No. 61. 1906. NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. Maandag 10 December 21e Jaargang HIST0R1SGH CHRISTELIJK- De staking te Rijssen. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST. te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVtK I LNTIËN Zij, die zich met 1 Januari 1907 op ons blad abonneeren ontvangen het tot dien datnm gratis. Gemengde Berichten. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers0,02'. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Reeds wekenlang was er een loonge- schil hangende tusschen de firma Terhorst Co. en hare arbeiders. Steeds zwakker werd de hoop op eene vredelievende op lossing van dit geschil. Totdat 1.1. Maan dag in beide fabrieken het werk door de arbeiders, na inachtneming van een be hoorleken termijn van opzegging werd neergelegd. De firma Terhorst Co. oefent het bedrijf uit van spinnen en weven van jute-artikelen. Uit Engelsch-Indië betrekt z\j over de Londensche markt haar ruwe grondstoffen en verwerkt deze door bre king, drenking in traan, pletten, braken en verzachten, door spinnen en weven tot zakken, dekken voor vee en andere artikelen. In de laatste 40 jaren nam hare onder neming steeds toe in omvang, zoodat ze thans meegerekend mag worden onder de grootste van Twenthe. Het getal arbei ders bedraagt 1022, zoowel mannen (588) als vrouwen (278) en kinderen (156). Nog zeer jong is de organisatie der arbeiders. De afdeeling van Unitas", den Christelijken Textielarbeidersbond, waarin verreweg de meesten zyn georganiseerd, is opgericht in November 1905. Zelden verheugt zich een arbeidersor ganisatie in zoo ongekenden bloei. Op gericht met 28 leden telt de afdeeling thans reeds honderden. Met inbegrip van de zwakke vereeniging van „neutralen'' in de „Eendracht" zijn 640 georganiseerd. Een zoo zeldzaam vlugge groei is slechts te verklaren uit de oeconomische toestan den aan de fabrieken, want de drang naar het vereenigingsleven is in de Rijssensche arbeiders steeds zeer gering geweest. Van de zfjde der firmanten en hun meest notabele vrienden in het stadje wordt de voorstelling gegeven, alsof door den anti revolutionairen Hervormden predikant, den gelijkgezinden Rijksontvanger en niet het minst door ondergeteekende de orga nisaties kunstmatig zijn in het leven ge roepen, om de liberale fabrikanten te treffen. Wel is waar hebben deze mannen het vereenigingsleven in Rijssen bevor derd, doch allerminst met het doel om politieke tegenstanders te treffen. Het waren de treurige misstanden, waaruit de krachtige organisatie binnen enkele maanden is gegroeid. Kunstmatig bereikt men zoo iets niets. En dat er treurige misstanden aan de jutefabrieken bestaan, is algemeen bekend. Ondergeteekende heeft in een artikelen reeks in het Twentsch Volksblad uitvoerig de labriekstoestan'den besproken en gepu bliceerd. Tot dusverre is noch door de ondernemers noch door iemand anders iets in het resultaat zijner studie bestreden. Van alle zijden, ook van liberale en socia listische, worden de misstanden volmondig erkend. Elke bewering van het tegendeel vindt haar verklaring deels in het aan de arbeidersbeweging vijandig beginsel, deels in het feit, dat van de zijde der fabrikanten wordt gepoogd de aandacht van de hoofd zaak af te leiden en onder hunne geest verwanten stemming te maken tegen de antirevolutionaire werklieden en hunne antirevolutionaire leiders, opdat zoodoende uit gebrek aan steun en gemis aan vol doende sympathie de strike zal mislukken. Men vergete dit niet bij de beoordee ling van het conflict en de oorzaken, waar uit het is geboren. Bij de beschouwing van die misstanden treedt vóór alles het ellendig Sweating- systeem op den voorgrond. De firma Terhorst laat door de vrouwen en kinderen tehuis jutezakken en varkens- dekken naaien. Schandelijk zijn de loonen, die daarvoor worden betaald. Voor een ketting, (50 zakken) ontvangt men 50 a 55 cent, voor een ketting uienzakken 37 cent, voor 50 varkensdekken fl. Eén vrouw alleen heeft met 25 zakken van de kleinste soort per dag reeds haar handen vol. Ze verdient alzoo nog geen 19 cent per dag. Zullen er 50 klaar ko men, dan moeten de kinderen na schooltijd en de man na den fabrieksarbeid te hulp komen. Dan is er met allen f2,25 per week verdiend. Wordt er in huis hard „geprest" op de kinderen, dan kan het worden f3 per week. Zelfs vrouwen van 70 jaar en kinderen van 11 jaar en jonger trekken hel stevige garen door de stijve jutezakken. En dat in elk vrij oogenblik van den dag. In dikwijls zeer ellendige woningen van één vertrek. Waar men eet en wascht en slaapt. Wat moet er terecht komen van de godsdienstige en zedelijke opvoeding der kinderen Wat van het familieleven Alleen om de ellende van den Rijssen- schen huisarbeid was een strijd tegen de firma Terhorst volkomen gerechtvaardigd. Maar er is meer. Het kan niet worden ontkend, dat na de openbaarmaking van de verslagen der Arbeids-enquête van 1890 in Twenthe een streven tot verbetering der arbeids toestanden bij de werkgevers is ontslaan. Hoewel reeds deze Enquête ook aan de fabrieken der firma Terhorst vele misstan den heeft aan het licht gebracht, heeft ze daarin geen aanleiding gevonden tot opruiming der misstanden. Terwijl sedert 1890 in bijna alle Twentsche textiel-fabrieken de arbeidstijd is verkort tot 10'/2 uur, bleef de firma Terhorst tot heden op 11 uren staan. Terwijl andere ondernemers den schaft tijd van één uur op l'/2 uur brachten, hield de firma Terhorst zich aan één uur, een tijd veel te kort voor eten en godsdienst oefening aan den huiselijken disch, als men bedenkt, dat vele arbeiders vele minuten van de fabriek wonen. Terwijl in Twenthe de loonstandaard in de laatste jaren aanzienlijk steeg, zoo b.v. in Hengelo voor de katoenspinners zelfs tot f 12 f 14 p. w., voor de wevers en weef sters in Enschedé tot f9 p. w., voor de wevers in Almelo tot f 10 p. w., is de loon standaard der jutearbeiders nog ongeveer dezelfde als vóór vele jaren. Het buiten gewoon ongezonde werk der „brekers" wordt betaald met f6.60 a f7.80 p. w., dat der „krassers" met f 6.50. Het slechtst zjjn wel de spiusters er aan toe. De vol wassen spinster kan per week f3 50 Af 5 verdienen met zeer hard werken. De wevers verdienen gemiddeld niet meer dan f6 f7 per week. Slechts een dertig-lal halen een „behoorlijk" loon, omdat ze op 2 getouwen kunnen werken. Van de zijde der werkgevers worden hooger loonsbedragen genoemd aan ie verslaggevers der groote bladen, doen dit zijn ideale cijfers, die door de dikwijls slechte conditie der grondstoffen slechts zelden worden bereikt. Men moet tot de arbeiders zelf gaan en vragen, wat ze per week hebben thuisgebracht, en dan krijgt men niet anders dan bovenstaande cijfers. Door landarbeid moet het lage loon worden aangevuld. De Rijssensche arbeider houdt zijn koetje en bebouwt zijn akker waarlijk niet uit weelde, veeleer is het een teeken van armoede en behoefte dan van welvaart. En niettegenstaande dit alles offert hij gaarne zijn sobere penningen voor een zitplaats in de Kerk uit liefde voor de prediking des Woords en voor de nieuw te bouwen phristelijke School. Want de overgroote meerderheid der jutearbeiders is streng-gereformeerd en zeer kerksch. Men wijst op het drankmisbruik als teeken van welvaart. Inderdaad is er het misbruik van sterken drank groot, maar het zit historisch diep in het volksleven geworteld en spruit juist voort uit de ellendige sociale toestanden. Men zegt van de zijde der fabrikanten dat deze staking kunstmatig is geforceerd door het drietal bovengenoemde heeren en wel met politieke bedoelingen. Niets is minder waar. Met beslistheid kunnen we verzekeren, dat deze heeren in hun raadgevingen aan de arbeiders uiterst geduldig en voorzich tig te werk zijn gegaan, dat met name ondergeteekende nimmer tot staking ad vies gaf uit vrees dat de kracht om te volharden nog niet groot genoeg was. Bovendien, wat zouden ze bedoelen met politieke oogmerken Rijssen stemt reeds zeer overwegend reehts. In geen enkel opzicht brengt de staking politiek voor deel aan. Ze is een zuivere loonsbeweging, die boven alle andere de aandacht ver dient van het publiek, inzonderheid van de geloofsgenooten der verdrukte strijders. Rijssen is een heerlijk terrein voor allen Christelqken arbeid. Het eerste wat roept om dien arbeid is het brengen van Recht en Gerechtig heid in de arbeiderswoningen. De Rijssensche jntearbeiders zijn bezig in het geloof een Christelijke roeping te vervullen, tegenover hun vrouwen en kin deren, tegenover Kerk en School, tegen over zichzelven. In het volbrengen daarvan mogen ze niet verzwakken. In het voeren van hun strijd mogen ze niet verzinken. Het Christelijk Nederland biede daar toe zijn krachtigen steun. Als die steun werkelijk toevloeit, zul len de arbeiders geduldig en lijdzaam volharden in de weigering om een arbeid te verrichten, waarvan de voorwaarden regelrecht indruischen tegen de begrippen van ware zedelijkheid, bovenal indrui schen tegen de ordinantiën Gods. Als die steun in ruime mate, zoo noodig weken lang, toevloeit, dan zullen de fa brikanten te Rijssen, die absoluut niets gevoelen voor de Christelijke roeping hunner arbeiders, moeten komen met voor dit oogenblik aannemelijke voorwaarden. De vrede zal zijn hersteld en de weg zal open zijn voor zooveel goed werk, dat nog in dit kleine stadje moet worden vol bracht. Zedelijke verheffing is voor vele jute arbeiders dringend noodig. In een verstandige, goede leiding mo gen ze zich reeds verheugen. Moge ieder, die daarvoor iets gevoelt zjjn zedelijken en financiëelen steun bieden. Almelo. Mr. G. J. SYBRANDY. 8 December 1906. Antwoord den zot naar zijne dwaasheid. Een student in de philosophic zeide eens tot dr. Wayland „Heer doctor, ik geloof niet, dat ik eene ziel heb." „Misschien niet, misschien niet, jonge man, ik wil daarover met u niet strijden, want gij zult dit wel weten. Ik heb er wel eene, goeden morgen Zoo gaf ook eens een Pruisisch generaal aan een verwaanden officier, die zeide niet te gelooven aan de opstanding der dooden 'dit antwoord: „Best, dan blijft gij, als gij dood zijt, maar liggen, doch ik sta op." Geïll. Vollcsbladj. It Bilderdijks huwelijk. Uit de historie van Bilderdijks huwelijk te Londen, terwijl hij nog aan Catliarina Rebecca Woesthoven verbonden was, is tegen ons nog al eens politieke munt geslagen. Niet natuurlijk in de hoofdbladen. Maar in de locale per6, met name waar een district „om" gewerkt moest worden, werden de boeren op dat geval van Bilder dijk soins vergast, om den indruk te krijgen, dat je die „fijnen" niet verder vertrouwen kunt, dan je ze ziet. Zelfs een nobel man, letterkundige van naam, hoorden we, voor jaren op een onderwijzers-cursus een bespreking van Bilderdijk eindigen in de meest krenkende bewoordingen, walging uitdrukkend over zooveel farizeeuwsohe schijnheiligheid als uit de brieven van Bilderdijk aan zijn eerste vrouw uitkwam. Onzerzijds zijn Bilderdijk's zonden nooit verbloemd. Zoomin als de Bijbel den diepen val van David bemantelt. Nog pas sprak dr. Kuyper het oordeel uit, dat niet wij, maar dat Gods heilige Wet over hem velt. Hoog staan, doen wijniet. Wie zichzelf leerde kennen, bidt om niet in verzoeking gebracht te worden, maar vervloekt niet. Maar te anderer zijde zijn door ons nooit de vijgebladeren gezocht en saamgeregen, om Bilderdijk's schande te bedekken. Zeer opmerkelijk is echter, wat thans de heer Sterck als aanteekeningen geeft bij zijn rede, gehouden ter opening van de Bilderdijk-tentoonstelling een rede, in het tijdschrift Van onzen Tijd'' afgedrukt. De heer Sterck, zonder nog een besliste uitspraak te doen, waagt de onderstelling, dat zich van Bilderdijk's tweede huwelijk, onder de bewerking van 's mans bittere geestes-vijanden een legende heeft ge vormd, waarin men de waarheid niet meer herkennen kan. De gronden voor deze onderstelling zijn merkwaardig. Zoo zegt hij o.m. »Bij een der afstammelingen van den dichter heb ik onlangs gezien een afschrift van een akte d.d. io Juli 1796, waarbij hét huwelijk tusschen B. en zijn eerste vrouw ontbonden is verklaard. Wil men niet de authenticiteit van alle stukken die vóór B. pleiten ter zijde stellen,men diene dan toch met zulke documenten rekening te houden". De groote vraag is dus, of deze „acte van echtscheiding" werkelijk bestaan heeft. Zij zou dan door Catliarina Woesthoven aangevraagd en verkregen en wie weet door Bilderdijk's vijanden op de een of andere wijze verduisterd zijn, De heer Sterck wijst dan voorts op een merkwaardige passage, in een brief van mej. Woesthoven in 't laatst van '97 aan Bilderdijk geschreven en waarin ze letter lijk spreekt van „onze echtscheiding''Van bloten, die deze correspondentie hielp uit geven, teekent daarbij aan, dat men dit niet letterlijk moet opvattefi, doch in den zin van onze voortdurende verwijdering". De heer Sterck vraagt evenwel of dit niet terecht een gewrongen verklaring mag heet en We geven direct toe, dat hiermee nog niets beslist is. De zooeven genoemde briefwisseling is en blijft een scherpe aanklacht tegen Bil derdijk in deze zaak. Maar reeds dr. Kolle- wijn heeft aangetoond, dat de uitgevers der brieven deze op verschillende plaatsen ver minkt en vervalscht hebben en het Kamerlid Brummelkamp heeft, mennen we, indertijd betoogd, hoe aan een uitspraak over Bil derdijk een onderzoek naar de echtheid der brieven moet voorafgaan. Beslissen kan dus nog niemand iets. Ook al mocht ooit blijken, dat Bilderdijk met het oog op de aardsche wetten correct gehandeld heeft, dan staat daarachter nóg de Wet des Heeren, die andere en hoogere eischen stelt. Maar toch komen steeds meer „nieuwe feiten" openbaar, die naar den aardschen maatstaf gemeten, vragen doen of „her opening van het onderzoek" inzake Bilder dijk's huwelijk niet is eisch van het recht. (Onze Courant). President Roosevelt heeft deze week in zijn boodschap aan het Congres der Ver- eenigde Staten een belangrijke rede uit gesproken. Wat hij zei over Kapitaal en Arbeid, en over Oorlog en Vrede verdient wel de aandacht, ook al zei hij geen nieuws. lo. Kapitaal en Arbeid. De president zei »Het bederf is nergens zoo verbreid als in een gemeenschap waar de volksmenner en de drijver de macht in handen hebben, omdat daar alle zedelijke banden losser worden, en hysterie en opgewonden taal in de plaats treden van gezond oordeel en een oprechte wijze van doen, zooals mannen betaamt. Het is zeker, dat de menschen wars van de wilde anarchie daardoor ontstaan zich ten slotte zullen wenden tot een leider die bij machte is de orde te herstellen. Dan is het gevoel van verlichting, dat zij bevrijd zijn van den ondragelijken last,dien klasse-haat,ge weid en volksmennerij op hun schouders legden, zoo groot, dat het eenigen tijd duurt eer die men schen verontwaardiging kunnen gevoelen over misdaden die door rijke menschen worden be gaan; en zoodoende krijgen juist die misbruiken, welke voor een deel de oorzaak waren van de oorspronkelijke uitbarsting, gelegenheid tot nieuwen groei. Men moet met beslistheid weigeren zich te laten misleiden, door nóch het gemeene schep sel te volgen, dat, zelf er den vrijen teugel aan latend, een beroep doet op de laagste instincten en hartstochten, om het eene deel der bevol king tegen het andere op te zetten, nóch door het wezen aan te hangen, dat in zijn schraap zucht tracht een reusachtig vermogen bijeen te garen of dit nog te vermeerderen en daarvoor zijn medemenschen te exploiteeren met onge voelige minachting voor hun geestelijk licha melijk welzijn. 2e. Oorlog en vrede. Hierover sprak de President Ofschoon het voor een volk een misdaad is zich niet ten oorlog uit te rusten, teneinde te ontgaan aan de verschrikkelijke gevolgen van in een oorlog verslagen te worden moet men toch altijd hier aan denken, dat zelfs het lijden van een nederlaag in een oorlog ver reweg te verkiezen kan zijn boven in 't geheel geen weerstand te hebben geboden. Alles wat in ons vermogen is moeten wij aanwenden, opdat de dag spoedig kome waarop vrede zal heerschen tusschen de volkeren, een Vrede gegrond op het Recht, doch niet op de laffe onderwerping aan het onrecht. De kans om door arbitrage geschillen op vreedzame wijze te beslechten hangt tegen woordig alleen hiervan af, ot die volken welke rechtvaardig willen zijn een voldoende strijd macht bezitten om aan hun voornemen kracht bij te zetten. Dit alles slaat op Amerika, een groot land Maar een klein volk kan er ook winst mee doen. Goes. A.s. Woensdagavond vergadert de Chr. Werklieden ver. „Patrimonium", des avonds 8 uur, in de Melksalon Opril. Onder meer zullen spreken ds. R. J. van der Veen en mr. J. A. de Wilde. Laatst genoemde hoopt alsdan een aanvang te maken met de behandeling van een reeks sociale onderwerpen, waarvan het eerste over„De voortbrenging van goederen". Alle belangstellenden worden door het Bestuur vriendelijk uitgenoodigd. Goes. De schoolbesturen van chr. scholen aangesloten bij den schoolbond voor Z.- en N.-Beveland zijn opgeroepen ter vergade ring alhier op Zaterdag 15 Dec. a. tel'/2ure, in het lokaal Samuël. Wij hopen dat er een flinke opkomst zal zijn en dat ook deze vergadering bevorderlijk moge zijn aan den bloei van het christelijk onderwijs in deze omgeving. Te Anna Jacobapolder heersoht in erge mate eene ziekte onder de katten. Reeds zijn een 25-tal gestorven. Eerst meende men te weten, dat de katten stierven, doordat ze vliegenpapier of wel de door dat middel gedoode vliegen opaten, dooh nu de ziekte zich uitbreidt, meent men met een besmettelijke ziekte onder die dieren te doen te hebben. Heinkenszand. Hedennacht zijn bij J. Kristelijn, door een baldadige vijftig jonge fruitboomen afgehakt. Dader(s) onbekend. De politie doet ijverig onderzoek. Wolfaartsdijk. In de gemeenteraads vergadering van Vrijdagnamiddag is op de gewone wijze toegestaan de gratificatie aan de politie en voor het onderwijs in vaky'. In een wijziging der instructie van den gemeente-ontvanger zijn de uren vastgesteld Dinsdags van 5 tot 7 uur, Donderdags van 1012 uur en Zaterdags van 2 tot 4 uur. Besloten werd een lantaarn te plaatsen aan den Molendijk. Op een verzoek van den bond van ouderwijzers om verhooging

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1906 | | pagina 1