NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND No. 97 1907. Donderdag 24 Januari 21e Jaargang. HISTORISCH CHRISTELIJK- VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. F. DE JONGE-VERWEST. te Goes D'HUU, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Snippers uit de oude doos. UST DE PE II s. 1EDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers0,02s. UITGAVE DER FIRMA £N VAN van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. 23 Januari 1907. Laten onze besturen der Kiesvereni gingen nu toch zorgen dat allen die in hunne gemeente van onze beginselen zjjn en aanspraak hebben op het kiesrecht, dit jaar op do ljjst komen. Zij hebben naar het secretarie te gaan en eenige mo dellen voor loonkiezer en woningkiezer aan te vragen, in te vullen en door den betrokken persoon te laten teekenen. Alle loonkiezers moeten zich tusschen 1 en 15 Febr. aangeven. Dat zijn zij die al op de vorige Kiezerslijst stonden, en ook de nieuwe. Woningkiezers die al op de vorige lijst stonden en niet verhuisd zijn, behoeven zioh niet aan te geven. Maar die in dien tqd eens verhuisd zijn, die wél. Morgen hopen wij over deze aangele genheid nog iets meer mee te deelen. Volgens den Haagachen oorrespondent van het N. v. d. D. is dr. Cramer, predikant te 's-Gravenhage, die orthodoxwas,modern geworden. Het bericht is min of meer onjuist. Dr. Cramer was nooit orthodox hij was van de jong-éthisehe richting, welke nogal aan Schriftcritiek doet, en nu verklaart dr. Cramer dat hij alleen van den kansel voortaan gaat leeren, wat hij binnen kamers reeds lang voor waar had gehouden. Trouwens dr. Cramer had reeds jaren te voren, gelijk wij onlangs herinnerden, op zeer bedenkelijke wijze zich met name over de historie van het Nieuwe Testament uit gelaten. Of dr. Cramer nu modern is „geworden", laten wij in 't midden. Wij vernemen echter uit diezelfde cor respondentie van het N. v. d. L>. dat nu tal van modernen zich zetten onder zijn pre diking. Nu, dr. Zaalberg heeft ook in 't begin van zijn optreden te 's-Gravenhage volle kerken gehaddoch in 't laatst van zijn optreden zagen wij onder zijn gehoor in een avondbeurt in de Groote Kerk nog geen honderd menschen Dezelfde correspondent verwacht ook nog een heeten strijd, dewijl van versohil- 170 PEUILL2CÏC1-. DOOR SCALD1S. B r u i n i s s e. V. Uit het verleden zullen wij ons nu weder in het heden verplaatsen. Het een en ander hier gezien en be sproken hebbende, moeten wij terug naar 'tdorp, want van de openbare gebouwen willen wij de kerk nog bezoeken. Onzen terugweg nemen we nu langs den binnendijk, houden een eindje den door ons genoemden Molenweg, om ver volgens door «de padjes" het dorp te bereiken. Aan het einde dier padjes wandelen wij over de brug, liggende over het uitwate ringskanaal «De Dee". Eer wij echter verder gaan, trekt onmiddellijk aan onze linkerhand een gebouw onze aandacht, 't welk wij vooral niet onopgemerkt mogen voorbijgaan, 'tie een liefdegesticht voor ouden van dagen, naar den stichter van hetzelve «Den Bal" genoemd. Even zullen wij er aanloopen, het met een enkelen blik in oogensehouw nemen en vragen aan een der oudjes een oogen- blik uit te rusten. W{j hebben dan meteen goede gelegenheid het desbetreffend testa ment van den fundateur eens in te zien. Aan iedere zijde van den hoofdingang bezoeken wij drie kamertjes, van grootte en bouworde allen gelijk; 'tzija vrien delijke vertrekje»; voor de bescheiden eischeu der eenvoudige bewoners van alle gemakken voorzien, en hebben met hun Runt een vrolijk kijkje over genoemd lende kanten er op aangedrongen wordt dezen predikant van zjjn ambt te ontzetten. De man staat blijkbaar buiten de kerke lijke beweging van zyn tijd. Anders toch zou h\j weten dat in de Hervormde Kerk leervrijheid bestaat en derhalve wegens verandering van leer geen vervolgingen in die Kerk plaats hebben. Ds. de Haas te Zierikzee is een oud leerling van ds. Van Dijk. Niemand heeft ooit van zijn „bekeering" tot het moder nisme notitie genomen. Een paar jaar geleden werden twee orthodoxe predikanten ds. Verkouw en ds. Herman modern wij hoorden niet van eenige beweging hierover. Wel hoorden wij van groote vijandschap en haat die ds. Leendertz te Stolwijk te verduren had, toen hij van het modernisme tot het geloof in den Christus gebracht werd. Het is te betreuren dat dr. Cramer tot deze „bekeering" kwam. Hy kan en zal nog vele jeugdige zielen verleiden. Doch voor zijn eerlijkheid moet men respect hebben. Velen toch schijuen in stilte 't zelfde te leeren, wat hij nu openlijk belijdt z\jn overtuiging te zijn. Overigens kunnen wij het niet anders dan betreuren dat deze geleerde, die in een zijner jongste preeken zei; „dat wij van geen woord en geen enkele daad van Jezus met volkomen zekerheid kunnen zeggen „zoo heeft Jezus gesproken, dit heeft hij gedaan" en zijn collega's die hem gelijk geven, doch 't niet openlijk zeggen, oneer lijk scheldt, zelf, gelijk de eerste moderne predikers bij hun eerste optreden, de ge meente, zy het ook misschien onwillens, in slaap sust met de misleidende constatee- ring „ik neem de uitdrukkingde Bijbel is Gods Woord1' geheel voor mij ne rekenin g ja, ik wil het zoo kras mogelijk zeggen „de Bijbel is mij Gods Woord van Genesis I tot Openbaring XXII." Dit is erger, dan dat een buitenstaander als de schrijver in het N. v. d. D. zegt dat dr. Cramer modern is geworden immers De Hervorming, het Kerkelijk blad der modernen, stak bereids met zulk moder nisme den draak. I kanaaltje «de Dee" en op de in 't verschiet liggende huizen. Bij onderlinge harmonie van de bewo ners zelve ofschoon dit ook hier, naar wij vernemen, door naijver wel eens over schiet slijten onze oudjes hier een rus- tigen en onbezorgden ouden dag. Maar laten wij een der kamertjes bin nengaan en eens onderzoeken, hoe deze fundatie hier is gekomen. Zij is voortge- vloeit uit een uitereten wil van wijlen Johannis Cornells Bal, vroeger landbou wer te dezer plaatse. Inzage nemende van het testament willen wij het een en ander er uit overnemen, en niet alleen wat betrekking heeft op onze onderhavige stichting, maar zullen ook, om het eigenaardige, van een paar artikelen nota nemen, die minder direct tot de fundatie in verband staan. Deze laatste wil dan is verleden den 6 Sept. 1832 voor den Notaris Pledier Boom te Nieuwerkerk. Allereerst omschrijft de testateur dat hij zijne geheele nalatenschap behoudens enkele legaten nalaat aan de Algemeene Armen van Bruintsse en die in het Gast huis zijn opgenomen. In Art. 1 zegt hij, dat hij tot admini strateur benoemd, E. E. Schatter, burgm. van Oosterland en dat deze of diens op volgers bevoegd zijn, bij sterfgeval een bewindvoerder te benoemen echter mocht dit nooit een lid zijn van het Gemeente- of Armbestuur van Bruinisse. De administrateur mocht aas procent provisie ontvangen van de jaarlijksohe in komsten en revenuen. Volgens art. 2 moeten alle zuivere in komsten toebedeeld worden aan zoodanige armen, die te Bruinisse geboren en den «stópjarigen leeftijd bereikt hebben, De dagelijksche administratie en ook de be- Waarheid in de politiek. Onder dezen titel begint Dr. J. Th. de Visser eenige artikelen in de Nederlander. Het eerste handelt over «de tactiek van links". Wij omieenen 't aan De Rotter dammer. Aldus vangt het aan De linkerzijde is meesteres in tactiek Dat blijkt vooral uit hare houding tobde z.g. authithese. Op dit punt aanvaardt zij geen principieel debat. Noch in noch buiten de Kamer. Zij doet anders. Zij vervalscht de antithese tot eene tusschen Christenen en paganisten, die nota bene niemand voor zijne rekening neemt. Of zij poogt haar onder groote woorden of door kleine middelen te begraven. En wanneer dit werk dan een oogenblikkelijk, schijnbaar suoces heeff, proclameert zij op hoogen toon dat de antithese dood is, zoo dood als een pier Dr. De Visser rekent dan allereerst onder de groote woorden, dat het Christelijk beginsel onbruikbaar zou zijn voor de staat kunde, omdat de voorstanders bij de toe passing er van menigmaal verschillen. Hij schrijft Ik reken onder die groote woorden de oppervlakkige verklaring dat het Chris telijk beginsel onbruikbaar is voor de staat kunde, omdat de voorstanders bij de toe passing er van menigmaal verschillen. Dit nu is een argument dat op een argeloozen hoorder indruk mag maken, maar waarom een ernstig inensch laeht. Wie onder de vrijzinnigen zal het ooit in zijn hoofd krijgen om de vrijheidsleuze te wraken, omdat zij deu heer Van Karnebeek tot geheel andere consequenties voert dan den heer Treub Eu wie zal ooit of te immer aan de veelvormigheid der Christelijke kringen een bewijs ontleenen tegen de deugdelijkheid van het Christendom zelf Hoe hooger een beginsel staat, des te moeilijker is zijne toepassing en des te grooter de kansop verschil bij de uitwerking. Doch dit zal er een ernstig staatsman nooit toe brengen om er nu, ter wille van deeling moet geschieden door den jongsten diaken van het Armbestuur en geniet voor zijne moeiten de som van twaalf gulden. Art. 4 schrijft voor dat hij legateert aan Sazanna Hoekwed. Anth. van Vessetn ter belooning aan den testateur bewezen dien sten en oppassing in zijne laatste ziekte en bij zijn sterven, zoodanige som gelds als gezegden administrateur in billijkheid zal goedvinden, alsook dat zij, gedurende haar leven wekelijks twee gulden zal ge nieten, uit het aan de armen nagelaten Fonds. Deze kreeg ook, volgens art. 5 geheel den kleerenvoorrasd, maar moeht daarvan niets door haar op een publieke verkooping van de hand gedaan worden. Dit laatste was ook het geval, naar art. 7, met huisraad, boeken en andere losse goederen uitdrukkelijk schrijft hij voor dat deze alleen mochten verkocht worden aan voorkoopers of oude kleer- wiDkels. In art. 8 zegt hij, dat geen hypotheek- brieven mochten opgezegd worden, wan neer de rente behoorlijk werd voldaan, maar moesten schuldbekentenissen en andere papieren van waarde ten spoedigste ingevorderd worden. Volgens art. 9 moest zijn lijk in eene grein e kist begraven worden en zonder groote lijkstatie, en ia geen geval plaat selijke of kerkelijke overlieden er bij tegen woordig; de dragers kregen voor hunne moeite één gulden de persoon ook moeht er op 't sterfhuis geen wijn of sterken drank gebruikt worden. In art. 10 benoemd hij ook nog tot mede-exeouteur Meester de Graaf elk hunner zou voor hunne moeite 200 gld. uit den boedel mogen eischeu, en zou Meester de Graof nog toebedeeld worden, een zekere eenheid, beginselen op na te houden, die laag bij den grond zijn. In tegendeel. Hij zal voor niets, zelfs niet voor moeilijkheden in eigen kring, terugdeinzen om hooge beginselen neer te leggen in wetgeving en staatsbestuur. En hij heeft ziju pleit gewonnen als hij kan waar maken dat wat hij wil, de meest zuivere toe passing is van de door hem en zijn mede standers beleden bsginselen. De Christen-staatsman heeft hier de moeilijkste taak. Want het beginsel, waar van hij uitgaat, is het hoogste, het rijkste. Het ideaal van het Christendom staat zóó ver af van den reëelen menschDaarom eischt de toepassing van zijn beginsel de grootste inspanning. Daarom moeten zich daarbij ook de grootste afwijkingen, de meeste verschillen openbaren. Maar nie mand, die eens de schoonheid van dat beginsel voor elk levensterrein heef tgezien, vertraagt om die reden in den stryd. Inte gendeel, wordt ieder daardoor aangevuurd om de beteekenis en de draagwijdte van het Christelijk beginsel voor de politiek nauwkeuriger te formuleeren en uit te werken. En als iemand onze kracht wil verlammen door de heenwijzing „naar onderlinge verschillen", dan herinneren wij lachend aan het /imeflicht dat zich immers altijd in demeest veelvuldige kleuren breekt. Om die reden noemen wy het ter zijde leggen der antithese, op grond van de on bruikbaarheid van het Christelijk beginsel voor de staatkunde, boneden de waardig heid der linkerzjjde. Een tweede groot woord acht Dr. de Visser den s'rijd tegen „Rome". Daarover zegt hij Een zeer groot woord om de antithese mede van de baan te schuiven, is „Rome". Er ligt iets comiach in, wanneer men de liberalen met dit schrikbeeld onder de rechtzinnige protestanten ziet werken. Want hoe hebben diezelfde liberalen van Thorbecke af tot Borgesius toe gehengeld om Rome's gunst! Zelden ie er een kabinet geweest dat bet hierin zóó ver bracht als het kabinet-Pierson. Men moet over het olericalisme van mr. Borgesius mr. "Van de voorhanden zijnde gereedschappen, het brandhout en andere houtwaren. En eindelijk bepaalde hij in art. 12 dat, wanneer er op eenigerlei wijze afge weken werd van het u'tvoeren van dezen laatsten wil, alsdan de geheele nalaten schap zou vervallen aan de Armen van de gemeente Oosterland. Na overlijden van den eenigszins zon derlingen man, op den 23 Augs. 1840 hij was te dezer plaatse geboren 28 Sept. 1763 werden de bepalingen stipt nage leefd en werd o. a. ook ons gasthuis ge sticht. De nalatenschap bedroeg ongeveer 30000 glduit de rente waarvan, zooals we reeds zagen, onze oudjes onbezorgd hun einde kunnen tegemoet zien. Zy ge nieten uit het Fonds, behalve vrye woning eene wekelijksehe uitkeering in geld, naar evenredigheid van hun huisgezin, alsmede vrije kleeding en by winterdag nog ver schillende andere uitgaven in natura. En zoo zijn wij dan in de nabijheid der kerk gekomen, welke we nn wenschen te bezoeken. Toen dan Adriaan van Borselen octrooi verkregen had de aan de Oosterlanden grenzende schorren in te dijken, was zooals meestal de gewoonte was, er by bedongen, dat de bedijkers in den nieuwen polder een kerk zouden stichten. Dit ge bouw voltooid zijnde werd het aan den H. Jacobus gewijd, wiens naamdag op den 1 Mei invalt. Bij het instellen der kerkmissen (ker missen in den eersten ehristelijken tijd, werd deze overal gehouden op den naam dag van den Heilige aan wien de kerk was toegewijd. alzoo bad dit hier den 1 Mei plaats. Toen de Herv. Kerk de R.-Katholieke verdrong, moest alles wat aan de oude eeredienst herinnerde 'afgeschaft worden, Houten maar eens hooren De Roomschen zyn verstandig genoeg geweest zich niet te laten vangen, zeer goed wetende dat het steeds meer naar het radioalisme opschui vend liberalisme straks op het „ni Dieu" het „ni maïtre" zal moeten laten volgen. Maar feit is dat de verhouding van links en rechts tot Rome aldus het best kan worden geteekendBeide rekenen ernstig met Rome èn om het groote aantal onzer R C. medeburgers èu om Rome's intelleotueele en religieuse feraehtdoch „rechts" rek ent er mede vóór het voetlicht, „links" aGhter de sehormen. Een man als mr. Van der Vlugt, heeft dit eerlijk erkend. En het is ook niet anders. Maar daarom is het zoo illoyaal, wanneer de liberalen voor hunne candidaten stemming maken door de pro testanten op te hitsen tegen de Roomschen. Want hiermede moet de indruk worden gevestigd alsof by hunne candidaten de protestantsche belangen veiliger zijn dan bij die aan de rechterzijde. Dat is nu eenvoudig foppery. Ten eerste omdat de politiek der libe ralen „achter de schermen" het tegenover gestelde leert. Ten tweede omdat in het negatief pro testantisme van verreweg de meeste libe ralen hoegenaamd geen weerkracht schuilt tegen welk positief godsdienstig of ker kelijk beginsel ook. Ten derde omdat ieder, die indeprac- tische politiek thuis is, weetdatdeliberalen veel feller staan tegenover rechtzinnige protestanten dan tegenover R.-Katholieken. Als myne godsdienstige geestverwanten dit laatste doorzien, zullen zij zich niet langer door liberalen tegen Rome in het harnas laten jagen. Want dan weten zij, dat zij te dezen opzichte het slachtoffer zijn van eene tactiek, die eigenlijk het daglicht niet kan zien. En een derde strijdmiddel, hetwelk door hem wordt besproken, is het geroep over de Hervormde Kerk. Te dier zake schrijft Dr. de Visser Een derde middel om de adtithese (e verdonkeremanen en den politieken strijd onzuiver te maken, is het laten spelen vandaar dan ook dat de Kerkeraad alhier „om al de Pauselijke overblijf selen te doen ophouden" den 29 Sept. 1656 aan den Amb. Heer verzocht de Kermis op te heffenom onbekende re denen werd toen hieraan geen gevolg gegeven, want wij lezen in de acte van den kerkeraad dat eerst in 1690 daarin verandering kwamwel werd ze niet afgeschaft, maar zou op een andere tyd gehouden worden en wel in de laatste helft van Augustus, zcoals nog heden ten dage gebruikelijk is. In verband met den bouwstijl van het kerkgebouw, zooals men het vroeger zag kan men aannemen dat het oostelijk deel het vroegere koor, in 't laatst der 15e eeuw is opgetrokken en het schip, er later aangebouwd, uit de 16e eeuw is. Door het opgewekt kerkelijk leven in deze gemeente, by alle gezindten, wat we zeldzaam zoo ziet, en by het toene men der bevolking, bleek, vooral in 't laatste der voorgaande eeuw, dat het bedehuis veel te klein zou worden en .er steeds zitplaatsen te kort kwamen, waarom men in 1887 er toe overging eene galerij te bouwen voorzien van 80 zitplaatsen, waarvan de aanbesteding plaats had den 23 April van dat jaar en aannemer van het werk werd den timmerman A. Zoeter voor de som van 887 gulden. Maar by het steeds nog toenemend aantal kerkgangers bleek ook deze vergrooting onvoldoende te zyn waarom men in 1903 beslsot, de kerk zulke uit breiding te geven dat zij ongeveer 700 hoorders kon bevatten. De volgende keer zullen wy zien, hoe die verg rooting plaats had. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1907 | | pagina 1