Alex Mejjer's Koffie
een Woonhuis,
I WEGENS VERBOUWING DIT JAAR
De Kantei Hoidijk's Bank
Een Fransch 8eiaflen-0fgel
dubbel Woonhuis en Tuin,
Vroege Muizen-Zetaardappelen
Een Keukenmeid toouiiigd,
EEN WOONHUIS EN ERF
RIET TUIN
sp DgMi ie» 7 Febraari 1907,
Anil-rev. Prop-elnb, Goes.
OPENBARE VERGADERING
TE KOOP AANGEBODEN
DIT DE HABD TE KOOP
1260 droge Mustaards,
TË1ÏOOP of TIT 11UUIt
Platte- en Paardehoonen
een Karnhond.
Een aankomend Meisje
P. A. DE LIGNY - Langevorststraat - C 231-232-283.
Jjvomnrialc ötoombootDirnst op bc tt)c6ter-dcl)clöc
- BET BESTE A 7) EES VOOR MANUFACTURE# IS DAT VAN E. E. R1V1ÈRE - GROOTE MARKT - TJOEK GRAVENSTRAAT - MIDDELBURG-
Toegang 10 cént,
GÖES-MIDDELBURG.
Wisselen Vreemd Geld tegen
voordeelige koersen.
Koopprijs f60,
TE KOOP
2 koeien of een kalfvitars
EEN FLINK
TE KOOP
TE KOOP
puik ZAAILIJNZA AD
TE KOOP GEVRAAGD
ee ri Sm idsk11 echt
Keu keukenmeid
een nette Dienstbode.
Van den Bosch Co. - Goes.
eene Dienstbode,
pen Smidsknecht
(OPRUIMINGSGOEDEREN KUNNEN NIET OP ZICHT GEZONDEN WORDEN)
COURANTE GOEDEREN MET GROOTE KORTING.
Snippers uit de oude doo3.
Jacuaii.
9)
Öe Notaris J. HOSANG zal
des avonds te 8 uur, op de bovenzaal
der «ocöteit „De Vergenoeging", aan
de Groote Markt te Middelburgin het
OPENBAAR VERKOOPEN:
te Middelburg, aan de Lange Gortstraat
wijk I no. 323, kadastraal bekend in
sectie C nummer 1327, groot 2 Aren
6 Centiaren.
Do koopar komt op het gebruik den
15 Maart a.s. en betaalt de grondbe
lasting van 1 Januari 1907.
Bezichtiging daags vóór en op den
dag van verkoop van 10 tot 12 en van
2 tot 4 uur, op vertoon eener toegang-
kaart, met nadere inlichtingen verkrijg
baar ten kantore van voornoemden No
taris te Middelburg op den Dam bij de
Graanbeurs.
op Dinsdag '29 Januari, des avonds
8 uur, in „Ue Prins van Oranje".
Spreker: de heer li. DE WILDE,
lid der Staten van Zuid-HollaDd
te 's-Gravenhage.
Onderwerp: „De Ollde Strijd".
Met debat.
HET BESTUUR.
met veel klank, 9 registers, dubbel spel.
Palissanderhouten kast.
zeer geschikt voor klein zaaltje.
Franco brieven onder No. 76, Bur.
DE ZEEUW, Goes.
zoowel systeem Prof. LIEBIG als gewoon
gebrand, is te Vllssingen steeds verech
verkrijgbaar bij
J. KRUIDENIER,
Kasteelstr. 334.
waarvan 2 gekalfd, bjj C. L E IJ N S E,
Zoutelande.
van alle gemakken voorzien,groot 003,30
Heet., staande en gelegen te hapelle
dicht bij 't Station.
Te bevragen tot 1 Februari 1907 ten
kantore van Nots. LIEBERT te Kapelle.
te koop
bij P. A.RENDSE te Oost-Souburg.
bij P. VAN DER MAAS,
Koudekerk e.
staande op het dorp Bi'selinge. Op 't
gebruik 1 Mei a.s.
Te bevragen bij JOH. DE ROO aldaar.
„REVELAA R",
geteeld op zoeten grond, voor den pi ijs
van 15 guldeu per Hectoliter, met baal,
franco wal Zeeland.
Te bevragen bij G. DE JAGER, te
Baarland.
in verschillende prijzen voorhanden.
A. POLDERMAN,
V 1 i s s i n g e n.
Adres: G. DE VISSER,
Aagtekerke.
Mot Maart of Mei
gevraagd, bekend met boeren en hoef
beslag. Te bevragen bij boekh. D'HUIJ.
Door huwelijk met 1 Februari
een II and Iiiiecht
gevraagd.
Adres: Bof „Leg Af", Brigdamme.
gevraagd in het Gasthuis te Middel
burg. Zich aan te melden bij de
DIRECTRICE.
Mevrouw QUIST, Lange Delft, Mid
delburg, vraagt tegen Mei
Wasch buiten huis.
SPECIALITEIT IN
Klaver-, Gras-
en Mangelzaden.
Op alle plaatsen van Zuid- en
Noord-Beveland en Walcheren
soliede en actieve
agenten gevraagd.
Er biedt zich aan
om als noodhulp tot a.s. Mei terstond
in dienst te treden. Goede getuigschriften
staan haar ten dienste. Br. fr. onder lett.
A H, a/h Bur. DE ZEEUW, Goes.
Adres: Boekh. D'HUIJ, Middelburg.
gevraagd voor dag en nacht, lij mej.
VAN DIJK, Wal, Middelburg.
Met Mei
gevraagd, goed bekend met hoefbeslag,
bij TH. DE LOOFF, smid, Wissen-
kerke.
169
riUlLLEÏCU.
DOOS
SC AL DIS.
B r u i n i s s e,
IV.
Ook de oestereultuur wordt hier op vrij
groote rchaal gedreven, doch is dit evenwel
geen hoofdzaak toch bestaat er, vooral
op de Engelsche markt een vrij levendigen
handel hierin.
Ook voor dit schelpdier vindt men aan
de Eiukkeesche kusf goede kweekgrouden,
voorai tusschen Battenoord en Herkingen,
waar deze perceelen een meer vasten en
sohelpachtigen bodem hebben, en deze
voor de teelt van oesters verre te ver
kiezen is boven de slijkerige gronden,
waaraan de mossel meer de voorkeur geeft.
Doch wij moeten verder. De dijk op
gaande, waar wij de scheepswerf ont
moeten. willen wij hier even stilstaan, om
e-nige oogenolikken van het heerlijke
panorama te genieteD, dat zich nu voor
ons oog ontrolt.
Niet genoeg kunopn wij het mooie ge
zicht op de rivier bewonderen met hare
tal van in- en uitgaande vissohersvaar
tuigen en daarachterdegeheeleJiaM-«esc«Ae
kust, met de duidelijk waarneembare
dorpstorer s van Herkingen, Dirksland,
Somme'edyk enzja, zelfs zien wij in
't verschiet den vuurtoren van Goederen!r
en de monding van de vaak ruwe Noordzee.
Hoewel noode er van scheidende, moeten
wij verder opwandelen.
Wij vervolgen onzen weg langs den
jpedPJr en den stoafpn'der, raar bet vroeger
door ons genoemde vaarwaterhet Zijpe.
Hier komen wij aan het door ons reeds
besproken punt, waar de zee den schepeling
zoo grimmig kan aanzien en waar zelfs den
29 Mei 1719 het Jaoht der Staten van Hol
land met man en muis verging.
Hier is dan ook voor Waterstaat en Pol
derbestuur alle bedachtzaamheid noodig om
met vereende krachten de door de zee aan
gevochten gronden te behouden. Voorul
den onderzeeschen oever baart de meeste
onrust, wijl men met het bloote oog niet
kan nagaan wat daar broeit.
Ei zoo arriveren wij aan het naar de
rivier genoemde gehucht: Zijpe, mede tot
Br uitwee behoorende.
Sedert de Rolt. Tramiceg Mij. hare lijnen
uitbreidde met die van Brouwershaven
Steenbergen is Zijpe, zoowel te water als te
land een der drukste verkeerscentra van
geheel Zeeland geworden. Hier vinden wij
nu 't middelpunt van verkeer voor Zeeland,
N. Brabant en Holland van gezegde Mij.
met hare veerdiensten op StavenisseAnna
Jacoba Polder en Numansdorp.
Waarv n de ouden nooit zouden kunnen
gedroomd hebben, zien wij bier verwezent-
lijkt. Vanuit deze vroeger zoo geïsoleerde
eilanden, kan men bij zomerdag drie maal
per dag Holland bezoeken en zich meer
malen verplaatsen naar Tholen, St. Philips-
land, NBrabant enz
Dat de aanleg dezer lijn nogal van eenige
beteekenis is geweest, kunnen wij opmaken
uit de vele en uitgebreide werken, welke
hier hebben plaats gehad, en moeten wij
het genie en de wilskracht bewonderen,
van wat er gewrocht kan worden.
Met een paar ojjfers willen wij aan-
toonen, wat de uitgaven betreft, van welken
omvang het werk hier ter plaatse is ge
weest. Wij zullen alleen de kosten der
beide tramweghavens, met de daarbij be
hoorende werken nagaan.
Zonder nog de ijzeren kranen te rekenen,
welke men aan de beide havens vindt,
waren de uitgaven voor deze havens: aan
landonteigening, graven enz. 184490 gld.
en voor alle andere werken bestaande in
bat gebovw voor den Ha<'en-n""pter, drie
drijvende aanlegplaatsen; drie U, dhoofdeD;
twee goederensteigersboveabouw gnede-
reosteigers, onderbouw voor twee. liijsch-
kranen, baggerwerk enz. 176977,12'/2 gld.
te samen alzoo de som van 361467,12',2 gld.
De ijzeren kranen konden bij de opening
der exploitatie nog niet geplaatst worden
deze werden later opgesteld. Niet alleen
dieDen deze tot het verplaatsen van zware
voorwerpen voor eigen bebruik als looo-
motieven, waggons, enz. maar hoofdzake
lijk ten dienste van het suikerbieten ver
voer. Komen wij hier in den tijd der
bietencampagne, dan staan we eenvoudig
verbaasd, hoe eenvoudig en gemakkelijk
men de zwaarste vrachten verwerkt. Wan
neer b. v. een bietentrein uit Duiveland
aankomt, dan heft de stoomkraan een
waggon bieten van 10,000 kilo eenvoudig
van de rails, plaatst deze op de daarbij
liggende pont en doet dit ten tweede
male met een anderen waggon. De pont
wordt naar de overkant gesleept door het
stoombootje „het Hellegat", waar een dito
kraan de waggons als een veer opneemt
en ze weder op de rails neerzet, waarna
ze vervolgens naar de N. Brabantschesm-
kerfabrieken vervoerd worden.
Tusschen het opladen alhier, het lossen
aan de overkant en het weder terugkeeren
der pont, verloopt niet meer dan een half
uur tijds.
Niet alleen te lande is hier veel vestier,
maar pok te water zien wij hier een druk
BROUWERSH. - STEENB -
Brouw.h. v 5,3o 7,3o 10,30 2,o7
Zonnem. v 5,4o 7,4o ro,3o 2,17
Noordg. v 5,40 7,5oio,40 2,25
Schuddb.vó,8,5 10,502,37
Ziwikzee v 6,10 8,16 li,2,48
Nieuwk. v 6,22 8.4211,233,14
Oosterl. v 6,36 8,5111,383,23
Bruiniss. v 6,54 9,4 11,453,30
Zijpe a 6,58 9,8 11,503,40
Anna-Jac.v 4,30 7.1012,05
St.Philipl.v 4,51 7,4112,26
N.-Vosm.v 5,8 8,0212,42
Steenb. a 5,30 8,3o 1,10
Steenb. v 5,5o 9,3o
N.-Vosm.v 6,15 9,58
St.Philipl.v 6,29 10,18
Anna-Jac.a 6,50 10,40
Zijpe v 7,36 11,05 1)35 4,08
Bruiniss. v 7,38 11,08 1,384,11
Oosterl. v 7,5111,21 1,514,24
Nieuwk. v 8,—ii,30 2,4,32
Zierikzee v 8,26 11,53 2,21 4,56
Schuddb. v 8,37 11,58 2,37 5,08
Noordg. v 8,49 12.16 2,505,16
Zonnem. v 8,57 12,24 2,58 5,22
Brouw.h. a 9,8 12,35 3,08 5,28
Steenb. v 5,32 9,5 1,-4,10
Roosend. a 6,37 lo,lo 2,5 5,15
Roosend. v 7.43 li,8 2,35 5,57
Steenb. a8,5o 12,13 3,4° 7,
-R008RND.
4,io 7,5on,o5
4.20 8,n,19
4,28 8,loii,23
4,40 8,2011,31
4,51 8,32u,39
5,12 8,51 i2,ol
5.21 8,59 12,07
5,34 9,12 12,18
5,38 9,15 12,20
6,— 9,5°
6,23 10,11
6,42 10,27
7,10 10,50
8,15 II,10
8,39 11,34
8,58 11,53
9,20 12,14
9,45 12,34
9,47 12,37
10,02 12,5o
4,15
4,39
4,58
5,2°
5,45
5,48
6,2
6,12 10, o7 12,57
6,36 10,28 l,zo
6,46 10,37 1,30
6,56 10,41
7,6 10,55
7,i6 11,03
7,-
8,5
9,40
io,45
1,38
1,46
',54
STOOMTR AMDLEN ST'.
Van Hulst naar Walzoorden vm. 4,45,
7,40, 10.25, nm. 2,15, 5,20, 8,5.
Van Walzoorden naar Hulst vm 6,20, 9,10
11,45, nm. 3,35, 6,30, 9,10.
STOOMBOOT TËTEGRA A F,
Januau.
Van Rotterdam dagelijks (behalve Maan
dag) s'morg. 7,uur; van Antweipen
lagelijks (behalve Maandag) 'e morg. 7. - r.
VLISSINGEN. MIDDELS. BOTTERDAM.
Dageljjks, uitgezonderd Zondags, Woens
dags en Vrijdags, en Dinsdag 1, van VI.g-
singen 6.30van Middelburg 8.— en van
Rotterdam 8.— uur.
VLISSINGSCHE HAVENDIENST.
Van Vlissingen 6.6.2(1, 7.7.50,8.20,
8.55, 9.30, 10.—, 10.20, 10.40 11.—, 11.30,
12.—, 12.30, *1 *1.25, '2.40, 3.-, 8.25,
3.55, 4.25, 4,50 6.10, 6,55 7.35, 8,20.
Van de Buitensluis 6.10, 6.30 7.20,
8.—, 8.30, 9.15, 9.50, 10.10, 10.80, 10.50,
11.10,11.5(1,12.10,12,45,*1.16, *1.35, *2.50,
3.10, 3.40,4.10,4.35, *5.—, 6.30, 7.05, 7.25,
8.—, 8,50.
Deze afvaarten vallen Zondags uit.
Stonmbootdienit op de Wegter-Schelde.
W ALZO ORDER - HANSWEERT.
1 Jaiua-i 1907 tot en met 80April 1907.
West-Europeesche of Spoortjjd.
Dagelgki. Van Walsoorden naar Hans-
weert voorni. 5,45, 8,45*. 12,80, nam. 8,25.
Van Hangweert naar Walsoorden voor».
8,08*, 11,01, nam. 2,38, 5,38.
Op deze reizen worden g e e n| goe
deren en vee vervoerd.
SPOORBOOT MIDDELBURG—ZIER LATER
Januari.
Van Middelburg dageljjks 's morgens
7.30 en 's middags 1.30. (Zondagsmiddags
geen dienst). 28—31 Jan. om 1,45.
Van Zierikzee.
Ween 23 7,30
Dond. 24 6,30
Vrjjd.25 7,30
Zater. 26 7,80
Zond. 27 7,30
1,30
2,-
1,30
1,30
Maan.28 6,15
Dins. 29 6,30
Woen 30 7,30
Dond. 31 6,30
1,80
1,30
1,30
2-
Stoombootdienst
Jannai i.
„SCHELDE'
Maan .28 10,— 10,30
Dins. 29 10,30 1
Woen 3011,10,
Dond. 31 7,— 10,—
Woen 23 8,30 11,30
Dond. 24 8,30 8,-
Vrqd. 25 8,30 9,
Zater. 26 9,— 9,30
Zond.27 10,— 10,
(Het eerste getal achter een datum it
afvaart van Zierikzee hel tweede getal ii
afvaart van Rotterdam).
IS.
STOOMTKAM WALCHERE
LUN DOMBURG-KOUDHKERKE-MIDDELBURG.
5.'0 8.— 10.40 1.35 4.15 6.55 9.50 V Dombuig A 7.50 10.32 1.27 4.07
5.17 8.07 10.47 1.42 4.22 7.02 9.57 V Aagtekerke V 7.43 10.25
5.29 8.19 10.59 1.54 4.34 7.14 10.09 V Westkapelle V 7.3i j0.13
5.4i 8.3 U.il 2.06 4.46 7.26 10.28 VZoutel.-Melisk.V 7.19
5.48 8.38 U.18 2.13 4.53 7.33 10.21 V Biggekerke V 7.12
5.59 8.49 11.29 2.22 5.04 7.44 10.39 V Koudekerke V 7.03
6.11 9.01 11.41 2.36 5.16 7.56 10.51 V IJsb. (Br.Wt.g.)V 6.47
6.18 9.08 11.48 2.43 5.23 8.03 10.58 A Middelburg V 6.4l
LIJN DOMBURG-KOUDEKERKE-VLISSINGEN
5.I0 8.10.40 1.35 4.I5 6.55 9.50 V Domburg A 7.50 10.32 1.27 4.07
5.59 8.49 1I.29 2.24 5.04 7.44 10.39 V Koudekerke V
6.08 8.58 11.38 2.33 5.13 7.53 10.48 d (Hadhotel V
6.u 9.01 U.41 2.36 5-16 7-56 i°-5i |h!BaXJstr!V 648 9-3° '2-35 3-°5 S-45
6.16 9.06 11.46 2.41 5.21 8.01 10.56 J Keersluis V
6.21 9.11 1I.51 2.46 5.26 8.06 11.01 Station S.S. V
10.01
9.54
9.45
9.29
9.23
1.20 4
1.08 3.48
12.56 3.36
12.49 3.29
12.40 3.20
12.24 3.04
12.18 2.58
7-03
6.51
6.43
6.38
9-45
9 33
12.40 3.20
12.28 3.08
6.47
6.40
6.28
6.16
6.09
6.—
5.44
5.38
6.47
6—
5.48
9.27 12.37
9.20 12.30
9.08 12.18
8.56 12.06
9.25 12.20 3.
9.2D I2.I5 2.55
5.40
5-35
8.49
8.40
8.24
8.18
9.27
8.40
8.28
8.25
8.20
8.15
11.59
11.50
11.34
11.28
'i-37
11.50
11.38
"•35
".30
11.2$
Vsnl JANUARI 1907 tot en met 28.FEBR UARI1907. West Europeeiche of Spoortjjd.
Dageljjks:
Van Vlissingen naar Breskena vm. 5,— ?.8o 9,30 vm. 11,50a) 4) nin. 3,23c) g)
Breskens Vlissingen 5,30 8,10,nm. 12,15c) 3,50y)
Neuzen Vlissingen 5,-— 7.304}*) 10,25 um. 1,55f)
Vlissingen Neuzen 6,10 9,t) 11,501/ 8,23a)
Van Borssela (d) vertrekken de booten ongeveer 80 minuten na het vertrek v»n
Vlissingen of Neuzen.
Woensdag, v. Neuzen n. Hoedekenskerke via. 7,50, v. Hoedekeaskerke n. Neuzen vm. 8,30
a) Deze reizen worden des Zondag» niet gemaakt.
b) Bq vertraging van trein 11,44 kunnen de m„;en naai Breskens, Borsselen en
Neuzen ten hoogste 5 minuten wachten.
e) Bjj vertraging van trein 3,16 kan de boot Boisselen en Neuzen ten hoogste 30
minuten wachten.
d) Op deze ren wordt te Borwelen niet aangelegd.
e) Deze reizen worden des Woensdags niet gemaakj
/j Bjj vertiaging van trein 1,20 te N-uzen aan de boot van 1,55 vanJNeuzen naar
Birsselen en Vlissingen ten hoogste 15 minuten wachten.
Op deze reizen wordt geen vee vervoerd.
scheepvaart verkeer. Ook dit is niet te
verwonderen, als men bedenkt dat de com
municatie van geheel Zeeland en België
van en naar Holland, door deze rivier leidt.
Enkele passen nog oploopende tot in
de nabijheid van den aanlegsteiger, komen
wij aan eene, in de geschiedenis merk
waardige plaats, waar wij, tijdens de be
legering van Zierikzee al een oogenblik
vertoefd hebben, toen wij de weergalooze
overtocht der Spanjaarden over het Zijpe
bijwoonden.
Waar wij het groote en stoutmoedige
ook wel in ODze vijanden mogen vereeren,
dringt ons nu, op deze historische plek
zijnde, die heldendaad van den Spanjaard,
in onze gedachten, wat van naderbij te
beschouwen, en alzoo de herinnering daar
aan levendig te doen blijven
De landvoogd de Requesens had het
plan gemaakt, wij hebben het reeds vroe
ger gezien, Schouwen te bemachtigen. Hij
liet daartoe 3000 man voetvolk met 200
gravers, die in 't land van Tholen verza
meld waren, naar SI. Annaland vertrekken.
De diepten tusschen St. Philipsland en
Duiveland waren reeds eenige malen ge
peild, en uit het in gereedheid zijnde leger
koos hij 1500 maD, benevens eenige gra
vers, die den stouten tocht moesten vol
brengen.
Het water tusschen St. Philipsland eo
Tholen werd deels zwemmende, teels
varende overgetrokken en so kwam
men op eerstgenoemd eiland aan. Maar
nu kwam het grootste gevaar om voet
aan wal te krijgen op Duiveland. e
Requesens bemoedigde de mam ca door
eene treffende aanspraak, terwijl ven
Geestelijke, bij hen staande, een gibnd
om voorspoed in de onderneming opzond
tot den Aarteeng-1 Hfirha'êl wi-'u de
volgende dag geheiligd was. Alle man
schappen kregen e«u paar schoenen, een
zakje met twee Pond buskruit om den hals
en brood met kaas voor drie dagen.
Op den 28 Sept. 1575 's morgens tus
schen 4 en 5 uur, moet het laagwater
zijn.
Deze tijd werd dus voor de® overtocht
bepaald. Omstreeks middernacht zette
men in beweging. Een inwoDer uit Zzee
die 's Konings zijde gekozen had, was de
gids. Zoo trok men voorttwee aan twee.
Daar het plan bekend was geworden,
lag de Zeeuwsehe vloot daar ter plaatse
en begon men op de wadende soldaten
te schieten. Zoolang de Spanjaarden tot
aan de knieën door het water liepeD,
konden de Zeeuwsehe schepen niet genoeg
naderen
Maar toen men in het diepste gekomen
was, naderden de schepen zoodanig, dat
men de Spanjaarden met lange stokken,
waaraan bij wijze van dorschvlegels knup
pels gebonden waren, geducht kon raken,
ook trokken de Zeeuwen er enkelen met
lange haken in hunne schuiten.
De Spaanschen moesten zioh natuurlijk
ver'odigen en dit hield hen geruim en tijd
op, zoolang tot door het opkomende water
sommigen tot aan den hals er toe ingingen.
De gansche afstand (het Zijpe), werd
door hen afgelegd, maar de gelederen
waren vreeselijk gedund; slechts 10 gra
vers kwamen aan den overkant en een
massa soldaten waren verdronken. De
overigen onder bevel van d' Ullon kwamen
op Duiveland aan. Een kort dankgebed voor
de behouden aankomst werd gedaan en
men toog met gevelde spitsen op weg.
Wij hebben bij het beleg van Zierikzee
den verderen loop van zaken gez en
(Wordt venwlgd).