de kerk inwendig niet weinig versierd wordt door den fraaien ingang. Twee kolommen van Jonisch marmer dragen een zeer keurig bewerkt hoofdstel 't welk gekroond wordt door het wapen van Burgh, geplaatst op een half blauw, half wit schild (de kleuren van de familie de Huijbert) waarboven als helmteeken de gewapende meerman. Ook uit deze kerk moesten in 1798, door de vrijheid-, gelijkheid- en broederschaps- gezinden, de eenig prachtige wapenborden en marmeren kwartierwapens weggenomen worden, welke gedenkteekenen, herinne rende aan den ouden glorie der Burgsche maohthebbenden, nog heden op een der zolders van het Slot Moermond vergeten liggen. Eerst in 1905 werd de kerk van een orgel voorzien, geleverd door de firma Bender te Leiden en werd het instrument ingewijd den 6 Aug. van genoemd jaar door ds. de Jagher, bij die gelegenheid bespeeld wordende door een der leden van gezegde firma. De pleohtigheid werd nog verhoogd door een kinderzangkoor onder leiding van dhr. Hubregtse. Ook vereerde de Amb. Vrouw der ge meente; Mevr. de Weduwe Westpalmvan Room van Burgh, deze blyde gebeurtenis met hare tegenwoordigheid» (Slot volgt.j

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1907 | | pagina 1