Alex Mejjer's Koffie een Woonhuis, I WEGENS VERBOUWING DIT JAAR De Kantei Hoidijk's Bank Een Fransch 8eiaflen-0fgel dubbel Woonhuis en Tuin, Vroege Muizen-Zetaardappelen Een Keukenmeid toouiiigd, EEN WOONHUIS EN ERF RIET TUIN sp DgMi ie» 7 Febraari 1907, Anil-rev. Prop-elnb, Goes. OPENBARE VERGADERING TE KOOP AANGEBODEN DIT DE HABD TE KOOP 1260 droge Mustaards, TË1ÏOOP of TIT 11UUIt Platte- en Paardehoonen een Karnhond. Een aankomend Meisje P. A. DE LIGNY - Langevorststraat - C 231-232-283. Jjvomnrialc ötoombootDirnst op bc tt)c6ter-dcl)clöc - BET BESTE A 7) EES VOOR MANUFACTURE# IS DAT VAN E. E. R1V1ÈRE - GROOTE MARKT - TJOEK GRAVENSTRAAT - MIDDELBURG- Toegang 10 cént, GÖES-MIDDELBURG. Wisselen Vreemd Geld tegen voordeelige koersen. Koopprijs f60, TE KOOP 2 koeien of een kalfvitars EEN FLINK TE KOOP TE KOOP puik ZAAILIJNZA AD TE KOOP GEVRAAGD ee ri Sm idsk11 echt Keu keukenmeid een nette Dienstbode. Van den Bosch Co. - Goes. eene Dienstbode, pen Smidsknecht (OPRUIMINGSGOEDEREN KUNNEN NIET OP ZICHT GEZONDEN WORDEN) COURANTE GOEDEREN MET GROOTE KORTING. Snippers uit de oude doo3. Jacuaii. 9) Öe Notaris J. HOSANG zal des avonds te 8 uur, op de bovenzaal der «ocöteit „De Vergenoeging", aan de Groote Markt te Middelburgin het OPENBAAR VERKOOPEN: te Middelburg, aan de Lange Gortstraat wijk I no. 323, kadastraal bekend in sectie C nummer 1327, groot 2 Aren 6 Centiaren. Do koopar komt op het gebruik den 15 Maart a.s. en betaalt de grondbe lasting van 1 Januari 1907. Bezichtiging daags vóór en op den dag van verkoop van 10 tot 12 en van 2 tot 4 uur, op vertoon eener toegang- kaart, met nadere inlichtingen verkrijg baar ten kantore van voornoemden No taris te Middelburg op den Dam bij de Graanbeurs. op Dinsdag '29 Januari, des avonds 8 uur, in „Ue Prins van Oranje". Spreker: de heer li. DE WILDE, lid der Staten van Zuid-HollaDd te 's-Gravenhage. Onderwerp: „De Ollde Strijd". Met debat. HET BESTUUR. met veel klank, 9 registers, dubbel spel. Palissanderhouten kast. zeer geschikt voor klein zaaltje. Franco brieven onder No. 76, Bur. DE ZEEUW, Goes. zoowel systeem Prof. LIEBIG als gewoon gebrand, is te Vllssingen steeds verech verkrijgbaar bij J. KRUIDENIER, Kasteelstr. 334. waarvan 2 gekalfd, bjj C. L E IJ N S E, Zoutelande. van alle gemakken voorzien,groot 003,30 Heet., staande en gelegen te hapelle dicht bij 't Station. Te bevragen tot 1 Februari 1907 ten kantore van Nots. LIEBERT te Kapelle. te koop bij P. A.RENDSE te Oost-Souburg. bij P. VAN DER MAAS, Koudekerk e. staande op het dorp Bi'selinge. Op 't gebruik 1 Mei a.s. Te bevragen bij JOH. DE ROO aldaar. „REVELAA R", geteeld op zoeten grond, voor den pi ijs van 15 guldeu per Hectoliter, met baal, franco wal Zeeland. Te bevragen bij G. DE JAGER, te Baarland. in verschillende prijzen voorhanden. A. POLDERMAN, V 1 i s s i n g e n. Adres: G. DE VISSER, Aagtekerke. Mot Maart of Mei gevraagd, bekend met boeren en hoef beslag. Te bevragen bij boekh. D'HUIJ. Door huwelijk met 1 Februari een II and Iiiiecht gevraagd. Adres: Bof „Leg Af", Brigdamme. gevraagd in het Gasthuis te Middel burg. Zich aan te melden bij de DIRECTRICE. Mevrouw QUIST, Lange Delft, Mid delburg, vraagt tegen Mei Wasch buiten huis. SPECIALITEIT IN Klaver-, Gras- en Mangelzaden. Op alle plaatsen van Zuid- en Noord-Beveland en Walcheren soliede en actieve agenten gevraagd. Er biedt zich aan om als noodhulp tot a.s. Mei terstond in dienst te treden. Goede getuigschriften staan haar ten dienste. Br. fr. onder lett. A H, a/h Bur. DE ZEEUW, Goes. Adres: Boekh. D'HUIJ, Middelburg. gevraagd voor dag en nacht, lij mej. VAN DIJK, Wal, Middelburg. Met Mei gevraagd, goed bekend met hoefbeslag, bij TH. DE LOOFF, smid, Wissen- kerke. 169 riUlLLEÏCU. DOOS SC AL DIS. B r u i n i s s e, IV. Ook de oestereultuur wordt hier op vrij groote rchaal gedreven, doch is dit evenwel geen hoofdzaak toch bestaat er, vooral op de Engelsche markt een vrij levendigen handel hierin. Ook voor dit schelpdier vindt men aan de Eiukkeesche kusf goede kweekgrouden, voorai tusschen Battenoord en Herkingen, waar deze perceelen een meer vasten en sohelpachtigen bodem hebben, en deze voor de teelt van oesters verre te ver kiezen is boven de slijkerige gronden, waaraan de mossel meer de voorkeur geeft. Doch wij moeten verder. De dijk op gaande, waar wij de scheepswerf ont moeten. willen wij hier even stilstaan, om e-nige oogenolikken van het heerlijke panorama te genieteD, dat zich nu voor ons oog ontrolt. Niet genoeg kunopn wij het mooie ge zicht op de rivier bewonderen met hare tal van in- en uitgaande vissohersvaar tuigen en daarachterdegeheeleJiaM-«esc«Ae kust, met de duidelijk waarneembare dorpstorer s van Herkingen, Dirksland, Somme'edyk enzja, zelfs zien wij in 't verschiet den vuurtoren van Goederen!r en de monding van de vaak ruwe Noordzee. Hoewel noode er van scheidende, moeten wij verder opwandelen. Wij vervolgen onzen weg langs den jpedPJr en den stoafpn'der, raar bet vroeger door ons genoemde vaarwaterhet Zijpe. Hier komen wij aan het door ons reeds besproken punt, waar de zee den schepeling zoo grimmig kan aanzien en waar zelfs den 29 Mei 1719 het Jaoht der Staten van Hol land met man en muis verging. Hier is dan ook voor Waterstaat en Pol derbestuur alle bedachtzaamheid noodig om met vereende krachten de door de zee aan gevochten gronden te behouden. Voorul den onderzeeschen oever baart de meeste onrust, wijl men met het bloote oog niet kan nagaan wat daar broeit. Ei zoo arriveren wij aan het naar de rivier genoemde gehucht: Zijpe, mede tot Br uitwee behoorende. Sedert de Rolt. Tramiceg Mij. hare lijnen uitbreidde met die van Brouwershaven Steenbergen is Zijpe, zoowel te water als te land een der drukste verkeerscentra van geheel Zeeland geworden. Hier vinden wij nu 't middelpunt van verkeer voor Zeeland, N. Brabant en Holland van gezegde Mij. met hare veerdiensten op StavenisseAnna Jacoba Polder en Numansdorp. Waarv n de ouden nooit zouden kunnen gedroomd hebben, zien wij bier verwezent- lijkt. Vanuit deze vroeger zoo geïsoleerde eilanden, kan men bij zomerdag drie maal per dag Holland bezoeken en zich meer malen verplaatsen naar Tholen, St. Philips- land, NBrabant enz Dat de aanleg dezer lijn nogal van eenige beteekenis is geweest, kunnen wij opmaken uit de vele en uitgebreide werken, welke hier hebben plaats gehad, en moeten wij het genie en de wilskracht bewonderen, van wat er gewrocht kan worden. Met een paar ojjfers willen wij aan- toonen, wat de uitgaven betreft, van welken omvang het werk hier ter plaatse is ge weest. Wij zullen alleen de kosten der beide tramweghavens, met de daarbij be hoorende werken nagaan. Zonder nog de ijzeren kranen te rekenen, welke men aan de beide havens vindt, waren de uitgaven voor deze havens: aan landonteigening, graven enz. 184490 gld. en voor alle andere werken bestaande in bat gebovw voor den Ha<'en-n""pter, drie drijvende aanlegplaatsen; drie U, dhoofdeD; twee goederensteigersboveabouw gnede- reosteigers, onderbouw voor twee. liijsch- kranen, baggerwerk enz. 176977,12'/2 gld. te samen alzoo de som van 361467,12',2 gld. De ijzeren kranen konden bij de opening der exploitatie nog niet geplaatst worden deze werden later opgesteld. Niet alleen dieDen deze tot het verplaatsen van zware voorwerpen voor eigen bebruik als looo- motieven, waggons, enz. maar hoofdzake lijk ten dienste van het suikerbieten ver voer. Komen wij hier in den tijd der bietencampagne, dan staan we eenvoudig verbaasd, hoe eenvoudig en gemakkelijk men de zwaarste vrachten verwerkt. Wan neer b. v. een bietentrein uit Duiveland aankomt, dan heft de stoomkraan een waggon bieten van 10,000 kilo eenvoudig van de rails, plaatst deze op de daarbij liggende pont en doet dit ten tweede male met een anderen waggon. De pont wordt naar de overkant gesleept door het stoombootje „het Hellegat", waar een dito kraan de waggons als een veer opneemt en ze weder op de rails neerzet, waarna ze vervolgens naar de N. Brabantschesm- kerfabrieken vervoerd worden. Tusschen het opladen alhier, het lossen aan de overkant en het weder terugkeeren der pont, verloopt niet meer dan een half uur tijds. Niet alleen te lande is hier veel vestier, maar pok te water zien wij hier een druk BROUWERSH. - STEENB - Brouw.h. v 5,3o 7,3o 10,30 2,o7 Zonnem. v 5,4o 7,4o ro,3o 2,17 Noordg. v 5,40 7,5oio,40 2,25 Schuddb.vó,8,5 10,502,37 Ziwikzee v 6,10 8,16 li,2,48 Nieuwk. v 6,22 8.4211,233,14 Oosterl. v 6,36 8,5111,383,23 Bruiniss. v 6,54 9,4 11,453,30 Zijpe a 6,58 9,8 11,503,40 Anna-Jac.v 4,30 7.1012,05 St.Philipl.v 4,51 7,4112,26 N.-Vosm.v 5,8 8,0212,42 Steenb. a 5,30 8,3o 1,10 Steenb. v 5,5o 9,3o N.-Vosm.v 6,15 9,58 St.Philipl.v 6,29 10,18 Anna-Jac.a 6,50 10,40 Zijpe v 7,36 11,05 1)35 4,08 Bruiniss. v 7,38 11,08 1,384,11 Oosterl. v 7,5111,21 1,514,24 Nieuwk. v 8,—ii,30 2,4,32 Zierikzee v 8,26 11,53 2,21 4,56 Schuddb. v 8,37 11,58 2,37 5,08 Noordg. v 8,49 12.16 2,505,16 Zonnem. v 8,57 12,24 2,58 5,22 Brouw.h. a 9,8 12,35 3,08 5,28 Steenb. v 5,32 9,5 1,-4,10 Roosend. a 6,37 lo,lo 2,5 5,15 Roosend. v 7.43 li,8 2,35 5,57 Steenb. a8,5o 12,13 3,4° 7, -R008RND. 4,io 7,5on,o5 4.20 8,n,19 4,28 8,loii,23 4,40 8,2011,31 4,51 8,32u,39 5,12 8,51 i2,ol 5.21 8,59 12,07 5,34 9,12 12,18 5,38 9,15 12,20 6,— 9,5° 6,23 10,11 6,42 10,27 7,10 10,50 8,15 II,10 8,39 11,34 8,58 11,53 9,20 12,14 9,45 12,34 9,47 12,37 10,02 12,5o 4,15 4,39 4,58 5,2° 5,45 5,48 6,2 6,12 10, o7 12,57 6,36 10,28 l,zo 6,46 10,37 1,30 6,56 10,41 7,6 10,55 7,i6 11,03 7,- 8,5 9,40 io,45 1,38 1,46 ',54 STOOMTR AMDLEN ST'. Van Hulst naar Walzoorden vm. 4,45, 7,40, 10.25, nm. 2,15, 5,20, 8,5. Van Walzoorden naar Hulst vm 6,20, 9,10 11,45, nm. 3,35, 6,30, 9,10. STOOMBOOT TËTEGRA A F, Januau. Van Rotterdam dagelijks (behalve Maan dag) s'morg. 7,uur; van Antweipen lagelijks (behalve Maandag) 'e morg. 7. - r. VLISSINGEN. MIDDELS. BOTTERDAM. Dageljjks, uitgezonderd Zondags, Woens dags en Vrijdags, en Dinsdag 1, van VI.g- singen 6.30van Middelburg 8.— en van Rotterdam 8.— uur. VLISSINGSCHE HAVENDIENST. Van Vlissingen 6.6.2(1, 7.7.50,8.20, 8.55, 9.30, 10.—, 10.20, 10.40 11.—, 11.30, 12.—, 12.30, *1 *1.25, '2.40, 3.-, 8.25, 3.55, 4.25, 4,50 6.10, 6,55 7.35, 8,20. Van de Buitensluis 6.10, 6.30 7.20, 8.—, 8.30, 9.15, 9.50, 10.10, 10.80, 10.50, 11.10,11.5(1,12.10,12,45,*1.16, *1.35, *2.50, 3.10, 3.40,4.10,4.35, *5.—, 6.30, 7.05, 7.25, 8.—, 8,50. Deze afvaarten vallen Zondags uit. Stonmbootdienit op de Wegter-Schelde. W ALZO ORDER - HANSWEERT. 1 Jaiua-i 1907 tot en met 80April 1907. West-Europeesche of Spoortjjd. Dagelgki. Van Walsoorden naar Hans- weert voorni. 5,45, 8,45*. 12,80, nam. 8,25. Van Hangweert naar Walsoorden voor». 8,08*, 11,01, nam. 2,38, 5,38. Op deze reizen worden g e e n| goe deren en vee vervoerd. SPOORBOOT MIDDELBURG—ZIER LATER Januari. Van Middelburg dageljjks 's morgens 7.30 en 's middags 1.30. (Zondagsmiddags geen dienst). 28—31 Jan. om 1,45. Van Zierikzee. Ween 23 7,30 Dond. 24 6,30 Vrjjd.25 7,30 Zater. 26 7,80 Zond. 27 7,30 1,30 2,- 1,30 1,30 Maan.28 6,15 Dins. 29 6,30 Woen 30 7,30 Dond. 31 6,30 1,80 1,30 1,30 2- Stoombootdienst Jannai i. „SCHELDE' Maan .28 10,— 10,30 Dins. 29 10,30 1 Woen 3011,10, Dond. 31 7,— 10,— Woen 23 8,30 11,30 Dond. 24 8,30 8,- Vrqd. 25 8,30 9, Zater. 26 9,— 9,30 Zond.27 10,— 10, (Het eerste getal achter een datum it afvaart van Zierikzee hel tweede getal ii afvaart van Rotterdam). IS. STOOMTKAM WALCHERE LUN DOMBURG-KOUDHKERKE-MIDDELBURG. 5.'0 8.— 10.40 1.35 4.15 6.55 9.50 V Dombuig A 7.50 10.32 1.27 4.07 5.17 8.07 10.47 1.42 4.22 7.02 9.57 V Aagtekerke V 7.43 10.25 5.29 8.19 10.59 1.54 4.34 7.14 10.09 V Westkapelle V 7.3i j0.13 5.4i 8.3 U.il 2.06 4.46 7.26 10.28 VZoutel.-Melisk.V 7.19 5.48 8.38 U.18 2.13 4.53 7.33 10.21 V Biggekerke V 7.12 5.59 8.49 11.29 2.22 5.04 7.44 10.39 V Koudekerke V 7.03 6.11 9.01 11.41 2.36 5.16 7.56 10.51 V IJsb. (Br.Wt.g.)V 6.47 6.18 9.08 11.48 2.43 5.23 8.03 10.58 A Middelburg V 6.4l LIJN DOMBURG-KOUDEKERKE-VLISSINGEN 5.I0 8.10.40 1.35 4.I5 6.55 9.50 V Domburg A 7.50 10.32 1.27 4.07 5.59 8.49 1I.29 2.24 5.04 7.44 10.39 V Koudekerke V 6.08 8.58 11.38 2.33 5.13 7.53 10.48 d (Hadhotel V 6.u 9.01 U.41 2.36 5-16 7-56 i°-5i |h!BaXJstr!V 648 9-3° '2-35 3-°5 S-45 6.16 9.06 11.46 2.41 5.21 8.01 10.56 J Keersluis V 6.21 9.11 1I.51 2.46 5.26 8.06 11.01 Station S.S. V 10.01 9.54 9.45 9.29 9.23 1.20 4 1.08 3.48 12.56 3.36 12.49 3.29 12.40 3.20 12.24 3.04 12.18 2.58 7-03 6.51 6.43 6.38 9-45 9 33 12.40 3.20 12.28 3.08 6.47 6.40 6.28 6.16 6.09 6.— 5.44 5.38 6.47 6— 5.48 9.27 12.37 9.20 12.30 9.08 12.18 8.56 12.06 9.25 12.20 3. 9.2D I2.I5 2.55 5.40 5-35 8.49 8.40 8.24 8.18 9.27 8.40 8.28 8.25 8.20 8.15 11.59 11.50 11.34 11.28 'i-37 11.50 11.38 "•35 ".30 11.2$ Vsnl JANUARI 1907 tot en met 28.FEBR UARI1907. West Europeeiche of Spoortjjd. Dageljjks: Van Vlissingen naar Breskena vm. 5,— ?.8o 9,30 vm. 11,50a) 4) nin. 3,23c) g) Breskens Vlissingen 5,30 8,10,nm. 12,15c) 3,50y) Neuzen Vlissingen 5,-— 7.304}*) 10,25 um. 1,55f) Vlissingen Neuzen 6,10 9,t) 11,501/ 8,23a) Van Borssela (d) vertrekken de booten ongeveer 80 minuten na het vertrek v»n Vlissingen of Neuzen. Woensdag, v. Neuzen n. Hoedekenskerke via. 7,50, v. Hoedekeaskerke n. Neuzen vm. 8,30 a) Deze reizen worden des Zondag» niet gemaakt. b) Bq vertraging van trein 11,44 kunnen de m„;en naai Breskens, Borsselen en Neuzen ten hoogste 5 minuten wachten. e) Bjj vertraging van trein 3,16 kan de boot Boisselen en Neuzen ten hoogste 30 minuten wachten. d) Op deze ren wordt te Borwelen niet aangelegd. e) Deze reizen worden des Woensdags niet gemaakj /j Bjj vertiaging van trein 1,20 te N-uzen aan de boot van 1,55 vanJNeuzen naar Birsselen en Vlissingen ten hoogste 15 minuten wachten. Op deze reizen wordt geen vee vervoerd. scheepvaart verkeer. Ook dit is niet te verwonderen, als men bedenkt dat de com municatie van geheel Zeeland en België van en naar Holland, door deze rivier leidt. Enkele passen nog oploopende tot in de nabijheid van den aanlegsteiger, komen wij aan eene, in de geschiedenis merk waardige plaats, waar wij, tijdens de be legering van Zierikzee al een oogenblik vertoefd hebben, toen wij de weergalooze overtocht der Spanjaarden over het Zijpe bijwoonden. Waar wij het groote en stoutmoedige ook wel in ODze vijanden mogen vereeren, dringt ons nu, op deze historische plek zijnde, die heldendaad van den Spanjaard, in onze gedachten, wat van naderbij te beschouwen, en alzoo de herinnering daar aan levendig te doen blijven De landvoogd de Requesens had het plan gemaakt, wij hebben het reeds vroe ger gezien, Schouwen te bemachtigen. Hij liet daartoe 3000 man voetvolk met 200 gravers, die in 't land van Tholen verza meld waren, naar SI. Annaland vertrekken. De diepten tusschen St. Philipsland en Duiveland waren reeds eenige malen ge peild, en uit het in gereedheid zijnde leger koos hij 1500 maD, benevens eenige gra vers, die den stouten tocht moesten vol brengen. Het water tusschen St. Philipsland eo Tholen werd deels zwemmende, teels varende overgetrokken en so kwam men op eerstgenoemd eiland aan. Maar nu kwam het grootste gevaar om voet aan wal te krijgen op Duiveland. e Requesens bemoedigde de mam ca door eene treffende aanspraak, terwijl ven Geestelijke, bij hen staande, een gibnd om voorspoed in de onderneming opzond tot den Aarteeng-1 Hfirha'êl wi-'u de volgende dag geheiligd was. Alle man schappen kregen e«u paar schoenen, een zakje met twee Pond buskruit om den hals en brood met kaas voor drie dagen. Op den 28 Sept. 1575 's morgens tus schen 4 en 5 uur, moet het laagwater zijn. Deze tijd werd dus voor de® overtocht bepaald. Omstreeks middernacht zette men in beweging. Een inwoDer uit Zzee die 's Konings zijde gekozen had, was de gids. Zoo trok men voorttwee aan twee. Daar het plan bekend was geworden, lag de Zeeuwsehe vloot daar ter plaatse en begon men op de wadende soldaten te schieten. Zoolang de Spanjaarden tot aan de knieën door het water liepeD, konden de Zeeuwsehe schepen niet genoeg naderen Maar toen men in het diepste gekomen was, naderden de schepen zoodanig, dat men de Spanjaarden met lange stokken, waaraan bij wijze van dorschvlegels knup pels gebonden waren, geducht kon raken, ook trokken de Zeeuwen er enkelen met lange haken in hunne schuiten. De Spaanschen moesten zioh natuurlijk ver'odigen en dit hield hen geruim en tijd op, zoolang tot door het opkomende water sommigen tot aan den hals er toe ingingen. De gansche afstand (het Zijpe), werd door hen afgelegd, maar de gelederen waren vreeselijk gedund; slechts 10 gra vers kwamen aan den overkant en een massa soldaten waren verdronken. De overigen onder bevel van d' Ullon kwamen op Duiveland aan. Een kort dankgebed voor de behouden aankomst werd gedaan en men toog met gevelde spitsen op weg. Wij hebben bij het beleg van Zierikzee den verderen loop van zaken gez en (Wordt venwlgd).

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1907 | | pagina 4