NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 134. 1907. Vrijdag 8 Maart 21e Jaargang. CHRISTELIJK- HfSTORISGH ilitis, licllin 19Ö7. BulteiilaHdsek Overziebi VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST. te Goes F. P. D'HUiJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN 10 FEUILLETON. De Schoolmeester van Moiiilé, 1EDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers 0,02'. UITGAVE DER FIRMA en van van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Zij die zich met 1 April op ons blad abonneeren, ontvangen het tot dien datum gratis. In 't cijfer achteruit De artikelenreeks Pro Rege ia de Heraut bevat een schat van oude en nieuwe dingen, op meesterlijke wijze geordend en gerang schikt, en in een stijl die meesleept voor gedragen het onderwerp zelf leent er zich toe om te boeien. Pro Rege. Voor onzen Koning Voor Koning Jezus Wie die nog eenige herinnering aan de Chr. opvoe ding zijner jeugd bewaarde, ook al behoort hij niet tot de diep ingeleiden in de heer lijkheid der kennis van Christus en het Koningschap over Zijne Kerk, voelt zich niet in geestdrift ontvonken by 't geklank van deze bazuin 1 Want er is zooveel valsehe schaamte onder de belijders van den Christus En men vergeet maar al te veel dat de niet- geloovigen, de menschen van „de wereld" wèl uitkomen voor den Koning dien zij dienen. De oproep Voor (onzen) KoniDg komt zoo van pas, waar wy immers leven in een tijd dat de afval van vele Koningsgezinden steeds toeneemt. Hierop wijst ook de geleerde schrijver in zijn jongste opstel. Hij deelt de Christenen, die nog dezen Koning eeren en vrcezen, in twee groepen de groep van het Heilige, en die van den Voorhofdat zijn de dieper ingeleiden en zij die nog slechts uitwendig 'tmet den Christus houden, en nooit tot de intieme kennismaking met hem geraken. Dat is de breede sohare, die n»g wel luistert, en zich niet onttrekt, en nog de herinnering aan den godzaligen vader of grootvader bewaart, doch zelf al meer los raakt van diens pad en zijne kinderen en zeer zeker zijn kleinkinderen al heelemaai van dien Koning 't aan gezicht ziet afwenden. En nu komt dr. Kuyper, de beklemde vrees der duizenden, die dit zien gebeuren en er pyn bij gevoelen, vertolken in zijn flemwfartikelen Pro Rege. En 't is wel geen nieuws wat hij zegt, maar hij vat ons aller gevoelens saam en vertolkt ze als hij schrijft: Dit hindert nu wel aan het zich verza melen van de geloovigen in het Heiligdom niet, maar wel wijst het er op dat de schare in den Voorhof binnen niet zoo lange jaren bijna wegslinken zal. Zsiis uit den Voorhof zal men uitgaan naar wat daarachter en daarbuiten in het leven der wereld ligt. De geloovigen zullen niet minderen. Onze Koning zal zijn volk althans behoeden en behoudeD. In het Heiligdom zal het niet leeg loopen. Maar de Voorhof zal, zoo niet geledigd, dan Een verhaal uit de vervolging der Hugenooten naar een oud Fransch handschrift. (fragment.) De droeve toestand, waarin Jean Migault 2ioh bevond, duurde een viertal dagen. De verslagenheid stond op 's maïs gelaat te lezen. Ze kon dan ook Diet verborgen blijven voor zijne bewakers, die hem op gezette tijden van het noodige voorzagen. Spoedig begrepen ze alles. Hier was geen lichamelijke ongesteldheid, maar zieleleed in het spel. De gevangene wilde uit zijne gevangenschap ontslagen worden, en vrij zijn. Het zou echter alleen kunnen ge beuren, bijaldien deze Hugenoot eene schriftelijke verklaring teekende, dat hij afstand deed van zyn geloof enderoomsehe leer zott omhelzen. Zou hij nu tot dit offer bereid zyn en rchier uit eigen beweging doen, waartoe te voren geen dwang, van wien dan ook, zelfs van geen priester hem kon bewegen Uit meer dan één ver schijnsel meenden zy te kunnen opmaken van ja. Zoo brak de morgen van den vierden dag aan na Jeanne's bezoek. Jean Migault was toch voor het grooter deel ontvolkt worden. Het historisch, het bloot traditioneele geloof zal ia kracht en omvang aldoor afnemen. Nu bij de oudere faaiiliën, vindt ge dat historisch geloof nog, maar de zonen en doohteren keerden er zich half en half van af. Eu bij de kleinzoons en kleindochters zal het nog bitterder wezen. Ze zullen geheel vervreemden, en de naam van Jezus zelfs zal bun een vreemde klank worden. Zoo zijn er reeds. Nog niet velen. Maar zij nemen toe in aantal. En dat aantal zal nog wassen. Er is geen macht die dat tegenhoudt. Het zal weer worden zooals het in de dagen der apostelen was Allerwegen een kring van persoonlijke geloovigen in het Heiligdom, maar deze kleine kring ge plaatst te midden van een maatschappij die niet slechts innerlijk, maar ook uiter lijk, van het historische christendom ver vreemdt. Zulk een proces gaat langzaam voort, maar eens begonnen gaat het rus teloos door. En in dit alles zal zich de hooge beschikking van onzen God vol trekken, om alle schijn christendom in zijn delheid en weerloosheid ten toon te stol len, en juist daartegenover te sterker te doen uitblinken de Goddelijke kracht die in „het kleine kuddeke" werkt. Aan de Ouders. „Bidt en Werkt 1" Is dat uw levens spreuk f Wilt er dan ook om denken als aanstonds uw zoon weggaat naar de ka zerne of het oorlogsschip. Laat uw jon gen dan niet vertrekken, zonder mei en voor hem in uw binnenkamer de knie gebogen te hebben. En dan P Laat hem dan niet los, Gij vader en moeder, die Christus belijdt, roet de gedachtenu kan ik er verder niets aan doen nu moet ik het aan den Heere overlaten. Neen, dan volbrengt Ge wel het eerste, maar verzuimt het tweede gedeelte van Uw levensspreuk. Bidt... en werkt. Dat werken is ook noodig, ja juist noodig, als uw zoon den wapenrok draagt. Wat kan ik dan voor hem doen Bidden, ja dat zal ik dagelijks voor hem, maar wer ken Ja zeker, ook werken. Wij willen u gaarne helpen, maar helpt Gij ons. De pogingeD, die we reeds telken jare deden, om van de ouders bericht te krijgen, dat hunne zonea jin dienst" kwamen, zijn mislukt, 't Is schande, dat we 't zeggen moe ten, maar 't is zoo. Dat de ouders toch meer de wanhoop nabij. In zijne radeloosheid zal hij den stap doen, die de kerkerdeuren voor hem ontsluit, waardoor hij lichamelijk vrij wordt, maar zyn geweten verkracht, zijn Heiland verloochent en zich schrikkelijk bezondigt tegen God. Het was de ongelukkigste dag zijns levens. Ach, weinig vermoedde de ver basterde man,zooals hij trouwens later zelf erkent, dat hjj zoodoende, slechts den ouden St. Nicolaaatoren verliet, om over te gaan in een nog akeliger en somberder gevan genis, of erger nog, om zich te wagen op den rand van een peilloozen afgrond vol dood en verderf. Zijn verward en ontsteld brein had slechts ééne gedachte, zijn felbewogen gemoed slechts ééne begeerte, hij wilde vry zjjm In dien treurigen geestestoestand sprak hy met zijne bewakers en vroeg hy hun in den loop van dan dag, zyn verlangen om uit zyn kerker verlost te worden, wel te willen overbrengen, wat zy begrijpelijker wijze gewillig deden. Weldra verscheen een officier, die den gevangene een wenk gaf hem te volgen. Beiden daalden de torentrap af en begaven i) Zoo noemt hij hem trouwens later zelf. In het handschrift staat»0 Malheureuse Jouméo I" bedachten, wat de Apostel Paulus zegt Erger dan een ongaloovige is, wie zijn huis niet verzorgt. Toch laten we de ouders nog niet los, al hebben we dit jaar langs anderen weg de namen der in dienst komende mili ciens van christelijken huize trachten te verkrijgen. Nogmaals roepen we allen christenouders toe: Wij zullen u helpen, maar helpt Gij dan ons I Helpt ons, opdat uwe zonen van den eersten stap in de kazerne al, aan hunne christelijke levensopvatting getrouw blij ven, zich het Evangelie van Christus niet schamen, get-rouw hun gebeden doen, het lezen van Gods Woord niet nalateo, zich in alles als getrouwe getuigen onzes Heeren Jezus Christus betoenen. Vermaant Gij hen tot dat alles, dringt er ernstig, liefderijk bij hen op aan, zoodat alleen een vader en moeder dat kunnen. Maar laat ook ons daarvan iets hcoren, opdat wij weten, als we uwe zonen tot die getrouwheid aansporen, dat uw ouderlijk gezag ons ruggesteun geeft. Wij willen o zoo gaarne allen miliciens in alles ten dienste zijn, wat het militaire leven belangtwe willen onzen jongens van christelijke belijdenis niet minder graag steunen in de dingen des geeste lijken levens. Zorgt er voor, ouders, dat uwe kinderen de kerk en de catechisatie niet verwaar- loozendat zij getrouw het Tehuis voor Militairen bezoeken. Gij kunt er niet voor zorgen Gij kunt wèl. Gij kunt zorgen, dat de Kerkeraad in ziju garnizoensplaats zijn adres in de kazerne weet; Gij kunt zorgen, dat uw zoon in het Tehuis voor Militairen komt, door daar zijn brieven te laten bezorgen en Gij kunt ook bij zijn Chefs hulp en steun vinden. Verschillende bepaiingen van hooger hand gegeven, kunnen u vrijmoedigheid geven, om de hulp zijner Chefs in te roepen. Die bepalingen kent Ge niet? U vindt ze alle in den „Gids voor Militairen", dien Ge a f 0,10 kunt bekomen bij P. Mobach, te Breukelen, en ia eiken boek handel kan worden besteld. Verlangt Ge nog meer te welen van wat een ehrislen-soldaat in de kazerne, kan en moet doen, bestelt dan „Onze Gids" A f 0,25 bij A. T. van Oosierom, Kuiper straat, Gouda. Een handig boekje met tal van wenken en raadgevingen van oDze voornaamsten in den lande. Dat boekje wordt onder de opkomendende miliciens verspreid, maar is voor hunne ouders reeds van groot be lang, nog vóór de indiensttreding. En eindelijk is het noodig, dat Ge U voortdurend, heel den diensttijd door, op zich beneden gekomen naar het nabij gelegen klooster De l'Oratoire, waar men, door sombere gangen heen, weldra de zaal bereikte, waarin een droeve handeling zou plaats hebben. Na enkele oogenblikken verscheen de priester, aan wien het wérk der bekeering was opgedragen en met hem de noodige getuigen. Op de tafel waarachter de priester plaats nam, werd een boek opengelegd het be vatte de Evangeliën naar men zeide waarop een groot blad papier met het vol gende onderschrift „Ik beloof, doe gelofte en zweer, tot den laatsten adem mijns levens toe, (door de hulpe Gods) dit katholieke geloof, buiten hetwelk niemand kan zalig worden, te behouden en standvastiglijk te belijden. Ik doe op dezen stonde zeer waarlijk en uit mijn vrijen wil be lijdenis van hetzelve, en beloof, voor zooveel in mij is zorg te dragen, dat hetzelve gehouden, gepredikt en geleerd zal worden door en voor mijne onderdanen, of door en voor anderen, over welke ik, uit kracht mijns beroeps, moet zorg dragen". De bedoeling was duidelijk. De verkla ring werd voorgelezen en Jean Migault was gehouden, deze belofte door een eed te bevestigen. „Hoe is uw naam vroeg hem de pries- de hoogte houdt van het gedrag van Uw kind. Gok daarbij willen wij en de huis vaders der Tehuizen U gaarne helpen. Uw trouwe zorg, naast uw gebed, uw „hidden en werken" zal, door de hulpe des Heeren, uwe zonen voor o zooveel kwaad bewaren. In „Onze Gids" vindt ge de adressen van de Tehuizen voor Militairen. Opgaven, aan ons gezonden, worden door ons bezorgd aan onze leden in de verschillende garnizoenen. Het Dag. Bestuur der Nationale Chris ten Onderofficieren-Vereenigiug G. B. BEEFTINK, Voorzitter, Opzichter der Genie te Woerden. L. BURGER, Secretaris, Sergt.-Maj. Ie Regt. Vest.-Art. te Utrecht Rusland. De voorzitter der Doema is eau hoogst beschaafd man. Het was derhalve te voor zien dat de Czuar hem gaarne in audiëntie zou ontvangen. De ontmoeting tusschsti deze twee vertegenwoordigers van het hoogste Gezag in den Staat, en van het Volk dat zyn voornaamste privilegie, de Vrijheid wenscht te handhaven, heeft gis teren plaats gebad en droeg een zeer harte lijk karakter. De Tsaar gaf uiting aan zijn voldoening over de opening der tweede Doema en wees op de moeilijke taak die het parlement wachtte by de bontheid zijner samenstelling. Golowin sprak de verwachting uit, dat in alle voor het land gewichtige quaes- ties, een vereeniging der partijen zou te bereiken zijn. De leden der Doema zijn, zeide hij, v ervuld van het voornemen, het vertrouwen van den monarch te recht vaardigen. Als nu maar wederzijde waarheid ge sproken is, mag Rusland hopen zyn tweede betere periode te zyn ingetreden. Maar dan zal het volk zyn moordaan slagen hebben te staken. Te Sebastopol bad er gister weer zoo een plaats. Er werd namelijk een bom geworpen onder het rijtuig van generaal Nepluef de oom- mandant der vesting. De generaal werd aan zijn beenen gewond. Ook de koetsier en de paarden werden gekwetst en het ry tuig vernield De dader wist te ontkomen. Voor wie er belang in stelt te weten hoe de Doema naar de nieuwe partijindeeling er uit ziet, laten wij onderstaande opgaven volgen. Het is, van welken kant ook be keken, een mengelmoes. a. Volgens godsdienst Grieksch-orthodoxen 301Starowieri (oude Gr. kerk) 2Roomsch-katholieken ter verder. Jean Migault, klonk het zacht. „En uw eigenlijke woonplaats?" Te Mauzé, in het arrondissement Niort, departement Deux-Sèrres. „Wilt ge dan onder deze verklaring uw naamteekening zetten vroeg de priester, toen hy met schrijven ophield. De aangesprokene begaf zich naar de tafel, bleek en ontdaan. In zenuwachtige gejaagdheid, een gevolg van overspanning, nam hij de pen, welke de priester hem over handigde. „Hieronder", zeide deze, de plaats der onderteekening wijzende. En zonder een enkelen regel van de hem voorgelegde verklaring te lezen kon hij aan den inhoud twijfelen schreef de on gelukkige in ver bij stering en met be vende vingeren onder het stuk zyn eigen naam „JEAN MIGAULT". Vervolgens teekenden de getuigen en de treurige handeling was afgeloopec. De verklaring werd opgeborgen en de gees telijke vertrok. Ze luidde aldus Ik, Jean Migault, wonende in de parochie Mauzé, arrondissement Niort, departement Deux Stipts, verklaar aan diegene, welke het behoort, dqt ik, erkend hebbende de valschheid van den 49 Lutherschen 11Israëlieten 5 Mo hammedanen 26 Gereformeerden 1. (In de eerste Doema waren nog 1 Anabaptist, 1 Boeddhist en 1 „Vrijdenker"). h. Volgens nationaliteit: Groot-Russen 259 Polen 43Tataren 16 Klem-Russen 15 Armeniërs 9; Witte Russen (prov. Witebsk, Polotsk) 8; Li- thauers 7 Esfhen 5 Joden 5 Letten 4 Duitsoli6r8 2 Moldauers 2 Basjkiren 1 Kirgiezen 1; Mordwa 1; Sarten 4; Tsjechen 1Tjetjentsi (Kaukasus) 1Tjoewasj 1 Fin 1. c. Volgens stand Edellieden 61 (7 graven en prinsen); honoraire burgers 1; zoons van geestelyken (popowitj) 13; Kozakken 18; kleinburgers 6Moejiks 143. d. Volgens beroep Laudheeren 62 iadustrieelen 6 han dels- en koopmansberoep 14 landbouwers 61; arbeiders 24; employés in partieuliere ondernemingen, in stedelijke en Zamstwo- administraties 58; staatsdienaren 18; hoog leeraren en privaat-docenten 11onder wijzers en leeraars 25 genees'aeeren 25 advocaten 27; ingenieurs 11; letterkun digen 8 priesters 17 laudbouwkundigan 4besohbouwkundigen 2. e. Volgens partij kleur Rechterzijde 31 monarchisten, 37 con servatieven, 21 onafhankelykeu, saam 89. Reohtsche centrum22 octobristen, 21 gematigden, 48 Poolsche en andere nati onalisten, saam 91. De regeeringspartij telt dus 180 van de 485 zetels. Linkercentrum: 33 progressisten, 76 cadetten (van o. d. verkorting van consti- tutioneel-democraten) saam 109. Linkerzijde31 arbeiders, 52 sociaal democraten, 18 sociaal-revolutionnairen, 37 linkerparty, 57 radicalen, saam 195. De oppositiepartijen tellen dus ruim 300 zetels. De cadetten zyn de machtigste groep van hun toevallen naar links of rechts hangt veel af. Op h9n is 't oog der ministers ge richt. Zij beheersehen den toestand. Van hunne houding zullen verschillende zwen kingen naar links of rechts afhangen. Maar nog meer zal 't leven van 't kabinet Stolypin en de saamwerking tussohen regeering en volksvertegenwoordiging afhangen van den goeden zin om misstanden uit te roeien. Er wordt in de regeerings- kringen bar geknoeid en gestolen, althans veel te royaal huisgehouden. De zaak van den oud-adjunct-minister Goerko is nog niet uit de wereld of daar heeft een adjunct minister van den Landbouw door „onvoor zichtige contracten met een Zweedsche firma van houtaankoop het land verschei- Ook Jean Migault ging zijns weegs. Zoodra hij buiten het klooster en alzoo op vrije voeten was, kwam de ongelukkige man eenigermate tot bezinnicg. „Wat heb ik gedaan", zoo vroeg hjj zich zeiven af. „Waartoe ben ik gekomen?" Zijn hart bonsde, zijn knieën knikten schier onder het gaan. Want een stem, welke hy by geene mogelijkheid het zwijgen kon opleggen, sprak en herhaalde steeds luider: „afvallige, ge hebt uw geweten verkraoht, Gods toorn op u geladen, een rechtvaardig vonnis zal u treffen. Een gruwel zyt ge in de oogen Gods, een schandvlek voor de menschen" Jean Migault kon er niets tégen inbren gen Zijn consciëntie getuigde mede. Calvinistischen godsdienst, zoowel als de waar heid der Catholieke, uit mijn vrijen wil en zonder eenige bedreiging, belijdenis heb gedaan van de Catholieke, apostolijke en de Romeinsche religie in de kerk van De l'Oratoire, in handen van ten oirkonde van welke ik deze acte heb onderteekend, in de tegenwoordigheid van onderschreven getuigen op den Febr. i686t (w. g.) JEAN MIGAULT. De Getuigen, (Wordt reriolgdj,

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1907 | | pagina 1